L 211 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af tonnageskatteloven. (Justering af tonnageskatteordningen).
Fremsat den 12. april 2007 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af tonnageskatteloven
(Justering af tonnageskatteordningen)
§ 1
I lov om beskatning af rederivirksomhed
(tonnageskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 834 af 29.
august 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 1, 1. og
2. pkt., ændres »fire gange« til: »ti
gange«.
2. I § 7, stk. 3, 2.
pkt., ændres »højst fem år«
til: »højst syv år«.
3. I § 10, stk. 2,
indsættes som nr. 8 og 9:
»8) Administration af en skibspulje. Det er
en betingelse, at
a) skibene beskattes efter reglerne i denne lov
eller for så vidt angår skibe, der ikke beskattes i
Danmark, anvendes til formål, som vil kunne omfattes af denne
lov,
b) det administrerende rederi har mindst ét
skib i puljen, jf. § 7, stk.3, som ikke adskiller sig fra
de andre skibe i puljen, og
c) puljen tillige omfatter skibe, der ejes af
ikke-koncernforbundne rederier, jf. ligningslovens
§ 2.
9) Afhændelse af skibe, der helt eller
delvist omfattes af tonnageskatteordningen, jf. dog § 16,
stk. 3, eller som helt eller delvist kan omfattes af
tonnageskatteordningen, men endnu ikke er færdiggjort i et
sådant omfang, at de kan indgå i rederiets drift, samt
afhændelse eller opgivelse af retten i henhold til en
kontrakt om levering af et skib, som helt eller delvist vil kunne
omfattes af tonnageskatteordningen, jf. dog § 16,
stk. 5, 3. pkt.«
4.§ 18 affattes
således:
» § 18.
Afhændes eller opgives retten i henhold til en kontrakt om
levering af et driftsmiddel, der helt eller delvist skal omfattes
af tonnageskatteordningen, medregnes fortjeneste eller tab herved
ved opgørelsen af rederiets skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori salget sker. Fortjeneste eller tab
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for
denne.
Stk. 2. Afhændes et
driftsmiddel, der helt eller delvist skal omfattes af
tonnageskatteordningen, men som endnu ikke er færdiggjort i
et sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift,
medregnes fortjeneste eller tab ved opgørelsen af rederiets
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem
afståelsessummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer.
Stk. 3. Stk. 1-2 finder ikke
anvendelse på kontrakter om levering af skibe og skibe, der
helt eller delvist skal omfattes af
tonnageskatteordningen.«
5. I § 21 a, stk. 4,
affattes således:
» Stk. 4. §§ 9
og 12 €" 20 finder tilsvarende anvendelse.«
§ 2
Stk. 1 . Tidspunktet for
lovens ikrafttræden fastsættes af skatteministeren.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, tonnageskattelovens § 10,
stk. 2, nr. 8, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
3, og § 1, nr. 4, har virkning fra og med
indkomståret 2007.
Stk. 3.
Tonnageskattelovens § 10, stk. 2, nr. 9, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og § 1, nr.
5, har virkning for skibe, der omfattes af tonnageskatteordningen
den 1. januar 2007 eller senere, og for kontrakter om levering af
skibe, hvor skibet leveres den 1. januar 2007 eller senere. De i 1.
pkt. nævnte bestemmelser har tillige virkning for skibe, der
allerede er omfattet tonnageskatteordningen den 1. januar 2007, men
som erhverves efterfølgende af et tonnagebeskattet rederi.
Uanset 1. og 2. pkt. kan et selskab vælge, at
ændringerne først har virkning for indkomståret
2008 og senere indkomstår.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Dette lovforslag er en opfølgning
på Økonomi- og Erhvervsministeriets handlingsplan:
»Danmark som Europas førende
søfartsnation« (Det Blå Danmark), som blev
udsendt den 14. marts 2006. Det fremgår af rapporten, at
»Danmark har tilfredsstillende
rammebetingelser, der giver erhvervet mulighed for at kunne
foretage investeringer og konkurrence på det globale marked.
Organisationer i Det Blå Danmark har dog peget på
enkelte forhold, der er behov for at se nærmere på. Det
drejer sig om beskatning af pool-fees, der betales til det rederi,
der administrerer en given pool, avancebeskatning ved salg af
tonnagebeskattede skibe samt beskatning af kabelskibe.
