L 208 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).
(Udlandsstipendium).
Fremsat den 12. april 2007 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Udlandsstipendium)
§ 1
I lov om statens uddannelsesstøtte
( SU -loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 628 af 23. juni
2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 19. april
2006, § 21 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 8 i lov nr.
516 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
» Stk. 3. Uddannelsessøgende
kan få uddannelsesstøtte i form af udlandsstipendium
til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående
uddannelse eller til en hel uddannelse på kandidatniveau i
udlandet, jf. afsnit I a.
Stk. 4. Uddannelsesstøtte til
uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad samt
udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk
videregående uddannelse eller til en hel uddannelse på
kandidatniveau i udlandet administreres af Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte (styrelsen).«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
2. I § 12, stk.
2, 1. pkt., ændres »konto i et pengeinstitut i
Danmark« til: »Nemkonto«.
3. Efter § 46
indsættes:
»Afsnit I a
Udlandsstipendium
Kapitel 11 a
Betingelser, administration og
klageadgang
§ 46 a.
Uddannelsessøgende kan efter ansøgning få
udlandsstipendium som tilskud til betaling af studieafgift til en
uddannelsesinstitution i udlandet, hvis de har ret til
uddannelsesstøtte til
1) studieophold i udlandet som led i en dansk
videregående uddannelse efter regler fastsat i medfør
af § 3, stk. 6, eller
2) en hel videregående uddannelse på
kandidatniveau i udlandet af op til to års varighed efter
regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan efter
forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og
kulturministeren fastsætte nærmere regler om, hvilke
hele uddannelser på kandidatniveau i udlandet der kan gives
udlandsstipendium til, og kan herunder bestemme, at kun visse
uddannelser på bestemte uddannelsesinstitutioner i udlandet
kan give ret til udlandsstipendium.
Stk. 3. Uddannelsessøgende, der har
ret til uddannelsesstøtte til studieophold i udlandet som
led i videregående uddannelser, som kulturministeren og
økonomi- og erhvervsministeren har fastsat regler om, har
ret til udlandsstipendium, hvis undervisningsministeren har
godkendt dette efter aftale med den pågældende
minister.
§ 46 b.
Udlandsstipendium kan højst gives i to år i en
uddannelsesperiode, der svarer til 120 ECTS-point.
Udlandsstipendium til studieophold i udlandet i forbindelse med en
uddannelse, der er udbudt efter lov om korte videregående
uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), kan dog højst
gives i ét år i en uddannelsesperiode, der svarer til
60 ECTS-point.
Stk. 2. Udlandsstipendium kan enten bruges
i forbindelse med et studieophold i udlandet, jf. § 46 c,
eller en uddannelse på kandidatniveau i udlandet, jf. §
46 d, eller fordeles mellem disse.
§ 46 c.
Uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne i § 46
a, stk. 1, nr. 1, kan få udlandsstipendium til studieophold i
en periode, der svarer til det antal ECTS-point, som den danske
uddannelsesinstitution på forhånd har godkendt som
meritgivende i uddannelsen i Danmark, jf. dog § 46 b.
Stk. 2. Udlandsstipendiet udgør den
faktiske studieafgift, dog højst et beløb, der svarer
til statstilskuddet eller bevillingen, som den danske
uddannelsesinstitution modtager for den uddannelsessøgende,
der er optaget på uddannelsen.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om opgørelsen af den
faktiske studieafgift og statstilskuddet eller bevillingen.
Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
uddannelsesinstitutionen kan træffe den endelige
administrative afgørelse om opgørelsen af
udlandsstipendiets størrelse.
§ 46 d.
Uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne i § 46
a, stk. 1, nr. 2, kan få udlandsstipendium til en hel
uddannelse på kandidatniveau i den normerede studietid for
uddannelsen i udlandet, jf. dog § 46 b.
Stk. 2 Udlandsstipendiet til en hel
uddannelse på kandidatniveau udgør den faktiske
studieafgift, dog højst et beløb, der svarer til
statstilskuddet eller bevillingen til danske
uddannelsesinstitutioner for tilsvarende uddannelser.
Stk. 3. Retten til udlandsstipendium til en
hel uddannelse på kandidatniveau er betinget af, at den
uddannelsessøgende ved begyndelsen af uddannelsen i udlandet
har mindst 5 klip eller slutlånsrater, jf. kapitel 5, til
rådighed for hver uddannelsesperiode med udlandsstipendium
der svarer til 30 ECTS-point.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om opgørelsen af den
faktiske studieafgift og statstilskuddet eller bevillingen.
§ 46 e.
Udlandsstipendium tildeles foreløbigt, når den
uddannelsessøgende opfylder betingelserne herfor.
Stk. 2. Den endelige tildeling af
udlandsstipendium er betinget af, at studieafgiften er betalt til
uddannelsesinstitutionen i udlandet.
Stk. 3. For uddannelser på
kandidatniveau og studieophold, der har længere varighed end
ét år, er den endelige tildeling af udlandsstipendium
for det andet år af uddannelsesperioden tillige betinget af
den uddannelsessøgendes studiemæssige fremdrift i
udlandet.
Stk. 4. Foreløbigt
udlandsstipendium, der ikke kan tildeles endeligt, kræves
tilbagebetalt efter § 31 og regler fastsat i medfør
heraf.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om betingelserne for den
endelige tildeling af udlandsstipendium.
§ 46 f.
Udlandsstipendium udbetales til den uddannelsessøgendes
Nemkonto. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om udbetaling af udlandsstipendium, herunder om
udbetalingsterminer.
§ 46 g.
Styrelsen kan hos offentlige myndigheder og institutioner samt
private institutioner indhente oplysninger om den
uddannelsessøgende, der er nødvendige for tildeling
og tilbagebetaling af udlandsstipendium.
Stk. 2. Styrelsen kan til
uddannelsesinstitutionerne og til andre offentlige myndigheder
videregive oplysninger om de uddannelsessøgende, der er
nødvendige for vejledning og afgørelse om
udlandsstipendium.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om
1) adgang til at indhente oplysninger efter stk.
1 og 2 og kan herunder fastsætte, hvilke oplysninger der skal
gives i elektronisk form,
2) indhold og udformning af
ansøgninger,
3) ansøgningsfrister og
4) krav til den uddannelsessøgendes
dokumentation for optagelse, forhåndsgodkendelse af merit,
studieafgiften og den studiemæssige fremdrift i udlandet.
Stk. 4. Den uddannelsessøgende skal
oplyse navn, adresse og personnummer ved ansøgning om
udlandsstipendium og ved henvendelse i øvrigt i en sag til
styrelsen og Økonomistyrelsen.
§ 46 h.
Styrelsen træffer den endelige administrative
afgørelse efter bestemmelserne i afsnit I a, jf. dog §
46 c, stk. 3, 2. pkt. Afgørelser, som styrelsen har truffet
efter § 46 a, stk. 1, § 46 d, stk. 3, og § 46 e,
stk. 3 og 4, og regler fastsat i medfør heraf, kan dog
indbringes for Ankenævnet for Uddannelsesstøtten efter
bestemmelserne i § 46, stk. 2 og 3.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
Stk. 2. Loven finder anvendelse for
studieophold og hele uddannelser på kandidatniveau i
udlandet, som den uddannelsessøgende påbegynder den 1.
juli 2008 og senere.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på aftalen af 20. juni 2006 mellem
regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre om fremtidens velstand, velfærd og investeringer i
fremtiden (velfærdsaftalen) og aftalen af 2. november 2006 om
udmøntning af globaliseringspuljen €" opfølgning
på velfærdsaftalen. Af aftaleteksten fremgår
:
"I dag begrænses mange studerendes mulighed
for at få meritgivende kortere studieophold på en
udenlandsk videregående uddannelsesinstitution af kravet om
ligevægt i udvekslingsordningerne. Danske studerende, som vil
læse en del af deres danske uddannelse i udlandet,
finansierer derfor i visse tilfælde selv deltagerbetalingen.
