Skriftlig fremsættelse (10. oktober
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love
(Gruppesøgsmål m.v.).
(Lovforslag nr. L 41).
Formålet med lovforslaget er at
indføre regler om gruppesøgsmål i dansk ret.
Gruppesøgsmål er en særlig procesform, der er
udformet med henblik på under én sag at behandle flere
€" og navnlig et større antal €" ensartede krav,
f.eks. flere forbrugeres eller virksomheders krav mod en
erhvervsdrivende. Betegnelsen "gruppesøgsmål" sigter
til, at søgsmålet angår krav, som tilkommer en
flerhed af personer, og hvor en repræsentant for denne gruppe
(ikke de enkelte gruppemedlemmer) anses som part i
søgsmålet.
Indførelse af
gruppesøgsmål vil i praksis give mulighed for en mere
effektiv behandling af ensartede krav €" og navnlig et
større antal ensartede krav €" end de gældende
regler om såkaldt kumulation mv. giver mulighed for.
Regler om gruppesøgsmål vil
endvidere kunne lette adgangen til domstolene og dermed lette
gennemførelsen af berettigede krav, herunder krav, som i dag
opgives af ressourcemæssige årsager. Det er
væsentligt, at der er reel mulighed for at gennemtvinge
berettigede krav ved domstolene, også når kravene
enkeltvis er så små, at de er individuelt
"uprocesbare", og det vil regler om gruppesøgsmål
kunne medvirke til. Lovforslaget vil således medvirke til at
styrke retssikkerheden for bl.a. forbrugere og virksomheder, der
vil få lettere ved at komme igennem med (et større
antal) ensartede krav, f.eks. om erstatning som følge af et
nærmere angivet forhold.
Lovforslaget er også et led i
udmøntningen af regeringens globaliseringsstrategi
"Fremgang, fornyelse og tryghed", idet indførelse af
gruppesøgsmål vil kunne medvirke til at fremme
konkurrencen mellem virksomhederne.
Lovforslaget bygger på
Retsplejerådets betænkning nr. 1468/2005 om reform af
den civile retspleje IV (Gruppesøgsmål m.v.) og er i
det væsentlige udformet i overensstemmelse med rådets
lovudkast.
Retsplejerådet har været
opmærksom på, at der kunne være en vis risiko
for, at en adgang til gruppesøgsmål "misbruges" til at
presse virksomheder m.v. til at acceptere uberettigede krav. Ved
lovforslagets udformning er der lagt vægt på at
undgå denne risiko ved at fastsætte en række
betingelser for anlæg af et gruppesøgsmål,
herunder at retten skal godkende, at sagen er egnet som
gruppesøgsmål, samt en række
"kontrolmekanismer", bl.a. at retten skal godkende
grupperepræsentanten og regler om rettens procesledelse.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
1) De grundlæggende betingelser for at
anlægge et gruppesøgsmål er efter forslaget,
at der er tale om ensartede krav, som tilkommer
flere personer, at gruppesøgsmålet
skønnes at være den bedste måde at behandle
kravene på, at gruppemedlemmerne kan
identificeres og underrettes om sagen på en
hensigtsmæssig måde, og at der kan udpeges
en grupperepræsentant.
Det foreslås, at retten skal
godkende, at sagen behandles efter de foreslåede
regler om gruppesøgsmål.
Det beror efter forslaget på rettens
konkrete vurdering i den enkelte sag, om de fremsatte krav er
tilstrækkeligt ensartede til, at
gruppesøgsmål vil være en hensigtsmæssig
procesform. Det vil navnlig have betydning, om kravene udspringer
af de samme faktiske omstændigheder, og om de har samme
retlige grundlag.
Som eksempler på tilfælde, hvor
denne betingelse ofte kan være opfyldt, kan nævnes krav
fra deltagerne i en pakkerejse i anledning af påståede
mangler f.eks. ved indkvarteringen, udflugter, faciliteter mv.
eller krav fra investorer i anledning af påståede
mangler ved det prospekt, der lå til grund for deres
investering.
I nogle tilfælde vil det være
muligt at udskille ensartede spørgsmål
vedrørende de omhandlede krav og anlægge et
gruppesøgsmål herom. Under et sådant
gruppesøgsmål vil der kunne nedlægges en
anerkendelsespåstand vedrørende de udskilte
spørgsmål. Som eksempler herpå kan nævnes
krav om, at en erhvervsdrivende, der har indgået
standardabonnementskontrakter med et større antal
forbrugere, skal anerkende, at nærmere angivne
kontraktvilkår er ugyldige, eller krav om, at virksomheder,
der ifølge sagsøgerne har deltaget i et ulovligt
kartel, skal anerkende at være erstatningsansvarlige for den
skade, som kunder og/eller konkurrenter har lidt som følge
af kartellets konkurrencebegrænsende adfærd. I
sådanne tilfælde kan der, hvis gruppen får
medhold, være behov for efterfølgende at afklare,
hvilket beløb det enkelte gruppemedlem skal have udbetalt i
erstatning mv.
