L 195 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om aktiv socialpolitik. (Justering af den øvre
grænse for hjælp (loftet) til modtagere af
kontanthjælp m.v.).
Fremsat den 28. marts 2007 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Justering af den øvre grænse
for hjælp (loftet) til modtagere af kontanthjælp
m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som
ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 523 af 24. juni
2005, § 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, lov nr. 88 af
30. januar 2007 og senest ved § 4 i lov nr. 176 af 27.
februar 2007 foretages følgende ændringer:
1. I § 25, stk. 5,
indsættes efter 2. pkt.:
»En ægtefælle, der modtager
kontanthjælp efter § 25, stk. 1-3, og som har
ret til fravær på grund af graviditet, barsel eller
adoption efter § 13, stk. 4, nr. 4, omfattes ikke af
nedsættelsen.«
2. I § 25, stk. 7,
indsættes efter »førtidspension m.v.«:
»eller uddannelsesstøtte efter lov om statens
uddannelsesstøtte«.
3. § 25 b, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3 . Den øvre
grænse for den samlede hjælp omfatter ikke
1) ægtepar og samlevende, der modtager
hjælp efter § 26, stk. 2 og 3, eller
integrationslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., og
2) personer, der har ret til fravær
på grund af graviditet, barsel eller adoption.«
4. I § 25 c, stk. 2,
indsættes som 2.
pkt.:
»Den øvre grænse for
nedsættelse af hjælp for gifte tilsammen gælder
også, hvis det alene er den ene ægtefælle, der er
omfattet af den øvre grænse for hjælp efter
§ 25 b, stk. 1.«
5.§ 26, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2 . Hvis en person, der
modtager kontanthjælp, er gift med en person, der modtager
starthjælp eller introduktionsydelse, nedsættes
kontanthjælpen således, at de to
forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til
kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville
være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp,
jf. § 25, stk. 12 og 13.«
6. I § 26, stk. 3,
indsættes efter »modtager starthjælp«:
»eller introduktionsydelse«.
7. I § 31, stk. 1, 4.
pkt., indsættes efter »starthjælp,«:
»og for personer, der har fået nedsat
kontanthjælpen efter § 26, stk. 2 eller
3,«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
Stk. 2. For gifte, hvor den ene
ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden
starthjælp eller introduktionsydelse den 1. juli 2007, har
§ 1, nr. 5, dog først virkning fra den 1. januar
2008, hvis hjælpen i perioden 1. juli 2007 til 1. januar 2008
ydes på baggrund af samme sociale begivenhed.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
imødekomme et behov for justering af reglerne om beregning
af kontanthjælp. Det skal bl.a. sikres, at
kontanthjælpsreglerne ikke modvirker, at et barn får
mulighed for at være sammen med mindst den ene af
forældrene i barselsperioden, ligesom det skal sikres, at
reglerne om nedsættelse af hjælpen ikke modvirker
incitamentet til at tage en SU-berettigende uddannelse.
Visse af de regler i lov om aktiv
socialpolitik, der med dette lovforslag foreslås
ændret, finder tillige anvendelse ved afgørelser om
hjælp til udlændinge efter integrationsloven. Der er
nærmere redegjort herfor i forbindelse med de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
2. Forslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
1. Undtagelse fra 500 kr.€™s
nedsættelsen og kontanthjælpsloftet for alle, der
modtager hjælp under barsel.
2. Undtagelse fra 500 kr.€™s
nedsættelsen for SU-modtagere, der er gift med en
kontanthjælpsmodtager.
3. Ændret fordeling af hjælp til
gifte, hvor den ene ægtefælle modtager
kontanthjælp og den anden starthjælp eller
introduktionsydelse.
4. Forhøjelse af det fradragsfrie
beløb for kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller
samlevende med en modtager af starthjælp eller
introduktionsydelse.
2.1. Undtagelse fra 500
kr.€™s nedsættelsen og kontanthjælpsloftet
for alle, der modtager hjælp under barsel
Efter gældende regler kan man fortsat
modtage hjælp, mens man er på barsel. I barselsperioden
er man fritaget for at stå til rådighed for
arbejdsmarkedet og andre beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger.