Der etableres en ny stipendieordning til studieophold i udlandet,
der er fuldt meritgivende som en del af en dansk uddannelse.
Uddannelsernes kvalitet sikres ved kravet om, at studieopholdet
skal forhåndsgodkendes som fuldt meritgivende af den
studerendes danske uddannelsesinstitution.
Udlandsstipendiet skal gå til hel eller
delvis dækning af studieafgiften i udlandet og kan
højst svare til taxametertilskuddet til samme
uddannelsesforløb på en tilsvarende uddannelse i
Danmark. De studerende kan samtidig få deres SU med.
For studerende på en kort
videregående uddannelse (KVU) kan udlandsopholdet
højst have en varighed på et år, mens en
studerende på en mellemlang videregående uddannelse
(MVU) kan have et ophold på en udenlandsk
uddannelsesinstitution af en varighed på højst to
år.
For studerende på universitetsuddannelserne
kan stipendiet opnås i maksimalt to år. De to år
kan anvendes enten på bacheloruddannelsen eller på
kandidatuddannelsen eller fordeles på de to uddannelser.
Hvis en studerende anvender de to år
på at tage kandidatuddannelse i udlandet, skal den
udenlandske uddannelse være godkendt af en dansk myndighed.
Udmøntningen af godkendelsesproceduren drøftes med
Rektorkollegiet.
Udlandsstipendieordningen evalueres efter tre
år, hvorefter forligskredsen drøfter de indvundne
erfaringer. I evalueringen indgår, om
uddannelsesinstitutionernes bevillinger påvirkes på en
sådan måde, at det svækker kvaliteten af
undervisningen."
2. Gældende regler om
statens uddannelsesstøtte (SU) til hele uddannelser i
udlandet og studieophold som led i en dansk uddannelse
Den danske uddannelsespolitik var i en lang
periode præget af et ønske om at være
selvforsynende inden for alle uddannelsesområder. I
slutningen af 1980€™erne opstod et behov for
"kandidater" inden for uddannelsesområder, som ikke blev
udbudt i Danmark. På den baggrund blev der åbnet
mulighed for at tildele SU til uddannelsessøgende i
uddannelser, der ikke fandtes i Danmark. Først i begyndelsen
af 1990€™erne blev der mere generelt åbnet for SU
til hele uddannelser i udlandet ud fra en uddannelsespolitisk
betragtning om, at internationalisering bør fremmes gennem
støttemulighederne.
Ved uddannelse i Norden gives SU efter samme
regler som ved uddannelse i Danmark. Ved uddannelse i lande uden
for Norden gives der som udgangspunkt kun SU til videregående
uddannelser. Der gives stipendium og eventuelt studielån i
indtil 4 år samt slutlån i 12 måneder. Er
uddannelsen normeret til mere end 4 år, kan den
uddannelsessøgende kun få stipendium og eventuelt
studielån til de sidste 4 år af uddannelsen. SU gives
til uddannelser i udlandet, som er offentligt anerkendte i
studielandet, som ville kunne blive offentligt anerkendte i
Danmark, og som giver en erhvervskompetence, der umiddelbart kan
finde almindelig anvendelse i Danmark.
Studieophold i udlandet betragtes i SU-henseende
derimod som en del af den danske uddannelse. Det har siden
1970€™erne været muligt at få SU til
studieophold, der kunne indgå som en del af en dansk
uddannelse.
Udgangspunktet i forbindelse med tildeling af
støtte til hele uddannelser i udlandet var, som nævnt
ovenfor, oprindeligt at give støtte til uddannelser, der
ikke kunne tages i Danmark. Denne tanke er bevaret i
begrænsningen af det eksisterende supplerende stipendium som
tilskud til dækning af betaling for undervisning. Der kan
således kun gives supplerende stipendium til en hel
uddannelse i udlandet, hvis uddannelsen skønnes at
dække et særligt erhvervsbehov i Danmark, og der ikke
findes en uddannelse med samme erhvervssigte her. Det supplerende
stipendium gives således kun til et meget begrænset
antal uddannelser i udlandet.
De gældende regler om supplerende
stipendium som tilskud til dækning af betaling for
undervisning og støtte til hele uddannelser i udlandet
fremgår af § 4, § 7, stk. 5 og 6, og § 11 i
SU-loven og § 6, stk. 8, og kapitel 19 i
SU-bekendtgørelsen nr. 349 af 20. april 2006, mens de
gældende regler om uddannelsesstøtte til studieophold
i udlandet som en del af en dansk uddannelse fremgår af
§ 65 i SU-bekendtgørelsen.
I de nordiske lande er videregående
uddannelser som udgangspunkt gratis. I det øvrige Europa
betales højst en moderat studieafgift på offentlige
uddannelsesinstitutioner, undtagen i England, hvor studieafgiften
både på offentlige og private universiteter og colleges
ligger væsentligt over gennemsnittet i det øvrige
Europa. I lande uden for Europa betales betydeligt højere
studieafgifter.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget udvides
uddannelsesstøtten med et udlandsstipendium, der giver flere
uddannelsessøgende fra Danmark økonomisk mulighed for
at tage et studieophold i udlandet som led i en dansk
videregående uddannelse eller en hel uddannelse på
kandidatniveau på en udenlandsk uddannelsesinstitution.
Udlandsstipendiet er som udgangspunkt skattefrit. Hvis
udlandsstipendium og legater fra anden side overstiger den
studerendes faktiske betaling for studieafgiften, vil den
studerende være skattepligtig af det overskydende
beløb. Da ordningen kun omfatter uddannelsessøgende,
der er studerende ved videregående uddannelser,
benævnes de uddannelsessøgende lige som i
ovennævnte aftaletekst i det følgende som studerende.
Ordningen vil betyde, at de studerende kan tage såvel
uddannelsesstøtte til dækning af leveomkostninger (SU)
som en særlig, øremærket
uddannelsesstøtte (udlandsstipendium) med til hel eller
delvis finansiering af studieafgift til studieopholdet eller
uddannelsen på kandidatniveau i udlandet.
Udlandsstipendiet gives til betaling af den
faktiske studieafgift i udlandet, men kan højst svare til
statstilskuddet eller bevillingen til den uddannelse i Danmark, som
studieopholdet er en del af. For så vidt angår hele
uddannelser på kandidatniveau i udlandet, kan
udlandsstipendiet højst svare til statstilskuddet til en
tilsvarende uddannelse i Danmark. Hvis betalingen er højere
end det danske statstilskud eller bevilling, skal den studerende
selv skaffe finansiering for resten af udgiften.
3.1. Ordningens udformning
Det foreslås, at der kan gives i alt to
års udlandsstipendium. Udlandsstipendium kan bruges enten til
studieophold som led i en dansk uddannelse eller til en hel
uddannelse på kandidatniveau i udlandet eller fordeles mellem
disse. Studerende ved uddannelser, der er udbudt efter
bestemmelserne i lov om korte videregående uddannelser
(erhvervsakademiuddannelser), kan dog højst få
udlandsstipendium i ét år.
Det er et krav for at give udlandsstipendium, at
den studerende opfylder betingelserne for at få SU efter de
generelle regler, der gælder for henholdsvis retten til SU
til studieophold i udlandet og retten til SU til en hel uddannelse
i udlandet. For hele uddannelser i udlandet på kandidatniveau
er det en yderligere betingelse, at den studerende har et
tilstrækkeligt antal måneder med SU (stipendium eller
slutlånsrater) tilbage til at gennemføre uddannelsen i
udlandet. Den studerende har dog mulighed for at fravælge
klip.
