Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2006)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse )/ (Partikelfiltre på
køretøjer i kommunalt fastlagte miljøzoner
m.v.)
(Lovforslag nr. L 39).
Baggrunden for dette lovforslag er et
ønske om at begrænse den sundhedsskadelige effekt af
partikler fra dieselkøretøjer. Regeringens
partikelredegørelse fra 2003 anbefalede blandt andet, at der
blev indført miljøzoner i større danske byer
med krav om partikelfiltre på tunge køretøjer.
En række kommuner har tilkendegivet, at de ønsker at
følge denne opfordring. Formålet med lovforslaget er
at imødekomme dette ønske fra kommunerne.
Forslaget giver kommunalbestyrelserne i
København, Frederiksberg, Århus, Aalborg og Odense
Kommuner mulighed for at indføre miljøzoner med krav
til partikeludledningen fra tunge dieseldrevne
køretøjer. Kommunalbestyrelserne i de nævnte
kommuner skal således ikke søge om tilladelse til at
etablere en miljøzone.
I de etablerede miljøzoner må
dieseldrevne lastbiler og busser ældre end ca. syv år
kun anvendes efter 1. juli 2008, hvis de har fået
eftermonteret et partikelfilter. Efter 1. juli 2010 skal
dieseldrevne lastbiler og busser, der er ældre end ca. fire
år, have eftermonteret et filter. De foreslåede krav er
ens for samtlige miljøzoner, som etableres i henhold til
lovforslaget, og er fastsat ud fra ønsket om at opnå
en maksimal reduktion i partikeludslippet sammenholdt med hensynet
til de økonomiske konsekvenser for vognmændene.
Af hensyn til håndhævelsen af
partikelfilterkravene foreslås det, at alle danske
indregistrerede dieseldrevne tunge køretøjer, som
ønskes anvendt i miljøzonen, skal have et
miljøzonemærke synligt monteret på bilen.
Det foreslås endvidere, at
miljøministeren fastsætter nærmere regler om
offentlighedens inddragelse i udpegningen af miljøzonens
geografiske område, om rammerne for den geografiske
afgrænsning af miljøzonen, herunder om undtagelse af
visse veje, om partikeludledning og krav til partikelfilter, samt
om erhvervelse og placering af miljøzonemærker. Der er
endvidere hjemmel til, at miljøministeren kan
fastsætte regler om partikeludledning og partikelfilter for
varebiler på et senere tidspunkt.
Umiddelbart efter at loven og de
tilhørende bekendtgørelser er trådt i kraft kan
kommunerne iværksætte proceduren vedrørende
miljøzonernes afgrænsning. Det er således
hensigten, at kommunerne kan påbegynde etableringen af
miljøzoner i begyndelsen af 2007, og at miljøzonerne
herefter kan træde i kraft den 1. juli 2008.
Kommunalbestyrelsen kan også vælge at
iværksætte miljøzonen på et senere
tidspunkt end 1. juli 2008.
Med dette lovforslag tager regeringen et
vigtigt skridt til nedbringelse af den sundhedsskadelige
partikelforurening i de største danske byer. Hvis der
indføres miljøzoner i alle de fem byer, som er
omfattet af lovforslaget, vil omkring 1/3 af partikeludledningen
fra vejtrafikken i disse byer blive fjernet. Det forventes at
indebære 15-20 færre for tidlige dødsfald om
året, særligt fordi en række mennesker med
kredsløbssygdomme vil leve længere, samt sparede
sygedage, færre hospitalsindlæggelser, færre
astmaanfald m.v.
Idet der i øvrigt henvises til
lovforslaget med bemærkninger, anbefales lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.