L 42 (som fremsat): Forslag til lov om pengesedler i
Grønland.
Fremsat den 11. oktober 2006 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt
Bendtsen)
Forslag
til
Lov om pengesedler i Grønland
§ 1.
Grønland har egne pengesedler, der er lovligt
betalingsmiddel i Grønland. Møntenheden er 1 koruuni.
Værdiforholdet til den danske krone er således, at 1
koruuni svarer til 1 krone (DKK).
§ 2. De
grønlandske pengesedler skal for at være gyldige
være underskrevet af én af direktørerne i
Danmarks Nationalbank og af et medlem af Grønlands
landsstyre.
§ 3.
Pengesedlernes udseende fastlægges af Danmarks Nationalbank i
samråd med Grønlands landsstyre og godkendes af
økonomi- og erhvervsministeren.
§ 4. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund for lovforslaget
Statsministeren og Grønlands
landsstyreformand har aftalt at undersøge mulighederne for
at udstede særlige grønlandske pengesedler som
betalingsmiddel i Grønland.
Penge- og valutaforhold er et anliggende, der
hører under de danske myndigheder, hvilket indebærer,
at området reguleres af retsforskrifter fastsat af
rigsmyndighederne (Folketinget og regeringen).
Der eksisterer én valuta- og pengepolitik
i riget. Ansvaret herfor er placeret hos Danmarks Nationalbank.
Danmarks Nationalbank er således centralbank for hele riget,
og den danske krone er valutaen i hele riget. Denne lov er ikke
udtryk for nogen ændring heri.
Uanset anvendelsen af særlige
grønlandske pengesedler er der tale om samme valuta som i
resten af Danmark. De grønlandske sedler er således en
særlig fremtrædelsesform af valutaen danske kroner og
er at betragte som nationalbanksedler med grønlandsk
tekst.
I henhold til § 8 i lov nr. 116 af 7. april
1936 om Danmarks Nationalbank med senere ændringer er
Nationalbanken eneberettiget til at udstede pengesedler for hele
riget. Med lovforslaget vil dele af § 8 i lov om Danmarks
Nationalbank blive indskrænket geografisk, idet at
grønlandske pengesedler alene bliver lovligt betalingsmiddel
i en del af riget. Bortset fra denne indskrænkning af §
8 finder lov om Danmarks Nationalbank således fortsat fuldt
ud anvendelse i Grønland.
Grønlandske pengesedler kan alene anvendes
som lovligt betalingsmiddel i Grønland. I Grønland
anvendes de samme mønter som i riget i øvrigt.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Danmarks Nationalbank afholder de med
produktionen af pengesedler forbundne omkostninger.
Meromkostningerne i forbindelse med produktionen af en samlet
grønlandsk seddelserie forventes at blive omtrent 9 mio.
kroner, hvoraf hovedparten (forventeligt 8 mio. kr.) afholdes som
omkostninger i relation til iværksættelsen af
produktionen af en grønlandsk seddelbeholdning, der
forventes at række til ca. 10 års forbrug. Disse
omkostninger vil påvirke Nationalbankens overskud i
regnskabsårene 2007 til 2008. Dertil kommer yderligere ca. 1
mio. kr. til løbende materialeudgifter fordelt over
regnskabsårene 2007 til 2010.
De seneste år er 80 pct. af Nationalbankens
overskud blevet overført til staten. Efter denne praksis vil
overførslen til staten blive reduceret som følge af
meromkostningerne til produktionen af grønlandske sedler med
6,4 mio. kr. i 2007 til 2008 samt med 800.000 kr. til
løbende materialeudgifter for perioden 2007 til 2010. Denne
reduktion i overførslen til staten får tilsvarende
afsmittende virkning på den forholdsmæssige andel, som
Grønland og Færøerne får af statens andel
af Nationalbankens overskud.
Grønland modtager allerede efter
gældende lov en forholdsmæssig andel af Nationalbankens
overskud, jf. § 12 i lov nr. 469 af 6. november 1985 for
Grønland om forsyning, trafik, postbesørgelse m.v.
Lovforslaget tilsigter ikke at foretage ændringer heri.
Danmarks Nationalbank håndterer
kontantforsyningen i Grønland ved hjælp af et
kontantdepot på tilsvarende måde, som kontantdepoter
anvendes i Danmark og på Færøerne.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der må forventes beskedne administrative
byrder for de grønlandske pengeinstitutter og
forretningsdrivende, idet der skal håndteres såvel
grønlandske som danske pengesedler.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelsen
været i høring hos følgende myndigheder og
organisationer: Danmarks Nationalbank, Finansrådet,
Færøernes landsstyre, GrønlandsBANKEN,
Grønlands hjemmestyre, KNI Pilersuisq, Post Greenland og
Sparbank Vest.
8. Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Meromkostningerne i forbindelse med
produktionen af en samlet grønlandsk seddelserie forventes
at blive ca. 9 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Beskedne administrative byrder for de
grønlandske pengeinstitutter og forretningsdrivende, idet
der skal håndteres såvel grønlandske som danske
pengesedler. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen indfører grønlandske
pengesedler som et lovligt betalingsmiddel i Grønland, idet
danske pengesedler fortsat kan anvendes som lovligt betalingsmiddel
i Grønland. Valutaen danske kroner (DKK) er valuta for hele
riget.
Til § 2
Bestemmelsen angiver, at grønlandske
pengesedler for at være gyldige skal være underskrevet
af én af direktørerne i Danmarks Nationalbank samt af
et medlem af Grønlands landsstyre. Der er tale om
nationalbanksedler med den særlige fremtrædelsesform,
at de er udformet med grønlandsk tekst og grønlandske
motiver.
Til § 3
Bestemmelsen medfører, at Grønlands
landsstyre får indflydelse på pengesedlernes udseende.
Pengesedlernes pålydende og affattelse fastlægges som
hidtil i henhold til lov om Danmarks Nationalbank § 8 af
Nationalbanken og godkendes af økonomi- og
erhvervsministeren.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007 med henblik på, at Danmarks
Nationalbank kan iværksætte produktionen af
grønlandske pengesedler.
I stk. 2 foreslås det endvidere, at
økonomi- og erhvervsministeren beslutter
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1. § 1 vil
først blive sat i kraft, når den første
grønlandske pengeseddel er sendt i cirkulation.
Seddeludstedelsen planlægges
påbegyndt i 2008.