Udlandsstipendiet er efter forslaget ikke gjort
afhængigt af den studerendes indkomst. Det betyder, at der
ikke foretages reduktion i udlandsstipendiet i forbindelse med
indkomstkontrollen af SU. En nedsættelse af udlandsstipendiet
i forbindelse med indkomstkontrol for det enkelte
støtteår ville være uhensigtsmæssig, da
udlandsstipendiet gives som tilskud til en faktisk betaling af
studieafgift.
Det foreslås, at udlandsstipendiet tildeles
foreløbigt, når den studerende opfylder betingelserne
herfor. Udlandsstipendiet tildeles således forud med henblik
på betaling af studieafgift.
Udlandsstipendiet tildeles først endeligt,
når den studerende ved kvittering eller lignende har
dokumenteret, at studieafgiften til studieopholdet eller
uddannelsen på kandidatniveau er betalt til den udenlandske
uddannelsesinstitution. Formålet er at sikre, at
udlandsstipendiet er brugt efter hensigten. For uddannelser
på kandidatniveau og studieophold, der har længere
varighed end ét år, er den endelige tildeling af
udlandsstipendium for det andet år af uddannelsesperioden
ydermere betinget af den studerendes studiemæssige fremdrift
i udlandet.
Udlandsstipendium, der ikke kan tildeles
endeligt, kræves tilbagebetalt på samme vilkår
som SU, der ikke kan tildeles endeligt.
Udgangspunktet for den foreslåede
udmøntning af ordningen har været et ønske om
at give de studerende, som vælger at benytte muligheden for
et studieophold i udlandet, vilkår, som i størst
muligt omfang svarer til de vilkår, der gælder for
studerende, der tager hele uddannelsen i Danmark.
Der foreslås derfor en ren
stipendieordning, hvori der ikke indgår elementer af
lån eller krav om tilbagebetaling ved manglende fremdrift
og/eller merit for den gennemførte uddannelse. Det betyder,
at udlandsstipendiet tildeles forud med henblik på betaling
af studieafgift.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at
udlandsstipendium normalt højst kan udbetales for ét
år ad gangen.
3.1.1. Godkendelse af
studieophold i udlandet som led i en dansk videregående
uddannelse som berettigende til udlandsstipendium
Retten til udlandsstipendium til studieophold i
udlandet som led i en dansk videregående uddannelse
afhænger af retten til SU til studieophold efter
SU-bekendtgørelsens § 65. Heraf følger, at den
studerende skal have ret til SU efter de regler, der gælder
for SU til uddannelse i Danmark, samt at den danske
uddannelses-institution har godkendt studieopholdet som led i den
danske uddannelse. Dette betyder, at studieopholdet skal give fuld
merit i den danske uddannelse. For at kunne berettige til SU
kræves derfor, at studieopholdet kan forhåndsgodkendes
af den danske uddannelsesinstitution som fuldt meritgivende i den
danske uddannelse, før den studerende påbegynder
studieopholdet i udlandet. Formålet er blandt andet at sikre
kvalitet og relevans af opholdet.
Den danske uddannelsesinstitution træffer
afgørelsen om forhåndsgodkendelse af merit.
Afgørelser om merit i uddannelser på
undervisningsministerens og kulturministerens områder kan
indbringes for Kvalifikationsnævnet, jf. 5 a i lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 74 af 24. januar 2003, som
ændret ved § 1, nr. 4, i lovforslag nr. L 97, vedtaget
af Folketinget den 20. marts 2007 (Udvidelse af
kvalifikationsnævnets kompetence) (Folketingstidende 2001-02,
2. samling: Folke-tingets forhandlinger spalte 4885, 6712 og 7041,
tillæg A spalte 4504, tillæg B spalte 933, tillæg
C spalte 495 €" lov nr. 415 af 6, juni 2003).
Afgørelser om merit, herunder om forhåndsmerit i
uddannelser på ministeren for videnskab, teknologi og
udviklings område kan indbringes for universitære
klageorganer, jf. lovforslag nr. L 140, fremsat af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling den 31. januar 2007.
Afgørelser om meritgodkendelse af uddannelser på
økonomi- og erhvervsministerens område træffes
af Søfarts-styrelsen, hvis der er tale om merit for fag, der
er bestået i udlandet.
Uddannelsesinstitutioner, der er bemyndiget til
at træffe afgørelse om retten til SU, træffer
selv afgørelse om retten til udlandsstipendium. Styrelsen
træffer afgørelse om retten til SU til uddannelse
på uddannelsesinstitutioner, der ikke er bemyndiget, jf.
§ 42 i SU-loven og § 71, stk. 1, i
SU-bekendtgørelsen om uddannelsesstedernes administration af
SU. Styrelsen træffer desuden afgørelse om
ligestilling af udenlandske statsborgere med danske statsborgere i
støttemæssig henseende, jf. kapitel 20 (særlige
bestemmer for uddannelsessøgende, der ikke er danske
statsborgere) i SU-bekendtgørelsen.
3.1.2. Godkendelse af hele
uddannelser i udlandet på kandidatniveau som berettigende til
udlandsstipendium
Relevans og kvalitet af de korte studieophold i
udlandet sikres ved, at studieopholdet skal forhåndsgodkendes
som fuldt meritgivende af den studerendes danske
uddannelsesinstitution, jf. ovenfor. Det er hensigten, at relevans
og kvalitet af uddannelser i udlandet sikres ved en dansk
myndigheds godkendelse.
Som oven for nævnt foreslås retten
til udlandsstipendium knyttet til retten til SU. En studerende skal
derfor for at være berettiget til udlandsstipendium til en
hel uddannelse i udlandet på kandidatniveau opfylde
betingelserne for at få SU til uddannelse i udlandet. Det er
således en betingelse, at den udenlandske uddannelse og
uddannelsesinstitution er offentligt anerkendt i studielandet, at
uddannelsen giver en erhvervskompetence, der umiddelbart kan finde
almindelig anvendelse i Danmark, samt at uddannelsen og
uddannelsesinstitutionen er af en sådan art, at den ville
kunne offentligt anerkendes i Danmark. Heri ligger, at
universitetsuddannelser skal leve op til de akademiske og
videnskabelige standarder, der gælder for højere
uddannelser i Danmark. Disse uddannelser reguleres af
universitetsloven, der indeholder et grundlæggende krav om
forskningsfrihed.
Det foreslås, at undervisningsministeren
bemyndiges til efter forhandling med ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling og kulturministeren at fastsætte
regler om, at godkendelse af den konkrete uddannelse sker ud fra en
til ordningen knyttet oversigt over universiteter m.fl
(positivliste), som har samarbejdsaftaler om udveksling af
studerende med et dansk universitet eller en dansk
professionshøjskole. Godkendelser vil i disse tilfælde
knytte sig til det udenlandske uddannelsesmiljø (enkelte
uddannelser, uddannelser under institutter/fakulteter eller alle
uddannelser på en institution), som aftalerne dækker.
Herudover vil et antal internationalt anerkendte universiteter, der
ikke har samarbejdsaftaler med danske universiteter, blive optaget
på listen. Optagelsen sker på grundlag af
internationalt anerkendte rankinglister, som f.eks THES (Times
Higher Education Supplement). Videnskabsministeren bidrager til
positivlisten på grundlag af oplysninger fra universiteterne.
