L 193 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger.
(Opgørelse af Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeri
m.v.).
Fremsat den 28. marts 2007 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om friplejeboliger
(Opgørelse af Landsbyggefondens
medfinansiering af nybyggeri m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 575 af 24. juni 2005
og lov nr. 1590 af 20. december 2006 og senest ved § 103
i lov nr. 90 af 31. januar 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I § 5, stk. 1, nr. 12 ,
ændres »kapitel 9 a« til: »det tidligere
kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august
2006«.
2. I § 27, stk. 5, 3. pkt. ,
udgår »eller kapitel 9 a«.
3. I § 58 b, stk. 1, 3. pkt.
, ændres »§ 143 e« til: »den
tidligere § 143 e, jf. lovbekendtgørelse nr. 857
af 8. august 2006«.
4. I § 64, stk.
2 og 3, ændres »kapitel 9 a«
til: »det tidligere kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse
nr. 857 af 8. august 2006«.
5. I § 78, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »lån« til:
»statslån«.
6. I § 78,
stk. 6,ændres »stk. 4 og 5«
til: »stk. 5«.
7. I § 91 b, 3. pkt.,
ændres »§ 115, stk. 9, § 118 og
§§ 143 a-143 d« til: »§ 115,
stk. 9, og § 118«.
8. I § 92 a, stk. 1 ,
ændres »§§ 143 a-143 d« til:
»de tidligere §§ 143 a-143 d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006,«.
9. § 92 a, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Landsbyggefondens refusion
for tilsagn meddelt i 2006 efter § 92 a, stk. 1, i lov om
almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006, og bidrag efter stk. 1 fastsættes endeligt 1.
oktober i det andet år efter tilsagnsårets afslutning
som nutidsværdien af et beregnet forløb for
ydelsesstøtten i de enkelte år på grundlag af de
godkendte anskaffelsessummer forud for
påbegyndelsestidspunktet. Har kommunalbestyrelsen ikke
godkendt en anskaffelsessum forud for
påbegyndelsestidspunktet, anvendes anskaffelsessummen
på tilsagnstidspunktet. Ved beregningen anvendes de rente- og
inflationsforudsætninger, som ligger til grund for
budgetteringen af ydelsesstøtten på finansloven for
det andet år efter tilsagnsåret. Landsbyggefonden
påbegynder for hvert tilsagnsår betalingen af refusion
og bidrag på det tidspunkt, hvor nutidsværdien af den
resterende beregnede ydelsesstøtte svarer til fondens
samlede refusion eller bidrag.«
10.§ 115, stk. 9, 2. pkt.,
affattes således:
»Den endeligt godkendte anskaffelsessum for
alment byggeri med tilsagn efter stk. 1-5 eller § 117,
stk. 1, må ikke overstige det maksimumsbeløb, der
gælder på tidspunktet for kommunalbestyrelsens
godkendelse af anskaffelsessummen forud for
påbegyndelsen.«
11. I § 116, stk. 1 ,
udgår »samt tilsagn til selvejende almene
ældreboliginstitutioner om nybyggeri efter kapitel 9
a,«.
12. I § 116, stk. 2, 1. pkt.
, udgår »og kapitel 9 a«.
13. I § 124, stk. 2, 2. pkt.
, ændres »amtsrådets« til:
»regionsrådets«.
14. I § 127, 1. pkt.,
ændres »§§ 118, 143 a og 143 c«
til: »§ 118«.
15. I § 129, stk. 1, 1. pkt.
, ændres »§§ 118 og 143 a-143 d«
til: »§ 118«.
16. I § 130, stk. 1, 1. pkt.
, ændres »§§ 115 og 143 a-143 d«
til: »§ 115«.
17. I § 130, stk. 3 ,
ændres »§§ 115, 143 a og 143 c«
til: »§ 115«.
18. I § 131, stk. 1 ,
ændres »§ 115, stk. 1, nr. 7, stk. 2, nr. 2,
stk. 3, stk. 4, nr. 2, og §§ 143 c og 143 d«
til: Ȥ 115, stk. 1, nr. 7, stk. 2, nr. 2, stk. 3
og stk. 4, nr. 2,«.
19.§ 143, stk. 2 ,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
20. I § 151, stk. 1, nr. 1 ,
ændres »§§ 115, 117 og 143 a-143
d« til: »§§ 115 og 117«.
21. I § 151, stk. 1 ,
indsættes efter nr. 6 som nyt nummer:
»7) Byggeri, der har modtaget tilsagn om
offentlig støtte efter §§ 143 a-143 d i det
tidligere kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006.«
Nr. 7 og 8 bliver herefter nr. 8 og 9.
22. I § 151, stk. 2 ,
ændres »§§ 117, 143 c og 143 d«
til: »§ 117«.
§ 2
I lov nr. 90 af 31. januar 2007 om
friplejeboliger foretages følgende ændringer:
1. I § 21, stk. 1 ,
ændres »§§ 143 a eller 143 c i lov om
almene boliger m.v.« til: »de tidligere
§§ 143 a eller 143 c i lov om almene boliger m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006«.
2. I § 21, stk. 2 ,
ændres »§§ 143 b eller 143 d i lov om
almene boliger m.v.« til: »de tidligere
§§ 143 b eller 143 d i lov om almene boliger m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006«, og
»§ 143 f i lov om almene boliger m.v.«
ændres til: »den tidligere § 143 f i lov om
almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006,«.
