L 48 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og lov om psykologer m.v.
(Tilpasning af reglerne om tilsyn med løsningen af sociale
opgaver til kommunalreformen, samt regler om
befordringsgodtgørelse i forbindelse med
specialrådgivning i VISO m.v.).
Fremsat den 25. oktober 2006 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og lov om psykologer m.v.
(Tilpasning af reglerne om tilsyn med
løsningen af sociale opgaver til kommunalreformen, samt
regler om befordringsgodtgørelse i forbindelse med
specialrådgivning i VISO m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I § 5,
stk. 7, ændres: »jf. § 136, stk.
1.« til: »jf. §§ 123, stk. 3 og 136,
stk. 1.«
2. Efter § 13
indsættes:
» § 13 a.
Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation yder
godtgørelse for nødvendig befordring til og fra
specialrådgivning og andre nødvendige rejseudgifter i
forbindelse hermed, når borgere modtager gratis vejledende
specialrådgivning efter § 13, stk. 1 og 3.
Stk. 2 . Befordring,
for hvilken der ydes godtgørelse efter stk. 1, skal ske med
det efter forholdene billigste forsvarlige befordringsmiddel.
Stk. 3. Godtgørelse for udgifter
efter stk. 1 ydes kun, når afstanden til behandlingsstedet
overstiger en af socialministeren fastsat grænse.
Stk. 4. Socialministeren fastsætter
efter forhandling med undervisningsministeren i en
bekendtgørelse nærmere regler om
befordringsgodtgørelse og dækning af andre
nødvendige rejseudgifter i forbindelse hermed.«
3. § 123 stk. 3, affattes
således:
» Stk. 3. Under andre
døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er
formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når
forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet.«
4. I
§ 123 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke:
» Stk. 4. Enhver form for
magtanvendelse skal registreres og indberettes af tilbudet til
kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de tilbud, som
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 148 a,
og regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet
fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om indberetningen.
Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler
om magtanvendelse og om registrering og indberetning
heraf.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
5. § 136 affattes
således:
» § 136.
Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver
form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med
foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres
og indberettes af tilbudet til kommunalbestyrelsen for de tilbud,
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 148 a,
og til regionsrådet for de tilbud, regionsrådet
fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om
indberetningen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde
handleplaner i overensstemmelse med § 141 for personer,
for hvem der foretages foranstaltninger som nævnt i stk.
1.«
6. § 143 affattes
således:
» § 143.
Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte
nærmere regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier
og opholdssteder efter § 142, stk. 1, 4 og 5.
Stk. 2. Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om
tilsyn med netværksplejefamilier, jf. § 142, stk.
2.«
7. § 148 affattes
således:
» § 148.
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. §§ 9
€" 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som
kommunalbestyrelsen i opholdskommunen i forhold til den enkelte
person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1.
Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf.
§ 148 a.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen, jf. §§ 9 €" 9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
skal løbende følge de enkelte sager for at sikre sig,
at hjælpen fortsat opfylder sit formål.
Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom
på, om der er behov for at yde andre former for hjælp.
Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens
forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med
denne.
Stk. 3. Under en anbringelse uden for
hjemmet af et barn eller en ung, skal kommunalbestyrelsen i barnets
eller den unges opholdskommune, jf. § 9 a, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
sikre, at kommunen mindst én gang om året taler med
barnet eller den unge under tilsynsbesøg på
anbringelsesstedet.«
8. Efter § 148
indsættes:
Ȥ 148 a.
Den stedlige kommunalbestyrelse fører det generelle
driftsorienterede tilsyn med tilbudets personale, bygninger og
økonomi.
Stk. 2. Det generelle driftsorienterede
tilsyn omfatter ikke tilbud, hvor en anden kommune eller region har
indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i
tilbudet og om tilsyn, eller hvor tilbudet er omfattet af
regionsrådets generelle driftsorienterede tilsyn, jf.
§ 5, stk. 7.«
9. §§ 149 og
150 ophæves.
10. §
151, stk. 1 , affattes således:
»Den stedlige kommune, jf.
§ 148 a, har pligt til at føre tilsyn med, at de
kommunale opgaver efter §§ 83 og 86 løses i
overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har
truffet efter disse bestemmelser og i henhold til
kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf.
§§ 138 og 139.«
11. Overskriften til kapitel 29
affattes således:
»Betaling, tilbagebetaling og
eftergivelse m.v.«
12. Efter
§ 164 indsættes:
Ȥ 164 a.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive krav efter
§§ 158 og 165 efter reglerne i
opkrævningsloven.«
13. Efter
§ 165 indsættes som nyt kapitel:
» Kapitel 29 a
Ophør af udbetaling af ydelser
i visse særlige tilfælde
§ 165 a.
Udbetaling af ydelser efter §§ 38 og 42,
§ 95, stk. 2, og §§ 96 og 100
ophører for personer, som bevidst unddrager sig
strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor
1) den pågældende er
varetægtsfængslet,
2) politiet eftersøger den
pågældende med henblik på
varetægtsfængsling eller
3) der foreligger en
varetægtsfængslingskendelse.
Stk. 2. Udbetaling af ydelser efter
§§ 38 og 42, § 95, stk. 2, og
§§ 96 og 100 ophører endvidere for personer,
som bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet, hvis den
pågældende er idømt en ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse.
Stk. 3. Ophør af udbetaling af en
bagudbetalt ydelse, jf. stk. 1 og 2, sker med virkning fra det
tidspunkt, hvor personen unddrog sig strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse. Ophør af udbetaling af en forudbetalt
ydelse, jf. stk. 1 og 2, sker med virkning for den måned, der
følger efter den måned, hvor pågældende
unddrog sig strafforfølgning eller straffuldbyrdelse.
Stk. 4. Efterfølges en
strafforfølgning, jf. stk. 1, ikke af en domfældelse,
efterbetales den del af ydelsen, der ikke er udbetalt, mens
personen unddrog sig strafforfølgning. Ydelsen efterbetales
dog ikke til afdødes bo, hvis personen afgår ved
døden, inden der er afsagt dom i sagen.
§ 165 b.
Politiet eller kriminalforsorgen skal underrette kommunen om
unddragelsen, når myndigheden får formodning om, at en
person, der bevidst unddrager sig strafforfølgning, jf.
§ 165 a, stk. 1, eller straffuldbyrdelse her i landet,
jf. § 165 a, stk. 2, samtidig modtager ydelser, som er
omfattet af § 165 a, stk. 1 og 2.«
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
858 af 8. august 2006, som ændret senest ved § 84 i
lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
1. I § 12,
nr. 4, ændres: »bedrageri efter straffelovens
§ 279« til: »overtrædelse af
straffelovens § 289 a«.