Hvis en studerende ønsker at få udlandsstipendium til
en uddannelse ved et universitetsmiljø, som ikke er på
positivlisten, skal den studerende henvende sig til det
universitet, eventuelt den professionshøjskole, som
vedkommende er bachelor fra. Institutionen foretager en faglig
vurdering, af hvorvidt det udenlandske universitet har en
sådan faglig kvalitet, at den danske institution kunne have
en samarbejdsaftale med den pågældende udenlandske
institution. Denne vurdering lægges til grund for
afgørelsen af, hvorvidt det pågældende
udenlandske universitetsmiljø kan optages på
positivlisten.
Det er hensigten, at de danske universiteter skal
vejlede de studerende om kvaliteten af uddannelserne i
udlandet.
Det foreslås at bemyndige
undervisningsministeren til efter forhandling med ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling og kulturministeren tillige at
udarbejde en oversigt €" en negativliste €" over
uddannelser, som ikke kan udløse udlandsstipendier på
institutioner, der ellers er omfattet af positivlisten. På
denne over-sigt kan fx optages uddannelser, hvor der fra centralt
hold er fastsat maksimale optagelsestal i Danmark. Dette er
begrundet i et ønske om, at der tages særlige
forholdsregler for at begrænse kandidatproduktionen i
udlandet for de uddannelser i Danmark, hvor der fra centralt hold
sættes grænser for antallet af optagne studerende
begrundet i et snævert arbejdsmarked og stor
arbejdsløshed. Der er alene tænkt på
uddannelser, som kulturministeren fastsætter regler om.
Det er hensigten, at undervisningsministeren
efter forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling og kulturministeren varetager den overordnede styring af
ordningen gennem fastlæggelse af over-sigter over
institutioner og uddannelser, der kan være berettigende til
udlandsstipendium.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der er en mangeårig tradition for, at unge
danskere søger til udlandet under hele eller en del af deres
videregående uddannelse. Staten yder SU til leveomkostninger
efter allerede gældende regler, mens det er op til den
studerende selv at dække eventuelle studieafgifter og
øvrige omkostninger ved udlandsopholdet. Studie-afgiften
bortfalder dog i det omfang, studieopholdet er omfattet af en
udvekslingsaftale mellem den udenlandske og den danske
uddannelsesinstitution, idet staten til gengæld betaler for
den studerende fra udlandet.
Den nye ordning med etablering af
udlandsstipendier til hel eller delvis dækning af
studieafgifter i udlandet øger støtten til
€" studerende, der er optaget på hele
uddannelser på kandidatniveau i udlandet og
€" studerende, der er optaget på danske
uddannelser, som ønsker studieophold uden for de
indgåede udvekslingsaftaler.
Herved får flere studerende bedre mulighed
for uddannelse på udenlandske institutioner, som kan have
høje studieafgifter, der kan være vanskelige at
finansiere af private midler.
I 2005 var der knap 1000 SU-modtagere svarende
til 680 årsstuderende under (hel) uddannelse på
kandidatniveau i udlandet. Ca. 200 SU-modtagere svarende til ca.
140 årsstuderende har valgt at studere på de
ovennævnte internationalt anerkendte universiteter af meget
høj kvalitet, som kan forventes omfattet af en positivliste
på ca. 100 institutioner. Herfra skal dog trækkes
studerende ved etårige masteruddannelser, svarende til mellem
60 og 120 ECTS-point, som ofte forekommer i lande med angelsaksisk
uddannelsestradition. En stor del af de studerende, der læser
ved internationalt anerkendte universiteter i udlandet pt. har
valgt at uddanne sig i disse lande. Disse studerende vil med denne
ordning fremover ikke være berettiget til udlandsstipendium,
men alene til SU i udlandet. Knap 100 af de 140 årsstuderende
fra de ovennævnte internationalt anerkendte universiteter,
som var under uddannelse uden for Norden, har hidtil betalt selv,
men vil fremover være berettiget til udlandsstipendium
på gennemsnitligt 55.000 kr. (2007-niveau) pr.
årsstuderende. Opgjort i merudgifter vil denne såkaldte
dødvægt for disse studerende udgøre ca. 1 mio.
kr. i 2008, ca. 4 mio. kr. i 2009 og ca. 5 mio. kr. i 2010,
når ordningen er fuldt implementeret. Ordningen
indebærer, at flere studerende fremover vil søge
optagelse på de ovennævnte internationalt anerkendte
universiteter, men her er den internationale konkurrence om
pladserne hård. Der forventes et årligt optag på
i størrelsesordenen 150 studerende svarende til en bestand
på ca. 300 årsstuderende i ligevægt, og at de,
som selv betalte studieafgifter, vil udgøre omkring en
tredjedel heraf.
En række af disse internationalt anerkendte
universiteter har samarbejdsaftaler med danske universiteter, men
der findes endnu ikke samlede oplysninger om omfanget af
udvekslingsaftaler mellem danske universiteter og udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvorfor oversigten over
aktivitetsskønnet over uddannelser på kandidatniveau
alene knytter sig til de disse højtrangerede universiteter.
Hertil kommer, at aktivitetsskønnet omfatter uddannelser
på kandidatniveau uanset længde.
I 2005 var der ca. 3.500 SU-modtagere, der svarer
til ca. 2.400 årsstuderende, på studieophold i
udlandet. Der findes ikke oplysninger om, hvorvidt de selv betalte
studieafgifter eller var dækket af udvekslingsordninger. Det
er derfor særdeles vanskeligt at skønne over det
fremtidige træk på udlandsstipendier og den heri
indeholdte dødvægt. Det vurderes, at ordningen vil
udløse udlandsstipendier til ca. 400 årsstuderende i
efteråret 2008 voksende til mindst 1.000 årsstuderende
i løbet af et par år, og at de, som selv ville have
betalt studieafgifter, vil udgøre omkring 15-20 pct. heraf.
Udlandsstipendiets størrelse vil afhænge af de €"
ofte dyre €" studieafgifter på de efterspurgte
institutioner og især af taxametertilskuddet til de
uddannelser, som de studerende ikke finder dækket
tilstrækkeligt ind gennem udvekslingsaftaler. Der er forudsat
en gennemsnits-takst på 55.000 kr. pr.
årsstuderende.
Stipendieudgifter ud over dødvægten
forudsættes i princippet kompenseret gennem sparede
taxametertilskud til tilsvarende uddannelser i Danmark.
Forudbetaling af udlandsstipendier svarende til den af
institutionen meddelte forhåndsmerit må dog forudses at
indebære et tab, idet en del af de studerende på
studieophold i udlandet erfaringsmæssigt kun
gennemfører dele af de uddannelsesmoduler, som der er givet
forhåndsmerit til. Staten må derfor betale dobbelt for
de dele af studieopholdene i udlandet, som ikke giver endelig
merit, hvilket skønnes at indebære merudgifter i
størrelsesordenen 30 pct. af de bagudbetalte
taxametertilskud eller ca. 1,1 mio. kr. i 2010, 5,2 mio. kr. i 2011
og 12,3 mio. i 2012, stigende til 18,0 mio. i 2015.
Administration af den nye ordning kræver
engangsudgifter til IT-udvikling. Det skal bl.a. sikres, at den
enkelte studerendes forbrug af udlandsstipendier ikke overskrider
de tidsmæssige rammer i lovforslaget, herunder den samlede
ramme på to studieår. Etableringsudgifterne til
IT-understøttelsen af ordningen vurderes at udgøre
ca. 2,0 mio. kr.
Der vil være driftsudgifter til information
og vejledning til de studerende og til understøttelse af
uddannelsesinstitutionernes administration samt til at administrere
udlandsstipendieordningen €" herunder til at behandle
ansøgninger og fastsætte, hvilken taxametersats der
skal udbetales efter. Endvidere vil der være driftsudgifter
til administration af SU som følge af den forventede
øgede udrejse - herunder til sagsbehandling om godkendelse
af uddannelser i udlandet som er berettigende til SU, og behandling
af ændringsansøgninger.