3. I § 64, stk. 1 , § 76, stk. 1 og 4, og
§ 77, stk. 2 , ændres »kapitel 9 a i
lov om almene boliger m.v.« til: »det tidligere kapitel
9 a i lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
857 af 8. august 2006«.
4. I § 100, stk. 2 ,
ændres »§§ 143 a-143 d, jf.
§ 143 g i lov om almene boliger m.v.« til:
»de tidligere §§ 143 a-143 d, jf. den
tidligere § 143 g i lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Det er i boligaftalen af 4. november 2005 aftalt,
at Landsbyggefonden refunderer 50 pct. af statens
ydelsesstøtte til nye almene boliger med tilsagn i 2006.
Landsbyggefonden refunderer endvidere den del af statens udgifter
til ydelsesstøtte til boliger med tilsagn i 2006, som
overstiger 1,3 mia. kr.
I boligaftalen af 5. november 2006 er det aftalt,
at Landsbyggefonden bidrager med 25 pct. af ydelsesstøtten
til nye almene boliger med tilsagn i perioden 2007-2010.
Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeriet
opgøres endeligt umiddelbart efter afslutningen af
tilsagnsåret og reguleres ikke efterfølgende som
følge af f.eks. bortfald af tilsagn.
I slutningen af 2006 har der på baggrund af
plejeboliggarantien og forhøjelsen af kommunernes
grundkapitalindskud fra 7 pct. til 14 pct. pr. 1. januar 2007
været en meget betydelig tilsagnsgivning ligesom
tilsagnsforløbet har været usædvanligt. Langt
hovedparten er meddelt i november og december 2006. På
baggrund af dette tilsagnsforløb må det forventes, at
et større antal tilsagn vil bortfalde efterfølgende.
Det medfører, at Landsbyggefonden vil komme til at betale
den fulde ydelsesstøtte for et antal boliger, som ikke
bliver opført. Da dette er en utilsigtet konsekvens,
foreslås det, at opgørelsen af Landsbyggefondens
refusion og bidrag til nybyggeriet i perioden 2006-2010
ændres, således at det bedst muligt sikres, at
bortfaldne tilsagn ikke indregnes i Landsbyggefondens bidrag.
Lovforslaget giver endvidere Landbyggefonden
mulighed for at optage statslån til dækning af fondens
lånebehov. Lånebehovet opstår som følge
af, at Landsbyggefondens udgifter til renovering m.v., til den
sociale og forebyggende indsats, til løbende
driftsstøtte samt til bidrag til nybyggeriet i en
årrække vil overstige fondens indtægter. Der er
efter de gældende regler mulighed for, at fonden kan optage
lån til dækning af forskellen, samt at staten kan
stille garanti for et sådant lån. For at sikre den
billigst mulige finansiering af fondens lånebehov
foreslås det, at muligheden for at optage statsgaranteret
lån ændres til, at der kan optages statslån.
Herudover foretages en række
konsekvensrettelser som følge af ophævelsen af, at det
tidligere kapitel 9 a i almenboligloven blev ophævet i
forbindelse med vedtagelsen af lov om friplejeboliger. Hertil
kommer enkelte præciseringer.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
Ændret opgørelse af
Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeriet
Mulighed for statslån til
Landsbyggefonden
2.1. Ændret
opgørelse af Landsbyggefondens bidrag
Efter de gældende regler i almenboligloven
skal opgørelsen af Landsbyggefondens medfinansiering af
nybyggeriet foretages umiddelbart efter tilsagnsårets
afslutning. Opgørelsen er gennem årene foretaget
på forskellige tidspunkter, men i den gældende
bekendtgørelse er opgørelsestidspunktet fastsat til
20. januar.
Opgørelsen baserer sig på de faktisk
meddelte tilsagn i tilsagnsåret. Ved beregningen anvendes de
rente- og inflationsforudsætninger, som er anvendt i
forbindelse med sidst vedtagne finanslov. Opgørelsen er
endelig, og der sker ikke efterfølgende regulering som
følge af ændringer i beregningsforudsætninger,
faktiske anskaffelsessummer eller senere bortfaldne tilsagn. Dette
betyder, at opgørelsen hverken tager hensyn til, at der
efterfølgende kan ske bortfald af nogle af de afgivne
tilsagn eller til efterfølgende prisstigninger på
byggerierne.
Tilsagnsforløbet var i 2006 meget atypisk.
Gennem hele året frem til midten af november måned
lå tilsagnsgivningen på et rekordlavt niveau. Ved
udgangen af oktober måned havde kommunerne således
indberettet tilsagn til godt 2.800 boliger. Opgjort
forholdsmæssigt svarer det til et årsniveau på
knap 3.400 boliger. På den baggrund revurderede
Socialministeriet medio november forventningen til det samlede
tilsagnsniveau for almene boliger, idet forventningen forsigtigt
blev nedsat fra 6.775 til 5.300 boliger. Dette reviderede
skøn blev anvendt ved behandlingen af lovforslaget om den
almene sektors midler (L 81).
Ved udgangen af december måned havde
kommunerne imidlertid meddelt tilsagn til yderligere 7.100 boliger,
svarende til at der i alt er meddelt tilsagn til 9.900 boliger i
2006. Landsbyggefondens samlede refusion for 2006 er på dette
grundlag opgjort til 2.292 mio. kr.
