L 29 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af toldloven. (Nye EU-medlemmers tiltrædelse af EU, kontrol
med likvide midler m.v.).
Fremsat den 4. oktober 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af toldloven
(Nye EU-medlemmers tiltrædelse af EU,
kontrol med likvide midler m.v.)
§ 1
I toldloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 867 af 13. september 2005, som ændret ved § 4 i
lov nr. 513 af 7. juni 2006 og § 51 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 1, nr. 1, 1.
pkt., § 14, stk. 4, § 17, stk. 1, 1.
pkt., § 21, § 56, stk. 2, nr. 2 og
§ 59 ,
ændres »fly« til:
»luftfartøjer«
2. I § 3, stk. 1, nr. 1,
1. og 2. pkt .,
ændres »flyets« til:
»luftfartøjets«
3. I § 3, stk. 2,
ændres »flyet« til:
»luftfartøjet«
4. I § 10 a ændres
»indrejse« til: »indførsel« og
»udrejse« ændres til:
»udførsel«
5. § 11 a, stk. 1, 1.
pkt., affattes således:
»Told- og skatteforvaltningen opkræver
punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en
mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit ved
indrejse i det danske toldområde fra EU-medlemsstater i det
omfang, der i henhold til EU€™s traktater om disse
landes tiltrædelse af EU kan opkræves
punktafgifter.«
6. I § 16, stk. 1, 1.
pkt. og § 19,
stk. 1, 1. pkt ., ændres »Fly« til:
»Luftfartøjer«
7.§ 16, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3 . Alle
køretøjer i trafik mellem det danske toldområde
og tredjelande skal ved ind- og udkørsel af det danske
toldområde og i det danske toldområde i øvrigt
standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen
forlanger det.«
8. I § 16 indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
» Stk. 4 . Alle
køretøjer i trafik mellem det danske toldområde
og EU€™s toldområde og i det danske
toldområde i øvrigt skal standse op for kontrol,
når told- og skatteforvaltningen forlanger det.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
9. I § 17, stk. 2,
ændres »oplysninger, som told- og skatteforvaltningen
er i besiddelse af« til: »oplysninger, som havne- og
luftfartsmyndigheder er i besiddelse af«
10. I § 17, stk. 2 og
3 , ændres
»flys« til: »luftfartøjers«
11. I § 23, stk. 3, 1.
pkt. og stk. 5, 1.
pkt ., ændres »i fly« til:
»luftfartøjer«
12.§ 23, stk. 4,
affattes således:
» Stk. 4 . Personer, der ved
indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager
likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller
derover, skal uopfordret standse op for kontrol og har pligt til
over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne
likvide midler.«
13.§ 24, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2 . Bestemmelsen i
stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for personer, som
medfører eller antages at medføre likvide midler, der
svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, eller som
medfører eller antages at medføre varer, for hvilke
der af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige,
veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller
andre grunde er fastsat forbud mod indførsel,
udførsel eller transit.«
14. I § 55 ændres
»ikke-afgiftsberigtiget« til:
»uberigtiget«
15.§ 57 affattes
således:
» § 57. Skatteministeren
kan fastsætte regler om oprettelse, indretning og benyttelse
af toldoplag og provianteringsvirksomheder, om tidspunktet for
betaling af told og afgifter af varer, der fraføres disse
virksomheder, om bevillingshaverens hæftelse og
sikkerhedsstillelse for told og afgifter af de tilførte
varer, om tilbagekaldelse og bortfald af sådanne tilladelser
og bevillinger samt om told- og skatteforvaltningens kontrol med
varer, der tilføres og fraføres toldoplag eller
provianteringsvirksomheder.«
16. I § 58, stk. 1, 1. pkt.,
stk. 2, 1. pkt. og stk. 3 , ændres
»i fly og på skibe« til: »på skibe og
luftfartøjer«
17.§ 73, stk. 2,
ændres »2 år« til: »1 år og 6
måneder«
18. I § 76, stk. 1,
udgår »eller straffelovens § 289«
19. I § 76, stk. 2,
ændres »1 år, under skærpende
omstændigheder indtil 2 år« til: »1
år og 6 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter straffelovens § 289«
20.§ 79 b affattes
således:
»For overtrædelser, der straffes efter
§ 73, stk. 1, nr. 1 og 3, §§ 76-79 og
forskrifter udstedt i medfør af loven, kan der
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
21.§ 83, stk. 2,
affattes således:
»Likvide midler, der svarer til værdien
af 10.000 euro eller derover, og som forefindes i forbindelse med
told- og skatteforvaltningens kontrol efter § 23,
stk. 3 og 4 og § 24, kan tilbageholdes af denne
myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes,
at de likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en
overtrædelse af straffeloven. Ved iværksættelse
af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om
beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der
følger af 1. og 2. pkt.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. § 1, nr. 12, 13 og
nr. 21, træder dog først i kraft den 15. juni
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formål og baggrund
Der er i EU vedtaget bestemmelser om
myndighedernes kontrol med likvide midler, der indføres til
eller forlader Fællesskabet, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005.
Forordningen er offentliggjort i EU-Tidende 2005, nr. L 309, s. 9.
Efter forordningen skal alle fysiske personer, der rejser ind i
eller forlader Fællesskabet med likvide midler af en
værdi på 10.000 euro eller derover, angive dette
beløb til de kompetente myndigheder i den medlemsstat gennem
hvilken den pågældende person rejser ind i eller
forlader Fællesskabet. Det fremgår af forordningens
artikel 4, stk. 1, at de kompetente myndigheders
repræsentanter er beføjet til at kontrollere fysiske
personer, deres bagage og deres transportmiddel i henhold til de
betingelser, der er fastsat i national lovgivning, for at kunne
kontrollere overholdelsen af denne angivelsespligt.
EU€™s forordning er direkte
anvendelig, men for at tilpasse toldloven til forordningen og
bringe ordlyden i toldloven i overensstemmelse med forordningen,
foreslås toldlovens fastsatte bestemmelser om kontrol med
penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro
ændret således, at beløbsgrænsen i
toldloven derefter svarer til den beløbsgrænse, der er
fastsat i forordningen. Toldlovens bestemmelser om angivelse og
kontrol fastholdes i øvrigt.