Endelig vil der være udgifter til den
statistiske overvågning og evaluering af administrationen af
ordningerne og deres uddannelsesmæssige effekt. De samlede
årlige driftsudgifter anslås til 1,6 mio. kr., hvoraf
løn udgør 1,1 mio. kr. og øvrig drift 0,5 mio.
kr.
De samlede udgifter til ordningerne finansieres
dels af de afsatte globaliseringsmidler i 2008 og 2009 på
hhv. 12,0 og 15,0 mio. kr., dels af en automatisk nedgang i
antallet af udbetalte taxametertilskud til universiteter m.fl.
på ca. 16,0 mio. kr. i 2008 og 47,6 mio. kr. i 2009. Denne
nedgang i aktiviteten på ordinære videregående
uddannelser skyldes, at noget af studieaktiviteten som følge
af ordningen foregår i udlandet i stedet for at finde sted
ved de danske institutioner.
Nedenstående tabel belyser konsekvenserne
af en fuld indkøring af ordningen i henhold til dette
lovforslag. Den politiske aftale om udlandsstipendier og de dertil
afsatte bevillinger omfatter kun 2008 og 2009. Der vil i
forbindelse med den fortsatte udmøntning af
globaliseringspuljen skulle tages stilling til eventuelle
justeringer af ordningerne samt til de ufinansierede
administrationsudgifter for årene 2010 og fremover, hvor
nedenstående overslag kun er foreløbige.
Selvom ordningen vil blive udfaset efter 2009,
vil den medføre merudgifter flere år fremover. Med den
valgte model skal aftalepartierne dermed også være
indstillet på at lade globaliseringspuljen finansiere
omkostningerne hertil eller fremskaffe alternativ finansiering.
Aktivitetsskøn:
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Aktivitet (antal årsstuderende) | | | | | | | | |
Uddannelser på kandidatniveau
(omfatter kun de 100 universiteter på ovennævnte
positivliste) | 60 | 200 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
- Heraf dødvægt | 24 | 71 | 93 | 93 | 93 | 93 | 93 | 93 |
Studieophold | 400 | 900 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
- Heraf dødvægt | 145 | 173 | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 |
| | | | | | | | |
Udgifter finansieret af overførte
uforbrugte taxameterstyrede bevillinger | | | | | | | | |
Stipendieudgifter (uden
dødvægt) (mio. kr.) | 16,0 | 47,6 | 56,5 | 56,5 | 56,5 | 56,5 | 56,5 | 56,5 |
- Heraf uddannelser på kandidatniveau
(omfatter kun de 100 universiteter på ovennævnte
positivliste) | 2,0 | 7,1 | 11,5 | 11,5 | 11,5 | 11,5 | 11,5 | 11,5 |
- Heraf studieophold | 14,0 | 40,5 | 45,0 | 45,0 | 45,0 | 45,0 | 45,0 | 45,0 |
| | | | | | | | |
Udgifter finansieret af globaliseringspuljen
i år 2008 og 2009 | | | | | | | | |
Stipendieudgifter €"
dødvægt (mio. kr.) | 9,3 | 13,4 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 |
- Heraf uddannelser på kandidatniveau
(omfatter kun de 100 universiteter på ovennævnte
positivliste) | 1,3 | 3,9 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
- Heraf studieophold | 8,0 | 9,5 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
| | | | | | | | |
Administration (mio. kr.) | 2,7 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
Finansiering fra globaliseringspuljen, samt
finansieringsbehovet i 2010-2012 (mio. kr.) | 12,0 | 15,0 | 16,6 | 16,6 | 16,6 | 16,6 | 16,6 | 16,6 |
| | | | | | | | |
Merudgift ved tab af ECTS-point | - | - | 1,1 | 5,2 | 12,3 | 15,8 | 17,6 | 18,0 |
| | | | | | | | |
Udgifter i alt | 12,0 | 15,0 | 17,7 | 21,8 | 28,9 | 32,4 | 34,2 | 34,6 |
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Lovovervågning
Det følger af aftalen af 2. november 2006
om udmøntning af globaliseringspuljen, at
udlandsstipendieordningen evalueres efter tre år. Den
foreslåede ændring af SU-loven vil derfor blive
omfattet af lovovervågning. Som led i denne overvågning
vil Undervisningsministeriet sammen med Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling i folketingsåret 2011-2012
gennemføre en undersøgelse med det formål
blandt andet at vurdere, om uddannelsesinstitutionernes bevillinger
påvirkes på en sådan måde, at det
svækker kvaliteten af undervisningen, samt erfaringer med
ordningen, herunder fx anvendelsen af positiv- og
negativlister.
Den faktiske studieaktivitet følges
løbende, og der vil på baggrund af den faktiske
studieaktivitet, som er omfattet af ordningen, ske en samlet
vurdering af de økonomiske konsekvenser, herunder
konsekvenser for universiteterne, af lovforslaget i 2009.
15 måneder efter lovens ikrafttræden
udarbejdes en status for ordningen. På den baggrund indkaldes
forligskredsen specielt med henblik på en drøftelse af
ordningens konsekvenser for universiteternes økonomi.
Drøftelsen vil i den forbindelse inddrage
søgemønstre, merit m.v. i ordningens første
år og optaget i ordningens andet år.
10. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation (AC),
Bestyrelsesforeningen for Social og Sundhedsskoler (B-SOSU),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforening (BUPL),
C3, CIRIUS, CVU-Bestyrelsesforening, CVU-Rektorkollegiet, Danmarks
Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, Danmarks
Erhvervsskoleforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Forvaltningshøjskole, Danmarks Journalisthøjskole,
Dansk Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks
Konservative Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Danmarks
Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri; Dansk erhverv, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk
Industri (DI), Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Datatilsynet, Den Grafiske
Højskole, Ergoterapeuternes Rektorforsamling,
Erhvervsakademirådet, Erhvervsskoleledere i Danmark,
Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA), Foreningen
af Skoleledere ved de tekniske skoler (FS), Foreningen af
Universitets- og Handelshøjskolestuderende, Foreningen for
Frie Samarbejdende MVU-institutioner, Frederiksberg Kommune,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS-A), Handelsskolernes
Bestyrelsesforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Interesseorganisationen
for handelsskolernes ledere (HFI), Jordemoderuddannelsens
Rektorforening, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriets
Rektorer, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Lærerseminariernes og pædagogseminariernes
bestyrelsesforeninger, Lærerseminariernes Rektorforsamling,
Lærerstuderendes Landskreds, MVU-rådet, Nævnet om
Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Radiografuddannelsens
Rektorforsamling, Rektorforsamling for bioanalytikeruddannelser,
Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler,
Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen
for Teknika, Rektorforsamlingen ved håndarbejdsseminarierne,
Rektorkollegiet, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af ledere ved
skolerne for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser,
Studierådet for Ingeniørstuderende i Danmark, Suhr's
Seminarium, SU-rådet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning og VUC Bestyrelsesforening.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Sparede taxametertilskud på ca. 16,0
mio. kr. vedr. aktivitet i år 2008, ca. 47,6 mio. kr. vedr.
aktivitet i år 2009 (omfatter kun studieophold og uddannelser
på de 100 universiteter på ovennævnte
positivliste). | En udgift til udlandsstipendier på ca.
