L 213 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove.

(CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 18-04-2007

Fremsættelse: 18-04-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l213_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (18. april 2007)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove (CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.)

(Lovforslag nr. L 213).

Regeringen fremlægger hermed lovforslag til opfyldelse af den aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 2. april 2007, om "Indgreb mod skattespekulation". Aftalen har følgende indhold:

"Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale på baggrund af det af regeringen fremlagte forslag vedrørende kapitalfonde og CFC-regler, hvor der tages højde for høringssvarene €" samtidig med at målet om at stoppe aggressiv skatteplanlægning fastholdes.

Formålet med forslaget er at tilpasse reglerne for selskabsbeskatning med henblik på at gøre dem robuste og konkurrencedygtige også i de kommende år. Det styrker grundlaget for vækst og beskæftigelse og dermed for det danske velfærdssamfund.

Selskabsskattegrundlaget er aktuelt og særligt fremover under pres fra flere sider. Danske selskaber etablerer datterselskaber i udlandet og placerer renteudgifter i Danmark uden at placere tilsvarende indtægter i Danmark. De gældende regler har indtil en EU-dom i september 2006 udgjort et værn mod denne trafik for så vidt angår finansiel indkomst, men problemet gælder i realiteten alle opkøb i udlandet.

Udenlandske selskaber (særligt kapitalfonde) køber op i Danmark, placerer omkostningerne i Danmark og placerer indtægterne i udlandet. Der har ikke hidtil været noget effektivt værn mod denne trafik, da den ikke bliver fanget af de gældende tynd kapitaliseringsregler.

Desuden er der en helt generel ubalance i den gældende selskabsbeskatning, hvor danske og udenlandske selskaber anvender afskrivningsregler og finansieringsstrukturer til at nedbringe indtægterne i Danmark og forøge udgifterne i Danmark.

De helt grundlæggende årsager til denne trafik er selskabsskattesatsen og dermed størrelsen af rentefradraget og muligheden for skattefrit udbytte af datterselskabsaktier.

Aftalen vil samlet set forhindre disse mekanismer. Indførelse af nye generelle værnsregler, beskæringen af rentefradrag og stramningen af visse særligt gunstige afskrivningsregler samt lavere selskabsskattesatser skal understøtte dette formål.

Aftalens førsteårsvirkning vil give et samlet provenu efter direkte afledte skatteindtægter på mindst 2 mia. kr. svarende til skatteprovenuet ved kapitalfondes skattespekulation hidtil. Det økonomiske råderum er genoprettet og skattestoppet overholdt. Aftalen fører til en mere ligelig fordeling af selskabsskatten."

Den sene fremsættelse af lovforslaget skyldes, at aftalen først er indgået den 2. april 2007.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.