L 196 (som fremsat): Forslag til lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Fremsat den 28. marts 2007 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
Formålet med ungdomsuddannelsen er, at unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov
opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en
så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som
muligt og eventuelt til videre uddannelse og
beskæftigelse.
Stk. 2. Ungdomsuddannelsen retter sig mod
unge, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden
ungdomsuddannelse.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen sikrer, at unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov
orienteres om uddannelsestilbuddet efter denne lov.
Kapitel 2
Kommunalbestyrelsens tilbud om en
ungdomsuddannelse
§ 2. Unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov har
et retskrav på en ungdomsuddannelse, hvis den unge har
forudsætninger for at følge uddannelsen med udbytte.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde unge omfattet af 1. pkt., der er
tilmeldt kommunens folkeregister, en 3-årig ungdomsuddannelse
efter denne lov.
Stk. 2. Tilbuddet gives i forbindelse med
undervisningspligtens ophør. Hvis den unge fortsætter
undervisningen i folkeskolen, en fri grundskole eller en efterskole
m.v. efter undervisningspligtens ophør, gives tilbuddet dog
først i forbindelse med denne undervisnings
ophør.
Stk. 3. Den unge kan modtage
kommunalbestyrelsens tilbud indtil det fyldte 25. år.
Stk. 4. Den unge skal
færdiggøre ungdomsuddannelsen senest 5 år efter,
at den er påbegyndt.
§ 3.
Kommunalbestyrelsen træffer efter indstilling, jf. stk. 2,
afgørelse om, hvorvidt den unge er omfattet af § 1 og
har forudsætninger for at følge ungdomsuddannelsen med
udbytte.
Stk. 2. Ungdommens Uddannelsesvejledning
indstiller efter samråd med den unge og forældrene til
kommunalbestyrelsen, om den unge kan optages på
ungdomsuddannelsen. Indstillingen kan i fornødent omfang
suppleres med udtalelser fra andre sagkyndige i kommunen eller i
andre kommuner, herunder udtalelser fra
pædagogisk-psykologisk rådgivning og skoler, hvor den
unge har været optaget. Indstillingen skal indeholde et
udkast til en individuel uddannelsesplan, jf. § 4, stk. 2.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om fremgangsmåden ved
fremsættelse af tilbud om ungdomsuddannelsen, herunder om
inddragelse af den unge og forældrene, skriftlighed ved
fremsættelsen af tilbuddet og tidsforløbet for
fremsættelsen af tilbuddet.
Kapitel 3
Ungdomsuddannelsens indhold m.v.
§ 4.
Ungdomsuddannelsen skal i videst muligt omfang tilrettelægges
under hensyntagen til den enkelte unges kvalifikationer, modenhed
og interesser. Ungdomsuddannelsen skal udgøre et planlagt og
koordineret forløb.
Stk. 2. Ungdomsuddannelsen indledes
med et afklaringsforløb på indtil 12 uger, der skal
afdække den unges ønsker og muligheder, herunder for
fremtidig uddannelse og beskæftigelse. I forbindelse med
afklaringsforløbet udarbejder Ungdommens
Uddannelsesvejledning sammen med den unge og forældrene en
individuel uddannelsesplan, som indeholder en oversigt over de
aktiviteter, herunder vejledningssamtaler og praktikophold, som den
unge skal tilbydes. I uddannelsesplanen kan også indgå
elementer, der leveres af daghøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler, håndarbejdsskoler, højskoler,
produktionsskoler, erhvervsskoler, værksteder og andre
institutioner.
Stk. 3. Ungdommens
Uddannelsesvejledning justerer uddannelsesplanen efter behov og
mindst en gang årligt.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om indholdet af uddannelsesplanen, herunder
en plan for undervisningen.
§ 5.
Ungdomsuddannelsen består af elementer af undervisning og
praktiske aktiviteter, herunder praktik i virksomheder og
institutioner.
Stk. 2. Ungdomsuddannelsen skal
indeholde fag og aktiviteter, herunder bo-undervisning, der
1) fremmer den unges personlige udvikling og
mulighed for at deltage selvstændigt og aktivt i
samfundslivet,
2) fremmer den unges evne til at indgå i
sociale sammenhænge og til at få et selvstændigt
og aktivt fritidsliv, og
3) er rettet mod udvikling af kompetencer til
brug i uddannelses- eller beskæftigelsessituationer.
Stk. 3. Praktik i virksomheder og
institutioner skal bidrage til at opfylde målene i
uddannelsesplanen ved at bibringe den unge
1) arbejdserfaring og anden erfaring, der sikrer
kvalifikationer, som er relevante på arbejdsmarkedet eller
for udviklingen af de personlige kompetencer,
2) erfaringer med arbejde og samarbejde, der er
nødvendige for at opnå en fastere tilknytning til
arbejdsmarkedet og for at deltage i et aktivt voksenliv, og
3) indsigt i strukturen og arbejdsforholdene
på en arbejdsplads.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om indholdet af undervisningen og de
praktiske aktiviteter.
§ 6.
Undervisningstimetallet, der skal være til rådighed for
deltagerne i ungdomsuddannelsen, skal mindst udgøre 840
timer årligt. Ved fastlæggelsen af undervisningstiden
regnes 60 minutters undervisning lig med 1 undervisningstime.
Stk. 2. Andelen af praktiske
aktiviteter, herunder praktik, kan højst udgøre 280
timer årligt.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan efter
anmodning fra den unge og forældrene fravige stk. 2,
når særlige grunde taler for, at det er til den unges
bedste.
Stk. 4. Praktiske aktiviteter,
herunder praktik, og undervisning i andre uddannelsesinstitutioner
indgår i det årlige undervisningstimetal med 4,2 timer
pr. dag.