25,3 mio. kr. i år 2008 og 61,0 mio. kr. i år 2009
(omfatter kun studieophold og uddannelser på de 100
universiteter på ovennævnte positivliste). |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Administration af den nye ordning
kræver engangsudgifter til IT-udvikling på 1,3 mio. kr.
i øvrig drift i 2007 og 0,7 mio. kr. i øvrig drift
2008. Administrationen af ordningerne
skønnes at indebære driftsudgifter på 0,7 mio.
kr. i 2008, hvoraf løn udgør 0,6 mio. kr. I 2009 og
herefter skønnes driftsudgifterne at udgøre 1,6 mio.
kr., hvoraf løn udgør 1,1 mio. kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
SU-lovens afsnit I regulerer
uddannelsesstøtte til uddannelse indtil kandidatgrad eller
magisterkonferensgrad (SU), mens afsnit II regulerer
uddannelsesstøtte til ph.d.-studiet inden opnåelse af
kandidatgrad. Med det foreslåede nye afsnit I a udvides
uddannelsesstøtten med en særlig,
øremærket form for uddannelsesstøtte, nemlig et
udlandsstipendium på indtil to år til studieophold i
udlandet som led i en dansk videregående uddannelse eller til
en hel uddannelse på kandidatniveau i udlandet. Den
foreslåede ændring af § 1 er en konsekvens
heraf.
Til nr. 2
Ændringen er en redaktionel ændring
som følge af indførelsen af Nemkonto ved lov nr. 1203
af 27. december 2003 om offentlige betalinger m.v.
Til nr. 3
Til § 46 a
Til stk. 1
Det foreslås, at studerende, der har ret
til SU til studieophold i udlandet som led i en dansk
videregående uddannelse, vil kunne få tilskud til
betaling af studieafgiften til uddannelsesinstitutionen i udlandet
i form af et udlandsstipendium. Betingelserne for ret til SU til
studieophold i udlandet fremgår af SU-bekendtgørelsens
§ 65, der har hjemmel i lovens § 3, stk. 6. Heraf
følger, at den studerende skal have ret til SU til den
danske uddannelse, som den studerende er indskrevet på, og at
den danske uddannelsesinstitution har godkendt, at studieopholdet
er en del af den danske uddannelse €" i praksis, at den danske
uddannelsesinstitution, før studieopholdet i udlandet
påbegyndes, har godkendt, at studieopholdet vil være
fuldt meritgivende i den danske uddannelse.
Retten til SU til den danske uddannelse, som den
studerende er indskrevet på, er betinget af, at den
studerende opfylder betingelserne i lovens § 2 og har klip
eller slutlånsrater tilbage til uddannelsen, jf. lovens
kapitel 5. Den studerende skal således opfylde blandt andet
aldersbetingelsen for SU, være dansk statsborger eller i
støttemæssige henseende kunne ligestilles hermed,
må ikke være erklæret studieinaktiv eller modtage
anden offentlig støtte, der tilsigter at dække
leveomkostningerne, og skal have mindst ét klip eller
én slutlånsrate tilbage til uddannelsen i Danmark. Om
slutlån henvises til bemærkningerne til den
foreslåede § 46 d, stk. 3.
Har den studerende aldrig søgt om SU til
den uddannelse i Danmark, som studieopholdet er et led i, vil det
være nødvendigt at indgive ansøgning herom
samtidig med ansøgningen om udlandsstipendium, for at
uddannelsesinstitutionen eller styrelsen vil kunne afgøre,
om den studerende har ret til SU. Ønsker den studerende ikke
SU, er det muligt at fravælge støtten allerede i
forbindelse med ansøgningen.
Det foreslås, at studerende, der har ret
til SU til en videregående uddannelse på kandidatniveau
i udlandet, ligeledes kan få udlandsstipendium til en
uddannelse af op til 2 års varighed. En uddannelse på
kandidatniveau skal som det er tilfældet i Danmark være
normeret til 120 ECTS-point, for at kunne berettige til
udlandsstipendium. Baggrunden for dette er et ønske om, at
understøtte Bologna-processens mål om en fælles
europæisk uddannelsesstruktur (3+2), hvilket også er
kommet til udtryk i universitetsloven.
Betingelserne for SU til uddannelser i udlandet
fremgår af lovens § 2, stk. 3, og § 4, stk. 1, samt
SU-bekendtgørelsens §§ 53-64. Heraf følger
det blandt andet, at den studerende ud over de forannævnte
almindelige betingelser for at få SU, skal have haft
sammenhængende ophold i Danmark i mindst 2 år inden for
de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet, og at
styrelsen har godkendt, at uddannelsen i udlandet giver ret til
uddannelsesstøtte, jf. SU-bekendtgørelsen § 62,
stk. 1.
Afgørelse om ret til SU træffes af
styrelsen efter ansøgning fra den studerende, jf. lovens
§ 2 og regler fastsat i medfør heraf. Efter lovens
§ 42 kan undervisningsministeren dog bestemme, at de
afgørelser, som styrelsen kan træffe, helt eller
delvist henlægges til uddannelsesinstitutionerne. En lang
række uddannelsesinstitutioner med videregående
uddannelser er bemyndiget til at træffe afgørelse om
ret til SU for studerende, der er indskrevet på
uddannelsesinstitutionen. Disse uddannelsesinstitutioner vil
således også være bemyndiget til at træffe
afgørelse om, hvorvidt en studerende opfylder betingelserne
i den foreslåede § 46 a, stk. 1, nr. 1, om
udlandsstipendium til studieophold, mens styrelsen i alle
tilfælde træffer afgørelse om, hvorvidt den
studerende opfylder betingelserne i den foreslåede § 46
a, stk. 1, nr. 2, om udlandsstipendium til en hel uddannelse
på kandidatniveau.
Til stk. 2
Undervisningsministeren kan efter forhandling med
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og
kulturministeren fastsætte regler om, hvilke uddannelser i
udlandet på kandidatniveau der kan gives udlandsstipendium
til. Det er hensigten blandt andet at fastsætte regler om, at
uddannelser på de udenlandske uddannelsesinstitutioner, der
fremgår af en offentliggjort positivliste, kan udløse
ret til udlandsstipendium som tilskud til betaling af
studieafgiften, jf. i øvrigt de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.2.
Til stk. 3
Det foreslås, at studieophold som led i
uddannelser under kulturministerens og økonomi- og
erhvervsministerens områder kun omfattes af
udlandsstipendieordningen efter aftale mellem
undervisningsministeren og kulturministeren eller økonomi-
og erhvervsministeren.
På kulturministerens område er
perioden 2007-2010 omfattet af en flerårsaftale, som
fastlægger aktivitets- og ressourceniveauet for hver enkelt
institution. For så vidt angår de korte studieophold er
der i flerårsaftalen særlig fokus på de gensidige
udvekslingsaftaler, som skal bidrage til at internationalisere de
danske uddannelser. Kulturministeren ønsker derfor at have
mulighed for at afvente evalueringen af udlandsstipendieordningen
med henblik på at vurdere ordningens betydning for
udvekslingsaftalerne. På den baggrund kan
udlandsstipendieordningen indgå i forhandlingerne om
institutionernes aktivitets- og ressourceniveau i forbindelse med
en ny flerårsaftaleperiode.
Til § 46 b
Til stk. 1
Det foreslås, at udlandsstipendiet
højst kan gives i to år i en uddannelsesperiode, der
svarer til 120 ECTS-point (European Credit Transfer System), hvor
30 point svarer til ét semester. Studerende ved uddannelser
i Danmark, der er udbudt efter bestemmelserne i lov om korte
videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), kan
dog højst få udlandsstipendium i ét år i
en periode, der svarer til 60 ECTS-point, til meritgivende
studieophold på en uddannelsesinstitution i udlandet, jf. den
foreslåede § 46 c.
Til stk. 2
Det forslås, at den studerende selv kan
vælge, om de to år med udlandsstipendium skal bruges
til studieophold i udlandet eller til uddannelse på
kandidatniveau i udlandet. Har den studerende således valgt
at benytte udlandsstipendium svarende til ét semester eller
30 ECTS-point i forbindelse med et studieophold som led i en dansk
videregående uddannelse, har den studerende kun mulighed for
at få udlandsstipendium til tre semestre eller 90 ECTS-point
af en hel uddannelse på kandidatniveau i udlandet.
