L 49 Forslag til lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser.

(Lempelse af begrænsning af specialpædagogisk støtte i forbindelse med studierejser og praktikperioder i udlandet).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 25-10-2006

Fremsat: 25-10-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l49_som_fremsat (html)

L 49 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser. (Lempelse af begrænsning af specialpædagogisk støtte i forbindelse med studierejser og praktikperioder i udlandet).

Fremsat den 25. oktober 2006 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser

(Lempelse af begrænsning af specialpædagogisk støtte i forbindelse med studierejser og praktikperioder i udlandet)

 

§ 1

I lov nr. 484 af 31. maj 2000 om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 1 , nr. 2 , indsættes efter »2)«: »er indskrevet på og«.

2. § 2, stk. 2 , indsættes efter »Det er en«: »yderligere«.

3. § 3, stk. 2 , nr. 3 , affattes således:

»3) begrænsning af støtte svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til den enkelte studerende ved uddannelse i Danmark, til studierejser og praktikperioder i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, samt til uddannelse i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 og 4.«

4. I § 4, stk. 1 , indsættes efter »ydes til studerende, som«: »er indskrevet på og«.

5. I § 4, stk. 1, nr. 1 , indsættes efter »som hører under«: »Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling eller«.

6. I § 10, stk. 4, 2. pkt., § 12, stk.1-4 , to steder i § 12, stk. 5, § 14, § 16, stk. 1 og 4 , og § 17, stk. 4 , ændres »pædagogikumadministrationen« til: »ansættelsesinstitutionen«, og i § 16, stk. 2 og 4 , ændres »pædagogikumadministrationens« til: »ansættelsesinstitutionens«.

 

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. Loven har virkning for ansøgninger, der modtages i uddannelsesinstitutionen, ansættelsesinstitutionen eller, hvis ansøgningen vedrører støtte til en uddannelse i udlandet, i Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte efter den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrunden for lovforslaget

Lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, lov nr. 484 af 31. maj 2000 (Folketingstidende 1999-2000: Folketingets forhandlinger spalte 6700, 8406, 1043, tillæg A spalte 7083, tillæg B, spalte 8406 og tillæg C spalte 1043, fremsat den 30. marts 2000 som lovforslag nr. L 249 og vedtaget, jf. lov nr. 484 af 31. maj 2000) som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni 2002 om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte og lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser (Folketingstidende 2001-02, 2. samling: Folketingets forhandlinger spalte 4896, 6712, 7041, tillæg A spalte 4541, tillæg B spalte 941, tillæg C spalte 498) fremsat som lovforslag nr. L 177 og vedtaget, jf. lov nr. 416 af 6. juni 2002, havde den 1. januar 2006 fungeret i 5 år, og i henhold til bemærkningerne i lovforslag nr. L 249 skal den herefter evalueres. Notat af 12. juli 2006 om evaluering af loven har været udsendt i høring sammen med lovforslaget.

Med lovforslaget imødekommes en opfordring fra Det Centrale Handicapråd om at gøre det muligt for studerende i videregående uddannelser med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse at få alle former for specialpædagogisk støtte med til uddannelse i udlandet, herunder også til studierejser og obligatoriske praktikperioder. Efter forslaget er støtten begrænset til det økonomiske niveau, som ydes eller ville være ydet i Danmark på tilsvarende måde, som støtte gives til uddannelser eller studieophold i udlandet.

Lovforslaget indeholder desuden forslag om, at der udover krav om, at den studerende gennemgår en uddannelse, stilles krav om, at den studerende er indskrevet på uddannelsen, svarende til bestemmelsen i SU-loven.

Endvidere stilles forslag om justeringer som følge af ændring af pædagogikumuddannelsen og som følge af, at universiteterne i dag ressortmæssigt hører under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne nedenfor i afsnit 2.3 og til bemærkningerne til de enkelte bestemmelser.

