Skriftlig fremsættelse (28. marts
2007)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov for
Færøerne om rettens pleje (Massemediernes
kildebeskyttelse, børnesagkyndige dommere og udenlandske
advokater på Færøerne m.v.).
(Lovforslag nr. L 203).
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre ændringer i den færøske
retsplejelov i anledning af lagtingslovgivning vedrørende
medieansvar, børneværn, den faste voldgiftsret samt
tinglysning. De nævnte spørgsmål hører
under de færøske myndigheder, hvorimod retsplejen er
et rigsanliggende. Retsplejen på Færøerne
reguleres af en særlig færøsk retsplejelov.
Endvidere indeholder lovforslaget ændringer af den
færøske retsplejelov som følge af nye regler om
forældremyndighed for Færøerne.
Endelig foreslås det med henblik
på opfyldelse af den såkaldte Hoyvik-aftale om
økonomisk samarbejde mellem Færøerne og Island
at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse i den
færøske retsplejelov, der giver mulighed for, at
justitsministeren kan fastsætte regler om udenlandske
advokaters virksomhed mv. på Færøerne.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
I 2006 blev der ved lagtingslov
gennemført en ny og moderniseret lovgivning om de
ansvarsmæssige forhold på medieområdet på
Færøerne. Den færøske retsplejelov
indeholder i dag regler om kildebeskyttelse for journalister mv.,
som er identiske med de regler, der var gældende i Danmark
før medieansvarslovens ikrafttræden den 1. januar
1992. Samtidig med gennemførelsen af medieansvarsloven i
Danmark blev retsplejelovens § 172 om kildebeskyttelse for
journalister mv. ændret, og med lovforslaget
gennemføres en ændring af den færøske
retsplejelovs regler om kildebeskyttelse, så de kommer til at
svare til den danske retsplejelovs regler herom.
I 2005 blev der på Færøerne
ved lagtingslov gennemført nye regler om
børneværn til afløsning af de hidtidige regler
i lov for Færøerne om børneforsorg. Den nye
færøske børneværnslov
nødvendiggør nye retsplejemæssige regler om
domstolenes behandling af sager om børneværn, herunder
navnlig om medvirken af børnesagkyndige dommere ved retten
på Færøerne i sager om prøvelse af
Hovedbørneværnsudvalgets afgørelser om
overtagelse af omsorgen for et barn mv. De foreslåede regler
om medvirken af børnesagkyndige dommere ved retten på
Færøerne svarer til de regler i den danske lov om
social service, der fra den 1. januar 2007 gælder om
medvirken af børnesagkyndige dommere ved byretterne i sager
om tvangsfjernelse af børn mv.
Som følge af en lagtingslov fra 2006 om
den faste voldgiftsret, der behandler tvister på
arbejdsmarkedet på Færøerne, foreslås det,
at der indsættes en bestemmelse i den færøske
retsplejelov om bevisoptagelse ved domstolene til brug for den
faste voldgiftsret. Den foreslåede bestemmelse svarer til,
hvad der gælder for bevisoptagelse ved domstolene til brug
for voldgiftsretter, der er omfattet af lov om voldgift.
Med virkning fra den 1. februar 2006 varetages
tinglysningsopgaven på Færøerne ikke
længere af retten på Færøerne, men af en
særlig tinglysningsmyndighed (Tinglysningskontoret) under det
færøske landsstyre. Da tinglysningsopgaven
således ikke længere varetages af domstolene,
foreslås de bestemmelser i den færøske
retsplejelov, der angår tinglysning, ændret i
overensstemmelse hermed.
På Færøerne findes reglerne
om forældremyndighed i dag i myndighedsloven fra 1922. Senest
med virkning fra den 1. juli 2007 vil disse regler blive
afløst af lov om forældremyndighed og samvær,
der vil blive sat i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning. Dette nødvendiggør enkelte ændringer
af kapitel 42 i den færøske retsplejelov om
domstolenes behandling af ægteskabssager, herunder
forældremyndighedssager. Det drejer sig om en
præcisering af anvendelsesområdet for kapitel 42 og af
reglerne om advokatbeskikkelse. Desuden foreslås der indsat
en bestemmelse svarende til, hvad der gælder efter den danske
retsplejelov, hvorefter retten kan bestemme, at en eller begge
parter ikke må overvære den samtale, der efter lov om
forældremyndighed og samvær skal finde sted med
barnet.
Endelig foreslås det med henblik
på opfyldelse af den såkaldte Hoyvik-aftale at
indsætte en bemyndigelsesbestemmelse i den
færøske retsplejelov, der giver mulighed for, at
justitsministeren kan fastsætte regler om udenlandske
advokaters virksomhed mv. på Færøerne. Den
foreslåede bestemmelse svarer til, hvad der gælder
efter den danske retsplejelov.
Hoyvik-aftalen om økonomisk samarbejde
mellem Færøerne og Island indebærer bl.a., at
islandske advokater skal have samme muligheder for at virke
på Færøerne, som de har i Danmark som
følge af Islands deltagelse i EØS-aftalen (Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde). Aftalen
er trådt i kraft den 1. november 2006, men med forbehold for,
at islandske advokater alene kan virke som advokater på
Færøerne, hvis de opfylder kravene i den
færøske retsplejelov, herunder kravet om dansk
advokatbeskikkelse. Med en vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget i medfør af grundlovens § 19 samtykke til,
at dette forbehold hæves. Med henblik på opfyldelse af
Hoyvik-aftalen agter Justitsministeriet, hvis lovforslaget
vedtages, efter drøftelse med Færøernes
Hjemmestyre at fastsætte regler, der giver islandske
advokater samme muligheder for at etablere sig og drive
advokatvirksomhed mv. på Færøerne som i
Danmark.
Lovforslaget er forelagt
Færøernes Hjemmestyre. Hjemmestyrets udtalelse
forventes at foreligge snarest, men lovforslaget fremsættes
nu efter aftale med Færøernes landsstyre.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.