L 203 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov for Færøerne om rettens pleje. (Massemediernes
kildebeskyttelse, børnesagkyndige dommere og udenlandske
advokater på Færøerne m.v.).
Fremsat den 28. marts 2007 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for
Færøerne om rettens pleje
(Massemediernes kildebeskyttelse,
børnesagkyndige dommere og udenlandske advokater på
Færøerne m.v.)
§ 1
I lov for Færøerne om
rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 5, 2. pkt.,
ændres »§ 14 a, c og f« til:
»§ 14, stk. 1, litra b og e,«.
2.§ 14, stk. 1, litra
a, ophæves.
Litra b-i bliver herefter litra a-h.
3. I § 17 a, stk. 3, 1.
pkt., ændres »skifte-, notarial- og
tinglysningsforretninger« til: »skifte- og
notarialforretninger«.
4. Efter § 94
indsættes i kapitel 9
b :
Ȥ 95. De
sagkyndige, der er nævnt i § 468 a, stk. 3,
beskikkes af Domstolsstyrelsen efter forhandling med Almanna- og
Heilsumálarádid. Domstolsstyrelsen fastsætter
deres antal og træffer bestemmelse om vederlag og
rejsegodtgørelse. De beskikkede skal være myndige,
må ikke være under lavværgemål og skal
være uberygtede og vederhæftige.
Stk. 2. Beskikkelse gælder for 4
år. En sagkyndig afgår ved udgangen af den måned,
i hvilken den pågældende fylder 70 år.
Stk. 3. Ingen, der opfylder
betingelserne i stk. 1, kan afslå at modtage
beskikkelse, medmindre den pågældende er over 65
år eller har anden rimelig fritagelsesgrund.
Stk. 4. Udtagelsen for den enkelte sag
blandt de beskikkede sagkyndige foretages af
retsformanden.«
5. Efter § 129
indsættes:
Ȥ 130. Med henblik
på opfyldelsen eller anvendelsen af internationale
overenskomster kan justitsministeren fastsætte regler om
beskikkelse som advokat, brug af advokattitler og udøvelse
af advokatvirksomhed, herunder om etablering og virksomhed i
advokatfællesskaber, for advokater, der har opnået
beskikkelse i et land omfattet af en sådan international
overenskomst. Justitsministeren kan fastsætte regler om straf
af bøde for overtrædelse af disse regler.«
6.§ 172 affattes
således:
Ȥ 172.
Redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et skrift, der
er omfattet af § 1, nr. 1, i lagtingslov om medieansvar,
har ikke pligt til at afgive vidneforklaring om:
1) Hvem der er kilde til en oplysning eller
forfatter til en artikel, eller hvem der har optaget et fotografi
eller frembragt en anden billedlig fremstilling. Sker der
offentliggørelse, er det en forudsætning for
vidnefritagelsen, at kilden, forfatteren, fotografen eller
fremstilleren ikke er identificeret i det trykte skrift.
2) Hvem et billede forestiller, eller hvem der er
genstand for omtale, når de pågældende har
fået tilsagn om anonymitet. Sker der offentliggørelse,
gælder vidnefritagelsen, blot identiteten ikke fremgår
af teksten.
Stk. 2. Redaktører og
redaktionelle medarbejdere ved et radio- eller
fjernsynsforetagende, der er omfattet af § 1, nr. 2, i
lagtingslov om medieansvar, har ikke pligt til at afgive
vidneforklaring om:
1) Hvem der er kilde til en oplysning eller
forfatter til et værk, eller hvem der har optaget et
fotografi eller frembragt en anden billedlig fremstilling. Udsendes
oplysningen, værket m.v., er det en forudsætning for
vidnefritagelsen, at kilden, forfatteren, fotografen eller
fremstilleren ikke er identificeret i udsendelsen.
2) Identiteten af medvirkende, som har fået
tilsagn om at medvirke uden at kunne identificeres. Udsendes en
optagelse, er det en forudsætning for vidnefritagelsen, at de
pågældende ikke er angivet ved navn, og at der er
truffet rimelige forholdsregler for at skjule identiteten.
Stk. 3. Vidnefritagelse som
nævnt i stk. 1 og 2 gælder også andre, der i
kraft af deres tilknytning til skriftet eller dets fremstilling
eller deres tilknytning til radio- og fjernsynsforetagendet eller
til fremstillingen af vedkommende udsendelse har fået
kendskab til kildens, forfatterens eller den medvirkendes
identitet.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse for de massemedier, der er omfattet
af § 1, nr. 3, i lagtingslov om medieansvar.
Stk. 5. Angår sagen en
lovovertrædelse, som er af alvorlig karakter, og som efter
loven kan medføre straf af fængsel i 4 år eller
derover, kan retten dog pålægge de i stk. 1-4
nævnte personer vidnepligt, hvis vidneførslen må
antages at have afgørende betydning for sagens opklaring, og
hensynet til opklaringen klart overstiger massemediernes behov for
at kunne beskytte deres kilder.