2. Lovforslagets indhold

2.1. Tilskud til alle støtteformer ved studierejser og obligatoriske praktikperioder i udlandet, dog begrænset til det samme økonomiske niveau som i Danmark

I en tid, hvor der lægges vægt på, at studerende tager på studierejser eller praktikophold i udlandet, er det ikke hensigtsmæssigt, at handicappede studerende kun kan få tildelt støtte til hjælpemidler og instruktion i brugen heraf og særligt undervisningsmateriale i forbindelse med studierejser og obligatoriske praktikperioder, mens øvrige former for støtte, f.eks. sekretærhjælp eller tegnsprogs- og skrivetolkning ikke kan tildeles. Når det drejer sig om hele uddannelser eller meritgivende studieophold i udlandet, er der efter den gældende lov mulighed for at få tildelt alle støtteformer, men begrænset til samme økonomiske niveau som i Danmark.

Det Centrale Handicapråd har derfor opfordret til, at begrænsningerne i støtteformerne under studierejser og praktikophold i udlandet fjernes, så handicappede studerende kan få adgang til alle støtteformer under støtteberettigende ophold i udlandet.

På den baggrund foreslås det, at der gives støtte til alle støtteformer i forbindelse med studierejser og praktikperioder i udlandet. Støtten til den enkelte studerende foreslås dog begrænset til samme økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til uddannelse i Danmark.

2.2. Loven harmoniseres med SU-loven på relevante områder

Efter loven tildeles specialpædagogisk støtte til handicappede studerende i vid udstrækning efter de samme betingelser, som gælder for tildeling af statens uddannelsesstøtte (SU) efter SU-loven. En af de væsentligste betingelser er, at den uddannelsessøgende gennemgår en offentlig anerkendt videregående uddannelse, der berettiger til SU, eller en uddannelse i udlandet, der kan gives SU til. På samme måde foreslås det også præciseret i lov om specialpædagogisk støtte som en støttebetingelse, at den studerende skal være indskrevet på uddannelsen for at få støtte. Det foreslås derfor indsat som en støttebetingelse, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1 og nr. 5.

2.3. Justering som følge af ændring af pædagogikumuddannelsen og ressortændring

Lovforslaget indeholder desuden justeringer, jf. forslaget til § 1, nr. 6, som følge af, at pædagogikum-uddannelsen for lærere i gymnasier, studenterkursus, HF- kurser og Voksenuddannelsescentre er ændret, så den pædagogiske uddannelse i de relevante fag sker i forbindelse med en ansættelse i en uddannelsesstilling på skolen mv., jf. Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 343 af 11.maj 2005 om undervisningskompetence i de almene gymnasiale uddannelser (Pædagogikumbekendtgørelsen).

Universitetsuddannelserne hører i dag ressortmæssigt under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, hvorfor bestemmelsen i lovens § 4 foreslås ændret.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget om lempelse af begrænsningen i adgangen til specialpædagogiske støtteformer i forbindelse med studierejser og obligatoriske praktikophold i udlandet forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige som helhed. Efter forslaget skal støtten ydes på samme økonomiske niveau som i Danmark, og støtten vil træde i stedet for tilsvarende støtte til uddannelse i Danmark.

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

8. Høring

Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:

Rigsrevisionen, Datatilsynet, Danmarks Statistik, Danmarks Evalueringsinstitut, Konkurrencestyrelsen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Erhvervsuddannelsesrådet, Landbrugsuddannelsesrådet, Erhvervsakademirådet, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (REVE), Uddannelsesrådet for Maritime Uddannelser, udvalget for de Grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Nævnet for Etnisk Ligestilling, Ligestillingsrådet, Det Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Dansk Sygeplejeråd, Rektorkollegiet, Rektorforsamlingen for Teknika, Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler, Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening, Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen for Håndarbejdsseminarieuddannelsen, Ergoterapeutskolernes Skolelederforsamling, Fysioterapeutskolernes Skolelederforsamling, Ankerhus Seminarium, Suhr´s Seminarium, CEUS, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning, Danmarks Journalisthøjskole, Den Grafiske Højskole, Danmarks Jordemoderskole, København, Danmarks Jordemoderskole, Aalborg, Bioanalytikeruddannelsen i København, Bioanalytikeruddannelsen i Århus, Skolen for Klinikassistenter og tandplejere, KU, Skolen for Klinikassistenter og tandplejere, AU, Danmarks Farmaceutiske Universitet, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og Radiografskolen i Københavns Amt, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og Radiografskolen i Odense, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og Radiografskolen i Aalborg, Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), IT-Universitetet i København, Danmarks Sygeplejerskehøjskole, København, Sygeplejerskehøjskolen i Århus (JCVU), Center for Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation, Socialforskningsinstituttet, Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark (LO), Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Lærerseminariernes Bestyrelsesforening, Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening, Danmarks Erhvervsskoleforening, Foreningen for Danske Landsbrugsskoler, Moderate Studenter, Danske Studerendes Fællesråd, Lærerstuderendes Landskreds og Pædagogstuderendes Landskreds.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for staten