Det ekstraordinært store antal tilsagn i
december måned 2006 skyldes formentlig en vis fremrykning af
tilsagnsgivningen som følge af, at den kommunale
grundkapital stiger fra 7 til 14 pct. af anskaffelsessummen med
virkning for 2007. En del af projekterne er antagelig ikke langt i
planlægningen, hvorfor der er en øget risiko for
efterfølgende bortfald af tilsagnene. Hvis der ikke tages
højde herfor ved opgørelsen af Landsbyggefondens
refusion af den statslige ydelsesstøtte, vil
Landsbyggefonden komme til at betale til boliger, der aldrig bliver
opført.
Dette er ikke tilsigtet, hvorfor det
foreslås, at opgørelsesmetoden ændres,
således at det bedst muligt sikres, at Landsbyggefonden ikke
medfinansierer udgifter til boliger, der ikke opføres. Det
foreslås på den baggrund, at den endelige
opgørelse af bidraget udskydes, og at opgørelsen
baseres på aktive tilsagn, dvs. ekskl. alle tilsagn, som
efterfølgende måtte være faldet bort.
Efter de gældende regler skal der senest 9
måneder efter tilsagnsdatoen ansøges om godkendelse af
anskaffelsessummen forud for påbegyndelsen, dvs. på
baggrund af de afholdte licitationer. Kommunen skal herefter
godkende anskaffelsessummen (skema B-tilsagn) inden den fysiske
påbegyndelse. Der er ikke fastsat nogen endelig frist for
kommunens godkendelse.
På den baggrund foreslås, at
opgørelsen af Landsbyggefondens medfinansiering af
ydelsesstøtten til nybyggeriet i perioden 2006-2010
udskydes, således at den endeligt foretages 1. oktober i det
andet år efter tilsagnsåret. Grundlaget for
opgørelsen af ydelsesstøtten er de godkendte
anskaffelsessummer forud for den fysiske påbegyndelse. I det
omfang, der ikke er registreret en godkendt anskaffelsessum forud
for påbegyndelsen, anvendes anskaffelsessummen på
tilsagnstidspunktet. Det forventes, at der på det
foreslåede opgørelsestidspunkt kun vil være
meget få aktive projekter tilbage, hvor kommunen endnu ikke
har godkendt anskaffelsessummen forud for den fysiske
påbegyndelse. Med henblik på yderligere at minimere
omfanget heraf vil der blive etableret en rykkerprocedure op til
opgørelsestidspunktet.
Det vil samtidigt være naturligt at
ajourføre de øvrige beregningsforudsætninger i
opgørelsen. I forlængelse heraf foreslås det, at
de rente- og inflationsforudsætninger, der skal anvendes ved
beregningen af ydelsesstøtten for det enkelte
tilsagnsår, skal være de forudsætninger, der er
anvendt i forbindelse med den vedtagne finanslov for det andet
år efter tilsagnsåret. Set i forhold til den
gældende opgørelse, kan ændringer i inflation og
rente gå i begge retninger. Forudsætningerne vil ved
ajourføringen under alle omstændigheder svare bedre
til det faktiske finansieringstidspunkt for de fuldførte
boliger.
Den foreløbige opgørelse af
Landsbyggefondens medfinansiering vil på finansloven blive
konteret på konto 15.51.07. Indtægter fra
Landsbyggefonden i tilsagnsåret. Reguleringen i forbindelse
med den endelige opgørelse vil blive konteret på konto
15.54.16. Hensættelse vedrørende indtægter fra
Landsbyggefonden.
2.2. Mulighed for
statslån til Landsbyggefonden
Landsbyggefondens indtægter vil i en
årrække ikke kunne dække fondens udgifter til
renoveringsstøtte, til den sociale og forebyggende indsats,
til driftsstøtte og til bidrag til nybyggeriet. Der er
derfor i § 78, stk. 4, mulighed for, at fonden kan optage
lån til dækning af forskellen. Der er endvidere adgang
til, at staten kan stille garanti for et sådant lån.
For at sikre den billigst mulige finansiering af fondens
lånebehov foreslås det, at der i stedet for en garanti
kan ydes statslån til fonden, svarende til hvad der
gælder for fondens andre muligheder for at optage lån.
Det forventes, at fonden med de nuværende indtægter og
udgifter frem til 2014 vil have et lånebehov i
størrelsesorden 5 mia. kr. Lånebehovet vil være
afviklet i 2020.
3. Økonomiske konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Forslaget om ændret opgørelse af
Landsbyggefondens medfinansiering af nybyggeriet indebærer
mindreindtægter for staten i 2008 for tilsagnsåret
2006. Det forventes, at tilsagn svarende til 1.300 boliger
bortfalder frem til oktober 2008, hvor Landsbyggefondens bidrag for
2006 endeligt opgøres. Med udskydelsen af
opgørelsestidspunktet og de heraf følgende
ændringer i opgørelsesmetoden, vil et bortfald
på 1.300 boliger reducere Landsbyggefondens samlede bidrag
for 2006 med 454 mio. kr. i forhold til det bidrag, som efter de
gældende regler kan opgøres til 2.292 mio. kr.
Tilsvarende forventes statens mindreindtægter som
følge af lovforslaget at udgøre 454 mio. kr. i 2008,
hvor bidraget endeligt opgøres. Der er forudsat et
uændret rente- og inflationsniveau i forhold til
opgørelsen pr. januar 2007. En stigning i renten vil
isoleret set reducere statens forventede mindreindtægter,
mens et rentefald omvendt vil øge dem.