Ved lov nr. 325 af 18. maj 2005 om
ændring af visse skatte- og afgiftslove,
arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og
miljøbeskyttelsesloven blev der i straffebestemmelserne i
den pågældende lovgivning indsat en henvisning til
straffelovens § 289, og den gældende strafferamme
på bøde og fængsel indtil 2 år blev
ændret til 1 år og 6 måneder. Det foreslås,
at strafferammen i toldlovens straffebestemmelse tilsvarende
ændres fra 2 år til 1 år og 6 måneder,
således at der bliver parallelitet med straffebestemmelserne
i Skatteministeriets øvrige lovgivning. Toldloven indeholder
allerede en henvisning til straffelovens § 289.
Den 25. april 2005 blev traktaten om
Bulgarien og Rumæniens tiltrædelse underskrevet af
EU€™s 25 medlemslande samt af Bulgarien og
Rumænien. Det forventes, at Bulgarien og Rumænien
bliver medlemmer af EU den 1. januar 2007 eller eventuelt den 1.
januar 2008. I forbindelse med tiltrædelsesforhandlingerne er
der etableret overgangsordninger på tobaksområdet for
disse nye lande. Overgangsordningerne indebærer, at de
»gamle« medlemslande kan opretholde kontrol med og
opkrævning af punktafgift ved rejsendes indførsel af
tobaksvarer fra de to forventede nye medlemslande. Tilsvarende
overgangsregler blev fastsat i tiltrædelsesforhandlingerne
for 8 af de 10 lande, der blev medlemmer af EU den 1. maj 2004. Det
foreslås, at skatteministeren får hjemmel til at
fastsætte begrænsninger i den afgiftsfrie
indførsel af tobaksvarer.
Der er endvidere foreslået nogle
ændringer af toldloven, der i højere grad er af
teknisk/redaktionel karakter. Disse ændringsforslag
indebærer først og fremmest en ajourføring af
toldlovens bestemmelser i lyset af den udvikling, der
løbende er sket i toldarbejdet i EU siden de seneste
toldlovsændringer.
2. Lovforslagets nærmere
indhold. Gældende regler og forslaget
Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om
kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader
Fællesskabet
Gældende regler
Ved en ændring af toldloven, jf. lov
nr. 387 af 6. juni 2002, fik told- og skatteforvaltningen hjemmel
til at kontrollere og tilbageholde penge m.v., der overstiger
modværdien af 15.000 euro (svarende til ca. 112.000 kr.), som
medtages af personer ved indrejse i og udrejse fra Danmark, og som
må befrygtes at stamme fra en overtrædelse af
straffeloven eller blive brugt til en overtrædelse af
straffeloven. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, jf. L 30 Forslag til lov om ændring af
toldloven, folketingsåret 2001-02, 2. samling, fremsat af
skatteministeren den 13. december 2001, at de statslige told- og
skattemyndigheder (nu told- og skatteforvaltningen) straks skal
underrette politiet om den foretagne tilbageholdelse og overdrage
sagen til politiet, der således også kan vurdere, om
der er grundlag for at anholde den pågældende. Det er i
øvrigt retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse,
der finder anvendelse ved iværksættelse af
tilbageholdelse.
Toldlovsændringen var et af elementerne
i 2002-lovgivningen til bekæmpelse af terrorisme m.v.
Forslaget
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1889/2005 omhandler kontrol med likvide midler,
der indføres til eller forlader Fællesskabet. Det er i
forordningen fastsat, at alle fysiske personer, der rejser ind i
eller forlader Fællesskabet med likvide midler af en
værdi på 10.000 euro eller derover, skal angive dette
beløb til de kompetente myndigheder. Efter den
gældende toldlov har told- og skatteforvaltningen hjemmel,
som kompetent myndighed til at foretage kontrol af penge m.v. i
forbindelse med indrejse i og udrejse fra det danske
toldområde. For at sikre, at forordningen overholdes, og for
at bringe ordlyden i toldloven i overensstemmelse med forordningen,
ændres den fastsatte beløbsgrænse (penge m.v.,
der overstiger modværdien af 15.000 euro) i toldlovens
bestemmelser om kontrol af personers ind- og udførsel af
penge m.m. til en værdi, der svarer til 10.000 euro eller
derover.
EU€™s forordning omfatter kontrol
med likvide midler ved indrejse til eller udrejse fra
Fællesskabet (tredjelandstrafikken). Toldlovens bestemmelser
om kontrol med penge m.v. omfatter kontrol ved indrejse til og
udrejse fra Fællesskabet (tredjelandstrafikken) samt kontrol
med indrejse fra og udrejse til andre EU-lande (den interne
EU-trafik). Dette fastholdes ved forslaget.
EU€™s forordning anvender
udtrykket »likvide midler«, mens udtrykket »penge
m.v.« anvendes i toldloven. For at tilpasse toldloven til
forordningen og for at skabe klarhed foreslås det at
ændre toldloven, således at forordningens udtryk
»likvide midler« også anvendes i toldloven.
Straffebestemmelser
Gældende regler
For visse overtrædelser af
toldlovgivningen er der en såkaldt overbygningsbestemmelse i
straffelovens § 289. Straffelovens § 289
indeholder en særlig strafudmålingsregel, der
forhøjer de strafferammer, der efter særlovgivningen
gælder for skatte-, afgifts- og toldlovgivningen ved
overtrædelser af særlig grov karakter.
Dette gælder således de
overtrædelser, der er omfattet af toldlovens § 73,
stk. 2. Efter toldlovens § 73, stk. 2, straffes
handlinger begået med forsæt for at undgå
betaling af told eller afgifter som eksempelvis smugleri med
bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre
højere straf er forskyldt efter straffelovens
§ 289. Det er især overtrædelser
vedrørende smugleri, der straffes efter toldlovens
§ 73, stk. 2. I Skatteministeriets øvrige
lovgivning er strafferammen i tilsvarende situationer bøde
eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Overtrædelser, der ikke er omfattet af
toldlovens § 73, kan straffes efter lovens
§ 76.
Forslaget
For at få parallelitet med
straffebestemmelserne i Skatteministeriets øvrige lovgivning
foreslås det, at den nuværende strafferamme for
smugleri i toldlovens § 73, stk. 2, ændres fra
bøde eller fængsel indtil 2 år til bøde
eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Dette
betyder, at tilfælde, der hidtil er sanktioneret med straf
på fængsel mellem 1 år og 6 måneder og 2
år, i fremtiden skal henføres under straffelovens
§ 289.