2) Det foreslås, at det bliver muligt at
afgrænse kredsen af deltagere i gruppesøgsmål
på to måder: Efter en tilmeldingsmodel og
efter en frameldingsmodel. Et gruppesøgsmål
efter tilmeldingsmodellen omfatter de gruppemedlemmer, der har
tilmeldt sig søgsmålet, mens et
gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen omfatter de
gruppemedlemmer, der ikke har frameldt sig
søgsmålet.
Hovedreglen efter lovforslaget er, at et
gruppesøgsmål alene kan omfatte de gruppemedlemmer,
der tilmelder sig gruppesøgsmålet
(tilmeldingsmodellen).
Efter lovforslaget kan retten imidlertid efter
anmodning fra grupperepræsentanten bestemme, at et
gruppesøgsmål skal omfatte de gruppemedlemmer, der
ikke framelder sig gruppesøgsmålet
(frameldingsmodellen). Efter lovforslaget
forudsætter dette, at to yderligere betingelser er
opfyldt.
For det første skal der
være tale om krav, hvor det er klart, at kravene enkeltvis er
så små, at de almindeligvis ikke kan forventes fremmet
ved individuelle søgsmål €" ikke fordi de
pågældende ikke mener at have et berettiget krav, men
alene fordi besværet og den økonomiske risiko ved at
føre en individuel retssag ikke findes at stå i et
rimeligt forhold til det, som den enkelte kan få ud af
søgsmålet. Om denne betingelse er opfyldt, vil navnlig
afhænge af størrelsen af det enkelte krav. Betingelsen
bør normalt kun anses for at være opfyldt, hvis det
enkelte krav ikke overstiger ca. 2.000 kr.
For det andet skal der være
tale om, at et gruppesøgsmål efter tilmeldingsmodellen
ikke vil være en hensigtsmæssig måde at behandle
kravene på. Det vil navnlig være tilfældet, hvis
sagen omfatter et meget stort antal personer, således at den
praktiske håndtering af tilmeldinger ville være
uforholdsmæssigt ressourcekrævende.
Som et eksempel på tilfælde, hvor
betingelserne for at behandle sagen som et
gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen vil kunne
være opfyldt, kan nævnes sager om krav fra et stort
antal abonnenter hos et teleselskab under påberåbelse
af, at teleselskabet i en periode har opkrævet en
højere takst end hjemlet ved standardvilkår og
lovgivning, og hvor den enkelte abonnents tilbagebetalingskrav kun
udgør nogle få hundrede kroner.
3) Det er grupperepræsentanten,
der er part i sagen på vegne af gruppemedlemmerne.
Grupperepræsentanten kan nedlægge påstande,
fremsætte anbringender og anmode om bevisførelse og
kan i det hele taget foretage alle processuelle skridt i
forbindelse med sagen. Derfor skal grupperepræsentanten efter
forslaget være i stand til at varetage gruppemedlemmernes
interesser under sagen. Heri ligger navnlig, at
grupperepræsentanten skal have en sådan interesse i
sagens afgørelse, at grupperepræsentanten kan
forventes at have den fornødne motivation til at varetage
alle gruppemedlemmernes interesse.
Det foreslås endvidere, at
grupperepræsentanten skal godkendes og udpeges af
retten.
I et gruppesøgsmål efter
tilmeldingsmodellen kan følgende udpeges som
grupperepræsentant:
€" Medlemmer af gruppen, dvs. personer,
på hvis vegne der fremsættes krav.
€" Foreninger, private institutioner og andre
sammenslutninger, hvis søgsmålet falder inden for
rammerne af sammenslutningens formål (f.eks.
Forbrugerrådet i forbrugersager).
€" Offentlige myndigheder, der ved lov er
bemyndiget hertil. Det foreslås, at Forbrugerombudsmanden
skal kunne udpeges som grupperepræsentant.
I gruppesøgsmål efter
frameldingsmodellen kan kun offentlige myndigheder, der
ved lov er bemyndiget hertil, udpeges som grupperepræsentant.
