L 34 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om taxikørsel m.v. (Etablering af kommunale
fællesskaber).
Fremsat den 5. oktober 2006 af
transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
taxikørsel m.v.
(Etablering af kommunale
fællesskaber)
§ l
I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 517 af 24. juni 1999, som ændret
ved § 17 i lov nr. 473 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 1,
udgår: », jf. dog § 15«.
2. I § 2, stk. 2,
§ 3, stk. 3, § 4 a, stk. 3,
§ 5, stk. 4, § 13, stk. l og 2
, og i § 14
udgår: », jf. dog § 15,«.
3. Efter § 2
indsættes:
» § 2 a.
Kommunalbestyrelsen kan overføre den kompetence, der er
tillagt kommunalbestyrelsen efter loven eller efter regler udstedt
i medfør af loven, til et kommunalt fællesskab, jf.
§ 60 i lov om kommunernes styrelse.«
4.§ 10, stk. 2, 2.
pkt., ophæves.
5. Efter § 14
indsættes:
»Transport- og energiministerens
bestemmelse om etablering af eller indtræden i et kommunalt
fællesskab
§ 14 a.
Transport- og energiministeren kan af hensyn til kundebetjeningen
på taxiområdet træffe bestemmelse om kommunernes
pligt til at oprette, udvide deltagerkredsen af eller tilslutte sig
kommunale fællesskaber efter lovens § 2
a.«
6. Overskriften
: » Storkøbenhavns
Taxinævn « til § 15 udgår, og
§ 15
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
§ 1, nr. 1 og 5.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger til
lovforslaget
1. Lovforslagets indhold.
Lovforslaget indeholder følgende
ændringer af taxiloven:
·
Nedlæggelse af Storkøbenhavns Taxinævn (afsnit
1.1).
·
Indførelse af hjemmel til at etablere kommunale
fællesskaber på taxiområdet (afsnit 1.2).
· Tilpasning af
taxiloven til større kommunale enheder (afsnit 1.3).
· Mulighed for
at træffe bestemmelse om etablering af eller indtræden
i kommunale fællesskaber (afsnit 1.4).
1.1. Nedlæggelse af
Storkøbenhavns Taxinævn
I Københavns og Frederiksberg Kommuner
samt i kommunerne i Københavns Amt varetages
administrationen af taxiloven og bestemmelser fastsat i
medfør af loven i dag af Storkøbenhavns
Taxinævn. Uden for dette område varetages
administrationen af kommunalbestyrelserne.
Storkøbenhavns Taxinævn har
bidraget væsentligt til en effektiv kundebetjening i
hovedstadsområdet, ligesom taxinævnet har bidraget med
en effektiv forvaltning af taxiloven. Forslaget om
nedlæggelse af Storkøbenhavns Taxinævn skal
derfor ikke ses som et udtryk for kritik af nævnets
administration af taxiområdet, men derimod som en konsekvens
af forslaget i afsnit 1.2 om at give kommunerne mulighed for at
overføre kompetencen efter loven til et kommunalt
fællesskab, hvorved der skabes en ensartet struktur i hele
landet.
Nedlæggelsen af Storkøbenhavns
Taxinævn vil i øvrigt have den konsekvens, at alle
myndigheder, der fremover administrerer taxiloven, vil blive
omfattet af kommunaltilsynets kompetence, jf. lov om kommunernes
styrelse. Taxinævnets afgørelser er ikke omfattet af
det almindelige kommunale tilsyns kompetence. Afgørelser
truffet af Storkøbenhavns Taxinævn kan i dag kun
prøves af domstolene.
Det er Transport- og Energiministeriets
vurdering, at der i hvert fald i hovedstadsområdet er behov
for en fælles administration af taxiområdet for at
kunne levere en tilfredsstillende kundebetjening. Det er
således Transport- og Energiministeriets forventning, at de
involverede kommuner selv vil tage initiativ til etablering af et
kommunalt fællesskab, som skal administrere taxiloven i
hovedstadsområdet. Hvis et sådant fællesskab ikke
etableres, foreslås det, at Transport- og Energiministeriet
kan tage initiativ hertil, jf. forslaget (se afsnit 1.4) til den
nye § 14 a (hjemmel til at træffe bestemmelse om
etablering af eller indtræden i kommunale
fællesskaber).
