L 33 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af afskrivningsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige
andre skattelove. (Leveringsrettigheder for sukkerroer og
genetablering af overgangsregel).
Fremsat den 4. oktober 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
afskrivningsloven,
aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove
(Leveringsrettigheder for sukkerroer og
genetablering af overgangsregel)
§ 1
I lov om skattemæssige afskrivninger
(afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 856 af 8.
august 2006, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 40
C, stk. 2, indsættes som nyt stykke:
» Stk. 3. På saldoen som
nævnt i stk. 1 skal også indgå
anskaffelsessummen for leveringsrettigheder for sukkerroer, som den
skattepligtige ejer eller erhverver den 4. oktober 2006 eller
senere. Hvis anskaffelsessummen ikke er opgjort særskilt for
leveringsrettigheder, som den skattepligtige ejer den 4. oktober
2006, benyttes i stedet enten en anskaffelsessum, som
fastsættes skønsmæssigt på grundlag af den
samlede anskaffelsessum for leveringsrettigheden og jorden eller
ejendommen, eller en værdi på 2.500 kr. pr. ton
polsukker. På saldoen som nævnt i stk. 1 skal
også indgå afståelsessummen for
leveringsrettigheder for sukkerroer, som den skattepligtige
afstår den 4. oktober 2006 eller senere.«
Stk. 3-11 bliver herefter stk. 4-12.
2. § 40 C, stk. 3,
der bliver stk. 4, affattes således:
» Stk. 4. Anskaffelsessummen
for en vederlagsfrit tildelt betalingsrettighed som nævnt i
stk. 1, en vederlagsfrit tildelt mælkekvote som
nævnt i stk. 2 og en vederlagsfrit tildelt
leveringsrettighed for sukkerroer som nævnt i stk. 3
indgår på saldoen med værdien nul. Hvis en
forpagter overdrager en betalingsrettighed vederlagsfrit til
bortforpagteren efter reglerne i ligningslovens § 7 Y,
stk. 2, indgår værdien heraf på forpagterens
saldo med en afståelsessum på nul og på
bortforpagterens saldo med en anskaffelsessum på nul.
Betalingsrettigheder, mælkekvoter og leveringsrettigheder for
sukkerroer omfattet af stk. 1-3, der er udløbet,
indgår på saldoen med en afståelsessum på
nul.«
3. I § 40 C, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres i 2. pkt. »efter
reglerne i stk. 1-3« til: »efter reglerne i
stk. 1-4«, og i 3. pkt. ændres »efter
reglerne i stk. 5-10« til: »efter reglerne i
stk. 6-11«.
4. I § 40 C, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres i 1. pkt. »som
nævnt i stk. 6« til: »som nævnt i
stk. 7«, og i 2. pkt. ændres »jf.
stk. 8 og 9« til: »jf. stk. 9 og
10«.
5. I § 40 C, stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres i 1. pkt. »efter
stk. 7« til: »efter stk. 8«, og i 2.
pkt. ændres »jf. dog stk. 9« til: »jf.
dog stk. 10«.
6. I § 40 C, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres i 1. pkt. »efter
stk. 7« til: »efter stk. 8«.
7. I § 40 C, stk. 10,
der bliver stk. 11, udgår i 1. pkt. », jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18«.
§ 2
I lov nr. 1413 af 21. december 2005 om
den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved
afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), som
ændret ved § 2 i lov nr. 308 af 19. april 2006 og
§ 1 i lov nr. 406 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 46,
stk. 9, indsættes som nyt stykke:
» Stk. 10 . Ved
opgørelsen af gevinst og tab på
investeringsforeningsbeviser omfattet af § 22, der er
erhvervet før den 19. maj 1993, kan personer, der ved en
eventuel afståelse den 18. maj 1993 ikke skulle have opgjort
gevinst efter § 6 i lovbekendtgørelse nr. 865 af
22. oktober 1992, som ændret ved lov nr. 1030 af 19. december
1992, eller som alene skulle have gjort det i kraft af
§ 6, stk. 6, i lovbekendtgørelse nr. 865 af
22. oktober 1992, dvs. personer, der ikke er omfattet af
hovedaktionærbegrebet, anvende
investeringsforeningsbevisernes handelsværdi den 19. maj 1993
i stedet for anskaffelsessummen, jf. dog tillige stk. 11.
Dette gælder dog ikke, hvis en eventuel afståelse af
investeringsforeningsbeviserne den 18. maj 1993 ville have
været omfattet af § 2 a, § 2 c eller
§ 3 i lovbekendtgørelse nr. 865 af 22. oktober
1992, som ændret ved lov nr. 1030 af 19. december 1992.
Valget skal træffes samlet for alle
investeringsforeningsbeviser i hver investeringsforening. Et
fradragsberettiget eller modregningsberettiget tab kan dog ikke
overstige forskellen mellem afståelsessummen og
investeringsforeningsbevisernes handelsværdi den 19. maj
1993. «
Stk. 10-13 bliver herefter stk. 11-14.
2. I § 46, stk. 10, 1.
pkt., der bliver stk. 11, 1. pkt., indsættes
efter »opgørelsen af den skattepligtige
indkomst«: », jf. dog tillige stk. 10«.
§ 3
I lov om opkrævning af indkomstskat
samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer
m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14.
november 2005, som ændret senest ved § 3 i lov nr.
560 af 7. juni 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 60, stk. 1, litra
i, ændres »afskrivningslovens § 40 C,
stk. 7-9« til: »afskrivningslovens § 40
C, stk. 8-10«.
§ 4
I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 19.
september 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 4, stk. 1, nr.
15, ændres »regler og« til:
»regler,«.
2. I § 4, stk. 1, nr.
16, ændres »stk. 9.« til:
»stk. 9,«.
3. § 4, stk. 1, nr.
17, affattes således:
»17) beløb, der er skattepligtige
eller fradragsberettigede efter afskrivningslovens § 40
C, og«
4.§ 14, stk. 2, 4.
pkt., affattes således:
»Valget skal træffes ved indgivelse af
selvangivelse for det år, hvor skattepligten
ophører.«
§ 5
I lov om kommunal indkomstskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003, som
ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 1386 af 20. december
2004 og senest ved lov nr. 495 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændring:
1. I § 16 b, stk. 4, 5.
pkt., ændres »afskrivningslovens § 40
C, stk. 7-9« til: »afskrivningslovens
§ 40 C, stk. 8-10«.
2. I § 16, stk. 4, 5.
pkt., ændres »afskrivningslovens § 40
C, stk. 7-9« til: »afskrivningslovens
§ 40 C, stk. 8-10«.
§ 6
Stk. 1. Loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk.
2. Loven har virkning fra og med den 4. oktober 2006, jf. dog stk.
3.
Stk. 2. § 5, nr. 2,
træder i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 3. § 2 har virkning for
afståelser, der finder sted den 1. januar 2006 eller
senere.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Formål
Formålet med lovforslaget er for det
første at ændre reglerne om beskatning af
leveringsrettigheder for sukkerroer, så de kommer til at
svare til reglerne om beskatning af betalingsrettigheder (ret til
landbrugsstøtte) og mælkekvoter.
Formålet med lovforslaget er for det
andet at genindføre personers mulighed for at anvende
handelsværdien den 19. maj 1993 som anskaffelsessum ved
opgørelsen af gevinst og tab på
investeringsforeningsbeviser i udloddende, obligationsbaserede
eller blandede investeringsforeninger.
Forslaget om investeringsforeningsbeviser har
ingen sammenhæng med forslaget om leveringsrettigheder for
sukkerroer. Sammenkædningen er foretaget ud fra en vurdering
af, at forslaget om investeringsforeningsbeviser er for lille til
at blive fremsat som et særskilt lovforslag, idet der
samtidig er henset til, at forslaget om
investeringsforeningsbeviser helst skal være på plads
inden årsskiftet.
2. Baggrund for
lovforslaget
En leveringsrettighed for sukkerroer giver en
sukkerroedyrker ret til at aflevere en årlig mængde
sukkerroer til forarbejdning.
Tidligere har sukkerroedyrkere i det store og
hele alene kunnet sælge deres leveringsrettigheder for
sukkerroer sammen med jorden.
I februar 2006 blev der åbnet for
individuel handel med leveringsrettigheder for sukkerroer. Der blev
handlet til den 1. april 2006, som i praksis var deadline for
såning af roer. Den 1. juni 2006 blev der igen åbnet
for handel, som kan ske frem til den 15. januar 2007. Det
forventes, at handel i de følgende år alene vil ske i
perioden 1. juni €" 15. januar.