Det foreslås tilsvarende, at den
nuværende strafferamme i toldlovens § 76,
stk. 2 ændres. Som ovenfor anført straffes efter
§ 76, stk. 2 handlinger foretaget med forsæt
for at undgå betaling af told eller afgift eller for at
opnå uberettiget fritagelse for eller godtgørelse af
told eller afgift med bøde eller fængsel indtil 1
år, under skærpende omstændigheder indtil 2
år. For at skabe ensartethed i skatteministeriets lovgivning
foreslås strafferammen for overtrædelser i henhold til
denne bestemmelse i toldloven dog ændret til 1 år og 6
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
straffelovens § 289.
Overtrædelserne skal kun
henføres under straffelovens § 289, hvis der er
tale om forsætlig overtrædelse af toldloven. Er der
alene tale om groft uagtsomme overtrædelser, skal forholdet
€" som i dag €" henføres under toldlovens
bestemmelser.
Sager om overtrædelse af toldloven
indebærer ofte også overtrædelse af
afgiftslovgivningen. Ved de foreslåede ændringer bliver
der skabt konsekvens i strafudmålingen i forbindelse med de
overtrædelser, der omfatter både afgiftslovgivningen og
toldloven.
Ændringen af toldloven foreslås
således alene af hensyn til at skabe ensartethed
vedrørende straffebestemmelserne på Skatteministeriets
område. Der er ved lovforslaget ikke tilsigtet en
ændring af retstilstanden. Overtrædelser, der
før blev henført til toldloven, vil blive
sanktioneret på samme måde fremover. Forskellen vil
blot være, at vedkommende overtrædelser sanktioneres
efter straffeloven og ikke efter toldloven.
Rejsendes indførsel af
tobaksvarer fra Bulgarien og Rumænien efter den 1. januar
2007, eventuelt efter den 1. januar 2008
Gældende regler
I dag kan rejsende, der indrejser fra
Bulgarien og Rumænien, afgiftsfrit medtage tobaksvarer med de
begrænsninger, der gælder for rejsende, der indrejser
fra tredjelande, f. eks. kan der told- og afgiftsfrit medtages 200
cigaretter. Reglerne om, hvor meget man må indføre
afgiftsfrit, findes i toldbehandlingsbekendtgørelse nr. 992
af 19. oktober 2005. Reglerne om den toldfri indførsel er
reguleret i Rådets forordning (EØF) nr. 918/83 af 28.
marts 1983 om en fællesskabsordning vedrørende
fritagelse for import- og eksportafgifter, og de fælles
regler for forsendelse og kontrol af varer, der er pålagt
harmoniserede afgifter, er reguleret i Rådets direktiv 92/12
(EØF) af 25. februar 1992 om den generelle ordning for
punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning
heraf samt kontrol hermed.
Forslaget
EU€™s
tiltrædelsesforhandlinger med Bulgarien og Rumænien har
resulteret i, at de to lande har opnået overgangsordninger
for minimumsafgifter på cigaretter. Dette betyder, at
Bulgarien og Rumænien kan udsætte anvendelsen af den
samlede minimumspunktafgiftssats for detailsalgsprisen på
cigaretter indtil den 31. december 2009. De to lande får dog
kun mulighed for at udsætte denne anvendelse, hvis landene i
perioden indtil den 31. december 2009 gradvist tilpasser deres
punktafgiftssatser til den samlede minimumspunktafgift.
Minimumspunktafgiften er fastsat i EU€™s direktiv 92/79
(EØF) af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af
cigaretafgifterne, som senest ændret ved direktiv nr. 2002/10
(EF) af 12. februar 2002.
I forbindelse med forhandlingerne om
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU, har
EU€™s øvrige medlemslande fået tilladelse
til at opretholde de mængdemæssige begrænsninger
for mængden af cigaretter, som private må
indføre afgiftsfrit. Overgangsordningen til
fortsat opretholdelse af de mængdemæssige
begrænsninger fremgår af tiltrædelsestraktatens
protokol, jf. bilag VI og bilag VII om overgangsforanstaltningerne
for henholdsvis Bulgarien og Rumænien. Forslag til lov om Den
Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien
angående Danmarks ratifikation af
tiltrædelseskomplekset vedrørende Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse til EU forventes genfremsat
oktober 2006, jf. L 103 Forslag til lov om Den Europæiske
Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien,
folketingsåret 2005-06, fremsat af udenrigsministeren den 8.
december 2005.
Medlemslandene kan således €"
også efter Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse
til EU €" anvende de gældende mængdemæssige
begrænsninger for afgiftsfri indførsel af cigaretter
ved indrejse fra Bulgarien og Rumænien. I dag kan rejsende
afgiftsfrit medtage 200 cigaretter, der er den mængde, der
gælder i EU ved indførsel fra tredjelande.
Flere lande har udtrykt interesse for
medlemskab af EU. På denne baggrund er det derfor
foreslået, at bestemmelsen formuleres generelt, således
at der ikke bliver behov for at ændre toldloven hver gang,
der i en tiltrædelsestraktat med et nyt land bliver fastsat
en overgangsordning om de mængdemæssige
begrænsninger for rejsendes indførsel af cigaretter
m.v. til EU fra det pågældende land.
Skatteministeren vil gøre brug af
overgangsordningen.
Andre forslag til
ændringer
Kontrol med
køretøjer
Gældende regler
Ved lov nr. 962 af 2. december 2003 om
ændring af toldloven og visse afgiftslove (Ændringer
som følge af 24-timers-reglens afskaffelse, øget
sikkerhedskontrol m.v.) blev der bl.a. indsat en bestemmelse om, at
alle køretøjer i trafik mellem det danske
toldområde og tredjelande ved ind- og udkørsel af det
danske toldområde skal standse op for kontrol, når
told- og skatteforvaltningen forlanger det.
En bestemmelse om, at alle
køretøjer - i trafik mellem det danske
toldområde og tredjelande samt i trafik mellem det danske
toldområde og EU€™s toldområde - også
skal standse op for kontrol inde i det danske toldområde,
når told- og skatteforvaltningen forlanger det, blev derimod
ikke indsat. Dette var en fejl.
Forslaget
Det foreslås, at der indsættes en
bestemmelse i toldloven om, at alle køretøjer i
trafik til og fra det danske toldområde skal standse op for
kontrol inde i toldområdet, når told- og
skatteforvaltningen forlanger det.