2. Efter § 16
indsættes:
Ȥ 16 a.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med personer med betydeligt
og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som i henhold til dom eller
kendelse eller som vilkår for tiltalefrafald eller
prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale
myndigheder. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse
om ophold i en boform efter § 108 i lov om social
service.
Stk. 2. Socialministeren kan
fastsætte regler om de sociale myndigheders
tilsyn.«
3. I § 50
a, stk. 2, udgår: »eller en stedfortræder
for hvert medlem.«
4. I § 50
a indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter aftale med
indenrigs- og sundhedsministeren antallet af medlemmer, der udpeges
af KL, Landsorganisationen i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening og
De Samvirkende Invalideorganisationer, jf. stk. 2.«
Stk. 6-9 bliver herefter til stk. 7-10.
§ 3
I lov om psykologer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 132 af 27. februar 2004, som
ændret ved § 2 i lov nr. 574 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 22 udgår »eller
hæfte«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund og formål
Tilsyn
Reglerne om tilsyn i lov om social service er
ikke justeret i forbindelse med kommunalreformen. Der er imidlertid
behov for at justere reglerne, da kommunalreformen indebærer,
at der ikke længere vil eksistere amtskommunale sociale
tilbud omfattet af amtskommunens tilsyn. En lang række
amtskommunale tilbud vil blive videreført i kommunalt regi,
når kommunalreformen træder i kraft. Det
medfører, at kommunerne i langt større omfang vil
henvise borgere til tilbud beliggende i andre kommuner. De
gældende regler om tilsyn med tilbud efter lov om social
service regulerer ikke entydigt denne situation. Det kan
således være tvivlsomt, i hvilket omfang borgerens
opholdskommune har en tilsynsforpligtelse, når en borger har
opholdskommune i én kommune, men benytter et tilbud i en
anden kommune. Regeringen har derfor fundet anledning til at se
på de eksisterende regler om tilsyn i lov om social
service.
Lovforslaget har til formål at
fastlægge en mere klar ansvarsfordeling for tilsynet med
tilbud efter lov om social service ved at præcisere og
forenkle de gældende regler. Præciseringen består
i at fastsætte klare regler for, hvilken kommune der har
ansvaret for at føre tilsyn med tilbud efter lov om social
service. Forenklingen består i, at kun en enkelt kommune er
ansvarlig for at føre tilsyn med generelle forhold i et
tilbud, som anvendes af flere kommuner. Forslaget omfatter
både kommunale og private tilbud. Regionale tilbud er
omfattet af regionsrådets tilsyn.
Lovforslaget har tillige til formål at
fastsætte tidssvarende og klare regler for tilsyn med
personer, som ved dom eller som vilkår for tiltalefrafald
skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder. De
foreslåede regler henlægger forpligtelsen til personens
opholdskommune.
Befordringsudgifter ved
specialrådgivningsydelser i VISO
Som led i udmøntningen af kommunalreformen
på det sociale område foreslås det med
lovforslaget, at den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation - VISO - også
dækker borgerens befordringsudgifter i de
tilfælde, hvor borgeren selv henvender sig til VISO om
specialrådgivning, og VISO henviser borgeren til
specialrådgivning.
VISO yder gratis vejledende
specialrådgivning til såvel kommuner som borgere i de
mest specialiserede og komplicerede enkeltsager. VISO bistår
tillige kommunen med gratis vejledende udredning af dens borgere i
de få mest specialiserede og komplicerede enkeltsager
på det sociale område.
I sager, hvor VISO yder udredning af borgeren,
afholdes befordringsudgiften af kommunen, idet det er kommunen, der
skal henvise borgeren til udredning i VISO. Udredning er €"
modsat specialrådgivning €" et egentligt
sagsforberedende skridt, som danner grundlag for den kommunale
myndigheds valg af indsats. Henvendelser til VISO om udredning skal
derfor altid ske via kommunen. Borgeren kan ikke selv henvende sig
til VISO om udredning.
Kommunen afholder tillige befordringsudgiften,
hvis kommunen som led i behandlingen af en sag anmoder VISO om
specialrådgivningsydelser, der indebærer udgifter til
befordring for borgeren.
I de tilfælde, hvor borgeren selv henvender
sig til VISO om specialrådgivning, og VISO henviser
borgeren til specialrådgivning, skal kommunen ikke afholde
befordringsudgiften, da det ikke er kommunen, der har foranlediget
specialrådgivningen i VISO. Lovforslaget indebærer, at
VISO i disse sager afholder den udgift til befordring, som er en
forudsætning for at borgeren kan modtage VISOs
specialrådgivningsydelse.
Formålet med lovforslaget er dermed at
understøtte borgerens brug af VISOs
specialrådgivningsydelser.
VISO udgør en forbedring i forhold til den
nuværende amtskommunale
specialrådgivningsstruktur, idet VISO - uafhængigt
af kommune- og regionsgrænser - stiller
specialrådgivningsekspertise til rådighed for
borgerne og etablerer et samlet og landsdækkende overblik. I
modsætning til i dag vil borgeren dermed kunne komme til at
rejse langt efter den rigtige specialrådgivning. Hvis
befordringsudgifterne fuldt ud skal afholdes af borgeren, vil det
kunne være en hindring for borgerens brug af VISOs
ydelser.
Ophør af udbetaling af
ydelser i visse særlige tilfælde m.v.
Formålet med forslaget er at sætte to
lovændringer, som allerede er vedtaget som ændringer
til den nuværende servicelov, ind i den nye servicelov med
ikrafttræden den 1. januar 2007.
Beskæftigelsesudvalg
Det foreslås, at reglerne for beskikkelse
af medlemmer til Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg
gøres mere fleksible, således
beskæftigelsesministeren udpeger et antal medlemmer, som kan
deltage i møderne i udvalget på skift. Efter de
eksisterende regler udpeger beskæftigelsesministeren
medlemmer af udvalget og stedfortrædere for disse.
2. Lovforslagets hovedindhold
Tilsyn
De foreslåede nye regler om tilsyn i lov om
social service indeholder to selvstændige forpligtelser til
at føre tilsyn €" det personrelaterede tilsyn og det
generelle driftsorienterede tilsyn. Det personrelaterede tilsyn
påhviler personens opholdskommune efter retssikkerhedsloven.
Det generelle driftsorienterede tilsyn påhviler den stedlige
kommune, dvs. beliggenhedskommunen.