Spørgsmålet om beskatning af
leveringsrettigheder for sukkerroer rejste Kommissionen i
forbindelse med notifikation af regler om beskatning af kvoter og
betalingsrettigheder som vedtaget af Folketinget ved lov nr. 1386
af 20. december 2004 om ændring af afskrivningsloven,
ligningsloven og andre skattelove (Kvoter og
betalingsrettigheder).
Denne lov notificerede de danske myndigheder
over for Kommissionen ved brev af 22. december 2004.
I loven findes almindelige skatteregler om
kvoter og skatteregler om landbrugets betalingsrettigheder og
mælkekvoter.
Leveringsrettigheder for sukkerroer er
undtaget fra loven. Det skyldes, at det i visse situationer ville
kunne stride imod regeringens skattestop, hvis disse
leveringsrettigheder blev omfattet af loven.
Efter ønske fra Kommissionen gav de
danske myndigheder yderligere oplysninger om støttesagen ved
breve af 21. marts 2005 og 20. juni 2005.
Den 23. august 2005 delte Kommissionen
statsstøttesagen i to dele, nemlig nr. N 604/a/04
(almindelige kvoteregler) og nr. N 604/b/04 (skattemæssig
behandling af mælkekvoter, leveringsrettigheder for
sukkerroer, betalingsrettigheder og overgangsregler for
forpagtningsaftaler mellem landbrugere og jordejere).
Den 6. september 2005 godkendte Kommissionen
støttesag nr. 604/a/04 (almindelige kvoteregler). Disse
regler blev herefter sat i kraft den 6. oktober 2005 ved
bekendtgørelse nr. 913 af 30. september 2005. I
overensstemmelse med loven blev de sat i kraft med virkning fra og
med den 1. januar 2005.
Efter ønske fra Kommissionen gav de
danske myndigheder yderligere oplysninger om støttesag nr.
604/b/04 (skattemæssig behandling af mælkekvoter,
leveringsrettigheder for sukkerroer, betalingsrettigheder og
overgangsregler for forpagtningsaftaler mellem landbrugere og
jordejere). Disse oplysninger blev givet ved breve af 19. september
2005, 23. december 2005 og 16. marts 2006.
Ved brev af 8. juni 2006 godkendte
Kommissionen støttesag nr. 604/b/04. Kommissionen forudsatte
i den forbindelse, at leveringsrettigheder for sukkerroer
skattemæssigt bliver behandlet som betalingsrettigheder og
mælkekvoter med virkning fra oktober 2006.
Skattereglerne om betalingsrettigheder og
mælkekvoter blev sat i kraft den 15. juni 2006 ved
bekendtgørelse nr. 589 af 12. juni 2006. I overensstemmelse
med loven blev de sat i kraft med virkning fra og med den 1. januar
2005.
Når Folketinget har vedtaget
lovforslaget, har de danske myndigheder opfyldt et krav fra
Kommissionen om, at de danske skatteregler om leveringsrettigheder
for sukkerroer skal svare til de danske skatteregler om
betalingsrettigheder og mælkekvoter.
Det er hensigtsmæssigt at behandle
leveringsrettigheder for sukkerroer efter de skatteregler, som i
dag gælder for betalingsrettigheder og mælkekvoter.
Det skyldes dels , at der er tale om
et landbrugsaktiv, der ligesom betalingsrettigheder og
mælkekvoter har en historisk tilknytning til
landbrugsejendommen, dels at en del af den tidligere
værdi af leveringsrettigheder for sukkerroer som følge
af den generelle reform af EU€™s landbrugsordning og
reformen af EU€™s markedsordning for sukker er
overgået til betalingsrettighederne efter EU€™s
landbrugsstøtteordning, som automatisk er omfattet af
skattereglerne om betalingsrettigheder.
De foreslåede regler skal ikke
notificeres over for Kommissionen. Det skyldes, at Kommissionen i
brev af 8. juni 2006 allerede har godkendt de foreslåede
skatteregler om leveringsrettigheder for sukkerroer sammen med de
skatteregler om betalingsrettigheder og mælkekvoter, som
Folketinget vedtog ved lov nr. 1386 af 20. december 2006 om
ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og andre
skattelove (Kvoter og betalingsrettigheder). I Kommissionens
godkendelse forudsættes det, at skattereglerne om
leveringsrettigheder for sukkerroer med virkning fra oktober 2006
svarer til skattereglerne om betalingsrettigheder og
mælkekvoter.
For at opfylde Kommissionens
forudsætning for godkendelse af skattereglerne om
betalingsrettigheder og mælkekvoter foreslås det, at de
foreslåede regler om leveringsrettigheder for sukkerroer har
virkning allerede fra den 4. oktober 2006, hvor lovforslaget
fremsættes. Det er hermed udelukket, at skattereglerne om
betalingsrettigheder, mælkekvoter og leveringsrettigheder for
sukkerroer kan indeholde elementer af ulovlig
statsstøtte.
De foreslåede regler kan i visse
situationer være bebyrdende for sukkerroedyrkerne, fordi der
foreslås beskatning af fortjenester ved salg af
leveringsrettigheder for sukkerroer. Sådanne fortjenester er
i dag skattefri. Denne del af forslaget er dog ikke i strid med
skattestoppet, idet der er tale om et EU-krav.
Desuden minimeres den foreslåede
beskatning af fortjenester ved salg ved, at der foreslås
modregning af anskaffelsessummer for leveringsrettigheder for
sukkerroer, som ejes den 4. oktober 2006. Dette er en fordel for
sukkerroedyrkerne.
Med hensyn til fradrag er de foreslåede
regler lempeligere end de gældende regler. I dag kan
sukkerroedyrkere hverken fradrage udgifter til køb af
leveringsrettigheder for sukkerroer eller tab ved salg af disse.
Efter de foreslåede regler kan sukkerroedyrkerne opnå
sådanne fradrag på det tidspunkt, hvor de ikke
længere ejer nogen betalingsrettigheder, mælkekvoter
eller leveringsrettigheder for sukkerroer.
Om baggrunden for ændringen af
aktieavancebeskatningsloven henvises til punkt 1.
3. De gældende regler
3.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
De nuværende leveringsrettigheder for
sukkerroer er blevet tildelt en gang for alle. I dag kan en
landbruger alene købe dem af en anden landbruger.
De gældende regler om skattefrihed for
værdien af gratis tildelte kvoter og betalingsrettigheder har
således ikke betydning for leveringsrettigheder for
sukkerroer.
Leveringsrettigheder for sukkerroer er
hverken omfattet af de almindelige skatteregler om kvoter eller af
skattereglerne om betalingsrettigheder og mælkekvoter.
I dag anses en leveringsrettighed for
sukkerroer skattemæssigt som en indtægtskilde, der er
omfattet af statsskattelovens § 5.
Derfor kan udgifter til køb af en
leveringsrettighed for sukkerroer hverken fradrages eller
afskrives.
Fortjeneste ved salg af en leveringsrettighed
for sukkerroer er skattefri. Til gengæld kan tab ved salg af
en sådan rettighed ikke fradrages.
3.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Ved salg af investeringsforeningsbeviser i
udloddende, obligationsbaserede eller blandede
investeringsforeninger opgøres gevinst/tab som forskellen
mellem afståelsessummen og anskaffelsessummen.
For investeringsforeningsbeviser, der er
købt før den 19. januar 1994, er der i visse
tilfælde adgang til at anvende bevisets handelsværdi
den 19. januar 1994 i stedet for anskaffelsessummen. Der er derimod
ikke mulighed for at anvende handelsværdien den 19. maj 1993
i stedet som anskaffelsessum, uagtet at der indtil 1. januar 2006
under visse betingelser har været adgang til at anvende denne
værdi som anskaffelsessum.
4. Lovforslaget
4.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
Værdien af en leveringsrettighed for
sukkerroer, der måtte blive tildelt gratis, vil være
skattefri.
Køb og salg af leveringsrettigheder
for sukkerroer foreslås med virkning fra og med den 4.
oktober 2006 behandlet efter følgende saldomodel, som i dag
gælder for betalingsrettigheder og mælkekvoter:
a. Overstiger årets afståelsessummer
ved salg af betalingsrettigheder, mælkekvoter og
leveringsrettigheder for sukkerroer under ét årets
anskaffelsessummer til køb af sådanne aktiver €"
tillagt primosaldoen €" så der netto er tale om en
fortjeneste, indgår nettobeløbet ved opgørelsen
af årets skattepligtige indkomst.
b. Overstiger årets anskaffelsessummer til
køb af de tre ovennævnte aktiver årets
afståelsessummer ved salg af sådanne aktiver, så
der netto er tale om en udgift, kan nettobeløbet som
udgangspunkt hverken fradrages eller afskrives. Beløbet
€" tillagt primosaldoen €" overføres til
næste år og kan dermed reducere en nettofortjeneste som
nævnt i punkt a ovenfor.
c. Der er fradrag for et tab, som opstår
et år, hvor landbrugeren sælger den sidste af de tre
nævnte aktiver, eller hvor den sidste af disse aktiver
udløber. Hvis der er en fortjeneste i dette år,
medregnes den ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
d. Nettofortjenester fra tidligere år kan
modregnes i et tab ved et senere salg af landbrugsejendommen.