Konkret vil regeringen tage initiativ til at
analysere konsekvenserne af at lade de udpegede områder
omfatte af tonnageskatteordningen med henblik på regeringens
overvejelser om et evt. behov for ændringer. Analysearbejdet
skal gennemføres i løbet af 2006.«
Regeringen har efter at have afsluttet sine
analyser indgået aftale med Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre om rammebetingelserne for søfartserhvervet. Parterne
er som tilkendegivet i aftale af 30. marts 2007 bl.a. enige om,
at:
»Justere tonnageskatteordningen,
således at den omfatter pool-fees samt avancer ved salg af
skibe. For avancer med den begrænsning, at den alene vil
gælde ved salg af skibe, der omfattes af
tonnageskatteordningen fra 1. januar 2007 eller senere, og
kontrakter om levering af skibe, hvor skibet er leveret den 1.
januar 2007 eller senere.
Ligeledes justeres tonnageskatteordningen om
forholdet mellem egen og lejet tonnage, således at
bruttotonnagen fra lejede skibe kan være op til 10 gange
større end den bruttotonnage, rederiet selv ejer. Endvidere
ændres den øvre tidsgrænse for time-chartrede
skibe med en købsoption, således at lejeperioden kan
være op til 7 år.«
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at sikre konkurrencedygtige rammebetingelser for
rederierhvervet.
Ovennævnte handlingsplan indeholdte
tillige et forslag om kabelskibe. I den forbindelse bemærkes
det, at skatteministeren i Forslag til Lov om ændring af
selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven,
fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering
af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne m.v.) (L 110)
har foreslået, at søfolk ombord på kabelskibe
kan omfattes af de særlige reglerne om skattefri nettohyre
(DIS-ordningen). L 110 ventes tredje behandlet i Folketinget den
12. april 2007.
Det foreslås, at
€" avancer ved salg af tonnagebeskattede
skibe henføres til beskatning under
tonnageskatteordningen,
€" indkomst ved administration af pool
samarbejder henføres til beskatning under
tonnageskatteordningen,
€" forholdet mellem egen tonnage og lejet
tonnage ændres således, at bruttotonnagen fra lejede
skibe i tonnageskatteordningen kan være ti gange
større end den bruttotonnage rederiet selv ejer, og
€" den øvre tidsgrænse for
time-chartrede skibe med en købsoption, således at
lejeperioden kan være op til 7 år.
2. Gældende regler
Generelt
Tonnageskatteordningen blev indført i
2002 med mulighed for at anvende ordningen fra og med
indkomståret 2001. Formålet med ordningen er at sikre
danske rederiers internationale konkurrenceevne. Ordningen er
senere blevet justeret, bl.a. i forbindelse med
gennemførelsen af nye EU-retningslinier for
søtransportsektoren.
Under tonnageskatteordningen erstattes den
almindelige selskabsbeskatning med en særlig tonnageskat. Den
skattepligtige indkomst opgøres ikke som under de
almindelige regler som forskellen mellem skattepligtige
indtægter og fradragsberettigede udgifter, men som et fiktivt
beløb beregnet på grundlag af den tonnage, som
rederiet anvender. Tonnageskatten opkræves uafhængigt
af rederiets faktiske driftsresultat. Skatten opkræves
således også i de år, hvor rederivirksomheden
måtte give underskud.
Der gives ikke fradrag for driftsomkostninger
under tonnageskatteordningen €" heller ikke for afskrivninger
på skibe under ordningen. Anvendelse af
tonnageskatteordningen er frivillig for rederierne. Valg eller
fravalg af ordningen er bindende for en periode på 10
år.
a) Avancer ved salg af
tonnagebeskattede skibe
Avancer ved salg af skibe beskattes i dag
efter skattelovgivningen almindelige regler. Sådan avance
beregnes som forskellen mellem salgssummen og anskaffelsessummen
tillagt udgift til forbedringer. Der er altså kun tale om en
skattepligtig indkomst i de tilfælde, hvor skibet stiger i
værdi efter anskaffelse. Der findes tilsvarende bestemmelser
om beskatning af avancer på skibe, der endnu ikke er fuldt
færdiggjorte, og på skibskontrakter.
Den nuværende beskatning er
»asymmetrisk«, idet der kun i begrænset omfang
kan opnås fradrag for eventuelle tab. Der er kun fradrag for
tab på skibe, der både erhverves og afhændes
inden for samme indkomstår. Endvidere kan tabene kun
fradrages i avancer på skibe.
b) Pool samarbejde
Tonnageskatteloven omfatter kun rederidrift
for så vidt angår egne skibe. Pool-management af andre
rederiers skibe er derfor ikke omfattet af tonnageskatteordningen,
men derimod af de almindelige skatteregler.