§ 7. Hvis den
unge efter eget ønske har afbrudt ungdomsuddannelsen, eller
har afbrudt den på grund af sygdom eller af andre grunde, kan
den unge anmode om at genoptage uddannelsen. Anmodning om
genoptagelse af uddannelsen skal ske, inden den unge fylder 25
år. I forbindelse med anmodningen om genoptagelse af
uddannelsen kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der skal
træffes en ny afgørelse efter § 3,
stk. 1 og 2.
§ 8. Ved
ungdomsuddannelsens afslutning udsteder kommunalbestyrelsen et
kompetencepapir, der skal indeholde en beskrivelse af de
opnåede kompetencer. Kompetencepapiret skal indeholde en
vurdering af den unges opfyldelse af målene for hele
uddannelsen og for de enkelte uddannelsesdele.
Stk. 2. Afbrydes ungdomsuddannelsen,
udstedes et kompetencepapir for de færdiggjorte
uddannelsesdele.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter regler om kompetencepapirernes udformning og
indhold.
Kapitel 4
Befordring m.v.
§ 9.
Kommunalbestyrelsen sørger for eller afholder udgifterne til
fornøden befordring mellem hjem eller fast aflastningshjem
og uddannelsesinstitution eller praktiksted for unge, der deltager
i ungdomsuddannelsen.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter regler om befordring.
§ 10.
Kommunalbestyrelsen sørger for, at de nødvendige
undervisningsmidler stilles vederlagsfrit til rådighed for
deltagerne.
Kapitel 5
Klage m.v.
§ 11.
Kommunalbestyrelsens afgørelser kan ikke indbringes for en
højere administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om tilbud eller afslag på tilbud om en
ungdomsuddannelse kan af den unge indbringes for Klagenævnet
for vidtgående specialundervisning, jf. § 51 a i
lov om folkeskolen. Det samme gælder kommunalbestyrelsens
afgørelser om indholdet af ungdomsuddannelsen.
§ 12.
Undervisningsministeren kan til varetagelse af blandt andet
lovgivnings- og vejledningsfunktioner forlange enhver oplysning,
som ministeren skønner nødvendig til udførelse
af disse opgaver, meddelt af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
bestemme, at oplysninger, jf. stk. 1, skal leveres i
elektronisk form, og kan herunder fastsætte, i hvilket format
leveringen skal ske. Undervisningsministeren kan fastsætte
regler herom.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem
myndigheder, herunder uddannelsesinstitutioner, samt om anvendelse
af digital signatur i forbindelse med aflevering af oplysninger
efter stk. 1 og 2.
Kapitel 6
Forsøg
§ 13. For at
fremme forsøgsvirksomhed og pædagogisk
udviklingsarbejde kan undervisningsministeren fravige lovens
bestemmelser bortset fra kapitel 1.
Stk. 2. Efter undervisningsministerens
bestemmelse kan staten yde tilskud til forsøgsvirksomhed og
pædagogisk udviklingsarbejde.
Kapitel 7
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 14. Loven
træder i kraft den 1. august 2007.
§ 15. Unge
under 25 år, der har afsluttet et
ungdomsuddannelsesforløb i henhold til lov om
specialundervisning for voksne inden den 1. august 2007, har ikke
krav på et ungdomsuddannelsestilbud efter § 2,
stk. 1.
Stk. 2. Unge under 25 år, der
pr. 31. juli 2007 deltager i et uafsluttet
ungdomsuddannelsesforløb efter lov om specialundervisning
for voksne, er omfattet af denne lov. Ungdomsuddannelsen afkortes
med den periode, hvor den pågældende har deltaget i
ungdomsuddannelsesforløbet i henhold til lov om
specialundervisning for voksne.
§ 16. Lovens
tages op til revision senest i folketingsåret 2011-2012.
§ 17. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget har til formål at sikre,
at unge med særlige behov, der ikke har mulighed for at
gennemføre en anden ungdomsuddannelse, tilbydes en
3-årig ungdomsuddannelse.
Baggrunden for lovforslaget er, at
Folketinget med vedtagelsen den 4. maj 2006 af et
beslutningsforslag (B 51), der blev fremsat den 14. december 2005
af Dansk Folkeparti, har opfordret regeringen til at
fremsætte lovforslag samt forberede de administrative
ændringer, som er nødvendige for at sikre, at
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der
på grund af deres handicap ikke kan gennemgå det
traditionelle ungdomsuddannelsessystem, fra og med skoleåret
2007 får et lovfæstet krav på en 3-årig
ungdomsuddannelse efter endt grundskole, uanset hvor i landet de
har bopæl.
Regeringen har i marts 2006 nedsat en
tværministeriel arbejdsgruppe, der skal afdække,
hvordan unge udviklingshæmmede og andre unge med
særlige behov kan gennemføre egnede undervisnings-
eller uddannelsestilbud efter undervisningspligtens
ophør.
Arbejdsgruppen fik efter kommissoriet blandt
andet til opgave at beskrive følgende:
1) Målgrupperne af unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov,
herunder størrelse og karakteristika samt variationen i
målgruppernes problemer og behov.
2) De eksisterende muligheder for og omfanget af
vejledning, støtte og særlige
tilrettelæggelsesformer m.v. for handicappede i de
ordinære ungdomsuddannelser.
3) De eksisterende undervisnings- og
uddannelsestilbud for målgrupperne af unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov og
omfanget af disse tilbud. Det skal belyses, om tilbuddene sigter
mod at sætte eleverne i stand til at fortsætte i videre
uddannelse eller beskæftigelse og i givet fald, hvilke former
for uddannelse eller beskæftigelse tilbuddene sigter mod.