Redaktionelle og tekniske
justeringer
Lovforslaget indeholder desuden nogle
redaktionelle og tekniske ændringer. Der henvises til
bemærkningerne til de enkelte bestemmelser.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Gennemførelse af lovforslaget
medfører engangsudgifter for staten på ca. 220.000
kr.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget skal derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med
likvide midler, der indføres til eller forlader
Fællesskabet er direkte anvendelig i EU€™s
medlemslande. Det er i forordningens artikel 4, stk. 1,
fastsat, at medlemslandenes kompetente myndigheder er
beføjet til i overensstemmelse med de betingelser, der er
fastlagt i den nationale lovgivning, at kontrollere fysiske
personer, deres bagage og deres transportmiddel.
Ændringen af toldloven foreslås
for at bringe ordlyden i toldloven i overensstemmelse med
forordningen. Med lovforslaget sikres det endvidere, at told- og
skattemyndigheden kan foretage den fornødne kontrol af
rejsende til og fra det danske toldområde med henblik
på overholdelse af angivelsespligten.
Forordningen omfatter alene bestemmelser om
kontrol med rejsende i tredjelandstrafikken. Det er ligeledes
foreslået, at de gældende regler om kontrol af penge,
der medtages af rejsende i den interne EU-trafik ændres for
at skabe ensartethed i toldloven.
Der er i bemærkningerne til lov nr. 387
af 6. juni 2002 anført følgende om told- og
skatteforvaltningens kontrol af penge m.v. i den interne EU-trafik:
»Forslaget medfører restriktioner på
EF-bestemmelserne om frie kapitalbevægelser, jf. Traktatens
§ 56, stk. 1. EF-Domstolen har dog senest i en dom i
de forenede sager C-163/94 m.fl. San De Lera, saml. 1995. I-4821,
udtalt, at EF-Traktatens artikel 56, stk. 1 og artikel 58,
stk. stk. 1, litra b, ikke er til hinder for nationale
bestemmelser, hvorefter udførsel af mønter,
pengesedler m.v. kan gøres betinget af en forudgående
anmeldelse.«, jf. L 30 Forslag til lov om ændring af
toldloven, folketingsåret 2001-02, 2. samling, fremsat af
skatteministeren den 13. december 2001.
Forslaget vurderes ikke at være i strid
med Danmarks EU-retlige forpligtelser.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter i øvrigt.
9. Kommunikationsplan
Der vil blive udarbejdet nye udgaver af
SKAT€™s to rejsegodsfoldere: rejser inden for EU og
rejser uden for EU. SKAT vil endvidere efter vedtagelsen af
lovforslaget informere om de nye regler på sin hjemmeside
www.skat.dk. Endvidere vil de nye regler komme til at
fremgå af SKAT€™s toldvejledning, som også
findes på SKAT€™s hjemmeside
www.skat.dk.
10. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | | Forslaget skønnes at medføre
engangsudgifter for staten på ca. 220.000 kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | |
Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes ikke at være i
strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser. |
11. Forslaget har været
sendt til høring hos:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Turistråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og
Service, Dansk Industri, Dansk Sejlunion, Dansk Told- og
Skatteforbund, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen
af Danske Eksportvognmænd, Foreningen af Danske Privathavne,
Dansk Transport og Logistik, Foreningen af Danske Transportcentre,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, HTS-I,
Håndværksrådet, Landbrugsrådet,
Nationalbanken, Sammenslutningen af Danske Havne og
Tobaksindustrien.
Lovforslaget har endvidere været sendt
til høring hos medlemmerne af det Toldudvalg, der er nedsat
af SKAT.
De høringssvar, der er modtaget fra
organisationerne samt kommentarer hertil, er kort gengivet i
skemaet nedenfor:
Organisation | Bemærkninger til forslaget €" høringssvar | Kommentarer til høringssvar |
Advokatrådet | Ingen bemærkninger | |
Danmarks Rederiforening | Ingen bemærkninger | |
Dansk Arbejdsgiverforening | Dansk Arbejdsgiverforening har ikke
ønsket at afgive bemærkninger under henvisning til, at
forslag om ændring af toldloven falder udenfor deres
virkefelt. | |
Dansk Handel og Service | Ingen bemærkninger | |
Dansk Transport og Logistik | Ingen bemærkninger | |
Danske Havne | Ingen bemærkninger | |
DIKO | Ingen bemærkninger | |
Forbrugerrådet | Ingen bemærkninger | |
Foreningen Danske Revisorer | Ingen bemærkninger | |
Foreningen Registrerede Revisorer | Ingen bemærkninger | |
Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer | Ingen bemærkninger | |
HTS-I | Ingen bemærkninger | |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 2, 3, 6, 10, 11 og 16
Det foreslås, at udtrykket
»fly« overalt i loven bliver erstattet af udtrykket
»luftfartøjer«, idet udtrykket
»luftfartøjer« anvendes i anden lovgivning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 408 af 11. september 1985 af lov om
luftfart.
Udtrykket »fly« kan give
anledning til uklarhed om, hvorvidt helikoptere er omfattet af
toldlovens bestemmelser. Helikoptere er omfattet af udtrykket
»fly« i toldloven, men for at undgå en eventuel
uklarhed, foreslås udtrykket
»luftfartøjer« anvendt overalt i toldloven.
Der tilsigtes ingen materiel ændring af
retstilstanden.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring i
toldlovens § 10 a præciserer, at bestemmelsen
gælder for indførsel i, udførsel fra eller
transit af det danske toldområde.
Med anvendelsen af begreberne
indførsel og udførsel sikres en ensartet terminologi
i toldloven. § 10 a findes i toldlovens kapitel 4 om
kontrol og toldbehandling, opkrævning, der vedrører de
situationer, hvor told- og skatteforvaltningen opkræver told
og afgifter af varer.
Begreberne indrejse og udrejse relaterer sig
derimod til de situationer, hvor told- og skatteforvaltningen
fører tilsyn og kontrol med personer. Begreberne
indførsel og udførsel frem for indrejse og udrejse er
da mere præcise at anvende i § 10 a, da der her er
tale om situationer vedrørende kontrol af varer.
Til nr. 5
Det er i den gældende bestemmelse
fastsat, at told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgift
af tobaksvarer, som rejsende medfører i en mængde ud
over den, der kan indføres afgiftsfrit ved indrejse i det
danske toldområde fra Estland, Letland, Litauen, Polen,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, samt at told- og
skatteforvaltningen foretager den fornødne kontrol
hermed.
Det er muligt, at Bulgarien og Rumænien
bliver medlemmer af EU den 1. januar 2007. EU kan dog beslutte sig
for at udskyde medlemskabet med et år frem til 1. januar
2008.
