L 198 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af udlændingeloven. (Styrkelse af indsatsen mod misbrug af au
pair-ordningen).
Fremsat den 28. marts 2007 af
integrationsministeren (Rikke Hvilshøj)
Forslag
til
Lov om ændring af
udlændingeloven
(Styrkelse af indsatsen mod misbrug af au
pair-ordningen)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, som senest
ændret ved lov nr. 89 af 30. januar 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I § 9 c indsættes
som stk. 8-10:
» Stk. 8. Opholdstilladelse
efter stk. 1 med henblik på au pair-ophold kan,
medmindre særlige grunde taler derfor, ikke gives, hvis
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod en person, der på gerningstidspunktet var au
pair hos den domfældte, ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens §§ 216 eller
217, §§ 224 eller 225, jf. §§ 216
eller 217, eller §§ 228, 229, stk. 1, 237,
244-246, 250, 260, 261, 262 a eller 266.
Stk. 9. Opholdstilladelse efter
stk. 1 med henblik på au pair-ophold kan ikke gives,
hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for en periode på
5 år inden tidspunktet for afgørelsen ved endelig dom
er dømt for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, som følge af ulovlig
beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, eller har
vedtaget en bøde for en sådan overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 4.
Stk. 10. Opholdstilladelse efter
stk. 1 med henblik på au pair-ophold kan ikke gives,
hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever er omfattet af en
karensperiode, jf. § 21 a.«
2. Efter § 21
indsættes:
» § 21 a.
Træffes der afgørelse om inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse meddelt
på baggrund af et au pair-ophold, skal der træffes
afgørelse om, at der i en periode på 2 år fra
afgørelsen om inddragelse eller nægtelse af
forlængelse ikke kan meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik
på au pair-ophold hos den pågældende
værtsperson, når inddragelsen eller nægtelsen af
forlængelse af opholdstilladelsen er begrundet i, at
1) udlændingen hos værtsfamilien
udfører pligter i mere end det timemæssige maksimum
for den meddelte tilladelse eller udfører andet end huslige
opgaver for værtsfamilien,
2) det lommepengebeløb, som
udlændingen modtager fra værtsfamilien, er mindre end
det af udlændingemyndighederne fastsatte
minimumslommepengebeløb, eller
3) der ikke i værtsfamiliens bolig er
stillet et separat værelse til rådighed for au
pair-personen.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Udlændingelovens
§ 9 c, stk. 8-10, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse for udlændinge,
der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning
om eller er meddelt opholdstilladelse. For sådanne
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Ideen med et au pair-ophold er, at unge
udlændinge kan bo hos en dansk værtsfamilie med
børn under 18 år »på lige
vilkår« med resten af familien. Formålet med au
pair-ordningen er, at au pair-opholdet skal forbedre au
pair-personens sproglige og eventuelt tillige faglige kundskaber
samt udvide den pågældendes kulturelle horisont gennem
opnåelse af et bedre kendskab til Danmark.
Opholdstilladelse som au pair gives i praksis
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt.
Praksis på au pair-området er fastlagt i
Integrationsministeriets notat af 22. december 2004 om
ændring af praksis for meddelelse af opholdstilladelse som au
pair. Notatet er offentliggjort på udlændingeportalen
www.nyidanmark.dk. Praksis for meddelelse af opholdstilladelse til
au pair-personer tager udgangspunkt i Europarådets
overenskomst af 24. november 1969, som indeholder en række
bestemmelser om vilkår for au pair-ophold.
Efter praksis er det normalt en betingelse
for meddelelse af opholdstilladelse som au pair, at au
pair-personen ikke er under 17 år eller over 30 år
på ansøgningstidspunktet. Endvidere skal au
pair-personen som udgangspunkt være ugift, og der kan normalt
ikke gives opholdstilladelse til personer, der medtager
mindreårige børn, da dette ikke ses foreneligt med
formålet med et au pair-ophold. Værtsfamilien skal have
mindst et mindreårigt barn og må som udgangspunkt ikke
forsørges af offentlige midler givet i medfør af lov
om aktiv social politik. Det er udgangspunktet, at der alene gives
opholdstilladelse som au pair med henblik på ophold hos
familier, hvor mindst en af forældrene er dansk statsborger,
da det antages, at sådanne familier har størst
mulighed for at formidle dansk sprog og kultur. Hvis ingen af
forældrene i værtsfamilien er danske statsborgere, kan
der gives opholdstilladelse som au pair, hvis værtsfamilien
som følge af langvarigt ophold i Danmark samt
væsentlig tilknytning til det danske samfund efter en konkret
vurdering findes at kunne formidle dansk sprog og kultur. Det er
endvidere en betingelse for opholdstilladelse, at au pair-personen
ud fra en konkret vurdering må antages at ville få et
tilfredsstillende sprogligt, fagligt og kulturelt udbytte af et au
pair-ophold i Danmark. Ved denne vurdering lægges der blandt
andet vægt på au pair-personens sproglige kundskaber,
almene uddannelse, øvrige baggrund og opvækst. Det er
også et krav, at au pair-personen skal indtage en
familiær stilling i værtsfamilien, herunder at au
pair-personens opgaver hos familien skal relatere sig til den
daglige husførelse. Opgaver som relaterer sig til den
daglige husførelse er huslige opgaver som f.eks.
børnepasning, tøjvask, oprydning og rengøring.
Au pair-personen skal som hovedregel udføre pligter hos
værtsfamilien mellem 3 og 5 timer pr. dag, dvs. mellem 18 og
30 timer pr. uge, og au pair-personen skal have en hel ugentlig
fridag. Endvidere er det et krav, at au pair-personen under hele au
pair-opholdet har gratis kost og gratis logi i et eget
værelse hos værtsfamilien. Opholdstilladelse er
også betinget af, at au pair-personen foruden kost og logi
modtager et af udlændingemyndighederne fastsat
minimumslommepengebeløb. Endvidere skal au pair-personen
under hele au pair-opholdet ydes tilstrækkelig fritid til at
følge sprogkurser og til at dyrke sine kulturelle,
religiøse og faglige interesser. Det er desuden en
betingelse, at au pair-personen tilmeldes sygesikringen, og at au
pair-personen i tilfælde af sygdom ydes passende pleje. Au
pair-personen og værtsfamilien skal indgå en skriftlig
au pair-kontrakt. Endvidere kan der kun gives opholdstilladelse som
au pair til én au pair ad gangen pr. værtsfamilie.
Efter praksis gives der afslag på en ansøgning om
opholdstilladelse som au pair, hvis der er en vis formodning for,
at formålet med et ansøgt au pair-ophold i Danmark
ikke er at forbedre au pair-personens sproglige og eventuelt
tillige faglige kundskaber samt udvide pågældendes
kulturelle horisont gennem opnåelse af et bedre kendskab til
Danmark. Afgørelse herom træffes på baggrund af
en konkret og individuel vurdering, hvori alle sagens
omstændigheder indgår. Ved vurderingen inddrages bl.a.
oplysninger om, at ansøgeren tidligere har ansøgt om
og fået afslag på familiesammenføring, at
ansøgeren tidligere har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse på forskellige grundlag som f.eks. studier,
arbejde eller lignende, at ansøgeren er pålagt
usædvanlige vilkår i forbindelse med udøvelsen
af pligterne, at ansøgeren tidligere har arbejdet som
husassistent i Danmark, evt. hos værtsfamilien, og at
ansøgeren tidligere har haft et længerevarende ophold
i Danmark.
En au pair-person gives opholdstilladelse for
18 måneder, dog ikke ud over au pair-kontraktens gyldighed.