4) Modeller for tilvejebringelse af relevante
undervisnings- eller uddannelsestilbud til målgrupperne, som
kan munde ud i forslag til disponering af den etårige social-
og sundhedspulje, som blev afsat i forbindelse med aftalen om
finansloven for 2006.
5) Undersøge hvordan de ordinære
ungdomsuddannelser i højere grad kan rumme unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov.
6) De økonomiske konsekvenser af
modellerne, som arbejdsgruppen fremkommer med, skal beskrives.
Arbejdsgruppen, der bestod af
repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet,
Finansministeriet, Socialministeriet og Undervisningsministeriet,
afgav i september 2006 et arbejdspapir.
2. De hidtidige
ungdomsuddannelsesforløb
Efter de dagældende bestemmelser i lov
om specialundervisning for voksne har alle amtsråd tilbudt
ungdomsuddannelsesforløb til unge udviklingshæmmede og
andre unge med særlige behov. Tilbuddene har dog varieret
meget for så vidt angår varighed og indhold.
Som følge af regeringens aftale fra
juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform
iværksatte Undervisningsministeriet i 2005 en
kortlægning af voksenspecialundervisningen.
Kortlægningen resulterede i rapporten "Kortlægning af
specialundervisning for voksne", Rambøll, november 2005.
Det fremgår af rapporten, at der i 2004
var i alt 840 personer i et fuldtidsundervisningstilbud efter lov
om specialundervisning for voksne.
Aldersmæssigt fordelte gruppen sig
på følgende:
18 procent i alderen til og med 17
år.
55 procent i alderen 18-19 år.
27 procent i alderen 20 år eller
ældre (typisk højst op til 25 år).
Amtskommunernes tilbud om et
ungdomsuddannelsesforløb var i de fleste tilfælde af
et til tre års varighed med et ugentligt timetal på
mellem 10 og 30 timer. De fleste amtskommuner (10 amtskommuner)
havde dog tilbud med ugentlige timetal på over 21 timer.
Nogle amtskommuner gav kun ungdomsuddannelsesforløbet som
kortvarende kursustilbud eller tilbud i tilknytning til sociale
tilbud.
Tilbuddet om et
ungdomsuddannelsesforløb er ifølge rapporten
hovedsageligt blevet givet til unge udviklingshæmmede.
Herudover er tilbuddet blevet givet til andre unge med
særlige behov. Denne gruppe omfatter unge med svære
bevægelseshandicap, multihandicappede unge, unge med autisme,
unge med ADHD eller andre psykiske lidelser samt unge med erhvervet
hjerneskade. Tilbuddene om et ungdomsuddannelsesforløb er
som alle andre uddannelsestilbud efter lov om specialundervisning
for voksne givet efter visitation.
Med kommunalreformen overtager
kommunalbestyrelserne amtsrådenes forpligtelse til at
sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap
efter undervisningspligtens ophør kan få
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, der
tager sigte på at afhjælpe eller begrænse
virkningerne af disse handicap, jf. § 2 i lov nr. 592 af
24. juni 2005 om lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om
specialundervisning for voksne, lov om forberedende
voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love. Der er
dog mulighed for, at regionsrådet kan oprette og drive
særlige ungdomsuddannelsesforløb, hvis det
fremgår af rammeaftalen mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen.
Med lovændringen får kommunerne
med virkning fra den 1. januar 2007 det fulde finansieringsansvar
for al specialundervisning for voksne, herunder finansieringen af
de hidtidige ungdomsuddannelsesforløb.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ungdomsuddannelsens
indhold
Med forslaget sikres unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov efter
undervisningspligtens ophør et retskrav på en
3-årig ungdomsuddannelse, der er tilpasset deres
særlige forudsætninger og behov. Gruppen andre unge med
særlige behov omfatter blandt andet unge med svære
bevægelseshandicap, multihandicappede unge, unge med autisme,
unge med ADHD eller andre psykiske lidelser samt unge med erhvervet
hjerneskade.
Ungdomsuddannelsen omfatter kun de unge, der
ikke har mulighed for at gennemføre en anden
ungdomsuddannelse, selv om der ydes den unge
specialpædagogisk støtte.
Ungdomsuddannelsen skal ikke blot være
en videreførelse af undervisningen i folkeskolen, men
udgøre et springbræt til voksentilværelsen, hvor
den unge udvikles med henblik på en så
selvstændig voksentilværelse som mulig. Dette
indebærer, at ungdomsuddannelsen skal indeholde både
elementer af almen dannelse, udvikling af særlige evner og
interesser samt møder med den praktiske virkelighed. Desuden
skal ungdomsuddannelsen give den unge kompetencer til eventuel
videre uddannelse og beskæftigelse.
Ungdomsuddannelsen skal udgøre en ny
start i den unges liv, hvor muligheder og færdigheder
afprøves. Samtidig skal ungdomsuddannelsen give den unge
tilknytning til et ungdomsmiljø, hvor der kan gøres
nye sociale erfaringer. Kommunalbestyrelsen sikrer, at unge, der
har forudsætninger for at følge uddannelsen med
udbytte, orienteres om ungdomsuddannelsestilbuddet. Orienteringen
skal ske i forbindelse med, at den unge afslutter undervisningen i
folkeskolen eller i en fri grundskole m.v. Adgangen til
ungdomsuddannelsen sker gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning,
der blandt andet skal foretage en vurdering af, om den unge har
mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Det
er kommunalbestyrelsen, i praksis den kommunale forvaltning, der
på grundlag af en indstilling fra Ungdommens
Uddannelsesvejledning træffer beslutning om den unges
optagelse på ungdomsuddannelsen.