Gifte kontanthjælpsmodtagere på
barsel modtager i dag forskellig ydelse, alt efter om de går
på barsel før eller efter, de bliver omfattet af den
såkaldte 500 kr.€™s nedsættelse og den
øvre grænse for den samlede hjælp
(kontanthjælpsloftet) efter 6 måneder. Reglerne om 500
kr.€™s nedsættelsen indebærer, at
hjælpen til gifte, hvor en eller begge modtager
kontanthjælp med satsen for personer over 25 år, som
udgangspunkt nedsættes med 500 kr. for hver person, når
den ene eller begge ægtefæller har modtaget hjælp
i 6 sammenhængende kalendermåneder. Reglerne om
kontanthjælpsloftet indebærer, at der for personer, som
har modtaget hjælp i 6 sammenhængende
kalendermåneder, som udgangspunkt gælder en øvre
grænse for den samlede hjælp bestående af
kontanthjælp, særlig støtte til høje
boligudgifter og boligstøtte.
Kontanthjælpsmodtagere på barsel
modtager forskellige ydelser alt efter, om de går på
barsel før eller efter de omfattes af
kontanthjælpsloftet.
Kontanthjælpsmodtagere, der allerede er
omfattet af loftet, når de går på barsel, er
efter gældende regler fortsat omfattet af loftet under hele
barslen. Kontanthjælpsmodtagere, der ikke er omfattet af
loftet inden barsel, er undtaget fra loftet under barsel.
For barslende gælder der dog
særlige forhold. Barslen skal være med til at sikre, at
barnet får mulighed for at være sammen med den ene af
forældrene i barselsperioden. Derfor bør
kontanthjælpsreglerne ikke være indrettet sådan,
at barslende kontanthjælpsmodtagere tilskyndes til at afbryde
deres barsel for dermed at bringe sig fri af loftet.
Det foreslås derfor at undtage alle
kontanthjælpsmodtagere, der går på barsel, fra
loftet over den samlede hjælp til
kontanthjælpsmodtagere, uanset om barslen indtræffer
før eller efter, at den barslende er blevet omfattet af
loftet for den samlede hjælp.
I forlængelse heraf foreslås det
tillige at undtage gifte barslende, som modtager
kontanthjælp, fra den såkaldte 500 kr.€™s
nedsættelse, der indtræder, når en af
ægtefællerne har modtaget kontanthjælp i 6
sammenhængende kalendermåneder. Efter gældende
regler nedsættes hjælpen til
kontanthjælpsægtepar med 500 kr. for hver person,
når den ene af ægtefællerne har modtaget
kontanthjælp i 6 måneder og modtager hjælpen med
satsen for personer over 25 år. Efter forslaget vil der alene
ske nedsættelse med 1 x 500 kr. i den periode, hvor den ene
ægtefælle har fravær pga. barsel, hvis den anden
ægtefælle selv bliver omfattet af 500 kr.€™s
nedsættelsen.
Undtagelsen fra loftet og 500
kr.€™s nedsættelsen sker, så længe
personerne har ret til fravær på grund af graviditet,
barsel eller adoption.
Desuden præciseres lovens regler om
beregning af kontanthjælpsloftet, så det klart
fremgår, hvordan nedsættelsen, som følge af at
loftet overstiges, rent teknisk skal beregnes, når kun den
ene ægtefælle omfattes heraf. Det vil gøre det
nemmere for kommunerne at beregne kontanthjælpen.
Efter integrationsloven gælder reglerne
om den øvre grænse (loftet) for hjælp i lov om
aktiv socialpolitik tilsvarende for modtagere af
introduktionsydelse. Den foreslåede ændrede beregning
vil derfor også gælde for disse par.
Personer, der modtager starthjælp og
introduktionsydelse, vil på grund af størrelsen af
ydelserne normalt ikke blive berørt af loftet, og den
foreslåede ændring har derfor i praksis ikke betydning
for sådanne personer.
2.2. Undtagelse fra 500
kr.€™s nedsættelsen for SU-modtagere, der er gift
med en kontanthjælpsmodtager
Efter gældende regler får
ægtepar, hvor en eller begge modtager kontanthjælp med
satsen for personer over 25 år, nedsat hjælpen med 500
kr. for hver person, når en af ægtefællerne har
modtaget hjælp i 6 måneder. I det omfang
nedsættelsen ikke kan ske hos den ene ægtefælle,
sker nedsættelsen hos den anden. Dette betyder, at en
kontanthjælpsmodtager, der er gift med en SU-modtager,
får nedsat sin kontanthjælp med 2 x 500 kr., når
personen har modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende
kalendermåneder.
