L 3 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Forbrugerforum. (Forbrugerstyrelsens gennemførelse
og offentliggørelse af test).
Fremsat den 4. oktober 2006 af ministeren for
familie- og forbrugeranliggender (Lars Barfoed)
Forslag
til
lov om ændring af lov om
Forbrugerforum
(Forbrugerstyrelsens gennemførelse og
offentliggørelse af test)
§ 1
I lov nr. 455 af 10. juni 2003 om
Forbrugerforum foretages følgende ændringer:
1. Efter § 7
indsættes:
Ȥ 7 a.
Forbrugerstyrelsen gennemfører og offentliggør
sammenlignende test af varer og tjenesteydelser.
Stk. 2. Forbrugerstyrelsen kan i sin
testvirksomhed anvende anonym informationsindsamling.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Test af varer og tjenesteydelser samt
offentliggørelse af testresultater er vigtige led i
Forbrugerstyrelsens forpligtelse til at tilvejebringe
forbrugerinformation.
Formålet er at skabe gennemsigtighed og
bedre forbrugerforhold på markeder, som forbrugerne oplever
som uigennemskuelige. Test af produkter og tjenesteydelser
udgør sammen med andre analyser og udgivelsen af den
årlige forbrugerredegørelse Forbrugerstyrelsens
markedsovervågning.
Selv om det fremgår forudsætningsvist
af både lov om Forbrugerforum samt af Finansloven, at
forbrugerinformation og gennemførelse og
offentliggørelse af test hører under
Forbrugerstyrelsens virksomhed, findes det hensigtsmæssigt at
tilvejebringe en udtrykkelig lovhjemmel til denne virksomhed samt
at fastslå, at Forbrugerstyrelsen kan benytte anonym
informationsindsamling ved sin testvirksomhed.
Det foreslås at indsætte den nye
bestemmelse i lov om Forbrugerforum, fordi Forbrugerforum
ifølge denne lov rådgiver om retningslinierne for
statslig forbrugerinformation, som Forbrugerstyrelsen
omsætter til konkrete informationstiltag bl.a. gennem sin
testvirksomhed.
2. Lovforslagets indhold i
hovedtræk
Med lovforslaget tilvejebringes der en
udtrykkelig lovhjemmel til, at Forbrugerstyrelsen
gennemfører og offentliggør sammenlignende test af
varer og tjenesteydelser ved at indsætte en bestemmelse herom
i lov om Forbrugerforum. Herved tydeliggøres det, at
lovgivningen afspejler Forbrugerstyrelsens opgaver. Af bestemmelsen
fremgår det samtidig, at Forbrugerstyrelsen kan benytte
anonym informationsindsamling ved sin testvirksomhed.
Af hensyn til validiteten og troværdigheden
af resultaterne af test af varer og tjenesteydelser er det vigtigt
at tilnærme testsituationen mest muligt til den
købssituation, som forbrugerne oplever. Alternativt
risikeres det, at Forbrugerstyrelsen indhenter en række data
om forholdene vedrørende en ydelse eller et marked, som ikke
er udtryk for de reelle forhold på det pågældende
marked, og som kan være direkte misvisende.
Derfor kan det ved test af tjenesteydelser i
nogle tilfælde være nødvendigt at anvende anonym
informationsindsamling, hvor testpersoner indhenter oplysninger
osv. om en ydelse ved at give sig ud for at være almindelige
forbrugere. Således indhentes information om
forbrugeroplevelsen, beskrevet på en række
prædefinerede parametre vedrørende købs- eller
rådgivningssituationen. Tilsvarende vil indkøb af
varer til test typisk ske anonymt for at sikre, at der ved testen
ikke anvendes varer, som af producenten eller leverandøren
er særligt udvalgt til testen.
I det omfang der i forbindelse med anonym
informationsindsamling vil blive behandlet personoplysninger, vil
persondataloven skulle iagttages. Forbrugerstyrelsens indsamling og
opbevaring af oplysninger vil således skulle ske inden for
rammerne af persondatalovens kapitel 4. Herudover skal lovens
øvrige regler, bl.a. reglerne om de registreredes
rettigheder, iagttages. Efter persondatalovens kapitel 8 har en
dataansvarlig, herunder en myndighed, som indsamler data om en
person, herunder personligt drevne virksomheder, en oplysningspligt
over for den registrerede. Det kræves efter bestemmelserne i
§§ 28 og 29, at man i forbindelse med indsamling af
oplysninger bl.a. skal oplyse om sin identitet og
formålet med den behandling, hvortil oplysningerne er
bestemt.
Persondatalovens oplysningskrav vil blive
iagttaget ved, at den anonyme informationsindsamling varsles over
for de virksomheder, som vil blive testet, forud for
gennemførelsen af testen.
Konkret vil dette ske ved, at man 1-3
måneder forud for testens gennemførelse vil meddele
virksomhederne, at der vil blive foretaget informationsindhentning
eller et prøvekøb med oplysning om bl.a. den
dataansvarliges og dennes repræsentants identitet og
formålet med den behandling, hvortil oplysningerne er
bestemt.
