L 44 Forslag til lov om ændring af retsplejeloven.

(Varetægtsfængsling i isolation).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l44_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2006)

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Varetægtsfængsling i isolation)

(Lovforslag nr. L 44).

I nogle straffesager er muligheden for at gennemføre en efterforskning og en rigtig pådømmelse af sagen afhængig af, at det i kortere eller længere tid er muligt at afskære sigtede fra kontakt med medsigtede, vidner eller andre. Isolationsfængsling kan dog samtidig være et særdeles belastende indgreb for vedkommende. Det er derfor væsentligt til stadighed at være opmærksom på, hvordan omfanget og varigheden af isolationsfængsling kan begrænses uden samtidig at tilsidesætte et grundlæggende hensyn til efterforskning og opklaring af forbrydelser.

I overensstemmelse hermed har dette lovforslag til formål at fastholde den nedgang i antallet af isolationsfængslinger, som er opnået efter ændringen i 2000 af retsplejelovens regler om isolation, samt at begrænse varigheden af varetægtsfængslinger i isolation.

Lovforslaget bygger på anbefalingerne i en betænkning fra Strafferetsplejeudvalget (betænkning nr. 1469/2006), der dels indeholder en evaluering af de gældende regler om isolationsfængsling, dels €" i overensstemmelse med regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005 €" indeholder udvalgets overvejelser om muligheden for yderligere at begrænse anvendelsen af isolationsfængsling.

Med henblik på at opnå en generel begrænsning i den tidsmæssige udstrækning af isolation foreslås de gældende tidsgrænser for isolation nedsat.

Således foreslås den ufravigelige overgrænse for isolation på 4 uger for lovovertrædelser, der efter loven kan medføre fængsel i mindre end 4 år, nedsat til 14 dage, og den ufravigelige overgrænse for isolation på 8 uger for lovovertrædelser, der efter loven kan medføre fængsel i 4 år eller derover, men ikke i 6 år, nedsat til 4 uger.

Endvidere foreslås den gældende fravigelige overgrænse for isolation på 3 måneder for lovovertrædelser, der efter loven kan medføre fængsel i 6 år eller derover, nedsat til 8 uger. Desuden foreslås den gældende adgang for retten til undtagelsesvis at tillade, at en isolation i disse tilfælde udstrækkes ud over den almindelige overgrænse, yderligere begrænset. Det foreslås således, at der tillige opstilles krav om, at lovovertrædelsen kan ventes i det konkrete tilfælde at medføre fængsel i mindst 2 år. Endvidere foreslås det, at en isolation i intet tilfælde kan opretholdes ud over 6 måneder, medmindre sigtelsen angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13 (terrorisme mv.) eller en overtrædelse af straffelovens § 191 (narkotikakriminalitet) eller § 237 (drab).

Herudover foreslås den gældende ufravigelige overgrænse på 8 uger for isolation af unge 18 år nedsat til en normal €" men ikke ufravigelig €" overgrænse på 4 uger. Overgrænsen vil efter forslaget alene kunne fraviges, hvis sigtelsen angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13 (terrorisme mv.).

Forslaget vedrører kun i begrænset omfang betingelserne for at iværksætte og opretholde isolation, idet de gældende betingelser i retsplejelovens §§ 770 a og 770 b ikke foreslås ændret. Der foreslås dog en præcisering og skærpelse af betingelserne for at iværksætte og opretholde varetægtsfængsling i isolation af unge under 18 år.

Lovforslaget indeholder desuden en justering af den gældende bestemmelse om domstolenes begrundelsespligt ved afgørelser om isolation.

Lovforslaget indeholder endvidere en ny bestemmelse, hvorefter anklagemyndighedens anmodning til retten om fortsat isolation skal fremsættes skriftligt. Det foreslås desuden, at Rigsadvokatens godkendelse skal indhentes, inden anklagemyndigheden fremsætter anmodning om forlængelse af isolation ud over 8 uger (ud over 4 uger, når arrestanten er under 18 år), samt at forlængelse ikke kan ske, hvis denne godkendelse ikke foreligger.

Det foreslås endvidere, at adgangen til at få kæremål om isolation behandlet mundtligt udvides.

Endelig foreslås en ændring af retsplejelovens bestemmelse om afholdelse af bevisførelse før hovedforhandlingen (såkaldt anticiperet bevisførelse). Forslaget indebærer udvidede muligheder for anticiperet bevisførelse med henblik på at begrænse varigheden af en iværksat isolationsfængsling.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.