For at reglerne ikke skal modvirke, at
kontanthjælpsmodtagere går i gang med en
SU-berettigende uddannelse, foreslås det, at gifte
SU-modtagere undtages fra nedsættelsen således, at
hjælpen efter 6 måneder alene nedsættes med 1 x
500 kr. hos den ægtefælle, der modtager
kontanthjælp. Undtagelsen fra nedsættelsen sker,
så længe ægtefællen modtager SU.
2.3. Ændret fordeling af
hjælp til gifte, hvor den ene ægtefælle modtager
kontanthjælp og den anden starthjælp eller
introduktionsydelse
Efter gældende regler i lov om aktiv
socialpolitik vil en modtager af starthjælp, der er gift med
en kontanthjælpsmodtager, få nedsat sin hjælp,
så de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til
kontanthjælpen til én person, dog mindst det
beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde
modtaget starthjælp. Denne fordeling af hjælpen til
ægteparret betyder i praksis, at den ægtefælle,
der modtager starthjælp, stort set ikke får udbetalt
nogen ydelse. Det betyder, at virkningen af en forholdsmæssig
nedsættelse af hjælpen som led i en sanktion vil
være minimal.
Det foreslås, at fordelingen af den
samlede hjælp til ægteparret ændres, så
nedsættelsen sker i kontanthjælpen i stedet for i
starthjælpen. Forslaget betyder, at den samlede hjælp
til parret fordeles mere ligeligt mellem ægtefællerne.
Med forslaget fremmes den økonomiske ligestillingen mellem
ægtefællerne.
Forslaget har desuden den konsekvens, at en
eventuel nedsættelse af hjælpen ved manglende
rådighed for arbejdsmarkedet eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i forbindelse med
delvis udeblivelse, vil virke mere ligeligt for
ægtefællerne. Det forventes, at forslaget vil medvirke
til at fremme deltagelsen i aktive tilbud.
Efter integrationsloven gælder reglerne
i lov om aktiv socialpolitik om fordeling af hjælp til
ægtepar tilsvarende for ægtepar, hvor den ene
ægtefælle modtager introduktionsydelse, og den anden
ægtefælle modtager kontanthjælp. Den
foreslåede ændrede fordeling af den samlede hjælp
til ægtepar omfatter derfor også fordelingen af
hjælp til disse ægtepar. F ordelingen af den samlede
hjælp til ægteparret ændres, så
nedsættelsen sker i kontanthjælpen i stedet for i
introduktionsydelsen.
2.4. Forhøjelse af det
fradragsfrie beløb for kontanthjælpsmodtagere, der er
gift eller samlevende med en modtager af starthjælp eller
introduktionsydelse
Efter gældende regler får gifte
eller samlevende, hvor den ene er kontanthjælpsmodtager, og
den anden modtager starthjælp, nedsat den samlede
hjælp, så de to forsørgelsesydelser sammenlagt
svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der
ville være modtaget, hvis begge havde modtaget
starthjælp, jf. nærmere under pkt. 2.3 ovenfor.
Dermed får disse par stor set den samme
hjælp som par, hvor begge er starthjælpsmodtagere.
På trods heraf er der forskel på størrelsen af
det fradragsfrie beløb pr. udført arbejdstime.
På den baggrund foreslås det, at
kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller samlevende med
starthjælpsmodtagere, også bliver berettiget til et
fradragsfrit beløb på 31,68 kr. pr. udført
arbejdstime, så de ligestilles økonomisk med par, hvor
begge modtager starthjælp og dermed også har det samme
incitament til at tage arbejde.
Efter integrationsloven gælder reglerne
i lov om aktiv socialpolitik om arbejdsindtægter m.v.
tilsvarende for udlændinge, der modtager introduktionsydelse.
Den foreslåede forhøjelse af det fradragsfrie
beløb pr. udført arbejdstime omfatter derfor
også ægtepar og samlevende, hvor den ene modtager
kontanthjælp, og den anden modtager introduktionsydelse.