Baggrunden herfor er navnlig, at offentlige myndigheder er
underlagt et almindeligt saglighedskrav, som vil gælde,
når den pågældende myndighed skal tage stilling
til, om der er grundlag for at anlægge et
gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen. Det
foreslås, at alene Forbrugerombudsmanden skal kunne udpeges
som grupperepræsentant i sager, der føres efter
frameldingsmodellen.
Gruppemedlemmerne er som nævnt ikke
parter i retssagen i sædvanlig forstand. Gruppemedlemmerne
skal således som udgangspunkt ikke indkaldes til
retsmøder eller have tilsendt processkrifter mv. og
behøver ikke at få adgang til at udtale sig,
før retten træffer afgørelse. Gruppemedlemmerne
kan endvidere ikke nedlægge påstande, fremsætte
anbringender eller føre beviser. I disse henseender
repræsenteres gruppemedlemmerne af
grupperepræsentanten.
Gruppemedlemmerne har efter forslaget ingen
formel kompetence til at give grupperepræsentanten
anvisninger om, hvordan sagen skal føres, og kan ikke
fratage grupperepræsentanten kompetencen til at
repræsentere gruppemedlemmerne under
gruppesøgsmålet.
Noget andet er, at gruppemedlemmer naturligvis
i praksis kan foreslå grupperepræsentanten at
føre sagen på en nærmere angiven måde, og
grupperepræsentanten vil også være interesseret i
velbegrundede forslag.
Gruppemedlemmer, der mener, at
grupperepræsentanten ikke er i stand til at varetage deres
interesser under sagen, kan desuden anmode retten om at udpege en
anden grupperepræsentant.
4) Det foreslås, at retten skal kunne
bestemme, at grupperepræsentanten skal stille sikkerhed
for sagsomkostninger, som grupperepræsentanten kan blive
pålagt at betale til sagsøgte.
Det foreslås endvidere, at retten i
forbindelse med godkendelsen af et gruppesøgsmål efter
tilmeldingsmodellen skal kunne bestemme, at tilmelding til
gruppesøgsmålet skal være betinget af, at
gruppemedlemmet stiller en af retten fastsat sikkerhed for
sagsomkostninger, og at gruppemedlemmet kun skal kunne
pålægges at betale sagsomkostninger indtil det
beløb, som sikkerheden er fastsat til, med tillæg af
beløb, der gennem retssagen kommer gruppemedlemmet til
gode.
I praksis vil det enkelte gruppemedlems
sikkerhedsstillelse for sagsomkostninger i de fleste tilfælde
skulle indbetales som et kontant depositum og vil dermed få
karakter af en engangsbetaling (et "tilmeldingsgebyr") for at
være med i gruppesøgsmålet.
Det foreslås samtidig, at
gruppemedlemmer, der opfylder de økonomiske betingelserne
for fri proces, skal være fritaget for at stille sikkerhed
for sagsomkostninger, hvis gruppesøgsmålet opfylder de
indholdsmæssige betingelser for fri proces.
Gruppemedlemmernes omkostningshæftelse
er således beløbsmæssigt begrænset i
sager, der føres efter tilmeldingsmodellen, og det enkelte
gruppemedlem kan på forhånd overskue størrelsen
af den omkostningsrisiko, der vil være forbundet med at
tilmelde sig gruppesøgsmålet.
Gruppemedlemmer i et
gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen kan
efter forslaget alene pålægges at bidrage til
sagsomkostningerne inden for rammerne af deres eget faktiske
kontante udbytte af retssagen. Efter forslaget er der således
for det enkelte gruppemedlem reelt ingen økonomisk risiko
forbundet med at deltage i et gruppesøgsmål efter
frameldingsmodellen.
5) Det foreslås, at der ved
appel skal sondres mellem appel, hvor appelsagen
også behandles efter reglerne om gruppesøgsmål,
og appel, hvor appelsagen behandles efter reglerne om individuelle
søgsmål. Det foreslås, at en appel, der
behandles efter reglerne om gruppesøgsmål, skal
gå forud for en individuel appel. Efter forslaget kan et
gruppemedlem, der er omfattet af gruppesøgsmålet, men
hvis krav ikke omfattes af grupperepræsentantens anke, selv
anke dommen i gruppesøgsmålet for så vidt
angår den pågældendes eget krav.
I ankesager, der skal behandles efter reglerne
om gruppesøgsmål, anvendes efter forslaget de samme
regler som ved gruppesøgsmål i første instans.
Hvis det er grupperepræsentanten, der har anket, skal
gruppemedlemmerne således f.eks. underrettes om anken og
gives mulighed for at tilmelde sig henholdsvis framelde sig
ankesagen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.