Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2006)
Kirkeministeren (Bertel
Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkekirkens økonomi, lov om menighedsråd, lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og forskellige
andre love (Budgetlægning for kirke- og
præstegårdskasserne, ændret sammensætning
og opgaver for stiftsøvrigheden, aflastning af provsten for
administrative opgaver m.v.)
(Lovforslag nr. L 27).
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre de forslag, som arbejdsgruppen om ændring
af den kirkelige struktur kommer med i betænkning 1477/2006
om opgaver i sogn, provsti og stift, og som er knyttet til
kommunalreformen og ændringen af provstierne pr. 1. januar
2007. Ændringerne vedrører stiftsøvrighedens
sammensætning og opgaver efter 1. januar 2007, forpligtende
budgetsamarbejde i kommuner med flere provstier samt
vilkårene for de nye provstier, som etableres fra 1. januar
2007, herunder mulighederne for samarbejde mellem sognene,
provstens opgaver i de nye provstier samt reglerne for
budgetlægning i provstierne.
Lovforslaget er blevet til efter en omfattende
offentlighedsfase, hvor alle interessenter har haft mulighed for at
give deres mening til kende både under og efter
arbejdsgruppens arbejde med betænkningen og det deri
indeholdte udkast til lovændringer.
I forbindelse med kommunalreformen
nedlægges statsamterne og erstattes af fem regionale
statsforvaltninger, der hver ledes af en direktør. Dette
betyder også en ændret sammensætning af
stiftsøvrigheden, der i dag består af biskoppen og
statsamtmanden. Med lovforslaget vil stiftsøvrigheden pr. 1.
januar 2007 være sammensat af biskoppen og direktøren
for den regionale statsforvaltning. Hver direktør
indgår således i to stiftsøvrigheder. Samtidig
indskrænkes stiftsøvrighedens opgaver, således
at en del af de nuværende stiftsøvrighedsopgaver
flyttes til biskoppen. Det betyder, at stiftsøvrigheden
fremover alene skal varetage mere principielle opgaver: Juridisk
tilsyn med menighedsråd og provstiudvalg, administration af
fællesfonden, godkendelseskompetence vedrørende
menighedsrådets beslutning om kirken og kirkegården
(bygningsarbejder) og overordnet ledelse af
stiftsadministrationen.
Med lovforslaget justeres den nuværende
rammebudgetteringsmodel, således at menighedsrådene
inden budgetsamrådet skal aflevere detaljerede budgetbidrag,
som bl.a. omfatter angivelse af de stillinger, som budgettet
omfatter, og begrundede ønsker om merudgifter, herunder
anlægsprojekter. Derved sikres det, at provstiudvalget og
budgetsamrådet får et realistisk indblik i, hvilke
udgiftsbehov menighedsrådene har. Derudover indebærer
justeringen, at der bliver en forpligtelse til at drøfte
ønskerne til kirkeskattens og de samlede udgifters udvikling
i de kommende år. Disse justeringer vil danne et godt
udgangspunkt for det videre arbejde om den lokale kirkelige
økonomi.
Med lovforslaget får
menighedsrådene mulighed for, at de på det
første budgetsamråd efter nyvalg til
menighedsråd kan beslutte at flytte kompetence fra
provstiudvalget til budgetsamrådet med bindende virkning for
menighedsrådets funktionsperiode. Disse forslag
tydeliggør, at menighedsrådet, budgetsamrådet og
provstiudvalget skal betragtes som en helhed, der i
fællesskab har ansvaret for udskrivningen af lokal kirkeskat
og for anvendelsen af midlerne.
Med mulighederne for kompetenceflytning er det
naturligt, at budgetsamrådet som udgangspunkt skal
dække samme geografiske område som provstiudvalget.
Hovedparten af provstierne vil med ændringen af
provstistrukturen, som træder i kraft pr. 1. januar 2007,
dække samme geografiske område som kommunen. I de
provstier vil budgetsamrådet derfor bestå af
repræsentanter for provstiets menighedsråd. I
provstier, der kommer til at omfatte to eller flere kommuner, vil
kirkeskatten fortsat skulle fastsættes for hver kommune for
sig. I disse provstier vil der derfor skulle afholdes
budgetsamråd for hvert ligningsområde.
Hensynet til et effektivt arbejdende
provstiudvalg, hvor medlemmerne ikke repræsenterer bestemte
geografiske områder, men hver især varetager hele
provstiets interesser, taler for, at provstiudvalget skal have
forholdsvis få medlemmer. På den baggrund
foreslås det, at antallet af provstiudvalgsmedlemmer skal
være 4 til 6 i stedet for 2 til 7 som i dag.
I kommuner, hvor der er flere provstier, eller
dele af provstier, vil det være nødvendigt med en
ordning, der sikrer en entydig placering af ansvaret for, hvordan
folkekirkens udgifter i ligningsområdet og dermed
kirkeskatteprocenten udvikler sig. Med lovforslaget opstilles der
derfor en model for et forpligtende økonomisk samarbejde,
hvor der er flere provstier eller dele af provstier i et
ligningsområde. Endelig bliver der mulighed for, at der i
kommuner, der rummer to provstier, i stedet kan vælges et
fælles provstiudvalg for de to provstier.
Med lovforslaget ændres lov om
menighedsråd sådan, at reglerne om samarbejde
forenkles. Det foreslås således, at alle de opgaver,
som menighedsrådet kan varetage på egen hånd,
også skal kunne varetages i et samarbejde med andre
menighedsråd, uden at dette skal godkendes af
Kirkeministeriet. Det er en forudsætning, at samarbejdet
beskrives i en vedtægt sådan, at der er klarhed mellem
menighedsrådene om finansieringen og kompetencen. Dette
imødekommer den kritik, der har været af de
eksisterende samarbejdsmuligheder, som værende for
bureaukratiske. Forslaget ændrer ikke ved de eksisterende
dispensationsmuligheder for at etablere samarbejde om andre
opgaver. Sammen med lovforslagets forslag om samarbejde med
provstiet som ramme skabes der således bedre mulighed for, at
større opgaver kan løses på en økonomisk
forsvarlig og for alle parter tilfredsstillende vis.
Endelig indebærer forslaget, at provsten
lettes for en række opgaver.
Perioden for provstesyn af kirkebygningerne
ændres til mindst hvert 4. år. Provsten har fortsat
ansvaret for synet, men kan vælge at lade det forestå
af provstiets bygningssagkyndige. Derved imødekommes de
høringsparter, der har været betænkelige ved, at
provsten ikke deltog i synet. Dette syn er et supplement til
menighedsrådets årlige syn, ligesom det fortsat vil
være provstiudvalget, der har kompetencen til at beslutte,
hvilke arbejder der skal udføres som følge af synet,
og hvornår dette skal ske.
Hensigten med disse ændringer er at
skabe luft i provstestillingen, således at tjenesten som
sognepræst kan fastholdes som en væsentlig del af
provstens arbejde, samtidig med, at det må forventes, at
såvel tilsynet med provstiets præster og provstens
økonomiopgaver vil komme til at fylde mere i de kommende
år.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
indstille dette til velvillig behandling i det høje
Ting.