Stk. 6. Retten kan ligeledes
pålægge de i stk. 1-4 nævnte personer
vidnepligt, hvis sagen angår en overtrædelse af
straffelovens §§ 152-152 c. Dette gælder dog
ikke, hvis det må antages, at forfatteren eller kilden har
villet afdække forhold, hvis offentliggørelse er af
samfundsmæssig betydning.«
7. Efter § 343
indsættes:
Ȥ 343 a. Den faste
voldgiftsret eller en part med den faste voldgiftsrets samtykke kan
anmode domstolene om bistand til optagelse af bevis efter lovens
almindelige regler.«
8.§ 448, nr. 5, affattes
således:
»5) sager om
forældremyndighed.«
9.§ 449, 2. pkt.,
affattes således:
»Giver sagsøgte eller
appelindstævnte ikke møde ved advokat i de i
§ 448, nr. 5, nævnte sager, kan retten beskikke en
advokat for den pågældende.«
10. Efter
§ 450 indsættes:
Ȥ 450 a. Retten
kan bestemme, at en eller begge parter ikke må overvære
den samtale, der skal finde sted med et barn efter reglerne i lov
om forældremyndighed og samvær. Inden sagen
afgøres, skal parterne gøres bekendt med indholdet af
samtalen, medmindre dette vil stride mod de hensyn, der har
ført til udelukkelsen.«
11. Efter
§ 468 indsættes:
Ȥ 468 a. Reglerne
i dette kapitel finder endvidere anvendelse i sager om
prøvelse af afgørelser truffet af
Hovedbørneudvalget.
Stk. 2. Begæring om sagens
indbringelse for retten, jf. § 469, skal fremsættes
inden 8 uger efter, at parterne har modtaget meddelelse om
afgørelsen. § 469, stk. 4, 2. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Byretten tiltrædes under
domsforhandlingen af et retsmedlem, der er sagkyndig i
børneforsorg, og et retsmedlem, der er sagkyndig i
børne- eller ungdomspsykiatri eller i psykologi.
Stk. 4. Som parter anses
forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 15
år, uanset om den pågældende har krævet
afgørelsen forelagt for retten.
Stk. 5. Retten kan bestemme, at
retsmøderne skal foregå for lukkede døre.
Stk. 6. Ved offentlig gengivelse af
forhandlingerne i retten eller af dommen må der ikke uden
rettens tilladelse ske offentliggørelse af navn, stilling
eller bopæl for nogen af de under sagen nævnte personer
eller på anden måde offentliggørelse af de
pågældendes identitet. Overtrædelse af forbuddet
straffes med bøde.
Stk. 7. Ved afgivelse af dissens
angives dommernes navne ikke.«
12. I § 581 ændres
»tinglysningsdommeren« til:
»Tinglysningskontoret«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre ændringer i den færøske
retsplejelov i anledning af lagtingslovgivning vedrørende
medieansvar, børneværn, den faste voldgiftsret samt
tinglysning. De nævnte spørgsmål hører
under de færøske myndigheder, hvorimod retsplejen er
et rigsanliggende. Retsplejen på Færøerne
reguleres af en særlig færøsk retsplejelov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts 2004. Endvidere
indeholder lovforslaget ændringer af den færøske
retsplejelov som følge af nye regler om
forældremyndighed for Færøerne.
Endvidere er formålet med lovforslaget
at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse i den
færøske retsplejelov, der giver mulighed for, at
justitsministeren kan fastsætte regler om udenlandske
advokaters virksomhed mv. på Færøerne.
Den såkaldte Hoyvik-aftale mellem
Danmarks regering og Færøernes landsstyre på den
ene side og Islands regering på den anden side om
økonomisk samarbejde mellem Færøerne og Island
indebærer bl.a., at islandske advokater skal have samme
mulighed for at virke på Færøerne som i Danmark.
Hoyvik-aftalen er trådt i kraft den 1. november 2006, men med
forbehold for, at islandske advokater alene kan virke som advokater
på Færøerne, hvis de opfylder de gældende
krav i den færøske retsplejelov, herunder kravet om
dansk advokatbeskikkelse. Med en vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget i medfør af grundlovens § 19 samtykke
til, at dette forbehold hæves, og Justitsministeriet agter i
givet fald efter drøftelse med Færøernes
Hjemmestyre at fastsætte regler, der giver islandske
advokater samme muligheder for at etablere sig og drive
advokatvirksomhed mv. på Færøerne som i
Danmark.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
€" ændring af reglerne om massemediers
kildebeskyttelse, så de kommer til at svare til de regler,
der gælder i Danmark i dag (pkt. 2.1)
€" indførelse af regler om medvirken
af børnesagkyndige dommere i sager om tvangsfjernelse af
børn mv. svarende til de regler, der gælder i Danmark
fra den 1. januar 2007 (pkt. 2.2)
€" indførelse af en regel om
bevisoptagelse ved domstolene til brug for den faste voldgiftsret
på Færøerne (pkt. 2.3)
€" ophævelse af reglerne om tinglysning
ved domstolene som følge af, at tinglysningsopgaven på
Færøerne fra den 1. februar 2006 ikke længere
varetages af domstolene, men derimod af en særlig
tinglysningsmyndighed (Tinglysningskontoret) under det
færøske landsstyre (pkt. 2.4)
€" ændring af reglerne om behandling af
sager om forældremyndighed som følge af nye regler om
forældremyndighed for Færøerne (pkt. 2.5)
€" indsættelse af en
bemyndigelsesbestemmelse, der giver mulighed for, at
justitsministeren kan fastsætte regler om udenlandske
advokaters virksomhed mv. på Færøerne (pkt.
2.6).
Lovforslaget er forelagt
Færøernes Hjemmestyre. Hjemmestyrets udtalelse
forventes at foreligge snarest, men lovforslaget fremsættes
nu efter aftale med Færøernes landsstyre.