Honorarer og provisioner, som et rederi
måtte oppebære i forbindelse med pool-arrangementer,
falder således uden for indkomst omfattet af
tonnageskatteordningen. I det omfang rederiets egne skibe
indgår i poolen, vil en forholdsmæssig andel af
honorarerne og provisionerne dog indgå i
tonnageskatteordningen.
c) Time-chartrede skibe
I tonnageskatteloven sondres der mellem skibe
lejet uden besætning (bareboat-charter) og skibe
lejet med besætning (time-charter). Ved
bareboat-charter står lejeren for skibets drift på
samme måde, som hvis skibet havde været ejet af
rederiet selv. Ved time-charter varetages visse dele af skibets
drift derimod ofte af udlejeren.
Skibe lejet uden besætning
(bareboat-charter) kan uden begrænsninger anvendes under
tonnageskatteordningen. Skibe lejet med besætning
(time-charter) kan ligeledes omfattes af ordningen, men kun inden
for bestemte grænser. Der kan i et indkomstår
højst inddrages lejet bruttotonnage svarende til fire gange
rederiets egen bruttotonnage under tonnageskatteordningen. Indkomst
hidrørende fra eventuel overskydende lejet tonnage skal
beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler.
Bedømmelsen af, om det
ovennævnte krav til egentonnagen er opfyldt, foretages som en
samlet bedømmelse over hele indkomståret. Ved
bedømmelsen sidestilles skibe lejet uden besætning med
rederiets egne skibe. Det samme gælder skibe lejet med
besætning, når de er lejet for en periode på
mindst et år og højst fem år, og når der
samtidig med indgåelsen af lejemålet er aftalt en
køberet (købsoption), hvorefter lejer senest ved
lejemålets udløb kan erhverve skibet til højst
markedsprisen på det tidspunkt, hvor skibet blev udlejet og
køberetten aftalt.
Koncernforbundne rederier, som anvender
tonnageskatteordningen, kan opgøre forholdet mellem egen
tonnage og fremmed tonnage under ét, men dette er ingen
betingelse. Hvis muligheden vælges, foretages
opgørelsen som et gennemsnit over indkomståret.
3. Lovforslagets indhold
a) Avancer ved salg af
tonnagebeskattede skibe
Det foreslås ud fra
konkurrencemæssige hensyn, at avancer ved salg af
tonnagebeskattede skibe henføres til beskatning under
tonnageskatteordningen.
Det foreslås endvidere, at dette
tillige gælder skibe, der kan omfattes af
tonnageskatteordningen, men som endnu ikke er færdiggjorte i
et sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift.
Endelig vil det også gælde for afhændelser af
købskontrakter på skibe, der kunne omfattes af
tonnageskatteordningen.
Ovennævnte handlingsplan (Det Blå
Danmark) afdækker, at salgsavancer ved køb og salg som
hovedregel er omfattet af tonnagebeskatning i de undersøgte
lande, dvs. Tyskland, Cypern, Holland og Storbritannien. Det
konstateres, at »Der er tale om en stor aktivitet for de
danske rederier. De danske regler medfører, at danske
selskaber ikke fuldt ud har samme vilkår, som nogle af deres
konkurrenter. Reglerne kan dermed virke som en negativ
konkurrencefaktor, der modvirker rederivirksomhed under den danske
tonnageskatteordning.«
b) Pool samarbejde
Det foreslås, at administration af et
pool samarbejde medregnes efter reglerne i tonnageskatteloven.
Honorarindkomsten, der erhverves som følge af et pool
samarbejde, bliver dermed omfattet af tonnageordningen.
Administratorrederiet skal selv have mindst
ét tonnagebeskattet skib i pool samarbejdet, som ikke
adskiller sig fra de andre skibe i puljen. Det er endvidere en
betingelse, at puljen tillige omfatter skibe, der ejes af
ikke-koncernforbundne rederier.
Endelig skal alle skibene i pool samarbejdet
være skibe, som er omfattet af tonnageskatteordningen. For
så vidt angår udenlandsk beskattede skibe skal de dog
blot anvendes til formål, som ville muliggøre
tonnagebeskatning.
Pool samarbejde mellem rederier er en
integreret del af moderne rederivirksomhed. Det er almindeligt, at
driften af skibe €" både tank- og bulkskibe €" sker
i såkaldte pools, hvor flere rederier lægger deres
skibe sammen.
Det er derfor naturligt at lade hele pool
administrationshonoraret omfatte af tonnageskatteordningen. En
række lande har allerede ladet det være omfattet af
deres tonnageskatteordninger. Opdelingen af honoraret er derfor en
administrativ byrde, der ikke pålægges i andre lande
€" og som med forslaget fjernes i Danmark.
