L 49 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser. (Lempelse af begrænsning af
specialpædagogisk støtte i forbindelse med
studierejser og praktikperioder i udlandet).
Fremsat den 25. oktober 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser
(Lempelse af begrænsning af
specialpædagogisk støtte i forbindelse med
studierejser og praktikperioder i udlandet)
§ 1
I lov nr. 484 af 31. maj 2000 om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser, som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni
2002, foretages følgende ændringer:
1. I § 2,
stk. 1 , nr. 2 , indsættes efter
»2)«: »er indskrevet på og«.
2. § 2,
stk. 2 , indsættes efter »Det er en«:
»yderligere«.
3. § 3,
stk. 2 , nr. 3 , affattes således:
»3) begrænsning af støtte
svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er
eller ville være ydet til den enkelte studerende ved
uddannelse i Danmark, til studierejser og praktikperioder i
udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, samt til uddannelse i
udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 og 4.«
4. I § 4,
stk. 1 , indsættes efter »ydes til studerende,
som«: »er indskrevet på og«.
5. I § 4,
stk. 1, nr. 1 , indsættes efter »som hører
under«: »Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling eller«.
6. I § 10,
stk. 4, 2. pkt., § 12, stk.1-4 , to steder i §
12, stk. 5, § 14, § 16, stk. 1 og 4 , og §
17, stk. 4 , ændres
»pædagogikumadministrationen« til:
»ansættelsesinstitutionen«, og i § 16,
stk. 2 og 4 , ændres
»pædagogikumadministrationens« til:
»ansættelsesinstitutionens«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Loven har virkning for
ansøgninger, der modtages i uddannelsesinstitutionen,
ansættelsesinstitutionen eller, hvis ansøgningen
vedrører støtte til en uddannelse i udlandet, i
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte efter den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, lov nr. 484 af 31. maj 2000
(Folketingstidende 1999-2000: Folketingets forhandlinger spalte
6700, 8406, 1043, tillæg A spalte 7083, tillæg B,
spalte 8406 og tillæg C spalte 1043, fremsat den 30. marts
2000 som lovforslag nr. L 249 og vedtaget, jf. lov nr. 484 af 31.
maj 2000) som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni
2002 om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte og
lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser (Folketingstidende 2001-02, 2. samling: Folketingets
forhandlinger spalte 4896, 6712, 7041, tillæg A spalte 4541,
tillæg B spalte 941, tillæg C spalte 498) fremsat som
lovforslag nr. L 177 og vedtaget, jf. lov nr. 416 af 6. juni 2002,
havde den 1. januar 2006 fungeret i 5 år, og i henhold til
bemærkningerne i lovforslag nr. L 249 skal den herefter
evalueres. Notat af 12. juli 2006 om evaluering af loven har
været udsendt i høring sammen med lovforslaget.
Med lovforslaget imødekommes en
opfordring fra Det Centrale Handicapråd om at gøre det
muligt for studerende i videregående uddannelser med fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse at få alle former
for specialpædagogisk støtte med til uddannelse i
udlandet, herunder også til studierejser og obligatoriske
praktikperioder. Efter forslaget er støtten begrænset
til det økonomiske niveau, som ydes eller ville være
ydet i Danmark på tilsvarende måde, som støtte
gives til uddannelser eller studieophold i udlandet.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om,
at der udover krav om, at den studerende gennemgår en
uddannelse, stilles krav om, at den studerende er indskrevet
på uddannelsen, svarende til bestemmelsen i SU-loven.
Endvidere stilles forslag om justeringer som
følge af ændring af pædagogikumuddannelsen og
som følge af, at universiteterne i dag ressortmæssigt
hører under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne
nedenfor i afsnit 2.3 og til bemærkningerne til de enkelte
bestemmelser.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tilskud til alle
støtteformer ved studierejser og obligatoriske
praktikperioder i udlandet, dog begrænset til det samme
økonomiske niveau som i Danmark
I en tid, hvor der lægges vægt
på, at studerende tager på studierejser eller
praktikophold i udlandet, er det ikke hensigtsmæssigt, at
handicappede studerende kun kan få tildelt støtte til
hjælpemidler og instruktion i brugen heraf og særligt
undervisningsmateriale i forbindelse med studierejser og
obligatoriske praktikperioder, mens øvrige former for
støtte, f.eks. sekretærhjælp eller tegnsprogs-
og skrivetolkning ikke kan tildeles. Når det drejer sig om
hele uddannelser eller meritgivende studieophold i udlandet, er der
efter den gældende lov mulighed for at få tildelt alle
støtteformer, men begrænset til samme
økonomiske niveau som i Danmark.