2. Lovforslagets udformning
2.1. Massemediernes
kildebeskyttelse
2.1.1. Ved lov nr. 348 af 6. juni
1991 om medieansvar blev der gennemført en ny og
moderniseret lovgivning om de ansvarsmæssige forhold på
medieområdet i Danmark.
Der skete samtidig en ændring af den
danske retsplejelovs § 172 om vidnefritagelse for
journalister mfl. (kildebeskyttelse). Der henvises nærmere
til Medieansvarsudvalgets betænkning nr. 1205/1990 samt
Folketingstidende 1990-91 (2. samling), tillæg A, sp. 3047
ff., tillæg B, sp. 625 ff., og forhandlingerne, sp. 1544 ff.,
2112 ff., 6184 ff. og 6536.
Ved lov nr. 362 af 2. juni 1999 om
ændring af retsplejeloven (Styrkelse af samarbejdet mellem
retterne og pressen) blev der gennemført en yderligere
ændring af reglerne om kildebeskyttelse i den danske
retsplejelovs § 172. Ændringen gik ud på, at
tidspunktet for kildebeskyttelsens indtræden blev rykket frem
til det tidspunkt, hvor journalisten modtager oplysninger eller
materiale fra kilden. Der henvises herom til betænkning nr.
1330/1997 vedrørende samarbejdet mellem retterne og pressen
samt Folketingstidende 1998-99, tillæg A, s. 2006 ff. og 2056
f., tillæg B, s. 948 ff., og forhandlingerne, s. 1334 ff.,
6700 f. og 6801.
2.1.2. Ved lagtingslov nr. 45 af 16.
maj 2006 blev der gennemført en ny og moderniseret
lovgivning om de ansvarsmæssige forhold på
medieområdet på Færøerne.
Den færøske retsplejelovs
gældende regler om redaktørers,
redaktionssekretærers og journalisters kildebeskyttelse er
identiske med de regler, der var gældende i Danmark
før medieansvarslovens ikrafttræden den 1. januar
1992.
Det færøske landsstyre har
anmodet om, at der gennemføres en ændring af den
færøske retsplejelovs regler om kildebeskyttelse,
så de kommer til at svare til reglerne i den danske
retsplejelovs § 172.
På denne baggrund foreslås det,
at § 172 i den færøske retsplejelov affattes
i overensstemmelse med de gældende bestemmelser i den danske
retsplejelovs § 172.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 6 (forslag til den færøske retsplejelovs
§ 172), og bemærkningerne hertil.
2.2. Børnesagkyndige
dommere
Den tidligere gældende lov for
Færøerne om børneforsorg
(lovbekendtgørelse nr. 104 af 2. marts 1988) indeholdt bl.a.
regler om, at afgørelser truffet af Færøernes
nævn for børneforsorg kunne kræves forelagt
landsretten til prøvelse, jf. lovens § 7,
stk. 2. Ifølge denne bestemmelse skulle landsretten
behandle sagerne efter de regler, der gælder for landsrettens
behandling af børneforsorgssager fra den øvrige del
af riget.
Ved lagtingslov nr. 18 af 8. marts 2005 om
børneværn blev der gennemført nye regler om
børneværn til afløsning af de hidtil
gældende regler i lov for Færøerne om
børneforsorg.
Den nye færøske lov om
børneværn nødvendiggør nye
retsplejemæssige regler om domstolenes behandling af sager om
børneværn, herunder navnlig om medvirken af
børnesagkyndige dommere ved retten på
Færøerne i sager om prøvelse af
Hovedbørneværnsudvalgets afgørelser om
overtagelse af omsorgen for et barn mv. Det foreslås, at
regler herom indsættes i den færøske
retsplejelov, idet der efter vedtagelsen af den
færøske børneværnslov ikke længere
findes rigslovgivning om børneforsorg på
Færøerne. De foreslåede regler om medvirken af
børnesagkyndige dommere ved retten på
Færøerne svarer til de regler i den danske lov om
social service, der fra den 1. januar 2007 gælder om
medvirken af børnesagkyndige dommere ved byretterne i sager
om tvangsfjernelse af børn mv.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4 og 11 (forslag til den færøske retsplejelovs
§§ 95 og 468 a ), og bemærkningerne
hertil.
2.3. Domstolenes bistand til
den faste voldgiftsret
Lagtingslov nr. 21 af 11. april 2006
indeholder regler om den faste voldgiftsret, der behandler tvister
på arbejdsmarkedet på Færøerne.
Som følge af denne lov bør der
indsættes en bestemmelse i den færøske
retsplejelov om bevisoptagelse ved domstolene til brug for den
faste voldgiftsret svarende til, hvad der gælder for
bevisoptagelse ved domstolene til brug for voldgiftsretter, der er
omfattet af lov om voldgift.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 7 (forslag til den færøske retsplejelovs
§ 343 a), og bemærkningerne hertil.
2.4. Tinglysning
Ved lagtingslov nr. 164 af 22. december 2005
blev det bestemt, at tinglysningsopgaven fra den 1. februar 2006
ikke længere skal varetages af retten på
Færøerne, men derimod af en særlig
tinglysningsmyndighed (Tinglysningskontoret) under det
færøske landsstyre. Da tinglysningsopgaven
således ikke længere varetages af domstolene,
foreslås de bestemmelser i den færøske
retsplejelov, der angår tinglysning, ændret i
overensstemmelse hermed.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1-3 og 12 (forslag til den færøske retsplejelovs
§ 5, 2. pkt., § 14, stk. 1, § 17
a, stk. 3, 1. pkt., og § 581), og
bemærkningerne hertil.