Selvom anonym informationsindsamling lovligt kan
anvendes i dag, er det dog ønskeligt at fastslå i
lovgivningen, at dette også er en acceptabel
fremgangsmåde ved Forbrugestyrelsens gennemførelse af
test. Der er herved ikke tilsigtet nogen fravigelse af
persondataloven.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forbrugerstyrelsens test af tjenesteydelser
afholdes over styrelsens budget. Lovforslaget medfører
derfor ikke yderligere økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Allerede i dag bidrager Forbrugerstyrelsens test
af varer og tjenesteydelser til at skabe gennemsigtighed og bedre
forbrugerforhold på markeder, som forbrugerne oplever som
uigennemskuelige. Den øgede gennemsigtighed styrker
konkurrencen. Med lovforslaget tydeliggøres
Forbrugerstyrelsens adgang til fortsat at udøve denne
virksomhed.
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriet s
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriet s virksomhedspanel.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
konsekvenser for miljøet.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring til følgende organisationer og
myndigheder:
3F, Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Aktive kvinder i Danmark,
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdernes Oplysnings Forbund, Astma- og
Allergiforbundet, Brancheorganisationen Forbrugerelektronik - BFE,
Børsmæglerforening, Danmarks Aktive Forbrugere,
Danmarks Lærerforening, Dansk Aktionærforening, Dansk
Byggeri, Dansk Dagligvareleverandør Forening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Familielandbrugs
Familieudvalg, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk
IT, Dansk Kvindesamfund, Dansk Oplysningsforbund, Dansk Transport
og Logistik, Dansk Ungdoms Fællesråd, Dansk Varefakta
Nævn, Danske Finansieringsselskabers Forening, Danske
Studerendes Fællesråd, Datatilsynet, DDK - Dansk
Detailkreditråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, DS
Håndværk og Industri, DSK - De Samvirkende
Købmænd, Energistyrelsen, Erhvervs- og Boligstyrelsen,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Familie og Samfund, FDB, FDB 's
Forbruger- og Oplysningsudvalg, FDM, Finansministeriet,
Finansrådet, Folkeligt Oplysnings Forbund, Forbrugergruppen
for Næstved og Omegn, Forbrugergruppen for Ølstykke og
Omegn, Forbrugergruppen Odense, Forbrugergruppen Randers,
Forbrugergruppen Vest, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Forbrugerrådgivningen, Forbundet af Offentligt Ansatte,
Foreningen af Dagligvare Grossister, Foreningen af Dansk Internet
Handel, Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler,
Foreningen til Dyrenes Beskyttelse i Danmark, Formidlerne,
Forsikring & Pension, Frit Oplysningsforbund, FTF -
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Grundejernes Landsorganisation,
Grønne Familier, Hjemkundskabslærerforeningen,
Hjerteforeningen, Holbæk Forbrugergruppe, HORESTA - Hotel-,
Restaurant- & Turisterhvervets Arbejdsgiverforening, Horsens og
Omegns Forbrugergruppe, HTSI, Humlebæk Miljø- og
Forbrugersammenslutning, Håndværksrådet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Investeringsforeningsrådet, IT Brancheforeningen, ITK,
Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Kost og Ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Kvinderådet,
Landbrugsrådet, Landsforeningen Praktisk Økologi,
Ledernes Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation, Liberale
Erhvervs Råd, Liberalt Oplysningsforbund, LO -
Landsorganisationen i Danmark, Lokale Forbrugergrupper, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling, Netværk for
økologisk folkeoplysning og praksis, Realkreditrådet,
Skive Forbrugergruppe, Socialistisk Folkeoplysningsforbund,
Storstrøms Amts Forbrugerkontor, Svendborg Forbrugergruppe,
Teknisk Landsforbund, Telekommunikationsindustrien i Danmark,
Trafikministeriet, Undervisningsministeriet, Vestlollands
Forbrugergruppe, Ældremobiliseringen og Ældresagen.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige | |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for det offentlige | |
Erhvervsøkonomiske konsekvenser | Allerede i dag bidrager Forbrugerstyrelsens
test af varer og tjenesteydelser til at skabe gennemsigtighed og
bedre forbrugerforhold på markeder, som forbrugerne oplever
som uigennemskuelige. Den øgede gennemsigtighed styrker
konkurrencen. Med lovforslaget tydeliggøres
Forbrugerstyrelsens adgang til fortsat at udøve denne
virksomhed | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriet s virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet
i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriet s
virksomhedspanel | |
Administrative konsekvenser for borgerne | Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne | |
Miljømæssige konsekvenser | Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser | |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget til § 7 a, stk. 1,
fastslås det, at Forbrugerstyrelsen selv kan foretage test af
varer og tjenesteydelser. Forbrugerstyrelsen kan herudover
indgå aftale om, at andre helt eller delvist
gennemfører disse test.