Et væsentligt formål med at
etablere pools er, at rederne ved at gå sammen opnår
stordriftsfordele, f.eks. i form af en bedre geografisk
dækning af markedet, større fleksibilitet i
udnyttelsen af den samlede flåde og tilstrækkelig
kapacitet til at indgå større rammeaftaler med store
kunder. Ved pool deltagelse reducerer den enkelte reder risikoen
for ikke at opnå tilstrækkeligt med laster til sine
skibe €" og forbedrer derved indtjeningen.
Et af de rederier, der deltager i dette
samarbejde, administrerer den pågældende pool. Dette
administrerende rederi modtager et honorar (pool fee) for
administrationen fra de andre rederier. Pool fees er således
en associeret ydelse/aktivitet til selve skibsdriften.
Konceptet bag pool samarbejde er, at
rederierne skaber en pulje af skibe (pool samarbejde),
således at kunderne kun behøver at henvende sig
ét sted. Rederierne får mulighed for en bedre og mere
fleksibel betjening af kunderne €" end hvis rederierne
opererer enkeltvis.
Rederierne i en pool har til sammen en mere
optimal størrelse end de enkelte rederiers skibe hver for
sig. At samle skibene i større flåder har blandt andet
følgende fordele:
€" Det bliver muligt at kombinere
beskæftigelse på kortere og længere kontrakter,
hvilket fordeler risikoen samtidig med, at der er mulighed for at
drage nytte af kortvarige ratestigninger.
€" Poolen kan løfte opgaver over et
større geografisk område end de enkelte rederier
alene. Når skibene puljes er der større chance for, at
der er et skib til rådighed, når og hvor en kunde
efterspørger det. Det er i højere grad muligt for
rederierne at have det rigtige skib på det rigtige sted
på det rigtige tidspunkt.
€" Der kan indgås større
kontrakter, der kræver mange skibe. Hermed er det muligt at
indgå aftaler med store afskibere, som har et stort
transportbehov, som de enkelte rederier ikke kan dække
alene.
Pool samarbejdet gør det således
muligt at indgå kontrakter, der ellers måtte afvises.
Herved sikres beskæftigelsen ombord på rederiets egne
skibe, og der skabes nye markedsmuligheder, hvilket også kan
øge den økonomiske aktivitet på land.
c) Time-chartrede skibe
Skibe lejet med besætning
(time-charter) kan omfattes af tonnageskatteordningen, men kun
inden for bestemte grænser. Der kan i et indkomstår
højst inddrages lejet bruttotonnage svarende til fire gange
rederiets egen bruttotonnage under tonnageskatteordningen. Indkomst
hidrørende fra eventuel overskydende lejet tonnage skal
beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler.
Det foreslås, at dette ændres
således, at lejet bruttotonnage svarende til ti
gange rederiets egen bruttotonnage kan inddrages under
tonnageskatteordningen.
Ved bedømmelsen sidestilles skibe
lejet med besætning med egne skibe, når de er lejet for
en periode på mindst et år og højst fem
år, og når der samtidig med indgåelsen af
lejemålet er aftalt en køberet (købsoption),
hvorefter lejer senest ved lejemålets udløb kan
erhverve skibet til højst markedsprisen på det
tidspunkt, hvor skibet blev udlejet og køberetten
aftalt.
Den øvre tidsgrænse
foreslås ændret fra fem år til syv år.
Dette foreslås for at bevare danske
rammevilkårs konkurrencemæssige stilling. I Holland er
tonnageskatteordningen ændret således, at lejet tonnage
kan indgå ubegrænset.
Med forslaget sikres fleksibiliteten i det
danske system samtidigt med, at det fortsat alene er egentlige
rederier, der kan benytte tonnageskatteordningen.
4. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
For indkomstårene 2001 €" 2004
vurderes den gennemsnitlige skat af avancer at have udgjort ca. 15
mio. kr. årligt, men med betydelige udsving fra år til
år. For 2005 vurderes beløbet til ca. 150 mio. kr.
På baggrund af gennemsnittet for de tidlige år
vurderes, at skatten i 2005 i et vist omfang er atypisk høj.
Den gennemsnitlige skat af avancer for hele perioden er 40 mio.
kr.
På denne baggrund vurderes den
gennemsnitlige skat af avancer ved en videreførsel af
gældende regler at udgøre ca. 25 mio. kr.
årligt. Den må forventes fremkomme som større
beløb i enkelte år.