Forslaget om ændret opgørelse
vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for staten for
tilsagnsårene 2007 til 2010. Der vil således ikke
være nogen ændringer i forhold til de budgetterede
indtægter på finansloven for 2007, idet de udgør
25 pct. af statens budgetterede udgifter til
ydelsesstøtte.
Forslaget om, at staten kan yde lån til
dækning af fondens lånebehov har ikke økonomiske
konsekvenser for staten.
Det samlede forslag har ikke økonomiske
konsekvenser for regionerne eller kommunerne.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Lovforslagets samlede økonomiske
konsekvenser for det offentlige opgjort i nutidsværdi
fremgår af nedenstående tabel 1:
Tabel 1: Samlede økonomiske
konsekvenser for staten og kommunerne opgjort i
nutidsværdi |
(mio. kr. 2007-prisniveau) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Bidrag til ydelsesstøtte | | 454 | | |
I alt - heraf staten - heraf kommunerne | - - - | 454 454 - | - - - | - - - |
4. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige. Rykkerproceduren med henblik på at minimere
omfanget af projekter på skema A på
opgørelsestidspunktet for Landsbyggefondens bidrag vil i et
begrænset omfang føre til administrative konsekvenser
for staten.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Et udkast til dette lovforslag er sendt i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Bygherreforeningen i
Danmark, Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Danske Ark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske Regioner, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det centrale Handicapråd, Erhvervs-
og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Finansministeriet,
Finansrådet, Finanstilsynet,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Landsforeningen Ældre Sagen,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Ministeriet
for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Realkreditrådet,
Rådet for Socialt Udsatte, Socialforskningsinstituttet,
Statens Byggeforskningsinstitut, Statsministeriet,
Ældreboligrådet, Ældremobiliseringen,
Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Økonomistyrelsen.
Samlet vurdering af konsekvenserne
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
mindreindtægter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Statslige mindreindtægter i 2008 for
tilsagnsåret 2006 på 454 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen nævneværdige. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forhold til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 5 indeholder en definition på
almene ældreboliger. Almene ældreboliger er herefter
bl.a. boliger etableret af selvejende ældreboliginstitutioner
i henhold til kapitel 9 a. Da dette kapitel blev ophævet pr.
1. februar 2007 ved lov nr. 90 af 31. januar 2007 om
friplejeboliger, kan der ikke længere gives tilsagn om
offentlig støtte til etablering af disse boliger, men de
boliger, der allerede er etableret, skal stadig indgå i
definitionen. Det foreslås således præciseret, at
der er tale om boliger etableret efter det tidligere kapitel 9
a.
Til nr. 2, 7, 11, 12, 14-19 og 22
Som anført i bemærkningerne til
§ 1, nr. 1, kan der ikke længere gives tilsagn til
etablering af almene ældreboliger efter kapitel 9 a. De
bestemmelser i § 27, stk. 5, § 91 b,
§ 116, stk. 1 og 2, § 127, § 129,
stk. 1, § 130, stk. 1 og 3, § 131, stk. 1,
§ 143, stk. 2, og § 151, stk. 2, der knytter
sig til tilsagnsgivningen, herunder tilsagn om offentlig
støtte til servicearealer, skal således ikke
længere gælde for denne boligtype, hvorfor disse
bestemmelser foreslås ophævet eller ændret.
Til nr. 3 og 4
Som anført i bemærkningerne til
§ 1, nr. 1, kan der ikke længere gives tilsagn til
etablering af almene ældreboliger efter kapitel 9 a, da
kapitlet er ophævet, men de særregler i kapitel 4 om
udlejning og anvisning m.v., der gælder for de allerede
etablerede boliger, skal fortsat gælde. Derfor foreslås
det præciseret, at der er tale om boliger etableret efter det
tidligere kapitel 9 a.
Til nr. 5 og 6
Det foreslås, at Landsbyggefonden kan
optage statslån til dækning af forskellen mellem
fondens indtægter og fondens udgifter til
renoveringsstøtte, social og forebyggende indsats,
driftsstøtte og medfinansiering af nybyggeriet. Samtidig
ophæves muligheden for, at fonden kan optage lån,
hvortil staten yder garanti.
Til nr. 8
Det foreslås præciseret, at
Landsbyggefondens bidrag til ydelsesstøtte bl.a. ydes til
boliger med tilsagn efter de tidligere bestemmelser i
§§ 143 a-143 d, da bestemmelserne indgår i det
nu ophævede kapitel 9 a, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 9
Efter de gældende regler opgøres
Landsbyggefondes refusion og bidrag til nybyggeriet endeligt
umiddelbart efter tilsagnsårets afslutning. Opgørelsen
baserer sig på de meddelte tilsagn og deri indeholdte
anskaffelsessummer på opgørelsestidspunktet. Der
anvendes endvidere de rente- og inflationsforudsætninger, som
er anvendt i forbindelse med den senest vedtagne finanslov.
Opgørelsen er endelig, og der reguleres ikke
efterfølgende for ændrede forudsætninger,
herunder for tilsagn, som senere bortfalder og dermed ikke
realiseres.
For bedst muligt at sikre at Landsbyggefonden
ikke medfinansierer tilsagn, som ikke realiseres, foreslås
det, at opgørelsen af Landsbyggefondens refusion for 2006 og
bidrag i perioden 2007-2010 ændres således, at
refusionen hhv. bidraget opgøres 1. oktober i det andet
år efter tilsagnsårets udgang. Grundlaget for
opgørelsen er som udgangspunkt den af kommunen godkendte
anskaffelsessum forud for påbegyndelsen, idet det må
forventes, at langt den overvejende del af tilsagnene på
dette tidspunkt har fået meddelt en sådan godkendelse.