For så vidt angår generelle
betragtninger om gennemførelse af test og den
efterfølgende informationsindsats henvises der endvidere til
bemærkningerne til lov om Forbrugerforum, jf. FT 2002-03,
Tillæg A, sp. 5437ff.
Test af varer og tjenesteydelser kan bestå
af et eller flere af følgende elementer: en pristest,
servicetest (typisk for tjenesteydelser) og en kvalitetstest. En
pristest sammenligner købsprisen for varer eller timepriser
for tjenesteydelser, herunder priser for standardydelser eller pris
for en bestemt defineret tjenesteydelse. En servicetest, som typisk
vil berøre tjenesteydelser, vil fokusere på fx
hurtighed, fleksibilitet, sortiment/bredde samt
aftaleindgåelse/-opsigelse. Kvalitetstest vil kunne teste, om
der foreligger levering på rette tid og sted eller i hvilket
omfang, der foreligger forsinkelse. Herudover vil testen kunne
undersøge, om tjenesteydelsen eller varen er leveret med
fejl og mangler, og om varen eller tjenesteydelsen lever op til det
forventede, og om der i særlige tilfælde er
kvalitetsforskelle mellem forskellige udbydere.
Ved tilrettelæggelsen af test vil
Forbrugerstyrelsen inddrage de relevante organisationer og
tilsynsmyndigheder for at drøfte metodevalg og udformning af
test således, at der sikres et retvisende resultat af de
testede virksomheder.
§ 7 a, stk. 1, giver endvidere
Forbrugerstyrelsen adgang til at offentliggøre
sammenlignende test af varer og tjenesteydelser.
Selvom test og offentliggørelse af
testresultater ikke formelt er omfattet af forvaltningsloven, idet
der ikke træffes forvaltningsretlige afgørelser, agter
Forbrugerstyrelsen at høre de testede virksomheder om
testresultaterne inden offentliggørelsen, og give dem adgang
til aktindsigt i testgrundlaget og det materiale, som ligger til
grund for testresultaterne for vedkommendes vare eller
tjenesteydelse.
Med forslagets § 7 a, stk. 2, fremgår
det, at Forbrugerstyrelsen i sin testvirksomhed kan anvende anonym
informationsindsamling, hvorved forstås, at testpersoner
indhenter oplysninger osv. om en ydelse ved at give sig ud for at
være almindelig forbruger. Denne fremgangsmåde er
særlig relevant i forbindelse med test af tjenesteydelser,
hvor det er afgørende for testresultatets validitet, at
testsituationen tilnærmes den købssituation, som
forbrugerne oplever. Tilsvarende vil indkøb af varer til
test typisk ske anonymt for at sikre, at der ved testen ikke
anvendes varer, som er særligt udvalgt til testen af
producenten eller leverandøren.
Bestemmelsen fastlægger derimod ikke
betingelserne for anvendelse af anonym informationsindsamling. Det
er således en betingelse, at persondatalovens regler
iagttages.
Lov om behandling af personoplysninger
(persondataloven) omfatter behandling af personoplysninger, dvs.
oplysninger, som er knyttet til en bestemt person. Oplysninger
vedrørende personlig drevne virksomheder falder også
ind under loven, idet der ikke sondres mellem en person og dennes
erhvervsmæssige aktiviteter. Lovens regler finder derimod
ikke anvendelse på virksomheder, der er juridiske
personer.
Forbrugerstyrelsens indsamling og opbevaring af
oplysninger vil skulle ske inden for rammerne af persondatalovens
kapitel 4. Herudover skal lovens øvrige regler, bl.a.
reglerne om de registreredes rettigheder, iagttages. Efter
persondatalovens kapitel 8 har en dataansvarlig, herunder en
myndighed, som indsamler data om en person, en oplysningspligt
over for den registrerede. Det kræves efter bestemmelserne i
§§ 28 og 29, at man i forbindelse med indsamling af
oplysninger bl.a. skal oplyse om sin identitet og
formålet med den behandling, hvortil oplysningerne er
bestemt.
Selv om oplysningskravene kun gælder i
forhold til personligt drevne virksomheder, vil lighedshensynet
føre til, at alle testede virksomheder bør behandles
lige, uanset i hvilken form de drives.
Persondatalovens oplysningskrav vil blive
iagttaget ved, at informationsindsamlingen varsles over for de
virksomheder, som vil blive testet, forud for gennemførelsen
af testen. Konkret vil dette ske ved, at man 1-3 måneder
forud for testens gennemførelse vil meddele virksomhederne,
at der vil blive foretaget informationsindhentning eller et
prøvekøb samt giver oplysning om, bl.a. den
dataansvarliges og dennes repræsentants identitet og
formålet med den behandling, hvortil oplysningerne er
bestemt.
Persondatalovens øvrige regler vil
ligeledes blive iagttaget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. februar 2007.