L 29 Forslag til lov om ændring af toldloven.

(Nye EU-medlemmers tiltrædelse af EU, kontrol med likvide midler m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 04-10-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l29_som_fremsat (html)

L 29 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af toldloven. (Nye EU-medlemmers tiltrædelse af EU, kontrol med likvide midler m.v.).

Fremsat den 4. oktober 2006 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af toldloven

(Nye EU-medlemmers tiltrædelse af EU, kontrol med likvide midler m.v.)

 

§ 1

I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 13. september 2005, som ændret ved § 4 i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og § 51 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 3, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., § 14, stk. 4, § 17, stk. 1, 1. pkt., § 21, § 56, stk. 2, nr. 2 og § 59 , ændres »fly« til: »luftfartøjer«

2. I § 3, stk. 1, nr. 1, 1. og 2. pkt ., ændres »flyets« til: »luftfartøjets«

3. I § 3, stk. 2, ændres »flyet« til: »luftfartøjet«

4. I § 10 a ændres »indrejse« til: »indførsel« og »udrejse« ændres til: »udførsel«

5. § 11 a, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

»Told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit ved indrejse i det danske toldområde fra EU-medlemsstater i det omfang, der i henhold til EU€™s traktater om disse landes tiltrædelse af EU kan opkræves punktafgifter.«

6. I § 16, stk. 1, 1. pkt. og § 19, stk. 1, 1. pkt ., ændres »Fly« til: »Luftfartøjer«

7.§ 16, stk. 3, affattes således:

» Stk. 3 . Alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal ved ind- og udkørsel af det danske toldområde og i det danske toldområde i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.«

8. I § 16 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

» Stk. 4 . Alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og EU€™s toldområde og i det danske toldområde i øvrigt skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.«

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.

9. I § 17, stk. 2, ændres »oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i besiddelse af« til: »oplysninger, som havne- og luftfartsmyndigheder er i besiddelse af«

10. I § 17, stk. 2 og 3 , ændres »flys« til: »luftfartøjers«

11. I § 23, stk. 3, 1. pkt. og stk. 5, 1. pkt ., ændres »i fly« til: »luftfartøjer«

12.§ 23, stk. 4, affattes således:

» Stk. 4 . Personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, skal uopfordret standse op for kontrol og har pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne likvide midler.«

13.§ 24, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2 . Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for personer, som medfører eller antages at medføre likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, eller som medfører eller antages at medføre varer, for hvilke der af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde er fastsat forbud mod indførsel, udførsel eller transit.«

14. I § 55 ændres »ikke-afgiftsberigtiget« til: »uberigtiget«

15.§ 57 affattes således:

» § 57. Skatteministeren kan fastsætte regler om oprettelse, indretning og benyttelse af toldoplag og provianteringsvirksomheder, om tidspunktet for betaling af told og afgifter af varer, der fraføres disse virksomheder, om bevillingshaverens hæftelse og sikkerhedsstillelse for told og afgifter af de tilførte varer, om tilbagekaldelse og bortfald af sådanne tilladelser og bevillinger samt om told- og skatteforvaltningens kontrol med varer, der tilføres og fraføres toldoplag eller provianteringsvirksomheder.«

16. I § 58, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1. pkt. og stk. 3 , ændres »i fly og på skibe« til: »på skibe og luftfartøjer«

17.§ 73, stk. 2, ændres »2 år« til: »1 år og 6 måneder«

18. I § 76, stk. 1, udgår »eller straffelovens § 289«

19. I § 76, stk. 2, ændres »1 år, under skærpende omstændigheder indtil 2 år« til: »1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289«

20.§ 79 b affattes således:

»For overtrædelser, der straffes efter § 73, stk. 1, nr. 1 og 3, §§ 76-79 og forskrifter udstedt i medfør af loven, kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«

21.§ 83, stk. 2, affattes således:

»Likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, og som forefindes i forbindelse med told- og skatteforvaltningens kontrol efter § 23, stk. 3 og 4 og § 24, kan tilbageholdes af denne myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes, at de likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. Ved iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der følger af 1. og 2. pkt.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. § 1, nr. 12, 13 og nr. 21, træder dog først i kraft den 15. juni 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Formål og baggrund

Der er i EU vedtaget bestemmelser om myndighedernes kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005. Forordningen er offentliggjort i EU-Tidende 2005, nr. L 309, s. 9. Efter forordningen skal alle fysiske personer, der rejser ind i eller forlader Fællesskabet med likvide midler af en værdi på 10.000 euro eller derover, angive dette beløb til de kompetente myndigheder i den medlemsstat gennem hvilken den pågældende person rejser ind i eller forlader Fællesskabet. Det fremgår af forordningens artikel 4, stk. 1, at de kompetente myndigheders repræsentanter er beføjet til at kontrollere fysiske personer, deres bagage og deres transportmiddel i henhold til de betingelser, der er fastsat i national lovgivning, for at kunne kontrollere overholdelsen af denne angivelsespligt.

EU€™s forordning er direkte anvendelig, men for at tilpasse toldloven til forordningen og bringe ordlyden i toldloven i overensstemmelse med forordningen, foreslås toldlovens fastsatte bestemmelser om kontrol med penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro ændret således, at beløbsgrænsen i toldloven derefter svarer til den beløbsgrænse, der er fastsat i forordningen. Toldlovens bestemmelser om angivelse og kontrol fastholdes i øvrigt.

Ved lov nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven blev der i straffebestemmelserne i den pågældende lovgivning indsat en henvisning til straffelovens § 289, og den gældende strafferamme på bøde og fængsel indtil 2 år blev ændret til 1 år og 6 måneder. Det foreslås, at strafferammen i toldlovens straffebestemmelse tilsvarende ændres fra 2 år til 1 år og 6 måneder, således at der bliver parallelitet med straffebestemmelserne i Skatteministeriets øvrige lovgivning. Toldloven indeholder allerede en henvisning til straffelovens § 289.