I det omfang, der alligevel skulle være tilsagn, hvortil der
ikke er meddelt godkendelse, anvendes anskaffelsessummen på
tilsagnstidspunktet.
Endelig foreslås, at de rente- og
inflationsforudsætninger, som anvendes ved beregningen af
ydelsesstøtten for det enkelte år, ændres til de
forudsætninger, som er anvendt i forbindelse med
budgetteringen af ydelsesstøtten på finansloven for
det andet år efter tilsagnsåret.
Til nr. 10
Efter de gældende regler skal den endelige
anskaffelsessum overholde det gældende maksimumsbeløb
på påbegyndelsestidspunktet. I bemærkningerne til
lovforslaget, der indførte maksimumsbeløbet (lov nr.
1233 af 27. december 2003) fremgår det klart, at der hermed
menes tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af
anskaffelsessummen forud for påbegyndelsen. Da der er
opstået tvivl om lovens formulering heraf, foreslås det
derfor, at det i lovteksten præciseres, at det er
maksimumsbeløbet på tidspunktet for
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
påbegyndelsen, der skal være overholdt. Herudover
foreslås bestemmelsen formuleret på en sådan
måde, at det kommer til at fremgå, at der ikke
længere kan gives tilsagn efter kapitel 9 a, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1
Til nr. 13
Ved tilsagn om offentlig støtte til
etablering af almene ældreboliger, der skal ejes af en
region, indskyder regionen selv grundkapitalen. Beløbet
udbetales som et lån fra Landsbyggefonden, og der udstedes et
pantebrev i den pågældende ejendom til sikkerhed for
lånet. Efter ordlyden af § 124, stk. 2, kan fondens
pantebrev ikke afhændes m.v. uden kommunalbestyrelsens eller
amtsrådets samtykke. Da amtsrådene er nedlagt,
foreslås det at ændre amtsrådets samtykke til
regionsrådets samtykke.
Til nr. 20 og 21
§ 151, stk. 1, indeholder en opremsning
af det byggeri, der er omfattet af Byggeskadefonden. Boliger
etableret efter det nu ophævede kapitel 9 a skal fortsat
være omfattet, og det foreslås derfor præciseret,
at der er tale om boliger, som har modtaget tilsagn efter det
tidligere kapitel 9 a.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Der kan ikke længere gives tilsagn efter
§§ 143 a-143 d i almenboligloven, da disse
bestemmelser indgår i kapitel 9 a, som blev ophævet pr.
1. februar 2007. Det foreslås derfor præciseret, at der
er tale om boliger med tilsagn efter de tidligere
§§ 143 a-143 d. Garantibestemmelsen i
§ 143 f indgår også i dette kapitel, hvorfor
det samtidig foreslås præciseret, at der er tale om en
garantiforpligtelse efter den tidligere § 143 f.
Til nr. 3
Bestemmelserne omhandler boliger etableret efter
det nu ophævede kapitel 9 a i almenboligloven. Det
foreslås derfor præciseret, at der er tale om boliger,
som er etableret efter det tidligere kapitel 9 a.
Til nr. 4
Bestemmelsen regulerer antallet af boliger, der
kan meddeles tilsagn til, idet der både er tale om boliger
etableret efter tilsagnsbestemmelserne i kapitel 9 a i
almenboligloven, som blev ophævet pr. 1. februar 2007, og
friplejeboliger etableret efter kvote A. Det foreslås
præciseret, at de førstnævnte boliger har
modtaget tilsagn efter de tidligere bestemmelser i kapitel 9 a.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 575 af 24. juni 2005 og lov nr.
1590 af 20. december 2006 og senest ved § 103 i lov nr.
90 af 31. januar 2007, foretages følgende
ændringer: |
12) Boliger etableret af selvejende
ældreboliginstitutioner i henhold til kapitel 9 a. | | 1. I § 5, stk. 1, nr. 12 ,
ændres »kapitel 9 a« til: »det tidligere
kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august
2006«. |
Stk. 5. Ved afhændelse af
en almen boligorganisations ejendom til en anden afdeling inden for
samme boligorganisation, til en afdeling i en anden almen
boligorganisation eller til en selvejende almen institution kan
overdragelsessummen fastsættes til indestående
belåning. Meddelte tilsagn om støtte overføres,
og statsgarantier, kommunale og amtskommunale garantier samt alle
regarantier vedstås. Sker afhændelse af ejendom med
henblik på opførelse af nybyggeri med støtte
efter § 115 eller § 117 eller kapitel 9 a, og
medtages ejendommens værdi i anskaffelsessummen,
fastsættes overdragelsessummen dog efter stk. 3. | | 2. I § 27, stk. 5, 3. pkt. ,
udgår »eller kapitel 9 a«. |
§ 58 b.
