L 38 Forslag til lov om ændring af lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven).

(Ny organisering af jordkøbsnævn).

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-10-2006

Fremsættelse: 05-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l38_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2006)

 

 

Fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven) (Ny organisering af jordkøbsnævn)

(Lovforslag nr. L 38).

Lovforslaget er en ændring af de regler, der blev vedtaget i 2005 om organiseringen af jordkøbsnævn efter kommunalreformens ikrafttræden.

I forbindelse med tilpasningen af en række love til kommunalreformen blev jordfordelingsloven ændret ved lov nr. 536 af 24. juni 2005 med det formål, at muliggøre en videreførelse i kommunalt regi af de hidtidige amtslige jordkøbsnævn efter den 1. januar 2007.

Det var ved den nævnte lovændring forudsat, at jordkøbsnævn, der oprettes af flere samarbejdende kommuner, kunne organiseres som kommunale fællesskaber i henhold til § 60 i lov om kommunernes styrelse.

Denne konstruktion har imidlertid vist sig at ville give nogle problemer. Jordkøbsnævnene har ekstern repræsentation og kan ikke være kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, idet sådanne fællesskaber alene har kommuner som deltagere og er undergivet de deltagende kommuners instruktionsbeføjelse.

Formålet med lovforslaget er at sikre, at et jordkøbsnævn, der oprettes enten af en enkelt kommune eller af flere samarbejdende kommuner, efter kommunalreformens ikrafttræden kan oprettes som en selvstændig forvaltningsmyndighed med kompetence til at købe og sælge jord i overensstemmelse med jordfordelingslovens formål.

Lovforslaget indeholder desuden bestemmelser om, at kommunerne ud over at kunne oprette jordkøbsnævn nu direkte i loven får hjemmel til at nedlægge og udtræde af nævnet. I denne forbindelse søges der bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om disse forhold.

Endvidere foreslås tilsynet med jordkøbsnævnet henlagt til kommunerne, der også forudsættes at godkende jordkøbsnævnets regnskab. Også her søges der bemyndigelse til fastsættelse af nærmere regler for kommunernes tilsyn og godkendelse af et jordkøbsnævns regnskab.

Endelig benyttes lejligheden til at foretage en mindre konsekvensrettelse og en enkelt sproglig justering.

Lovforslaget har ikke været i høring, idet indholdet af ændringen alene er af teknisk karakter.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, anbefaler jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.