Yderligere lande har udtrykt ønske om
medlemskab af EU. Det må antages, at der for disse lande, i
forbindelse med EU's eventuelle tiltrædelsesforhandlinger,
tilsvarende vil blive fastsat begrænsninger i den afgiftsfri
indførsel af tobaksvarer ved et eventuelt kommende
medlemskab.
Det foreslås derfor at ændre den
gældende bestemmelse om opkrævning af punktafgift af
cigaretter m.v., som rejsende medfører i en mængde ud
over den, som rejsende afgiftsfrit kan indføre,
således at der generelt henvises til de bestemmelser om
begrænsninger i rejsendes afgiftsfri indførsel af
tobaksvarer, der er eller bliver fastsat i EU€™s
tiltrædelsestraktater med nye medlemslande.
Overgangsordningen om begrænsningen i
den afgiftsfrie indførsel af tobaksvarer fra Estland,
Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn
er fortsat omfattet af bestemmelsen, og der er således ikke
tilsigtet ændringer i forhold til denne overgangsordning.
De særlige overgangsbestemmelser for
den afgiftsfrie indførsel af cigaretter m.v. findes i
§ 115 i toldbehandlingsbekendtgørelse nr. 992 af
19. oktober 2005. Denne bestemmelse skal ændres ved
Bulgariens og Rumæniens medlemskab af EU.
Til nr. 7 og 8
§ 16, stk. 3, i toldloven
vedrører de situationer, hvor told- og skatteforvaltningen
kan foretage kontrol af køretøjer i trafik mellem det
danske toldområde og tredjelande.
Det foreslås, at alle
køretøjer i trafik mellem det danske toldområde
og tredjelande skal standse op for kontrol inde i det danske
toldområde, når told- og skatteforvaltningen forlanger
det. Denne kontrolbestemmelse vil supplere bestemmelsen om, at alle
køretøjer i trafik mellem det danske toldområde
og tredjelande ved ind- og udkørsel skal standse op for
kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.
§ 16, stk. 4, indeholder det
samme som bestemmelsen i § 16, stk. 3, men vedrører de
situationer, hvor told- og skatteforvaltningen kan foretage kontrol
af køretøjer i trafik mellem det danske
toldområde og EU€™s toldområde.
For at skabe klarhed over de forskellige
situationer foreslås det, at kontrolmuligheden af
køretøjer i trafik mellem det danske toldområde
og tredjelande adskilles fra kontrolmuligheden af
køretøjer i trafik mellem det danske toldområde
og EU's toldområde ved, at sidstnævnte tilfælde
placeres i et selvstændigt stykke i toldlovens
§ 16. Den materielle retstilstand i artikel 16,
stk. 4, er således ikke ændret.
Til nr. 9
»Oplysninger, som havne- og
luftfartsmyndigheder er i besiddelse af« blev ved en
tidligere ændring af toldloven ved en fejl ændret til
»oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i
besiddelse af«, jf. § 72 i lov nr. 428 af 6. juni
2005 om ændring af en række love som følge af
skatteforvaltningsloven (konsekvensændringer som følge
af kommunalreformen m.v.).
Det var i den forbindelse ikke tilsigtet at
ændre, at havne- og luftfartsmyndigheder skal underrette
told- og skatteforvaltningen om de oplysninger, som de kommer i
besiddelse af i forbindelse med skibes og flys ankomst og afgang,
hvorfor det foreslås at rette »oplysninger, som told-
og skatteforvaltningen er i besiddelse af« til
»oplysninger, som havne- og luftfartsmyndigheder er i
besiddelse af «.
Til nr. 12, 13 og 21
Det foreslås, at den hidtidige
beløbsgrænse i toldlovens § 23 for told- og
skatteforvaltningens kontrol med personer, der ved indrejse i eller
udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v.,
uopfordret skal standse op for kontrol og har pligt til over for
told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne penge
m.v., ændres fra 15.000 euro til 10.000 euro.
Det foreslås tilsvarende, at den
hidtidige beløbsgrænse i toldlovens § 24,
hvorefter told- og skatteforvaltningen har ret til at
forfølge og standse med personer, der unddrager sig eller
antages at unddrage sig kontrol, og som medfører eller
antages at medføre penge m.v., ændres fra 15.000 euro
til 10.000 euro.
De foreslåede ændringer vil
bringe toldloven i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om
kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader
Fællesskabet, og beløbsgrænsen i toldloven vil
derefter svare til den beløbsgrænse, der er fastsat i
forordningen.
Det foreslås endvidere, at der
tilføjes en henvisning til § 24 i toldlovens
§ 83, stk. 2. Bestemmelsen vedrører den
situation, hvor der forefindes penge m.v. i forbindelse med told-
og skatteforvaltningens kontrol. Der er i toldlovens
§ 83, stk. 2, alene refereret til den kontrol, der
foretages i henhold til toldlovens § 23, stk. 3 og
4, og således ikke til den kontrol der foretages i henhold
til toldlovens § 24. Det foreslås præciseret,
at toldlovens § 83, stk. 2, omfatter alle de i
toldloven nævnte kontroltilfælde, hvor der findes penge
m.v., og således også situationen angivet i
§ 24, stk. 2.
Samtidig ændres udtrykket »penge
m.v.« til »likvide midler« i toldloven, da dette
begreb skal forstås på samme måde, som det er
defineret i forordningen. I forordningen er udtrykket likvide
midler defineret som: 1) Ihændehaverpapirer, herunder
betalingsmidler i ihændehaverform som f. eks. rejsechecks,
omsætningspapirer (herunder checks, gældsbreve og
pengeanvisninger), der enten er i ihændehaverform, endosseret
uden restriktion, udstedt til en fiktiv modtager eller på
anden måde i en sådan form, at retten til at
gøre fordringen gældende overgår ved
overdragelse, og ufuldstændige betalingsmidler (herunder
checks, gældsbreve og pengeanvisninger), der er underskrevet,
men med modtagers navn udeladt, og 2) kontanter (pengesedler og
mønter, der er i cirkulation som betalingsmidler).
Udtrykket penge m.v. i den gældende
toldlov omfatter kontante penge og ihændehaverbeviser, som f.
eks. rejsechecks. Dette fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, jf. L 30 Forslag til lov om ændring af
toldloven, folketingsåret 2001-02, 2. samling, fremsat af
skatteministeren den 13. december 2001.
Med ændring af terminologien er der
således ikke tilsigtet en ændring af
retstilstanden.