Ældre og personer med handicap, der har behov for en
ældrebolig, en plejehjemsplads eller en beskyttet bolig,
optages på en venteliste i bopælskommunen eller i den
kommune, hvor den ønskede bolig er beliggende. Hvis den
pågældende ønsker optagelse på flere
ventelister, kan der opkræves et gebyr for administration af
ventelisten. Ledige boliger anvises af kommunalbestyrelsen, jf. dog
§ 55, stk. 1, og § 143 e, til de personer, som
har størst behov for den pågældende bolig og
derefter til de personer, som i længst tid har stået
på ventelisten. | | 3. I § 58 b, stk. 1, 3. pkt. ,
ændres »§ 143 e« til: »den tidligere
§ 143 e, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august
2006«. |
Stk. 2. Bestemmelserne i
§ 54, § 55, stk. 1-4, 6 og 8, § 56 og
§§ 58 a-58 c finder tilsvarende anvendelse på
selvejende almene ældreboliger. Bestemmelserne i
§ 54, stk. 1, 4. pkt., § 55, stk. 1,
§ 56 og § 57, stk. 3, finder dog ikke
anvendelse på selvejende almene ældreboliger efter
kapitel 9 a, jf. dog stk. 3. Stk. 3. I det omfang der mellem
kommunalbestyrelsen og en selvejende almen
ældreboliginstitution, jf. kapitel 9 a, indgås aftale
om, at almene ældreboliger stilles til rådighed for
personer, der har brug for boligen som midlertidig
aflastningsbolig, finder bestemmelsen i § 56, 2. og 3.
pkt., dog anvendelse. | | 4. I § 64, stk. 2 og
3, ændres »kapitel 9 a« til: »det
tidligere kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006«. |
Stk. 4. Når fondens
indtægter ikke kan dække fondens udgifter efter
§ 91, stk. 1, § 91 a, stk. 1 og 2,
§ 92, stk. 2, og § 92 a, kan fonden med
socialministerens godkendelse optage lån til udligning af
forskellen. Fondens lån skal afvikles hurtigst muligt. | | 5. I § 78, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »lån« til:
»statslån«. |
Stk. 6. Staten kan yde garanti for
lån som nævnt i stk. 4 og 5. Statens udgifter som
følge af garantien dækkes af fonden | | 6. I § 78,
stk. 6,ændres »stk. 4 og 5«
til: »stk. 5«. |
| | 7. I § 91 b, 3. pkt.,
ændres »§ 115, stk. 9, § 118 og §§
143 a-143 d« til: »§ 115, stk. 9, og §
118«. |
§ 92 a.
Landsbyggefonden bidrager af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, til
ydelsesstøtten, jf. § 130 og § 13 i lov om
friplejeboliger, med et beløb, der svarer til 25 pct. af
ydelsesstøtten til boliger med tilsagn efter
§§ 115, 117 og §§ 143 a-143 d samt tilsagn
efter § 10, stk. 2, i lov om friplejeboliger i hvert af
årene 2007-2010. Bidraget indbetales til staten.
Landsbyggefonden bidrager ikke til tilsagn meddelt som
forsøg efter § 144. | | 8. I §92 a, stk. 1 , ændres
»§§ 143 a-143 d« til: »de tidligere
§§ 143 a-143 d, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af
8. august 2006,«. |
Stk. 2. Landsbyggefondens refusion
fastsættes endeligt umiddelbart efter udgangen af det enkelte
tilsagnsår som nutidsværdien af et beregnet
forløb for ydelsesstøtten til de faktisk meddelte
tilsagn i de enkelte år. Ved beregningen anvendes de rente-
og inflationsforudsætninger, som ligger til grund for
budgetteringen af ydelsesstøtten på finansloven for
året efter tilsagnsåret. Landsbyggefonden
påbegynder for hvert tilsagnsår betalingen af refusion
på det tidspunkt, hvor nutidsværdien af den resterende
beregnede ydelsesstøtte svarer til fondens samlede
refusion. | | 9. § 92 a,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Landsbyggefondens
refusion for tilsagn meddelt i 2006 efter § 92 a, stk. 1, i
lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af
8. august 2006, og bidrag efter stk. 1 fastsættes endeligt 1.
oktober i det andet år efter tilsagnsårets afslutning
som nutidsværdien af et beregnet forløb for
ydelsesstøtten i de enkelte år på grundlag af de
godkendte anskaffelsessummer forud for
påbegyndelsestidspunktet. Har kommunalbestyrelsen ikke
godkendt en anskaffelsessum forud for
påbegyndelsestidspunktet, anvendes anskaffelsessummen
på tilsagnstidspunktet. Ved beregningen anvendes de rente- og
inflationsforudsætninger, som ligger til grund for
budgetteringen af ydelsesstøtten på finansloven for
det andet år efter tilsagnsåret. Landsbyggefonden
påbegynder for hvert tilsagnsår betalingen af refusion
og bidrag på det tidspunkt, hvor nutidsværdien af den
resterende beregnede ydelsesstøtte svarer til fondens
samlede refusion eller bidrag.« |
Stk. 9. Socialministeren
fastsætter maksimumsbeløb for anskaffelsessummen for
alment byggeri. Den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment
byggeri med tilsagn efter stk. 1-5, § 117, stk. 1, eller
kapitel 9 a må ikke overstige det på
påbegyndelsestidspunktet gældende
maksimumsbeløb. | | 10.§ 115, stk. 9, 2. pkt.,