Skatteværdien af modregningen, der beregnes med 28 pct.
svarende til virksomhedsskattesatsen og selskabsskattesatsen, anses
som indbetalt a conto skat. Hvis der er tab ved salget af en
landbrugsejendom, betales således en beregnet del af en
tidligere betalt skat helt eller delvis tilbage.
Set i forhold til de gældende regler
giver de foreslåede regler sukkerroedyrkerne fordele. I dag
kan sukkerroedyrkere hverken fradrage udgifter til køb af
leveringsrettigheder for sukkerroer eller tab ved salg af disse.
Efter de foreslåede regler kan sukkerroedyrkerne opnå
sådanne fradrag, når deres sidste betalingsrettighed,
mælkekvote eller leveringsrettighed for sukkerroer er solgt
eller udløbet.
Lovforslaget kan dog medføre en
skatteforhøjelse for de sukkerroedyrkere, der sælger
deres leveringsrettigheder for sukkerroer med fortjeneste. En
fortjeneste ved salg er skattefri efter de gældende regler.
Der er tale om en forhøjelse af skatten af fortjeneste ved
salg, som Kommissionen har stillet krav om, se herom i punkt 2
ovenfor.
Hvis Folketinget ikke vedtager de
foreslåede regler om beskatning af leveringsrettigheder for
sukkerroer med virkning fra dagen for fremsættelse af
lovforslaget, dvs. den 4. oktober 2006, vil Kommissionen anse de
hidtil gældende skatteregler om leveringsrettigheder for
sukkerroer som ulovlig statsstøtte. Det vil sige, at disse
regler i så fald vil være EU-stridige. Den
foreslåede forhøjelse af skatten af fortjeneste ved
salg af leveringsrettigheder for sukkerroer er på den
baggrund ikke i strid med regeringens skattestop.
For sukkerroedyrkerne er der også
fordele forbundet med, at tilpasningen af reglerne om
leveringsrettigheder for sukkerroer til reglerne om
betalingsrettigheder og mælkekvoter skal have virkning fra
den 4. oktober 2006, hvor lovforslaget fremsættes.
Efter forslaget skal anskaffelsessummen for
en leveringsrettighed for sukkerroer, som en sukkerroedyrker ejer
den 4. oktober 2006, indgå som en udgift på den
fælles saldo for betalingsrettigheder, mælkekvoter og
leveringsrettigheder for sukkerroer.
Det er en fordel for sukkerroedyrkerne, at
værdien af disse anskaffelsessummer indgår på
saldoens udgiftsside allerede med virkning fra og med den 4.
oktober 2006, hvor lovforslaget fremsættes. Dermed kan de
sukkerroedyrkere, der fra og med denne dag sælger deres
leveringsrettigheder med tab, opnå fradrag for dette tab,
når de hverken ejer betalingsrettigheder, mælkekvoter
eller leveringsrettigheder for sukkerroer, hvis saldoens status
på det tidspunkt i øvrigt viser en nettoudgift. Hvis
status til den tid er en nettoindtægt, som skal beskattes,
vil et tab ved salg af en leveringsrettighed for sukkerroer mindske
en sådan skattepligtig nettoindtægt, som i princippet
kan stamme fra både betalingsrettigheder, mælkekvoter
og leveringsrettigheder for sukkerroer.
På samme måde vil den landbruger,
der køber en leveringsrettighed for sukkerroer den 4.
oktober 2006 eller senere med virkning allerede fra nævnte
dato få fordel af udgiften hertil ved, at anskaffelsessummen
indgår på udgiftssiden på den fælles saldo
for indtægter fra og udgifter til betalingsrettigheder,
mælkekvoter og leveringsrettigheder for sukkerroer.
Hovedparten af de nuværende ejere kan
ikke fremvise en særskilt anskaffelsessum for de
leveringsrettigheder for sukkerroer, som de ejer den 4. oktober
2006. Indtil for nylig indgik disse leveringsrettigheder med en
værdi i den samlede pris ved handel med jord. Det skyldes, at
direkte handel €" med en enkelt begrænset undtagelse
€" først har været mulig fra februar 2006.
Tidligere var leveringsrettighederne knyttet til jorden.
Overdragelse af leveringsrettighederne kunne alene ske i
sammenhæng med handel med jord.
På den baggrund foreslås det, at
der lovfæstes regler om, at ejerne af leveringsrettigheder
for sukkerroer kan vælge at anvende en skematisk værdi
på 2.500 kr. pr. ton polsukker for de anskaffelsessummer for
leveringsrettigheder for sukkerroer, som ejes pr. 4. oktober 2006,
og for hvilke der ikke findes en særskilt anskaffelsessum.
Uden en sådan regel kunne værdien af disse
anskaffelsessummer alene blive fastsat skønsmæssigt.
Dette ville være problematisk, da der tidligere ikke var en
særskilt pris for leveringsrettigheder for sukkerroer.
Værdien på 2.500 kr. pr. ton
polsukker for leveringsrettigheder for sukkerroer, der ejes pr. 4.
oktober 2006, er fastsat på grundlag af en skønnet
typisk pris i den periode, hvor leveringsrettigheder for sukkerroer
alene kunne handles sammen med jorden.
På baggrund af saldoprincippets
mekanismer, som er beskrevet ovenfor, er det en fordel for
sukkerroedyrkerne, at der lovgives om muligheden for at vælge
en realistisk skematisk værdi for de leveringsrettigheder for
sukkerroer, som ejes den 4. oktober 2006, hvor lovforslaget
fremsættes.
Under hensyntagen til, at reglerne om
leveringsrettigheder for sukkerroer er ændret, således
at der nu kan handles individuelt med disse, er det vigtigt, at der
på lovniveau bliver fastsat klare og entydige regler for den
skattemæssige behandling af køber og sælger ved
sådanne handler.
Dette vil alt andet lige mindske antallet af
konkrete sager, som måtte kunne give anledning til tvivl. Alt
i alt vurderes det således, at lovforslaget vil styrke
sukkerroedyrkernes retssikkerhed.
4.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Ved lovforslaget genoprettes personers adgang
til at anvende handelsværdien den 19. maj 1993 som
anskaffelsessum ved salg af investeringsforeningsbeviser i
udloddende, obligationsbaserede eller blandede
investeringsforeninger, der er købt før den 19. maj
1993.
Før vedtagelsen af den gældende
aktieavancebeskatningslov, jf. lov nr. 1413 af 21. december 2005,
havde personer under visse betingelser adgang til at anvende
handelsværdien den 19. maj 1993 i stedet for
anskaffelsessummen ved salg af investeringsforeningsbeviser i
udloddende, obligationsbaserede eller blandede
investeringsforeninger, hvis de var købt før den 19.
maj 1993.
I 1994 blev der ved lov nr. 299 af 27. april
1994 indført en særregel (§ 2 d) for
beskatning af gevinst og tab på investeringsforeningsbeviser
i udloddende, obligationsbaserede eller blandede
investeringsforeninger. Med særreglen indførtes en
stramning. Før var denne kategori omfattet af de almindelige
regler. Med særreglen gennemførtes den ændring,
at gevinst fremover altid er kapitalindkomst og adgangen til
fradrag for tab blev begrænset. Denne bestemmelse er
indholdsmæssigt videreført som § 22 i den
gældende aktieavancebeskatningslov.
Indtil lovændringen i 1994 var de
pågældende investeringsforeningsbeviser som nævnt
omfattet af aktieavancebeskatningslovens almindelige regler. Dette
betød, at investeringsforeningsbeviser købt
før den 19. maj 1993 uanset lovændringen i 1994 var
omfattet af en overgangsregel i § 19, stk. 3, 1.-3.
pkt., i lov nr. 421 af 25. juni 1993 om adgang for personer til at
anvende handelsværdien den 19. maj 1993 i stedet for
anskaffelsessummen ved opgørelsen af gevinst og tab.
Ved den gældende
aktieavancebeskatningslov blev overgangsreglen i § 19,
stk. 3, 1.-3. pkt., i lov nr. 421 af 25. juni 1993
videreført for aktier og de investeringsforeningsbeviser,
der beskattes efter de almindelige regler, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 46, stk. 4. Men ved
en forglemmelse blev overgangsreglen ikke videreført for
investeringsforeningsbeviser i udloddende, obligationsbaserede
eller blandede investeringsforeninger, dvs.
investeringsforeningsbeviser omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 22. Det foreslås
på denne baggrund, at genetablere personers adgang til at
anvende handelsværdien den 19. maj 1993 som anskaffelsessum
under de samme betingelser, som er indeholdt i § 19,
stk. 3, 1.-3. pkt., i lov nr. 421 af 25. juni 1993 med
efterfølgende ændring.
