Skriftlig fremsættelse (18. april
2007)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove (CFC-beskatning
og indgreb mod kapitalfonde m.v.)
(Lovforslag nr. L 213).
Regeringen fremlægger hermed lovforslag
til opfyldelse af den aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti
indgik den 2. april 2007, om "Indgreb mod skattespekulation".
Aftalen har følgende indhold:
"Regeringen og Dansk Folkeparti har
indgået en aftale på baggrund af det af regeringen
fremlagte forslag vedrørende kapitalfonde og CFC-regler,
hvor der tages højde for høringssvarene €"
samtidig med at målet om at stoppe aggressiv
skatteplanlægning fastholdes.
Formålet med forslaget er at tilpasse
reglerne for selskabsbeskatning med henblik på at gøre
dem robuste og konkurrencedygtige også i de kommende
år. Det styrker grundlaget for vækst og
beskæftigelse og dermed for det danske
velfærdssamfund.
Selskabsskattegrundlaget er aktuelt og
særligt fremover under pres fra flere sider. Danske selskaber
etablerer datterselskaber i udlandet og placerer renteudgifter i
Danmark uden at placere tilsvarende indtægter i Danmark. De
gældende regler har indtil en EU-dom i september 2006 udgjort
et værn mod denne trafik for så vidt angår
finansiel indkomst, men problemet gælder i realiteten alle
opkøb i udlandet.
Udenlandske selskaber (særligt
kapitalfonde) køber op i Danmark, placerer omkostningerne i
Danmark og placerer indtægterne i udlandet. Der har ikke
hidtil været noget effektivt værn mod denne trafik, da
den ikke bliver fanget af de gældende tynd
kapitaliseringsregler.
Desuden er der en helt generel ubalance i den
gældende selskabsbeskatning, hvor danske og udenlandske
selskaber anvender afskrivningsregler og finansieringsstrukturer
til at nedbringe indtægterne i Danmark og forøge
udgifterne i Danmark.
De helt grundlæggende årsager til
denne trafik er selskabsskattesatsen og dermed størrelsen af
rentefradraget og muligheden for skattefrit udbytte af
datterselskabsaktier.
Aftalen vil samlet set forhindre disse
mekanismer. Indførelse af nye generelle værnsregler,
beskæringen af rentefradrag og stramningen af visse
særligt gunstige afskrivningsregler samt lavere
selskabsskattesatser skal understøtte dette
formål.
Aftalens førsteårsvirkning vil
give et samlet provenu efter direkte afledte skatteindtægter
på mindst 2 mia. kr. svarende til skatteprovenuet ved
kapitalfondes skattespekulation hidtil. Det økonomiske
råderum er genoprettet og skattestoppet overholdt. Aftalen
fører til en mere ligelig fordeling af selskabsskatten."
Den sene fremsættelse af lovforslaget
skyldes, at aftalen først er indgået den 2. april
2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.