Uddannelsen indledes med et
afklaringsforløb på indtil 12 uger, der skal
afdække den unges ønsker og muligheder for fremtidig
uddannelse og beskæftigelse. I forbindelse med
afklaringsforløbet udarbejder Ungdommens
Uddannelsesvejledning sammen med den unge og forældrene en
individuel uddannelsesplan, som indeholder en oversigt over de
aktiviteter, herunder vejledningssamtaler og praktikophold, som den
unge skal tilbydes under uddannelsen. Der kan i uddannelsesplanen
også indgå elementer, der leveres af
daghøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler, højskoler, produktionsskoler,
erhvervsskoler og andre institutioner.
I uddannelsesplanen skal der sigtes mod
progression i den enkelte unges udvikling, og der skal fokuseres
på den unges potentialer i forhold til eventuel videre
uddannelse og/eller beskæftigelse.
Ungdomsuddannelsen forudsætter et
tæt samspil med de øvrige ungdomstilbud, således
at den unge i videst muligt omfang får mulighed for at
indgå i disse, og således at den unge får adgang
til et mere varieret udbud af aktiviteter, end den enkelte
uddannelsesinstitution kan tilbyde. Ungdomsuddannelsen erstatter
ikke de eksisterende ungdomstilbud, men supplerer disse,
således at den unge opnår optimale muligheder for at
gennemføre et samlet forløb.
Med henblik på at sikre et ensartet
ungdomsuddannelsestilbud indeholder forslaget et krav om, at
undervisningstimetallet for ungdomsuddannelsestilbuddet mindst skal
udgøre 840 timer a 60 minutter årligt.
Varigheden af ungdomsuddannelsen er 3
år, men med mulighed for, at den unge efter eget ønske
eller på grund af sygdom m.v. kan afbryde uddannelsen. Det
samlede uddannelsesforløb kan således strække
sig over mere end 3 år, hvis dette er hensigtsmæssigt.
Herved imødekommes hensynet til den unges særlige
behov samt et eventuelt samspil med andre foranstaltninger, fx
foranstaltninger i socialt regi. Uddannelsen afsluttes med et
kompetencepapir (afgangsbevis) for de opnåede
færdigheder og kompetencer.
Ungdomsuddannelsen erstatter ikke
forsørgelsesmæssige foranstaltninger eller andre
sociale ydelser, men er en uddannelse, der giver den enkelte unge
mulighed for at opnå personlige, sociale og faglige
kompetencer til selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet
og til eventuel videre uddannelse og beskæftigelse.
Efter forslaget får de unge mulighed
for at indbringe kommunalbestyrelsens afgørelser for
Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, jf.
§ 51 a i lov om folkeskolen.
Kommunernes virksomhed i henhold til
lovforslaget er også omfattet af det almindelige tilsyn med
kommunalforvaltningen. Efter kommunalreformen varetages tilsynet af
den regionale statsforvaltning. Statsforvaltningernes tilsyn
vedrører alene lovligheden af kommunale beslutninger og
altså ikke spørgsmål om beslutningernes
rimelighed eller hensigtsmæssighed.
3.2. Styrelsen af
ungdomsuddannelsen
Med forslaget forpligtes kommunalbestyrelsen
til at sørge for, at unge udviklingshæmmede og andre
unge med særlige behov efter undervisningspligtens
ophør tilbydes en 3-årig ungdomsuddannelse.
Ud over bestemmelserne om
kommunalbestyrelsens tilbud indeholder lovforslaget bestemmelser om
ungdomsuddannelsens formål, adgangen til og indholdet af
ungdomsuddannelsen, befordring, forsøg og klageadgang.
Bestemmelserne om styrelsesregler for kommunale
uddannelsesinstitutioner fremgår af lov om
specialundervisning for voksne. Det samme gælder lovens
bestemmelser om udgifter. Efter den 1. januar 2007 afholder
kommunalstyrelsen de med undervisningsvirksomheden forbundne
udgifter, herunder udgifterne ved undervisning på de
regionale uddannelsesinstitutioner.
Kommunalbestyrelsen kan selv
tilrettelægge uddannelsen eller efter aftale overlade
tilrettelæggelsen til en anden kommunalbestyrelse eller til
en skole, herunder daghøjskoler, efterskoler,
erhvervsskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler,
højskoler, produktionsskoler og andre institutioner, jf.
§ 1, stk. 7, i lov om specialundervisning for
voksne. Kommunalbestyrelsen kan også efter aftale med
regionsrådet overlade tilrettelæggelsen til en regional
uddannelsesinstitution.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Vurderingen af lovforslagets
økonomiske konsekvenser er baseret på en
nettoopgørelse, der forudsætter, at udgifterne til de
amtslige tilbud medgår til finansieringen. De samlede
amtslige udgifter til målgruppen er opgjort til 587 mio. kr.
årligt, og den årlige tilgang til de amtslige
uddannelsesforløb er skønsmæssigt opgjort til
1.364 personer, hvilket svarer til 2,3 procent af en årgang.
Da målgruppen ikke i sig selv forøges som følge
af forslaget, anses det for sandsynligt, at der med et
3-årigt forløb vil opnås en aktivitet på
4.092 årselever.
Praktik og værkstedsaktiviteter m.m.
samt individuel rådgivning og vejledning indgår i den
samlede timetalsramme på 2.520 undervisningstimer for hele
forløbet. Det samlede udgiftsniveau er opgjort til 175.000
kr. pr. årselev. Heri indgår udgifter til befordring,
undervisningsmaterialer og udstyr samt særlige
hjælpemidler og støtteforanstaltninger m.v. Endvidere
er anvendt en budgetteringsforudsætning om i gennemsnit 6
elever pr. hold, og at der sker løbende udslusning fra
uddannelsestilbuddet i et omfang, der svarer til en samlet
aktivitetsreduktion på 8 procent. Med denne
forudsætning indregnet i enhedsudgiften, reduceres
udgiftsniveauet til 160.900 kr. pr. årselev.