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
3.1. Undtagelse fra 500
kr.€™s nedsættelsen og kontanthjælpsloftet
for alle, der modtager hjælp under barsel
Der skønnes at være 1150
helårspersoner (gifte, samlevende eller enlige), der er
på barsel og som efter gældende regler omfattes af
loftet. Efter gældende regler nedsættes
boligstøtten i gennemsnit med ca. 600 kr. om måneden.
Hvis personerne ikke omfattes af loftet, bliver der en årlig
merudgift til boligstøtte på 8,3 mio. kr.
Der skønnes at være 1.000 gifte
helårspersoner, som efter forslaget ikke længere
får nedsat hjælpen med hver 566 kr. (2007-niveau) om
måneden, svarende til en årlig merudgift til
kontanthjælp på 6,8 mio. kr.
Som følge af indtægtsfremgangen
vil de berørte personer få mindre i
boligstøtte, svarende til en årlig offentlig
mindreudgift til boligstøtte på ca. 1,5 mio. kr.
3.2. Undtagelse fra 500
kr.€™s nedsættelsen for SU-modtagere, der er gift
med en kontanthjælpsmodtager
Der er ca. 300 kontanthjælpsmodtagere,
der er gift med en SU-modtager. Undtages de fra nedsættelsen
på 566 kr., bliver der en årlig merudgift til
kontanthjælp på ca. 2 mio. kr. Som følge af
indtægtsfremgangen vil de få mindre i
boligstøtte, svarende til en årlig offentlig
mindreudgift til boligstøtte på ca. 0,4 mio. kr.
3.3. Ændret fordeling af
hjælp til gifte, hvor den ene ægtefælle modtager
kontanthjælp og den anden starthjælp eller
introduktionsydelse
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for de samlede offentlige udgifter.
Der er ca. 360 helårspersoner på
kontanthjælp, der er gift med en person på
introduktionsydelse. Disse 360 ægtepar modtager med forslaget
gennemsnitligt 5.375 kr. mere i introduktionsydelse og et
tilsvarende beløb mindre i kontanthjælp. Forslaget
medfører herefter, at der i 2007 er en mindreudgift til
kontanthjælp på 5,8 mio. kr. og en tilsvarende
merudgift til introduktionsydelse på 5,8 mio. kr. I 2008 og
frem bliver mindreudgiften til kontanthjælp 23,2 mio. kr. og
tilsvarende 23,2 mio. kr. mere til introduktionsydelse.
Da der er forskellig refusionsprocent
på kontanthjælp og introduktionsydelse, har forslaget
økonomiske konsekvenser for fordelingen af udgifterne
imellem stat og kommune.
3.4. Forhøjelse af det
fradragsfrie beløb for kontanthjælpsmodtagere, der er
gift eller samlevende med en modtager af starthjælp eller
introduktionsydelse
Der er ca. 500 helårspersoner på
kontanthjælp, der er gift med en person på
starthjælp eller introduktionsydelse. Ca. 35 af de 500
personer har lønarbejde og har i gennemsnit ca. 60 timer om
måneden. De får med forslaget et fradragsfrit
beløb på 31,68 kr. pr. arbejdstime i stedet for 13,00
kr. pr. arbejdstime, svarende til en merudgift på 18,68 kr.
pr. time.
Forslaget medfører herefter en
årlig merudgift til kontanthjælp på ca. 0,5 mio.
kr. Som følge af indtægtsfremgangen vil de få
mindre i boligstøtte, svarende til en årlig offentlig
mindreudgift til boligstøtte på ca. 0,1 mio. kr.
Forslagene i de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1, 2.2 og 2.4 træder i kraft den 1.
juli 2007, og der er derfor halvårsvirkning i 2007. Forslaget
i pkt. 2.3 har en overgangsordning i perioden 1. juli til 31.
december 2007 og har fuld virkning fra 1. januar 2008. Kommunerne
finansierer 50 procent af udgifterne til boligstøtte og 59
procent af udgifterne til kontanthjælp. Kommunernes
finansieringsandel på 59 procent er beregnet på
grundlag af en forudsætning om, at 20 procent af de
berørte helårspersoner er aktiverede, og 80 procent er
på passiv hjælp.
Refusionsprocenten for introduktionsydelse er
75 procent i 2007 og 50 procent for 2008 og fremover.
