Skriftlig fremsættelse (25. april
2007)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven
(Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2
-udledningen m.v.).
(Lovforslag nr. L 217).
Med dette lovforslag udmøntes
regeringsgrundlaget for så vidt angår en provenuneutral
og miljøfremmende omlægning af den samlede
bilbeskatning. Forslaget består overordnet af fem dele:
Omlægning af
varebilbeskatningen
Forslaget har til formål at reducere
incitamentet til at anskaffe en varebil frem for en personbil og
ligeledes at reducere de afgiftsmæssige incitamenter til at
anskaffe en større varebil frem for en mindre og mere
brændstoføkonomisk varebil. Det foreslås, at 95
procent satsen for små varebiler reduceres til 50 procent.
For varebiler over 2,0 tons forøges satsen fra 30 til 50
procent, bortset fra varebiler over 2,5 tons som fra fabrikken er
enten åbne eller uden sideruder bag førersædet
(f.eks. kassevogne og pick-up€™er). Afgiftsloftet
på 56.800 kr. for biler over 3 tons, bortfalder bortset fra
f.eks. kassevogne og pick-up€™er. Endelig
forhøjes tillægsafgiften for privat anvendelse for nye
varebiler under 2 tons totalvægt fra 900 kr. til 5.040 kr.
for nye varebiler, og for varebiler over 3,0 tons totalvægt
forhøjes tillægsafgiften fra 5.040 kr. til 15.000
kr.
Omlægning og styrkelse af
sikkerhedsfradragene
Sikkerhedsfradragene i registreringsafgiften
omlægges med henblik på at fremme udbredelsen af nyt
udstyr, der kan fremme trafiksikkerheden. Dette betyder, at det
nuværende fradrag for airbags nr. 1 og 2 afskaffes, og i
stedet indføres fradrag for airbags nr. 5 og 6.
ESP-fradraget for personbiler forhøjes til 2.500 kr. og
udvides til også at omfatte varebiler. Ligeledes
forhøjes fradraget for selealarmer fra 100 kr. til 200 kr.
pr. stk. Det nuværende fradrag for indvendigt justerbart
sidespejl og højt monteret stoplygte i varebiler afskaffes.
Der sker en reduktion af det nuværende abs-fradrag for biler
fra 4.165 kr. til 3.750 kr. Endelig indføres et fradrag for
biler med mindst 5 stjerner efter EuroNCAP test for bilens
sikkerhed ved kollision.
Fradrag eller tillæg i
registreringsafgiften for personbiler og varebiler afhængig
af bilens brændstofforbrug
Hensigten med forslaget er at give
bilkøbere et økonomisk incitament til at vælge
en bil med lavt brændstofforbrug. Der indføres et
fradrag i registreringsafgiften for både personbiler og
varebiler på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere
end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.
Samtidig indføres der et tillæg til
registreringsafgiften på 1.000 kr. pr. km/liter, bilen
kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter
for dieselbiler.
Forhøjelse af
skalaknækket
Hensigten med forslaget at nedsætte
registreringsafgiften for især typiske familiebiler. Det
foreslås at reducere registreringsafgiften for nye
personbiler via en forhøjelse af skalaknækket mellem
105 og 180 procents afgift fra 65.900 kr. til 74.000 kr.
Skalaknækket mellem 105 og 180 for motorcykler
forhøjes med samme beløb.
Stramning for autocampere
Det foreslås, at hovedreglen for
registreringsafgift af campingbiler bliver, at der for campingbiler
betales registreringsafgift som for almindelige personbiler, men at
værdigrundlaget er uden udgiften til campingindretningen.
Ikrafttrædelse og virkning
Lovforslaget træder i kraft den 15. juni
2007. Ændringerne i registreringsafgiftsloven har virkning
fra fremsættelsen. Ændringer i vægtafgiftsloven
får virkning fra den første almindelige
afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. juni 2007 og
derefter.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes samlet set at
reducere emissionerne fra varebiler og personbiler med ca. 175.000
tons CO2 årligt på sigt, dvs. når hele bilparken
er blevet udskiftet, svarende til 2 procent.
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget skønnes samlet set at
være provenuneutralt.
Den sene fremsættelse af lovforslaget
skyldes, at aftalen mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti først er indgået den
25. april 2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.