2.5. Sager om
forældremyndighed
2.5.1. På
Færøerne findes reglerne om forældremyndighed i
myndighedsloven fra 1922, jf. lov nr. 277 af 30. juni 1922, med
senere ændringer. De danske regler om forældremyndighed
og samvær findes i lov nr. 387 af 14. juni 1995 om
forældremyndighed og samvær med senere
ændringer.
Det færøske landsstyre har
anmodet om, at lov om forældremyndighed og samvær
sættes i kraft for Færøerne, og det
færøske Lagting har ved rigslovsindstilling af 12.
december 2006 godkendt et udkast til anordning om
ikrafttræden for Færøerne af lov om
forældremyndighed og samvær. Anordningen forventes
udstedt og trådt i kraft senest 1. juli 2007.
Anordningen indebærer bl.a., at der i
sager om forældremyndigheden over et barn, der er fyldt 12
år, skal finde en samtale sted med barnet, før der
træffes afgørelse om forældremyndigheden.
Samtalen kan dog undlades, hvis det må antages at være
til skade for barnet eller uden betydning for sagen. Endvidere skal
der finde en samtale sted med et barn under 12 år, hvis
barnets modenhed og sagens omstændigheder tilsiger det.
2.5.2. Den færøske
retsplejelov indeholder i kapitel 42 regler om domstolenes
behandling af ægteskabssager, herunder
forældremyndighedssager.
En ikraftsættelse af lov om
forældremyndighed og samvær for Færøerne
nødvendiggør i givet fald enkelte ændringer af
kapitel 42 i den færøske retsplejelov. Det drejer sig
om en præcisering af anvendelsesområdet for kapitel 42
og af reglerne om advokatbeskikkelse. Desuden bør der
indsættes en bestemmelse svarende til § 450 a i den
danske retsplejelov, hvorefter retten kan bestemme, at en eller
begge parter ikke må overvære den samtale, der skal
finde sted med barnet.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 8-10 (forslag til den færøske retsplejelovs
§ 448, nr. 5, § 449, 2. pkt., og
§ 450 a), og bemærkningerne hertil.
2.6. Udenlandske advokaters
virksomhed mv. på Færøerne
Efter § 130 i den danske
retsplejelov kan justitsministeren med henblik på opfyldelse
eller anvendelse af EU-vedtagelser fastsætte regler om
beskikkelse som advokat, brug af advokattitler og udøvelse
af advokatvirksomhed for advokater, der har opnået
beskikkelse i et EU-land eller i et land, som EU har indgået
aftale med. I medfør heraf er udstedt bekendtgørelse
nr. 276 af 14. april 2000 (med senere ændring) om
EU-advokaters etablering her i landet mv. og bekendtgørelse
nr. 231 af 24. april 2002 (med senere ændring) om
EU-advokaters tjenesteydelser her i landet. Disse
bekendtgørelser regulerer bl.a. islandske advokaters
muligheder for at etablere sig og drive advokatvirksomhed i
Danmark, hvilket er baseret på Islands deltagelse i
EØS-aftalen (Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde). Reglerne er nærmere beskrevet i
betænkning nr. 1479/2006 om retsplejelovens regler om
advokater side 120 ff.
Den færøske retsplejelov
indeholder ikke en bestemmelse, der giver mulighed for at
fastsætte regler om udenlandske advokaters virksomhed mv.
på Færøerne. Der har hidtil ikke været
behov herfor, idet Færøerne står uden for det
danske medlemskab af EU og ikke er omfattet af EØS-aftalen.
Det er imidlertid Færøernes landsstyres politik, der
støttes fuldt ud af regeringen, at tilvejebringe bedre
muligheder for Færøerne til at deltage i den
europæiske økonomiske integrationsproces. I det
omfang, der indgås aftaler med andre lande om
økonomisk samarbejde, vil der således kunne være
behov for at kunne give udenlandske advokater mulighed for at drive
advokatvirksomhed på Færøerne.
Regeringen har sammen med
Færøernes landsstyre indgået en aftale om
økonomisk samarbejde mellem Færøerne og Island
(Hoyvik-aftalen). Formålet med aftalen er bl.a. at skabe et
»økonomisk område«, der omfatter
Færøerne og Island, vedrørende fri
bevægelighed for varer, tjenesteydelser, kapital og personer.
Denne del af aftalen kan sammenlignes med, hvad der i dag
gælder mellem Danmark og Island i medfør af
EØS-aftalen mv. (Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde). Aftalen sigter bl.a. mod at skabe samme
rettigheder for islandske fysiske og juridiske personer på
Færøerne, som disse har i Danmark. Aftalen
indebærer bl.a., at islandske advokater skal have samme
muligheder for at virke på Færøerne, som de i
dag har i Danmark.
På denne baggrund foreslås det,
at der i den færøske retsplejelov indsættes en
bestemmelse, der bemyndiger justitsministeren til med henblik
på opfyldelsen eller anvendelsen af internationale
overenskomster at fastsætte regler om udenlandske advokaters
virksomhed mv. på Færøerne. Den foreslåede
bestemmelse svarer i det væsentlige til § 130 i den
danske retsplejelov.