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for kommuner, amtskommuner og regioner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 og 4

Det foreslås præciseret i overensstemmelse med gældende praksis, at den studerende skal være indskrevet på en uddannelse for at få støtte. Det svarer til reglen i SU-lovens § 2, stk. 1, nr. 2. Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.

Til nr. 2

Med ændringen foreslås en redaktionel ændring af bestemmelsen, svarende til gældende praksis, så uddannelsessøgende for at få specialpædagogisk støtte til uddannelse i udlandet ud over kravet om sammenhængende ophold i Danmark i 2 år indenfor de sidste 10 år også skal opfylde de almindelige betingelser for at få SPS.

Til nr. 3

Ifølge lovens § 3, stk. 2, nr. 3, kan undervisningsministeren fastsætte nærmere regler om

a) begrænsning af støtten til bestemte støtteformer i forbindelse med studierejser og obligatoriske praktikperioder i udlandet ved uddannelser i Danmark, og

b) begrænsning af støtten til den enkelte studerende til hel uddannelse eller meritgivende studieophold i udlandet svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til uddannelse i Danmark.

Efter litra a er støtten i følge § 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr.1242 af 18. december 2000 (SPS-bekendtgørelsen) begrænset til hjælpemidler og instruktion i brugen heraf samt til særligt undervisningsmateriale.

Efter litra b giver reglen i bekendtgørelsens § 4, stk. 3, mulighed for tildeling af alle støtteformer, men begrænset til samme økonomiske niveau som i Danmark.

Det foreslås, at alle støtteformer vil kunne tildeles til såvel obligatoriske praktikperioder og studierejser som til uddannelser eller meritgivende studieophold i udlandet, men svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet i Danmark.

Herefter vil støtte til f.eks. ansættelse og anvendelse af sekretærhjælp eller tegnsprogs- eller skrivetolk i udlandet kunne gives svarende til det økonomiske niveau, hvor støtten ydes i Danmark.

Til nr. 5

Baggrunden for forslaget om at anføre Ministeriet for Teknologi, Videnskab og Udvikling i bestemmelsen i § 4, stk.1, nr. 1, er, at de i bestemmelsen nævnte uddannelser på tidspunktet for lovens vedtagelse i 2000 hørte under Undervisningsministeriet, mens de nu er delt mellem de to nævnte ministerier. Videregående uddannelser på universiteter m.v. hører nu under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

Til nr. 6

Forslaget om ændring skyldes, at den pædagogiske uddannelse for lærere ved gymnasieskoler, studenterkurser, HF- kurser og Voksenuddannelsescentre (VUC) efter de gældende bestemmelser sker i forbindelse med ansættelse på et uddannelsessted, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007. Loven får virkning for ansøgninger om specialpædagogisk støtte, der modtages efter den 1. januar 2007 på uddannelsesinstitutionen henholdsvis ansættelsesinstitutioner for lærere ansat i uddannelsesstilling i gymnasieskolen mv. (pædagogikum), eller, hvis der søges om støtte til en uddannelse i udlandet, i styrelsen.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov nr. 484 af 31. maj 2000 om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 2.

En studerende kan efter ansøgning få specialpædagogisk støtte, når vedkommende

 

 

2) gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte, jf. § 4,

€.

 

1. I § 2, stk. 1, nr. 2 , indsættes efter »2)«: »er indskrevet på og«.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få specialpædagogisk støtte til uddannelse i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 4, at den studerende har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst 2 år inden for de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet.

 

2. I § 2, stk. 2, indsættes efter »Det er en«: »yderligere«.

 

 

 

§ 3

Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om

 

 

3) begrænsning af støtte til bestemte støtteformer i forbindelse med studierejser og praktikperioder i udlandet ved uddannelser i Danmark, jf. § 4, nr. 1, og begrænsning af støtten til uddannelse i udlandet, jf. § 4, nr. 3 og 4, til den enkelte studerende svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til uddannelse i Danmark.

