Skriftlig fremsættelse (12. april
2007)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
tonnageskatteloven (Justering af tonnageskatteordningen).
(Lovforslag nr. L 211).
Lovforslaget er en opfølgning på
Økonomi- og Erhvervsministeriets handlingsplan: "Danmark som
Europas førende søfartsnation" (Det Blå
Danmark), som blev udsendt den 14. marts 2006. Det fremgår af
rapporten, at
"Danmark har tilfredsstillende rammebetingelser,
der giver erhvervet mulighed for at kunne foretage investeringer og
konkurrence på det globale marked. Organisationer i Det
Blå Danmark har dog peget på enkelte forhold, der er
behov for at se nærmere på. Det drejer sig om
beskatning af pool-fees, der betales til det rederi, der
administrerer en given pool, avancebeskatning ved salg af
tonnagebeskattede skibe samt beskatning af kabelskibe.
Konkret vil regeringen tage initiativ til at
analysere konsekvenserne af at lade de udpegede områder
omfatte af tonnageskatteordningen med henblik på regeringens
overvejelser om et evt. behov for ændringer. Analysearbejdet
skal gennemføres i løbet af 2006."
Regeringen har efter at have afsluttet sine
analyser indgået aftale med Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre om rammebetingelserne for søfartserhvervet. Parterne
er som tilkendegivet i aftale af 30. marts 2007 bl.a. enige om,
at:
"Justere tonnageskatteordningen, således at
den omfatter pool-fees samt avancer ved salg af skibe. For avancer
med den begrænsning, at den alene vil gælde ved salg af
skibe, der omfattes af tonnageskatteordningen fra 1. januar 2007
eller senere, og kontrakter om levering af skibe, hvor skibet er
leveret den 1. januar 2007 eller senere.
Ligeledes justeres tonnageskatteordningen om
forholdet mellem egen og lejet tonnage, således at
bruttotonnagen fra lejede skibe kan være op til 10 gange
større end den bruttotonnage, rederiet selv ejer. Endvidere
ændres den øvre tidsgrænse for time-chartrede
skibe med en købsoption, således at lejeperioden kan
være op til 7 år."
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at sikre konkurrencedygtige rammebetingelser for
rederierhvervet.
Forslaget skønnes samlet set at ville
være provenuneutralt for det offentlige.
Den sene fremsættelse af lovforslaget
skyldes, at der først er indgået aftale om
rammebetingelserne for søfartserhvervet den 30. marts
2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.