affattes således: »Den endeligt godkendte
anskaffelsessum for alment byggeri med tilsagn efter stk. 1-5 eller
§ 117, stk. 1, må ikke overstige det
maksimumsbeløb, der gælder på tidspunktet for
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
påbegyndelsen.« |
§ 116. Det er
en forudsætning for kommunalbestyrelsens tilsagn til almene
boligorganisationer efter § 115, stk. 1, nr. 1, til
selvejende almene ældreboliginstitutioner efter
§ 115, stk. 2, nr. 1, og til selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner efter § 115, stk. 5, nr. 1,
samt tilsagn til selvejende almene ældreboliginstitutioner om
nybyggeri efter kapitel 9 a, at den, som modtager tilsagnet, er
udpeget på baggrund af en åben konkurrence blandt
bygherrer som nævnt i stk. 2. | | 11. I § 116, stk. 1 , udgår
»samt tilsagn til selvejende almene
ældreboliginstitutioner om nybyggeri efter kapitel 9
a,«. |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
på baggrund af den i stk. 1 nævnte konkurrence udpege
og meddele tilsagn om ydelsesstøtte til nybyggeri efter
§ 115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, og stk. 5, nr. 1, og
kapitel 9 a til almene boligorganisationer og selvejende almene
ungdoms- eller ældreboliginstitutioner. | | 12. I § 116, stk. 2, 1. pkt. ,
udgår »og kapitel 9 a«. |
Stk. 2. Fondens panterettigheder
skal tjene til sikkerhed for de udbetalte lån fra kommunen
eller amtskommunen. Fondens pantebreve kan ikke uden
kommunalbestyrelsens eller amtsrådets samtykke
afhændes, pantsættes eller gøres til genstand
for individuel retsforfølgning fra andre kreditorers
side. | | 13. I § 124, stk. 2, 2. pkt. ,
ændres »amtsrådets« til:
»regionsrådets«. |
§ 127. Kommunal
eller amtskommunal garanti for realkreditlån efter
§§ 118, 143 a og 143 c kan ydes for den del af
lånet, der på tidspunktet for lånets optagelse
har pantesikkerhed ud over 65 pct. af ejendommens værdi. | | 14. I § 127, 1. pkt., ændres
»§§ 118, 143 a og 143 c« til: »§
118«. |
§ 129.
Låntagers betaling på realkreditlån, jf.
§§ 118 og 143 a-143 d, og lån, jf.
§ 119, beregnes første gang 3 måneder efter
låneoptagelsen som 3,4 pct. p.a. af byggeriets
anskaffelsessum. | | 15. I § 129, stk. 1, 1. pkt. ,
ændres »§§ 118 og 143 a-143 d« til:
»§ 118«. |
§ 130.
Ydelsesstøtte efter §§ 115 og 143 a-143 d
beregnes i forhold til den anskaffelsessum, kommunalbestyrelsen
godkender efter byggeriets afslutning. | | 16. I § 130, stk. 1, 1. pkt. ,
ændres »§§ 115 og 143 a-143 d« til:
»§ 115«. |
Stk. 3. Støtte efter
§§ 115, 143 a og 143 c kan kun gives, hvis kommunen
eller amtskommunen yder den støtte, som fremgår af
§§ 120-127, og låntager betaler ydelser
på lånet i overensstemmelse med reglerne i
§ 129. | | 17. I § 130, stk. 3 , ændres
»§§ 115, 143 a og 143 c« til: »§
115«. |
§ 131. Ved
tilsagn om støtte til ombygning af ejendomme til almene
boliger efter § 115, stk. 1, nr. 7, stk. 2, nr. 2, stk.
3, stk. 4, nr. 2, og §§ 143 c og 143 d beregnes
støtten efter § 118 på grundlag af
værdien af den eksisterende ejendom tillagt udgiften til
ombygning. | | 18. I § 131, stk. 1 , ændres
Ȥ 115, stk. 1, nr. 7, stk. 2, nr. 2, stk. 3, stk. 4,
nr. 2, og §§ 143 c og 143 d« til: »§
115, stk. 1, nr. 7, stk. 2, nr. 2, stk. 3 og stk. 4, nr.
2,«. |
Stk. 2. Bestemmelserne i
§ 115, stk. 3 og 6-8, § 118, stk. 3,
§§ 127-130, §§ 132-134 samt
§§ 140-142 finder tilsvarende anvendelse på
selvejende almene ældreboliger efter kapitel 9 a. | | 19.§ 143, stk. 2 ,
ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3. |
1) Nybyggeri og ombygning efter
§§ 115, 117 og 143 a-143 d. | | 20. I § 151, stk. 1, nr. 1 ,
ændres »§§ 115, 117 og 143 a-143 d«
til: »§§ 115 og 117«. |
6) Byggeri, som har modtaget tilsagn om
offentlig støtte i perioden 1. januar 1998 til 31. december
2004 efter dagældende bestemmelse i § 160 b i lov
om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v. Stk. 2. Ved om- og tilbygninger
skal bygherren foranledige, at der foretages en bygningsgennemgang
samt udfærdiges en rapport herom, inden der meddeles tilsagn
efter § 115, stk. 1-5, og §§ 117, 143 c og
143 d. Stk. 3. Almene familieboliger,
som er omfattet af stk. 1, nr. 1 eller nr. 3-5, og som er solgt
efter kapitel 5 a, er fortsat omfattet af fonden. | | 21. I § 151, stk. 1 ,
indsættes efter nr. 6 som nyt nummer: »7) Byggeri, der har modtaget tilsagn om
offentlig støtte efter §§ 143 a-143 d i det
tidligere kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006.« Nr. 7 og 8 bliver herefter nr. 8 og 9. |
Stk. 2. Ved om- og tilbygninger
skal bygherren foranledige, at der foretages en bygningsgennemgang
samt udfærdiges en rapport herom, inden der meddeles tilsagn
efter § 115, stk. 1-5, og §§ 117, 143 c og