Forventede nettoudgifter ved fuld indfasning
(2006 prisniveau):
Bruttoudgift (det foreslåede
3-årige tilbud) | 716 mio. kr. |
Mindreudgift (de nuværende amtslige
tilbud) | -587 mio. kr. |
Mindreudgift ved aktivitetsreduktion
svarende til 8 procent | -57 mio. kr. |
Nettoudgift (2006 prisniveau) | 72 mio. kr. |
Der er forudsat en glidende overgang mellem
de mindreudgifter, der frigøres ved udfasning af
eksisterende tilbud, og de merudgifter der opstår ved
indfasning af de nye tilbud. Personer, der aktuelt er i
uddannelsestilbud, kan herved få det hidtidige forløb
indregnet i et samlet 3-årsforløb.
Nettoudgiftsprofilen forventes herefter at
være følgende (2007 prisniveau):
(mio. kr.) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
2007 prisniveau | 31 | 74 | 74 | 74 |
I forbindelse med kommunalreformen
overføres den hidtidige amtslige forpligtelse til at give
uddannelsestilbud til målgruppen til kommunerne, dvs. at
amternes aktuelle udgifter er indeholdt i den
bloktilskudsregulering, der som følge af kommunalreformen
overføres fra det amtslige til det kommunale bloktilskud fra
2007. Kommunerne kompenseres derfor som følge af forslaget
for ovenfor nævnte nettoudgifter. Der vil snarest blive
indledt forhandlinger med de kommunale parter om forslagets
reguleringsmæssige følger.
Ved aftale af 23. oktober 2006 om
udmøntning af satspuljen for 2007-10 på det sociale
område er der afsat bevilling til finansiering af det
foreslåede tilbud.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten og regionerne bortset fra
Undervisningsministeriets varetagelse af sekretariatsfunktionerne
for Klagenævnet og ministeriets evaluering af
ungdomsuddannelsen m.v.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været sendt til høring hos
følgende organisationer m.v.:
Børne- og Kulturchefforeningen, Center
for Ligebehandling af Handicappede, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Industri, Danske
Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Invalidorganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL),
Foreningen af Daghøjskoler i Danmark, Foreningen af
Forstandere og Ledere ved Sprogcentre, Foreningen af Frie Ungdoms-
og Efterskoler, Foreningen af Husholdnings- og
Håndarbejdsskoler, Foreningen af Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler, Foreningen af Skoleledere ved de
Tekniske Skoler, Forstanderforeningen for VUC,
Forstandersamrådet ved den Amtskommunale Specialundervisning
for Voksne, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Landsforbundet
af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU), Landsforeningen
Ligeværd, Landsforeningen LEV, Landsorganisationen i Danmark,
Lærernes Centralorganisation, Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
10. Vurdering af konsekvenserne
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 74 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten skal varetage
sekretariatsfunktionerne for Klagenævnet for vidtgående
specialundervisning m.v. | Kommunerne skal sørge for, at unge
med særlige behov tilbydes en 3-årig
ungdomsuddannelse |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Det præciseres i bestemmelsen, at
formålet er at give unge udviklingshæmmede og andre
unge med særlige behov mulighed for at gennemføre en
ungdomsuddannelse, der er i videst muligt omfang
tilrettelægges under hensyntagen til den unges
kvalifikationer, modenhed og interesser. Målet er, at den
unge ud over faglige kompetencer også opnår personlige
og sociale kompetencer til en så selvstændig og aktiv
deltagelse i voksenlivet som muligt. Ungdomsuddannelsen skal
også give de unge kompetencer til eventuel videre uddannelse
og til beskæftigelse.
Til stk. 2
Det foreslås, at ungdomsuddannelsen
forbeholdes de unge, der ikke har mulighed for at gennemføre
en anden ungdomsuddannelse. Hensigten er at præcisere, at
ungdomsuddannelsen kun retter sig mod unge, der ikke har denne
mulighed, selv om der ydes specialpædagogisk
støtte.
Til stk. 3
Efter de gældende regler i lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv skal Ungdommens
Uddannelsesvejledning sørge for, at den unge og
forældrene orienteres om ungdomsuddannelsen, medens den unge
går i folkeskolen, herunder i specialklasser og
specialskoler. Det er derfor forudsat, at den unge og
forældrene allerede på forhånd er orienteret om
ungdomsuddannelsen.
I stk. 3 præciseres det, at
kommunalbestyrelsen i fortsættelse af den orientering, der er
givet i folkeskolen, har en særlig oplysningsforpligtelse
over for de unge, der kan falde inden for målgruppen af denne
lov. Det er ikke hensigten, at kommunalbestyrelsen i forbindelse
med orienteringen konkret skal vurdere, om den enkelte unge falder
inden for målgruppen. Orienteringen skal gives i forbindelse
med, at den unge afslutter undervisningen i folkeskolen, en fri
grundskole eller en efterskole m.v.
Til § 2
Til stk. 1 og 2
Med bestemmelsen får unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov et
retskrav på en ungdomsuddannelse. Det er kommunalbestyrelsen,
der skal sørge for, at de omhandlede unge efter
undervisningspligtens ophør får et tilbud om en
ungdomsuddannelse.
Tilbuddet skal gives i forbindelse med, at
den unge afslutter folkeskolen, en fri grundskole eller en
efterskole m.v. Unge, der går i 10. klasse, skal
således først have tilbuddet i forbindelse med
afslutningen af 10. klasse. Tilbuddet skal afgives i så god
tid, at den unge kan påbegynde ungdomsuddannelsen i
fortsættelse af undervisningen i folkeskolen m.v. Den unge
kan modtage tilbuddet om en ungdomsuddannelse indtil det fyldte 25.