Med henblik på opfyldelse af
Hoyvik-aftalen agter Justitsministeriet, hvis lovforslaget
vedtages, efter drøftelse med Færøernes
Hjemmestyre at fastsætte regler, der giver islandske
advokater samme muligheder for at etablere sig og drive
advokatvirksomhed mv. på Færøerne som i Danmark,
jf. ovenfor.
Hoyvik-aftalen er trådt i kraft den 1.
november 2006, men med forbehold for, at islandske advokater alene
kan virke som advokater på Færøerne, hvis de
opfylder de gældende krav i den færøske
retsplejelov, herunder kravet om dansk advokatbeskikkelse. Med en
vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget i medfør af
grundlovens § 19 samtykke til, at dette forbehold
hæves.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 5 (forslag til den færøske retsplejelovs
§ 130), og bemærkningerne hertil.
3. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning. Det
bemærkes, at spørgsmål vedrørende
medieansvar og tinglysning er færøske
særanliggender.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet eller borgerne og indeholder ikke
miljømæssige konsekvenser eller EU-retlige
aspekter.
4. Høring
Et udkast til lovforslag vedrørende
massemediernes kildebeskyttelse og børnesagkyndige dommere
mv. (jf. lovforslagets § 1, nr. 1-4 og nr. 6-12) har
været sendt til høring hos følgende myndigheder
og organisationer:
Færøernes Hjemmestyre, Retten
på Færøerne, Politimesteren på
Færøerne, Bladmannafelagid (Færøernes
Journalistforbund), Østre Landsret, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Dommerforeningen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet og Danske Mediers Forum.
Et udkast til lovforslag vedrørende
udenlandske advokater på Færøerne (jf.
lovforslagets § 1, nr. 5) har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Færøernes Hjemmestyre, Retten
på Færøerne, Politimesteren på
Færøerne, Østre Landsret, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Dommerforeningen, Dommerfuldmægtigforeningen
og Advokatrådet.
5. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilaget til lovforslaget er de
foreslåede bestemmelser sammenholdt med de gældende
regler.
Til § 1
Til nr. 1-3 og 12 (§ 5, 2. pkt.,
§ 14, stk. 1, § 17 a, stk. 3, 1.
pkt., og § 581)
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at tinglysningsopgaven ikke længere
varetages af retten på Færøerne, men derimod af
en særlig administrativ tinglysningsmyndighed
(Tinglysningskontoret), jf. lagtingslov nr. 164 af 22. december
2005.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 og 11 (§§ 95 og 468 a
)
Der foreslås indsat regler i den
færøske retsplejelov om medvirken af
børnesagkyndige dommere ved retten på
Færøerne i sager om prøvelse af
afgørelser truffet af Hovedbørneudvalget, jf.
lagtingslov nr. 18 af 8. marts 2005 om børneværn. De
foreslåede bestemmelser er udformet på samme måde
som §§ 170 og 172 i den danske lov om social service
(som affattet fra den 1. januar 2007).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 95
Den foreslåede bestemmelse angår
beskikkelse af børnesagkyndige dommere og svarer med enkelte
justeringer til § 172 i den danske lov om social service.
I stk. 1, 1. pkt., foreslås det, at de
børnesagkyndige dommere skal beskikkes af Domstolsstyrelsen
efter forhandling med Almanna- og Heilsumálarádid (i
stedet for socialministeren). Endvidere er stk. 1, 3. pkt.,
tilpasset som følge af, at værgemålsloven ikke
er sat i kraft for Færøerne, hvor myndighedsloven
således fortsat er gældende. I stk. 4 er der ikke
henvist til den færøske retsplejelovs
§§ 60-62 om dommeres inhabilitet, idet det allerede
fremgår af § 66 i den færøske
retsplejelov, at disse bestemmelser bl.a. også finder
anvendelse på sagkyndige retsmedlemmer.
Til § 468 a
Den foreslåede bestemmelse angår
behandlingen af sager om prøvelse af afgørelser
truffet af Hovedbørneudvalget, jf. lagtingslov nr. 18 af 8.
marts 2005 om børneværn.
Stk. 1 bestemmer, at reglerne i
den færøske retsplejelovs kapitel 43 a om
prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse
finder anvendelse i sager om prøvelse af afgørelser
truffet af Hovedbørneudvalget. Det drejer sig navnlig om
afgørelser om overtagelse af omsorgen for et barn. Udtrykket
»afgørelser truffet af
Hovedbørneudvalget« omfatter også godkendelser i
henhold til §§ 17 og 18 i den ovennævnte
lagtingslov.
Anvendelsen af den færøske
retsplejelovs kapitel 43 a indebærer bl.a., at sagerne skal
indbringes for retten af Hovedbørneudvalget, jf. den
færøske retsplejelovs § 469, stk. 1, og
at reglerne om advokatbeskikkelse i den færøske
retsplejelovs § 470, stk. 2, finder anvendelse.
Stk. 2, 1. pkt., bestemmer, at
begæring om sagens indbringelse for retten skal
fremsættes inden 8 uger efter, at parterne har modtaget
meddelelse om Hovedbørneudvalgets afgørelse. Denne
8-ugers frist er en uændret videreførelse af fristen
efter den tidligere lov for Færøerne om
børneforsorg, jf. lovens § 7, stk. 4, 3.
pkt., men adskiller sig fra den 4-ugers frist (regnet fra
frihedsberøvelsens ophør), der gælder ved
prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse,
jf. den fær-øske retsplejelovs § 469,
stk. 4, 1. pkt.