På et enkelt område findes der
allerede regler, som fastlægger tilsynsforpligtelsen som to
selvstændige forpligtelser til at føre tilsyn i form
af et personrelateret tilsyn og et generelt driftsorienteret
tilsyn. Reglerne findes i lov om social service i reglerne om
godkendelse af og tilsyn med private opholdssteder og botilbud.
Efter disse regler påhviler det personrelaterede tilsyn den
visiterende kommune og det generelle driftsorienterede tilsyn den
stedlige kommune.
I de tilfælde, hvor borgerens
opholdskommune er sammenfaldende med det pågældende
tilbuds beliggenhedskommune, vil det være samme kommune, som
varetager de to tilsyn. Hvis borgeren har opholdskommune i en anden
kommune end den kommune, hvor tilbudet er beliggende, vil
lovforslaget indebære, at borgerens opholdskommune alene skal
føre tilsyn med borgeren og borgerens forhold, hvorimod
beliggenhedskommunen skal føre tilsyn med tilbudets
generelle forhold, herunder personale, bygninger og
økonomi.
Det præciseres i lovteksten, at det er den
stedlige kommune, som skal behandle indberetninger om
magtanvendelse, medmindre der er tale om tilbud, som
regionsrådet fører tilsyn med. Kommunalbestyrelsen i
den stedlige kommune skal orientere borgerens opholdskommune om
indberetningen. En tilsvarende forpligtelse påhviler
regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet
fører tilsyn med.
Lovforslaget indeholder en ny bestemmelse i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Bestemmelsen fastslår, at kommunalbestyrelsen
har forpligtelsen til at føre tilsyn med personer, som i
henhold til dom eller som vilkår for
prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale
myndigheder. Bestemmelsen afløser en bestemmelse i lov om
udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige
særforsorg m.v., som ophæves med virkning fra den 1.
januar 2007. Indtil den 1. januar 2007 påhviler
tilsynsforpligtelsen amtskommunerne. Det foreslås, at
forpligtelsen overføres til kommunerne, som også har
kompetencen til at træffe afgørelser i forhold til
borgeren efter den sociale lovgivning i øvrigt.
Befordringsudgifter ved
specialrådgivningsydelser i VISO
Lovforslaget medfører, at VISO afholder
udgifter til borgerens transport til VISOs eksperter i de
tilfælde, hvor borgeren selv henvender sig til VISO om
specialrådgivning. Befordring skal ske med det efter
forholdene billigste forsvarlige befordringsmiddel.
Lovforslaget medfører endvidere, at VISO
kan yde dækning af andre nødvendige rejseudgifter i
forbindelse med henvisning af borgeren til specialrådgivning.
Det drejer sig bl.a. om nødvendig
befordringsgodtgørelse til ledsager, udgifter til
nødvendig overnatning samt time- og dagpenge.
Befordringsgodtgørelse og andre
nødvendige rejseudgifter ydes kun, når afstanden til
behandlingsstedet overstiger en af socialministeren fastsat
grænse.
Ophør af udbetaling af
ydelser i visse særlige tilfælde m.v.
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at sætte de lovændringer, som allerede er
vedtaget som ændringer til den nuværende servicelov,
ind i den nye servicelov med ikrafttræden den 1. januar 2007.
Det drejer sig om følgende lovændringer:
Lov nr. 327 af 18. maj 2005 om ændring
af lov om social pension og andre love (Ophør af udbetaling
af social pension og andre ydelser ved unddragelse af
strafforfølgning eller straffuldbyrdelse)
Lov nr. 431 af 6. juni 2005 om ændring af
forskellige love (Forenkling, harmonisering og objektivering af
reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige m.v. samt
mulighed for anvendelse af digitale lønsedler).
3. Forslaget sammenholdt med de
gældende regler
Tilsyn
Efter de gældende regler har
kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, hvordan de
kommunale opgaver løses, herunder med de tilbud som
kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte person har truffet
afgørelse om. Dette fremgår af § 16 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
som også fastslår, at tilsynet både omfatter
indholdet af tilbuddene og den måde, opgaverne udføres
på. Retssikkerhedsloven indeholder ikke nærmere regler
om, hvordan tilsynet skal tilrettelægges. Der er i
serviceloven indeholdt en bestemmelse om mindst en årlig
samtale med børn anbragt uden for hjemmet i forbindelse med
tilsynet. Serviceloven indeholder tillige regler om
opfølgning og om særlige procedurer for tilsyn med
plejehjem og plejeboligbebyggelser. Herudover er der ikke fastsat
regler om tilsynets tilrettelæggelse. Endelig indeholder
serviceloven en bestemmelse, hvorefter regionsrådet
fører tilsyn med regionale tilbud.
Forslaget ændrer ikke bestemmelsen om
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at føre tilsyn med den
kommunale opgaveløsning, som fremgår af § 16
i retssikkerhedsloven. Der fastsættes heller ikke yderligere
procedurer for gennemførelsen af tilsynet. De gældende
regler om procedurer berøres ikke af forslaget.
Forslaget fastsætter en klar placering af
ansvaret for tilsynet, således at man undgår
tilfælde, hvor flere kommuner fører tilsyn med samme
forhold i et tilbud eller tilfælde, hvor én kommune
undlader at føre tilsyn, fordi kommunen er af den
opfattelse, at tilsynet føres af en anden kommune.
Efter de gældende regler vil fx en
midlertidig boform efter servicelovens § 107, som
modtager borgere fra fx fem kommuner, skulle undergives tilsyn fra
hver af de fem kommuner. Alle fem kommuner vil i medfør af
§ 16 i retssikkerhedsloven skulle føre tilsyn med
alle forhold i tilbuddet, herunder med personale, bygninger og
tilbudets økonomi. Det vil, i princippet, kunne føre
til situationer, hvor alle fem kommuner giver boformen forskellige
instruktioner, som ikke harmonerer. Lovforslaget medfører,
at denne situation ikke opstår, fordi det kun er
beliggenhedskommunen, som skal føre tilsyn med de generelle
forhold som personale, bygninger og økonomi.
De gældende regler i § 16 i
retssikkerhedsloven indebærer, at kommunerne kun er
forpligtede til at føre tilsyn med de tilbud, som de selv
benytter. Forslaget vil bevirke, at beliggenhedskommunen for et
tilbud skal føre det generelle driftsorienterede tilsyn med
tilbud beliggende i kommunen, uanset at kommunens borgere ikke
benytter det pågældende tilbud. Det kan fx være
tilfælde, hvor en kommune har overtaget driften af et
amtskommunalt tilbud, som er beliggende i kommunen, men som ikke
benyttes af kommunens borgere.
