L 38 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast
ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m.
(jordfordelingsloven). (Ny organisering af
jordkøbsnævn).
Fremsat den 5. oktober 2006 af
fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jordfordeling og
offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven)
(Ny organisering af
jordkøbsnævn)
§ 1
I lov nr. 535 af 24. juni 2005 om
jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven), som
ændret ved § 4 i lov nr. 536 af 24. juni 2005, og §
65 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
1. § 25,
stk. 1, affattes således:
" Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser til
jordbrugskommissionerne, kommunale myndigheder,
jordkøbsnævn og €" efter aftale med
finansministeren €" Økonomistyrelsen."
2. § 25,
stk. 2 , affattes således:
"Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler for udøvelse af
bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte
regler om jordkøbsnævnenes sammensætning,
finansiering og administration, herunder om at en institution under
ministeriet efter aftale med kommunen henholdsvis kommunerne kan
udøve sekretariatsfunktionen for
jordkøbsnævnet."
3. § 25,
stk. 3, affattes således:
"Stk. 3. Et
jordkøbsnævn kan oprettes af en kommunalbestyrelse
eller flere kommunalbestyrelser i fællesskab til at varetage
opgaver efter ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.
Kommunalbestyrelsen henholdsvis kommunalbestyrelserne træffer
afgørelse om nedlæggelse eller udtræden af et
jordkøbsnævn. Ministeren fastsætter
nærmere regler om nedlæggelse og udtræden af et
jordkøbsnævn."
4. § 25,
stk. 4, affattes således:
"Stk. 4. Kommunalbestyrelsen
eller kommunalbestyrelserne afholder de udgifter, som er forbundet
med et jordkøbsnævns virke. Kommunen henholdsvis
kommunerne varetager tilsynet med jordkøbsnævn og
godkender jordkøbsnævnets regnskab. Ministeren
fastsætter nærmere regler om kommunens henholdsvis
kommunernes tilsyn og godkendelse af et jordkøbsnævns
regnskab."
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
jordkøbsnævn fremover kan oprettes som
selvstændige forvaltningsmyndigheder med kompetence til at
købe og sælge jord i overensstemmelse med
jordfordelingslovens formål.
Herudover foreslås en konsekvensrettelse af
lovens § 25, stk. 1, i lyset af kommunalreformen, samt en
redaktionel ændring af § 25, stk. 2.
Om Folketingets behandling af lov nr. 535 af 24.
juni 2005 om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast
ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m.
(jordfordelingsloven) henvises til Folketingstidende 2004-05, 2.
samling, sp. 349, 3058, 3779, 4202, tillæg A sp. 114, 142,
tillæg B sp. 222 og tillæg C sp. 375.
Ved § 4 i lov nr. 536 af 24.juni 2005 om
ændring af jordfordelingsloven, lov om drift af
landbrugsjorder og forskellige andre love på
Fødevareministeriets område blev der foretaget
nødvendige tilpasninger som følge af
kommunalreformen. Folketingets behandling fremgår af
Folketingstidende 2004-05, 2. samling, sp. 1002, 4278, 4874,
tillæg A sp. 1755, 1773, tillæg B sp.797 og
tillæg C sp. 508.
Ved § 65 i lov nr. 538 af 8. juni 2006 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love blev
jordfordelingslovens § 10 ophævet. Bestemmelsen
vedrørte fuldbyrdelse af endelige jordfordelingskendelser og
har ikke relation til nærværende forslag. Folketingets
behandling fremgår af Folketingstidende 2005-06 sp. 4666,...,
tillæg A sp. 5137, 5760, tillæg B sp. € og
tillæg C sp. 824.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Jordkøbsnævn forudsættes
også efter lovændringen i 2005 (lov nr. 536 af 24. juni
2005), hvorved nedsættelse af jordkøbsnævn blev
en kommunal opgave, sammensat af 5-7 medlemmer, hvoraf 2-4
medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen/kommunalbestyrelserne, 1
medlem udpeges af de lokale landboforeninger i kommunen/
kommunerne, 1 medlem udpeges af de regionale
familielandbrugsforeninger i kommunen/kommunerne, og 1 medlem
udpeges af kommunalbestyrelsen/kommunerne efter indstilling fra
miljø-, natur- og friluftsorganisationerne i kommunen/
kommunerne.
Jordkøbsnævn har således
ekstern repræsentation og skal derfor ikke være
kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes
styrelse, idet sådanne fællesskaber alene har kommuner
som deltagere og er undergivet de deltagende kommuners
instruktionsbeføjelse.
Lovforslaget skal sikre, at
jordkøbsnævn fremover kan oprettes som
selvstændige forvaltningsmyndigheder med kompetence til at
købe og sælge jord i overensstemmelse med
jordfordelingslovens formål.