Hvis der forligger særlige grunde, kan opholdstilladelsen
forlænges med yderligere seks måneder til i alt 24
måneders samlet ophold. Sådanne særlige grunde
kan f.eks. være, hvis barnet, som au pair-personen skal
passe, er meget sygt eller har særlige behov for pasning, og
barnet må antages at have en særlig tilknytning til au
pair-personen.
Det har vist sig, at au pair-ordningen i
visse tilfælde misbruges, f.eks. ved at au pair-personen
udfører andre opgaver end tilladt eller udfører
pligter i flere timer end tilladt.
Regeringen finder det uacceptabelt, at visse
værtsfamilier bruger au pair-personer som billig
hushjælp eller på anden vis misbruger au
pair-ordningen. Misbrug af au pair-ordningen og udnyttelse af au
pair-personer skal modvirkes. Der skal værnes om ordningen,
som €" når den anvendes i overensstemmelse med sit
formål €" er til nytte og gavn for såvel au
pair-personer som værtsfamilier.
Integrationsministeren har derfor taget en
række initiativer på området. Der sættes
ind med øget information til au pair-personerne og
værtsfamilierne samt øget kontrol med, hvorvidt au
pair-ordningen anvendes i overensstemmelse med ordningens
formål.
Den øgede information omfatter bl.a.
afholdelse af informationsmøder. På disse møder
gives værtsfamilier og au pair-personer information om
betingelserne for au pair-ophold. I november 2006 er der endvidere
udgivet en informationspjece om au pair-ordningen. I pjecen
fremhæves det f.eks., hvornår en au pair-person anses
for at arbejde ulovligt, og der vejledes om, hvad en au
pair-person, der ønsker at skifte familie, skal gøre.
Endelig indeholder pjecen en henvisning til den nye
udlændinge- og integrationsportal www.nyidanmark.dk, som
indeholder flere oplysninger samt en ansøgningsguide. I
efteråret 2006 er der endvidere udarbejdet en ny og mere
informativ au pair-kontrakt. Kontrakten indeholder tekst både
på engelsk og dansk, således at det sikres, at
både au pair-personen og værtsfamilien forstår
kontraktens indhold, og hvad det er, de skriver under på.
Kontrakten indeholder oplysninger om betingelserne for et au
pair-ophold, og oplysninger om de mulige konsekvenser af ulovligt
arbejde indgår også i den nye au pair-kontrakt. Begge
parter skal skrive under på, at de er bekendt med
betingelserne for opholdet og de eventuelle konsekvenser ved
overtrædelse heraf.
Øget information skal gå
hånd i hånd med øget kontrol. I sager, hvor
Udlændingeservice har mistanke om, at der foreligger et
misbrug af ordningen, foretager Udlændingeservice i dag en
nærmere kontrol. Denne kan eventuelt ske ved hjælp fra
det lokale politi.
I samarbejde med Udlændingeservice
arbejder Integrationsministeriets Kontrol- og Analyseenhed for
tiden på at udarbejde en model for risikobaseret
stikprøvekontrol på udlændingeområdet,
herunder på au pair-området. Den risikobaserede
stikprøvekontrol skal sikre en mere målrettet kontrol
og medvirke til, at udlændingemyndighederne får et
klarere billede af misbrugstendenserne inden for de enkelte
områder, herunder au pair-området.
Kontrol- og Analyseenheden er oprettet som et
led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven
for 2005.
For at styrke positionen for au
pair-personerne har integrationsministeren endvidere i
efteråret 2006 taget initiativ til en praksisændring,
som indebærer, at en udlænding, der har fået
inddraget sin opholdstilladelse som au pair, fordi
udlændingen har forladt en værtsfamilie, som har
forsøgt at udnytte udlændingen, normalt kan indgive en
ny ansøgning om opholdstilladelse som au pair her i landet.
Au pair-personer, hvis værtsfamilie forsøger at
udnytte dem €" f.eks. ved at pålægge dem andet end
huslige opgaver eller ved at pålægge dem at
udføre pligter i flere timer end tilladt €" vil dermed
have lettere ved at forlade værtsfamilien.
Regeringen finder imidlertid, at der er behov
for en række yderligere tiltag på området. Tiltag
som styrker indsatsen mod misbrug af au pair-ordningen.
Dette lovforslag indeholder på denne
baggrund forslag om karensbestemmelser for værtsfamilier, der
har misbrugt au pair-ordningen. Der henvises til lovforslagets
afsnit 2, 3 og 4.
Endvidere indgår det i lovforslaget, at
der skal oprettes et register over værtsfamilier, som har
misbrugt au pair-ordningen. Der henvises til afsnit 5.
2. 10 års karensperiode
som følge af vold m.v. udøvet mod en au
pair-person
Regeringen ønsker, at unge
udlændinge, der kommer her til landet som led i et au
pair-ophold, skal have trygge rammer for deres ophold i
Danmark.
Det foreslås på den baggrund, at
der ikke, medmindre særlige omstændigheder taler
derfor, skal kunne gives opholdstilladelse med henblik på au
pair-ophold, hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for de seneste 10
år ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, for visse former for strafbare forhold
begået mod en person, der på gerningstidspunktet var au
pair hos den domfældte.
Hermed mindskes risikoen for, at
udlændinge, der kommer her til landet på et au
pair-ophold, udsættes for vold m.v. fra en person i
værtsfamilien.
Ligeledes vil værtsfamilier til au
pair-personer, der allerede er meddelt opholdstilladelse her i
landet, få en tilskyndelse til ikke at udsætte au
pair-personen for vold m.v., da de ellers risikerer at blive
afskåret fra i en 10-årig periode at være
værtsfamilie for en ny au pair.
Forslaget indebærer, at der i
tilfælde, hvor særlige grunde taler derfor, skal gives
opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold, uanset at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for den foreslåede 10-årige
karensperiode ved endelig dom har været idømt betinget
eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for kriminalitet af den beskrevne art
begået mod en mod en person, der på gerningstidspunktet
var au pair hos den domfældte.
Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis den begåede kriminalitet, der danner
grundlag for karensperioden, kan tilskrives en psykisk lidelse, som
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever i mellemtiden er blevet fuldstændig kureret for,
eller et nu ophørt misbrug af f.eks. alkohol eller
narkotika.
Der henvises til den foreslåede
bestemmelse i § 9 c, stk. 8, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
3. 5 års karensperiode
som følge af ulovlig beskæftigelse af en au
pair-person
Opholdstilladelse som au pair indebærer
ikke, at der gives en egentlig arbejdstilladelse. Det er alene
tilladt en au pair-person at udføre huslige pligter hos
værtsfamilien i maksimalt 30 timer om ugen. Hvis en au
pair-person udfører andet end huslige opgaver for
værtsfamilien eller udfører pligter i flere timer end
tilladt, arbejder au pair-personen ulovligt.
En au pair-person, som arbejder ulovligt
under sit ophold her i landet, risikerer at blive straffet for
ulovligt arbejde. Au pair-personen kan desuden få inddraget
sin opholdstilladelse og blive udvist af Danmark med
indrejseforbud.
Personer, som beskæftiger ulovlig
arbejdskraft, risikerer at blive straffet for ulovlig
beskæftigelse. Ulovlig beskæftigelse straffes efter
udlændingelovens § 59, stk. 4, hvorefter den,
som beskæftiger en udlænding uden fornøden
arbejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilladelse
fastsatte betingelser, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Regeringen finder det uacceptabelt, at
reglerne om meddelelse af opholdstilladelse til au pair-personer
misbruges, således at der skaffes ulovlig arbejdskraft her
til landet. Brugen af ulovlig arbejdskraft skal bekæmpes, og
unge udlændinge, der kommer her til landet som led i et au
pair-ophold, skal beskyttes mod pres fra værtsfamilien til at
udføre andet end huslige pligter eller at udføre
huslige pligter i længere tid end tilladt.