Befordringsudgifter ved
specialrådgivningsydelser i VISO
Efter gældende regler betaler kommunen
eller amtskommunen befordringsudgifter, hvis den henviser borgeren
til specialrådgivning eller udredning som led i behandlingen
af en sag, mens borgeren selv må afholde udgiften, hvis der
er borgeren selv, som henvender sig til en
specialrådgivningsekspert.
Dette medfører ikke de store
transportudgifter for borgeren, som typisk vil henvende sig til
eksperter inden for amtsgrænsen.
Også efter 1. januar 2007 er det kommunen,
som betaler befordringsudgifter, såfremt den henviser
borgeren til specialrådgivning eller udredning i VISO.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Det er Socialministeriets vurdering, at punktet
om tilsyn ikke medfører økonomiske konsekvenser.
Merudgifter i forbindelse med at VISO yder
godtgørelse for nødvendig befordring til og fra
specialrådgivning og andre nødvendige rejseudgifter,
når borgere modtager gratis vejledende
specialrådgivning, afholdes inden for de eksisterende
rammer.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om tilsyn indebærer, at der
fastsættes klare regler for ansvaret for tilsyn, når
borgerne benytter sociale servicetilbud uden for
opholdskommunen.
Det forventes, at der vil være
administrative konsekvenser af befordringsudgifter til
specialrådgivning, idet ordningen skal administreres af
VISO.
Lovforslagets administrative konsekvenser
skal forhandles med de kommunale parter.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget er
erhvervsrelevant. Lovforslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget om tilsyn har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
For at borgeren kan få dækket
transportudgifter m.v., skal borgeren indsende udgiftsbilag m.v.
til VISO.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Statsministeriet, Finansministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Justitsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og integration, Undervisningsministeriet,
Den Sociale Ankestyrelse, Den Sociale Sikringsstyrelse, Styrelsen
for Social Service, Rigspolitiet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Arbejdsdirektoratet, Arbejdsmarkedsstyrelsen,
Datatilsynet, KL, Danske Regioner, Dansk
socialrådgiverforening, Alkoholpolitisk Landsråd,
Alzheimerforeningen, Blå Kors Danmark, Børne- og
kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Center for Ligebehandling af Handicappede,
Center for Rusmiddelforskning, Center for Selvmordsforskning,
Center for Små Handicapgrupper, Centerlederforeningen
Brugerforeningen for Aktive Stofmisbrugere, Dansk Psykologforening,
Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet, Dansk
Videnscenter for Ordblindhed, Dansk Videnscenter for Stammen, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Den Danske
Pårørendeforening af 1998, Den Uvildige
Konsulentordning på handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Familieplejen i Danmark, FBU €"
Forældrelandsforeningen Børn og Ungdomsbistand,
Forbundet af Offentligt Ansatte, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsamtsmænd, Foreningen af Statsamtsjurister,
J.F. Kennedy Instituttet €" Statens Øjenklinik,
Sjældne diagnoser, Landsforeningen af Nuværende og
Tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen af opholdssteder og Skolebehandlingstilbud,
Landsforeningen af Væresteder, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen af Pårørende
til Stofmisbrugere, Landsforeningen for Human Narkobehandling,
Landsforeningen SIND, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
€" LOKK, LOS, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Pårørendegruppen for Svage Ælder,
Plejefamiliernes landsforening, Red barnet, Rådet for
Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af boformer efter servicelovens § 94 -
SBS § 94, Sammenslutningen af Nærudvalg i Danmark
€" SAND, Sammenslutningen af Ældreråd,
Socialpædagogernes Landsforbund, Udviklings- og
Formidlingscenteret på Handicapområdet, VFCU,
Videnscenter for Autisme, Videnscenter for
Bevægelseshandicap, Videnscenter for DøvblindBlevne,
Videnscenter for Døvblevne, Døve og
Hørehæmmede, Videnscenter for
Døvblindfødte, Videnscenter for Epilepsi,
Videnscenter for Hjerneskader, Videnscenter for Socialpsykiatri,
Videnscenter for Synshandicap, Videnscenter på
Ældreområdet, VIKOM €" Videnscenter om
Kommunikation og Multiple Funktionsnedsættelser hos
Børn og Unge uden et Talesprog, Ældremobiliseringen,
ÆldreSagen.
10. Sammenfattende skema over
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter i forbindelse med at VISO yder
godtgørelse for nødvendig befordring til og fra
specialrådgivning og andre nødvendige rejseudgifter,
når borgere modtager gratis vejledende
specialrådgivning, afholdes inden for de eksisterende
rammer. Lovforslagets økonomiske
konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indebærer, at der
fastsættes klare regler for ansvaret for tilsyn, når
borgerne benytter sociale servicetilbud uden for
opholdskommunen | Ingen for så vidt angår
forslaget om tilsyn Det forventes, at der vil være
merudgifter til administration af ordningen i VISO. Dette skal
afholdes indenfor VISOs eksisterende ramme. Lovforslagets administrative
konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | For at borgeren kan få dækket
transportudgifter m.v., skal borgeren indsende udgiftsbilag m.v.
til VISO. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af servicelovens § 5,
stk. 7, at regionsrådet skal føre tilsyn med regionale
tilbud. Regionsrådet er efter bestemmelsen også
forpligtet til at behandle indberetninger om magtanvendelse. Det
indføjes i bestemmelsen, at regionsrådets forpligtelse
til at behandle indberetninger om magtanvendelse også
omfatter indberetninger om magtanvendelse efter § 123 i
regionale tilbud til børn og unge. Den gældende
bestemmelse omhandler kun indberetninger om magtanvendelse efter
§ 136 i regionale tilbud til voksne.
Til nr. 2
Forslaget indebærer, at VISO afholder
udgifter til borgerens transport til VISOs eksperter i de
tilfælde, hvor borgeren selv henvender sig til VISO om
specialrådgivning og VISO henviser borgeren til
specialrådgivning. Befordring skal ske med det efter
forholdene billigste forsvarlige befordringsmiddel og ydes kun,
når afstanden til behandlingsstedet overstiger en af
socialministeren fastsat grænse.
Lovforslaget indebærer endvidere, at VISO
kan yde dækning af andre nødvendige rejseudgifter i
forbindelse med henvisning af borgeren til
specialrådgivning.
Socialministeren fastsætter efter
forhandling med undervisningsministeren i en bekendtgørelse
nærmere regler om ydelse af befordringsgodtgørelse og
dækning af andre nødvendige rejseudgifter i
forbindelse hermed.