Det Centrale Handicapråd har derfor
opfordret til, at begrænsningerne i støtteformerne
under studierejser og praktikophold i udlandet fjernes, så
handicappede studerende kan få adgang til alle
støtteformer under støtteberettigende ophold i
udlandet.
På den baggrund foreslås det, at
der gives støtte til alle støtteformer i forbindelse
med studierejser og praktikperioder i udlandet. Støtten til
den enkelte studerende foreslås dog begrænset til samme
økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville
være ydet til uddannelse i Danmark.
2.2. Loven harmoniseres med
SU-loven på relevante områder
Efter loven tildeles specialpædagogisk
støtte til handicappede studerende i vid udstrækning
efter de samme betingelser, som gælder for tildeling af
statens uddannelsesstøtte (SU) efter SU-loven. En af de
væsentligste betingelser er, at den uddannelsessøgende
gennemgår en offentlig anerkendt videregående
uddannelse, der berettiger til SU, eller en uddannelse i udlandet,
der kan gives SU til. På samme måde foreslås det
også præciseret i lov om specialpædagogisk
støtte som en støttebetingelse, at den studerende
skal være indskrevet på uddannelsen for at få
støtte. Det foreslås derfor indsat som en
støttebetingelse, jf. bemærkningerne til § 1, nr.
1 og nr. 5.
2.3. Justering som følge
af ændring af pædagogikumuddannelsen og
ressortændring
Lovforslaget indeholder desuden justeringer,
jf. forslaget til § 1, nr. 6, som følge af, at
pædagogikum-uddannelsen for lærere i gymnasier,
studenterkursus, HF- kurser og Voksenuddannelsescentre er
ændret, så den pædagogiske uddannelse i de
relevante fag sker i forbindelse med en ansættelse i en
uddannelsesstilling på skolen mv., jf.
Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 343 af 11.maj
2005 om undervisningskompetence i de almene gymnasiale uddannelser
(Pædagogikumbekendtgørelsen).
Universitetsuddannelserne hører i dag
ressortmæssigt under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, hvorfor bestemmelsen i lovens § 4 foreslås
ændret.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om lempelse af begrænsningen
i adgangen til specialpædagogiske støtteformer i
forbindelse med studierejser og obligatoriske praktikophold i
udlandet forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for
det offentlige som helhed. Efter forslaget skal støtten ydes
på samme økonomiske niveau som i Danmark, og
støtten vil træde i stedet for tilsvarende
støtte til uddannelse i Danmark.
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Rigsrevisionen, Datatilsynet, Danmarks
Statistik, Danmarks Evalueringsinstitut, Konkurrencestyrelsen,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune,
Erhvervsuddannelsesrådet, Landbrugsuddannelsesrådet,
Erhvervsakademirådet, Rådet for Erhvervsrettet Voksen-
og Efteruddannelse (REVE), Uddannelsesrådet for Maritime
Uddannelser, udvalget for de Grundlæggende Social- og
Sundhedsuddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter,
Nævnet for Etnisk Ligestilling, Ligestillingsrådet, Det
Centrale Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Dansk Sygeplejeråd, Rektorkollegiet, Rektorforsamlingen for
Teknika, Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler,
Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening,
Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling,
Lærerseminariernes Rektorforsamling, Rektorforsamlingen for
Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen for
Håndarbejdsseminarieuddannelsen, Ergoterapeutskolernes
Skolelederforsamling, Fysioterapeutskolernes Skolelederforsamling,
Ankerhus Seminarium, Suhr´s Seminarium, CEUS, Handels- og
Ingeniørhøjskolen i Herning, Danmarks
Journalisthøjskole, Den Grafiske Højskole, Danmarks
Jordemoderskole, København, Danmarks Jordemoderskole,
Aalborg, Bioanalytikeruddannelsen i København,
Bioanalytikeruddannelsen i Århus, Skolen for
Klinikassistenter og tandplejere, KU, Skolen for Klinikassistenter
og tandplejere, AU, Danmarks Farmaceutiske Universitet,
Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og Radiografskolen i
Københavns Amt, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og
Radiografskolen i Odense, Radiografuddannelsen ved Sygepleje- og
Radiografskolen i Aalborg, Danmarks Pædagogiske Universitet
(DPU), IT-Universitetet i København, Danmarks
Sygeplejerskehøjskole, København,
Sygeplejerskehøjskolen i Århus (JCVU), Center for
Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation,
Socialforskningsinstituttet, Amternes og Kommunernes
Forskningsinstitut, Akademikernes Centralorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Lærerseminariernes
Bestyrelsesforening, Pædagogseminariernes
Bestyrelsesforening, Danmarks Erhvervsskoleforening, Foreningen for
Danske Landsbrugsskoler, Moderate Studenter, Danske Studerendes
Fællesråd, Lærerstuderendes Landskreds og
Pædagogstuderendes Landskreds.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for
staten | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for kommuner,
amtskommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner, amtskommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 4
Det foreslås præciseret i
overensstemmelse med gældende praksis, at den studerende skal
være indskrevet på en uddannelse for at få
støtte. Det svarer til reglen i SU-lovens § 2, stk. 1,
nr. 2. Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.