Til nr. 14
På de toldoplag, der er omhandlet i
toldlovens § 55, kan der oplægges varer, for hvilke
der ikke er betalt told og afgifter. Som bestemmelsen er formuleret
i dag, kan der imidlertid kun ske oplægning af varer for
hvilke, der ikke er betalt afgifter.
Som en konsekvens heraf foreslås
»ikke-afgiftsberigtigede varer« ændret til
»uberigtigede varer«. Uberigtigede varer er i
toldlovens § 1, nr. 4, defineret som varer, for hvilke
der ikke er betalt told og afgifter.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring
indebærer en sproglig præcisering af bestemmelsen om,
at skatteministeren kan fastsætte regler om toldoplag og
provianteringsvirksomheder.
Det fremgår af bestemmelsen i § 57
i toldloven, at der kan ske tilbagekaldelse og bortfald af
bevillinger. Heri ligger implicit, at der kan ske tilbagekaldelse
og bortfald af tilladelser, idet bestemmelsen også omfatter
toldlovens § 55, i henhold til hvilken der meddeles tilladelse
til toldoplag. For at tydeliggøre, at der også kan ske
tilbagekaldelse og bortfald af tilladelser, foreslås det, at
ordet »tilladelser« indsættes i bestemmelsen. Det
foreslås endvidere præciseret, at skatteministeren
også kan fastsætte regler om bevillingshaverens
hæftelse og sikkerhedsstillelse for told.
Til nr. 17, 18 og 19
Det foreslås, at den gældende
strafferamme i lovens § 73, stk. 2, på
bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre
højere straf er forskyldt efter straffelovens
§ 289, sænkes til bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter straffelovens § 289. Den
foreslåede ændring medfører bl.a., at smugleri
kan henføres til straffeloven, når den forskyldte
straf er 1 år og 6 måneder eller derover.
Det foreslås tilsvarende, at den
gældende strafferamme i lovens § 76, stk. 2,
på bøde eller fængsel indtil 1 år, under
skærpende omstændigheder indtil 2 år,
sænkes til bøde eller fængsel på indtil 1
år og 6 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter straffelovens § 289. Den foreslåede
ændring medfører bl.a., at forsætlig svig med
EU-lovgivningen kan henføres til straffeloven, når den
forskyldte straf er 1 år og 6 måneder eller
derover.
Strafferammen i straffelovens § 289
er fængsel indtil 8 år.
Der er ikke tilsigtet en ændring i
retstilstanden. Lovændringen betyder således ikke, at
pågældende overtrædelser, der før blev
henført til toldloven, bliver sanktioneret anderledes i
fremtiden. Lovændringen betyder alene, at vedkommende
overtrædelser bliver sanktioneret efter en anden lov, da de
fremover vil blive henført til straffelovens bestemmelser i
stedet for toldlovens bestemmelser.
Med lovændringen skabes der herefter
parallelitet til Skatteministeriets øvrige lovgivning.
Til nr. 20
Der er alene tale om en redaktionel
ændring, da det kun er bestemmelsens ordlyd, der
ændres. Der tilsigtes således ingen ændring af
retstilstanden.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Det foreslås endvidere, at
lovforslagets § 1, nr. 12, 13 og nr. 21, om kontrol med
likvide midler træder i kraft den 15. juni 2007, der er
anvendelsestidspunktet for Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med
likvide midler, der indføres til eller forlader
Fællesskabet, jf. forordningens artikel 11 om
ikrafttræden.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af
13. september 2005, som ændret ved § 4 i lov nr.
513 af 7. juni 2006 og § 51 i lov nr. 538 af 8. juni
2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3.
Fritaget for told er: 1) Proviant og andre fornødenheder, der
medbringes af skibe og fly ved ankomst fra tredjelande, og som er
bestemt til forbrug om bord under skibets eller flyets rejse til og
fra det danske toldområde og under dets ophold her.
Fritagelsen er begrænset til den mængde proviant m.v.,
der efter told- og skatteforvaltningens skøn er passende
under hensyn til skibets eller flyets art, antallet af
besætningsmedlemmer og passagerer og opholdets varighed. | | 1. I § 3, stk. 1, nr. 1, 1.
pkt., § 14, stk. 4, § 17, stk. 1, 1.
pkt., § 21, § 56, stk. 2, nr. 2 og
§ 59 ,
ændres »fly« til:
»luftfartøjer« |
| | |
2) --- | | |
Stk. 2
. --- | | |
| | |
§ 14. --- | | |
Stk. 2.
- Stk. 3. --- | | |
Stk. 4. Forsegling må ikke uden
told- og skatteforvaltningens tilladelse fjernes i det danske
toldområde eller om bord i skibe eller fly i fart mellem
steder i det danske toldområde. | | |
| | |
§ 17.
Virksomheder, der driver trafik med fly og skibe, eller
befordringsmidlets fører har pligt til at give og
dokumentere de oplysninger, der er nødvendige for
kontrollens udøvelse, herunder oplysninger om
befordringsmiddel, besætning, passagerer og disses
registrerede bagage samt ladning, samt til at påvise og
åbne eller afdække alle adgange til last, rum og
gemmer. Told- og skatteforvaltningen kan uden retskendelse forlange
påvisning, åbning eller afdækning af disse
adgange. | | |
Stk. 2
. - Stk. 4 . --- | | |
| | |
§ 21
Skatteministeren kan fastsætte regler for told- og
skatteforvaltningens kontrol med og toldbehandling af
bjærgede fartøjer, fly og gods. | | |
| | |
§ 56. --- | | |
Stk. 2. Provianteringsvirksomheder kan
meddeles bevilling for: | | |
1) Varer bestemt til udførsel fra
EU€™s toldområde. | | |
2) Varer bestemt til proviantering af skibe og
fly i EU€™s toldområde. | | |
3) - 4) --- | | |
| | |
§ 59.
Skatteministeren kan fastsætte regler om, i hvilket omfang og
på hvilke vilkår skibe og fly kan medføre told-
og afgiftsfri proviant og andre fornødenheder til brug om
bord. | | |
| | |
§ 3.
Fritaget for told er: 1) Proviant og andre fornødenheder, der
medbringes af skibe og fly ved ankomst fra tredjelande, og som er
bestemt til forbrug om bord under skibets eller flyets rejse til og
fra det danske toldområde og under dets ophold her.