Bemyndigelsen forventes udmøntet
således, at afstanden mellem borgeren og
specialrådgivningen skal ligge over en fastsat grænse -
som udgangspunkt 50 km. €" før der ydes
befordringsgodtgørelse og andre nødvendige
rejseudgifter fra VISO. Denne grænse svarer til grænsen
for befordringsgodtgørelse efter sundhedslovgivningen
ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Derudover vil der
blive fastsat mulighed for befordringsgodtgørelse til
ledsager, såfremt ledsagelsen er nødvendig på
grund af patientens alder eller helbredstilstand og til
godtgørelse for nødvendig overnatning samt time- og
dagpenge m.v.
Til nr. 3 og 4
Bestemmelsen om magtanvendelse i
døgntilbud til børn og unge ændres,
således at det fremgår af bestemmelsen, at alle former
for magtanvendelse skal registreres og indberettes. Bestemmelsens
svarer således til den tilsvarende bestemmelse, som omhandler
magtanvendelse i forhold til voksne § 136. Det
præciseres i bestemmelsen, at det er kommunalbestyrelsen i
den stedlige kommune, som skal behandle indberetningerne om
magtanvendelse. Kompetencen til at behandle indberetninger om
magtanvendelse foreslås henlagt til kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen, da denne kommune er personaleansvarlig over
for ansatte i de pågældende kommunale tilbud og for en
generel aftale indgået med tilsvarende private tilbud.
Opfølgning på indberetninger om magtanvendelse kan
have personaleretlige konsekvenser.
I regionale tilbud skal opfølgningen
på magtanvendelse dog fortsat behandles af
regionsrådet, hvilket præciseres i § 5, stk.
7. Der henvises herom til bemærkningerne til punkt 1.
Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen eller
regionsrådet skal orientere barnets eller den unges
opholdskommune om indberetninger, som omhandler barnet eller den
unge.
Til nr. 5
Som en konsekvens af den foreslåede
opdeling af tilsynsforpligtelsen i et personrelateret tilsyn og et
institutionelt tilsyn, foreslås det i § 136, at
tilsyn med magtanvendelse og anden opfølgning på
magtanvendelse efter §§ 125 og 128 skal behandles af
den stedlige kommune. I regionale tilbud skal opfølgningen
på magtanvendelse dog fortsat behandles af
regionsrådet, hvilket allerede fremgår af
§ 5, stk. 7. Kompetencen til at behandle indberetninger
om magtanvendelse foreslås henlagt til kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen, da denne kommune er personaleansvarlig over
for ansatte i de pågældende kommunale tilbud og for en
generel aftale indgået med tilsvarende private tilbud.
Opfølgning på indberetninger om magtanvendelse kan
have personaleretlige konsekvenser. Kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen eller regionsrådet skal orientere
borgerens opholdskommune om indberetninger, som omhandler den
pågældende borger.
I § 136, stk. 2 er henvisningen til
reglerne om handleplaner ændret fra henvisning til
§ 140 til henvisning til § 141. Der er tale om
en teknisk korrektion, idet der fejlagtigt var henvist til reglerne
om handleplaner på børneområdet.
Til nr. 6
Bestemmelsen i § 143 samler
bemyndigelserne til at fastsætte regler om godkendelse af
plejefamilier og opholdssteder og til at fastsætte regler om
tilsyn med plejefamilier og opholdssteder. Herudover
viderefører bestemmelsen i stk. 2, den gældende
§ 149 om tilsyn med netværksplejefamilier.
Til nr. 7
Bestemmelsen i § 148, stk. 1,
fastslår princippet om, at borgerens opholdskommune
fører tilsyn med de tilbud, som den har truffet
afgørelse om. Der er tale om det personrelaterede tilsyn.
Borgerens opholdskommune bestemmes ud fra reglerne i kapitel 3 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Bestemmelsen i § 148, stk. 2,
viderefører den gældende § 150 om
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at følge op på
de afgørelser, som kommunalbestyrelsen har truffet i
medfør af § 3, stk. 1.
Bestemmelsen i § 148, stk. 3,
viderefører den gældende § 148 om
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at føre mindst en
samtale med et barn eller en ung, som er anbragt uden for hjemmet.
Det præciseres, at det er barnets eller den unges
opholdskommune efter § 9 a i retssikkerhedsloven, som har
denne forpligtelse. Tilsynet svarer til forpligtelsen til at
føre det personrelaterede tilsyn, jf. lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område,
§ 16, og til at sikre, at barnets eller den unges
synspunkter altid inddrages i forbindelse med
tilrettelæggelsen af den særlige støtte, jf.
servicelovens § 50 og 140.
Til nr. 8
Bestemmelsen i § 148 a, stk. 1,
fastslår princippet om den stedlige kommunes forpligtelse til
at føre tilsyn med personale, bygninger og økonomi i
de tilbud, som er beliggende inden for kommunen. Der er tale om det
generelle driftsorienterede tilsyn.
Det foreslås i § 148 a, stk. 2,
at bestemmelsen om den stedlige kommunes forpligtelse til at
føre det generelle driftsorienterede tilsyn ikke skal
omfatte de situationer, hvor en anden kommune eller en region
råder over samtlige pladser i det pågældende
tilbud. Der skal foreligge en aftale med den anden kommune eller
regionen, som omfatter kommunens eller regionens tilsyn.
Undtagelsen vil gælde uanset, om den anden kommune eller
region har disponeret over nogle af pladserne ved at
"videresælge" enkeltpladser. Det er den kommune, som i
henhold til en aftale med beliggenhedskommunen råder over
samtlige pladser, som er forpligtet til at føre det
generelle driftsorienterede tilsyn i disse tilfælde.
Til nr. 9
Det foreslås, at § 149
ophæves, da bemyndigelsen er integreret i § 143,
således at reglerne om godkendelse af plejefamilier,
netværksplejefamilier og opholdssteder og reglerne om tilsyn
med disse tilbud samles i en enkelt bestemmelse. Med
ændringen svarer § 143 til bestemmelsen i
§ 144, stk. 3, som omhandler private botilbud til
voksne.
Det foreslås, at § 150
ophæves, da bestemmelsen er indarbejdet i § 148 om
det personrelaterede tilsyn.
