Skriftlig fremsættelse (28. marts
2007)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
planlægning (Bypolitik m.v.).
(Lovforslag nr. L 204).
Hvordan byerne ser ud og fungerer, betyder
meget for menneskers dagligdag. Det er kommunerne, der
planlægger for byerne og for at forbedre kvaliteterne i
byerne. Planloven indeholder redskaber, som kommunerne kan anvende
i deres bypolitiske arbejde. Lovforslaget giver kommunerne en
række nye redskaber, som kan understøtte og lette
deres arbejde med at gøre byerne bedre.
Lovforslaget har taget afsæt i
anbefalinger fra bl.a. Miljøministeriets partnerskabsprojekt
med Fonden Realdania om Fornyelse af Planlægningen. Men
lovforslaget indeholder også andre forslag til nye redskaber
og giver kommunerne et større råderum i
planlægningen.
Især forslaget om frivillige
udbygningsaftaler er en efterspurgt nyhed i lovforslaget. Det skal
give grundejeren mulighed for at tage initiativ til at indgå
frivillige udbygningsaftaler med kommunen om at bidrage til den
fysiske infrastruktur som f.eks. torve, gader og stier ved
planlægningen for byudvikling eller byomdannelse.
Aftaler mellem private og kommuner om
finansiering af infrastrukturanlæg m.v. praktiseres i vid
udstrækning allerede uden lovgrundlag, og parterne befinder
sig derfor i en juridisk gråzone, hvor rammerne for
indgåelsen af aftalerne er præget af uklarhed og
manglende offentlighed.
Forslaget indeholder klare regler om, i hvilke
situationer det bliver muligt for grundejeren at bidrage til
udbygning m.v. af infrastrukturanlæg, når det har
betydning for planlægningen af et område. Og det bliver
lagt fast, at planforslag, der udarbejdes for at imødekomme
et ønske om udbygningsaftale, skal oplyse om, hvordan det
påvirker planens indhold og udformning. Det skaber
forudsætninger for en offentlig debat om aftalen og om
planens indhold, inden planen vedtages endeligt og aftalen
indgås.
Desuden indeholder lovforslaget om bypolitik
en række andre redskaber, som kommunerne kan tage i brug,
når der planlægges for byudvikling og byomdannelse:
Det gælder bl.a. nye muligheder for at
satse på moderne, blandede byområder med et miks af
mange forskellige byfunktioner som f.eks. boliger, cafeer,
butikker, service, kreative og innovative erhverv, m.v., som f.eks.
kan fungere som rugekasser for nye, ikke miljøbelastende
erhverv. Det giver kommunerne mulighed for at udvikle
byområder med fleksibilitet og variation i, hvordan
forskellige anvendelser mikses. F.eks. ved at de enkelte
lejligheder i et område frit kan anvendes til ikke
miljøbelastende erhverv eller bolig, eller til begge dele
på én gang.
Det bliver som noget nyt muligt at
opføre nye støjisolerede boliger i
eksisterende, støjramte byområder, f.eks. ved
byfornyelse. Nye boliger i støjbelastede områder skal
dog støjisoleres, så der ikke opstår konflikter
mellem støjende virksomheder og de nye boliger.
Miljøstyrelsens vejledninger om støj vil blive
suppleret for at sikre, at der ikke slækkes på
støjbeskyttelsen.
Desuden indebærer forslaget som noget
nyt, at kommunerne ved byomdannelse af nedlagte havne kan
planlægge både for land- og vandarealer i en
sammenhæng. Det kan f.eks. være anlæg af kanaler
i nye boligområder eller opfyldning til rekreative
formål som badeanlæg eller strandpromenade.
Forslaget gør det også muligt for
kommunerne at tage flere miljøhensyn i lokalplaner. Som
noget nyt vil kommunerne kunne stille krav om, at ny bebyggelse
skal opføres som lavenergibebyggelse, og der kan stilles
krav om højden på nye beplantninger, f.eks. for at
skyggevirkninger ikke skal genere solenergianlæg.
Derudover indeholder lovforslaget bestemmelser
om, at regionale udviklingsplaner, kommuneplaner og lokalplaner
ikke må stride mod offentliggjorte forslag til bindende
regler for indholdet af planlægningen, de såkaldte
landsplandirektiver.
Og endelig præciseres det i
lovforslaget, at der ikke skal ske byggesagsbehandling ved en
pensionists anvendelse af en bolig i et sommerhusområde til
helårsbeboelse. Med forslaget videreføres
således hidtidig praksis, så det eneste krav, der
stilles til sommerhuset, er, at det ikke er kondemnabelt som
helårsbolig.
Med forslaget er der lagt op til en styrkelse
af kommunernes arbejde med bypolitik. Forslaget
pålægger ikke kommunerne nye opgaver, men det giver
kommunerne flere nye muligheder, som kommunerne frivilligt kan
vælge at bruge, når de planlægger for byerne.
Kommunerne får bedre muligheder for at skabe udvikling i
byerne og forbedre byernes kvaliteter. Det er efterspurgt blandt
både kommuner og investorer.
Målet er, at den nye regulering kan
træde i kraft den 1. juli 2007.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.