år. Efter forslagets § 7 er der mulighed for, at
unge, der afbryder uddannelsen efter eget ønske eller
på grund af sygdom m.v., kan genoptage ungdomsuddannelsen. I
så fald kan kommunalbestyrelsen forlange, at der skal ske en
ny henvisning efter § 3, stk. 1 og 2.
Ungdomsuddannelsen kan finde sted på
kommunale uddannelsesinstitutioner, der drives efter lov om
specialundervisning for voksne. Kommunalbestyrelsen kan også
efter aftale overlade tilrettelæggelsen af ungdomsuddannelsen
til en anden kommunalbestyrelse. Desuden kan kommunalbestyrelsen
efter aftale overlade tilrettelæggelsen af ungdomsuddannelsen
til andre skoleformer, herunder daghøjskoler, efterskoler,
erhvervsskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler,
højskoler, produktionsskoler og andre institutioner, jf.
§ 1, stk. 7, i lov om specialundervisning for
voksne.
Efter lovforslaget har regionsrådet
ikke mulighed for at tilbyde unge en ungdomsuddannelse efter denne
lov. Kommunalbestyrelsen kan dog efter aftale med
regionsrådet overlade tilrettelæggelsen af
ungdomsuddannelsen til regionsrådet under forudsætning
af, at regionsrådet har oprettet et ungdomsuddannelsestilbud
i henhold til lov om specialundervisning for voksne. Efter denne
lov skal regionsrådets pladser ved ungdomsuddannelsen
fremgå af den årlige rammeaftale mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, jf.
§ 6 h i lov om specialundervisning for voksne.
Til stk. 3 og 4
Efter lovforslaget kan den unge modtage
kommunalbestyrelsens tilbud om en ungdomsuddannelse indtil det
fyldte 25. år. Ungdomsuddannelsen skal være
færdiggjort senest 5 år efter påbegyndelsen.
Til § 3
Til stk. 1 og 2
Efter forslaget skal kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har
forudsætninger for at følge ungdomsuddannelsen med
udbytte. Afgørelsen træffes efter indstilling fra
Ungdommens Uddannelsesvejledning. Ungdommen Uddannelsesvejledning
kan i nødvendigt omfang inddrage andre sagkyndige fra
kommunen eller andre kommuner, herunder
pædagogisk-psykologisk rådgivning og skoler, hvor den
unge har været optaget. Indstillingen skal blandt andet
indeholde en vurdering af den unges mulighed for at
gennemføre en traditionel ungdomsuddannelse med
specialpædagogisk støtte. Det er kun unge, der ikke
har denne mulighed, som er omfattet af loven, jf. lovforslaget
§ 1, stk. 2. Alle udviklingshæmmede unge og
andre unge med særlige behov har hermed mulighed for at
deltage i en ungdomsuddannelse. Desuden skal indstillingen
indeholde en foreløbig uddannelsesplan.
Det skal i denne forbindelse bemærkes,
at optagelsen på de amtskommunale
ungdomsuddannelsesforløb også skete efter en vurdering
af, om den pågældende havde forudsætninger for at
følge uddannelsen med udbytte.
Efter forslaget sørger Ungdommens
Uddannelsesvejledning for at inddrage den unge og forældrene
i forbindelse med indstillingen til kommunalbestyrelsen. Hvis den
unge har en værge, sørger Ungdommens
Uddannelsesvejledning for at inddrage værgen.
Til stk. 3
Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse for
undervisningsministeren til at fastsætte regler om
fremgangsmåden ved fremsættelse af tilbud om
ungdomsuddannelsen m.v., hvis der skulle vise sig et behov herfor.
Der vil i medfør af bemyndigelsen kunne fastsættes
retningslinjer for, hvornår der ud over ved skoleårets
begyndelse kan optages unge på ungdomsuddannelsen. Desuden
vil der kunne fastsættes retningslinjer for inddragelse af
den unge og forældrene eller værgen i forbindelse med
tilbuddet, skriftlighed ved fremsættelsen af tilbuddet og
tidsforløbet for fremsættelsen af tilbuddet.
Til § 4
Til stk. 1-3
Efter forslaget skal ungdomsuddannelsen i
videst muligt omfang tilrettelægges individuelt. Uddannelsen
skal udgøre et planlagt og koordineret forløb.
Uddannelsen indeholder et
afklaringsforløb på indtil 12 uger, der skal
afdække den unges ønsker og muligheder for fremtidig
uddannelse og beskæftigelse. Varigheden af
afklaringsforløbet fastsættes efter en konkret
vurdering af, i hvilket omfang den unge har behov herfor. I
forbindelse med afklaringsforløbet udarbejder Ungdommens
Uddannelsesvejledning en individuel uddannelsesplan, der indeholder
de aktiviteter, som den unge skal tilbydes.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at det
planlagte uddannelsesforløb for den enkelte unge
følges af uddannelsesinstitutionerne.
Det fremgår af forslaget, at der i
uddannelsesplanen kan indgå elementer, der leveres af
daghøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler, højskoler, produktionsskoler,
erhvervsskoler, værksteder og andre institutioner. Hvis
uddannelsesplanen indeholder sådanne elementer, er det
kommunalbestyrelsen, der afholder undervisningsudgifterne for den
unge.
Ved henvisning til tilbud på statsligt
finansierede uddannelser vil kommunnalbestyrelsen således
skulle afholde udgifter til særlig tilrettelagte
forløb, supplerende undervisningstilbud m.v., som ikke
finansieres af de ordinære statslige taxametertilskud og
eventuelt særlige tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk støtte m.v.