Til nr. 10
Det foreslås, at forpligtelsen til at
føre tilsyn med plejehjem og plejeboligbebyggelser mv. i
§ 151, skal påhvile kommunalbestyrelsen i den
stedlige kommune, da der er tale et generelt driftsorienteret
tilsyn. Det antages, at beboerne i de omhandlede plejehjem og
plejeboligbebyggelser i de fleste tilfælde vil have
opholdskommune i den kommune, hvor boligen er beliggende. I disse
tilfælde vil opholdskommunen og beliggenhedskommunen
være sammenfaldende. Bestemmelsen vil derfor alene
medføre ændringer i tilsynsforpligtelsen for de
tilfælde, hvor en borger ikke har opholdskommune i den
kommune, hvor boligen er beliggende. Der kan eksempelvis være
tale om tilfælde, hvor en borger opholder sig midlertidigt i
en plejeboligbebyggelse i en anden kommune med henblik på
aflastning. Forslaget vil betyde, at borgerens opholdskommune ikke
vil være forpligtet til at fortage de tilsynsbesøg,
som er omhandlet i § 151, stk. 2 €" 4, da disse
besøg alene skal foretages af den kommune, hvor plejehjemmet
eller bebyggelsen er beliggende.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at lov nr. 327 af 18. maj 2005 om ændring af
lov om social pension og andre love (Ophør af udbetaling af
social pension og andre ydelser ved unddragelse af
strafforfølgning eller straffuldbyrdelse) blev behandlet i
Folketinget sideløbende med behandling af lov nr. 573 om
social service med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov
nr. 327 vedtagne ændringer blev vedtaget i den
nuværende servicelov. Ændringerne til lov nr. 327
indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 327
henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 463, 2632
og 2773, A 805, B 295 og C 95.
Til nr. 12 og 13
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at lov nr. 431 af 6. juni 2005 om ændring af
forskellige love (Forenkling, harmonisering og objektivisering af
reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige m.v. samt
mulighed for anvendelse af digitale lønsedler) blev
behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov
nr. 573 om social service med ikrafttræden 1. januar 2007. De
ved lov nr. 431 vedtagne ændringer blev vedtaget i den
nuværende servicelov. Ændringerne til lov nr. 431
indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 431
henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 1844,
3495 og 3633, A 6681, B 639, 769 og C 334.
Til § 2
Til nr. 1
Straffeloven er den 1. juli 2005 ændret ved
lov nr. 366 af 24. juni 2005 om ændring af straffeloven og
visse andre love (berigelseskriminalitet rettet mod offentlige
midler, kriminalitet i juridiske personer, klagebegrænsning
og hvidvaskning i spillekasinoer mv.). Lovændringen
indebærer, at socialt bedrageri ikke længere er
strafbart efter straffelovens almindelige bedrageribestemmelse i
§ 279, men er strafbart efter § 289 a. Der er
tale om en konsekvensændring som følge af
ændringen af straffeloven.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes en ny
bestemmelse i retssikkerhedsloven om tilsyn med personer, som i
henhold til dom eller kendelse eller som vilkår for
tiltalefrafald skal undergives tilsyn af de sociale myndigheder med
mulighed for, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse
om administrativ anbringelse. Bestemmelsen afløser
§ 6 i lov om udlægning af åndssvageforsorgen
og den øvrige særforsorg m.v. (udlægningsloven).
Udlægningsloven ophæves den 1. januar 2007 i
medfør af lov nr. 574 af 24. juni 2005 om ændring af
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og andre love og om ophævelse af lov om
udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige
særforsorg m.v. og lov om gennemførelse af visse
tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold m.v. i
forbindelse med gennemførelsen af lov nr. 333 af 19. juni
1974 om social bistand. § 6 i udlægningsloven
pålægger amtskommunerne samt Københavns og
Frederiksberg kommuner på disses institutioner for personer
med vidtgående fysiske og psykiske handicap at modtage og
føre tilsyn med personer, der i henhold til dom eller
kendelse skal anbringes i institution for personer med
vidtgående psykiske handicap eller undergives tilsyn,
herunder med mulighed for administrativ anbringelse. Endvidere
påhviler det de nævnte myndigheder at modtage og
føre tilsyn med personer, der som vilkår for
tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal anbringes i
institution for personer med vidtgående psykiske handicap
eller undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ
anbringelse.
Bestemmelsen i § 6 i
udlægningsloven er delvist videreført i
§ 108, stk. 6, i serviceloven for så vidt
angår pladser i kommunale eller regionale boformer. Samtidig
præciseres det i § 16 a, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om ophold i en boform efter
§ 108 i lov om social service, når personen er
omfattet af tilsynet.
Det foreslås, at bestemmelsen om tilsyn i
§ 6 i udlægningsloven videreføres i
§ 16 a i retssikkerhedsloven. Bestemmelsen om tilsyn med
personer, der efter retskendelse skal underkastes
mentalundersøgelse, videreføres ikke i
retssikkerhedsloven. Bestemmelsen blev indsat i § 6 i
udlægningsloven for at pålægge amtskommunerne at
føre tilsyn med personer, som underkastes
mentalundersøgelser på sociale institutioner. Der
foretages imidlertid ikke længere mentalundersøgelser
i boformer oprettet efter den sociale lovgivning. Bestemmelsen er
således uden betydning.
De gældende regler administreres af
amtskommunerne. Det foreslås, at opgaven overføres til
kommunerne, da det er sandsynligt, at kommunerne skal træffe
andre afgørelser i forhold til den borger, som er omfattet
af tilsyn efter § 16 a.
I praksis har det givet anledning til tvivl, at
reglerne i retssikkerhedsloven ikke gælder i forbindelse med
tilsyn efter udlægningsloven. Det foreslås derfor, at
bestemmelsen om tilsyn indsættes i retssikkerhedsloven,
således at bl.a. reglerne om opholdskommune og det sociale
nævns kompetence til at afgøre uenighed mellem
kommunerne om opholdskommunespørgsmål vil gælde
for de omhandlede tilsynssager.
Det foreslås i § 16 a, stk. 2, at
socialministeren kan fastsætte regler om de sociale
myndigheders tilsyn. Bemyndigelsen kan bl.a. udnyttes til at
fastsætte regler om samarbejde mellem de sociale myndigheder
i flere kommuner og om samarbejde med regionerne. Det
forudsættes, at samarbejdet kan etableres inden for de
gældende regler om videregivelse af oplysninger i
persondataloven og forvaltningsloven.
Til nr. 3 og 4.
Efter § 50 a, stk. 2, i lov nr. 574 af
24. juni 2005 om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område m.fl. love
(Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen), som
træder i kraft den 1. januar 2007, består
Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg af 2 ankechefer samt 1
medlem fra henholdsvis KL, LO, DA og DSI samt 1 stedfortræder
for hvert medlem.
Efter § 52 i retssikkerhedsloven - der
altid har været gældende for Ankestyrelsen -
fastsætter socialministeren antallet af beskikkede medlemmer
og stedfortrædere til Ankestyrelsen. Der udpeges et antal
medlemmer fra hver organisation, som på skift kan deltage i
ankemøderne. Hermed sikres den fornødne
fleksibilitet, som sikrer, at ankemøderne er
beslutningsdygtige.