Med forslaget sikres, at ejere af
investeringsforeningsbeviser i udloddende, obligationsbaserede
eller blandede investeringsforeninger fortsat får mulighed
for at anvende handelsværdien den 19. maj 1993 i stedet for
anskaffelsessummen ved opgørelse af gevinst/tab på
beviser, der er købt før den 19. maj 1993.
5. Økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner
5.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
Efter den foreslåede saldomodel vil
sælger som udgangspunkt blive beskattet i det år, hvori
salget finder sted. Køber vil som udgangspunkt først
kunne opnå fradrag for sine udgifter flere år
senere.
På den baggrund anslås
provenuvirkningen rent skønsmæssigt til en gevinst
på ca. 5 mio. kr. om året i de to første
år under de foreslåede regler, idet der ikke er
holdepunkter for at skønne nærmere over
provenuvirkningen.
Finansårsvirkningen i 2006 anslås
til en provenugevinst på ca. 5 mio. kr., idet stort set hele
salget i den første periode, hvor der kan sælges under
de foreslåede skatteregler, finder sted i 2006. Som
følge af, at efterreguleringen vedrørende 2006 er
bortfaldet i forbindelse med finansieringsreformen, tilfalder hele
beløbet staten.
Finansårsvirkningen i 2007 anslås
også til en provenugevinst på ca. 5 mio. kr. Heraf
vedrører ca. 3 mio. kr. de kommunale skatter.
Det skønnes, at de foreslåede
regler ikke vil have nævneværdige provenumæssige
konsekvenser fra og med finansåret 2008.
5.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner.
6. Administrative konsekvenser
for staten
6.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
Forslaget medfører et ubetydeligt
merforbrug i ligningen.
6.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for staten.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
7.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
Forslaget vil kunne medføre en
øget beskatning for de sukkerroedyrkere, der sælger
deres leveringsrettigheder for sukkerroer med fortjeneste.
På lidt længere sigt vil de
sukkerroedyrkere, der sælger deres rettigheder med tab,
imidlertid som udgangspunkt kunne fradrage dette. Som udgangspunkt
vil sukkerroedyrkerne også på lidt længere sigt
opnå fradrag for udgifter til køb af
leveringsrettigheder for sukkerroer. I dag kan sukkerroedyrkerne
hverken fradrage udgifter til køb eller tab ved salg af
leveringsrettigheder for sukkeroer.
For en uddybning af virkningerne af det
saldoprincip, som leveringsrettigheder for sukkerroer
foreslås omfattet af, henvises til punkt 4.1 ovenfor.
7.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
8.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
Der er tale om at udvide nogle regler om
beskatning af betalingsrettigheder og mælkekvoter, som
efterhånden er velkendte for landbruget. Med
indførelsen af disse regler blev landbruget ikke
pålagt nye krav om oplysningspligt.
De foreslåede regler om beskatning af
leveringsrettigheder for sukkerroer indeholder heller ingen nye
krav om oplysningspligt for landbruget. På den baggrund
skønnes lovforslaget ikke at have administrative
konsekvenser for landbruget.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget
bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
8.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
11.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
Forslaget om beskatningen af
leveringsrettigheder for sukkerroer er en forudsætning for,
at Kommissionen kunne godkende skatteregler om betalingsrettigheder
og mælkekvoter, se nærmere herom i punkt 2 og 4.1
ovenfor.
De foreslåede regler skal ikke
notificeres over for Kommissionen. Det skyldes, at Kommissionen i
brev af 8. juni 2006 allerede har godkendt de foreslåede
skatteregler om leveringsrettigheder for sukkerroer sammen med de
skatteregler om betalingsrettigheder og mælkekvoter, som
Folketinget vedtog ved lov nr. 1386 af 20. december 2004 om
ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og andre
skattelove (Kvoter og betalingsrettigheder).
Det er således udelukket, at de
foreslåede regler kan indeholde elementer af ulovlig
statsstøtte. Det vil dog være naturligt at orientere
Kommissionen, når Folketinget har vedtaget lovforslaget om
beskatning af leveringsrettigheder for sukkerroer.
11.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser.
12. Høring
12.1. Leveringsrettigheder for
sukkerroer
Den 11. juli 2006 blev et udkast til
lovforslag om, at leveringsrettigheder for sukkerroer skal
beskattes på samme måde som betalingsrettigheder og
mælkekvoter, sendt i høring hos følgende
organisationer og myndigheder med svarfrist den 24. august
2006:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Center for Kvalitet i Reguleringen, CEPOS
€" Center for Politiske Studier, Danske Sukkerroedyrkere,
Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning
Landscentret, Den Danske Landinspektørforening, Den Danske
Skatteborgerforening, Finansministeriet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer, Justitsministeriet,
Landbrugsraadet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Realkreditrådet, SKAT, Skatterevisorforeningen og
Statsministeriet.
I oversigten i bilag 1 er i
kort form gengivet indholdet af de høringssvar, hvori der er
blevet foreslået ændringer i forslaget om
leveringsrettigheder for sukkerroer. Desuden er disse
høringssvar kommenteret i kort form.
12.2. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven
Lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt til høring hos Advokatrådet,
Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
InvesteringsForeningsRådet, Justitsministeriet og SKAT. Ingen
af disse har haft indholdsmæssige bemærkninger til
lovforslaget.
13. Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat og
kommuner | Leveringsrettigheder for
sukkerroer: Provenugevinst på ca. 5 mio. kr. om
året fra leveringsrettigheder for sukkerroer, der
sælges med fortjeneste i de to første år under
de foreslåede regler. | Ingen. |
| Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven: Ingen. | |
Administrative konsekvenser for staten | Leveringsrettigheder for
sukkeroer: Forslaget medfører et ubetydeligt
merforbrug i ligningen. | Ingen. |
| Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven: Ingen. | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Leveringsrettigheder for
sukkerroer: Fradrag for udgifter til køb og
fradrag for tab ved salg kommer til udtryk i det år, hvor
sidste betalingsrettighed, mælkekvote eller
leveringsrettighed for sukkerroer sælges eller
udløber. I dag er der ikke sådanne fradrag. | Leveringsrettigheder for
sukkerroer: Der kan ske beskatning af
leveringsrettigheder for sukkerroer, der sælges med
fortjeneste. Det kan der ikke i dag |
| Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven: Ingen. | Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven: Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Leveringsrettigheder for
sukkerroer: Kommissionen har i brev af 8. juni 2006
godkendt de foreslåede skatteregler om leveringsrettigheder
for sukkerroer sammen med de skatteregler om betalingsrettigheder
og mælkekvoter, som Folketinget vedtog ved lov nr. 1386 af
20. december 2004 om ændring af afskrivningsloven,
ligningsloven og andre skattelove (Kvoter og betalingsrettigheder).
Det er således udelukket, at de foreslåede regler kan
indeholde elementer af ulovlig statsstøtte. Derfor skal
lovforslaget ikke notificeres over for Kommissionen. Overgangsregel i
aktieavancebeskatningsloven: Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indsat et nyt stk. 3
i afskrivningslovens § 40 C. Efter forslaget skal
på udgiftssiden på den fælles saldo for
betalingsrettigheder, mælkekvoter og leveringsrettigheder for
sukkerroer indgå anskaffelsessummen for leveringsrettigheder
for sukkerroer, som den skattepligtige ejer eller erhverver den 4.
oktober 2006 eller senere.
Hvis anskaffelsessummen er opgjort
særskilt for leveringsrettigheder for sukkerroer, som den
skattepligtige ejer den 4. oktober 2006, skal denne anskaffelsessum
anvendes.
Hvis anskaffelsessummen ikke er opgjort
særskilt for leveringsrettigheder, som den skattepligtige
ejer den 4. oktober 2006, benyttes enten en anskaffelsessum, som
fastsættes skønsmæssigt på grundlag af den
samlede anskaffelsessum for leveringsrettigheden og jorden eller
ejendommen, eller en værdi på 2.500 kr. pr. ton
polsukker.
»Polsukker« er udtryk for den
faktiske mængde sukker, som en given mængde roer
indeholder. Polsukkermængden beregnes som mængden af
leverede rene roer multipliceret med sukkerprocenten.
Sukkerprocenten i roerne bestemmes med et såkaldt
polarimeter, heraf udtrykket polsukker.