Henvisningen i stk. 2, 2. pkt.,
til den færøske retsplejelovs § 469,
stk. 4, 2. pkt., indebærer, at retten (jf. herved den
færøske retsplejelovs § 1021, stk. 4)
undtagelsesvis, når der foreligger særlig grund til at
afvige fra fristen, kan tillade, at begæring om sagens
indbringelse for retten fremsættes senere, dog højst 6
måneder efter, at parterne har modtaget meddelelse om
Hovedbørneudvalgets afgørelse.
Stk. 3-7 svarer til
§ 170, stk. 1 og 3-6, i den danske lov om social
service, idet der dog i stk. 1 anvendes udtrykket
»domsforhandlingen« (i stedet for hovedforhandlingen) i
overensstemmelse med sprogbrugen i den færøske
retsplejelov.
Til nr. 5 (§ 130)
Det foreslås, at justitsministeren med
henblik på opfyldelsen eller anvendelsen af internationale
overenskomster får mulighed for at fastsætte regler om
udenlandske advokaters virksomhed mv. på
Færøerne. Den foreslåede bestemmelse svarer i
det væsentlige til § 130 i den danske
retsplejelov.
Med henblik på opfyldelse af
Hoyvik-aftalen om et økonomisk samarbejdsområde mellem
Færøerne og Island agter Justitsministeriet, hvis
lovforslaget vedtages, efter drøftelse med
Færøernes Hjemmestyre at fastsætte regler, der
giver islandske advokater samme muligheder for at etablere sig og
drive advokatvirksomhed mv. på Færøerne som i
Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 276 af 14. april 2000 (med
senere ændring) om EU-advokaters etablering her i landet mv.
og bekendtgørelse nr. 231 af 24. april 2002 (med senere
ændring) om EU-advokaters tjenesteydelser her i landet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 172)
Bestemmelsen om massemediernes
kildebeskyttelse i den færøske retsplejelovs
§ 172 foreslås ændret, så den svarer
til § 172 i den danske retsplejelov, jf. herved pkt. 2.1
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 343 a)
Det foreslås, at den faste voldgiftsret
eller en part med den faste voldgiftsrets samtykke skal kunne
anmode domstolene om bistand til optagelse af bevis efter lovens
almindelige regler. Den foreslåede bestemmelse er udformet
på samme måde som § 27, stk. 1, i den
danske voldgiftslov af 2005.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8 (§ 448, nr. 5)
Ved forslaget præciseres det, at den
færøske retsplejelovs kapitel 42 om
ægteskabssager mv. finder anvendelse på alle
forældremyndighedssager, der efter anordningen om
ikrafttræden for Færøerne af lov om
forældremyndighed og samvær i givet fald skal behandles
af retten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9 (§ 449, 2. pkt.)
Ved forslaget præciseres det, at retten
i alle forældremyndighedssager, der undergives
domstolsbehandling, kan beskikke en advokat for sagsøgte
eller appelindstævnte, hvis denne ikke giver møde ved
advokat.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10 (§ 450 a)
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse i den færøske retsplejelov svarende til
§ 450 a i den danske retsplejelov. Efter den
foreslåede bestemmelse kan retten bestemme, at en eller begge
parter ikke må overvære den samtale med barnet, der i
givet fald skal finde sted efter anordningen om ikrafttræden
for Færøerne af lov om forældremyndighed og
samvær. Inden sagen afgøres, skal parterne i givet
fald gøres bekendt med indholdet af samtalen, medmindre
dette vil stride mod de hensyn, der har ført til
udelukkelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov for Færøerne om
rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts
2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 5.
Landsretternes domsmyndighed omfatter dels behandling og
påkendelse i første instans af retssager i det omfang,
som bestemmes ved reglerne i denne lov, dels prøvelse i
anden instans af byretternes behandlinger og afgørelser
overensstemmende med de nævnte regler. Endvidere kan
kære rejses for landsretten over byrettens afgørelser
vedrørende de i § 14 a, c og f ommeldte
forhold. | | 1. I § 5, 2. pkt.,
ændres »§ 14 a, c og f« til:
»§ 14, stk. 1, litra b og e,«. |
| | |
§ 14. Til
byretternes virkekreds hører uden for den egentlige
retspleje, hvortil også regnes skifteforvaltning og foged- og
auktionsforretninger: | | |
a) tinglysningsvæsenet, | | 2.§ 14, stk. 1, litra
a, ophæves. |
b) opkrævning af retsafgifter og
regnskabsaflæggelse herfor, | | Litra b-i bliver herefter litra a-h. |
c) udmeldelse af syns- og skønsmænd
uden for retsplejen, for så vidt den ikke kan ske af
øvrigheden, | | |
d) retshjælpsforretninger, | | |
e) overformynderiforretninger, | | |
f) notarialforretninger, | | |
g) tilsyn med og revision af dødsboer, der
behandles af eksekutorer, | | |
h) formandskabet i
overlandvæsenskommissionen i henhold til den
færøske lovgivning om
landvæsenskommissioner, | | |
i) formandskabet i overudskiftningskommissionen i
henhold til den færøske udskiftningslovgivning. | | |
| | |
§ 17 a. --- | | |
Stk. 3. Ved byretterne og ved
Sø- og Handelsretten i København kan der meddeles
andre personer bemyndigelse til at udføre foged-, skifte-,
notarial- og tinglysningsforretninger samt faderskabssager,
såfremt der ikke skal træffes afgørelse i
tvistigheder. Personer, der er bemyndiget til at udføre
fogedforretninger, kan dog efter dommerens nærmere
bestemmelse træffe afgørelser efter § 490,
§ 494, stk. 2 og 3, og § 525. For så
vidt angår Sø- og Handelsretten i København,
Københavns byret og retterne i Århus, Odense og
Ålborg, meddeles bemyndigelsen af rettens præsident.