Det bemærkes samtidig, at en
række kommuner, som i dag er omfattet af
Storkøbenhavns Taxinævn, på grund af
kommunalreformen skal lægges sammen med kommuner, der ikke er
omfattet af Storkøbenhavns Taxinævn. De
pågældende kommuner skal derfor tage stilling til,
hvorvidt disse fremover skal være omfattet af et kommunalt
fællesskab, som skal administrere taxiloven i
hovedstadsområdet.
Storkøbenhavns Taxinævn vil af
hensyn til publikumsbetjeningen i området ikke blive nedlagt,
før kommunerne i hovedstadsområdet har oprettet et
kommunalt fællesskab, som skal administrere taxiloven i
hovedstadsområdet.
1.2. Indførelse af
hjemmel til at etablere kommunale fællesskaber på
taxiområdet
Den gældende lov giver ikke kommunerne
uden for hovedstadsområdet mulighed for at oprette kommunale
fællesskaber, som kan forvalte taxiloven i flere kommuner,
hvorved flere kommuner i henseende til taxiloven kan komme til at
fungere som ét geografisk sammenhængende
område.
Det foreslås at indføre en
sådan hjemmel, således at kommunerne får mulighed
for at styrke kundebetjeningen i større områder, som
omfatter flere geografisk sammenhængende kommuner, og dermed
at bidrage til at fremme mulighederne for en mere rationel
udnyttelse af taxier ved reduktion af omfanget af kørsel
uden passagerer og gennem reduktion af ventetider på bestilte
taxier.
1.3. Tilpasning af taxiloven
til større kommunale enheder
Efter taxilovens § 10, stk. 2,
kan kommunalbestyrelser i kommuner med op til 20.000 indbyggere
midlertidigt eller for et ubegrænset tidsrum fritage
indehavere af taxitilladelser fra at tilslutte sig til et
bestillingskontor.
Kommunalbestyrelser i kommuner med 20.000
indbyggere eller derover kan tilsvarende midlertidigt eller for et
ubegrænset tidsrum fritage indehavere af taxitilladelser fra
tilslutningspligten, hvis fritagelsen bliver betinget af et
vilkår om, at den eller de pågældende
taxitilladelser fortrinsvis skal betjene et bestemt geografisk
område i kommunen, beliggende uden for samlet bymæssig
bebyggelse.
Antallet af kommuner reduceres
væsentligt ved kommunalreformen, herunder navnligt antallet
af kommuner med op til 20.000 indbyggere. Kommunalbestyrelsernes
muligheder for at tilpasse administrationen af taxiloven i
overensstemmelse med de lokale forhold indskrænkes herved
væsentligt.
Med henblik på at fastholde kommunernes
muligheder for at tilvejebringe og at fastholde en
tilfredsstillende kundebetjening foreslås det, at kommunerne
€" uanset indbyggerantal €" skal have adgang til at
fritage taxitilladelser fra kravet om tilslutning til et
bestillingskontor.
1.4. Mulighed for at
træffe bestemmelse om etablering af eller indtræden i
kommunale fællesskaber
Med henblik på at fastholde og sikre en
tilfredsstillende kundebetjening på taxiområdet
bemyndiges transport- og energiministeren til at træffe
bestemmelse om kommunernes pligt til at oprette, udvide
deltagerkredsen af eller tilslutte sig kommunale fællesskaber
efter lovens § 2 a. Ministeren meddeler påbud af
egen drift. En kommune vil imidlertid kunne anmode ministeren om at
meddele påbud efter bestemmelsen.