Forslaget omfatter alene avancer ved salg af
skibe erhvervet den 1. januar 2007 eller senere og kontrakter om
levering af skibe, hvor skibet er leveret den 1. januar eller
senere.
Der vil derfor forløbe en
længere årrække, før forslaget har fuld
provenuvirkning.
Det vurderes med betydelig usikkerhed at den
gennemsnitlige ejerperiode for skibe er 7 €" 10 år.
Ligeledes vurderes usikkert, at skibe der er
ældre end 5 år, er så værdiforringede, at
de sædvanligvis ikke vil kunne sælges med avance. De
største avancer formodes således at blive realiseret
ved salg af yngre skibe.
Det skønnes på denne baggrund,
at forslaget gradvist vil få fuld provenuvirkning over en
periode på ca. 10 år. Provenutabet i indkomståret
2007 anslås skønsmæssigt til 2,5 mio. kr. og i
2008 til 5 mio. kr. og derefter stigende med 2,5 mio. kr.
årligt indtil 2016, hvorefter det skønnes til 25 mio.
årligt (2007-niveau og priser).
Forslaget om at lade avancer ved salg af
skibe mv. omfatte af tonnageskatteordningen skønnes med
nogen usikkerhed at medføre et varigt provenutab for det
offentlige på ca. 23 mio. kr. årligt.
Forslaget om at lade pool-fees omfatte af
tonnageskatteordningen skønnes at medføre et varigt
provenutab på ca. 5 mio. årligt.
De foreslåede ændringer
vedrørende time-chartrede skibe er lettelser, der dog ikke
skønnes at have provenumæssige konsekvenser.
For indkomståret 2007 skønnes
det samlede provenutab af forslagene til 7,5 mio. kr. og for 2008
til 10 mio. kr. Forslagenes samlede varige provenutab
skønnes til ca. 28 mio. kr. årligt.
Den kommunale andel heraf udgør ca. 4
mio. kr.
For finansåret 2007 anslås et
provenutab på 7,5 mio. kr. og for 2008 10 mio. kr.
Søfartsstyrelsen har vurderet de
afledte effekter af lovforslaget. Det er samlet vurderingen,
baseret på rederierhvervets oplysninger og ud fra de forhold,
der har kunnet forudses, at forslaget vil være
provenuneutralt for det offentlige.
5. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Forslaget skønnes ikke at
medføre øgede administrative byrder for SKAT.
Forslaget har ingen konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslagene vil umiddelbart reducere
rederiernes skattebetaling med op mod 30 mio. kr. årligt
efter en indfasningsperiode. Tilpasningen af reglerne forventes at
medføre adfærdsændringer i form af øget
tilgang af skibe til den danske tonnageskatteordning. Herigennem
skønnes skattebetalingen fra erhvervet øget omtrent i
samme omfang.
Rederierne vil opnå en administrativ
lettelse som følge af, at pool fees omfattes af
tonnageskatteordningen. I dag skal der foretages en opdeling af
pool administrationshonoraret i den del, der vedrører egne
skibe, og den del, der vedrører andre rederiers skibe.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Der er tale om ændring af en
bestående statsstøtteordning. Sådanne
ændringer skal efter EU-reglerne godkendes af Kommissionen,
inden de kan iværksættes, og regeringen vil derfor
notificere de foreslåede lovændringer.
10. Høring
Lovforslaget sendes i høring i
forbindelse med fremsættelsen.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Søfartsstyrelsen skønner, at
afledte virkninger vil øge erhvervets skattebetaling i
omtrent samme omfang. | Varigt provenutab på 28 mio. kr.
årligt ekskl. virkning af afledte virkninger |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Reduktion af rederiernes skattebetaling
på ca. 30 mio. kr. årligt efter en indfasningsperiode.
Søfartsstyrelsen skønner, at afledte virkninger vil
øge erhvervets skattebetaling i omtrent samme omfang | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Rederierne vil opnå en administrativ
lettelse som følge af, at pool fees omfattes af
tonnageskatteordningen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Der er tale om ændring af en
bestående statsstøtteordning. Sådanne
ændringer skal efter EU-reglerne godkendes af Kommissionen,
inden de kan iværksættes, og regeringen vil derfor
notificerer de foreslåede lovændringer. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Skibe lejet med besætning
(time-charter) kan omfattes af tonnageskatteordningen, men kun
inden for bestemte grænser.
Det foreslås, at der i et
indkomstår højst kan inddrages lejet bruttotonnage
svarende til ti gange (i dag fire gange) rederiets egen
bruttotonnage under tonnageskatteordningen. Indkomst
hidrørende fra eventuel overskydende lejet tonnage skal
beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler.