På sukkerfabrikken er det teknisk
muligt at udvinde ca. 96 pct. af det faktiske sukkerindhold til
hvidtsukker, som er det almindelige velkendte sukker. Den
resterende del af sukkeret forbliver i restprodukterne roepulpen og
melassen, som hovedsagligt benyttes til dyrefoder.
Leveringsrettighederne opgøres i ton
polsukker, som således er bestemmende for, hvor stor en
mængde sukker en sukkerroedyrker kan levere.
Hvis den skattepligtige anvender reglen om en
skønsmæssig fastsættelse eller reglen om en
værdi på 2.500 kr. pr. ton polsukker for
anskaffelsessummer for leveringsrettigheder for sukkerroer, som
ejes pr. 4. oktober 2006, betyder det ikke, at anskaffelsessummer
efter ejendomsavancebeskatningsloven og afskrivningsloven skal
ændres. Baggrunden herfor er forenklingshensyn til
sukkerroedyrkerne og deres rådgivere og til
skatteforvaltningen.
Efter det foreslåede nye stk. 3 i
afskrivningslovens § 40 C skal på saldoens
indtægtsside indgå afståelsessummen for
leveringsrettigheder for sukkerroer, som den skattepligtige
afstår den 4. oktober 2006 eller senere.
Med virkning fra 1. januar 2005 har
leveringsrettigheder for sukkerroer været omfattet af
afskrivningslovens § 45, stk. 2. Efter denne
bestemmelse skal sælger og køber i købsaftale,
skøde eller på anden skriftlig måde foretage en
fordeling af den samlede kontantomregnede salgssum på de
aktiver, der er omfattet af overdragelsen, jf. § 1, nr.
3, og § 8, stk. 2, i lov nr. 1386 af 20. december
2004 om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og andre
skattelove (Kvoter og betalingsrettigheder).
Om baggrunden for, at det er bedst at
lovfæste regler om fastsættelse af værdien af
anskaffelsessummerne for leveringsrettigheder for sukkerroer, som
ejes den 4. oktober 2006, henvises til de almindelige
bemærkninger, punkt 4.1. Her gives også et overblik
over reglerne om den fælles saldo, som det foreslås, at
udgifter til og indtægter fra leveringsrettigheder for
sukkerroer skal indgå på.
Til nr. 2
Afskrivningslovens § 40 C,
stk. 3, der efter dette lovforslag bliver stk. 4,
foreslås nyaffattet således, at anskaffelsessummen for
en gratis tildelt leveringsrettighed for sukkerroer indgår
med værdien nul på den fælles saldo for
betalingsrettigheder, mælkekvoter og leveringsrettigheder for
sukkerroer. Samme regel gælder for betalingsrettigheder og
mælkekvoter i dag. Med forslaget tages der højde for
den situation, hvor leveringsrettigheder for sukkerroer måtte
blive tildelt gratis. De nuværende er blevet tildelt en gang
for alle. I dag kan en landbruger derfor alene købe dem af
en anden landbruger.
Forslaget skal ses på baggrund af den
gældende regel i ligningslovens § 7 Y, stk. 1,
hvorefter værdien af kvoter og betalingsrettigheder, som er
omfattet af afskrivningslovens §§ 40 A- 40 C, og som
er tildelt gratis, ikke medregnes ved opgørelsen af
modtagerens skattepligtige indkomst. I dag omfatter denne regel
ikke leveringsrettigheder for sukkerroer, idet disse rettigheder
hverken er omfattet af de generelle skatteregler om kvoter i
afskrivningslovens §§ 40 A og B eller af
skattereglerne om betalingsrettigheder og mælkekvoter i
afskrivningslovens § 40 C.
Med dette forslag om, at leveringsrettigheder
for sukkerroer skal behandles efter reglerne i afskrivningslovens
§ 40 C, vil disse rettigheder, som er kvoter, blive
omfattet af skattefriheden for værdien af kvoter, der
tildeles gratis. Skattefriheden efter ligningslovens § 7
Y, stk. 1, gælder udtrykkeligt for kvoter og
betalingsrettigheder, som er omfattet af afskrivningslovens
§ 40 C.
Efter den foreslåede nyaffattelse af
afskrivningslovens § 40 C, stk. 3, der bliver
stk. 4, indgår afståelsessummen for en
leveringsrettighed for sukkerroer, der er udløbet,
også med værdien nul på den fælles saldo
for betalingsrettigheder, mælkekvoter og leveringsrettigheder
for sukkerroer. Dette gælder allerede i dag for
betalingsrettigheder og mælkekvoter.
For et overblik over reglerne om den
fælles saldo, som det foreslås, at udgifter til og
indtægter fra leveringsrettigheder for sukkerroer skal
indgå på, henvises til de almindelige
bemærkninger, punkt 4.1.
Til nr. 3-6
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at der indsættes et nyt stk. 3 i
afskrivningslovens § 40 C, jf. nr. 1 ovenfor.
Til nr. 7
Der er tale om en redaktionel ændring,
som knytter sig til lovforslagets § 4, nr. 3. Der
henvises til bemærkningerne hertil.
Til § 2
Til nr. 1
Efter forslaget genindføres adgangen
til at anvende handelsværdien den 19. maj 1993 som
anskaffelsessum ved personers opgørelse af gevinst og tab
på investeringsforeningsbeviser i udloddende,
obligationsbaserede eller blandede investeringsforeninger.
Det vil sige, at der for
investeringsforeningsbeviser omfattet af særreglen i
aktieavancebeskatningslovens § 22 €" der
indebærer beskatning som kapitalindkomst og begrænset
adgang til fradrag for tab - sikres en fortsat mulighed for at
anvende handelsværdien 19. maj 1993 som anskaffelsessum ved
en avanceopgørelse.
Der er tale om en videreførelse af
overgangsreglerne i § 19, stk. 3, 1.-3. pkt. i lov
nr. 421 af 25. juni 1993, som ændret ved § 4,
stk. 1, i lov nr. 412 af 14. juni 1995, for så vidt
angår investeringsforeningsbeviser omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 22. Den foreslåede
bestemmelse svarer indholdsmæssigt til bestemmelsen i
aktieavancebeskatningslovens § 46, stk. 4. Denne
bestemmelse medfører, at der for aktier og de
investeringsforeningsbeviser, der er omfattet af de almindelige
regler, er adgang til at anvende handelsværdien den 19. maj
1993 som anskaffelsessum. Ejere af investeringsforeningsbeviser
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 22 vil
således med forslaget igen få adgang til at vælge
handelsværdien den 19. maj 1993 i stedet for den faktiske
anskaffelsessum ved opgørelse af gevinst og tab ved salg af
sådanne investeringsforeningsbeviser købt før
den 19. maj 1993. Det er fortsat en betingelse, som det også
er en betingelse efter aktieavancebeskatningslovens § 46,
stk. 4, at ejeren af investeringsforeningsbeviset ikke var
omfattet af hovedaktionærdefinitionen €" ikke var at
betragte som hovedaktionær den 18. maj 1993.
Genetableringen indebærer den fordel,
at der fortsat bliver adgang til at vælge den højeste
sum af henholdsvis den faktiske anskaffelsessum og
handelsværdien den 19. maj 1993. Hvor handelsværdien
den 19. maj 1993 er højest, betyder genetableringen, at
ejeren af investeringsforeningsbeviset får en lavere
beskatning end uden genetableringen.
Overgangsreglen skal sammenholdes med
overgangsreglen i det nuværende stk. 10 (bliver til
stk. 11) i aktieavancebeskatningslovens § 46.
Genetableringen af adgangen til at anvende handelsværdien den
19. maj 1993 som anskaffelsessum ændrer ikke ved den
eksisterende adgang efter det nuværende stk. 10 til at
anvende handelsværdien den 19. januar 1994 som
anskaffelsessum. Med henvisningen til stk. 11 henledes
opmærksomheden på, at der for
investeringsforeningsbeviser i udloddende obligationsbaserede eller
blandede investeringsforeninger, der er købt før den
19. maj 1993, kan vælges mellem den faktiske anskaffelsessum,
handelsværdien den 19. maj 1993 og handelsværdien den
19. januar 1994 €" for de to handelsværdier forudsat, at
betingelserne er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, punkt 4.2, og til
bemærkningerne til ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 6, stk. 3.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring i
kildeskatteloven som følge af, at der indsættes et nyt
stk. 3 om leveringsrettigheder for sukkerroer i
afskrivningslovens § 40 C, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Baggrunden er, at der efter kildeskattelovens
§ 60, stk. 1, litra i, modregnes beløb, der
er a conto skat efter afskrivningslovens § 40 C,
stk. 7-9, der efter dette lovforslag bliver stk. 8-10, i
den slutskat, der for det pågældende år udskrives
for den skattepligtige, med tillæg af eventuel
overført restskat m.v. efter kildeskattelovens
§ 61, stk. 3, og efter fradrag af eventuelt
overført beløb efter kildeskattelovens § 62
C, stk. 2, 2. pkt.