For at sikre Beskæftigelsesudvalgets
beslutningsdygtighed foreslås det, at der ligeledes kan
udpeges flere medlemmer fra hver organisation til
Beskæftigelsesudvalget. Det foreslås således, at
der kan udpeges et antal medlemmer fra hver organisation, så
medlemmerne efter tur deltager i klagesagsbehandlingen. Der udpeges
således ikke personlige stedfortrædere for de enkelte
medlemmer.
Til § 3
Ændringen af psykologloven indebærer
en teknisk korrektion, hvorefter overtrædelse af
psykologloven ikke kan straffes med hæfte. Forslaget er en
konsekvens af hæftestraffens afskaffelse den 1. juli 2001 ved
lov nr. 433 af 31. maj 2000 om ændring af forskellige
lovbestemmelser i forbindelse med gennemførelsen af en lov
om fuldbyrdelse af straf m.v. Psykologloven blev ved en fejl ikke
ændret ved ophævelsen af bestemmelserne om
hæftestraf. Overtrædelse af § 22 i
psykologloven vil herefter kun kunne straffes med bøde.
Til § 4
Det foreslås, at lovforslaget træder
i kraft den 1. januar 2007 samtidig med kommunalreformen, som bl.a.
indebærer, at kommunerne overtager ansvaret for de
amtskommunale tilbud beliggende i kommunen, der ikke overgår
til regionen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov | |
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
foretages følgende ændringer: |
Stk. 7. Regionsrådet skal
føre tilsyn med tilbud omfattet af stk. 1, 3 og 6. Dette
gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommunalbestyrelse har
indgået en generel aftale om anvendelse af tilbuddet,
herunder om tilsyn. Regionsrådet behandler indberetninger om
magtanvendelse, jf. § 136, stk. 1. | | 1. I § 5,
stk. 7 ændres: »jf. § 136, stk.
1.« til: »jf. §§ 123, stk. 3 og 136,
stk. 1.«. |
| | 2. Efter § 13
indsættes: » § 13 a. Den
nationale videns- og specialrådgivningsorganisation yder
godtgørelse for nødvendig befordring til og fra
specialrådgivning og andre nødvendige rejseudgifter i
forbindelse hermed, når borgere modtager gratis vejledende
specialrådgivning efter § 13, stk. 1 og 3. Stk. 2 . Befordring,
for hvilken der ydes godtgørelse efter stk. 1, skal ske med
det efter forholdene billigste forsvarlige befordringsmiddel. Stk. 3. Godtgørelse for udgifter
efter stk. 1 y d es kun, når
afstanden til behandlingsstedet overstiger en af socialministeren
fastsat grænse. Stk .4. Socialministeren fastsætter efter forhandling med
undervisningsministeren i en bekendtgørelse nærmere
regler om befordringsgodtgørelse og dækning af andre
nødvendige rejseudgifter i forbindelse hermed.« |
Stk. 3. Under andre
døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er
formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når
forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet. Socialministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler herom. | | 3. § 123 stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Under andre
døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er
formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når
forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet.« |
| | 4. I
§ 123 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4. Enhver form for
magtanvendelse skal registreres og indberettes af tilbudet til
kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de tilbud, som
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 148 a,
og regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet
fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om indberetningen.
Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler
om magtanvendelse og om registrering og indberetning
heraf.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. |
§ 136.
Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver
form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med
foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres
og indberettes til kommunalbestyrelsen for de tilbud,
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, og til både
kommunalbestyrelsen og regionsrådet for de tilbud,
regionsrådet fører tilsyn med. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde
handleplaner i overensstemmelse med § 140 for personer,
for hvem der foretages foranstaltninger som nævnt i stk.
1.« | | 5. § 136 affattes
således: » § 136.
Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver
form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med
foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres
og indberettes af tilbudet til kommunalbestyrelsen for de tilbud,
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 148 a,
og til regionsrådet for de tilbud, regionsrådet
fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om
indberetningen. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde
handleplaner i overensstemmelse med § 141 for personer,
for hvem der foretages foranstaltninger som nævnt i stk.
1.« |
§ 143.
Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte
nærmere regler for godkendelse af plejefamilier og
opholdssteder efter § 142, stk. 1, 2, 4 og 5. | | 6. § 143 affattes
således: » § 143.
Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte
nærmere regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier
og opholdssteder efter § 142, stk. 1, 4 og 5. Stk. 2. Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om
tilsyn med netværksplejefamilier, jf. § 142, stk.
2.« |
§ 148.
Kommunalbestyrelsen skal føre løbende tilsyn med
barnets eller den unges forhold under en anbringelse uden for
hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal som led i tilsynet sikre, at
kommunen mindst én gang om året taler med barnet eller
den unge under besøg på anbringelsesstedet. | | 7. § 148 affattes
således: »§ 148.
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. §§ 9
€" 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som
kommunalbestyrelsen i opholdskommunen i forhold til den enkelte
person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1.
Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf.
§ 148 a. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen, jf. §§ 9 €" 9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
skal løbende følge de enkelte sager for at sikre sig,
at hjælpen fortsat opfylder sit formål.
Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom
på, om der er behov for at yde andre former for hjælp.
Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens
forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med
denne. Stk. 3. Under en anbringelse uden for
hjemmet af et barn eller en ung, skal kommunalbestyrelsen i barnets
eller den unges opholdskommune, jf. § 9 a, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
sikre, at kommunen mindst én gang om året taler med
barnet eller den unge under tilsynsbesøg på
anbringelsesstedet.« |
| | 8. Efter § 148
indsættes: »§ 148 a.
Den stedlige kommunalbestyrelse fører det generelle
driftsorienterede tilsyn med tilbudets personale, bygninger og
økonomi. Stk. 2. Det generelle driftsorienterede
tilsyn omfatter ikke tilbud, hvor en anden kommune eller region har
indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i
tilbudet og om tilsyn, eller hvor tilbudet er omfattet af
regionsrådets generelle driftsorienterede tilsyn, jf.
§ 5, stk. 7.« |
§ 149.
Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte
nærmere regler om tilsyn med plejefamilier,
netværksplejefamilier og opholdssteder efter § 142,
stk. 1, 2, 4 og 5. § 150.
Kommunalbestyrelsen skal løbende følge de enkelte
sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit
formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder være
opmærksom på, om der er behov for at yde andre former
for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens
forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med
denne. | | 9. §§ 149 og
150 ophæves. |
§ 151. Ud over
pligten til løbende konsekvent at følge op på
enkeltsager, jf. § 150, har kommunalbestyrelsen pligt til
at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter
§§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de
afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse
bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne
kvalitetsstandarder, jf. §§ 138 og 139. | | 10. §
151, stk. 1 , affattes således: » § 151.