Samlede
økonomiske konsekvenser af forslag 1 - 4
(2007-niveau)
| 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Merudgifter til
konthj./introydelse | mio. kr. | mio. kr. | mio.kr. | mio.kr. |
Forslag 1 (barsel) konthj. | 3,4 | 6,8 | 6,8 | 6,8 |
Forslag 2 (gift med stud.) | 1,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Forslag 3 (ændret fordeling) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Heraf: | | | | |
Kontanthjælp | -5,8 | -23,2 | -23,2 | -23,2 |
Introduktionsydelse | 5,8 | 23,2 | 23,2 | 23,2 |
Forslag 4 (fradragsfrie beløb) | 0,3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
i alt | 4,6 | 9,3 | 9,3 | 9,3 |
heraf | | | | |
Statens andel | 3,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 |
Kommunens andel | 0,8 | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
| | | | |
Merudgifter til
boligstøtte | | | | |
Forslag 1 (barsel) | 3,4 | 6,8 | 6,8 | 6,8 |
Forslag 2 (gift med stud.) | -0,2 | -0,4 | -0,4 | -0,4 |
Forslag 3 (ændret fordeling) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Forslag 4 (fradragsfrie beløb) | -0,1 | -0,1 | -0,1 | -0,1 |
i alt | 3,1 | 6,2 | 6,2 | 6,2 |
Statens andel | 1,6 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Kommunens andel | 1,6 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
| | | | |
Statens andel i alt | 5,4 | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Kommunens andel i alt | 2,3 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Samlede offentlige
merudgifter | 7,8 | 15,5 | 15,5 | 15,5 |
Note: tallene er afrundede, hvilket kan
medføre at sammenlægningerne afviger med en
decimal
Udgifter til kontanthjælp,
starthjælp og introduktionsydelse er omfattet af
budgetgarantien, mens udgifter til boligstøtte er omfattet
af det udvidede totalbalanceprincip.
De økonomiske konsekvenser af
forslagene skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
4. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Forslaget har været sendt til
høring i:
Advokatrådet, Amnesty International,
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Beskæftigelsesrådet, Center for ligestilling af
Handicappede, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk
Forening, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Den Sociale Sikringsstyrelse,
Det Centrale Handicapråd, Dokumentations- og
rådgivningscenteret om Racediskrimination,
Familieministeriet, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af S
tatsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af statsautoriserede
Revisorer, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD,
Kommunernes Revision, Kristelig Fagbevægelse, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration, Retssikkerhedsfonden,
Revisionsselskabet af 1/12 1962, Rigsrevisionen, Rådet for
Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt Udsatte,
Socialministeriet, SUstyrelsen, Undervisningsministeriet, UNHCR
samt Økonomi- og Erhvervsministeriet.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Staten: 2007: 5,4 mio. kr. 2008: 9,0 mio. kr. 2009: 9,0 mio. kr. 2010: 9,0 mio. kr. Kommunerne: 2007: 2,3 mio. kr. 2008: 6,5 mio. kr. 2009: 6,5 mio. kr. 2010: 6,5 mio. kr. Regioner: Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler bliver gifte
barslende, der modtager hjælp efter § 25,
stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller 3, omfattet af 500
kr.€™s nedsættelsen, hvis den barslende eller
ægtefællen inden barslen har modtaget
kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder.
Hjælpen nedsættes med 500 kr. for hver
ægtefælle, altså 2 x 500 kr. (2 x 566 kr. i
2007-niveau).
Hvis et ægtepar alene modtager
kontanthjælp på grund af den barslendes egne forhold og
endnu ikke har modtaget hjælp i 6 måneder, når
barselsperioden starter, bliver kontanthjælpen ikke nedsat,
da man ved beregningen af 6 måneders perioden ser bort fra
barselsperioden, jf. § 25, stk. 10, nr. 1. Når
barselsperioden er ophørt, sker nedsættelsen igen
samlet efter § 25, stk. 5.
Det foreslås, at gifte på barsel
helt undtages fra 500 kr.€™s nedsættelsen i
barselsperioden, uanset om den barslende er omfattet af
nedsættelsen inden barslen eller ej. I perioder, hvor den ene
ægtefælle ikke har pligt til at stå til
rådighed for arbejdsmarkedet ved graviditet, barsel eller
adoption efter lovens § 13, stk. 4, nr. 4,
nedsættes ægteparrets hjælp således alene
med 1 x 500 kr., hvis den anden ægtefælle har modtaget
kontanthjælp i 6 sammenhængende måneder.