143 d. | | 22. I § 151, stk. 2 , ændres
»§§ 117, 143 c og 143 d« til: »§
117«. |
| | § 2 I lov nr. 90 af 31. januar 2007 om
friplejeboliger foretages følgende ændringer: |
§ 21. Ved
omdannelse til friplejeboliger efter § 11, stk. 2, af
almene plejeboliger, der har modtaget tilsagn om offentlig
støtte efter § 115, stk. 2, eller
§§ 143 a eller 143 c i lov om almene boliger m.v.,
og som tilhører en selvejende almen
ældreboliginstitution, overtager staten på
uændrede vilkår beliggenhedskommunens
garantiforpligtelse efter § 127 i lov om almene boliger
m.v. | | 1. I § 21, stk. 1 , ændres
»§§ 143 a eller 143 c i lov om almene boliger
m.v.« til: »de tidligere §§ 143 a eller 143 c
i lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857
af 8. august 2006«. |
Stk. 2. Ved omdannelse til
friplejeboliger efter § 11, stk. 2, af almene
plejeboliger, der har modtaget tilsagn om offentlig støtte
efter §§ 143 b eller 143 d i lov om almene boliger
m.v., opretholdes den statslige garantiforpligtelse efter
§ 143 f i lov om almene boliger m.v. på
uændrede vilkår. | | 2. I § 21, stk. 2 , ændres
»§§ 143 b eller 143 d i lov om almene boliger
m.v.« til: »de tidligere §§ 143 b eller 143 d
i lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857
af 8. august 2006«, og »§ 143 f i lov om almene
boliger m.v.« ændres til: »den tidligere §
143 f i lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 857 af 8. august 2006,«. |
§ 64. For
almene plejeboliger, der har modtaget tilsagn om offentlig
støtte efter den 31. december 1998, og som tilhører
selvejende institutioner, herunder almene plejeboliger etableret
efter kapitel 9 a i lov om almene boliger m.v., og som er omdannet
til friplejeboliger i medfør af § 11, stk. 2, nr.
3, finder § 30 a, stk. 1, og § 80 c, stk. 1 og
2, i lov om almene boliger m.v. anvendelse. De i § 30 a,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v. omtalte likvide midler
hensættes på en særlig
henlæggelseskonto. | | 3. I § 64, stk. 1 , § 76, stk. 1 og 4, og § 77,
stk. 2 , ændres »kapitel 9 a i lov om almene
boliger m.v.« til: »det tidligere kapitel 9 a i lov om
almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006«. |
§ 76. Ved
afhændelse af friplejeboliger etableret ved omdannelse efter
§ 11, stk. 2, nr. 3, til en almen boligorganisation, en
selvejende almen ældreboliginstitution eller en kommune med
henblik på anvendelse som almene ældreboliger, skal
afhændelse ske til et beløb svarende til
indestående belåning, jf. § 68, stk. 1, 2.
pkt., med tillæg af det beløb, som
friplejeboligleverandøren har tilbagebetalt til kommunen
eller andre indskydere ved omdannelsen. Hvis
friplejeboligbebyggelsen er en tidligere selvejende almen
ældreboliginstitution, som modtog tilsagn om støtte
efter kapitel 9 a i lov om almene boliger m.v., tillægges
afhændelsesprisen endvidere det indskud, som institutionen
betalte til finansieringen af anskaffelsessummen. | | |
Stk. 4. Hvis prisen efter stk. 3
overstiger indestående belåning, jf. § 68,
stk. 1, 2. pkt., indbetaler friplejeboligleverandøren
overskuddet til Landsbyggefonden efter fradrag af det beløb,
som friplejeboligleverandøren har tilbagebetalt til kommunen
eller andre indskydere ved omdannelsen. Hvis friplejeboligerne er
en tidligere selvejende almen ældreboliginstitution, som
modtog tilsagn om støtte efter kapitel 9 a i lov om almene
boliger m.v., har friplejeboligleverandøren også ret
til at fradrage det indskud, som institutionen betalte til
finansieringen af anskaffelsessummen. Et eventuelt underskud
dækkes af fonden. | | |
§ 77 Stk. 2. Hvis prisen efter stk. 1
overstiger indestående belåning, jf. § 68,
stk. 1, 2. pkt., indbetaler friplejeboligleverandøren
overskuddet til Landsbyggefonden med fradrag af det beløb,
som friplejeboligleverandøren har tilbagebetalt til kommunen
eller andre indskydere ved omdannelsen. Hvis
friplejeboligbebyggelsen er en tidligere selvejende almen
ældreboliginstitution, som modtog tilsagn om støtte
efter kapitel 9 a i lov om almene boliger m.v., har
friplejeboligleverandøren også ret til at fradrage det
indskud, som institutionen betalte til finansieringen af
anskaffelsessummen. Et eventuelt underskud dækkes af
fonden. | | |
Stk. 2. Tilsagn om
støtte meddelt efter §§ 143 a-143 d, jf.
§ 143 g i lov om almene boliger m.v., og efter
§ 10, jf. § 10, stk. 2, i
nærværende lov kan gives inden for en samlet
bevillingskvote på 225 boliger. | | 4. I § 100, stk. 2 , ændres
»§§ 143 a-143 d, jf. § 143 g i lov om almene
boliger m.v.« til: »de tidligere §§ 143 a-143
d, jf. den tidligere § 143 g i lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 857 af 8. august 2006«. |