Fritagelsen er begrænset til den mængde proviant m.v.,
der efter told- og skatteforvaltningens skøn er passende
under hensyn til skibets eller flyets art, antallet af
besætningsmedlemmer og passagerer og opholdets varighed. | | 2. I § 3,
stk. ,1 nr. 1, 1. og 2. pkt. , ændres
»flyets« til: »luftfartøjets« |
2) --- | | |
Stk. 2. Toldfrihed efter stk. 1,
nr. 1, ophører, såfremt skibet eller flyet efter at
have udlosset den ved ankomsten medbragte ladning eller landsat de
medførte passagerer laster varer eller tager passagerer om
bord udelukkende til steder i det danske toldområde eller
€" bortset fra kortvarige værftsophold og lignende
€" forbliver i det danske toldområde. | | 3. I § 3,
stk. 2, ændres »flyet« til:
»luftfartøjet« |
| | |
§ 10 a. Told-
og skatteforvaltningen foretager kontrol af, at der ikke ved
indrejse i, udrejse fra eller transit af det danske
toldområde sker overtrædelse af forbud mod
indførsel, udførsel eller transit, der er fastsat af
sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære,
plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde. | | 4. I § 10
a, ændres »indrejse« til:
»indførsel« og »udrejse«
ændres til: »udførsel« |
| | |
§ 11 a. Told-
og skatteforvaltningen opkræver punktafgift af tobaksvarer,
som rejsende medfører i en mængde ud over den, der kan
indføres afgiftsfrit ved indrejse i det danske
toldområde fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet,
Slovenien, Tjekkiet og Ungarn. Told- og skatteforvaltningen
foretager den fornødne kontrol hermed. Stk. 2
. - Stk. 3 . --- | | 5.§ 11 a, stk. 1, 1.
pkt. , affattes således: »Told- og skatteforvaltningen opkræver
punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en
mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit ved
indrejse i det danske toldområde fra EU-medlemsstater i det
omfang, der i henhold til EU€™s traktater om disse
landes tiltrædelse af EU kan opkræves
punktafgifter.« |
| | |
§ 16. Fly og
skibe i det danske toldområde og andre befordringsmidler i
trafik mellem det danske toldområde og tredjelande er
undergivet told- og skatteforvaltningens tilsyn og kontrol.
Befordringsmidler, der transporterer varer, for hvilke der ikke er
betalt told eller afgifter, er også undergivet told- og
skatteforvaltningens kontrol. Told- og skatteforvaltningen har ret
til overalt i disse befordringsmidler og uden retskendelse at
foretage de undersøgelser, der er nødvendige for
kontrollens udøvelse. Stk. 2
. --- | | 6. I § 16, stk. 1, 1.
pkt . og § 19,
stk. 1, 1. pkt ., ændres »Fly« til
»Luftfartøjer« |
Stk. 3. Alle køretøjer i
trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal ved
ind- og udkørsel af det danske toldområde standse op
for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.
Endvidere skal alle køretøjer i trafik mellem det
danske toldområde og EU€™s toldområde
standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen
forlanger det. | | 7. § 16, stk. 3
affattes således: Stk. 3. Alle køretøjer i
trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal ved
ind- og udkørsel af det danske toldområde og i det
danske toldområde i øvrigt standse op for kontrol,
når told- og skatteforvaltningen forlanger det. |
Stk. 4. Skibe skal på told- og
skatteforvaltningens forlangende stoppe op. Stk. 5. Skatteministeren kan
fastsætte regler om told- og skatteforvaltningens kontrol med
og toldbehandling af de i stk. 1 nævnte
befordringsmidler og kan herunder bestemme, hvor, på hvilken
måde og på hvilke vilkår toldbehandlingen skal
finde sted. | | 8. I
§ 16, indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4. Alle
køretøjer i trafik mellem det danske toldområde
og EU€™s toldområde og i det danske
toldområde i øvrigt skal standse op for kontrol,
når told- og skatteforvaltningen forlanger det.« Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6. |
| | |
§ 19. Fly, der
medbringer uberigtigede varer, må kun lande i og afgå
fra lufthavne, der er godkendt af told- og skatteforvaltningen
(toldlufthavne). Skatteministeren kan i særlige
tilfælde dispensere herfra. Losning og lastning af varer samt
landsætning og ombordtagning af passagerer må kun finde
sted i toldlufthavne. Told- og skatteforvaltningen kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, tillade, at
losning og lastning finder sted andre steder. Stk. 2
. - Stk. 3 . --- | | |
| | |
§ 17. --- Stk. 2. Skatteministeren kan med
samtykke fra trafikministeren bestemme, at havnemyndigheder og
luftfartsmyndigheder skal underrette told- og skatteforvaltningen
om de oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i besiddelse
af i forbindelse med skibes og flys ankomst og afgang. | | 9. I § 17,
stk. 2, ændres »oplysninger, som told- og
skatteforvaltningen er i besiddelse af« til:
»oplysninger, som havne- og luftfartsmyndigheder er i
besiddelse af « |
Stk. 3. Virksomheder, der stiller
faciliteter til rådighed for de i stk. 1 nævnte
virksomheder, har pligt til at stille samtlige de i stk. 1
nævnte oplysninger om skibes og flys ankomst og afgang samt
om besætning og passagerers identitet, som de er i besiddelse
af, til rådighed for told- og skatteforvaltningen efter
dennes anvisning. Stk. 4
. --- | | 10. I
§ 17, stk. 2 og 3, ændres
»flys« til: »luftfartøjers« |
| | |
§ 23. --- Stk. 2
. --- Stk. 3. Personer, som indrejser i
eller udrejser fra det danske toldområde, og som har
været om bord på skibe eller i fly, som befinder sig i
tog, eller som færdes på offentlige veje, skal,
når told- og skatteforvaltningen forlanger det, standse op
for kontrol. Tilsvarende gælder for personer, der
færdes ved landegrænse, langs kyster, i havne og i
lufthavne eller på landingssteder. | | 11. I 23,
stk. 3, 1. pkt. og stk. 5, 1. pkt. ,
ændres »i fly« til:
»luftfartøjer« |
Stk. 4. Personer, der ved indrejse i
eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v.,
der overstiger modværdien af 15.000 euro, skal uopfordret
standse op for kontrol og har pligt til over for told- og
skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne penge m.v. Stk. 5. De i stk. 1, 3 og 4
nævnte personer og personer om bord på skibe og i fly
skal, når told- og skatteforvaltningen forlanger det, opgive
navn og bopæl. Told- og skatteforvaltningen kan kræve
disse oplysninger dokumenteret. Stk. 6
. --- | | 12. § 23, stk. 4,
affattes således: »Stk. 4. Personer, der ved
indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager
likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller
derover, skal uopfordret standse op for kontrol og har pligt til
over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne
likvide midler.« |
| | |
§ 24. --- Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
finder tilsvarende anvendelse for personer, som medfører
eller antages at medføre penge m.v., der overstiger
modværdien af 15.000 euro, eller som medfører eller
antages at medføre varer, for hvilke der af
sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære,
plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde er
fastsat forbud mod indførsel, udførsel eller
transit. | | 13. § 24, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2. Bestemmelsen i
stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for personer, som
medfører eller antages at medføre likvide midler, der
svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, eller som
medfører eller antages at medføre varer, for hvilke
der af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige,
veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller
andre grunde er fastsat forbud mod indførsel,
udførsel eller transit.« |
| | |
§ 55. Told- og
skatteforvaltningen kan i følgende tilfælde meddele
tilladelse til oprettelse af toldoplag til oplæggelse af
varer, der indføres fra tredjeland i ikke-afgiftsberigtiget
stand: 1) - 2) --- | | 14. I
§ 55 ændres
»ikke-afgiftsberigtiget« til:
»uberigtiget« |
| | |
§ 57.