Indgåelsen af en samarbejdsaftale om
oprettelsen af kommunalt fællesskab vil skulle godkendes af
tilsynsmyndigheden i overensstemmelse med reglerne i § 60
i lov om kommunernes styrelse, uanset om oprettelsen sker på
baggrund af transport- og energiministerens beslutning efter
bestemmelsen.
2. Administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at åbne
mulighed for en effektivisering af administrationen af
taxilovgivningen og dermed mulighed for en bedre udnyttelse af
kommunale ressourcer. Ved lovforslaget sikres det endvidere, at
samtlige myndigheder, der administrerer taxilovgivningen, fremover
vil være omfattet af det kommunale tilsyn.
3. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget giver mulighed for
udførelse af taxivirksomhed i flere kommuner med mulighed
for øget konkurrence og øget indtjening.
4. Forslagets
miljømæssige konsekvenser
Forslaget skønnes at have positive
miljømæssige konsekvenser i form af bedre
kapacitetsudnyttelse og dermed mindre kørsel uden
passagerer.
5. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Høring
Forslaget har været til høring
hos de organisationer m.v., der berøres af forslaget.
Høringssvarene vil blive sendt til Folketingets Trafikudvalg
ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give
anledning til.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner. | Forslaget giver kommunerne mulighed for
administrative besparelser. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner. | Forslaget giver kommunerne mulighed for
økonomiske besparelser. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | Mulighed for bedre kapacitetsudnyttelse af
taxier samt mulighed for øget konkurrence. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Mulighed for lettelser i forbindelse med
udøvelse af virksomhed inden for kommunale
fællesskaber. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser. | Mulighed for bedre kapacitetsudnyttelse af
taxier. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten. | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkningerne til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Forslaget er en konsekvens af § 1,
nr. 6, i forslaget, hvorefter Storkøbenhavns Taxinævn
nedlægges som en selvstændig myndighed.
Til nr. 3
Forslaget giver mulighed for, at kommuner kan
indgå aftale om oprettelse af kommunale fællesskaber,
som skal varetage administrationen af taxilovgivningen i de
pågældende kommuner.
Der er ikke tilsigtet en ændring af
taxilovens princip om lokalforvaltning af loven. Det er alene
hensigten at åbne mulighed for, at kommuner kan oprette
kommunale fællesskaber, som skal administrere
taxilovgivningen i de omfattede kommuner.
Sådanne kommunale fællesskaber
vil være omfattet af det almindelige kommunale tilsyn, jf.
§ 47 i lov om kommunernes styrelse. Det vil sige et
tilsyn, hvor den pågældende statsamtmand fører
tilsyn med, at det kommunale fællesskab overholder den
lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder, herunder kommunale forskrifter udstedt i medfør
af denne lovgivning. Indgåelsen af en samarbejdsaftale om
oprettelsen af et kommunalt fællesskab kræver endvidere
tilsynsmyndighedens godkendelse, jf. § 60 i lov om
kommunernes styrelse.
Statsamtmandens tilsyn er et retligt tilsyn.
Statsamtmanden kan således ikke tage stilling til, om det
kommunale fællesskabs dispositioner er rimelige eller
hensigtsmæssige eller til spørgsmål
vedrørende skønsudøvelse, så længe
skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i
lovgivningen. Statsamtmanden kan endvidere ikke tage stilling til,
om det kommunale fællesskab overholder principperne for god
forvaltningsskik.
Det bemærkes, at tilsynet med kommuner
og tilsynet med kommunale fællesskaber med virkning fra den
1. januar 2007 overtages af statsforvaltningerne, jf. lov om
regional statsforvaltning.
Adgangen til at etablere kommunale
fællesskaber vil, udover det som allerede følger af
kommunalreformen, bidrage til at udvide de enkelte
taxivirksomheders forretningsområder.
Det forventes, at større geografiske
enheder - udover at rumme mulighed for en langt mere effektiv
kundebetjening €" kan generere en lang række muligheder
for taxierhvervet, herunder navnlig en bedre kapacitetsudnyttelse
og dermed en langt mere miljøvenlig ressourceudnyttelse.