Til nr. 2
Med ændringen foreslås en
redaktionel ændring af bestemmelsen, svarende til
gældende praksis, så uddannelsessøgende for at
få specialpædagogisk støtte til uddannelse i
udlandet ud over kravet om sammenhængende ophold i Danmark i
2 år indenfor de sidste 10 år også skal opfylde
de almindelige betingelser for at få SPS.
Til nr. 3
Ifølge lovens § 3, stk. 2, nr. 3,
kan undervisningsministeren fastsætte nærmere regler
om
a) begrænsning af støtten til
bestemte støtteformer i forbindelse med studierejser og
obligatoriske praktikperioder i udlandet ved uddannelser i Danmark,
og
b) begrænsning af støtten til den
enkelte studerende til hel uddannelse eller meritgivende
studieophold i udlandet svarende til det økonomiske niveau,
hvor støtte er eller ville være ydet til uddannelse i
Danmark.
Efter litra a er støtten i
følge § 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr.1242 af
18. december 2000 (SPS-bekendtgørelsen) begrænset til
hjælpemidler og instruktion i brugen heraf samt til
særligt undervisningsmateriale.
Efter litra b giver reglen i
bekendtgørelsens § 4, stk. 3, mulighed for tildeling af
alle støtteformer, men begrænset til samme
økonomiske niveau som i Danmark.
Det foreslås, at alle
støtteformer vil kunne tildeles til såvel
obligatoriske praktikperioder og studierejser som til uddannelser
eller meritgivende studieophold i udlandet, men svarende til det
økonomiske niveau, hvor støtte er eller ville
være ydet i Danmark.
Herefter vil støtte til f.eks.
ansættelse og anvendelse af sekretærhjælp eller
tegnsprogs- eller skrivetolk i udlandet kunne gives svarende til
det økonomiske niveau, hvor støtten ydes i
Danmark.
Til nr. 5
Baggrunden for forslaget om at anføre
Ministeriet for Teknologi, Videnskab og Udvikling i bestemmelsen i
§ 4, stk.1, nr. 1, er, at de i bestemmelsen nævnte
uddannelser på tidspunktet for lovens vedtagelse i 2000
hørte under Undervisningsministeriet, mens de nu er delt
mellem de to nævnte ministerier. Videregående
uddannelser på universiteter m.v. hører nu under
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Til nr. 6
Forslaget om ændring skyldes, at den
pædagogiske uddannelse for lærere ved gymnasieskoler,
studenterkurser, HF- kurser og Voksenuddannelsescentre (VUC) efter
de gældende bestemmelser sker i forbindelse med
ansættelse på et uddannelsessted, jf. de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007. Loven får virkning for
ansøgninger om specialpædagogisk støtte, der
modtages efter den 1. januar 2007 på uddannelsesinstitutionen
henholdsvis ansættelsesinstitutioner for lærere ansat i
uddannelsesstilling i gymnasieskolen mv. (pædagogikum),
eller, hvis der søges om støtte til en uddannelse i
udlandet, i styrelsen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 484 af 31. maj 2000 om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser, som ændret ved § 2 i lov nr. 416 af 6. juni
2002, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2. € En studerende kan efter ansøgning få
specialpædagogisk støtte, når vedkommende | | |
2) gennemgår en uddannelse, hvortil der kan
ydes støtte, jf. § 4, €. | | 1. I § 2, stk.
1, nr. 2 , indsættes efter »2)«: »er
indskrevet på og«. |
Stk. 2. Det er en betingelse for at
få specialpædagogisk støtte til uddannelse i
udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 4, at den studerende har haft
sammenhængende ophold i Danmark i mindst 2 år inden for
de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet. | | 2. I § 2, stk.
2, indsættes efter »Det er en«:
»yderligere«. |
| | |
§ 3 € Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om € | | |
3) begrænsning af støtte til
bestemte støtteformer i forbindelse med studierejser og
praktikperioder i udlandet ved uddannelser i Danmark, jf.
