Skriftlig fremsættelse (28. marts
2007)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov.
(Lovforslag nr. L 196).
Med forslaget sikres unge
udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov efter
undervisningspligtens ophør ret til en 3-årig
ungdomsuddannelse, der er tilpasset deres særlige
forudsætninger og behov. Gruppen andre unge med særlige
behov omfatter blandt andet unge med svære
bevægelseshandicap, multihandicappede unge, unge med autisme,
unge med psykiske lidelser samt unge med erhvervet hjerneskade.
Ungdomsuddannelsen omfatter kun de unge, der
ikke har mulighed for at gennemføre en anden
ungdomsuddannelse, selv om der ydes den unge
specialpædagogisk støtte.
Adgangen til ungdomsuddannelsen sker gennem
Ungdommens Uddannelsesvejledning, der blandt andet skal foretage en
vurdering af, om den unge ikke har mulighed for at kunne
gennemføre en anden ungdomsuddannelse.
Det er kommunalbestyrelsen, der på
grundlag af en indstilling fra Ungdommens Uddannelsesvejledning
træffer beslutning om den unges optagelse på
ungdomsuddannelsen.
Uddannelsen indledes med et
afklaringsforløb på indtil 12 uger, der skal
afdække den unges ønsker og muligheder for fremtidig
uddannelse og beskæftigelse. I forbindelse med
afklaringsforløbet udarbejder Ungdommens
Uddannelsesvejledning sammen med den unge og forældrene en
individuel uddannelsesplan, som indeholder en oversigt over de
aktiviteter, herunder vejledningssamtaler og praktikophold, som den
unge skal tilbydes under uddannelsen. Der kan i uddannelsesplanen
også indgå elementer, der leveres af
daghøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler, højskoler, produktionsskoler,
erhvervsskoler, værksteder og andre institutioner.
Med henblik på at sikre et ensartet
ungdomsuddannelsestilbud indeholder forslaget et krav om, at
undervisningstimetallet mindst skal udgøre 840 timer a 60
minutter årligt, svarende til 28 lektioner a 45 minutter i 40
uger.
Varigheden af ungdomsuddannelsen er 3
år, men med mulighed for, at den unge efter eget ønske
eller på grund af sygdom m.v. kan afbryde uddannelsen.
Uddannelsen afsluttes med et kompetencepapir (afgangsbevis) for de
opnåede færdigheder og kompetencer.
Efter forslaget får den unge mulighed
for at indbringe kommunalbestyrelsens afgørelser om tilbud
eller afslag på tilbud om en ungdomsuddannelse for
Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, jf.
§ 51 a i lov om folkeskolen. Desuden kan kommunalbestyrelsens
afgørelse om indholdet af ungdomsuddannelsestilbuddet
indbringes for nævnet.
Ud over bestemmelserne om kommunalbestyrelsens
tilbud indeholder lovforslaget bestemmelser om ungdomsuddannelsens
formål, adgangen til og indholdet af ungdomsuddannelsen,
befordring, forsøg og klageadgang. Bestemmelserne om
styrelsesregler for kommunale uddannelsesinstitutioner
fremgår af lov om specialundervisning for voksne. Det samme
gælder lovens bestemmelser om udgifter. Efter den 1. januar
2007 afholder kommunalstyrelsen de med undervisningsvirksomheden
forbundne udgifter, herunder udgifterne ved undervisning på
de regionale uddannelsesinstitutioner.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, tillader jeg mig
at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i Det
Høje Ting.