Til nr. 4
Forslaget giver kommunalbestyrelserne €"
uden hensyn til indbyggerantal - mulighed for at undtage
taxitilladelser €" midlertidigt eller permanent €" for
kravet om tilslutning til et bestillingskontor.
Der er ikke tilsigtet en ændring af
lovens princip om, at tilslutningspligten opstår, når
antallet af taxitilladelser i en kommune er fastsat til 10 eller
derover. Formålet er alene at fastholde kommunernes mulighed
for i særlige tilfælde €" ved fritagelse af
taxitilladelser fra tilslutningspligten - at kunne tilpasse
strukturen i taxierhvervet bedst muligt i overensstemmelse med
lokale forhold.
Den hidtidige mulighed herfor bortfalder i
forbindelse med kommunalreformen, idet antallet af mindre kommuner,
herunder særligt kommuner med færre end 20.000
indbyggere, bliver væsentligt reduceret efter den 1. januar
2007.
Formålet med forslaget er således
alene at fastholde kommunernes muligheder for at gennemføre
en fleksibel administration af taxiloven.
Til nr. 5
Med henblik på at fastholde og sikre en
tilfredsstillende kundebetjening på taxiområdet
bemyndiges transport- og energiministeren til at træffe
bestemmelse om kommunernes pligt til at oprette, udvide
deltagerkredsen af eller tilslutte sig kommunale fællesskaber
efter lovens § 2 a. Ministeren meddeler påbud af
egen drift. En kommune vil imidlertid kunne anmode ministeren om at
meddele påbud efter bestemmelsen.
Indgåelsen af en samarbejdsaftale om
oprettelsen af kommunalt fællesskab vil skulle godkendes af
tilsynsmyndigheden i overensstemmelse med reglerne i § 60
i lov om kommunernes styrelse, uanset om oprettelsen sker på
baggrund af transport- og energiministerens beslutning efter
bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt nærmere
til pkt. 1.4 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Forslaget indebærer, at
Storkøbenhavns Taxinævn nedlægges som en
selvstændig myndighed.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslagets
bestemmelser om etablering af kommunale fællesskaber
træder i kraft den 1. januar 2007.
Bestemmelserne om nedlæggelsen af
Storkøbenhavns Taxinævn foreslås af hensyn til
publikumsbetjeningen i hovedstadsområdet at træde i
kraft efter transport- og energiministerens bestemmelse,
således at ikrafttrædelse ikke sker, før
kommunerne i hovedstadsområdet har etableret et kommunalt
fællesskab, som har overtaget Storkøbenhavns
Taxinævns opgaver, eller transport- energiministeren €"
hvis et sådant fællesskab ikke oprettes ved kommunernes
foranstaltning €" træffer bestemmelse herom.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 517 af 24. juni 1999, som ændret
ved lov nr. 473 af 9. juni 2004 foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 2. Tilladelse
i henhold til § 1, stk. 1, meddeles af
kommunalbestyrelsen, jf. § 15. | | 1. I § 2, stk. 1 ,
udgår: », jf. dog § 15«. |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen, jf. dog
§ 15, fastsætter antallet af tilladelser til
taxikørsel (taxibevillinger) inden for sit område ud
fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden
inden for hele området. | | 2. I § 2, stk. 2,
§ 3, stk. 3, § 4 a, stk. 3,
§ 5, stk. 4, § 13, stk. 1 ,
og stk. 2 og i § 14 udgår:
», jf. dog § 15,«. |
| | |
| | 3. Efter § 2
indsættes: » § 2 a.
Kommunalbestyrelsen kan overføre den kompetence, der er
tillagt kommunalbestyrelsen efter loven eller regler udstedt i
medfør af loven, til et kommunalt fællesskab, jf.
§ 60 i lov om kommunernes styrelse.« |
| | |
§ 3. | | |
Stk. 3. Nægtelse af tilladelse
begrundet i, at ansøgeren ikke opfylder betingelsen i
stk. 1, nr. 6, skal på begæring af
ansøgeren eller kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15,
indbringes for domstolene af anklagemyndigheden, jf. straffelovens
§ 78, stk. 3. Sagen behandles i strafferetsplejens
former. | | |
| | |
§ 4 a. | | |
Stk. 3. Godkendelse af førere i
medfør af stk. 1 meddeles af kommunalbestyrelsen, jf.
dog § 15, idet godkendelsen har samme tidsmæssige
gyldighed som gyldighedsperioden for det kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring, der er udstedt til den
pågældende. | | |
| | |
§ 5. | | |
Stk. 4. Tilladelsen eller godkendelsen
meddeles i øvrigt på nærmere af
kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15, fastsatte vilkår
for virksomhedens udøvelse, jf. § 13. | | |
| | |
§ 10. | | |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
midlertidigt eller for et ubegrænset tidsrum fritage en
bevillingshaver for den i stk. 1. omhandlede pligt,
såfremt det er foreneligt med betjeningen af offentligheden.
I kommuner med 20.000 indbyggere eller derover kan fritagelse dog
kun ske, såfremt bevillingshaveren i henhold til et fastsat
vilkår, jf. § 13, stk. 1, nr. 3, fortrinsvis
skal betjene et bestemt geografisk område, beliggende uden
for en samlet bymæssig bebyggelse. | | 4.§ 10, stk. 2, 2.
pkt . ophæves. |
| | |
§ 13.
Kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15, kan i taxibevillingen
fastsætte vilkår om | | |
1) udnyttelse af denne inden for nærmere
fastsattes perioder af året, | | |
2) fortrinsvis betjening af nærmere
bestemte geografiske områder, | | |
3) benyttelse af motorkøretøjer
over en vis størrelse (storvogne) eller med særlig
indretning (handicapindrettede vogne m. v.) og | | |
4) afgivelse af indberetninger til statistisk
brug eller som led i kontrolforanstaltninger. | | |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen, jf. dog
§ 15 kan i et kørselsreglement fastsætte
yderligere bestemmelser vedrørende taxiers indretning,
udstyr og benyttelse. | | |
| | |
§ 14.
Centralregistret for Motorkøretøjer skal efter
anmodning i det omfang det er nødvendigt for
kommunalbestyrelsens administration af taxilovgivningen, jf. dog
§ 15, give denne enhver oplysning om
motorkøretøjers registreringsforhold. | | |
| | |
| | 5. Efter § 14
indsættes: |
| | »Transport- og energiministerens
bestemmelse om etablering af eller indtræden i et kommunalt
fællesskab |
| | |
| | § 14 a.
Transport- og energiministeren kan af hensyn til kundebetjeningen
på taxiområdet træffe bestemmelse om kommunernes
pligt til at oprette, udvide deltagerkredsen af eller tilslutte sig
kommunale fællesskaber efter lovens § 2
a.« |
| | |
§ 15. | | 6. Overskriften: »
Storkøbenhavns Taxinævn « til
§ 15 udgår, og § 15
ophæves. |
Stk. 1. Beføjelser, som efter
§§ 2, 4 a, 5, 6, § 8, stk. 2, og
§§ 10 og 13 er tillagt kommunalbestyrelsen,
udøves i Københavns og Frederiksberg Kommuner samt
kommunerne i Københavns Amt af Storkøbenhavns
Taxinævn. Nævnet består af 4 medlemmer valgt af
Københavns Kommunalbestyrelse, 1 medlem valgt af
Frederiksberg Kommunalbestyrelse og 6 medlemmer valgt af Foreningen
af Kommuner i Københavns Amt. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan
fastsætte en anden afgrænsning af taxinævnets
kompetence og en anden sammensætning af nævnet. | | |
| | |
| | § 2 |
| | »Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007. |
| | Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af
§ 1, nr. 1 og 5. « |