Til § 46 c
Til stk. 1
Der foreslås, at udlandsstipendiet som
tilskud til betaling af studieafgiften ved studieophold i udlandet
som led i en dansk videregående uddannelse gives i en
periode, der svarer til det antal ECTS-point, som
uddannelsesinstitutionen på forhånd har godkendt som
meritgivende i uddannelsen i Danmark, jf. bemærkningerne til
den foreslåede § 46 a, stk. 1. Udlandsstipendiet kan dog
højst gives i en periode på to år, jf.
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i §
46 b.
Til stk. 2
Med bestemmelsen foreslås det, at
udlandsstipendium som tilskud til betaling af studieophold i
udlandet som led i en dansk videregående uddannelse svarer
til den faktiske studieafgift, som kræves for opholdet
på den udenlandske uddannelsesinstitution. Dog kan
udlandsstipendiet ikke overstige det tilskud eller den bevilling,
som den danske uddannelsesinstitution modtager fra staten for en
studerende, der er optaget på uddannelsen.
Til stk. 3.
Den foreslående bemyndigelse til at
fastsætte regler om opgørelsen af studieafgiften
tænkes anvendt til at bestemme, at udlandsstipendiet alene
skal dække de dele af studieafgiften, som statstilskuddet
eller bevillingen dækker i Danmark. Det vil sige, at betaling
for bolig, forsikring m.v. ikke medtages i den faktiske
studieafgift. Endvidere foreslås det, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om
statstilskuddet eller bevillingen og herunder bestemme, hvilke
statstilskud eller eventuelt hvilke dele af bevillingen der skal
indgå i beregningen af udlandsstipendiet. Det er hensigten,
at statstilskud til undervisning, fællesfunktioner og
bygninger og de tilsvarende bevillinger skal lægges til grund
for beregningen af udlandsstipendiet. Det foreslås, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
uddannelsesinstitutionen træffer den endelige administrative
afgørelse om, hvilke statstilskud eller eventuelt hvilke
dele af bevillingen der skal indgå i beregningen af
udlandsstipendiet.
Til § 46 d
Til stk. 1
Udlandsstipendiet gives som tilskud til betaling
af studieafgift til hele uddannelser på kandidatniveau i
udlandet
Til stk. 2
Med bestemmelsen foreslås det, at
udlandsstipendium som tilskud til betaling af hele uddannelser
på kandidatniveau i udlandet svarer til den faktiske
studieafgift, som kræves for opholdet på den
udenlandske uddannelsesinstitution. Dog kan udlandsstipendiet ikke
overstige det tilskud eller den bevilling, som en dansk
uddannelsesinstitution modtager for en tilsvarende uddannelse.
Til stk. 3
Som det fremgår af lovens afsnit I har SU
til videregående uddannelser tre former, nemlig stipendium,
studielån og slutlån. Den studerende kan efter
nærmere fastsatte vilkår få SU i studietiden,
hvor SU beregnes og udbetales med et beløb pr.
kalendermåned. Stipendium og studielån betegnes samlet
som månedlige klip og slutlån som månedlige
slutlånsrater. Et klip skal altid indeholde stipendium, men
kan også omfatte studielån. Den studerende kan
fravælge klip for en eller flere måneder. Der kan
højst gives 70 klip (rammen) til videregående
uddannelse. Rammen kan dog udvides, hvis den studerende opfylder
betingelserne herfor. Den studerende kan få slutlån i
indtil 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af
uddannelsen, hvis den studerende har brugt alle de klip, der kan
tildeles til uddannelsen. Tildelingen sker på grundlag af en
vurdering af, om den studerende kan afslutte uddannelsen inden for
12 måneder. Slutlån forrentes, administreres og
tilbagebetales på samme vilkår som studielån.
For at få ret til udlandsstipendium
foreslås det fastsat som et krav, at den studerende ved
uddannelsens begyndelse har et antal klip eller slutlånsrater
til rådighed, der svarer til mindst 5 klip eller
slutlånsrater til rådighed til uddannelsen for hver 30
ECTS-point, som perioden med udlandsstipendium svarer til. For at
få ret til udlandsstipendium, fx til en toårig
uddannelse på kandidatniveau i udlandet (svarende til mindst
120 ECTS-point), er det således et krav, at den studerende
har mindst 20 klip eller slutlånsrater til rådighed.
Hvis antallet af ECTS-point, som perioden med udlandsstipendium
svarer til, ikke umiddelbart er deleligt med 30, agtes der afrundet
til fordel for den studerende. Kravet om, at den studerende skal
have SU tilbage til uddannelsen i udlandet, er med til at sikre, at
uddannelsen i udlandet ikke bliver studietidsforlængende for
den samlede bachelor- og kandidatuddannelse, herunder at den
studerende ikke tager en kandidatuddannelse i Danmark med fuld SU
og herefter en ny kandidatuddannelse i udlandet med
udlandsstipendium.
Til stk. 4
Den foreslående bemyndigelse til at
fastsætte regler om opgørelsen af studieafgiften
tænkes anvendt til at bestemme, at udlandsstipendiet alene
skal dække de dele af studieafgiften, som statstilskuddet
eller bevillingen til en tilsvarende uddannelse i Danmark
dækker. Det vil sige, at betaling for bolig, forsikring m.v.
ikke medtages i den faktiske studieafgift. Endvidere foreslås
det, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om
tilskuddet eller bevillingen, og herunder kan bestemme, hvilke
statstilskud eller eventuelt hvilke dele af bevillingen der skal
indgå i beregningen af udlandsstipendiet. Det er hensigten,
at tilskud til undervisning, fællesfunktioner og bygninger og
de tilsvarende bevillinger skal lægges til grund for
beregningen af udlandsstipendiet
Til § 46 e
Til stk. 1
For at undgå misbrug af ordningen
foreslås det, at udlandsstipendiet tildeles
foreløbigt, når den studerende opfylder betingelserne
herfor, jf. bemærkningerne til den foreslående §
46 a og €" for så vidt angår udlandsstipendium til
en hel uddannelse på kandidatniveau i udlandet €" §
46 d, stk. 3.
Til stk. 2
Den endelige tildeling af udlandsstipendiet
foreslås først at ske, når den studerende ved
kvittering eller lignende har dokumenteret, at studieafgiften til
studieopholdet eller uddannelsen på kandidatniveau er betalt
til den udenlandske uddannelsesinstitution.
Til stk. 3
Som en yderligere betingelse, der kun
gælder for uddannelser på kandidatniveau og
studieophold, der har længere varighed end ét
år, forslås det, at den endelige tildeling af
udlandsstipendium for det andet år af uddannelsesperioden
gøres betinget af den studerendes studiemæssige
fremdrift i udlandet. Udlandsstipendium, der er udbetalt for andet
år af studieopholdet eller uddannelsen på
kandidatniveau, betragtes således som et en foreløbig
udbetaling, indtil første år af studieopholdet eller
uddannelsen på kandidatniveau er bestået.
Det er hensigten, at den danske
uddannelsesinstitution, som har vejledt den studerende, skal
vurdere, om der foreligger tilstrækkelig dokumentation for
studiefremdrift og videresende denne information til styrelsen.
Til stk. 4
Udlandsstipendium, der ikke kan tildeles
endeligt, kræves tilbagebetalt på samme vilkår
som anden uddannelsesstøtte, der ikke kan tildeles endeligt,
jf. lovens § 31, og regler fastsat i medfør heraf. Det
betyder blandt andet, at udlandsstipendiet skal betales tilbage
senest den 1. i den måned, der følger to måneder
efter, at tilbagebetalingskravet er rejst. Økonomistyrelsen
kan dog bestemme en afdragsordning over en periode på
højst tre år. Det til enhver tid skyldige
beløb, herunder misligholdt gæld, forrentes med en
årlig rente, der svarer til den, der følger af lov om
renter ved forsinket betaling. Renten tilskrives
månedligt.