Den 25. april 2005 blev traktaten om Bulgarien og Rumæniens tiltrædelse underskrevet af EU€™s 25 medlemslande samt af Bulgarien og Rumænien. Det forventes, at Bulgarien og Rumænien bliver medlemmer af EU den 1. januar 2007 eller eventuelt den 1. januar 2008. I forbindelse med tiltrædelsesforhandlingerne er der etableret overgangsordninger på tobaksområdet for disse nye lande. Overgangsordningerne indebærer, at de »gamle« medlemslande kan opretholde kontrol med og opkrævning af punktafgift ved rejsendes indførsel af tobaksvarer fra de to forventede nye medlemslande. Tilsvarende overgangsregler blev fastsat i tiltrædelsesforhandlingerne for 8 af de 10 lande, der blev medlemmer af EU den 1. maj 2004. Det foreslås, at skatteministeren får hjemmel til at fastsætte begrænsninger i den afgiftsfrie indførsel af tobaksvarer.

Der er endvidere foreslået nogle ændringer af toldloven, der i højere grad er af teknisk/redaktionel karakter. Disse ændringsforslag indebærer først og fremmest en ajourføring af toldlovens bestemmelser i lyset af den udvikling, der løbende er sket i toldarbejdet i EU siden de seneste toldlovsændringer.

2. Lovforslagets nærmere indhold. Gældende regler og forslaget

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet

Gældende regler

Ved en ændring af toldloven, jf. lov nr. 387 af 6. juni 2002, fik told- og skatteforvaltningen hjemmel til at kontrollere og tilbageholde penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro (svarende til ca. 112.000 kr.), som medtages af personer ved indrejse i og udrejse fra Danmark, og som må befrygtes at stamme fra en overtrædelse af straffeloven eller blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. L 30 Forslag til lov om ændring af toldloven, folketingsåret 2001-02, 2. samling, fremsat af skatteministeren den 13. december 2001, at de statslige told- og skattemyndigheder (nu told- og skatteforvaltningen) straks skal underrette politiet om den foretagne tilbageholdelse og overdrage sagen til politiet, der således også kan vurdere, om der er grundlag for at anholde den pågældende. Det er i øvrigt retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse, der finder anvendelse ved iværksættelse af tilbageholdelse.

Toldlovsændringen var et af elementerne i 2002-lovgivningen til bekæmpelse af terrorisme m.v.

Forslaget

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 omhandler kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet. Det er i forordningen fastsat, at alle fysiske personer, der rejser ind i eller forlader Fællesskabet med likvide midler af en værdi på 10.000 euro eller derover, skal angive dette beløb til de kompetente myndigheder. Efter den gældende toldlov har told- og skatteforvaltningen hjemmel, som kompetent myndighed til at foretage kontrol af penge m.v. i forbindelse med indrejse i og udrejse fra det danske toldområde. For at sikre, at forordningen overholdes, og for at bringe ordlyden i toldloven i overensstemmelse med forordningen, ændres den fastsatte beløbsgrænse (penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro) i toldlovens bestemmelser om kontrol af personers ind- og udførsel af penge m.m. til en værdi, der svarer til 10.000 euro eller derover.

EU€™s forordning omfatter kontrol med likvide midler ved indrejse til eller udrejse fra Fællesskabet (tredjelandstrafikken). Toldlovens bestemmelser om kontrol med penge m.v. omfatter kontrol ved indrejse til og udrejse fra Fællesskabet (tredjelandstrafikken) samt kontrol med indrejse fra og udrejse til andre EU-lande (den interne EU-trafik). Dette fastholdes ved forslaget.

EU€™s forordning anvender udtrykket »likvide midler«, mens udtrykket »penge m.v.« anvendes i toldloven. For at tilpasse toldloven til forordningen og for at skabe klarhed foreslås det at ændre toldloven, således at forordningens udtryk »likvide midler« også anvendes i toldloven.

Straffebestemmelser

Gældende regler

For visse overtrædelser af toldlovgivningen er der en såkaldt overbygningsbestemmelse i straffelovens § 289. Straffelovens § 289 indeholder en særlig strafudmålingsregel, der forhøjer de strafferammer, der efter særlovgivningen gælder for skatte-, afgifts- og toldlovgivningen ved overtrædelser af særlig grov karakter.

Dette gælder således de overtrædelser, der er omfattet af toldlovens § 73, stk. 2. Efter toldlovens § 73, stk. 2, straffes handlinger begået med forsæt for at undgå betaling af told eller afgifter som eksempelvis smugleri med bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Det er især overtrædelser vedrørende smugleri, der straffes efter toldlovens § 73, stk. 2. I Skatteministeriets øvrige lovgivning er strafferammen i tilsvarende situationer bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.

Overtrædelser, der ikke er omfattet af toldlovens § 73, kan straffes efter lovens § 76.

Forslaget

For at få parallelitet med straffebestemmelserne i Skatteministeriets øvrige lovgivning foreslås det, at den nuværende strafferamme for smugleri i toldlovens § 73, stk. 2, ændres fra bøde eller fængsel indtil 2 år til bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Dette betyder, at tilfælde, der hidtil er sanktioneret med straf på fængsel mellem 1 år og 6 måneder og 2 år, i fremtiden skal henføres under straffelovens § 289.

