Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Varetægtsfængsling i
isolation)
(Lovforslag nr. L 44).
I nogle straffesager er muligheden for at
gennemføre en efterforskning og en rigtig
pådømmelse af sagen afhængig af, at det i
kortere eller længere tid er muligt at afskære sigtede
fra kontakt med medsigtede, vidner eller andre.
Isolationsfængsling kan dog samtidig være et
særdeles belastende indgreb for vedkommende. Det er derfor
væsentligt til stadighed at være opmærksom
på, hvordan omfanget og varigheden af
isolationsfængsling kan begrænses uden samtidig at
tilsidesætte et grundlæggende hensyn til efterforskning
og opklaring af forbrydelser.
I overensstemmelse hermed har dette lovforslag
til formål at fastholde den nedgang i antallet af
isolationsfængslinger, som er opnået efter
ændringen i 2000 af retsplejelovens regler om isolation, samt
at begrænse varigheden af varetægtsfængslinger i
isolation.
Lovforslaget bygger på anbefalingerne i
en betænkning fra Strafferetsplejeudvalget
(betænkning nr. 1469/2006), der dels indeholder en
evaluering af de gældende regler om
isolationsfængsling, dels €" i overensstemmelse med
regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005 €"
indeholder udvalgets overvejelser om muligheden for yderligere at
begrænse anvendelsen af isolationsfængsling.
Med henblik på at opnå en generel
begrænsning i den tidsmæssige udstrækning af
isolation foreslås de gældende tidsgrænser for
isolation nedsat.
Således foreslås den ufravigelige
overgrænse for isolation på 4 uger for
lovovertrædelser, der efter loven kan medføre
fængsel i mindre end 4 år, nedsat til 14 dage, og den
ufravigelige overgrænse for isolation på 8 uger for
lovovertrædelser, der efter loven kan medføre
fængsel i 4 år eller derover, men ikke i 6 år,
nedsat til 4 uger.
Endvidere foreslås den gældende
fravigelige overgrænse for isolation på 3 måneder
for lovovertrædelser, der efter loven kan medføre
fængsel i 6 år eller derover, nedsat til 8 uger.
Desuden foreslås den gældende adgang for retten til
undtagelsesvis at tillade, at en isolation i disse tilfælde
udstrækkes ud over den almindelige overgrænse,
yderligere begrænset. Det foreslås således, at
der tillige opstilles krav om, at lovovertrædelsen kan ventes
i det konkrete tilfælde at medføre fængsel i
mindst 2 år. Endvidere foreslås det, at en isolation i
intet tilfælde kan opretholdes ud over 6 måneder,
medmindre sigtelsen angår en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13
(terrorisme mv.) eller en overtrædelse af straffelovens
§ 191 (narkotikakriminalitet) eller § 237 (drab).
Herudover foreslås den gældende
ufravigelige overgrænse på 8 uger for isolation af unge
18 år nedsat til en normal €" men ikke ufravigelig
€" overgrænse på 4 uger. Overgrænsen vil
efter forslaget alene kunne fraviges, hvis sigtelsen angår en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12
eller 13 (terrorisme mv.).
Forslaget vedrører kun i
begrænset omfang betingelserne for at iværksætte
og opretholde isolation, idet de gældende betingelser i
retsplejelovens §§ 770 a og 770 b ikke foreslås
ændret. Der foreslås dog en præcisering og
skærpelse af betingelserne for at iværksætte og
opretholde varetægtsfængsling i isolation af unge under
18 år.
Lovforslaget indeholder desuden en justering
af den gældende bestemmelse om domstolenes begrundelsespligt
ved afgørelser om isolation.
Lovforslaget indeholder endvidere en ny
bestemmelse, hvorefter anklagemyndighedens anmodning til retten om
fortsat isolation skal fremsættes skriftligt. Det
foreslås desuden, at Rigsadvokatens godkendelse skal
indhentes, inden anklagemyndigheden fremsætter anmodning om
forlængelse af isolation ud over 8 uger (ud over 4 uger,
når arrestanten er under 18 år), samt at
forlængelse ikke kan ske, hvis denne godkendelse ikke
foreligger.
Det foreslås endvidere, at adgangen til
at få kæremål om isolation behandlet mundtligt
udvides.
Endelig foreslås en ændring af
retsplejelovens bestemmelse om afholdelse af bevisførelse
før hovedforhandlingen (såkaldt anticiperet
bevisførelse). Forslaget indebærer udvidede muligheder
for anticiperet bevisførelse med henblik på at
begrænse varigheden af en iværksat
isolationsfængsling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.