Til nr. 2
Efter gældende regler får en
kontanthjælpsmodtager, der modtager hjælp efter
§ 25, stk. 1, nr.1 eller 2, stk. 2 eller
stk. 3, og som er gift med en SU-modtager, nedsat sin
kontanthjælp med 2 x 500 kr., når personen har modtaget
kontanthjælp i 6 sammenhængende
kalendermåneder.
Det foreslås, at
kontanthjælpsmodtageren alene får nedsat sin
hjælp med 1 x 500 kr. i måneder, hvor
ægtefællen modtager uddannelsesstøtte efter
SU-loven. Uddannelsesstøtte efter SU-loven kan modtages i
form af stipendium, ph.d-stipendium, studielån eller
slutlån, herunder stipendium, der gives som tillæg og
supplerende stipendium og studielån.
Til nr. 3
Efter gældende regler er
kontanthjælpsmodtagere, der allerede er omfattet af
kontanthjælpsloftet, når de går på barsel,
fortsat omfattet af dette under hele barslen.
Det foreslås, at
kontanthjælpsloftet ikke gælder for personer, der
på grund af graviditet, barsel eller adoption ikke har pligt
til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger. Efter
§ 13, stk. 4, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik og
§ 25, stk. 4, nr. 4, i integrationsloven har
modtagere af kontanthjælp, starthjælp og
introduktionsydelse ret til fravær ved graviditet, barsel
eller adoption efter lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel.
Efter integrationsloven gælder reglerne
i § 25 b i lov om aktiv socialpolitik tilsvarende for
personer, der modtager introduktionsydelse. Der henvises
nærmere til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 4
Det fremgår ikke med
tilstrækkelig klarhed af de gældende regler i loven,
hvordan kontanthjælpsloftet rent teknisk beregnes, når
det alene er den ene ægtefælle, der omfattes af
loftet.
Det foreslås, at den øvre
grænse for nedsættelsen af hjælp efter
§ 25 c, stk. 2, 1. pkt., for gifte tilsammen €"
som i 2007 udgør 2.136 kr. pr. måned €"
også gælder, hvis det alene er den ene
ægtefælle, der er omfattet af den øvre
grænse for hjælp efter § 25 b, stk. 1.
Det gælder f.eks., hvis den ene af ægtefællerne
er på barsel.
Til nr. 5
Efter gældende regler vil en modtager
af starthjælp, der er gift med en
kontanthjælpsmodtager, få nedsat sin starthjælp,
så de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til
kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville
være modtaget, hvis begge havde modtaget
starthjælp.
Efter integrationslovens § 27,
stk. 2, gælder reglerne i § 26, stk. 1-4,
i lov om aktiv socialpolitik tilsvarende for modtagere af
introduktionsydelse. Der henvises nærmere til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Det foreslås, at nedsættelsen i
stedet sker i kontanthjælpen, svarende til de regler, der
gælder for samlevende, jf. lovens § 26,
stk. 3.
Til nr. 6
Det er fundet hensigtsmæssigt, at det
tydeliggøres i loven, at kontanthjælpen
nedsættes, både når samlever modtager
starthjælp, og når samlever modtager
introduktionsydelse. Der er tale om en teknisk ændring, som
er i overensstemmelse med L 89, fremsat folketingsåret
2002/2003 (Folketingstidende Tillæg A 2019), jf. pkt. 4 i
dette forslags almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
For kontanthjælpsmodtagere, der er gift
med en starthjælpsmodtager, beregnes efter lovens
§ 31 et fradragsfrit beløb på 13 kr. pr.
udført arbejdstime (2007-niveau) ved fradrag for
arbejdsindtægter og indtægter fra
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger. Er
kontanthjælpsmodtageren omfattet af 500 kr.€™s
nedsættelsen efter at have modtaget kontanthjælp i 6
sammenhængende kalendermåneder, beregnes dog et fradrag
på 31,68 kr. (2007-niveau) pr. arbejdstime i ustøttet
beskæftigelse.