Det foreslås tilsvarende, at den nuværende strafferamme i toldlovens § 76, stk. 2 ændres. Som ovenfor anført straffes efter § 76, stk. 2 handlinger foretaget med forsæt for at undgå betaling af told eller afgift eller for at opnå uberettiget fritagelse for eller godtgørelse af told eller afgift med bøde eller fængsel indtil 1 år, under skærpende omstændigheder indtil 2 år. For at skabe ensartethed i skatteministeriets lovgivning foreslås strafferammen for overtrædelser i henhold til denne bestemmelse i toldloven dog ændret til 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.

Overtrædelserne skal kun henføres under straffelovens § 289, hvis der er tale om forsætlig overtrædelse af toldloven. Er der alene tale om groft uagtsomme overtrædelser, skal forholdet €" som i dag €" henføres under toldlovens bestemmelser.

Sager om overtrædelse af toldloven indebærer ofte også overtrædelse af afgiftslovgivningen. Ved de foreslåede ændringer bliver der skabt konsekvens i strafudmålingen i forbindelse med de overtrædelser, der omfatter både afgiftslovgivningen og toldloven.

Ændringen af toldloven foreslås således alene af hensyn til at skabe ensartethed vedrørende straffebestemmelserne på Skatteministeriets område. Der er ved lovforslaget ikke tilsigtet en ændring af retstilstanden. Overtrædelser, der før blev henført til toldloven, vil blive sanktioneret på samme måde fremover. Forskellen vil blot være, at vedkommende overtrædelser sanktioneres efter straffeloven og ikke efter toldloven.

Rejsendes indførsel af tobaksvarer fra Bulgarien og Rumænien efter den 1. januar 2007, eventuelt efter den 1. januar 2008

Gældende regler

I dag kan rejsende, der indrejser fra Bulgarien og Rumænien, afgiftsfrit medtage tobaksvarer med de begrænsninger, der gælder for rejsende, der indrejser fra tredjelande, f. eks. kan der told- og afgiftsfrit medtages 200 cigaretter. Reglerne om, hvor meget man må indføre afgiftsfrit, findes i toldbehandlingsbekendtgørelse nr. 992 af 19. oktober 2005. Reglerne om den toldfri indførsel er reguleret i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28. marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter, og de fælles regler for forsendelse og kontrol af varer, der er pålagt harmoniserede afgifter, er reguleret i Rådets direktiv 92/12 (EØF) af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt kontrol hermed.

Forslaget

EU€™s tiltrædelsesforhandlinger med Bulgarien og Rumænien har resulteret i, at de to lande har opnået overgangsordninger for minimumsafgifter på cigaretter. Dette betyder, at Bulgarien og Rumænien kan udsætte anvendelsen af den samlede minimumspunktafgiftssats for detailsalgsprisen på cigaretter indtil den 31. december 2009. De to lande får dog kun mulighed for at udsætte denne anvendelse, hvis landene i perioden indtil den 31. december 2009 gradvist tilpasser deres punktafgiftssatser til den samlede minimumspunktafgift. Minimumspunktafgiften er fastsat i EU€™s direktiv 92/79 (EØF) af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af cigaretafgifterne, som senest ændret ved direktiv nr. 2002/10 (EF) af 12. februar 2002.

I forbindelse med forhandlingerne om Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU, har EU€™s øvrige medlemslande fået tilladelse til at opretholde de mængdemæssige begrænsninger for mængden af cigaretter, som private må indføre afgiftsfrit. Over­gangs­ordningen til fortsat opretholdelse af de mængdemæssige begrænsninger fremgår af tiltrædelsestraktatens protokol, jf. bilag VI og bilag VII om overgangsforanstaltningerne for henholdsvis Bulgarien og Rumænien. Forslag til lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien angående Danmarks ratifikation af tiltrædelseskomplekset vedrørende Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse til EU forventes genfremsat oktober 2006, jf. L 103 Forslag til lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien, folketingsåret 2005-06, fremsat af udenrigsministeren den 8. december 2005.

Medlemslandene kan således €" også efter Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse til EU €" anvende de gældende mængdemæssige begrænsninger for afgiftsfri indførsel af cigaretter ved indrejse fra Bulgarien og Rumænien. I dag kan rejsende afgiftsfrit medtage 200 cigaretter, der er den mængde, der gælder i EU ved indførsel fra tredjelande.

Flere lande har udtrykt interesse for medlemskab af EU. På denne baggrund er det derfor foreslået, at bestemmelsen formuleres generelt, således at der ikke bliver behov for at ændre toldloven hver gang, der i en tiltrædelsestraktat med et nyt land bliver fastsat en overgangsordning om de mængdemæssige begrænsninger for rejsendes indførsel af cigaretter m.v. til EU fra det pågældende land.

Skatteministeren vil gøre brug af overgangsordningen.

Andre forslag til ændringer

Kontrol med køretøjer

Gældende regler

Ved lov nr. 962 af 2. december 2003 om ændring af toldloven og visse afgiftslove (Ændringer som følge af 24-timers-reglens afskaffelse, øget sikkerhedskontrol m.v.) blev der bl.a. indsat en bestemmelse om, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande ved ind- og udkørsel af det danske toldområde skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

En bestemmelse om, at alle køretøjer - i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande samt i trafik mellem det danske toldområde og EU€™s toldområde - også skal standse op for kontrol inde i det danske toldområde, når told- og skatteforvaltningen forlanger det, blev derimod ikke indsat. Dette var en fejl.

Forslaget

Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i toldloven om, at alle køretøjer i trafik til og fra det danske toldområde skal standse op for kontrol inde i toldområdet, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

Redaktionelle og tekniske justeringer

Lovforslaget indeholder desuden nogle redaktionelle og tekniske ændringer. Der henvises til bemærkningerne til de enkelte bestemmelser.

3. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.

4. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Gennemførelse af lovforslaget medfører engangsudgifter for staten på ca. 220.000 kr.