For så vidt angår de i § 16 a, stk. 1,
nævnte retter, meddeles bemyndigelsen af den administrerende
dommer. Ved de øvrige retter meddeles bemyndigelsen af
dommeren. | | 3. I § 17 a, stk. 3, 1.
pkt., ændres »skifte-, notarial- og
tinglysningsforretninger« til: »skifte- og
notarialforretninger«. |
Stk. 4. --- | | |
| | |
| | 4. Efter § 94
indsættes i kapitel 9
b : |
| | Ȥ 95. De
sagkyndige, der er nævnt i § 468 a, stk. 3,
beskikkes af Domstolsstyrelsen efter forhandling med Almanna- og
Heilsumálarádid. Domstolsstyrelsen fastsætter
deres antal og træffer bestemmelse om vederlag og
rejsegodtgørelse. De beskikkede skal være myndige,
må ikke være under lavværgemål og skal
være uberygtede og vederhæftige. |
| | Stk. 2. Beskikkelse gælder for 4
år. En sagkyndig afgår ved udgangen af den måned,
i hvilken den pågældende fylder 70 år. |
| | Stk. 3. Ingen, der opfylder
betingelserne i stk. 1, kan afslå at modtage
beskikkelse, medmindre den pågældende er over 65
år eller har anden rimelig fritagelsesgrund. |
| | Stk. 4. Udtagelsen for den enkelte sag
blandt de beskikkede sagkyndige foretages af
retsformanden.« |
| | |
| | 5. Efter § 129
indsættes: |
| | Ȥ 130.
Med henblik på opfyldelsen eller anvendelsen af
internationale overenskomster kan justitsministeren fastsætte
regler om beskikkelse som advokat, brug af advokattitler og
udøvelse af advokatvirksomhed, herunder om etablering og
virksomhed i advokatfællesskaber, for advokater, der har
opnået beskikkelse i et land omfattet af en sådan
international overenskomst. Justitsministeren kan fastsætte
regler om straf af bøde for overtrædelse af disse
regler.« |
| | |
| | 6.§ 172 affattes
således: |
§ 172.
Redaktører, redaktionssekretærer og journalister ved
et her i riget trykt periodisk skrift har ikke pligt til at afgive
vidneforklaring om, hvem der er forfatter eller kilde til en i
skriftet optaget unavngiven artikel eller meddelelse. Det samme
gælder andre, der i kraft af deres tilknytning til
vedkommende skrift, trykkeri, nyhedsbureau eller forlag har
fået kendskab til forfatterens eller kildens identitet. | | »§ 172.
Redaktører og redaktionelle medarbejdere ved et skrift, der
er omfattet af § 1, nr. 1, i lagtingslov nr. 45 af 16.
maj 2006 om medieansvar, har ikke pligt til at afgive
vidneforklaring om: 1) Hvem der er kilde til en oplysning eller
forfatter til en artikel, eller hvem der har optaget et fotografi
eller frembragt en anden billedlig fremstilling. Sker der
offentliggørelse, er det en forudsætning for
vidnefritagelsen, at kilden, forfatteren, fotografen eller
fremstilleren ikke er identificeret i det trykte skrift. 2) Hvem et billede forestiller, eller hvem der er
genstand for omtale, når de pågældende har
fået tilsagn om anonymitet. Sker der offentliggørelse,
gælder vidnefritagelsen, blot identiteten ikke fremgår
af teksten. |
Stk. 2. Angår sagen en
forbrydelse, der kan medføre højere straf end
hæfte, eller angår den brud på tavshedspligt, som
påhviler nogen i offentlig tjeneste eller hverv, og
vidneførslen findes nødvendig af hensyn til sagens
opklaring, kan retten dog pålægge de i stk. 1
nævnte personer vidnepligt, såfremt hensynet til
vægtige offentlige eller private interesser afgørende
taler derfor. | | Stk. 2. Redaktører og
redaktionelle medarbejdere ved et radio- eller
fjernsynsforetagende, der er omfattet af § 1, nr. 2, i
lagtingsloven om medieansvar, har ikke pligt til at afgive
vidneforklaring om: |
| | 1) Hvem der er kilde til en oplysning eller
forfatter til et værk, eller hvem der har optaget et
fotografi eller frembragt en anden billedlig fremstilling. Udsendes
oplysningen, værket m.v., er det en forudsætning for
vidnefritagelsen, at kilden, forfatteren, fotografen eller
fremstilleren ikke er identificeret i udsendelsen. |
| | 2) Identiteten af medvirkende, som har fået
tilsagn om at medvirke uden at kunne identificeres. Udsendes en
optagelse, er det en forudsætning for vidnefritagelsen, at de
pågældende ikke er angivet ved navn, og at der er
truffet rimelige forholdsregler for at skjule identiteten. |
| | Stk. 3. Vidnefritagelse som
nævnt i stk. 1 og 2 gælder også andre, der i
kraft af deres tilknytning til skriftet eller dets fremstilling
eller deres tilknytning til radio- og fjernsynsforetagendet eller
til fremstillingen af vedkommende udsendelse har fået
kendskab til kildens, forfatterens eller den medvirkendes
identitet. |
| | Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse for de massemedier, der er omfattet
af § 1, nr. 3, i lagtingsloven om medieansvar. |
| | Stk. 5. Angår sagen en
lovovertrædelse, som er af alvorlig karakter, og som efter
loven kan medføre straf af fængsel i 4 år eller
derover, kan retten dog pålægge de i stk. 1-4
nævnte personer vidnepligt, såfremt vidneførslen
må antages at have afgørende betydning for sagens
opklaring og hensynet til opklaringen klart overstiger
massemediernes behov for at kunne beskytte deres kilder. |
| | Stk. 6. Retten kan ligeledes
pålægge de i stk. 1-4 nævnte personer
vidnepligt, hvis sagen angår en overtrædelse af
straffelovens §§ 152-152 c. Dette gælder dog
ikke, hvis det må antages, at forfatteren eller kilden har
villet afdække forhold, hvis offentliggørelse er af
samfundsmæssig betydning.« |
| | |
| | 7. Efter § 343
indsættes: |
| | Ȥ 343 a.