Der er p.t. oprettet ét regionalt
jordkøbsnævn i Nordjyllands Amt og ét i
Sønderjyllands Amt. Jordkøbsnævnet i
Nordjyllands Amt er under afvikling, og der er ingen planer om at
søge aktiviteterne i dette jordkøbsnævn
videreført efter 1. januar 2007.
Jordkøbsnævnet i
Sønderjyllands Amt forventes videreført af de fire
nye kommuner, Aabenraa, Haderslev, Sønderborg og
Tønder, der dækker det nuværende
Sønderjyllands Amt, og endelig afgørelse herom vil
blive truffet i de fire sammenlægningsudvalg. Hvis
jordkøbsnævnet videreføres, skal
sammenlægningsudvalgene for de fire kommuner desuden
træffe afgørelse om, hvorvidt de jordarealer, der ved
kommunalreformens gennemførelse er udlagt fra
Jordkøbsnævnet i Sønderjyllands Amt til den
enkelte kommune, skal overdrages til et nyt
jordkøbsnævn.
Det er derfor af stor betydning specielt for
planerne om videreførelse af jordkøbsnævnet i
Sønderjylland i samarbejde mellem de fire kommuner, at
lovgrundlaget for oprettelse af jordkøbsnævn er til
stede ved kommunalreformens ikrafttræden den 1. januar
2007.
Det bemærkes, at det er frivilligt, om
kommunerne vil oprette et jordkøbsnævn.
3. Lovforslagets indhold
Efter jordfordelingslovens § 25, stk. 1, kan
fødevareministeren henlægge sine beføjelser
efter loven til bl.a. jordkøbsnævn med henblik
på disses køb og salg af fast ejendom.
Ministeren har tillige hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om udøvelse af
bemyndigelsen efter stk. 1, samt regler for et
jordkøbsnævns sammensætning, finansiering og
administration. Denne bemyndigelse er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 511 af 18. juni 1997 om regionale
jordkøbsnævn.
Lovens § 25, stk. 3, foreslås
ændret således, at jordkøbsnævn kan
nedsættes af en kommunalbestyrelse eller flere
kommunalbestyrelser som selvstændige forvaltningsmyndigheder
med deltagelse af repræsentanter for en række
interesseorganisationer og med selvstændig kompetence til at
købe og sælge jord til jordfordelingslovens
formål.
For fremtiden vil det således være
konsekvensen af en beslutning om at oprette et
jordkøbsnævn, at der herved - og når
jordkøbsnævnet opnår fødevareministerens
bemyndigelse i medfør af jordfordelingslovens § 25,
stk. 1, - etableres en selvstændig forvaltningsmyndighed med
selvstændig kompetence til at købe og sælge jord
til jordfordelingslovens formål.
Den erhvervede jord og eventuelle indtægter
heraf samt tilskud givet til nævnets virksomhed vil
være ejet af jordkøbsnævnet, og nævnet har
kompetencen til at råde over den erhvervede jord og de
midler, som kommunalbestyrelsen har bevilget til nævnets
virksomhed, inden for rammerne for nævnets virksomhed. Der
vil derfor med lovforslaget blive tilvejebragt hjemmel for
ministeren til at fastsætte regler om et
jordkøbsnævns regnskabsaflæggelse.
En kommunalbestyrelse kan som efter de hidtil
gældende regler beslutte at oprette et
jordkøbsnævn. Det er frivilligt for den enkelte
kommunalbestyrelse, om den vil oprette eller deltage i et
samarbejde om et jordkøbsnævn. Efter forslaget kan
kommunalbestyrelsen desuden træffe afgørelse om
nedlæggelse eller udtræden af et
jordkøbsnævn, idet dette dog skal ske inden for
rammerne af de regler, som ministeren bemyndiges til at
fastsætte herfor.
Det foreslås præciseret, at tilsyn
med jordkøbsnævn og godkendelse af disses regnskaber
skal være en kommunal opgave. De nærmere regler herom
vil blive udmøntet i henhold til den foreslåede
bemyndigelse.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget, der alene ændrer det formelle
grundlag for etablering af jordkøbsnævn, har ingen
økonomiske konsekvenser for staten, regionerne og kommunale
myndigheder.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunale myndigheder.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes at være uden
konsekvenser for miljøet.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Lovovervågning
Lovforslaget indstilles ikke til
lovovervågning. Der er tale om dels en teknisk tilretning,
dels en mindre konsekvensrettelse af jordfordelingsloven i
forbindelse med kommunalreformens gennemførelse.
11. Høring
Lovforslaget har ikke været i
høring, idet indholdet af ændringen alene er af
teknisk karakter.