5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget skal derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

7. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet er direkte anvendelig i EU€™s medlemslande. Det er i forordningens artikel 4, stk. 1, fastsat, at medlemslandenes kompetente myndigheder er beføjet til i overensstemmelse med de betingelser, der er fastlagt i den nationale lovgivning, at kontrollere fysiske personer, deres bagage og deres transportmiddel.

Ændringen af toldloven foreslås for at bringe ordlyden i toldloven i overensstemmelse med forordningen. Med lovforslaget sikres det endvidere, at told- og skattemyndigheden kan foretage den fornødne kontrol af rejsende til og fra det danske toldområde med henblik på overholdelse af angivelsespligten.

Forordningen omfatter alene bestemmelser om kontrol med rejsende i tredjelandstrafikken. Det er ligeledes foreslået, at de gældende regler om kontrol af penge, der medtages af rejsende i den interne EU-trafik ændres for at skabe ensartethed i toldloven.

Der er i bemærkningerne til lov nr. 387 af 6. juni 2002 anført følgende om told- og skatteforvaltningens kontrol af penge m.v. i den interne EU-trafik: »Forslaget medfører restriktioner på EF-bestemmelserne om frie kapitalbevægelser, jf. Traktatens § 56, stk. 1. EF-Domstolen har dog senest i en dom i de forenede sager C-163/94 m.fl. San De Lera, saml. 1995. I-4821, udtalt, at EF-Traktatens artikel 56, stk. 1 og artikel 58, stk. stk. 1, litra b, ikke er til hinder for nationale bestemmelser, hvorefter udførsel af mønter, pengesedler m.v. kan gøres betinget af en forudgående anmeldelse.«, jf. L 30 Forslag til lov om ændring af toldloven, folketingsåret 2001-02, 2. samling, fremsat af skatteministeren den 13. december 2001.

Forslaget vurderes ikke at være i strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser.

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter i øvrigt.

9. Kommunikationsplan

Der vil blive udarbejdet nye udgaver af SKAT€™s to rejsegodsfoldere: rejser inden for EU og rejser uden for EU. SKAT vil endvidere efter vedtagelsen af lovforslaget informere om de nye regler på sin hjemmeside www.skat.dk. Endvidere vil de nye regler komme til at fremgå af SKAT€™s toldvejledning, som også findes på SKAT€™s hjemmeside www.skat.dk.

10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen

 

Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

 

Forslaget skønnes at medføre engangsudgifter for staten på ca. 220.000 kr.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

 

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

 

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

 

Forholdet til EU-retten

Forslaget vurderes ikke at være i strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser.

11. Forslaget har været sendt til høring hos:

Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Turistråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Sejlunion, Dansk Told- og Skatteforbund, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Eksportvognmænd, Foreningen af Danske Privathavne, Dansk Transport og Logistik, Foreningen af Danske Transportcentre, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, HTS-I, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Nationalbanken, Sammenslutningen af Danske Havne og Tobaksindustrien.

Lovforslaget har endvidere været sendt til høring hos medlemmerne af det Toldudvalg, der er nedsat af SKAT.

De høringssvar, der er modtaget fra organisationerne samt kommentarer hertil, er kort gengivet i skemaet nedenfor:

Organisation

Bemærkninger til forslaget €"

høringssvar

Kommentarer til høringssvar

Advokatrådet

Ingen bemærkninger

 

Danmarks Rederiforening

Ingen bemærkninger

 

Dansk Arbejdsgiverforening

Dansk Arbejdsgiverforening har ikke ønsket at afgive bemærkninger under henvisning til, at forslag om ændring af toldloven falder udenfor deres virkefelt.

 

Dansk Handel og Service

Ingen bemærkninger

 

Dansk Transport og Logistik

Ingen bemærkninger

 

Danske Havne

Ingen bemærkninger

 

DIKO

Ingen bemærkninger

 

Forbrugerrådet

Ingen bemærkninger

 

Foreningen Danske Revisorer

Ingen bemærkninger

 

Foreningen Registrerede Revisorer

Ingen bemærkninger

 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Ingen bemærkninger

 

HTS-I

Ingen bemærkninger

 

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1, 2, 3, 6, 10, 11 og 16

Det foreslås, at udtrykket »fly« overalt i loven bliver erstattet af udtrykket »luftfartøjer«, idet udtrykket »luftfartøjer« anvendes i anden lovgivning, jf. lovbekendtgørelse nr. 408 af 11. september 1985 af lov om luftfart.

Udtrykket »fly« kan give anledning til uklarhed om, hvorvidt helikoptere er omfattet af toldlovens bestemmelser. Helikoptere er omfattet af udtrykket »fly« i toldloven, men for at undgå en eventuel uklarhed, foreslås udtrykket »luftfartøjer« anvendt overalt i toldloven.

Der tilsigtes ingen materiel ændring af retstilstanden.

Til nr. 4

Den foreslåede ændring i toldlovens § 10 a præciserer, at bestemmelsen gælder for indførsel i, udførsel fra eller transit af det danske toldområde.

Med anvendelsen af begreberne indførsel og udførsel sikres en ensartet terminologi i toldloven. § 10 a findes i toldlovens kapitel 4 om kontrol og toldbehandling, opkrævning, der vedrører de situationer, hvor told- og skatteforvaltningen opkræver told og afgifter af varer.

Begreberne indrejse og udrejse relaterer sig derimod til de situationer, hvor told- og skatteforvaltningen fører tilsyn og kontrol med personer. Begreberne indførsel og udførsel frem for indrejse og udrejse er da mere præcise at anvende i § 10 a, da der her er tale om situationer vedrørende kontrol af varer.

Til nr. 5

Det er i den gældende bestemmelse fastsat, at told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit ved indrejse i det danske toldområde fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, samt at told- og skatteforvaltningen foretager den fornødne kontrol hermed.