Til nr. 2
Det foreslås, at skibe lejet med
besætning sidestilles med egne skibe, når de er lejet
for en periode på mindst et år og højst syv
år, og når der samtidig med indgåelsen af
lejemålet er aftalt en køberet (købsoption),
hvorefter lejer senest ved lejemålets udløb kan
erhverve skibet til højst markedsprisen på det
tidspunkt, hvor skibet blev udlejet og køberetten aftalt. I
det gældende regelsæt er den øvre
tidsgrænse fem år.
Til nr. 3
Det foreslås, at rederiers indkomst ved
administration af en skibspulje (pool management) skal
henføres under tonnageskatteordningen.
Det skal bemærkes, at pool management
ikke omfatter skibsmægling, som ikke kan omfattes af
tonnagebeskatning. I et pool samarbejde indgår skibene i en
samlet pulje, og aftaler om last indgås for poolen. Lasten
findes således på vegne af pool samarbejdet og i
poolens interesse €" og ikke det enkelte rederi og det enkelte
rederis interesse. Skibsmægling består derimod i at
finde laster til og fra havne på vegne af et rederi og
varetage dets interesser. »Skibsmægling for egen
regning« består i at finde tillægslaster til og
fra bestemte havne for at sikre, at rederiets egne skibe sejler med
fuld last.
Det foreslås endvidere, at der
opstilles tre betingelser for, at det rederi, der administrerer
skibspuljen, kan henføre pool fee indkomsten til
tonnageskatteordningen:
1) Det er en betingelse, at skibene beskattes
efter tonnageskatteloven eller for så vidt angår skibe,
der ikke beskattes i Danmark, anvendes til formål, som vil
kunne omfattes af tonnageskatteloven. Skibene, der ikke beskattes i
Danmark, skal således også levere transportydelser, jf.
tonnageskattelovens § 10, og skibenes aktivitet må
ikke være omfattet af tonnageskattelovens § 8. De
almindelige betingelser om, at skibene har en bruttotonnage
på 20 t eller derover skal tillige gælde de udenlandsk
beskattede skibe i pool samarbejdet.
2) Det er en betingelse, at det administrerende
rederi har mindst ét skib i puljen, jf. tonnageskattelovens
§ 7, stk. 3, som ikke adskiller sig fra de andre
skibe i puljen. Det er tilstrækkeligt, at skibet er et
indchartret skib (bareboat eller timecharter) i puljen, der
opfylder betingelserne i § 7, stk. 3. Skibet
må ikke adskille sig fra de andre skibe i puljen, dvs. det
skal deltage på lige fod med de øvrige rederiers skibe
mht. skibstype, størrelse og fordeling af poolens
overskud.
3) Det er endvidere en betingelse, at puljen
tillige omfatter skibe, der ejes af ikke-koncernforbundne rederier,
jf. ligningslovens § 2. Denne bestemmelse indsættes
for at undgå, at skibsmæglingsvirksomhed formelt
omdannes til et pool samarbejde.
Det foreslås, at indkomst ved
afhændelse af skibe, der helt eller delvist er omfattet af
tonnageskatteordningen, henføres under
tonnageskatteordningen. Tilsvarende gælder for
afhændelse af skibe, som helt eller delvist kan omfattes af
tonnageskatteordningen, men som endnu ikke er færdiggjort i
et sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift,
samt afhændelser af købskontrakter på levering
af skibe, som helt eller delvist kunne omfattes af
tonnageskatteordningen.
I tonnageskatteloven findes et særligt
regelsæt vedrørende beskatning af genvundne
afskrivninger, der har givet anledning til fradrag i den
skattepligtige indkomst før indførslen af
tonnageskatteordningen. Uanset de nævnte forslag vil
afhændelserne fragå de særlige udlignings- og
overgangssaldi vedrørende tidligere fratrukne afskrivninger,
jf. tonnageskattelovens § 16, stk. 3, og
§ 16, stk. 5, 3. pkt.
Til nr. 4
Det foreslås, at tonnageskattelovens
§ 18, stk. 1, ikke videreføres og
tonnageskattelovens § 18, stk. 2 og 3,
begrænses til at finde anvendelse på andre driftsmidler
end skibe. Beskatning af kontrakter på andre driftsmidler
opretholdes, idet det kan være vanskeligt at vide på
forhånd, om driftsmidlet skal omfattes helt af
tonnageskatteordningen eller helt/delvist skal anvendes til anden
aktivitet. Med opretholdelsen beskattes alle kontrakter på
andre driftsmidler ens, jf. den tilsvarende bestemmelse i
afskrivningslovens § 44 C.