Det foreslås, at der for
kontanthjælpsmodtagere, der er gift eller samlevende med en
starthjælpsmodtager, beregnes et fradragsfrit beløb
på 31,68 kr. (2007-niveau), pr. udført ustøttet
eller støttet arbejdstime svarende til det beløb, der
gælder for starthjælpsmodtagere, jf. § 31,
stk. 1, 4. pkt.
Efter integrationslovens § 28,
stk. 2, gælder reglerne i § 31 i lov om aktiv
socialpolitik tilsvarende for modtagere af introduktionsydelse. Der
henvises nærmere til de almindelige bemærkninger pkt.
2.4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2007. Det betyder, at alle barslende fra denne
dato undtages fra 500 kr.€™s nedsættelsen og
loftet, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.1, og alle
gifte SU-modtagere undtages fra denne dato fra 500
kr.€™s nedsættelsen, jf. de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2. Kontanthjælpsmodtagere, der er
gift med en starthjælpsmodtager eller en modtager af
introduktionsydelse, vil fra denne dato få forhøjet
det fradragsfrie beløb, jf. de almindelige
bemærkninger pkt. 2.4.
Ægtepar, hvor den ene modtager
kontanthjælp og den anden starthjælp eller
introduktionsydelse, der modtager hjælp på tidspunktet
for lovens ikrafttræden, kan have indrettet sig på den
gældende fordeling af hjælpen. Det foreslås
derfor, at den ændrede fordeling af hjælpen i
forslagets § 1, nr. 5, jf. de almindelige
bemærkninger pkt. 2.3, først har virkning for disse
ægtepar fra den 1. januar 2008, så det bliver muligt
for parret at indrette sig efter den ændrede udbetaling.
Dette gælder dog kun, såfremt
hjælpen modtages på baggrund af den samme sociale
begivenhed, jf. § 11, stk. 2, i perioden fra lovens
ikrafttræden til den 1. januar 2008. Ophører
hjælpen, og genoptages den efterfølgende på
baggrund af en ny social begivenhed, kan parret ikke have
forventning om, at hjælpen fordeles efter tidligere regler,
og hjælpen beregnes derfor efter reglerne i forslagets
§ 1, nr. 5.
Genoptages hjælpen på baggrund af
en ny social begivenhed i perioden fra lovens ikrafttræden
til den 1. januar 2008, efter at hjælpen har været
ophørt i en periode, beregnes hjælpen tillige efter
forslagets § 1, nr. 5.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering (pr. 1.3.07) | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som
ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 523 af 24. juni
2005, § 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, lov nr. 88 af
30. januar 2007 og senest ved § 4 i lov nr. 176 af 27.
februar 2007 foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 25. Stk. 1-4 €. Stk. 5. Ægtepar, hvor en
eller begge modtager kontanthjælp efter stk. 1, nr. 1
eller 2, stk. 2 eller stk. 3, får den
månedlige hjælp nedsat med 500 kr. for hver person,
når en af ægtefællerne har modtaget
kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder.
I det omfang nedsættelsen ikke kan ske hos den ene
ægtefælle, sker nedsættelsen hos den anden.
Ægtepar, hvor den ene ægtefælle modtager
kontanthjælp og den anden starthjælp eller
introduktionsydelse, jf. § 26, stk. 2, og
integrationslovens § 27, stk. 1, 2. pkt., omfattes
ikke af nedsættelsen. Stk. 6 €. | | 1. I § 25, stk. 5 ,
indsættes efter 2. pkt.: »En ægtefælle, der modtager
kontanthjælp efter § 25, stk. 1-3, og som har
ret til fravær på grund af graviditet, barsel eller
adoption efter § 13, stk. 4, nr. 4, omfattes ikke af
nedsættelsen.« |
| | |
§ 25. Stk. 1-6 € Stk. 7. Personer, der modtager
hjælp efter stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller
stk. 3, og som er gift med en person, der modtager hjælp
efter §§ 27, 27 a og 29, folkepension eller
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig eller
almindelig førtidspension m.v. får alene
kontanthjælpen nedsat med 500 kr. efter stk. 5. Stk. 8. ..... | | 2. I § 25,
stk. 7 , indsættes efter
»førtidspension m.v.«: »eller
uddannelsesstøtte efter lov om statens
uddannelsesstøtte«. |
| | |
§ 25 b. | | |