Til § 4
Til nr. 1 og 2
Der er tale om redaktionelle
ændringer.
Til nr. 3
Der er tale om redaktionelle ændringer
og konsekvensændringer i personskatteloven som følge
af, at der indsættes et nyt stk. 3 om
leveringsrettigheder for sukkerroer i afskrivningslovens
§ 40 C, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Efter de gældende regler i
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 17, medregnes
beløb, der er skattepligtige eller fradragsberettigede efter
afskrivningslovens § 40 C, stk. 6-9, som efter dette
lovforslag bliver stk. 7-10, som kapitalindkomst ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Efter de gældende regler i
afskrivningslovens § 40 C, stk. 10, som efter dette
lovforslag bliver stk. 11, medregnes beløb, der er
skattepligtige eller fradragsberettigede efter denne bestemmelse,
også som kapitalindkomst ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Det foreslås, at definitionen af, hvad
der er kapitalindkomst i afskrivningslovens § 40 C,
samles i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 17.
Som en konsekvens heraf foreslås, at
henvisningen i afskrivningslovens § 40 C, stk. 10,
som efter dette lovforslag bliver stk. 11, til
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18, som er
ændret til nr. 17, udgår, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 7.
Til nr. 4
Personskattelovens § 14,
stk. 2, 4. pkt., som affattet i lovbekendtgørelse nr.
1087 af 14. november 2005, og som ændret ved § 3,
nr. 1, i lov nr. 405 af 8. maj 2006, er ved en fejl blevet
ophævet ved § 17, nr. 2, i lov nr. 515 af 7. juni
2006. Bestemmelsen foreslås derfor genindsat.
Der er tale om en redaktionel
ændring.
Til § 5
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring i
kommuneskattelovens § 16 b, stk. 4, som følge
af, at der efter dette lovforslag indsættes et nyt
stk. 3 om leveringsrettigheder for sukkerroer i
afskrivningslovens § 40 C, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Baggrunden er, at det beløb, der anses
for a conto skat efter afskrivningslovens § 40 C,
stk. 7-9, der efter dette lovforslag bliver stk. 8-10, i
forbindelse med modregning i tab ved salg af en landbrugs- eller
skovbrugsejendom, fordeles mellem stat og kommune efter reglerne i
kommuneskattelovens § 16 b, stk. 4.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring i
kommuneskatteloven, der indholdsmæssigt svarer til den , der
er nævnt i nr. 1 ovenfor.
Kommuneskattelovens § 16 b,
stk. 4, som nævnt i bemærkningerne til nr. 1
ovenfor er ophævet med virkning fra og med den 1. januar
2007, jf. § 1, nr. 18, og § 2, stk. 1, i
lov nr. 495 af 7. juni 2006 om ændring af lov om kommunal
indkomstskat (Omlægning og forenklinger i
indkomstskattereglerne som led i udmøntning af aftalen om en
kommunal finansieringsreform).
Den samme regel er med virkning fra og med
den 1. januar 2007 videreført i kommuneskattelovens
§ 16, stk. 4, med virkning fra og med den 1. januar
2007, jf. § 1, nr. 17, i den ændringslov til
kommuneskatteloven, som er nævnt ovenfor.
Derfor foreslås det, at
konsekvensændringen som nævnt i nr. 1 ovenfor
videreføres i kommuneskattelovens § 16,
stk. 4, med virkning fra og med den 1. januar 2007, jf. dette
lovforslags § 6, stk. 2.
Til § 6
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har
virkning fra og med den 4. oktober 2006, hvor lovforslaget
fremsættes, jf. dog stk. 2 og 3.
Kommissionen har i brev af 8. juni 2006
godkendt de foreslåede skatteregler om leveringsrettigheder
for sukkerroer sammen med de skatteregler om betalingsrettigheder
og mælkekvoter, som Folketinget vedtog ved lov nr. 1386 af
20. december 2006 om ændring af afskrivningsloven,
ligningsloven og andre skattelove (Kvoter og betalingsrettigheder).
I Kommissionens godkendelse forudsættes det, at
skattereglerne om leveringsrettigheder for sukkerroer med virkning
fra oktober 2006 svarer til skattereglerne for betalingsrettigheder
og mælkekvoter.
For at opfylde Kommissionens
forudsætning for godkendelse af skattereglerne om
betalingsrettigheder og mælkekvoter foreslås det, at de
foreslåede regler om leveringsrettigheder for sukkerroer har
virkning allerede fra den 4. oktober 2006, hvor lovforslaget
fremsættes.
Forslaget om, at de foreslåede regler
skal have virkning fra tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse er et centralt led i lovforslaget, der
fremsættes for at opfylde Kommissionens forudsætning
for at godkende de danske skatteregler om betalingsrettigheder og
mælkekvoter.
Forslaget sikrer desuden, at Kommissionen
ikke erklærer de hidtidige skatteregler om
leveringsrettigheder for sukkerroer for ulovlig statsstøtte.
Om forholdet til EU-retten henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, punkt 2, 4.1 og 11.1.
De foreslåede regler kan i visse
situationer være bebyrdende for sukkerroedyrkerne, fordi der
foreslås beskatning af fortjenester ved salg af
leveringsrettigheder for sukkerroer. Sådanne fortjenester er
i dag skattefri. Den foreslåede beskatning af fortjenester
ved salg minimeres dog ved, at der foreslås modregning af
anskaffelsessummer for leveringsrettigheder for sukkerroer, som
ejes den 4. oktober 2006. Dette er en fordel for
sukkerroedyrkerne.
Med hensyn til fradrag er de foreslåede
regler lempeligere end de gældende regler. I dag kan
sukkerroedyrkere hverken fradrage udgifter til køb af
leveringsrettigheder for sukkerroer eller tab ved salg af disse.
Efter de foreslåede regler kan sukkerroedyrkerne opnå
sådanne fradrag på det tidspunkt, hvor de ikke
længere ejer nogen betalingsrettigheder, mælkekvoter
eller leveringsrettigheder for sukkerroer.
Til stk. 2
Det foreslås, at
konsekvensændringen i kommuneskattelovens § 16 b,
stk. 4, som foreslået i lovforslagets § 5, nr.
1, med virkning fra og med den 1. januar 2007 videreføres
som § 16, stk. 4, i samme lov. Om baggrunden herfor
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 5,
nr. 2.
Til stk. 3
Det foreslås, at ændringen af
aktieavancebeskatningsloven skal have virkning for
afståelser, der finder sted den 1. januar 2006 eller senere.
Der er tale om en begunstigende regel, idet der fortsat gives
mulighed for ved avanceopgørelsen at anvende
handelsværdien den 19. maj 1993 i stedet for den faktiske
anskaffelsessum, hvor handelsværdien er højere. Med
det foreslåede virkningstidspunkt får reglen samme
virkningstidspunkt som den gældende
aktieavancebeskatningslov, jf. § 42 i lov nr. 1413 af 21.
december 2005. Det var ved denne lov, at hjemlen til at anvende
handelsværdien den 19. maj 1993 som anskaffelsessum ved en
forglemmelse ikke blev videreført.
Bilag 1
Oversigt over høringssvar med
kommentarer til forslaget om beskatning
af leveringsrettigheder for sukkerroer
Organisationer | Høringssvar | Kommentarer |
Danske Sukkerroedyrkere | Foreslår, at der lovfæstes
nærmere regler om fastsættelse af indgangsværdier
for anskaffelsessummer for leveringsrettigheder for sukkerroer, der
ejes den dag, hvorfra de nye regler skal have virkning. | Forslaget er imødekommet. |
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Som forslaget ovenfor fra Danske
Sukkerroedyrkere. | Forslaget er imødekommet. |
| | |
| Centret foreslår desuden, at
anvendelsen af indgangsværdier for anskaffelsessummer for
leveringsrettigheder for sukkerroer ikke reducerer de faktiske
anskaffelsessummer efter ejendomsavancebeskatningsloven eller
afskrivningsloven. | Hvis den skattepligtige anvender reglen om en
skønsmæssig fastsættelse eller reglen om en
værdi på 2.500 kr. pr. ton polsukker for
anskaffelsessummer for leveringsrettigheder for sukkerroer, som
ejes pr. 4. oktober 2006, betyder det ikke, at anskaffelsessummer
efter ejendomsavancebeskatningsloven og afskrivningsloven skal
ændres. Som følge af centrets forslag fremgår
dette af bemærkningerne til bestemmelsen om
indgangsværdier. |
| | |
| Ifølge centret bør der tages
stilling til, om de foreslåede skatteregler om
leveringsrettigheder for sukkerroer og de nye regler om handel med
disse rettigheder uafhængigt af handel med jord har betydning
for vurderingen af landbrugsejendomme. | Ejendomsvurderingerne bygger på
konstaterede salgspriser for ejendomme i givne områder
omkring vurderingstidspunktet. Leveringsrettigheder for sukkerroer
indgår ikke i værdien af den faste ejendom og
indgår derfor heller ikke i de salgspriser, som danner
grundlag for salgsstatistikken, og som er udgangspunktet ved
fastlæggelsen af vurderingsniveauet for landbrugsejendomme.