Den nuværende bestemmelse indeholder
reglen om, at avancer på skibe beskattes efter
skattelovgivningens almindelige regler. Bestemmelsen afløses
af den foreslåede bestemmelse i tonnageskattelovens
§ 10, stk. 2, nr. 9, hvorefter avancer omfattes af
tonnageskatteordningen.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af forslaget om at lade avance ved salg af skibe
omfatte af tonnageskatteordningen.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at tidspunktet for lovens
ikrafttræden fastsættes af skatteministeren.
Baggrunden for dette er, at der i EU-retlig
forstand er tale om ændring af en bestående
statsstøtteordning. Sådanne ændringer skal efter
EU-reglerne godkendes af Kommissionen, inden de kan
iværksættes, og regeringen vil derfor notificere de
foreslåede lovændringer for så vidt angår
salgsavancer, pool samarbejder og time-charter i forbindelse med
fremsættelsen.
Til stk. 2
Det foreslås, at inddragelse
pool-samarbejde under tonnageskatteordningen og ændringerne
vedrørende time-chartrede skibe sker med virkning fra og med
indkomståret 2007. Denne del af lovforslaget er udelukkende
begunstigende, hvorfor det anses for uproblematisk at give denne
del af forslaget tilbagevirkende kraft.
Til stk. 3
Det foreslås, at inddragelsen af
avancer ved salg af skibe sker med virkning for skibe, der omfattes
af tonnageskatteordningen den 1. januar 2007 eller senere, og for
kontrakter om levering af skibe, hvor skibet leveres den 1. januar
2007 eller senere. Det foreslås, at et lejet skib, der er
omfattet af tonnageskatteordningen inden skæringsdagen, og
som et tonnagebeskattet rederi erhverver på et senere
tidspunkt efter den 1. januar 2007, vil være omfattet af de
nye regler.
Skibe, som rederiet ejer og som allerede var
omfattet af tonnageskatteordningen den 31. december 2006, vil
således være omfattet af de hidtidige regler, hvorefter
fortjenester medregnes i rederiets skattepligtige indkomst.
Det kan ikke afvises, at ændringen
undtagelsesvis kan være af skærpende karakter, f.eks.
hvis et rederi har realiseret store tab på skibskontrakter
siden 1. januar 2007. Det foreslås derfor, at et selskab kan
vælge, at ændringerne først har virkning for
indkomståret 2008 og senere indkomstår. Herved kan
rederiet undgå ændringernes tilbagevirkende
skærpende effekt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om beskatning af rederivirksomhed
(tonnageskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 834 af 29.
august 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 7. Hvis den
bruttotonnage, som et rederi i gennemsnit over et indkomstår
har til rådighed fra lejede skibe, er større end fire
gange den bruttotonnage, som ejes af rederiet selv, beskattes
indtægt fra den overskydende del af den lejede tonnage efter
skattelovgivningens almindelige regler. Den overskydende
indtægt beregnes som den andel af den samlede
bruttoindtjening før afskrivninger og finansielle poster
opgjort efter skattelovgivningens almindelige regler, som svarer
til forholdet mellem på den ene side den del af den lejede
tonnage, der overstiger fire gange egentonnagen, og på den
anden side den samlede tonnage til rådighed. | | 1. I § 7, stk. 1, 1. og 2.
pkt ., ændres »fire gange« til: »ti
gange«. |
Stk. 2
. For koncernforbundne rederier, som ikke er omfattet af
§ 3, stk. 1, 2. pkt., kan forholdet mellem egen og
lejet tonnage opgøres for rederierne under et. | | |
Stk. 3
. Skibe, som lejes uden besætning, sidestilles ved
anvendelsen af stk. 1 med skibe ejet af rederiet. Det samme
gælder skibe, som lejes med besætning, når
skibene lejes for en periode på mindst et år og
højst fem år, og når der samtidig med
indgåelse af lejemålet aftales en køberet,
hvorefter lejer senest ved lejemålets udløb kan
erhverve skibet til højst markedsprisen ved
køberettens erhvervelse. | | 2. I § 7, stk. 3, 2.
pkt ., ændres »højst fem år«
til: »højst syv år«. |
| | |
§ 10. Indkomst omfattes
af tonnageskatteordningen, når den kan henføres til
transportydelser leveret ved anvendelse af skibe som nævnt i
§ 6, eller ydelser i nær tilknytning hertil, jf.