Til stk. 5
Med den foreslående bemyndigelse for
undervisningsministeren til at fastsætte regler om
betingelserne for den endelige tildeling af udlandsstipendium er
det hensigten blandt andet at fastsætte regler om frister for
den studerendes indsendelse af dokumentation for betaling af
studieafgiften og om krav til den studerendes studiefremdrift.
Til § 46 f
Udlandsstipendium foreslås udbetalt til den
studerendes Nemkonto, jf. bemærkningerne til nr. 2.
Det foreslås endvidere, at
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
udbetalingen af udlandsstipendium, herunder om udbetalingsterminer.
Det er hensigten blandt andet at fastsætte regler om, at
udlandsstipendium normalt højst kan udbetales for ét
år ad gangen, og at udlandsstipendium som udgangspunkt
udbetales i terminer svarende til, hvornår den konkrete
uddannelsesinstitution i udlandet forlanger studieafgiften betalt.
Forlanger uddannelsesinstitutionen i udlandet således
studieafgiften betalt inden starten af hvert semester, udbetales
udlandsstipendiet halvårligt.
Til § 46 g
Til stk. 1
Det foreslås, at styrelsen kan indhente
oplysninger fra andre offentlige myndigheder og institutioner samt
private institutioner til brug for afgørelse om ret til
udlandsstipendium. Det drejer sig blandt andet om oplysninger om
forhåndsgodkendelse af merit.
Til stk. 2
Uddannelsesinstitutionerne bistår efter
lovens § 43 og regler fastsat i medfør heraf styrelsen
ved tildeling af SU. Denne bistand består blandt andet i en
pligt til at vejlede de studerende om SU. Da udlandsstipendium
fungerer i samspil med SU og derfor også er omfattet af
uddannelsesinstitutionernes vejledningsforpligtelse, foreslås
det, at styrelsen også kan videregive oplysninger om
studerende til uddannelsesinstitutioner og andre offentlige
myndigheder, hvis oplysningerne er nødvendige for at sikre
en korrekt vejledning om udlandsstipendium. Der vil blandt andet
blive tale om at videregive oplysninger om perioden for tildeling
af udlandsstipendium.
Det er endvidere hensigten, at den studerende,
der ønsker udlandsstipendium til en uddannelse på
kandidatniveau i udlandet, forud for, at ansøgningen
indgives til styrelsen, henvender sig til en af de
uddannelsesinstitutioner, der har samarbejdsaftale med den
udenlandske uddannelsesinstitution inden for det
pågældende uddannelsesområde. Hvis den
udenlandske uddannelsesinstitution ikke har en samarbejdsaftale,
skal den studerende henvende sig til det universitet eventuelt den
professionshøjskole, som vedkommende er bachelor fra. Den
danske udannelsesinstitution skal tilbyde den studerende vejledning
om kvaliteten af den uddannelse, den studerende ønsker
udlandsstipendium til. Det er hensigten, at den danske
uddannelsesinstitution, som den studerende modtager vejledning fra,
skal udfylde en mentor-rolle for den studerende under dennes
uddannelse på kandidatniveau i udlandet.
Til stk. 3
Med den foreslåede bemyndigelse er det
hensigten at fastsætte regler om adgang til at indhente
oplysninger efter stk. 1 og 2 og herunder at fastsætte,
hvilke oplysninger der skal gives i elektronisk form, indhold og
udformning af ansøgninger, ansøgningsfrister og krav
til den studerendes dokumentation for optagelse, studieafgift og
studiefremdrift.
Til stk. 4
Bestemmelsen, der svarer til lovens § 41, er
nødvendig, dels fordi tildeling af udlandsstipendium knytter
sig til retten til SU, dels fordi udlandsstipendium, der ikke kan
tildeles endeligt, tilbagebetales, administreres og forrentes
på samme måde som anden uddannelsesstøtte, der
ikke kan tildeles endeligt, jf. lovens § 31 og regler fastsat
i medfør heraf. Det er således et krav, at modtagere
af udlandsstipendium kan identificeres på samme måde
som SU-modtagere.
Til § 46 h
Den foreslåede bestemmelse afskærer
klageadgangen for de afgørelser, som styrelsen træffer
efter det foreslåede afsnit I a. Dog kan følgende
afgørelser, som styrelsen træffer, indbringes for
Ankenævnet for Uddannelsesstøtte:
€" Afgørelser om hvorvidt den
studerende har ret til SU til studieophold i udlandet efter
SU-bekendtgørelsens § 65 eller til en uddannelse
på kandidatniveau efter lovens § 4, stk. 1, og regler
fastsat i medfør heraf, jf. den foreslående § 46
a, stk. 1.
€" Afgørelser om, hvorvidt den
studerende opfylder betingelsen om at skulle have et vist antal
stipendieklip eller slutlånsrater til rådighed for at
få ret til udlandsstipendium til en hel uddannelse på
kandidatniveau, jf. den foreslående § 46 d, stk. 3.
€" Afgørelser om forrentning og
tilbagebetaling af udlandsstipendium, der ikke kan tildeles
endeligt som følge af manglende dokumentation for betaling
af studieafgiften eller på grund af manglende
studiefremdrift, jf. § 46 e, stk. 3 og 4.
Til § 2
Til stk. 1
Loven foreslås at træde i kraft den
1. juli 2007.
Til stk. 2
Loven finder anvendelse for studerende, der
begynder på et studieophold i udlandet eller en uddannelse
på kandidatniveau i udlandet den 1. juli 2008 eller
senere.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, der har egne
støttesystemer for studerende ved færøske og
grønlandske uddannelsesinstitutioner.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om statens uddannelsesstøtte
( SU -loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 628 af 23. juni
2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 19. april
2006, § 21 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 8 i lov nr.
516 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer: |
§ 1.
Uddannelsessøgende kan få statens
uddannelsesstøtte (SU) til uddannelse indtil kandidatgrad
eller magisterkonferensgrad og til ph.d.-studium indtil
opnåelse af kandidatgrad. Stk. 2. Uddannelsesaktiviteter efter
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
og efter § 5 i lov om universiteter (universitetsloven)
giver ikke ret til uddannelsesstøtte. Stk. 3. Uddannelsesstøtte til
uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad
administreres af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
(styrelsen). Stk. 4. Uddannelsesstøtte til
ph.d.-studium administreres af den enkelte stipendiegiver, jf.
§ 48. | | 1. § 1,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes: » Stk. 3. Uddannelsessøgende
kan få uddannelsesstøtte i form af udlandsstipendium
til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående
uddannelse eller til en hel uddannelse på kandidatniveau i
udlandet, jf. afsnit I a. Stk. 4. Uddannelsesstøtte til
uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad samt
udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk
videregående uddannelse eller til en hel uddannelse på
kandidatniveau i udlandet administreres af Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte (styrelsen).« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. |
§ 12. --- Stk. 2. Uddannelsesstøtten
udbetales forud i månedlige rater til
støttemodtagerens konto i et pengeinstitut i Danmark.
Første rate af studielån og slutlån udbetales
dog tidligst, når det underskrevne lånebevis eller
lånebevis med digital signatur eller anden sikker
personidentifikation, jf. § 43 a, stk. 1, er
modtaget i styrelsen. | | 2. I § 12, stk.
2, 1. pkt., ændres »konto i et pengeinstitut i
Danmark« til: »Nemkonto«. |