Skriftlig fremsættelse (6. september
2007)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
arbejdsmarkedsfondsloven, ligningsloven, personskatteloven og
forskellige andre love (Lavere skat på arbejde)
(Lovforslag nr. L 220).
Skattestoppet har siden 2001 været
grundlaget for regeringens skattepolitik. Skattestoppet har
bidraget til at skabe ro om den enkeltes økonomi og har
brudt med tidligere tiders tendens til stigende beskatning.
For at understøtte vækst og
fremgang i arbejdsudbuddet sættes skatten ned i
overensstemmelse med regeringsgrundlaget. Inden for rammerne af
skattestoppet vil nedsættelsen af beskatningen ikke reducere
råderummet til andre formål, herunder
velfærd.
Med udmøntning af den indgåede
aftale om Lavere skat på arbejde fortsættes
den linie, der blev lagt med skattenedsættelserne i 2004 med
indførelsen af beskæftigelsesfradraget og
forhøjelse af mellemskattegrænsen. Både de
allerede gennemførte og de aftalte skattenedsættelser
er således målrettet mod at styrke gevinsten ved at
arbejde for skatteydere med almindelige indkomster.
Lovforslaget indeholder en udmøntning
af skattelementerne i den aftale om Lavere skat på
arbejde, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti
den 3. september 2007.
Beskæftigelsesfradraget foreslås
forhøjet fra 2,5 pct. over to år til 4,25 pct., og det
maksimale fradrag foreslås forhøjet til 13.100 kr.
Endvidere foreslås personfradraget hævet med 1.000 kr.
over to år med 500 kr. ekstra i 2008 og yderligere 500 kr. i
2009. Forhøjelsen af personfradraget og
beskæftigelsesfradraget er navnlig til gavn for personer med
forholdsvis lave indkomster.
Mellemskattegrænsen for
lønindkomst foreslås forhøjet i 2009 med 60.900
kr. Dette svarer til 56.000 kr. for indkomst, hvor der er
fratrukket arbejdsmarkedsbidrag. Grænsen for, hvornår
man skal betale mellemskat, kommer hermed til at svare til
topskattegrænsen på 335.800 kr. Ingen kommer hermed til
at betale mellem- eller topskat, hvis indkomsten før fradrag
af arbejdsmarkedsbidrag er under 365.000 kr. Forhøjelsen af
grænsen betyder, at omkring 575.000 skatteydere slipper for
at betale mellemskat.
Efter gældende regler skal
arbejdsmarkedsbidraget sættes ned til 7,5 pct. i 2008, fordi
der er et overskud i arbejdsmarkedsfonden på knap 9 mia. kr.
i 2008. Samtidig ville arbejdsmarkedsbidraget skulle hæves
igen, hvis konjunkturerne svækkes, og ledigheden begynder at
stige. Det er uhensigtsmæssigt, at den økonomiske
virkning af arbejdsmarkedsbidraget på den måde er
konjunkturmedløbende. Det foreslås derfor, at
arbejdsmarkedsbidraget fastholdes på de nuværende 8,0
pct., og at den automatiske regulering af arbejdsmarkedsbidraget
ophæves.
Endelig foreslås suspensionen af
indbetalingerne til Den Særlige Pensionsopsparing
forlænget i 2008. Ved Forårspakken i 2004 blev
disse indbetalinger suspenderet for 2004 og 2005. Regeringen og
Dansk Folkeparti indgik den 17. juni 2005 aftale om at
forlænge suspensionen, således at der ikke skal
indbetales bidrag til Den Særlige Pensionsopsparing
(SP-bidrag) i 2006 og 2007. Det er denne suspension, der nu
foreslås forlænget med yderligere et år.
Samlet set skønnes forslaget at
være provenuneutralt i 2008 og medføre et provenutab i
2009 på ca. 3,9 mia. kr. og ca. 3,2 mia. kr. i 2010.
Indekseringen af energiafgifterne bevirker, at der er fuld
finansiering af nedsættelsen af skatten på arbejde.
Samlet set skønnes det, at forslaget medfører et
større udbud af arbejdskraft svarende til en stigning i
arbejdsudbuddet med 7-8.000 personer. Målt på varig
virkning skønnes Lavere skat på arbejde
således samlet set at være neutralt for
finanspolitikkens holdbarhed.
Forslaget er sendt i høring med
høringsfrist til den 17. september 2007.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.