 

3. § 3, stk. 2, nr. 3 , affattes således:

»3) begrænsning af støtte svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville være ydet til den enkelte studerende ved uddannelse i Danmark, til studierejser og praktikperioder i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, samt til uddannelse i udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 og 4.«.

 

 

 

§ 4. Specialpædagogisk støtte kan ydes til studerende, som gennemgår

 

4. I § 4, stk. 1, indsættes efter »ydes til studerende, som«: »er indskrevet på og«.

1) offentligt anerkendt videregående uddannelse indtil kandidatgrad og magisterkonferensgrad samt sidefagssupplering, som hører under Undervisningsministeriet, og som berettiger til statens uddannelsesstøtte, herunder obligatoriske praktikperioder i disse uddannelser, selv om de ikke berettiger til statens uddannelsesstøtte,

 

5. I § 4, stk. 1, nr. 1 , indsættes efter »som hører under«: »Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling eller«.

§ 10.

 

 

Stk. 4. Ved uddannelse omfattet af § 4, nr. 2, varetages kontrol og indberetning af pædagogikumadministrationen.

 

6. I § 10, stk. 4, 2. pkt., § 12, stk. 1-4 , to steder i § 12, stk. 5, § 14, § 16, stk. 1 og 4 og § 17, stk. 4 , ændres »pædagogikumadministrationen« til: »ansættelsesinstitutionen«, og i § 16, stk. 2 og 4 , ændres »pædagogikumadministrationens« til: »ansættelsesinstitutionens«.

 

 

 

§ 12. Den studerende indgiver ansøgning henholdsvis til den uddannelsesinstitution, hvor den studerende er optaget, og til pædagogikumadministrationen, når den studerende er optaget på pædagogikum, om specialpædagogisk støtte til uddannelse omfattet af § 4, nr. 1-3.

 

 

Stk. 2. Institutionen, henholdsvis pædagogikumadministrationen, foretager indstilling til styrelsen om støtte.

 

 

Stk. 3. Styrelsen træffer afgørelse om støtte til den studerende på baggrund af ansøgning og indstilling fra institutionen, henholdsvis pædagogikumadministrationen. Styrelsen kan efter ophør af uddannelsen bestemme, at støtte ydet i form af hjælpemidler m.v. overdrages til den studerende til ejendom.

 

 

Stk. 4. Institutionen, henholdsvis pædagogikumadministrationen, yder støtten til den studerende i overensstemmelse med styrelsens afgørelse og afholder udgifterne hertil. Ved institutionens afgørelser herom gælder forvaltningsloven og offentlighedsloven for institutioner, der ikke er en del af den offentlige forvaltning.

 

 

Stk. 5. Styrelsen kompenserer institutionen, henholdsvis pædagogikumadministrationen, for de udgifter, som institutionen, henholdsvis pædagogikumadministrationen, har afholdt i overensstemmelse med styrelsens afgørelse og kan udbetale forskud på beløbet.

 

 

 

 

 

§ 14. Styrelsen skal sikre, at studerende og uddannelsesinstitutioner samt pædagogikumadministrationen kan få rådgivning og vejledning om specialpædagogisk støtte og betingelserne herfor samt om ansøgning og indstilling.

 

 

 

 

 

§ 16. Undervisningsministeren kan bestemme, at opgaver, som efter denne lov varetages af styrelsen, helt eller delvis varetages af uddannelsesinstitutionerne, henholdsvis pædagogikumadministrationen.

Stk. 2. Styrelsen kan efter klage eller på egen foranledning ændre en uddannelsesinstitutions, henholdsvis pædagogikumadministrationens, afgørelse.

 

 

Stk. 4. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om uddannelsesinstitutionernes, henholdsvis pædagogikumadministrationens, varetagelse af opgaver og om styrelsens tilsyn hermed, herunder regler om, at styrelsen fra uddannelsesinstitutionerne og pædagogikumadministrationen kan kræve oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen af tilsynet, herunder individbaserede oplysninger.

 

 

 

 

 

§ 17. €

Stk. 4. Afgørelser, der træffes af en uddannelsesinstitution eller pædagogikumadministrationen efter denne lov, kan inden 4 uger efter meddelelsen af afgørelsen indbringes for styrelsen af den, som afgørelsen vedrører.