Den faste voldgiftsret, jf. lagtingslov nr. 21 af 11. april 2006,
eller en part med den faste voldgiftsrets samtykke kan anmode
domstolene om bistand til optagelse af bevis efter lovens
almindelige regler.« |
| | |
§ 448. Som
ægteskabssager behandles efter reglerne i dette kapitel: | | 8.§ 448, nr. 5, affattes
således: |
1) sager om separation, skilsmisse eller
omstødelse af ægteskab, | | |
2) sager mellem ægtefæller til
afgørelse af, om separation består eller er
bortfaldet, | | |
3) sager til afgørelse af, om parterne er
eller ikke er ægtefæller, | | |
4) sager mellem ægtefæller om
ændring eller anfægtelse af vilkår for en
separation, skilsmisse eller omstødelse eller om
anfægtelse af aftaler om fordeling af formuen, der er
indgået med henblik på separation, skilsmisse eller
omstødelse, | | |
5) sager mellem forældre om
forældremyndighed over børn uden for
ægteskab. | | »5) sager om
forældremyndighed.« |
| | |
| | 9.§ 449, 2. pkt.,
affattes således: |
§ 449. Giver
sagsøgte eller appelindstævnte i de i § 448,
nr. 1-3, nævnte sager ikke møde ved advokat, beskikker
retten en advokat for ham. Giver sagsøgte eller
appelindstævnte ikke møde ved advokat i en sag mellem
ægtefæller om ændring af aftale eller
afgørelse om forældremyndighed eller i en sag mellem
forældre om forældremyndighed over børn uden for
ægteskab, kan retten beskikke en advokat for ham. | | »Giver sagsøgte eller
appelindstævnte ikke møde ved advokat i de i
§ 448, nr. 5, nævnte sager, kan retten beskikke en
advokat for den pågældende.« |
| | |
| | 10. Efter
§ 450 indsættes: |
| | Ȥ 450 a.
Retten kan bestemme, at en eller begge parter ikke må
overvære den samtale med et barn, der skal finde sted efter
reglerne i anordning om ikrafttræden for
Færøerne af lov om forældremyndighed og
samvær. Inden sagen afgøres, skal parterne
gøres bekendt med indholdet af samtalen, medmindre dette vil
stride mod de hensyn, der har ført til
udelukkelsen.« |
| | |
| | 11. Efter § 468
indsættes: |
| | Ȥ 468 a.
Reglerne i dette kapitel finder endvidere anvendelse i sager om
prøvelse af afgørelser truffet af
Hovedbørneudvalget, jf. lagtingslov nr. 18 af 8. marts 2005.
Fristen for at fremsætte begæring om sagens
indbringelse for retten, jf. § 469, stk. 4, 1. pkt.,
er dog 8 uger. |
| | Stk. 2. Begæring om sagens
indbringelse for retten, jf. § 469, skal fremsættes
inden 8 uger efter, at parterne har modtaget meddelelse om
afgørelsen. § 469, stk. 4, 2. pkt., finder
tilsvarende anvendelse. |
| | Stk. 3. Byretten tiltrædes under
domsforhandlingen af et retsmedlem, der er sagkyndig i
børneforsorg, og et retsmedlem, der er sagkyndig i
børne- eller ungdomspsykiatri eller i psykologi. |
| | Stk. 4. Som parter anses
forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 15
år, uanset om den pågældende har krævet
afgørelsen forelagt for retten. |
| | Stk. 5. Retten kan bestemme, at
retsmøderne skal foregå for lukkede døre. |
| | Stk. 6. Ved offentlig gengivelse af
forhandlingerne i retten eller af dommen må der ikke uden
rettens tilladelse ske offentliggørelse af navn, stilling
eller bopæl for nogen af de under sagen nævnte personer
eller på anden måde offentliggørelse af de
pågældendes identitet. Overtrædelse af forbudet
straffes med bøde. |
| | Stk. 7. Ved afgivelse af dissens
angives dommernes navne ikke.« |
| | |
§ 581.
Når auktionskøberen har opfyldt
auktionsvilkårene, og appelfristen er udløbet, uden at
underretning om appel er meddelt tinglysningsdommeren, kan
køberen kræve de rettigheder, der ikke fik
dækning på auktionen, slettet af tingbogen. | | 12. I § 581 ændres
»tinglysningsdommeren« til:
»Tinglysningskontoret«. |