stk. 2. | | |
Stk. 2
. Ud over levering af transportydelser som nævnt i
stk. 1 henføres indkomst vedrørende
følgende former for virksomhed til beskatning under
tonnageskatteordningen, når sådan virksomhed
foregår i nær tilknytning til levering af
transportydelser omfattet af tonnageskatteordningen: | | |
1) Anvendelse af containere. | | |
2) Drift af lastnings-, losnings- og
vedligeholdelsesfaciliteter. | | |
3) Drift af billetkontorer og
passagerterminaler. | | |
4) Drift af kontorfaciliteter m.v. | | |
5) Salg af varer til forbrug om bord. | | |
6) En beregnet markedsleje ved rederiets egen
anvendelse af lokaler om bord. | | |
7) Lejeindtægt ved udleje af lokaler om
bord | | |
| | 4. I § 10, stk. 2 ,
indsættes som nr. 8 og 9: |
| | »8) Administration af en skibspulje. Det er
en betingelse, at |
| | a) skibene beskattes efter reglerne i denne lov
eller for så vidt angår skibe, der ikke beskattes i
Danmark, anvendes til formål, som vil kunne omfattes af denne
lov, |
| | b) det administrerende rederi har mindst ét
skib i puljen, jf. § 7, stk. 3, som ikke adskiller
sig fra de andre skibe i puljen, og |
| | c) puljen tillige omfatter skibe, der ejes af
ikke-koncernforbundne rederier, jf. ligningslovens
§ 2. |
| | 9) Afhændelse af skibe, der helt eller
delvist omfattes af tonnageskatteordningen, jf. dog § 16,
stk. 3, eller som helt eller delvist kan omfattes af
tonnageskatteordningen, men endnu ikke er færdiggjort i et
sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift, samt
afhændelse af retten i henhold til en kontrakt om levering af
et skib, som helt eller delvist vil kunne omfattes af
tonnageskatteordningen, jf. dog § 16, stk. 5, 3.
pkt.« |
| | |
§ 18. Fortjenester ved
afhændelse af skibe, der helt eller delvis omfattes af
tonnageskatteordningen, medregnes i rederiets skattepligtige
indkomst. Fortjenesten opgøres for hvert enkelt skib som
forskellen mellem salgssummen og anskaffelsessummen tillagt
udgifter til forbedringer. Ved opgørelsen af den samlede
fortjeneste, som kommer til beskatning i et indkomstår,
fragår tab på skibe, der såvel erhverves som
afhændes inden for det samme indkomstår. Stk. 2 . Afhændes
eller opgives retten i henhold til en kontrakt om levering af et
skib eller et driftsmiddel, der helt eller delvis skal omfattes af
tonnageskatteordningen, medregnes fortjeneste eller tab herved ved
opgørelsen af rederiets skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori salget sker. Fortjeneste eller tab
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for
denne. Stk. 3 . Afhændes et
skib eller et driftsmiddel, der helt eller delvis skal omfattes af
tonnageskatteordningen, men som endnu ikke er færdiggjort i
et sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift,
medregnes fortjeneste eller tab ved opgørelsen af rederiets
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem
afståelsessummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer. | | 5.§ 18 affattes
således: § 18. Afhændes
eller opgives retten i henhold til en kontrakt om levering af et
driftsmiddel, der helt eller delvist skal omfattes af
tonnageskatteordningen, medregnes fortjeneste eller tab herved ved
opgørelsen af rederiets skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori salget sker. Fortjeneste eller tab
opgøres som forskellen mellem afståelsessummen for
retten i henhold til kontrakten og anskaffelsessummen for
denne. Stk. 2 . Afhændes et
driftsmiddel, der helt eller delvist skal omfattes af
tonnageskatteordningen, men som endnu ikke er færdiggjort i
et sådant omfang, at det kan indgå i rederiets drift,
medregnes fortjeneste eller tab ved opgørelsen af rederiets
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori salget
sker. Fortjeneste eller tab opgøres som forskellen mellem
afståelsessummen og anskaffelsessummen tillagt udgifter til
forbedringer. Stk. 3 . Stk. 1-2
finder ikke anvendelse på kontrakter om levering af skibe og
skibe, der helt eller delvist skal omfattes af
tonnageskatteordningen. |
| | |
§ 21. --- Stk. 4
. §§ 9, 12-17, § 18, stk. 2 og 3, og
§§ 19 og 20 finder tilsvarende anvendelse. | | 6. I § 21 a, stk. 4 ,
affattes således: » Stk. 4. §§ 9
og 12 €" 20 finder tilsvarende anvendelse.« |