Det foreslås på den baggrund, at
der ikke skal kunne gives opholdstilladelse med henblik på au
pair-ophold, hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for de seneste 5
år ved endelig dom er dømt for overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 4, som
følge af ulovlig beskæftigelse af en udlænding,
der på gerningstidspunktet var au pair hos den
domfældte, eller har vedtaget en bøde for en
sådan overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4.
Dette vil medvirke til at sikre, at
værtsfamilier, som tidligere har misbrugt au pair-ordningen
gennem ulovlig beskæftigelse af en au pair-person, ikke
gentager et misbrug af ordningen.
Endvidere vil værtsfamilier til au
pair-personer, der allerede er her i landet, få en
tilskyndelse til ikke at lade au pair-personen arbejde ulovligt for
sig, da de ellers risikerer at blive afskåret fra i en
5-årig periode at være værtsfamilie for en ny au
pair.
Der henvises til den foreslåede
bestemmelse i § 9 c, stk. 9, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
4. 2 års karensperiode
ved andet misbrug af au pair-ordningen
Opholdstilladelse som au pair er bl.a.
betinget af, at au pair-personen for værtsfamilien alene
udfører huslige pligter. Au pair-personen skal som
hovedregel udføre pligter hos værtsfamilien mellem 3
og 5 timer pr. dag, dvs. mellem 18 og 30 timer pr. uge.
Opholdstilladelse som au pair er endvidere betinget af, at
værtsfamilien betaler au-pair-personen et af
udlændingemyndighederne fastsat
minimumslommepengebeløb, og af at værtsfamilien
stiller et separat værelse i værtsfamiliens bolig til
rådighed for au pair-personen.
Det følger af udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 1 og 3, at en tidsbegrænset
opholdstilladelse bl.a. kan inddrages, når grundlaget for
ansøgningen eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke
længere er til stede, eller når udlændingen
undlader at overholde de betingelser, der er fastsat for
opholdstilladelsen. En opholdstilladelse vil endvidere kunne
inddrages, når den f.eks. er opnået ved svig, jf.
udlændingelovens § 19, stk. 2.
Hvis betingelserne for en
au-pair-opholdstilladelse overtrædes, vil opholdstilladelsen
således kunne inddrages, jf. udlændingelovens
§ 19. Opholdstilladelsen vil endvidere kunne nægtes
forlænget, hvis betingelserne for meddelelsen af
opholdstilladelsen ikke længere er opfyldt.
Regeringen finder det uacceptabelt, at nogle
værtsfamilier overtræder de betingelser, der er knyttet
til en au pair-persons ophold her i landet. De unge
udlændinge, der kommer her til landet med henblik på at
bo hos en dansk værtsfamilie, skal sikres acceptable
vilkår under opholdet i Danmark.
Det foreslås på den baggrund, at
en person, som har været værtsperson for en au
pair-person, der har fået inddraget eller nægtet
forlænget sin opholdstilladelse som følge af, at den
pågældende har udført andet end huslige pligter
for værtsfamilien, at den pågældende har
udført pligter for værtsfamilien i mere end det
tilladte antal timer, at den pågældende ikke har haft
et separat værelse i værtsfamiliens bolig, eller at den
pågældende har fået udbetalt for lidt lommepenge
af værtsfamilien, i en 2-årig periode skal være
afskåret fra at få en ny au pair-person her til
landet.
Når der er truffet en afgørelse
om inddragelse af au pair-personens opholdstilladelse, skal der
således træffes en afgørelse om en 2 års
karensperiode til værtspersonen.
Det foreslås, at der ikke skal kunne
gives opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold, hvis
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever er omfattet af en sådan karensperiode.
Dette vil medvirke til at sikre, at
værtsfamilier, som tidligere har misbrugt au pair-ordningen,
ikke gentager et sådant misbrug af ordningen.
Endvidere vil værtsfamilier til au
pair-personer, der allerede er meddelt opholdstilladelse her i
landet, få en tilskyndelse til ikke at lade au pair-personen
udføre andet end huslige pligter, til ikke at lade au
pair-personen udføre pligter i mere end det tilladte antal
timer, til ikke at udbetale for lidt i lommepenge, og til at stille
et eget værelse til rådighed for au pair-personen, da
familien ellers risikerer at blive afskåret fra i en
2-årig periode at være værtsfamilie for en ny au
pair.
Der henvises til de foreslåede
bestemmelser i § 9 c, stk. 10, og § 21 a,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og nr. 2.
5. Oprettelse af register over
værtspersoner, der har misbrugt au pair-ordningen
I de tilfælde, hvor
værtspersonens misbrug af au pair-ordningen har
medført, at den pågældende er ifaldet et
strafansvar €" f.eks. for voldsudøvelse eller ulovlig
beskæftigelse €" vil Det Centrale Kriminalregister
indeholde oplysninger om straffesagens afgørelse.
Overtrædelser af udlændingeloven, der som minimum har
medført en bøde på 1.000 kr., samt alle
overtrædelser af straffeloven registreres i Det Centrale
Kriminalregister.
Der foretages derimod intetsteds registrering
af, om en værtsperson har medvirket til overtrædelse af
au pair-ordningen enten ved at lade au pair-personen udføre
andet end huslige pligter for sig, ved at lade au pair-personen
udføre pligter for sig i mere end det tilladte antal timer,
ved ikke at stille et separat værelse i sin bolig til
rådighed for au pair-personen eller ved at udbetale for lidt
lommepenge til au pair-personen. Det bemærkes i den
forbindelse, at værtspersonen ikke vil være straffet
for ulovlig beskæftigelse i alle de tilfælde, hvor
Udlændingeservice har inddraget au pair-personens
opholdstilladelse under henvisning til, at au pair-personen har
udført pligter hos værtsfamilien i mere end det
timemæssige maksimum for den meddelte tilladelse eller har
udført andet end huslige opgaver for
værtsfamilien.
Det er hensigten, at der efter anmeldelse
herom til Datatilsynet skal oprettes et register, hvori
Udlændingeservice skal registrere, når
Udlændingeservice i medfør af den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 21 a træffer
afgørelse om, at der i en periode på 2 år ikke
kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, med henblik på au pair-ophold
hos den pågældende værtsperson.
Herved skabes det fornødne grundlag
for, at udlændingemyndighederne ved behandlingen af en
ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af et au
pair-ophold kan efterse, hvorvidt den foreslåede bestemmelse
i § 21 a er til hinder for meddelelse af
opholdstilladelse.
Det bemærkes, at det forudsættes,
at behandlingen af oplysningerne i registeret sker i
overensstemmelse med reglerne i persondataloven, herunder
bestemmelserne i lovens §§ 28 og 29 om den
dataansvarliges oplysningspligt over for den registrerede og
bestemmelserne §§ 31-34 om den registreredes
indsigtsret.
Persondatalovens § 5
fastsætter grundlæggende principper for den
dataansvarliges behandling af oplysninger, herunder om indsamling,
ajourføring, opbevaring m.v. Det følger af
persondatalovens § 5, stk. 4, 3. pkt., at
oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal
berigtiges. Bestemmelsen medfører, at i tilfælde af,
at Integrationsministeriet omgør Udlændingeservices
afgørelse, således at karensperioden ophæves,
eller at karensperioden udløber, skal
Udlændingeservice ajourføre registeret, således
at det fremgår med tydelighed, at værtspersonen ikke
(længere) er omfattet af en karensperiode.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget skønnes primært at
indebære meromkostninger i forbindelse med au pair-ordningen,
idet der skal oprettes et register over værtsfamilier, der
har misbrugt au pair-ordningen. Yderligere vil der være
udgifter til vedligehold, opdatering og sletning af data i
registeret.
