L 197 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.

(Bekæmpelse af menneskehandel og samkøring af oplysninger om evakuerede m.v.).

Af: Integrationsminister Rikke Hvilshøj (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l197_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2007)

 

 

Integrationsministeren (Rikke Hvilshøj):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Bekæmpelse af menneskehandel og samkøring af oplysninger om evakuerede m.v.)

(Lovforslag nr. L 197).

Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, har navnlig til formål at gennemføre de ændringer af udlændingeloven, der følger af regeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010. Visse af disse ændringer er endvidere nødvendige for, at Danmark kan ratificere Europarådets konvention om indsatsen mod menneskehandel.

Lovforslaget indebærer i hovedtræk følgende:

€" Udvidelse af refleksionsperioden

Efter praksis kan der i dag fastsættes en udrejsefrist på 30 dage i forbindelse med administrativ udvisning af udlændinge, der har været udsat for menneskehandel. I andre afgørelser om udvisning er udrejsefristen straks.

Det indgår som et element i handlingsplanen, at udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, skal tilbydes en refleksionsperiode, der blandt andet skal anvendes til at forberede hjemsendelsen. Refleksionsperioden skal udvides i forhold til den gældende ordning, således at udrejsefristen kan fastsættes til op til 100 dage, hvis den pågældende samarbejder om en forberedt hjemsendelse.

Lovforslaget indeholder forslag om, at den gældende 30 dages refleksionsperiode udtrykkeligt kommer til at fremgå af udlændingeloven. Det foreslås endvidere, at udrejsefristen kan fastsættes til 100 dage, hvis udlændingen samarbejder om hjemsendelsen. Endelig foreslås det, at også udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, og som er udvist ved dom, får mulighed for en tilsvarende refleksionsperiode €" i dag er udrejsefristen altid straks i sager om udlændinge, der er udvist ved dom €" forudsat, at hensynet til den offentlige orden ikke taler imod.

€" Særlig regel om hensyntagen til udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, ved afgørelsen om udvisning

Som led i bestræbelserne på at sikre en bedre hjemsendelse for udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, foreslås der indsat en særlig bestemmelse i udlændingeloven, der betyder, at sådanne udlændinge normalt ikke længere udvises af Danmark med indrejseforbud, men alene udsendes.

Det er en forudsætning, at de omstændigheder, der kan begrunde udvisning, relaterer sig til, at den pågældende har været udsat for menneskehandel. Det kan f.eks. være, at den pågældende har ulovligt ophold eller har begået dokumentfalsk ved at være indrejst med falsk pas eller visum. Det er endvidere en forudsætning, at der ikke er hensyn til den offentlige orden, der gør, at den pågældende bør udvises. Udvisning skal således bl.a. fortsat ske, hvis der er tale om de straffelovsovertrædelser, der efter de gældende regler normalt skal medføre udvisning €" f.eks. grov vold €" uanset om overtrædelsen relaterer sig til, at den pågældende er offer for menneskehandel.

€" Udvidelse af repræsentantordningen til uledsagede børn

Det foreslås, at den gældende repræsentantordning for uledsagede mindreårige asylansøgere udvides, således at alle uledsagede børn får en repræsentant.

Det foreslås endvidere, at der ved udpegning af repræsentanten for et barn, der er handlet, skal tages hensyn til, hvis barnet har været udsat for menneskehandel. I disse tilfælde skal der således gælde et krav om, at repræsentanten har en relevant uddannelse eller erfaring.

€" Udvidelse af ordningen om eftersøgning af forældre til uledsagede børn

Udlændingeloven indeholder i dag regler om iværksættelse af eftersøgning af forældre til uledsagede børn. Ordningen gælder kun for børn, der har søgt asyl, og eftersøgning forudsætter, at enten barnet eller repræsentanten har givet samtykke.

Det foreslås, at eftersøgningsordningen udvides, således at eftersøgning af forældrene skal iværksættes, uanset om barnet har søgt asyl eller ej, og uanset om der foreligger samtykke. Det afgørende er, om eftersøgning af forældrene er i barnets interesse.

€" Forenkling af prøvelsen af Udlændingeservices modenhedsvurdering

Efter udlændingeloven kan Udlændingeservice beslutte, at en uledsaget mindreårig asylansøger ikke er tilstrækkelig moden til at gennemgå en almindelig asylsagsprocedure. Efter den gældende ordning har både Integrationsministeriet og Flygtningenævnet kompetence til at efterprøve Udlændingeservices vurdering.

Det foreslås, at klageadgangen forenkles, således at kun Flygtningenævnet skal kunne efterprøve Udlændingeservices afgørelser om, at en uledsaget mindreårig asylansøger er tilstrækkelig moden til at gennemgå asylproceduren. Integrationsministeriet skal således ikke længere have kompetence i sådanne sager.

€" Samkøring af oplysninger om evakuerede med oplysninger om opholdsgrundlag

Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i udlændingeloven, der gør det muligt at samkøre og sammenstille Udenrigsministeriets evakueringslister med udlændingemyndighedernes oplysninger om de samme personers opholdsgrundlag i Danmark. Hensigten med forslaget er fremover at undgå den situation, der opstod efter evakueringen fra Libanon, hvor det ikke var muligt f.eks. at kontrollere, om nogle af de evakuerede personer havde opholdstilladelse som flygtninge i Danmark, og om de pågældendes opholdstilladelse som følge af opholdet i hjemlandet skulle inddrages.

€" Gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 896/2006/EF om indførelse af en forenklet ordning for personkontrol ved de ydre grænser på grundlag af medlemsstaternes ensidige anerkendelse af visse opholdstilladelser udstedt af Schweiz og Liechtenstein i forbindelse med transit gennem deres område.

Lovforslaget indeholder forslag til ændringer, der gennemfører nævnte beslutning.

Beslutningen indfører en ordning, hvorefter de medlemsstater, der deltager fuldt ud i Schengen-samarbejdet, ensidigt skal anerkende opholdstilladelser udstedt af Schweiz og Liechtenstein til tredjelandsstatsborgere, der har visumpligt i henhold til Visumforordningen, således at disse personer ikke skal indhente transitvisa, hvis de ønsker at transitere et Schengen-land. Gennemrejsen må ikke overstige fem dage.

€" Indberetning af proformaægteskaber

Lovforslaget indeholder endelig et forslag til ændring af ægteskabsloven.

I dag gælder muligheden for at indberette mistanke om proformaægteskaber kun for den borgerlige vielsesmyndighed (borgmesteren).

Det foreslås, at indberetningsordningen ændres, således at den også omfatter den myndighed, der inden en vielse i Danmark skal prøve, om ægteskabsbetingelserne er opfyldt (prøvelsesmyndigheden, dvs. kommunen). Endvidere foreslås indberetningsadgangen ændret til en indberetningspligt, således at prøvelsesmyndighederne og de borgerlige vielsesmyndigheder skal indberette alle tilfælde af mistanke om proformaægteskab.

Forslaget har til formål at styrke kommunernes indberetning til udlændingemyndighederne ved mistanke om, at formålet med et ægteskab er at opnå opholdstilladelse i Danmark (indberetning af proformavielser).