Den stedlige kommune, jf. § 148 a, har pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter
§§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de
afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse
bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne
kvalitetsstandarder, jf. §§ 138 og 139.« |
Kapitel 29 Betaling og tilbagebetaling | | 11. Overskriften til kapitel 29
affattes således: »Betaling, tilbagebetaling og
eftergivelse m.v.« |
| | 12. Efter
§ 164 indsættes: »§ 164 a.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive krav efter
§§ 158 og 165 efter reglerne i
opkrævningsloven.« |
| | 13. Efter
§ 165 indsættes som nyt kapitel: » Kapitel 29 a Ophør af udbetaling af ydelser
i visse særlige tilfælde § 165 a.
Udbetaling af ydelser efter §§ 38 og 42,
§ 95, stk. 2, og §§ 96 og 100
ophører for personer, som bevidst unddrager sig
strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor 1) den pågældende er
varetægtsfængslet, 2) politiet eftersøger den
pågældende med henblik på
varetægtsfængsling eller 3) der foreligger en
varetægtsfængslingskendelse. Stk. 2. Udbetaling af ydelser efter
§§ 38 og 42, § 95, stk. 2, og
§§ 96 og 100 ophører endvidere for personer,
som bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet, hvis den
pågældende er idømt en ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse. Stk. 3. Ophør af udbetaling af en
bagudbetalt ydelse, jf. stk. 1 og 2, sker med virkning fra det
tidspunkt, hvor personen unddrog sig strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse. Ophør af udbetaling af en forudbetalt
ydelse, jf. stk. 1 og 2, sker med virkning for den måned, der
følger efter den måned, hvor pågældende
unddrog sig strafforfølgning eller straffuldbyrdelse. Stk. 4. Efterfølges en
strafforfølgning, jf. stk. 1, ikke af en domfældelse,
efterbetales den del af ydelsen, der ikke er udbetalt, mens
personen unddrog sig strafforfølgning. Ydelsen efterbetales
dog ikke til afdødes bo, hvis personen afgår ved
døden, inden der er afsagt dom i sagen. § 165 b.
Politiet eller kriminalforsorgen skal underrette kommunen om
unddragelsen, når myndigheden får formodning om, at en
person, der bevidst unddrager sig strafforfølgning, jf.
§ 165 a, stk. 1, eller straffuldbyrdelse her i landet,
jf. § 165 a, stk. 2, samtidig modtager ydelser, som er
omfattet af § 165 a, stk. 1 og 2.« |
| | § 2 I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
858 af 8. august 2006, som ændret senest ved § 84 i
lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer: |
§ 12.
Myndigheden skal give borgeren skriftlig besked om 1) myndighedens adgang til at indhente
oplysninger efter §§ 11 a og 11 c og til at foretage
kontrol efter § 12 a, 2) konsekvenserne, hvis borgeren ikke medvirker,
jf. § 11 b, 3) hvilke typer af ændringer der kan have
betydning for hjælpen og 4) muligheden for, at borgeren kan blive
mødt med et tilbagebetalingskrav og eventuelt blive tiltalt
for bedrageri efter straffelovens § 279 og efter
§ 12 b i denne lov, hvis borgeren ikke oplyser om
ændringerne, jf. § 11, stk. 2. | | 1. I § 12,
nr. 4, ændres: »bedrageri efter straffelovens
§ 279« til: »overtrædelse af
straffelovens § 289 a.« |
| | 2. Efter
§ 16 indsættes som § 16 a, »§ 16 a.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med personer med betydeligt
og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som i henhold til dom eller
kendelse eller som vilkår for tiltalefrafald eller
prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale
myndigheder, herunder med mulighed for at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om ophold i en boform efter
§ 108 i lov om social service. Stk. 2. Socialministeren kan
fastsætte regler om de sociale myndigheders
tilsyn.« |
§ 50 a.
Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg behandler klager over
afgørelser truffet af et beskæftigelsesankenævn
nedsat i medfør af lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats. Stk. 2. Ankestyrelsens
beskæftigelsesudvalg består af 2 ankechefer samt 1
medlem eller en stedfortræder for hvert medlem udpeget af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
henholdsvis 1) KL (Kommunernes Landsforening), 2) Landsorganisationen i Danmark, 3) Dansk Arbejdsgiverforening og 4) De Samvirkende Invalideorganisationer. Stk. 3. Beskæftigelsesudvalget er
beslutningsdygtigt, når samtlige medlemmer er til stede. Stk. 4. Afgørelser træffes ved
almindeligt flertal. Hvis stemmerne står lige, er formandens
stemme afgørende. Stk. 5. Styrelseschefen kan beslutte, at en
afgørelse skal træffes i et møde, hvor
styrelseschefen eller vicestyrelseschefen er formand, og hvor der
deltager 3 ankechefer og 4 medlemmer udpeget af
beskæftigelsesministeren efter stk. 2. Stk.6. Som medlemmer kan ikke udpeges
personer, der er beskikkede medlemmer af et
beskæftigelsesankenævn. Stk. 7. I afgørelser om ret til
dagpenge ved sygdom eller fødsel til søfarende
deltager medlemmer udpeget efter indstilling fra henholdsvis en
rederiorganisation og en organisation for søfarende i stedet
for medlemmer udpeget efter stk. 2, nr. 2 og 3. Stk. 8. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte en forretningsorden for Ankestyrelsens
beskæftigelsesudvalg. Stk. 9. §§ 51 og 52,
§ 53, stk. 1, og §§ 55 og 56 finder
ikke anvendelse, når sagerne behandles i
beskæftigelsesudvalget. | | 3. I § 50
a, stk. 2, udgår: »eller en stedfortræder
for hvert medlem.« 4. I § 50
a indsættes efter stk. 5 som nyt stykke: »Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter aftale med
indenrigs- og sundhedsministeren antallet af medlemmer, der udpeges
af KL, Landsorganisationen i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening og
De Samvirkende Invalideorganisationer, jf. stk. 2.« Stk. 6-9 bliver herefter til stk. 7-10. |
| | § 3 I lov om psykologer mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 132 af 27. februar 2004, som
ændret ved lov nr. 574 af 24. juni 2005 foretages
følgende ændring: |
§ 22. En
autoriseret psykolog, der gør sig skyldig i grov eller
gentagen forsømmelse eller skødesløshed under
udøvelsen af sin virksomhed, straffes med bøde eller
hæfte. | | 1. I
§ 22 udgår: »eller
hæfte«. |