Omkostningerne forbundet med etablering af
registret skønnes at udgøre 0,3 mio. kr. i 2007,
afskrivninger og renter skønnes at udgøre 0,1 mio.
kr. årligt fra 2008. Driftsudgifter forbundet med systemet
skønnes at udgøre 0,1 mio. kr. årligt fra 2007
og frem. Omkostningerne afholdes på § 18.11.02.20.
Digitaliseringsinitiativer.
Omkostningerne i 2007 finansieres ved en
overførsel på tillægsbevillingsloven for 2007
fra § på §18.31.79. Reserve til 18.11.02.20.
Digitaliseringsinitiativer. Finansieringen fra 2008 og frem
indarbejdes på FL2008.
7. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at medføre
erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det indgår i lovforslaget, at
værtspersonen og dennes eventuelle ægtefælle
eller samlever fremover vil blive anmodet om at afgive en
erklæring på tro og love om, hvorvidt den
pågældende er straffet for forhold begået mod en
au pair-person eller for ulovlig beskæftigelse af en au
pair-person.
9. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder
m.v.
Lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Amnesty International,
Beskæftigelsesministeriet, Børnerådet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Familiestyrelsen, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Landsstyre, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Byret,
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen "Et barn To
forældre", Landsorganisationen i Danmark, Landsorganisationen
af kvindekrisecentre (LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke, Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender, Politidirektøren i
København, Politiforbundet i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet,
Retssikkerhedsfonden, Retten i Aalborg, Retten i Odense, Retten i
Roskilde, Retten i Århus, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og
Rådet for Etniske Minoriteter.
12. Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,4 mio. kr. i 2007 og 0,2 mio. kr.
årligt fra 2008 vedrørende merudgifter til etablering
og drift af et register over værtsfamilier, der har misbrugt
au pair-ordningen. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,4 mio. kr. i 2007 og 0,2 mio. kr.
årligt fra 2008 vedrørende merudgifter til etablering
og drift af et register over værtsfamilier, der har misbrugt
au pair-ordningen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Det indgår i lovforslaget, at
værtspersonen og dennes eventuelle
ægtefælle eller samlever fremover vil blive anmodet om
at afgive en erklæring på tro og love om, hvorvidt den
pågældende er straffet for forhold begået mod au
pair-person eller for ulovlig beskæftigelse af en au
pair-person. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 9 c, stk. 8 , kan opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik
på au pair-ophold ikke gives, medmindre særlige grunde
taler derfor, såfremt værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for en periode på
10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller
flere forhold begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter, for overtrædelse af straffelovens
§ 216 (voldtægt) eller
§ 217(opnåelse af samleje ved anden ulovlig tvang),
§§ 224 eller 225, jf. §§ 216 eller
217 (opnåelse af anden kønslig omgængelse end
samleje eller kønslig omgængelse med en person af
samme køn ved ulovlig tvang), eller § 228
(rufferi), § 229, stk. 1 (rufferi), § 237
(manddrab), §§ 244-246 (vold), § 250
(hensættelse af en anden i hjælpeløs tilstand
m.v.), § 260 (ulovlig tvang), § 261
(frihedsberøvelse), § 262 a (menneskehandel) eller
§ 266 (trussel om at begå en strafbar handling af
grov karakter).
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der indføres en 10-årig
karensperiode, i hvilken der som udgangspunkt ikke kan gives
opholdstilladelse som au pair, såfremt værtspersonen
eller dennes ægtefælle eller samlever ved endelig dom
er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for de angivne former for
kriminalitet begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte.
Der indtræder ikke nogen karensperiode
ved strafbortfald eller bødestraf.
Det er en betingelse for karensperiodens
indtræden, at den pågældende person er
dømt her i landet.
Den foreslåede bestemmelse omfatter de
tilfælde, hvor værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en eller flere af de
overtrædelser, der er opregnet i bestemmelsen, herunder for
forsøg på overtrædelse af de i den
foreslåede bestemmelse nævnte
straffelovsbestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
endvidere de tilfælde, hvor værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en eller flere af de
overtrædelser, der er nævnt i bestemmelsen, i
sammenstød med en eller flere andre overtrædelser.
Bestemmelsen gælder også i tilfælde, hvor
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
er fastsat som en fællessanktion.
I de tilfælde, hvor værtspersonen
eller dennes ægtefælle eller samlever ved endelig dom
er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en eller flere af de
overtrædelser, der er nævnt i bestemmelsen, og for en
eller flere andre overtrædelser, vil det dog være en
forudsætning for anvendelsen af den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 9 c, stk. 8,
at den del af sanktionen, som kan henføres til en eller
flere af de overtrædelser, der er opregnet i bestemmelsen, i
sig selv ville have medført idømmelse af betinget
eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse. Udlændingemyndighederne vil i
tilfælde af tvivl herom skulle foretage en høring af
anklagemyndigheden, dvs. statsadvokaten eller
politidirektøren, med henblik på en vurdering af, om
den del af sanktionen, som kan henføres til en eller flere
af de overtrædelser, der er opregnet i bestemmelsen, i sig
selv ville have medført idømmelse af betinget eller
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge,
der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse. Såfremt der herefter fortsat er
tvivl herom, vil den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 9 c, stk. 8, ikke finde
anvendelse.
Karensperioden regnes fra tidspunktet for
endelig dom.
Er værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever flere gange og for forskellige
forhold idømt frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, regnes karensperioden fra den senest
afsagte endelige dom.
Er værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever i første instans
idømt frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, løber karensperioden fra
tidspunktet for domsafsigelsen, dersom dommen ikke ankes inden
ankefristens udløb.
Ankes dommen, og bliver værtspersonen
eller dennes ægtefælle eller samlever i ankeinstansen
idømt frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, regnes karensperioden fra tidspunktet for
domsafsigelsen i anden instans. Dette gælder også i
tilfælde, hvor den pågældende ikke blev
idømt frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, i første instans, men hvor den
pågældende efter anke idømmes en sådan
straf i ankeinstansen.
Udlændingemyndighederne berostiller
ikke behandlingen af en ansøgning om opholdstilladelse som
au pair, blot fordi der verserer en straffesag mod den herboende i
første instans, hvori der er nedlagt påstand om
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for overtrædelse af straffelovsbestemmelser vedrørende
de angivne former for kriminalitet begået mod en person, der
på gerningstidspunktet var au pair den domfældte.
Er værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever i første instans
frifundet eller blot ikke idømt frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, og ankes dommen, sætter
udlændingemyndighederne tilsvarende ikke sagen i bero
på straffesagens endelige udfald.
Dersom værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever i første instans
idømmes frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, stilles behandlingen af en verserende
ansøgning om opholdstilladelse som au pair i bero på
ankefristens udløb, idet karensperioden herefter
indtræder, dersom dommen ikke ankes. Ankes dommen, stilles
sagen i bero på ankesagens afgørelse.
Karensperioden bliver alene bestemmende for
udfaldet af sagen om au pair-opholdstilladelsen, hvis den fortsat
løber på afgørelsestidspunktet. Udløber
karensperioden under sagens behandling, kan der således ikke
meddeles afslag på ansøgning om opholdstilladelse som
au pair alene med den begrundelse, at karensperioden ikke var
udløbet på ansøgningstidspunktet. Der vil
omvendt ikke bestå nogen pligt for
udlændingemyndighederne til at stille behandlingen af en
ansøgning i bero, blot fordi karensperiodens udløb
måtte være nært forestående. Der kan
således meddeles afslag under henvisning til karensperioden
helt frem til dennes udløb. Udlændingemyndighederne
vil i tilknytning til afslaget vejlede ansøgeren om
muligheden for at indgive fornyet ansøgning om
opholdstilladelse efter karensperiodens udløb, hvis dette
tidspunkt på afgørelsestidspunktet er nært
forestående.
Efter udlændingelovens § 40,
stk. 1, 1. pkt., skal en udlænding meddele de
oplysninger, som er nødvendige bl.a. til bedømmelse
af, om en tilladelse i henhold til udlændingeloven kan gives.
Også andre personer end udlændingen selv kan
pålægges at meddele sådanne oplysninger, jf.
udlændingelovens § 40, stk. 1, 4. pkt.
Udlændingemyndighederne kan kræve, at en person, der
afgiver erklæring til oplysning i sager, der henhører
under udlændingeloven, afgiver erklæringen på tro
og love, jf. udlændingelovens § 40,
stk. 5.
Til brug for afgørelsen af, om der
skal gives au pair-opholdstilladelse, vil Udlændingeservice
anmode værtspersonen og dennes eventuelle
ægtefælle eller samlever om på tro og love at
afgive erklæring om, hvorvidt den pågældende
inden for de seneste 10 år for forhold begået mod en
person, der på gerningstidspunktet var au pair hos den
domfældte, er idømt betinget eller ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, for overtrædelse af straffelovens
§§ 216 eller 217, §§ 224 eller 225,
jf. §§ 216 eller 217, eller § 228,
§ 229, stk. 1, §§ 237, 244-246, 250,
260, 261, 262 a eller 266. Afgiver værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever falsk erklæring, vil den
pågældende kunne ifalde strafansvar efter straffelovens
§ 161.
Oplyser værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever på tro og love, at dette
ikke er tilfældet, lægger udlændingemyndighederne
dette til grund, medmindre der foreligger konkrete
omstændigheder, som peger i retning af, at oplysningerne er
urigtige.
Meddeles ansøgeren herefter
opholdstilladelse, og viser det sig efterfølgende, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever urigtigt har oplyst ikke at have været idømt
frihedsstraf for kriminalitet af den beskrevne art inden for de
seneste 10 år, kan opholdstilladelsen efter
omstændighederne inddrages, idet grundlaget for
opholdstilladelsen var urigtigt, jf. udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 1. Dette vil parterne blive
informeret om i forbindelse med ansøgningen om au
pair-opholdstilladelse.
Foreligger der for
udlændingemyndighederne oplysninger, der peger i retning af,
at værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for de seneste 10 år er idømt
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for de angivne former for kriminalitet begået mod en person,
der på gerningstidspunktet var au pair hos den
pågældende €" uanset at den pågældende
på tro og love har afgivet erklæring om det modsatte
€" skal Udlændingeservice foretage en nærmere
undersøgelse heraf.
Undersøgelsen sker ved, at
Udlændingeservice med værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers samtykke indhenter en
udskrift vedrørende værtspersonen eller
dennes ægtefælle eller samlever fra Det Centrale
Kriminalregister. Hvis det fremgår af Det Centrale
Kriminalregister, at værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever er idømt betinget eller
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge,
der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens §§ 216 eller
217, §§ 224 eller 225, jf. §§ 216
eller 217, eller § 228, § 229, stk. 1,
§§ 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller 266,
rekvirerer Udlændingeservice €" med henblik på en
undersøgelse af værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers forhold til den forurettede
€" med værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers samtykke de relevante
domsudskrifter, ligesom Udlændingeservice foretager
eventuelle fornødne opslag i Udlændingeregistret.
I de tilfælde, hvor værtspersonen
eller dennes ægtefælle eller samlever ved endelig dom
er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en eller flere af de
overtrædelser, der er nævnt i den foreslåede
bestemmelse, og for en eller flere andre overtrædelser,
hører udlændingemyndighederne med værtspersonens
eller dennes ægtefælles eller samlevers samtykke om
fornødent anklagemyndigheden, dvs. statsadvokaten eller
politidirektøren, med henblik på en vurdering af, om
den del af sanktionen, som kan henføres til en eller flere
af de overtrædelser, der er opregnet i bestemmelsen, i sig
selv ville have medført idømmelse af betinget eller
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge,
der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse.
Værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers manglende samtykke vil blive
tillagt processuel skadevirkning.
Finder Udlændingeservice på
baggrund af de foreliggende oplysninger, at betingelserne for
meddelelse af opholdstilladelse ikke er opfyldt, foretager
Udlændingeservice partshøring i overensstemmelse med
forvaltningslovens regler herom, hvorefter Udlændingeservice
træffer afgørelse i sagen på det foreliggende
grundlag.
Det foreslås, at der €" uanset at
den 10-årige karensperiode ikke er udløbet €"
skal kunne gives au pair-opholdstilladelse, hvis særlige
grunde taler derfor. Det vil eksempelvis kunne være
tilfældet, hvis den begåede kriminalitet kan tilskrives
en psykisk lidelse, som værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever i mellemtiden er blevet
fuldstændig kureret for, eller et nu ophørt misbrug af
f.eks. alkohol eller narkotika.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 9 c, stk. 9 , kan opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik
på au pair-ophold ikke gives, såfremt
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 5 år inden tidspunktet
for afgørelsen ved endelig dom er dømt for
overtrædelse af udlændingelovens § 59,
stk. 4, som følge af ulovlig beskæftigelse af en
udlænding, der på gerningstidspunktet var au pair hos
den domfældte, eller har vedtaget en bøde for en
sådan overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der indføres en 5-årig
karensperiode, i hvilken der ikke kan gives opholdstilladelse som
au pair, såfremt værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for en periode på
5 år inden tidspunktet for afgørelsen ved endelig dom
er dømt for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, som følge af ulovlig
beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, eller har
vedtaget en bøde for en sådan overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 4.
Der indtræder ikke nogen karensperiode
ved strafbortfald.
Den foreslåede bestemmelse omfatter de
tilfælde, hvor værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er dømt
for overtrædelse af udlændingelovens § 59,
stk. 4, herunder for forsøg på overtrædelse
af udlændingelovens § 59, stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
endvidere de tilfælde, hvor værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever har vedtaget en bøde
for overtrædelse af udlændingelovens § 59,
stk. 4.
Karensperioden regnes henholdsvis fra
tidspunktet for endelig dom eller fra tidspunktet for
bødevedtagelsen.
Er værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever i første instans
dømt for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, løber karensperioden fra
tidspunktet for domsafsigelsen, dersom dommen ikke ankes inden
ankefristens udløb.
Ankes dommen i relation til
skyldsspørgsmålet, og bliver værtspersonen eller
dennes ægtefælle eller samlever i ankeinstansen
dømt for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, regnes karensperioden fra tidspunktet
for domsafsigelsen i anden instans.
Udlændingemyndighederne berostiller
ikke behandlingen af en ansøgning om opholdstilladelse som
au pair, blot fordi der verserer en straffesag mod
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever i første instans, hvori der er nedlagt
påstand om overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, som følge af ulovlig
beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte.
Er værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever i første instans
frifundet, og ankes dommen, sætter
udlændingemyndighederne tilsvarende ikke sagen i bero
på straffesagens endelige udfald.
Dersom værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever i første instans
dømmes for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, stilles behandlingen af en verserende
ansøgning om opholdstilladelse som au pair i bero på
ankefristens udløb, idet karensperioden herefter
indtræder, dersom dommen ikke ankes. Ankes dommen, stilles
sagen i bero på ankesagens afgørelse.
Karensperioden bliver alene bestemmende for
udfaldet af sagen om au pair-opholdstilladelse, hvis den fortsat
løber på afgørelsestidspunktet. Udløber
karensperioden under sagens behandling, kan der således ikke
meddeles afslag på ansøgning om opholdstilladelse som
au pair alene med den begrundelse, at karensperioden ikke var
udløbet på ansøgningstidspunktet. Der vil
omvendt ikke bestå nogen pligt for
udlændingemyndighederne til at stille behandlingen af en
ansøgning i bero, blot fordi karensperiodens udløb
måtte være nært forestående. Der kan
således meddeles afslag under henvisning til karensperioden
helt frem til dennes udløb. Udlændingemyndighederne
vil i tilknytning til afslaget vejlede ansøgeren om
muligheden for at indgive fornyet ansøgning om
opholdstilladelse efter karensperiodens udløb, hvis dette
tidspunkt på afgørelsestidspunktet er nært
forestående.
Efter udlændingelovens § 40,
stk. 1, 1. pkt., skal en udlænding meddele de
oplysninger, som er nødvendige bl.a. til bedømmelse
af, om en tilladelse i henhold til udlændingeloven kan gives.
Også andre personer end udlændingen selv kan
pålægges at meddele sådanne oplysninger, jf.
udlændingelovens § 40, stk. 1, 4. pkt.
Udlændingemyndighederne kan kræve, at en person, der
afgiver erklæring til oplysning i sager, der henhører
under udlændingeloven, afgiver erklæringen på tro
og love, jf. udlændingelovens § 40,
stk. 5.
Til brug for afgørelsen af, om der
skal gives au pair-opholdstilladelse, vil
Udlændingeservice anmode værtspersonen og dennes
eventuelle ægtefælle eller samlever om på tro og
love at afgive erklæring om, hvorvidt den
pågældende inden for de seneste 5 år ved endelig
dom er dømt for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, som følge af ulovlig
beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, eller
inden for de seneste 5 år har vedtaget en bøde for en
sådan overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4. Afgiver værtspersonen eller
dennes ægtefælle eller samlever falsk erklæring,
vil den pågældende kunne ifalde strafansvar efter
straffelovens § 161.
Oplyser værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever på tro og love, at dette
ikke er tilfældet, lægger udlændingemyndighederne
dette til grund, medmindre der foreligger konkrete
omstændigheder, som peger i retning af, at oplysningerne er
urigtige.
Meddeles ansøgeren herefter
opholdstilladelse, og viser det sig efterfølgende, at
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever urigtigt har oplyst ikke at have været dømt
for eller ikke at have vedtaget en bøde for
overtrædelse af udlændingelovens § 59,
stk. 4, inden for de seneste 5 år, kan
opholdstilladelsen efter omstændighederne inddrages, idet
grundlaget for opholdstilladelsen var urigtigt, jf.
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1. Dette
vil parterne blive informeret om i forbindelse med
ansøgningen om au pair-opholdstilladelse.
Foreligger der for
udlændingemyndighederne oplysninger, der peger i retning af,
at værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for de seneste 5 år ved endelig dom er
dømt for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, som følge af ulovlig
beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, eller
inden for de seneste 5 år har vedtaget en bøde for en
sådan overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, skal Udlændingeservice foretage
en nærmere undersøgelse heraf.
Undersøgelsen sker ved, at
Udlændingeservice med værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers samtykke indhenter en
udskrift vedrørende værtspersonen eller
dennes ægtefælle eller samlever fra Det Centrale
Kriminalregister. Hvis det af de indhentede oplysninger
fremgår, at værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever er dømt for eller har
vedtaget en bøde for overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 4, rekvirerer
Udlændingeservice €" med henblik på en
undersøgelse af værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers forhold til den forurettede
€" med værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers samtykke de relevante
domsudskrifter eller politirapporter, ligesom
Udlændingeservice foretager eventuelle fornødne opslag
i Udlændingeregistret.
Værtspersonens eller dennes
ægtefælles eller samlevers manglende samtykke vil blive
tillagt processuel skadevirkning.
Finder Udlændingeservice på
baggrund af de foreliggende oplysninger, at betingelserne for
meddelelse af opholdstilladelse ikke er opfyldt, foretager
Udlændingeservice partshøring i overensstemmelse med
forvaltningslovens regler herom, hvorefter Udlændingeservice
træffer afgørelse i sagen på det foreliggende
grundlag.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 9 c, stk. 10 , kan opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med
henblik på au pair-ophold ikke gives, såfremt
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever er omfattet af en karensperiode, jf. den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 21 a.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der ikke kan gives opholdstilladelse,
såfremt værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever som følge af en
afgørelse truffet af Udlændingeservice, jf. den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 21 a, er afskåret fra at få en au pair her
til landet.
Dersom afgørelsen fra
Udlændingeservice om, at værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever er omfattet af en
karensperiode, jf. udlændingelovens § 21 a,
påklages til Integrationsministeriet, stilles behandlingen af
en verserende ansøgning om opholdstilladelse som au pair i
bero på klagesagens afgørelse.
Karensperioden bliver alene bestemmende for
udfaldet af sagen om au pair-opholdstilladelse, hvis den fortsat
løber på afgørelsestidspunktet. Udløber
karensperioden under sagens behandling, kan der således ikke
meddeles afslag på ansøgning om opholdstilladelse som
au pair alene med den begrundelse, at karensperioden ikke var
udløbet på ansøgningstidspunktet. Der vil
omvendt ikke bestå nogen pligt for
udlændingemyndighederne til at stille behandlingen af en
ansøgning i bero, blot fordi karensperiodens udløb
måtte være nært forestående. Der kan
således meddeles afslag under henvisning til karensperioden
helt frem til dennes udløb. Udlændingemyndighederne
vil i tilknytning til afslaget vejlede ansøgeren om
muligheden for at indgive fornyet ansøgning om
opholdstilladelse efter karensperiodens udløb, hvis dette
tidspunkt på afgørelsestidspunktet er nært
forestående.
Til brug for afgørelsen af, om der
skal gives au pair-opholdstilladelse, vil Udlændingeservice
undersøge, om værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever er registreret i registeret
over værtspersoner, der har misbrugt au pair-ordningen.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 4.
Til nr. 2
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 21 a skal der, når der træffes
afgørelse om inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, på
baggrund af et au pair-ophold, og inddragelsen eller
nægtelsen af forlængelse er begrundet i, at
udlændingen hos værtsfamilien udfører pligter i
mere end det timemæssige maksimum for den meddelte tilladelse
eller udfører andet end huslige opgaver for
værtsfamilien, at det lommepengebeløb, som
udlændingen modtager fra værtsfamilien, er mindre end
det af udlændingemyndighederne fastsatte
minimumslommepengebeløb, eller at der ikke i
værtsfamiliens bolig er stillet et separat værelse til
rådighed for au pair-personen, træffes afgørelse
om, at der i en periode på 2 år fra afgørelsen
om inddragelse eller nægtelse af forlængelse ikke kan
meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, med henblik på au pair-ophold
hos den pågældende værtsperson.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der indføres en 2-årig
karensperiode, i hvilken en person, som er værtsperson for en
au pair-person, der får inddraget eller nægtet
forlænget sin opholdstilladelse under henvisning til en af de
i bestemmelsen opregnede grunde, afskæres fra at få en
ny au pair her til landet.
Den foreslåede bestemmelse omfatter de
tilfælde, hvor inddragelsen eller nægtelsen af
forlængelse af au pair-personens opholdstilladelse er
begrundet i, at udlændingen hos værtsfamilien
udfører pligter i mere end det timemæssige maksimum
for den meddelte tilladelse eller udfører andet end huslige
opgaver for værtsfamilien, at det lommepengebeløb, som
udlændingen modtager fra værtsfamilien, er mindre end
det af udlændingemyndighederne fastsatte
minimumslommepengebeløb, eller at der ikke i
værtsfamiliens bolig er stillet et separat værelse til
rådighed for au pair-personen.
Udlændingeservice skal i sådanne
tilfælde træffe afgørelse om, at der i en
periode på 2 år fra afgørelsen om inddragelsen
eller nægtelsen af forlængelse af au pair-personens
opholdstilladelse ikke kan meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik
på au pair-ophold hos den pågældende
værtsperson.
Finder Udlændingeservice på
baggrund af de foreliggende oplysninger, at betingelserne for
meddelelse af en 2-årig karensperiode vil være opfyldt,
foretager Udlændingeservice partshøring i
overensstemmelse med forvaltningslovens regler herom, hvorefter
Udlændingeservice træffer afgørelse i sagen
på det foreliggende grundlag.
Afgørelsen fra Udlændingeservice
om tildeling af karensperiode kan påklages til
Integrationsministeriet, jf. udlændingelovens § 46,
stk. 2, og den administrative afgørelse vil kunne
indbringes til prøvelse for domstolene, jf. grundlovens
§ 63. Påklages afgørelsen fra
Udlændingeservice til Integrationsministeriet, vil
Integrationsministeriet foretage en prøvelse af, hvorvidt
grundlaget for meddelelse af en karensperiode til den
pågældende værtsperson foreligger, dvs. hvorvidt
den pågældende har været værtsperson for en
au pair-person, der har fået inddraget eller nægtet
forlænget sin opholdstilladelse som følge af, at au
pair-personen har udført andet end huslige pligter for
værtsfamilien, at au pair-personen har udført pligter
for værtsfamilien i mere end det tilladte antal timer, at au
pair-personen ikke har haft et separat værelse i
værtsfamiliens bolig, eller at au pair-personen har
fået udbetalt for lidt lommepenge af værtsfamilien.
Karensperioden regnes fra tidspunktet for
afgørelsen fra Udlændingeservice om inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af au pair-personens
opholdstilladelse, uanset om Udlændingeservices
afgørelse påklages til Integrationsministeriet, og
ministeriet stadfæster Udlændingeservices
afgørelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 4.
Når Udlændingeservice har truffet
afgørelse om, at der i en periode på 2 år ikke
kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, med henblik på au pair-ophold
hos den pågældende værtsperson, skal
Udlændingeservice registrere dette i registeret over
værtspersoner, der har misbrugt au pair-ordningen.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 5.
Til § 2
Det foreslås i § 2,
stk. 1 , at loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Den ved lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 21 a finder anvendelse fra og med den 1. juli 2007,
uanset om den udlænding, hvis opholdstilladelse inddrages
eller nægtes forlænget, har indgivet ansøgning
om eller er meddelt opholdstilladelse inden denne dato.
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 21 a finder ikke anvendelse i
sager, hvor afgørelsen om inddragelse eller nægtelse
af forlængelse af au pair-personens opholdstilladelse er
truffet før den 1. juli 2007.
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 21 a finder anvendelse, uanset
om det forhold, som har begrundet inddragelsen eller
nægtelsen af forlængelsen af au pair-personens
opholdstilladelse, er indtruffet inden lovens ikrafttræden.
Det bemærkes herved, at formålet med den
foreslåede bestemmelse er at sikre, at ansøgerens
vilkår under opholdet i Danmark er acceptable. Det findes
på den baggrund ikke betænkeligt, at også
forhold, der er indtruffet inden lovens ikrafttræden,
medfører en 2-årig karensperiode.
Det foreslås i § 2,
stk. 2 , at udlændingelovens § 9 c,
stk. 8-10, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
1, ikke finder anvendelse for udlændinge, der inden lovens
ikrafttræden har indgivet ansøgning om eller er
meddelt opholdstilladelse. For sådanne udlændinge
finder de hidtil gældende regler anvendelse, jf.
§ 2, stk. 2, 2. pkt.
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 9 c, stk. 8, finder
anvendelse, uanset om det kriminelle forhold, som personen i
værtsfamilien er dømt for, er begået inden
lovens ikrafttræden. Det bemærkes herved, at
formålet med den foreslåede bestemmelse er at varetage
hensynet til beskyttelsen af ansøgerens liv og personlige
integritet. Det findes på den baggrund ikke
betænkeligt, at også pådømt kriminalitet,
der er begået inden lovens ikrafttræden,
medfører en 10-årig karensperiode.
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 9 c, stk. 9, finder
anvendelse, uanset om overtrædelsen af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, er begået inden lovens
ikrafttræden. Det bemærkes herved, at formålet
med den foreslåede bestemmelse er at modvirke brugen af
ulovlig arbejdskraft, herunder at beskytte ansøgeren mod
pres til at udføre ulovligt arbejde. Det findes på den
baggrund ikke betænkeligt, at også kriminelle forhold,
der er begået inden lovens ikrafttræden,
medfører en 5-årig karensperiode.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde og indebærer, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Lovens § 1 kan dog ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser,
som de særlige grønlandske og færøske
forhold tilsiger.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
I det følgende gengives de relevante dele af
de relevante gældende bestemmelser i udlændinge-loven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, som
ændret senest ved lov nr. 89 af 30. januar 2007: | | § 1 I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, som
ændret senest ved lov nr. 89 af 30. januar 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 9 c. --- Stk. 1 €" 7. --- | | 1. I § 9
c indsættes som stk. 8-10: |
| | » Stk. 8. Opholdstilladelse
efter stk. 1 med henblik på au pair-ophold, kan,
medmindre særlige grunde taler derfor, ikke gives, hvis
værtspersonen eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold
begået mod en person, der på gerningstidspunktet var au
pair hos den domfældte, ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens §§ 216 eller
217, §§ 224 eller 225, jf. §§ 216
eller 217, eller §§ 228, 229, stk. 1, 237,
244-246, 250, 260, 261, 262 a eller 266. |
| | Stk. 9. Opholdstilladelse efter
stk. 1 med henblik på au pair-ophold, kan ikke gives,
hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for en periode på
5 år inden tidspunktet for afgørelsen ved endelig dom
er dømt for overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 4, som følge af ulovlig
beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, eller har
vedtaget en bøde for en sådan overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 4. |
| | Stk. 10. Opholdstilladelse efter
stk. 1 med henblik på au pair-ophold, kan ikke gives,
hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever er omfattet af en
karensperiode, jf. § 21 a.« |
| | |
§ 21. --- | | 2. Efter § 21
indsættes: |
| | » § 21 a.
Træffes der afgørelse om inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse meddelt
på baggrund af et au pair-ophold, skal der træffes
afgørelse om, at der i en periode på 2 år fra
afgørelsen om inddragelse eller nægtelse af
forlængelse ikke kan meddeles opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik
på au pair-ophold hos den pågældende
værtsperson, når inddragelsen eller nægtelsen af
forlængelse af opholdstilladelsen er begrundet i, at |
| | 1) udlændingen hos værtsfamilien
udfører pligter i mere end det timemæssige maksimum
for den meddelte tilladelse eller udfører andet end huslige
opgaver for værtsfamilien, 2) det lommepengebeløb, som
udlændingen modtager fra værtsfamilien, er mindre end
det af udlændingemyndighederne fastsatte
minimumslommepengebeløb, eller 3) der ikke i værtsfamiliens bolig er
stillet et separat værelse til rådighed for au
pair-personen.« |
Lov nr. 226 af 8. juni 1983
(udlændingeloven) (Lovforslag nr. L 105 af 20. januar
1983)
Skriftlig fremsættelse den 20. januar
1983: | Folketingstidende 1982/83 FF | s. 4502 |
Lovforslaget som fremsat: | Folketingstidende 1982/83 Tillæg A | s. 2027 |
1. behandling den 2. februar 1983: | Folketingstidende 1982/83 FF | s. 5316 |
Betænkning afgivet den 27. maj
1983: | Folketingstidende 1982/83 Tillæg B | s. 1935 |
1. del af 2. behandling den 30. maj 1983: | Folketingstidende 1982/83 FF | s. 12152 |
Tilføjelse til betænkning den
31. maj 1983: | Folketingstidende 1982/83 Tillæg B | s. 2775 |
2. del af 2. behandling den 2. juni 1983: | Folketingstidende 1982/83 FF | s. 12587 |
Tillægsbetænkning afgivet den 2.
