Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Gennemførelse af parallelaftale mellem Det
Europæiske Fællesskab og Danmark om forkyndelse af
retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle
sager).
(Lovforslag nr. L 47).
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en såkaldt parallelaftale mellem Danmark og
Det Europæiske Fællesskab om forkyndelse af retslige og
udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager i dansk ret.
Aftalen, der den 19. oktober 2005 blev undertegnet efter
forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg,
indebærer, at Danmark på mellemstatsligt grundlag
tilknyttes reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1348/2000 af
29. maj 2000 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og
udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager
(forkyndelsesforordningen). Ved en vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget samtidig sit samtykke efter grundlovens § 19 til,
at regeringen tiltræder aftalen.
Danmark er som følge af forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender ikke omfattet af
forkyndelsesforordningen. En parallelaftale om tilknytning til
reglerne i forordningen kan indgås med fuld respekt af
forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender, da
forbeholdet ikke retter sig imod et mellemstatsligt samarbejde
på det civilretlige område, men alene retter sig imod,
at en del af samarbejdet ved Amsterdam-traktatens
ikrafttræden den 1. maj 1999 blev overstatsligt.
Parallelaftalen indebærer, at der kommer
til at gælde samme regler om forkyndelse af retslige og
udenretslige dokumenter på tværs af grænserne i
alle EU-medlemsstater, nemlig reglerne i forkyndelsesforordningen.
Hvis reglerne i forordningen ændres, skal Danmark efter
parallelaftalen inden for en vis frist tilkendegive, om man vil
tiltræde ændringerne. Vælger Danmark at
tiltræde ændringerne, gælder disse på
mellemstatsligt grundlag i forholdet mellem Danmark og
Fællesskabet. Vælger Danmark ikke at tiltræde
ændringerne, betragtes det som udgangspunkt som en opsigelse
af parallelaftalen.
Forkyndelsesforordningen har til formål
at gøre det det lettere og hurtigere at gennemføre
forkyndelser på tværs af grænserne i Den
Europæiske Union i forbindelse med f.eks. civile og
kommercielle retssager. I dag sker forkyndelse på tværs
af grænserne i forholdet mellem Danmark og de øvrige
EU-lande på grundlag af Haagerkonventionen af 15. november
1965 om forkyndelse i udlandet af retslige og udenretslige
dokumenter i sager om civile og kommercielle
spørgsmål. Forkyndelsesforordningen er baseret
på reglerne i Haagerkonventionen, men forordningens regler er
revideret og moderniseret i forhold til denne. Ændringerne
omfatter bl.a. en mere direkte forbindelse mellem de involverede
myndigheder, mulighed for anvendelse af mere moderne
kommunikationsmidler og ensartede regler om oversættelse af
dokumenter.
Det kan endvidere oplyses, at der samtidig med
dette lovforslag fremsættes et lovforslag om
gennemførelse af parallelaftalen om Bruxelles I-forordningen
(Rådets forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000 om
retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige
område) (L 46).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.