§ 4, nr. 1, og begrænsning af støtten til
uddannelse i udlandet, jf. § 4, nr. 3 og 4, til den
enkelte studerende svarende til det økonomiske niveau, hvor
støtte er eller ville være ydet til uddannelse i
Danmark. | | 3. § 3,
stk. 2, nr. 3 , affattes således: »3) begrænsning af støtte
svarende til det økonomiske niveau, hvor støtte er
eller ville være ydet til den enkelte studerende ved
uddannelse i Danmark, til studierejser og praktikperioder i
udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, samt til uddannelse i
udlandet, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 og 4.«. |
| | |
§ 4.
Specialpædagogisk støtte kan ydes til studerende, som
gennemgår | | 4. I § 4, stk.
1, indsættes efter »ydes til
studerende, som«: »er indskrevet på
og«. |
1) offentligt anerkendt videregående
uddannelse indtil kandidatgrad og magisterkonferensgrad samt
sidefagssupplering, som hører under
Undervisningsministeriet, og som berettiger til statens
uddannelsesstøtte, herunder obligatoriske praktikperioder i
disse uddannelser, selv om de ikke berettiger til statens
uddannelsesstøtte, € | | 5. I § 4, stk.
1, nr. 1 , indsættes efter »som hører
under«: »Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling eller«. |
§ 10. € | | |
Stk. 4. Ved uddannelse omfattet af §
4, nr. 2, varetages kontrol og indberetning af
pædagogikumadministrationen. | | 6. I § 10, stk.
4, 2. pkt., § 12, stk. 1-4 , to steder i § 12,
stk. 5, § 14, § 16, stk. 1 og 4 og § 17,
stk. 4 , ændres
»pædagogikumadministrationen« til:
»ansættelsesinstitutionen«, og i § 16,
stk. 2 og 4 , ændres
»pædagogikumadministrationens« til:
»ansættelsesinstitutionens«. |
| | |
§ 12. Den
studerende indgiver ansøgning henholdsvis til den
uddannelsesinstitution, hvor den studerende er optaget, og til
pædagogikumadministrationen, når den studerende er
optaget på pædagogikum, om specialpædagogisk
støtte til uddannelse omfattet af § 4, nr.
1-3. | | |
Stk. 2. Institutionen, henholdsvis
pædagogikumadministrationen, foretager indstilling til
styrelsen om støtte. | | |
Stk. 3. Styrelsen træffer
afgørelse om støtte til den studerende på
baggrund af ansøgning og indstilling fra institutionen,
henholdsvis pædagogikumadministrationen. Styrelsen kan efter
ophør af uddannelsen bestemme, at støtte ydet i form
af hjælpemidler m.v. overdrages til den studerende til
ejendom. | | |
Stk. 4. Institutionen, henholdsvis
pædagogikumadministrationen, yder støtten til den
studerende i overensstemmelse med styrelsens afgørelse og
afholder udgifterne hertil. Ved institutionens afgørelser
herom gælder forvaltningsloven og offentlighedsloven for
institutioner, der ikke er en del af den offentlige
forvaltning. | | |
Stk. 5. Styrelsen kompenserer
institutionen, henholdsvis pædagogikumadministrationen, for
de udgifter, som institutionen, henholdsvis
pædagogikumadministrationen, har afholdt i overensstemmelse
med styrelsens afgørelse og kan udbetale forskud på
beløbet. € | | |
| | |
§ 14. Styrelsen
skal sikre, at studerende og uddannelsesinstitutioner samt
pædagogikumadministrationen kan få rådgivning og
vejledning om specialpædagogisk støtte og
betingelserne herfor samt om ansøgning og indstilling. € | | |
| | |
§ 16.
Undervisningsministeren kan bestemme, at opgaver, som efter denne
lov varetages af styrelsen, helt eller delvis varetages af
uddannelsesinstitutionerne, henholdsvis
pædagogikumadministrationen. Stk. 2. Styrelsen kan efter klage eller
på egen foranledning ændre en uddannelsesinstitutions,
henholdsvis pædagogikumadministrationens,
afgørelse. € | | |
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om uddannelsesinstitutionernes, henholdsvis
pædagogikumadministrationens, varetagelse af opgaver og om
styrelsens tilsyn hermed, herunder regler om, at styrelsen fra
uddannelsesinstitutionerne og pædagogikumadministrationen kan
kræve oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen
af tilsynet, herunder individbaserede oplysninger. | | |
| | |
§ 17.
€ Stk. 4. Afgørelser, der
træffes af en uddannelsesinstitution eller
pædagogikumadministrationen efter denne lov, kan inden 4 uger
efter meddelelsen af afgørelsen indbringes for styrelsen af
den, som afgørelsen vedrører. € | | |