juni 1983: | Folketingstidende 1982/83 Tillæg B | s. 2845 |
3. behandling den 3. juni 1983: | Folketingstidende 1982/83 FF | s. 12847 |
Lovforslaget som vedtaget: | Folketingstidende 1982/83 Tillæg C | s. 609 |
Lov nr. 365 af 6. juni 2002 om
ændring af udlændingeloven og ægteskabsloven med
flere love (Afskaffelse af de facto-flygtningebegrebet,
effektivisering af asylsagsbehandlingen, skærpede betingelser
for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse og
stramning af betingelserne for familiesammenføring m.v.)
(Lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002)
Skriftlig fremsættelse den 28. februar
2002: | Folketingstidende 2001/2002 Tillæg
A | s. 4091 |
Lovforslaget som fremsat: | Folketingstidende 2001/2002 Tillæg
A | s. 3952 |
1. behandling den 21. marts 2002: | Folketingstidende 2001/2002 FF | s. 3885 |
Betænkning afgivet den 17. maj
2002: | Folketingstidende 2001/2002 Tillæg
B | s. 1389 |
2. behandling den 23. maj 2002: | Folketingstidende 2001/2002 FF | s. 7049 |
Tillægsbetænkning afgivet den 28.
maj 2002: | Folketingstidende 2001/2002 Tillæg
B | s. 1616 |
1. del af 3. behandling den 30. maj 2002: | Folketingstidende 2001/2002 FF | s. 7575 |
2. del af 3. behandling den 31. maj 2002: | Folketingstidende 2001/2002 FF | s. 7774 |
Lovforslaget som vedtaget: | Folketingstidende 2001/2002 Tillæg
C | s. 678 |
Lov nr. 60 af 29. januar 2003 om
ændring af udlændingeloven og Integrationsloven
(Behandlingen af sager vedrørende uledsagede
mindreårige asylansøgere) (Lovforslag nr. L 23 af 2.
oktober 2002)
Skriftlig fremsættelse den 2. oktober
2002: | Folketingstidende 2002/2003 Tillæg
A | s. 425 |
Lovforslaget som fremsat: | Folketingstidende 2002/2003 Tillæg
A | s. 396 |
1. behandling den 10. oktober 2002: | Folketingstidende 2002/2003 FF | s. 340 |
Betænkning afgivet den 9. januar
2003: | Folketingstidende 2002/2003 Tillæg
B | s. 528 |
2. behandling den 21. januar 2003: | Folketingstidende 2002/2003 FF | s. 3734 |
3. behandling den 23. januar 2003 | Folketingstidende 2002/2003 FF | s. 3912 |
Lovforslaget som vedtaget: | Folketingstidende 2002/2003 Tillæg
C | s. 237 |
Lov nr. 427 af 9. juni 2004 om
ændring af udlændingeloven og integrationsloven
(Ændring af reglerne om familiesammenføring med
børn, herunder begrænsning af adgangen til
familiesammenføring med børn for personer, der er
dømt for seksuelle overgreb eller vold m.v. mod børn,
skærpelse af betingelserne for opholdstilladelse til
udenlandske religiøse forkyndere m.v., begrænsning af
adgangen til ægtefællesammenføring for personer,
der er dømt for vold m.v. mod en tidligere
ægtefælle eller samlever, m.v.) (Lovforslag nr. L 171
af 20. februar 2004)
Skriftlig fremsættelse den 20. februar
2004: | Folketingstidende 2003/2004 Tillæg
A | s. 6270 |
Lovforslaget som fremsat: | Folketingstidende 2003/2004 Tillæg
A | s. 6196 |
1. behandling den 13. marts 2004: | Folketingstidende 2003/2004 FF | s. 6825 |
Betænkning afgivet den 11. maj
2004: | Folketingstidende 2003/2004 Tillæg
B | s. 1676 |
Ændringsforslag uden for
betænkning af 14. maj 2004 afgivet af Elsebeth Gerner Nielsen
(RV): | Folketingstidende 2003/2004 Tillæg
B | s. 1888 |
2. behandling den 18. maj 2004: | Folketingstidende 2003/2004 FF | s. 10496 |
Tillægsbetænkning afgivet den 25.
maj 2004: | Folketingstidende 2003/2004 Tillæg
B | s. 1993 |
3. behandling den 2. juni 2004: | Folketingstidende 2003/2004 FF | s. 11401 |
Lovforslaget som vedtaget: | Folketingstidende 2003/2004 Tillæg
C | s. 772 |
Lov nr. 324 af 18. maj 2005 om
ændring af udlændingeloven, ægteskabsloven og
repatrieringsloven (Skærpet straf for ulovlig
beskæftigelse, afskaffelse af madkasseordningen, styrkelse af
oplysningsgrundlaget i sager om helbredsbetinget humanitær
opholdstilladelse, præcisering af Flygtningenævnets
uafhængighed, fremhævelse af hensynet til familiens
enhed, udvidelse af personkredsen, der kan modtage hjælp
efter repatrieringsloven, m.v.) (Lovforslag nr. L 78 af 23. februar
2005)
Skriftlig fremsættelse den 23. februar
2005: | Folketingstidende 2004/2005 Tillæg
A | s. 1364 |
Lovforslaget som fremsat: | Folketingstidende 2004/2005 Tillæg
A | s. 1304 |
1. behandling den 4. marts 2005: | Folketingstidende 2004/2005 FF | s. 377 |
Betænkning afgivet den 26. april
2005: | Folketingstidende 2004/2005 Tillæg
B | s. 178 |
2. behandling den 3. maj 2005: | Folketingstidende 2004/2005 FF | s. 2451 |
Lovforslag optrykt efter 2. behandlingen: | Folketingstidende 2004/2005 | s. - |
3. behandling den 12. maj 2005: | Folketingstidende 2004/2005 FF | s. 2773 |
Lovforslaget som vedtaget: | Folketingstidende 2004/05 Tillæg C | s. 110 |
Lov nr. 89 af 30. januar 2007 om
ændring af udlændingeloven og forskellige andre loven
(Indførelse af selvbetjeningsmodel, ny og forenklet
udformning af forsørgelseskravet i
familiesammenføringssager og reform af studieområdet)
(Lovforslag nr. L 17 af 4. oktober 2006)
Skriftlig fremsættelse den 4. oktober
2006: | Folketingstidende 2006/2007 Tillæg
A | s. 322 |
Lovforslaget som fremsat: | Folketingstidende 2006/2007 Tillæg
A | s. 270 |
1. behandling den 27. oktober 2006: | Folketingstidende 2006/2007 FF | s. 758 |
Betænkning afgivet den 12. december
2006: | Folketingstidende 2006/2007 Tillæg
B | s. 317 |
2. behandling den 11. januar 2007: | Folketingstidende 2006/2007 FF | s. |
Tillægsbetænkning afgivet den 23.
januar 2007: | Folketingstidende 2006/2007 Tillæg
B | s. |
3. behandling den 25. januar 2007: | Folketingstidende 2006/2007 FF | s. |
Lovforslaget som vedtaget: | Folketingstidende 2006/2007 Tillæg
C | s. 374 |