Det er muligt, at Bulgarien og Rumænien bliver medlemmer af EU den 1. januar 2007. EU kan dog beslutte sig for at udskyde medlemskabet med et år frem til 1. januar 2008.

Yderligere lande har udtrykt ønske om medlemskab af EU. Det må antages, at der for disse lande, i forbindelse med EU's eventuelle tiltrædelsesforhandlinger, tilsvarende vil blive fastsat begrænsninger i den afgiftsfri indførsel af tobaksvarer ved et eventuelt kommende medlemskab.

Det foreslås derfor at ændre den gældende bestemmelse om opkrævning af punktafgift af cigaretter m.v., som rejsende medfører i en mængde ud over den, som rejsende afgiftsfrit kan indføre, således at der generelt henvises til de bestemmelser om begrænsninger i rejsendes afgiftsfri indførsel af tobaksvarer, der er eller bliver fastsat i EU€™s tiltrædelsestraktater med nye medlemslande.

Overgangsordningen om begrænsningen i den afgiftsfrie indførsel af tobaksvarer fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn er fortsat omfattet af bestemmelsen, og der er således ikke tilsigtet ændringer i forhold til denne overgangsordning.

De særlige overgangsbestemmelser for den afgiftsfrie indførsel af cigaretter m.v. findes i § 115 i toldbehandlingsbekendtgørelse nr. 992 af 19. oktober 2005. Denne bestemmelse skal ændres ved Bulgariens og Rumæniens medlemskab af EU.

Til nr. 7 og 8

§ 16, stk. 3, i toldloven vedrører de situationer, hvor told- og skatteforvaltningen kan foretage kontrol af køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande.

Det foreslås, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal standse op for kontrol inde i det danske toldområde, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Denne kontrolbestemmelse vil supplere bestemmelsen om, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande ved ind- og udkørsel skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

§ 16, stk. 4, indeholder det samme som bestemmelsen i § 16, stk. 3, men vedrører de situationer, hvor told- og skatteforvaltningen kan foretage kontrol af køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og EU€™s toldområde.

For at skabe klarhed over de forskellige situationer foreslås det, at kontrolmuligheden af køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande adskilles fra kontrolmuligheden af køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og EU's toldområde ved, at sidstnævnte tilfælde placeres i et selvstændigt stykke i toldlovens § 16. Den materielle retstilstand i artikel 16, stk. 4, er således ikke ændret.

Til nr. 9

»Oplysninger, som havne- og luftfartsmyndigheder er i besiddelse af« blev ved en tidligere ændring af toldloven ved en fejl ændret til »oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i besiddelse af«, jf. § 72 i lov nr. 428 af 6. juni 2005 om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.).

Det var i den forbindelse ikke tilsigtet at ændre, at havne- og luftfartsmyndigheder skal underrette told- og skatteforvaltningen om de oplysninger, som de kommer i besiddelse af i forbindelse med skibes og flys ankomst og afgang, hvorfor det foreslås at rette »oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i besiddelse af« til »oplysninger, som havne- og luftfartsmyndigheder er i besiddelse af «.

Til nr. 12, 13 og 21

Det foreslås, at den hidtidige beløbsgrænse i toldlovens § 23 for told- og skatteforvaltningens kontrol med personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v., uopfordret skal standse op for kontrol og har pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne penge m.v., ændres fra 15.000 euro til 10.000 euro.

Det foreslås tilsvarende, at den hidtidige beløbsgrænse i toldlovens § 24, hvorefter told- og skatteforvaltningen har ret til at forfølge og standse med personer, der unddrager sig eller antages at unddrage sig kontrol, og som medfører eller antages at medføre penge m.v., ændres fra 15.000 euro til 10.000 euro.

De foreslåede ændringer vil bringe toldloven i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet, og beløbsgrænsen i toldloven vil derefter svare til den beløbsgrænse, der er fastsat i forordningen.

Det foreslås endvidere, at der tilføjes en henvisning til § 24 i toldlovens § 83, stk. 2. Bestemmelsen vedrører den situation, hvor der forefindes penge m.v. i forbindelse med told- og skatteforvaltningens kontrol. Der er i toldlovens § 83, stk. 2, alene refereret til den kontrol, der foretages i henhold til toldlovens § 23, stk. 3 og 4, og således ikke til den kontrol der foretages i henhold til toldlovens § 24. Det foreslås præciseret, at toldlovens § 83, stk. 2, omfatter alle de i toldloven nævnte kontroltilfælde, hvor der findes penge m.v., og således også situationen angivet i § 24, stk. 2.

Samtidig ændres udtrykket »penge m.v.« til »likvide midler« i toldloven, da dette begreb skal forstås på samme måde, som det er defineret i forordningen. I forordningen er udtrykket likvide midler defineret som: 1) Ihændehaverpapirer, herunder betalingsmidler i ihændehaverform som f. eks. rejsechecks, omsætningspapirer (herunder checks, gældsbreve og pengeanvisninger), der enten er i ihændehaverform, endosseret uden restriktion, udstedt til en fiktiv modtager eller på anden måde i en sådan form, at retten til at gøre fordringen gældende overgår ved overdragelse, og ufuldstændige betalingsmidler (herunder checks, gældsbreve og pengeanvisninger), der er underskrevet, men med modtagers navn udeladt, og 2) kontanter (pengesedler og mønter, der er i cirkulation som betalingsmidler).

Udtrykket penge m.v. i den gældende toldlov omfatter kontante penge og ihændehaverbeviser, som f. eks. rejsechecks. Dette fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. L 30 Forslag til lov om ændring af toldloven, folketingsåret 2001-02, 2. samling, fremsat af skatteministeren den 13. december 2001.