Det er på nuværende tidspunkt usikkert, hvorledes
salgspriserne påvirkes af, at leveringsrettigheder for
sukkerroer holdes ude fra værdien af den faste ejendom. |
Landbrugsraadet | I det store og hele som Danske
Sukkerroedyrkere og Dansk Landbrugsrådgivning
Landscentret. | Se ovenfor. |
Dansk Landbrug | I det store og hele som Danske
Sukkerroedyrkere og Dansk Landbrugsrådgivning
Landscentret. | Se ovenfor. |
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om skattemæssige afskrivninger
(afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 856 af 8.
august 2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 40 C.
Anskaffelsessummen ved erhvervelse og afståelsessummen ved
afståelse af en betalingsrettighed efter
EU-landbrugsstøtteordningen skal indgå på en
samlet saldo, som føres af den skattepligtige. | | |
Stk. 2. På saldoen som
nævnt i stk. 1 skal tillige indgå
anskaffelsessummen og afståelsessummen for en
mælkekvote, der erhverves den 1. januar 2005 eller senere.
Hvis der ved afståelse af en mælkekvote, der er
erhvervet eller tildelt inden den 1. januar 2005, ikke efter
reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven skal ske regulering af
anskaffelsessummen for en fast ejendom med henholdsvis
anskaffelses- og afståelsessummen for mælkekvoten, skal
mælkekvotens anskaffelses- og afståelsessum i stedet
indgå på den i stk. 1 nævnte saldo i det
indkomstår, hvori den pågældende mælkekvote
afstås. Hvis den skattepligtige er blevet beskattet af
mælkekvotens værdi ved tildelingen, kan det beskattede
beløb tillægges. Reglerne i 2. og 3. pkt. finder kun
anvendelse for mælkekvoter, hvis mælkekvoten er
købt eller tildelt den 19. maj 1993 eller senere. | | 1. Efter
§ 40 C, stk. 2, indsættes som nyt
stykke: » Stk. 3. På saldoen som
nævnt i stk. 1 skal også indgå
anskaffelsessummen for leveringsrettigheder for sukkerroer, som den
skattepligtige ejer eller erhverver den 4. oktober 2006 eller
senere. Hvis anskaffelsessummen ikke er opgjort særskilt for
leveringsrettigheder, som den skattepligtige ejer den 4. oktober
2006, benyttes i stedet enten en anskaffelsessum, som
fastsættes skønsmæssigt på grundlag af den
samlede anskaffelsessum for leveringsrettigheden og jorden eller
ejendommen, eller en værdi på 2.500 kr. pr. ton
polsukker. På saldoen som nævnt i stk. 1 skal
også indgå afståelsessummen for
leveringsrettigheder for sukkerroer, som den skattepligtige
afstår den 4. oktober 2006 eller senere.« Stk. 3-11 bliver herefter stk. 4-12. |
Stk. 3. Anskaffelsessummen for en
vederlagsfrit tildelt betalingsrettighed som nævnt i
stk. 1 og en vederlagsfrit tildelt mælkekvote som
nævnt i stk. 2 indgår på saldoen med
værdien nul. Hvis en forpagter overdrager en
betalingsrettighed vederlagsfrit til bortforpagteren efter reglerne
i ligningslovens § 7 Y, stk. 2, indgår
værdien heraf på forpagterens saldo med en
afståelsessum på nul og på bortforpagterens saldo
med en anskaffelsessum på nul. Betalingsrettigheder og
mælkekvoter omfattet af stk. 1 og 2, der er
udløbet, indgår på saldoen med en
afståelsessum på nul. | | 2. § 40 C, stk. 3,
der bliver stk. 4, affattes således: » Stk. 4. Anskaffelsessummen for
en vederlagsfrit tildelt betalingsrettighed som nævnt i
stk. 1, en vederlagsfrit tildelt mælkekvote som
nævnt i stk. 2 og en vederlagsfrit tildelt
leveringsrettighed for sukkerroer som nævnt i stk. 3
indgår på saldoen med værdien nul. Hvis en
forpagter overdrager en betalingsrettighed vederlagsfrit til
bortforpagteren efter reglerne i ligningslovens § 7 Y,
stk. 2, indgår værdien heraf på forpagterens
saldo med en afståelsessum på nul og på
bortforpagterens saldo med en anskaffelsessum på nul.
Betalingsrettigheder og mælkekvoter omfattet af
stk. 1-3, der er udløbet, indgår på saldoen
med en afståelsessum på nul. |
Stk. 4. Saldoværdien
opgøres ved udgangen af indkomståret. Denne
værdi opgøres som saldoværdien ved
indkomstårets begyndelse med tillæg af
anskaffelsessummer og fradrag af afståelsessummer, der i
indkomstårets løb er indgået på saldoen
efter reglerne i stk. 1-3. Saldoværdien ved
indkomstårets begyndelse udgør tidligere
indkomstårs anskaffelsessummer med fradrag af tidligere
indkomstårs anskaffelsessummer reguleret i tidligere
indkomstår efter reglerne i stk. 5-10. | | 3. I § 40
C, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres i 2.
pkt. »efter reglerne i stk. 1-3« til:
»efter reglerne i stk. 1-4«, og i 3. pkt.
ændres »efter reglerne i stk. 5-10« til:
»efter reglerne i stk. 6-11«. |
Stk. 5. Er saldoværdien positiv
ved indkomstårets udgang, kan beløbet hverken
fradrages eller afskrives ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. | | |
Stk. 6. Er saldoværdien negativ
ved indkomstårets udgang, indtægtsføres et
positivt beløb lig den negative saldo, hvorpå saldoen
sættes til nul. Det indtægtsførte beløb
som nævnt i 1. pkt. medregnes ved opgørelsen af
indkomstårets skattepligtige indkomst. | | |
Stk. 7. Hvis der opgjort efter
reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven fremkommer et
fradragsberettiget tab ved afståelse af en ejendom, der
på afståelsestidspunktet helt eller delvis benyttes til
landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage, jf.
vurderingslovens § 33, stk. 1, eller ved
afståelse af en skovbrugsejendom, jf. vurderingslovens
§ 33, stk. 7, modregnes summen af et
indtægtsført beløb for det indkomstår,
hvori ejendommen sælges, og de foregående
indkomstårs indtægtsførte beløb som
nævnt i stk. 6 i tabet på ejendommen, i det omfang
summen kan rummes i tabet på ejendommen. Skatteværdien,
der beregnes med 28 pct. af det beløb, som modregnes i tabet
på ejendommen efter reglerne i 1. pkt., anses for indbetalt
acontoskat vedrørende det indkomstår, hvori tabet
på ejendommen realiseres, jf. stk. 8 og 9. | | 4. I § 40
C, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres i 1.
pkt. »som nævnt i stk. 6« til:
»som nævnt i stk. 7«, og i 2. pkt.
ændres »jf. stk. 8 og 9« til »jf.
stk. 9 og 10«. |
Stk. 8. Ved skatteberegningen for det
indkomstår, hvori tabet på ejendommen realiseres,
fradrages beløb, der anses for indbetalt acontoskat efter
stk. 7, i den skattepligtiges slutskat med tillæg af
eventuel restskat m.v. Et herefter resterende beløb, som
ikke kan rummes i årets slutskat m.v., udbetales kontant, jf.
dog stk. 9. | | 5. I § 40
C, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres i 1.
pkt. »efter stk. 7« til: »efter
stk. 8«, og i 2. pkt. ændres »jf.
dog stk. 9« til: »jf. dog stk. 10«. |
Stk. 9. Overdrages ejendommen efter
reglerne i kildeskattelovens § 33 C eller
dødsboskattelovens § 39, skal et resterende
beløb, der anses for indbetalt acontoskat efter stk. 7,
fradrages i en ægtefælles slutskat m.v., hvis den
skattepligtige var gift og samlevende med ægtefællen
ved udgangen af indkomståret forud for overdragelsen.
Beløb, der anses for indbetalt acontoskat, og som herefter
resterer, fremføres til fradrag i den beregnede slutskat
m.v. i de følgende indkomstår. | | 6. I § 40
C, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres i 1.
pkt. »efter stk. 7« til: »efter
stk. 8«. |
Stk. 10. I det indkomstår, hvori
det sidste af saldoens underliggende aktiver afstås eller
udløber (afståelsesåret), medregnes fortjeneste
eller tab ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
afståelsesåret, jf. personskattelovens § 4,
stk. 1, nr. 18. Fortjeneste eller tab opgøres som
forskellen mellem på den ene side afståelsessummen for
de aktiver, der er afstået i afståelsesåret, og
på den anden side saldoværdien ved
afståelsesårets begyndelse med tillæg af
beløb, der i afståelsesåret er anvendt til
nyanskaffelser af betalingsrettigheder og mælkekvoter. | | 7. I § 40
C, stk. 10, der bliver stk. 11, udgår i 1.
pkt. », jf. personskattelovens § 4,
stk. 1, nr. 18«. |
Stk. 11. Hvis en skattepligtig ejer
mælkekvoter eller andele af mælkekvoter anskaffet inden
den 1. januar 2005 og mælkekvoter eller andele af
mælkekvoter anskaffet den 1. januar 2005 eller senere, anses
de først erhvervede kvoter eller andele af kvoter for de
først afståede. | | |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 1413 af 21. december 2005 om den
skattemæssige behandling af gevinst og tab ved
afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), som
ændret ved § 2 i lov nr. 308 af 19. april 2006 og
§ 1 i lov nr. 406 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 46. - - - Stk. 10. Ved opgørelsen af
gevinst og tab på investeringsforeningsbeviser omfattet af
§ 22, der er erhvervet før den 19. januar 1994,
kan personer anvende investeringsforeningsbevisets
handelsværdi den 19. januar 1994 i stedet for
anskaffelsessummen, såfremt personen ved en afståelse
af investeringsforeningsbeviset den 18. januar 1994 ikke havde
skullet medregne en eventuel gevinst henholdsvis ikke havde kunnet
fradrage et eventuelt tab ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Anskaffelsessummen til brug for
opgørelsen af gevinst og tab ved en afståelse den 19.
januar 1994 eller senere kan dog ikke udgøre et
højere beløb end investeringsforeningsbevisets
handelsværdi den 19. januar 1994 eller bevisets
handelsværdi på afståelsestidspunktet. - - - | | 1. I
§ 46 indsættes efter stk. 9 som nyt
stykke: »Stk. 10. Ved opgørelsen
af gevinst og tab på investeringsforeningsbeviser omfattet af
§ 22, der er erhvervet før den 19. maj 1993, kan
personer, der ved en eventuel afståelse den 18. maj 1993 ikke
skulle have opgjort gevinst efter § 6 i
lovbekendtgørelse nr. 865 af 22. oktober 1992, som
ændret ved lov nr. 1030 af 19. december 1992, eller som alene
skulle have gjort det i kraft af § 6, stk. 6, i
lovbekendtgørelse nr. 865 af 22. oktober 1992, dvs.
personer, der ikke er omfattet af hovedaktionærbegrebet,
anvende investeringsforeningsbevisernes handelsværdi den 19.
maj 1993 i stedet for anskaffelsessummen, jf. dog tillige
stk. 11. Dette gælder dog ikke, hvis en eventuel
afståelse af investeringsforeningsbeviserne den 18. maj 1993
ville have været omfattet af § 2 a, § 2 c
eller § 3 i lovbekendtgørelse nr. 865 af 22.
oktober 1992, som ændret ved lov nr. 1030 af 19. december
1992. Valget skal træffes samlet for alle
investeringsforeningsbeviser i hver investeringsforening. Et
fradragsberettiget eller modregningsberettiget tab kan dog ikke
overstige forskellen mellem afståelsessummen og
investeringsforeningsbevisernes handelsværdi den 19. maj
1993. « Stk. 10-13 bliver herefter stk. 11-14. |
| | |
| | |
| | 2. I § 46,
stk. 10, 1. pkt., der bliver stk. 11, 1. pkt.,
indsættes efter »opgørelsen af den
skattepligtige indkomst«: », jf. dog tillige
stk. 10«. |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om opkrævning af indkomstskat samt
kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v.
(kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november
2005, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 560 af 7.
juni 2006, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 60. I den
slutskat, der for et år udskrives for den skattepligtige, med
tillæg af eventuel overført restskat m.v. efter
§ 61, stk. 3, og efter fradrag af eventuelt
overført beløb efter § 62 C, stk. 2,
2. pkt., modregnes nedennævnte beløb vedrørende
samme år: a)-h) - - - | | |
i) Beløb, der er indbetalt som acontoskat
efter afskrivningslovens § 40 C, stk. 7-9. Stk. 2
. - - - Stk. 3
. - - - Stk. 4
. - - - | | 1. I § 60,
stk. 1, litra i, ændres »afskrivningslovens
§ 40 C, stk. 7-9« til:
»afskrivningslovens § 40 C,
stk. 8-10«. |
| | |
| | § 4 |
| | I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 19.
september 2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 4.
Kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af 1)-14) - - - | | |
15) fortjeneste opgjort efter
ejendomsavancebeskatningslovens regler og | | 1. I § 4,
stk. 1, nr. 15, ændres »regler og« til:
»regler,«. |
16) beløb, der er skattepligtige eller
fradragsberettigede efter ligningslovens § 12 B,
stk. 4-7 eller stk. 9. | | 2. I § 4,
stk. 1, nr. 16, ændres »stk. 9.«
til: »stk. 9,«. |
17) indtægtsførte beløb efter
afskrivningslovens § 40 C, stk. 6, og fortjeneste og
tab efter afskrivningslovens § 40 C, stk. 7-9. | | 3. § 4, stk. 1, nr.
17, affattes således: »17) beløb, der er skattepligtige
eller fradragsberettigede efter afskrivningslovens § 40
C, og« |
18) udbytte efter ligningslovens § 16
C, stk. 15. | | |
Stk. 2
. - - - Stk. 3
. - - - Stk. 4
. - - - Stk. 5
. - - - Stk. 6
. - - - Stk. 7
. - - - | | |
| | |
§ 14. - - - Stk. 2. En person, kan vælge, at
der ikke skal ske helårsomregning efter stk. 1. I
så fald skal personen opgøre sin skattepligtige
indkomst, personlige indkomst og kapitalindkomst for det
pågældende år, som om vedkommende var
skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 for hele
året. Den samlede indkomstskat nedsættes med det
beløb, som forholdsmæssigt falder på den del af
indkomsten, som vedrører den periode, hvor personen ikke er
skattepligtig. Valget kan omgøres senest den 30. juni i det
andet kalenderår efter indkomstårets udløb.
Valget kan omgøres, hvis tilkendegivelse herom sker til
told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni i det andet
kalenderår efter udløbet af det pågældende
indkomstår. | | 4. § 14, stk. 2 ,
4. pkt., affattes
således: »Valget skal træffes ved indgivelse af
selvangivelse for det år, hvor skattepligten
ophører.« |
| | |
| | § 5 |
| | I lov om kommunal indkomstskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003, som
ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 1386 af 20. december
2004 og senest ved lov nr. 495 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 16 b. - -
- Stk. 2. - - - Stk. 3 . - -
- | | |
Stk. 4. Staten afregner som led i
afregningen efter §§ 15, 16 og 16 a over for
kommunen en andel af virksomhedsskatten efter
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2, der beregnes
med udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat, kommunal
ejendomsværdiskat og kirkelige afgifter af den del af
virksomhedernes overskud, hvoraf der skal betales virksomhedsskat.
Dette gælder, uanset at virksomhedsskatteprocenten er lavere
end udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat og kirkelige
afgifter. Ved afregningen af slutskatten skal kommunen betale
staten et beløb, der beregnes med udskrivningsprocenten for
kommunal indkomstskat, kommunal ejendomsværdiskat og
kirkelige afgifter af beregningsgrundlaget for den virksomhedsskat,
der efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3, og
§ 13, stk. 1, fradrages i de skattepligtiges
slutskatter. 1. og 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse på
konjunkturudligningsskat efter virksomhedsskattelovens
§ 22 b og indkomstudligning efter virksomhedsskattelovens
§ 22 d. Reglerne i 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse
på beløb, der anses for indbetalt acontoskat efter
afskrivningslovens § 40 C, stk. 7-9 | | 1. I § 16
b, stk. 4, 5. pkt., ændres
»afskrivningslovens § 40 C, stk. 7-9«
til: »afskrivningslovens § 40 C,
stk. 8-10«. 2. I § 16,
stk. 4, 5. pkt., ændres »afskrivningslovens
§ 40 C, stk. 7-9« til:
»afskrivningslovens § 40 C,
stk. 8-10«. |
Stk. 5.
- - - Stk. 6 . - - - Stk. 7 . - - - | | |