Stk. 1-2 . | | |
Stk. 3. Den øvre grænse
for den samlede hjælp omfatter ikke ægtepar og
samlevende, der modtager hjælp efter § 26,
stk. 2 og 3, og integrationslovens § 27,
stk. 2, 2. pkt. | | 3. § 25 b, stk. 3 ,
affattes således: » Stk. 3. Den øvre
grænse for den samlede hjælp omfatter ikke 1) ægtepar og samlevende, der modtager
hjælp efter § 26, stk. 2 og 3, eller
integrationslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., og |
| | 2) personer, der har ret til fravær
på grund af graviditet, barsel eller adoption.« |
| | |
§ 25 c. | | |
Stk. 1
€. | | |
Stk. 2. Den samlede nedsættelse
kan højst udgøre 1.948 kr. pr. måned for gifte
tilsammen og 1.290 kr. pr. person pr. måned for samlevende,
enlige forsørgere og enlige, der ikke er
forsørgere. Stk. 3-4 € | | 4. I § 25 c,
stk. 2 , indsættes som 2. pkt.: »Den øvre grænse for
nedsættelse af hjælp for gifte tilsammen gælder
også, hvis det alene er den ene ægtefælle, der er
omfattet af den øvre grænse for hjælp efter
§ 25 b, stk. 1.« |
| | |
§ 26. | | |
Stk.1
€. | | |
Stk. 2. Hvis en person, der modtager
starthjælp, er gift med en person, der modtager
kontanthjælp, nedsættes starthjælpen
således, at de to forsørgelsesydelser sammenlagt
svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der
ville være modtaget, hvis begge havde modtaget
starthjælp, jf. § 25, stk. 12 og 13. | | 5. § 26, stk. 2 ,
affattes således: » Stk. 2. Hvis en person, der
modtager kontanthjælp, er gift med en person, der modtager
starthjælp eller introduktionsydelse, nedsættes
kontanthjælpen således, at de to
forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til
kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville
være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp,
jf. § 25, stk. 12 og 13.« |
| | |
§ 26. | | |
Stk. 1-2 € | | |
Stk. 3. Hvis en person, der modtager
kontanthjælp, er samlevende med en person, der modtager
starthjælp, nedsættes kontanthjælpen
således, at de to forsørgelsesydelser sammenlagt
svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der
ville være modtaget, hvis begge havde modtaget
starthjælp, jf. § 25, stk. 12 og 13. | | 6. I § 26,
stk. 3, indsættes efter »modtager
starthjælp«: »eller
introduktionsydelse«. |
| | |
§ 31. Har
ansøgeren eller ægtefællen
arbejdsindtægter eller indtægter som led i tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved
beregningen af kontanthjælpen efter § 25 bort fra
10,24 kr. pr. udført arbejdstime. Modtager ansøgeren
nedsat kontanthjælp efter § 25, stk. 5 og
7-10, ses der ved beregningen af kontanthjælpen efter
§ 25 bort fra 28 kr. pr. udført arbejdstime i
ustøttet beskæftigelse. Kontanthjælpsperioder og
perioder uden kontanthjælp opgøres efter
§ 25, stk. 8-10. For personer, der modtager
starthjælp, ses der bort fra 28 kr. pr. udført
arbejdstime. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan
ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr.
måned pr. person. | | 7. I § 31,
stk. 1, 4. pkt. , indsættes efter
»starthjælp,«: »og for personer, der har
fået nedsat kontanthjælpen efter § 26,
stk. 2 eller 3,«. |
Stk. 2. For personer, der ikke har en
fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten
divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler for omregningen. | | |
Stk. 3. Når en
kontanthjælpsmodtager, der er omfattet af stk. 1, 2.
pkt., igen modtager kontanthjælp efter § 25,
stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, beregnes
fradraget pr. udført arbejdstime efter stk. 1, 1. pkt.
Kontanthjælpsperioder og perioder uden kontanthjælp
opgøres efter § 25, stk. 8-10. | | |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. juli 2007. |
| | Stk. 2. For gifte, hvor den ene
ægtefælle modtager kontanthjælp og den anden
starthjælp eller introduktionsydelse den 1. juli 2007, har
§ 1, nr. 5, dog først virkning fra den 1. januar
2008, hvis hjælpen i perioden 1. juli 2007 til 1. januar 2008
ydes på baggrund af samme sociale begivenhed. |