L 46 Forslag til lov om Bruxelles I-forordningen m.v.

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-10-2006

Fremsættelse: 25-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l46_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2006)

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Bruxelles I-forordningen m.v.

(Lovforslag nr. L 46).

Formålet med lovforslaget er at gennemføre en såkaldt parallelaftale mellem Danmark og Det Europæiske Fællesskab om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område i dansk ret. Aftalen, der efter forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg blev undertegnet den 19. oktober 2005, indebærer, at Danmark på mellemstatsligt grundlag tilknyttes reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bruxelles I-forordningen). Ved en vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget samtidig sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at regeringen tiltræder aftalen.

Danmark er som følge af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender ikke omfattet af Bruxelles I-forordningen. En parallelaftale om tilknytning til reglerne i forordningen kan indgås med fuld respekt af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender, da forbeholdet ikke retter sig imod et mellemstatsligt samarbejde på det civilretlige område, men alene imod, at en del af samarbejdet ved Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 blev overstatsligt.

Parallelaftalen indebærer, at der inden for alle medlemsstater i EU kommer til at gælde samme regler om retternes kompetence (værneting) i internationale sager og om anerkendelse og fuldbyrdelse i andre EU-medlemsstater af retsafgørelser mv. på det civilretlige område, nemlig reglerne i Bruxelles I-forordningen. Hvis reglerne i forordningen ændres, skal Danmark efter parallelaftalen inden for en vis frist tilkendegive, om man vil tiltræde ændringerne. Vælger Danmark at tiltræde ændringerne, gælder disse på mellemstatsligt grundlag i forholdet mellem Danmark og Fællesskabet. Vælger Danmark ikke at tiltræde ændringerne, betragtes det som udgangspunkt som en opsigelse af parallelaftalen.

Bruxelles I-forordningen har mellem EU-medlemsstaterne med undtagelse af Danmark erstattet Konventionen af 27. september 1968 om retternes kompetence og om fuldbyrdelse i borgerlige sager (EF-domskonventionen). Konventionen er tiltrådt af de 15 "gamle" EU-medlemsstater, herunder Danmark. I forholdet mellem Danmark og de 14 andre EU-medlemsstater, som har tiltrådt konventionen, er EF-domskonventionens regler stadig gældende, mens der med enkelte undtagelser ikke findes internationale regler på dette område i forholdet mellem Danmark og de "nye" EU-medlemsstater.

Reglerne i Bruxelles I-forordningen svarer i vidt omfang til reglerne efter EF-domskonventionen. Blandt ændringerne i forhold til konventionen kan bl.a. nævnes en forenklet procedure i forbindelse med anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser mv. i en anden EU-medlemsstat.

Det kan endvidere oplyses, at der samtidig med dette lovforslag fremsættes et lovforslag om gennemførelse af parallelaftalen om forkyndelsesforordningen (Rådets forordning (EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager) (L 47).

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.