For så vidt angår efterskolerne
kan henvisningen af den unge kun ske til kurser og lignende, der er
på ungdomsuddannelsesniveau. Henvisningen kan således
ikke ske til kurser og lignende, der svarer til folkeskolens 8., 9.
og 10. klassetrin. Det samme gælder henvisning af unge til
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler for så vidt
angår 10. klassetrin.
Til stk. 4
Der vil i en bekendtgørelse blive
fastsat regler om uddannelsesplanen.
Det vil blandt andet komme til at
fremgå af bekendtgørelsen, at uddannelsesplanen skal
indeholde en almendannende del, en specifikt målrettet del og
en praktisk del. Den almendannende del skal især rette sig
mod den sociale og personlige udvikling kombineret med samfundsfag.
Den specifikt målrettede del skal støtte udviklingen
af den unges interesser og evner og særlige
færdigheder. Den praktiske del skal give den unge lejlighed
til at udvikle og afprøve sine muligheder og kompetencer
uden for det undervisningsmæssige miljø.
Uddannelsesforløbet sikrer således, at den unges
muligheder for beskæftigelse og fortsat uddannelse afklares
og udvikles med henblik på et så selvstændigt
voksenliv som muligt.
Til § 5
Til stk. 1-3
Efter forslaget består
ungdomsuddannelsen af elementer af undervisning og praktiske
aktiviteter, herunder praktik i virksomheder og institutioner.
Uddannelsen gives inden for følgende
områder:
1) Aktiviteter der fremmer den unges personlige
udvikling og mulighed for at deltage selvstændigt og aktivt i
samfundslivet. Der kan fx indgå undervisning i dansk,
matematik, edb og samfundsorientering.
2) Aktiviteter der fremmer den unges evne til at
indgå i sociale sammenhænge og til at få et
selvstændigt og aktivt fritidsliv samt fag og aktiviteter,
der er rettet mod udvikling af kompetencer til brug i bo-,
uddannelses- og/eller beskæftigelsessituationer. Der kan fx
indgå undervisning i madlavning, husholdning, økonomi,
idræt, musik, kommunikation samt orientering om anvendelse af
offentlige tilbud, herunder biblioteker.
De praktiske aktiviteter, herunder praktik,
skal bidrage til at opfylde målene i uddannelsesplanen ved at
bibringe den unge viden om og færdigheder i forskellige
arbejdsfunktioner og lignende, der sikrer kvalifikationer, der er
relevante på arbejdsmarkedet eller for udviklingen af de
personlige kompetencer.
Til stk. 4
Forslaget indeholder desuden en hjemmel for
undervisningsministeren til at fastsætte regler om
undervisningen og de praktiske aktiviteter, herunder praktik, hvis
der skulle blive et behov herfor. Der vil i givet fald kunne
fastsættes regler om fag og aktiviteter, herunder
bo-undervisning, der fremmer den unges evne til at indgå i
sociale sammenhænge. Der vil desuden kunne fastsættes
regler om den unges uddannelses- og
beskæftigelsesaktiviteter. Der vil også kunne
fastsættes regler om tilrettelæggelsen af de praktiske
aktiviteter, herunder praktik i virksomheder og institutioner, og
sammenhængen mellem undervisningen og de praktiske
aktiviteter.
Til § 6
Til stk. 1-3
For at sikre et ensartet tilbud
foreslås det, at undervisningstimetallet for
ungdomsuddannelsen fastsættes til at udgøre mindst 840
timer a 60 minutter årligt, svarende til 28 lektioner a 45
minutter i 40 uger.
Desuden foreslås det fastsat, at de
praktiske aktiviteter, herunder praktik, højst kan
udgøre 280 timer årligt. Grunden hertil er et
ønske om, at praktikdelen ikke må udgøre en for
stor andel af det samlede uddannelsesforløb. Der er dog
mulighed for, at kommunalbestyrelsen efter anmodning fra den unge
og forældrene eller eventuelt værgen kan fravige
bestemmelsen, når særlige grunde taler for, at det er
til elevens bedste.
Til stk. 4
Efter § 4, stk. 4, kan der i
ungdomsuddannelsen indgå elementer, der leveres af
daghøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler, højskoler, produktionsskoler,
erhvervsskoler, værksteder og andre institutioner. Disse
elementer af uddannelsen foreslås at indgå i det
årlige undervisningstimetal med 4,2 timer pr. dag. Det samme
gælder for praktik i virksomheder og institutioner.
Til § 7
Efter forslaget kan den unge efter eget
ønske eller på grund af sygdom m.v. afbryde
ungdomsuddannelsen. Ved genoptagelsen kan kommunalstyrelsen stille
krav om, at der foretages en ny henvisning efter § 3,
stk. 1 og 2. I forbindelse med genoptagelsen kan det desuden blive
aktuelt, at Ungdommens Uddannelsesvejledning justerer
uddannelsesplanen.
Til § 8
Til stk. 1 og 2
Ved afslutningen af uddannelsen skal der
udstedes et kompetencepapir (afgangsbevis), der indeholder en
beskrivelse af de opnåede kompetencer og i hvilket omfang,
den unge har opfyldt målene for uddannelsen og for de enkelte
uddannelsesdele. For unge, der afbryder ungdomsuddannelsen, skal
der ligeledes udstedes et kompetencepapir for de dele af
uddannelsen, som den unge har færdiggjort.
