L 217 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven.

(Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-04-2007

Fremsættelse: 25-04-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l217_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. april 2007)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2 -udledningen m.v.).

(Lovforslag nr. L 217).

Med dette lovforslag udmøntes regeringsgrundlaget for så vidt angår en provenuneutral og miljøfremmende omlægning af den samlede bilbeskatning. Forslaget består overordnet af fem dele:

Omlægning af varebilbeskatningen

Forslaget har til formål at reducere incitamentet til at anskaffe en varebil frem for en personbil og ligeledes at reducere de afgiftsmæssige incitamenter til at anskaffe en større varebil frem for en mindre og mere brændstoføkonomisk varebil. Det foreslås, at 95 procent satsen for små varebiler reduceres til 50 procent. For varebiler over 2,0 tons forøges satsen fra 30 til 50 procent, bortset fra varebiler over 2,5 tons som fra fabrikken er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet (f.eks. kassevogne og pick-up€™er). Afgiftsloftet på 56.800 kr. for biler over 3 tons, bortfalder bortset fra f.eks. kassevogne og pick-up€™er. Endelig forhøjes tillægsafgiften for privat anvendelse for nye varebiler under 2 tons totalvægt fra 900 kr. til 5.040 kr. for nye varebiler, og for varebiler over 3,0 tons totalvægt forhøjes tillægsafgiften fra 5.040 kr. til 15.000 kr.

Omlægning og styrkelse af sikkerhedsfradragene

Sikkerhedsfradragene i registreringsafgiften omlægges med henblik på at fremme udbredelsen af nyt udstyr, der kan fremme trafiksikkerheden. Dette betyder, at det nuværende fradrag for airbags nr. 1 og 2 afskaffes, og i stedet indføres fradrag for airbags nr. 5 og 6. ESP-fradraget for personbiler forhøjes til 2.500 kr. og udvides til også at omfatte varebiler. Ligeledes forhøjes fradraget for selealarmer fra 100 kr. til 200 kr. pr. stk. Det nuværende fradrag for indvendigt justerbart sidespejl og højt monteret stoplygte i varebiler afskaffes. Der sker en reduktion af det nuværende abs-fradrag for biler fra 4.165 kr. til 3.750 kr. Endelig indføres et fradrag for biler med mindst 5 stjerner efter EuroNCAP test for bilens sikkerhed ved kollision.

Fradrag eller tillæg i registreringsafgiften for personbiler og varebiler afhængig af bilens brændstofforbrug

Hensigten med forslaget er at give bilkøbere et økonomisk incitament til at vælge en bil med lavt brændstofforbrug. Der indføres et fradrag i registreringsafgiften for både personbiler og varebiler på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler. Samtidig indføres der et tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.

Forhøjelse af skalaknækket

Hensigten med forslaget at nedsætte registreringsafgiften for især typiske familiebiler. Det foreslås at reducere registreringsafgiften for nye personbiler via en forhøjelse af skalaknækket mellem 105 og 180 procents afgift fra 65.900 kr. til 74.000 kr. Skalaknækket mellem 105 og 180 for motorcykler forhøjes med samme beløb.

Stramning for autocampere

Det foreslås, at hovedreglen for registreringsafgift af campingbiler bliver, at der for campingbiler betales registreringsafgift som for almindelige personbiler, men at værdigrundlaget er uden udgiften til campingindretningen.

Ikrafttrædelse og virkning

Lovforslaget træder i kraft den 15. juni 2007. Ændringerne i registreringsafgiftsloven har virkning fra fremsættelsen. Ændringer i vægtafgiftsloven får virkning fra den første almindelige afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. juni 2007 og derefter.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget skønnes samlet set at reducere emissionerne fra varebiler og personbiler med ca. 175.000 tons CO2 årligt på sigt, dvs. når hele bilparken er blevet udskiftet, svarende til 2 procent.

Provenumæssige konsekvenser

Forslaget skønnes samlet set at være provenuneutralt.

Den sene fremsættelse af lovforslaget skyldes, at aftalen mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti først er indgået den 25. april 2007.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.