12. Skematisk oversigt over
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for staten,
regionerne og kommunale myndigheder | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunale myndigheder | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Regionaløkonomiske konsekvenser | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen er en videreførelse af den
fra 1. januar 2007 gældende bestemmelse med den
ændring, at ordet "regionale" udgår. Der er tale om en
konsekvensrettelse i lyset af kommunalreformen.
Til nr. 2
Bestemmelsen er en videreførelse af den
fra 1. januar 2007 gældende bestemmelse med den
ændring, at der i sidste punktum efter "kommunen"
indføjes "henholdsvis kommunerne" med det formål at
bringe bestemmelsens systematik i overensstemmelse med paragraffens
øvrige bestemmelser.
Til nr. 3
Bestemmelsen i jordfordelingslovens § 25,
stk. 3, foreslås ændret således, at der etableres
hjemmel til, at en kommunalbestyrelse eller flere
kommunalbestyrelser kan oprette et jordkøbsnævn som en
selvstændig offentlig forvaltningsmyndighed, som ikke er
undergivet kommunalbestyrelsens eller kommunalbestyrelsernes
instruktioner, og som har medlemmer udpeget af en række
interesseorganisationer. Om baggrunden for bestemmelsen henvises
til de almindelige bemærkninger afsnit 2. Herudover
foreslås det præciseret i loven, at kommunalbestyrelsen
kan træffe beslutning om nedlæggelse eller
udtræden af et jordkøbsnævn, idet der samtidig
foreslås en bemyndigelse til ministeren til at
fastsætte regler herom.
Til nr. 4
Lovens § 25, stk. 4, foreslås affattet
således, at det fastsættes i loven, at tilsyn med
jordkøbsnævnet og godkendelse af
jordkøbsnævnets regnskaber er forankret i kommunerne.
Bestemmelsen foreslås samtidig hermed ændret
således, at der er hjemmel for ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte
nærmere regler om det kommunale tilsyn med et
jordkøbsnævn og om kommunernes godkendelse af et
jordkøbsnævns regnskab.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2007, således at reglerne er på plads med
kommunalreformens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 25. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine
beføjelser til jordbrugskommissionerne, kommunale
myndigheder, regionale jordkøbsnævn og €" efter
aftale med finansministeren €" Økonomistyrelsen. | | 1. § 25, stk.
1, affattes således: "Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan henlægge sine beføjelser til
jordbrugskommissionerne, kommunale myndigheder,
jordkøbsnævn og €" efter aftale med
finansministeren €" Økonomistyrelsen." |
Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler for udøvelse af
bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte
regler om jordkøbsnævnenes sammensætning,
finansiering og administration, herunder om, at en institution
under ministeriet efter aftale med kommunen kan udøve
sekretariatsfunktionen for jordkøbsnævnet. | | 2. § 25, stk.
2, affattes således: " Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler for udøvelse af
bemyndigelsen efter stk. 1. Ministeren kan desuden fastsætte
regler om jordkøbsnævnenes sammensætning,
finansiering og administration, herunder om at en institution under
ministeriet efter aftale med kommunen henholdsvis kommunerne kan
udøve sekretariatsfunktionen for
jordkøbsnævnet." |
Stk. 3. Et jordkøbsnævn
kan oprettes af kommunalbestyrelsen i en kommune eller af
kommunalbestyrelserne i flere samarbejdende kommuner, jf. § 60
i lov om kommunernes styrelse til at varetage opgaver efter
ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2. | | 3. § 25, stk.
3, affattes således: " Stk. 3. Et
jordkøbsnævn kan oprettes af en kommunalbestyrelse
eller flere kommunalbestyrelser i fællesskab til at varetage
opgaver efter ministerens bemyndigelse, jf. stk. 1 og 2.
Kommunalbestyrelsen henholdsvis kommunalbestyrelserne træffer
afgørelse om nedlæggelse eller udtræden af et
jordkøbsnævn. Ministeren fastsætter
nærmere regler om nedlæggelse og udtræden af et
jordkøbsnævn." |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller de
samarbejdende kommunalbestyrelser afholder de udgifter, som er
forbundet med et jordkøbsnævns virke. | | 4. § 25, stk.
4, affattes således: " Stk. 4. Kommunalbestyrelsen eller
kommunalbestyrelserne afholder de udgifter, som er forbundet med et
jordkøbsnævns virke. Kommunen henholdsvis kommunerne
fører tilsyn med jordkøbsnævnet og godkender
jordkøbsnævnets regnskab. Ministeren fastsætter
nærmere regler om kommunens henholdsvis kommunernes tilsyn og
godkendelse af et jordkøbsnævns regnskab." |
Stk. 5. € | | |
Stk. 6. € | | |