Med ændring af terminologien er der således ikke tilsigtet en ændring af retstilstanden.

Til nr. 14

På de toldoplag, der er omhandlet i toldlovens § 55, kan der oplægges varer, for hvilke der ikke er betalt told og afgifter. Som bestemmelsen er formuleret i dag, kan der imidlertid kun ske oplægning af varer for hvilke, der ikke er betalt afgifter.

Som en konsekvens heraf foreslås »ikke-afgiftsberigtigede varer« ændret til »uberigtigede varer«. Uberigtigede varer er i toldlovens § 1, nr. 4, defineret som varer, for hvilke der ikke er betalt told og afgifter.

Til nr. 15

Den foreslåede ændring indebærer en sproglig præcisering af bestemmelsen om, at skatteministeren kan fastsætte regler om toldoplag og provianteringsvirksomheder.

Det fremgår af bestemmelsen i § 57 i toldloven, at der kan ske tilbagekaldelse og bortfald af bevillinger. Heri ligger implicit, at der kan ske tilbagekaldelse og bortfald af tilladelser, idet bestemmelsen også omfatter toldlovens § 55, i henhold til hvilken der meddeles tilladelse til toldoplag. For at tydeliggøre, at der også kan ske tilbagekaldelse og bortfald af tilladelser, foreslås det, at ordet »tilladelser« indsættes i bestemmelsen. Det foreslås endvidere præciseret, at skatteministeren også kan fastsætte regler om bevillingshaverens hæftelse og sikkerhedsstillelse for told.

Til nr. 17, 18 og 19

Det foreslås, at den gældende strafferamme i lovens § 73, stk. 2, på bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289, sænkes til bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Den foreslåede ændring medfører bl.a., at smugleri kan henføres til straffeloven, når den forskyldte straf er 1 år og 6 måneder eller derover.

Det foreslås tilsvarende, at den gældende strafferamme i lovens § 76, stk. 2, på bøde eller fængsel indtil 1 år, under skærpende omstændigheder indtil 2 år, sænkes til bøde eller fængsel på indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Den foreslåede ændring medfører bl.a., at forsætlig svig med EU-lovgivningen kan henføres til straffeloven, når den forskyldte straf er 1 år og 6 måneder eller derover.

Strafferammen i straffelovens § 289 er fængsel indtil 8 år.

Der er ikke tilsigtet en ændring i retstilstanden. Lovændringen betyder således ikke, at pågældende overtrædelser, der før blev henført til toldloven, bliver sanktioneret anderledes i fremtiden. Lovændringen betyder alene, at vedkommende overtrædelser bliver sanktioneret efter en anden lov, da de fremover vil blive henført til straffelovens bestemmelser i stedet for toldlovens bestemmelser.

Med lovændringen skabes der herefter parallelitet til Skatteministeriets øvrige lovgivning.

Til nr. 20

Der er alene tale om en redaktionel ændring, da det kun er bestemmelsens ordlyd, der ændres. Der tilsigtes således ingen ændring af retstilstanden.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Det foreslås endvidere, at lovforslagets § 1, nr. 12, 13 og nr. 21, om kontrol med likvide midler træder i kraft den 15. juni 2007, der er anvendelsestidspunktet for Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet, jf. forordningens artikel 11 om ikrafttræden.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 13. september 2005, som ændret ved § 4 i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og § 51 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 3.  Fritaget for told er:

1) Proviant og andre fornødenheder, der medbringes af skibe og fly ved ankomst fra tredjelande, og som er bestemt til forbrug om bord under skibets eller flyets rejse til og fra det danske toldområde og under dets ophold her. Fritagelsen er begrænset til den mængde proviant m.v., der efter told- og skatteforvaltningens skøn er passende under hensyn til skibets eller flyets art, antallet af besætningsmedlemmer og passagerer og opholdets varighed.

 

1. I § 3, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., § 14, stk. 4, § 17, stk. 1, 1. pkt., § 21, § 56, stk. 2, nr. 2 og § 59 , ændres »fly« til: »luftfartøjer«

 

 

 

2) ---

 

 

Stk. 2 . ---

 

 

 

 

 

§ 14. ---

 

 

Stk. 2. - Stk. 3. ---

 

 

Stk. 4. Forsegling må ikke uden told- og skatteforvaltningens tilladelse fjernes i det danske toldområde eller om bord i skibe eller fly i fart mellem steder i det danske toldområde.

 

 

 

 

 

§ 17. Virksomheder, der driver trafik med fly og skibe, eller befordringsmidlets fører har pligt til at give og dokumentere de oplysninger, der er nødvendige for kontrollens udøvelse, herunder oplysninger om befordringsmiddel, besætning, passagerer og disses registrerede bagage samt ladning, samt til at påvise og åbne eller afdække alle adgange til last, rum og gemmer. Told- og skatteforvaltningen kan uden retskendelse forlange påvisning, åbning eller afdækning af disse adgange.

 

 

Stk. 2 . - Stk. 4 . ---

 

 

 

 

 

§ 21 Skatteministeren kan fastsætte regler for told- og skatteforvaltningens kontrol med og toldbehandling af bjærgede fartøjer, fly og gods.

 

 

 

 

 

§ 56. ---

 

 

Stk. 2. Provianteringsvirksomheder kan meddeles bevilling for:

 

 

1) Varer bestemt til udførsel fra EU€™s toldområde.

 

 

2) Varer bestemt til proviantering af skibe og fly i EU€™s toldområde.

 

 

3) - 4) ---

 

 

 

 

 

§ 59. Skatteministeren kan fastsætte regler om, i hvilket omfang og på hvilke vilkår skibe og fly kan medføre told- og afgiftsfri proviant og andre fornødenheder til brug om bord.

 

 

 

 

 

§ 3.  Fritaget for told er:

1) Proviant og andre fornødenheder, der medbringes af skibe og fly ved ankomst fra tredjelande, og som er bestemt til forbrug om bord under skibets eller flyets rejse til og fra det danske toldområde og under dets ophold her. Fritagelsen er begrænset til den mængde proviant m.v., der efter told- og skatteforvaltningens skøn er passende under hensyn til skibets eller flyets art, antallet af besætningsmedlemmer og passagerer og opholdets varighed.

 

2. I § 3, stk. ,1 nr. 1, 1. og 2. pkt. , ændres »flyets« til: »luftfartøjets«

2) ---

 

 

Stk. 2. Toldfrihed efter stk. 1, nr. 1, ophører, såfremt skibet eller flyet efter at have udlosset den ved ankomsten medbragte ladning eller landsat de medførte passagerer laster varer eller tager passagerer om bord udelukkende til steder i det danske toldområde eller €" bortset fra kortvarige værftsophold og lignende €" forbliver i det danske toldområde.

 

3. I § 3, stk. 2, ændres »flyet« til: »luftfartøjet«

 

 

 

§ 10 a. Told- og skatteforvaltningen foretager kontrol af, at der ikke ved indrejse i, udrejse fra eller transit af det danske toldområde sker overtrædelse af forbud mod indførsel, udførsel eller transit, der er fastsat af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde.

 

4. I § 10 a, ændres »indrejse« til: »indførsel« og »udrejse« ændres til: »udførsel«

 

 

 

§ 11 a. Told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit ved indrejse i det danske toldområde fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn. Told- og skatteforvaltningen foretager den fornødne kontrol hermed.

Stk. 2 . - Stk. 3 . ---

 

5.§ 11 a, stk. 1, 1. pkt. , affattes således:

»Told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit ved indrejse i det danske toldområde fra EU-medlemsstater i det omfang, der i henhold til EU€™s traktater om disse landes tiltrædelse af EU kan opkræves punktafgifter.«

 

 

 

§ 16. Fly og skibe i det danske toldområde og andre befordringsmidler i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande er undergivet told- og skatteforvaltningens tilsyn og kontrol. Befordringsmidler, der transporterer varer, for hvilke der ikke er betalt told eller afgifter, er også undergivet told- og skatteforvaltningens kontrol. Told- og skatteforvaltningen har ret til overalt i disse befordringsmidler og uden retskendelse at foretage de undersøgelser, der er nødvendige for kontrollens udøvelse.

Stk. 2 . ---

 

6. I § 16, stk. 1, 1. pkt . og § 19, stk. 1, 1. pkt ., ændres »Fly« til »Luftfartøjer«

Stk. 3. Alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal ved ind- og udkørsel af det danske toldområde standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Endvidere skal alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og EU€™s toldområde standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

 

7. § 16, stk. 3 affattes således:

Stk. 3. Alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal ved ind- og udkørsel af det danske toldområde og i det danske toldområde i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

Stk. 4. Skibe skal på told- og skatteforvaltningens forlangende stoppe op.

Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte regler om told- og skatteforvaltningens kontrol med og toldbehandling af de i stk. 1 nævnte befordringsmidler og kan herunder bestemme, hvor, på hvilken måde og på hvilke vilkår toldbehandlingen skal finde sted.

 

8. I § 16, indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 4. Alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og EU€™s toldområde og i det danske toldområde i øvrigt skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.«

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.

 

 

 

§ 19. Fly, der medbringer uberigtigede varer, må kun lande i og afgå fra lufthavne, der er godkendt af told- og skatteforvaltningen (toldlufthavne). Skatteministeren kan i særlige tilfælde dispensere herfra. Losning og lastning af varer samt landsætning og ombordtagning af passagerer må kun finde sted i toldlufthavne. Told- og skatteforvaltningen kan, når særlige omstændigheder taler derfor, tillade, at losning og lastning finder sted andre steder.

Stk. 2 . - Stk. 3 . ---

 

 

 

 

 

§ 17. ---

Stk. 2. Skatteministeren kan med samtykke fra trafikministeren bestemme, at havnemyndigheder og luftfartsmyndigheder skal underrette told- og skatteforvaltningen om de oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i besiddelse af i forbindelse med skibes og flys ankomst og afgang.

 

9. I § 17, stk. 2, ændres »oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i besiddelse af« til: »oplysninger, som havne- og luftfartsmyndigheder er i besiddelse af «

Stk. 3. Virksomheder, der stiller faciliteter til rådighed for de i stk. 1 nævnte virksomheder, har pligt til at stille samtlige de i stk. 1 nævnte oplysninger om skibes og flys ankomst og afgang samt om besætning og passagerers identitet, som de er i besiddelse af, til rådighed for told- og skatteforvaltningen efter dennes anvisning.

Stk. 4 . ---

 

10. I § 17, stk. 2 og 3, ændres »flys« til: »luftfartøjers«

 

 

 

§ 23. ---

Stk. 2 . ---

Stk. 3. Personer, som indrejser i eller udrejser fra det danske toldområde, og som har været om bord på skibe eller i fly, som befinder sig i tog, eller som færdes på offentlige veje, skal, når told- og skatteforvaltningen forlanger det, standse op for kontrol. Tilsvarende gælder for personer, der færdes ved landegrænse, langs kyster, i havne og i lufthavne eller på landingssteder.

 

11. I 23, stk. 3, 1. pkt. og stk. 5, 1. pkt. , ændres »i fly« til: »luftfartøjer«

Stk. 4. Personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, skal uopfordret standse op for kontrol og har pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne penge m.v.

Stk. 5. De i stk. 1, 3 og 4 nævnte personer og personer om bord på skibe og i fly skal, når told- og skatteforvaltningen forlanger det, opgive navn og bopæl. Told- og skatteforvaltningen kan kræve disse oplysninger dokumenteret.

Stk. 6 . ---

 

12. § 23, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, skal uopfordret standse op for kontrol og har pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne likvide midler.«

 

 

 

§ 24. ---

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for personer, som medfører eller antages at medføre penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, eller som medfører eller antages at medføre varer, for hvilke der af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde er fastsat forbud mod indførsel, udførsel eller transit.

 

13. § 24, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for personer, som medfører eller antages at medføre likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, eller som medfører eller antages at medføre varer, for hvilke der af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde er fastsat forbud mod indførsel, udførsel eller transit.«

 

 

 

§ 55. Told- og skatteforvaltningen kan i følgende tilfælde meddele tilladelse til oprettelse af toldoplag til oplæggelse af varer, der indføres fra tredjeland i ikke-afgiftsberigtiget stand:

1) - 2) ---

 

14. I § 55 ændres »ikke-afgiftsberigtiget« til: »uberigtiget«

 

 

 

§ 57. Skatteministeren kan fastsætte regler om oprettelse, indretning og benyttelse af toldoplag og provianteringsvirksomheder, om tidspunktet for betaling af afgifter af varer, der fraføres disse virksomheder, om bevillingshaverens hæftelse og sikkerhedsstillelse for afgifter af de tilførte varer, om tilbagekaldelse og bortfald af sådanne bevillinger samt om told- og skatteforvaltningens kontrol med varer, der tilføres og fraføres toldoplag eller provianteringsvirksomheder.

 

15. § 57 affattes således:

» § 57. Skatteministeren kan fastsætte regler om oprettelse, indretning og benyttelse af toldoplag og provianteringsvirksomheder, om tidspunktet for betaling af told og afgifter af varer, der fraføres disse virksomheder, om bevillingshaverens hæftelse og sikkerhedsstillelse for told og afgifter af de tilførte varer, om tilbagekaldelse og bortfald af sådanne tilladelser og bevillinger samt om told- og skatteforvaltningens kontrol med varer, der tilføres og fraføres toldoplag eller provianteringsvirksomheder.«

 

 

 

§ 58. Skatteministeren kan fastsætte regler om, hvorvidt, i hvilket omfang og på hvilke vilkår varer told- og afgiftsfrit kan tilføres butikker i toldlufthavne, i fly og på skibe. Bevilling til told- og afgiftsfritagelse meddeles af told- og skatteforvaltningen. Skatteministeren kan fastsætte regler om told- og skatteforvaltningens kontrol med butikkerne og om kontrol med og toldbehandling af de varer, der tilføres og fraføres butikkerne.

 

16. I § 58, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1. pkt. og stk. 3 , ændres »i fly og på skibe« til: »på skibe og luftfartøjer«

Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte regler, med henblik på opfyldelse af traktatlige forpligtelser og direktiver vedtaget af EF, om salg af told- og afgiftsfri varer fra butikker i toldlufthavne, i fly og på skibe til passagerer i intern EU-trafik. Overstiger salget de fastsatte mængder eller beløbsgrænser, skal der svares afgift af det overskydende salg.

 

 

Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte regler, med henblik på opfyldelse af traktatlige forpligtelser, om salg af told- og afgiftsfri varer fra butikker i lufthavne, i fly og på skibe til passagerer i tredjelandstrafik.

 

 

Stk. 4 . ---

 

 

 

 

 

§ 73. ---

Stk. 2. Er handlingen foretaget med forsæt for at undgå betaling af told eller afgifter, straffes den som smugleri med bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.

Stk. 3 . - Stk. 4 . ---

 

17. I § 73, stk. 2, ændres »2 år« til: »1 år og 6 måneder«

 

 

 

§ 76. Med bøde straffes den, der, uden at forholdet er omfattet af § 73 eller straffelovens § 289, forsætligt, groft uagtsomt eller i gentagne tilfælde inden for 2 år over for told- og skatteforvaltningen til brug i toldforhold:

 

18. I § 76, stk. 1, udgår »eller straffelovens § 289«

1) - 4) ---

 

 

Stk. 2. Er handlingen foretaget med forsæt for at undgå betaling af told eller afgift eller for at opnå uberettiget fritagelse for eller godtgørelse af told eller afgift, straffes den med bøde eller fængsel indtil 1 år, under skærpende omstændigheder indtil 2 år.

 

19. I § 76, stk. 2, ændres »1 år, under skærpende omstændigheder indtil 2 år« til: »1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289«

 

 

 

§ 79 b. For overtrædelse af § 73, stk. 1, nr. 1og 3, §§ 76-79 og forskrifter udstedt i medfør af loven kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffeloven 5. kapitel.

 

20. §  79 b, affattes således:

»For overtrædelser, der straffes efter § 73, stk. 1, nr. 1 og 3, §§ 76-79 og forskrifter udstedt i medfør af loven, kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«

 

 

 

§ 83. ---

Stk. 2. Penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, og som forefindes i forbindelse med told- og skatteforvaltningens kontrol efter § 23, stk. 3 og 4, kan tilbageholdes af denne myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes, at pengene m.v. stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. Ved iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der følger af 1. og 2. pkt.

Stk. 3 . - Stk. 5 .---

 

21. § 83, stk. 2, affattes således:

»Likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, og som forefindes i forbindelse med told- og skatteforvaltningens kontrol efter § 23, stk. 3 og 4 og § 24, kan tilbageholdes af denne myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes, at de likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. Ved iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der følger af 1. og 2. pkt.«

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

 

 

Stk. 2. § 1, nr. 12, 13 og nr. 21 træder dog først i kraft den 15. juni 2007.