Skatteministeren kan fastsætte regler om oprettelse,
indretning og benyttelse af toldoplag og
provianteringsvirksomheder, om tidspunktet for betaling af afgifter
af varer, der fraføres disse virksomheder, om
bevillingshaverens hæftelse og sikkerhedsstillelse for
afgifter af de tilførte varer, om tilbagekaldelse og
bortfald af sådanne bevillinger samt om told- og
skatteforvaltningens kontrol med varer, der tilføres og
fraføres toldoplag eller provianteringsvirksomheder. | | 15. § 57 affattes
således: » § 57. Skatteministeren
kan fastsætte regler om oprettelse, indretning og benyttelse
af toldoplag og provianteringsvirksomheder, om tidspunktet for
betaling af told og afgifter af varer, der fraføres disse
virksomheder, om bevillingshaverens hæftelse og
sikkerhedsstillelse for told og afgifter af de tilførte
varer, om tilbagekaldelse og bortfald af sådanne tilladelser
og bevillinger samt om told- og skatteforvaltningens kontrol med
varer, der tilføres og fraføres toldoplag eller
provianteringsvirksomheder.« |
| | |
§ 58.
Skatteministeren kan fastsætte regler om, hvorvidt, i hvilket
omfang og på hvilke vilkår varer told- og afgiftsfrit
kan tilføres butikker i toldlufthavne, i fly og på
skibe. Bevilling til told- og afgiftsfritagelse meddeles af told-
og skatteforvaltningen. Skatteministeren kan fastsætte regler
om told- og skatteforvaltningens kontrol med butikkerne og om
kontrol med og toldbehandling af de varer, der tilføres og
fraføres butikkerne. | | 16. I
§ 58, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1. pkt. og
stk. 3 , ændres »i fly og på
skibe« til: »på skibe og
luftfartøjer« |
Stk. 2. Skatteministeren kan
fastsætte regler, med henblik på opfyldelse af
traktatlige forpligtelser og direktiver vedtaget af EF, om salg af
told- og afgiftsfri varer fra butikker i toldlufthavne, i fly og
på skibe til passagerer i intern EU-trafik. Overstiger salget
de fastsatte mængder eller beløbsgrænser, skal
der svares afgift af det overskydende salg. | | |
Stk. 3. Skatteministeren kan
fastsætte regler, med henblik på opfyldelse af
traktatlige forpligtelser, om salg af told- og afgiftsfri varer fra
butikker i lufthavne, i fly og på skibe til passagerer i
tredjelandstrafik. | | |
Stk. 4
. --- | | |
| | |
§ 73. --- Stk. 2. Er handlingen foretaget med
forsæt for at undgå betaling af told eller afgifter,
straffes den som smugleri med bøde eller fængsel
indtil 2 år, medmindre højere straf er forskyldt efter
straffelovens § 289. Stk. 3
. - Stk. 4 . --- | | 17. I
§ 73, stk. 2, ændres »2
år« til: »1 år og 6
måneder« |
| | |
§ 76. Med
bøde straffes den, der, uden at forholdet er omfattet af
§ 73 eller straffelovens § 289,
forsætligt, groft uagtsomt eller i gentagne tilfælde
inden for 2 år over for told- og skatteforvaltningen til brug
i toldforhold: | | 18. I
§ 76, stk. 1, udgår »eller
straffelovens § 289« |
1) - 4) --- | | |
Stk. 2. Er handlingen foretaget med
forsæt for at undgå betaling af told eller afgift eller
for at opnå uberettiget fritagelse for eller
godtgørelse af told eller afgift, straffes den med
bøde eller fængsel indtil 1 år, under
skærpende omstændigheder indtil 2 år. | | 19. I
§ 76, stk. 2, ændres »1
år, under skærpende omstændigheder indtil 2
år« til: »1 år og 6 måneder,
medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens
§ 289« |
| | |
§ 79 b. For
overtrædelse af § 73, stk. 1, nr. 1og 3,
§§ 76-79 og forskrifter udstedt i medfør af
loven kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffeloven 5. kapitel. | | 20. § 79
b, affattes således: »For overtrædelser, der straffes efter
§ 73, stk. 1, nr. 1 og 3, §§ 76-79 og
forskrifter udstedt i medfør af loven, kan der
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.« |
| | |
§ 83. --- Stk. 2. Penge m.v., der overstiger
modværdien af 15.000 euro, og som forefindes i forbindelse
med told- og skatteforvaltningens kontrol efter § 23,
stk. 3 og 4, kan tilbageholdes af denne myndighed.
Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes, at pengene
m.v. stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af
straffeloven. Ved iværksættelse af tilbageholdelse
finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse
anvendelse med de ændringer, der følger af 1. og 2.
pkt. Stk. 3
. - Stk. 5 .--- | | 21. § 83, stk. 2,
affattes således: »Likvide midler, der svarer til værdien
af 10.000 euro eller derover, og som forefindes i forbindelse med
told- og skatteforvaltningens kontrol efter § 23,
stk. 3 og 4 og § 24, kan tilbageholdes af denne
myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må befrygtes,
at de likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en
overtrædelse af straffeloven. Ved iværksættelse
af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om
beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der
følger af 1. og 2. pkt.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar 2007. |
| | Stk. 2. § 1, nr. 12, 13 og
nr. 21 træder dog først i kraft den 15. juni 2007. |