L 47 Forslag til lov om ændring af retsplejeloven.

(Gennemførelse af parallelaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Danmark om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-10-2006

Fremsættelse: 25-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l47_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2006)

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Gennemførelse af parallelaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Danmark om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager).

(Lovforslag nr. L 47).

Formålet med lovforslaget er at gennemføre en såkaldt parallelaftale mellem Danmark og Det Europæiske Fællesskab om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager i dansk ret. Aftalen, der den 19. oktober 2005 blev undertegnet efter forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg, indebærer, at Danmark på mellemstatsligt grundlag tilknyttes reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager (forkyndelsesforordningen). Ved en vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget samtidig sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at regeringen tiltræder aftalen.

Danmark er som følge af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender ikke omfattet af forkyndelsesforordningen. En parallelaftale om tilknytning til reglerne i forordningen kan indgås med fuld respekt af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender, da forbeholdet ikke retter sig imod et mellemstatsligt samarbejde på det civilretlige område, men alene retter sig imod, at en del af samarbejdet ved Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 blev overstatsligt.

Parallelaftalen indebærer, at der kommer til at gælde samme regler om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter på tværs af grænserne i alle EU-medlemsstater, nemlig reglerne i forkyndelsesforordningen. Hvis reglerne i forordningen ændres, skal Danmark efter parallelaftalen inden for en vis frist tilkendegive, om man vil tiltræde ændringerne. Vælger Danmark at tiltræde ændringerne, gælder disse på mellemstatsligt grundlag i forholdet mellem Danmark og Fællesskabet. Vælger Danmark ikke at tiltræde ændringerne, betragtes det som udgangspunkt som en opsigelse af parallelaftalen.

Forkyndelsesforordningen har til formål at gøre det det lettere og hurtigere at gennemføre forkyndelser på tværs af grænserne i Den Europæiske Union i forbindelse med f.eks. civile og kommercielle retssager. I dag sker forkyndelse på tværs af grænserne i forholdet mellem Danmark og de øvrige EU-lande på grundlag af Haagerkonventionen af 15. november 1965 om forkyndelse i udlandet af retslige og udenretslige dokumenter i sager om civile og kommercielle spørgsmål. Forkyndelsesforordningen er baseret på reglerne i Haagerkonventionen, men forordningens regler er revideret og moderniseret i forhold til denne. Ændringerne omfatter bl.a. en mere direkte forbindelse mellem de involverede myndigheder, mulighed for anvendelse af mere moderne kommunikationsmidler og ensartede regler om oversættelse af dokumenter.

Det kan endvidere oplyses, at der samtidig med dette lovforslag fremsættes et lovforslag om gennemførelse af parallelaftalen om Bruxelles I-forordningen (Rådets forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område) (L 46).

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.