Til stk. 3
Der vil ved bekendtgørelse blive
fastsat regler om kompetencepapirernes udformning og indhold,
herunder hvilke elementer der skal indgå i
kompetencepapirerne. Det vil blive fastsat, at kompetencepapiret
skal indeholde oplysning om, hvilke fag og aktiviteter den unge har
modtaget undervisning i, og hvilke praktiske aktiviteter, herunder
praktik i virksomheder og institutioner, den unge har deltaget i
under uddannelsen. Der vil også blive fastsat regler om
vurderingen af den unges opfyldelse af målene for hele
uddannelsen og for de enkelte uddannelsesdele, herunder for de
praktiske aktiviteter. Der vil desuden blive fastsat regler for
kompetencepapirets udformning i de tilfælde, hvor den unge
afbryder ungdomsuddannelsen.
Til § 9
Til stk. 1
Efter forslaget skal kommunalbestyrelsen
sørge for eller afholde udgifterne til fornøden
befordring mellem hjem eller fast aflastningshjem og
uddannelsesinstitution eller praktiksted. Det er
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om art og
omfang af befordringsbehovet på grundlag af en
lægeerklæring eller anden sagkyndig udtalelse.
Kommunalbestyrelsen kan efter forslaget
også henvise den unge til at benytte offentlige
befordringsmidler i det omfang, den unges handicap tillader det, og
det ikke medfører urimelig lang befordrings- og
ventetid.
Til stk. 2
Forslaget indeholder desuden en bemyndigelse
for undervisningsministeren til at fastsætte regler om
befordring, herunder om befordring i tilfælde af
forbigående sygdom.
Det vil blandt andet komme til at
fremgår af reglerne, at kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om art og omfang af befordringsbehovet på
grundlag af en lægeerklæring eller anden sagkyndig
udtalelse om den pågældendes egen befordringsevne. Der
vil også blive fastsat regler om befordring af ledsager i de
tilfælde, hvor det er nødvendigt, at den unge ledsages
under befordringen.
Der vil endvidere blive fastsat regler om,
hvornår unge, der ikke har et særligt befordringsbehov,
kan få befordringsgodtgørelse.
Til § 10
Efter forslaget skal alle nødvendige
undervisningsmidler vederlagsfrit stilles til rådighed for
deltagerne.
Til § 11
Til stk. 1
Det er kommunalbestyrelsen, der har det
endelige ansvar for uddannelsestilbuddet. Uanset om uddannelsen
foregår på en af kommunens egne
uddannelsesinstitutioner eller på en anden institution, vil
det derfor altid være muligt at indbringe ethvert
spørgsmål for den ansvarlige kommunalbestyrelse om
gennemførelsen af uddannelsen. De kommunale
tilsynsmyndigheder påser, at kommunalbestyrelsen overholder
lovgivningen.
Til stk. 2
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens
afgørelser om tilbud eller afslag på tilbud om en
ungdomsuddannelse skal kunne indbringes af den unge for
Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, jf.
§ 51 a i lov om folkeskolen. Den unge kan også
indbringe kommunalbestyrelsens afgørelser om indholdet af
ungdomsuddannelsen for nævnet.
Til § 12
Til stk. 1-3
Med bestemmelsen sigtes der navnlig på
oplysninger, som er nødvendige i forbindelse med
påtænkte ændringer af loven. Der skal herved
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 16,
hvorefter ungdomsuddannelsen løbende skal evalueres.
Evalueringen vil blive afsluttet endeligt efter 4 års
forløb, således at der foreligger et resultat af
evalueringen til brug for udarbejdelsen af et lovforslag i
folketingsåret 2011-2012.
Der er desuden i stk. 2 indsat en
hjemmel for undervisningsministeren til at kræve oplysninger
indberettet elektronisk og hjemmel til at fastsætte regler
herom. Desuden foreslås det, at undervisningsministeren
får hjemmel til at fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem myndigheder samt om anvendelse af digital
signatur i forbindelse med aflevering af oplysningerne.
Til § 13
Til stk. 1 og 2
Det er fundet hensigtsmæssigt, at der
indsættes en særlig bestemmelse om
forsøgsvirksomhed m.v., hvorefter undervisningsministeren
kan godkende, at lovens bestemmelser bortset fra
formålsbestemmelsen kan fraviges for at fremme
forsøgsvirksomhed og pædagogisk udviklingsarbejde.
Forslaget indeholder desuden en hjemmel for
undervisningsministeren til at yde tilskud til
forsøgsvirksomhed m.v.
Til § 14
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. august 2007.
Til § 15
Til stk. 1
Efter forslaget er unge, der inden den 1.
august 2007 har gennemført et
ungdomsuddannelsesforløb efter lov om specialundervisning,
ikke omfattet af loven. Dette gælder også, selv om
ungdomsuddannelsesforløbet har haft en kortere varighed end
tre år.
Til stk. 2
Unge, der har påbegyndt et
ungdomsuddannelsesforløb i henhold til lov om
specialundervisning for voksne, men ikke afsluttet uddannelsen
inden den 31. juli 2006, foreslås derimod omfattet af denne
lov. Dette indebærer, at der blandt andet skal udarbejdes en
uddannelsesplan for disse unge i henhold § 4,
stk. 2. Ved udarbejdelsen skal der tages hensyn til, at
ungdomsuddannelsestilbuddet afkortes med den periode, hvor den
pågældende har deltaget i et
ungdomsuddannelsesforløb efter lov om specialundervisning
for voksne.
Til § 16
Loven om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov er en nyskabelse, og det kan derfor blive
nødvendigt med senere justeringer. Ungdomsuddannelsen
foreslås derfor løbende evalueret. Evalueringen vil
blive afsluttet endeligt efter 4 års forløb,
således at der foreligger et resultat af evalueringen til
brug for udarbejdelsen af et lovforslag i folketingsåret
2011-2012.
Til § 17
Efter forslaget gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland.