L 190 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om en arbejdsmarkedsfond, kildeskatteloven og ligningsloven.
(Fjernelse af arbejdsmarkedsbidraget på forfatteres
indtægter fra biblioteksafgifter og udvidelse af
skattefriheden for hæderspriser til kunstnere).
Fremsat den 21. marts 2007 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
arbejdsmarkedsfond, kildeskatteloven og ligningsloven
(Fjernelse af arbejdsmarkedsbidraget på
forfatteres indtægter fra biblioteksafgifter og udvidelse af
skattefriheden for hæderspriser til kunstnere)
§ 1
I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som
ændret ved § 9 i lov nr. 1545 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1. Efter § 10
indsættes:
Ȥ 10 A. Ydelser i
henhold til lov om biblioteksafgift medregnes ikke i
bidragsgrundlaget efter § 10, stk. 1.
Stk. 2. Til personer, som er omfattet
af § 10, stk. 2, og som modtager ydelser i henhold
til lov om biblioteksafgift, ydes en godtgørelse. For
personer, for hvem der opkræves særlig
pensionsopsparing efter § 17 f i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, udgør godtgørelsen 9,9 pct. af
den modtagne biblioteksafgift. For andre personer udgør
godtgørelsen 8,7 pct. af biblioteksafgiften.
Stk. 3. Godtgørelsen ydes i det
indkomstår, hvor biblioteksafgiften modtages. Det er en
betingelse, at modtageren på det tidspunkt, hvor
biblioteksafgiften modtages, er omfattet af bidragspligten efter
§ 7, stk. 2.
Stk. 4. Godtgørelse efter
stk. 2 og 3 indgår i bidragsgrundlaget efter denne lov
og medregnes i modtagerens skattepligtige indkomst i det
pågældende indkomstår. Godtgørelsen
betragtes som indbetalt foreløbig skat og modregnes i
modtagerens slutskat for det pågældende
indkomstår, jf. kildeskattelovens § 60,
stk. 1, litra j.
Stk. 5. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om administrationen af
stk. 2-4.«
§ 2
I lov om opkrævning af indkomstskat
samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer
m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14.
november 2005, som senest ændret ved § 1 i lov nr.
105 af 7. februar 2007, foretages følgende
ændring:
1. I § 60, stk. 1,
indsættes som litra j
:
»j) Beløb efter § 10 A,
stk. 2, i lov om en arbejdsmarkedsfond.«
§ 3
I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som senest
ændret ved § 108 i lov nr. 90 af 31. januar 2007,
foretages følgende ændring:
1. I § 7, nr. 19, 2. pkt.,
ændres » samt kulturelle fonde og
lignende« til: », kulturelle fonde og
lignende samt af erhvervsvirksomheder«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for indkomst
erhvervet i indkomståret 2007 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Lovforslagets formål er at forbedre
vilkårene for kunstnere og forfattere m.fl.
Kunstnere skal skattefrit kunne modtage en
hæderspris fra en erhvervsvirksomhed, når
hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af
modtagerens kunstneriske fortjenester.
Forfattere m.fl. skal fremover ikke betale
arbejdsmarkedsbidrag af de ydelser, de modtager efter lov om
biblioteksafgift.
Lovforslaget er en udmøntning af
regeringsgrundlaget, februar 2005.
2. Gældende regler
2.1. Forfattere
m.fl.€™s indtægter fra bibliotekspenge
Efter gældende regler betaler
forfattere, oversættere, illustratorer, billedkunstnere,
komponister m.fl., der driver selvstændig erhvervsvirksomhed,
arbejdsmarkedsbidrag af deres indkomst hidrørende fra
biblioteksafgifter.
Efter de gældende regler udbetales
biblioteksafgiften én gang årligt ved udgangen af juni
måned. Udbetalingen kan også ske senere, når
dette beror på den berettigedes forhold.
Ifølge arbejdsmarkedsfondsloven er der
arbejdsmarkedsbidragspligt for selvstændigt erhvervsdrivende.
Grundlaget for beregning af arbejdsmarkedsbidraget udgør
overskud fra selvstændig erhvervsvirksomhed, der
skattemæssigt anses som personlig indkomst. En forfatters ret
til at modtage biblioteksafgifter af sin produktion anses for at
være et aktiv, der indgår i virksomheden.
Biblioteksafgiftsbeløb, der er et afkast af aktivet, er
dermed indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed og
medregnes ved opgørelsen af overskuddet.
Forfattere, der ikke driver selvstændig
erhvervsvirksomhed, de såkaldte hobbyforfattere, betaler ikke
arbejdsmarkedsbidrag af deres indtægter fra
biblioteksafgifter. Hobbyforfattere vil skulle svare
arbejdsmarkedsbidrag efter reglerne for lønmodtagere, det
vil sige af vederlag for personligt arbejde. Biblioteksafgift er en
kulturstøtteordning. I skatteretlig henseende er
biblioteksafgiftsbeløb imidlertid anset for at være et
vederlag for retten til at anvende eller udnytte en immateriel
rettighed og ikke et vederlag for personligt arbejde.
2.2. Hæderspriser til
kunstnere
Efter gældende regler er det
skatteretlige udgangspunkt, at enhver indkomst er
skattepligtig.
Efter ligningslovens § 7, nr. 19,
er hæderspriser til kunstnere imidlertid skattefri, hvis
hædersprisen er ydet af offentlige midler, legater, fonde og
lignende her i landet eller i udlandet, og den udelukkende har
karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske
fortjenester. Det er endvidere en betingelse, at hædersprisen
er ydet som et uansøgt engangsbeløb.
Hæderspriser til kunstnere, som er ydet
af en erhvervsvirksomhed, er ikke skattefrie i medfør af
ligningslovens § 7, nr. 19.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Fjernelse af
arbejdsmarkedsbidraget på forfattere m.fl.€™s
indtægter fra biblioteksafgifter
Der foreslås en ændring af
arbejdsmarkedsfondsloven, således at ydelser i henhold til
lov om biblioteksafgift ikke medregnes til grundlaget for beregning
af arbejdsmarkedsbidrag. Forfattere m.fl., der anses for
selvstændigt erhvervsdrivende, skal således
ifølge forslaget ikke betale arbejdsmarkedsbidrag af deres
indtægter fra biblioteksafgifter. Forslaget er et led i
regeringens kulturpolitik. Regeringen har i regeringsgrundlaget
bl.a. valgt at fokusere på forfattere, der modtager
biblioteksafgifter.
Lovændringen vil i praksis
første gang få virkning for de
biblioteksafgiftsbeløb, der udbetales ved udgangen af juni
måned 2007.
For forfattere, der er omfattet af
virksomhedsordningen, foreslås ændringen
gennemført på den måde, at de får en
godtgørelse på 9,9 pct. af det modtagne
biblioteksafgiftsbeløb i det år, hvor
biblioteksafgiftsbeløbet modtages.
Godtgørelsessatsen på 9,9 pct.
vil gælde for personer, for hvem der skal opkræves
særligt pensionsbidrag (SP-bidrag) efter ATP-lovens
§ 17 f. For andre personer udgør
godtgørelsen 8,7 pct. Satsen på 8,7 pct. vil
være gældende for alle, så længe
SP-bidraget er suspenderet, hvilket efter gældende lovgivning
er tilfældet frem til udgangen af 2007.
Godtgørelsessatserne er fastsat i forhold til de
gældende satser for arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag.
Godtgørelsen indgår i
bidragsgrundlaget efter arbejdsmarkedsfondsloven.
Godtgørelsen skal medregnes i forfatterens skattepligtige
indkomst i det pågældende indkomstår og modregnes
i den skattepligtiges slutskat.
Teknisk set vil godtgørelsen blive
betragtet som indbetalt forskudsskat. I det omfang, at
godtgørelsen resulterer i overskydende skat, vil denne blive
behandlet efter de almindelige regler, der gælder herom.
Det har været nødvendigt at
indføre en godtgørelsesordning for de
selvstændigt erhvervsdrivende forfattere, der anvender
virksomhedsordningen. Når virksomhedsordningen anvendes,
opkræves der først arbejdsmarkedsbidrag, når
overskuddet tages ud af virksomheden. På det tidspunkt er det
ikke muligt at identificere den andel, der kommer fra
biblioteksafgiftsbeløb. Det er derfor valgt at kompensere
selvstændigt erhvervsdrivende forfattere, der har valgt
virksomhedsordningen, i det indkomstår, hvor de modtager
biblioteksafgiftsbeløb.
3.2. Udvidelse af
skattefriheden for hæderspriser til kunstnere
Lovforslaget udvider skattefriheden for
kunstnere. I øjeblikket er kunstnere skattefri af
hæderspriser, der er ydet af offentlige midler, legater samt
kulturelle fonde og lignende. Ifølge lovforslaget skal
kunstnere også være skattefri af hæderspriser,
der er ydet af erhvervsvirksomheder. Ved at skabe mulighed for, at
erhvervsvirksomheder også kan give skattefrie
hæderspriser, kan virksomhederne forventes i højere
grad end hidtil at inddrage kulturen i deres virke, da det kan have
reklamemæssig værdi for erhvervsvirksomhederne at
tildele en hæderspris til en kendt skabende eller
udøvende kunstner.
For at der er tale om en skattefri
hæderspris, skal prisen udelukkende være en
anerkendelse af den pågældendes kunstneriske
fortjenester.
Det vil ikke være en hæderspris i
skattelovgivningens forstand, hvis hædersprisen på
nogen måde erstatter et skattepligtigt vederlag, gave eller
lignende. Der må således ikke ydes en skattefri
hæderspris i stedet for at betale et skattepligtigt vederlag
for et udført arbejde. Hvis en kunstner på tidspunktet
for ydelsen af hædersprisen eller i nær
tidsmæssig tilknytning hertil er ansat hos en
erhvervsvirksomhed eller udfører et stykke kunstnerisk
arbejde for en erhvervsvirksomhed uden at have fået, hvad der
svarer til normal løn eller betaling herfor, vil det
være en indikation af, at hædersprisen ikke udelukkende
er en anerkendelse af den pågældendes kunstneriske
arbejde. Det samme vil være tilfældet, hvis
familiemæssige eller økonomiske relationer må
antages at have spillet ind ved uddelingen
Hæderspriser gives typisk til personer,
som gennem en længere tidsperiode har været aktive
eller gjort sig bemærket inden for genren. Dette er samtidig
med til at sikre en vis kvalitet og faglighed. Det er op til
virksomhederne, hvordan de vil markedsføre uddelingerne i
relation til den pågældende kunstner, herunder om de
f.eks. vil fremhæve en bestemt bog, som det sker ved BG Banks
Litteraturpris. I sidste ende er det en konkret vurdering, hvorvidt
der er tale om en skattefri hæderspris.
Ligesom for hæderspriser, der er ydet
af offentlige midler, legater, kulturelle fonde og lignende, er det
for hæderspriser, der er ydet af en erhvervsvirksomhed, en
betingelse, at hædersprisen er ydet som et uansøgt
engangsbeløb.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Samlet set skønnes lovforslaget at
medføre et provenutab på ca. 7 mio. kr. årligt.
Provenuvirkningen er sammensat af et provenutab på
arbejdsmarkedsbidraget på ca. 6 mio. kr. årligt og et
provenutab på indkomstskatten på ca. 1 mio. kr., som
påhviler staten. For finansåret 2007 medfører
lovforslaget et provenutab på ca. 7 mio. kr.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner.
Provenuvirkningen af de enkelte elementer i
lovforslaget er uddybet nedenfor.
4.1. Arbejdsmarkedsbidrag af
bibliotekspenge
Forslaget om at fritage
biblioteksafgiftsbeløb for arbejdsmarkedsbidrag
skønnes at medføre et samlet provenutab på ca.
4 mio. kr. årligt. De samlede biblioteksafgifter udgør
i størrelsesordenen 150 mio. kr. årligt. Heraf
vurderes ca. halvdelen at tilfalde forfattere, der driver deres
forfattervirksomhed under virksomhedsordningen. Provenutabet
udgør på den baggrund ca. 5 mio. kr. for staten og
består af et mindreprovenu på arbejdsmarkedsbidrag
på ca. 6 mio. kr. og et modsvarende merprovenu på
indkomstskatten på ca. 1 mio. kr. For kommunerne bliver der
tale om et merprovenu på ca. 1 mio. kr.
4.2. Hæderspriser til
kunstnere
Der foreligger ikke præcise oplysninger
om omfanget af kunstnerpriser fra virksomheder, men det vurderes at
være i omegnen af 5 mio. kr. årligt. På den
baggrund vurderes provenutabet ved at skattefritage
hæderspriserne at udgøre ca. 3 mio. kr. årligt.
Heraf andrager kommunernes andel af provenutabet ca. 1 mio. kr.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
De foreslåede lovændringer
nødvendiggør ændringer i
personskattesystemerne. SKAT anslår omkostningerne herved til
et engangsbeløb i størrelsesordenen 3,3 mio. kr.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at medføre positive
direkte konsekvenser for erhvervslivet på ca. 7 mio. kr.
årligt. Forslaget vurderes ikke at medføre afledte
eller strukturelle erhvervsøkonomiske konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser af et omfang, der berettiger, at det
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Biblioteksafgiftsnævnet,
Biblioteksstyrelsen, Danmarks Blindebibliotek, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Forfatterforening, Dansk
Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Kunstnerråd, Danske
Skønlitterære Forfattere, Dansk Told- og
Skatteforbund, Den Danske Skatteborgerforening, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringen),
Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Håndværksrådet, HTS-A Arbejdsgiverforeningen,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,
Realkreditrådet, Skatterevisorforeningen, SKAT.
Høringssvar og kommentarer hertil er
medtaget i lovforslaget som bilag 1.
Sammenfatning af økonomiske og
administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre et provenutab for staten på ca. 7 mio. kr.
årligt. For finansåret 2007 medfører
lovforslaget et provenutab på ca. 7 mio. kr. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Omkostninger ved nødvendige
ændringer af personskattesystemerne anslås til ca. 3,3
mio. kr. Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommuner og regioner. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at medføre
positive direkte konsekvenser for erhvervslivet på ca. 7 mio.
kr. årligt. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der i
arbejdsmarkedsfondsloven efter § 10 indsættes en ny
§ 10 A, således at forfattere, oversættere,
illustratorer, billedkunstnere, komponister m.fl. fritages for at
betale arbejdsmarkedsbidrag af deres indtægter fra
biblioteksafgifter.
Forslaget indebærer, at der ikke vil
blive beregnet arbejdsmarkedsbidrag af den del af indkomsten, der
stammer fra biblioteksafgifter.
Af praktiske grunde foreslås der en
godtgørelsesordning for de forfattere, der er omfattet af
virksomhedsordningen.
Det foreslås endvidere, at
skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
administrationen af bestemmelserne om de personer, der er omfattet
af virksomhedsordningen.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk
konsekvensændring af kildeskatteloven som følge af
forslagets § 1.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at hæderspriser til
kunstnere ydet af en erhvervsvirksomhed fritages for beskatning,
således at der gælder de samme betingelser for
hæderspriser til kunstnere ydet af erhvervsvirksomheder som
for hæderspriser ydet af offentlige midler, legater samt
kulturelle fonde og lignende.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har
virkning for indkomst erhvervet i indkomståret 2007 eller
senere.
Bilag 1
Høringssvar og kommentarer
hertil
Organisation | Bemærkninger | Kommentar |
Advokatrådet | Advokatrådet foreslår, at
hæderspriser, der tildeles til andre end kunstnere,
også bør gøres skattefri. Dette kan eksempelvis
være til forfattere af faglitteratur, forskere, jurister,
ingeniører, læger, øvrige liberale erhverv
eller andre personer, der på anden måde har ydet et
særligt bidrag i relation til syge, børn, inden for
ideelle områder mv. Advokatrådet anfører, at en
udvidelse af bestemmelsen ikke vil medføre noget
væsentligt provenutab. | Lovforslaget er en udmøntning af
regeringsgrundlaget og skal ses som et led i regeringens
kulturpolitik. Regeringen har her valgt at fokusere på
kunstnere for at forbedre deres vilkår og støtte deres
arbejde. |
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Biblioteksafgiftsnævnet | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Biblioteksstyrelsen | Lovforslaget giver ikke Biblioteksstyrelsen
anledning til bemærkninger, da lovforslaget ikke har
administrative eller andre virkninger for Biblioteksstyrelsen. | |
Danmarks Blindebibliotek | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Arbejdsgiverforening | Dansk Arbejdsgiverforening ønsker ikke
at afgive bemærkninger, da lovforslaget falder uden for Dansk
Arbejdsgiverforenings virkefelt. | |
Dansk Erhverv | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Forfatterforening | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Handel og Service | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Industri | Lovforslaget giver ikke Dansk Industri
anledning til bemærkninger. | |
Dansk Kunstnerråd | Dansk Kunstnerråd er enig i forslaget
om at fjerne arbejdsmarkedsbidraget på bibliotekspenge for
alle kunstnere, uberoende af i hvilken skattemæssig kategori,
de er placeret, eller hvordan de har organiseret deres
økonomi. | |
| Dansk Kunstnerråd foreslår
også, at udvide ordningen til at omfatte andre kunstneriske
indtægter, der i lighed med bibliotekspenge er relateret til
brugen af et værk €" og ikke en særlig
arbejdsindsats €" som f.eks. indtægter fra Koda, Gramex
og udstillingsvederlag. | Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, er lovforslaget en
udmøntning af regeringsgrundlaget. Regeringen har i denne
sammenhæng valgt at fjerne arbejdsmarkedsbidraget på
forfatteres indtægter fra biblioteksafgifter. |
| Dansk Kunstnerråd anfører
angående erhvervsvirksomheders mulighed for at uddele
skattefri hæderspriser til kunstnere, at der skal stilles
krav om, at de kunstnere, der modtager en skattefri
hæderspris, har et vist fagligt niveau. | Det, der er skattefrit, er
hæderspriser. I og med der skal være tale om en
hæderspris, er det allerede indbygget i reglen, at modtagen
skal have udvist et vist kvalitetsniveau. Hæderspriser gives
med andre ord til personer, som gennem en længere tidsperiode
har gjort sig bemærket inden for genren. Dette er samtidig
med til at sikre en vis kvalitet og faglighed. |
Danske Skønlitterære
Forfattere | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Told- og Skatteforbund | Dansk Told- og Skatteforbund hilser
lovforslaget velkommen, idet de anser lovforslaget for at
være en regelforenkling. Lovforslaget giver ikke Dansk Told-
og Skatteforbund anledning til yderligere bemærkninger. | |
Den Danske Skatteborgerforening | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Center for
Kvalitet i ErhvervsReguleringen) | Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsReguleringen (CKR) har afgivet
bemærkninger om de erhvervsøkonomiske og
administrative konsekvenser. CKR har testet lovforslaget for
e-administrerbarhed og har i den forbindelse ikke identificeret
nogen barrierer for lovforslagets e-administrerbarhed. | Skatteministeriet tager bemærkningerne
til efterretning. |
Finansrådet | Lovforslaget giver ikke Finansrådet
anledning til bemærkninger. | |
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer | Lovforslaget giver ikke FSR anledning til
bemærkninger. | |
Foreningen Danske Revisorer | Lovforslaget giver ikke Foreningen Danske
Revisorer anledning til bemærkninger. | |
Foreningen Registrerede Revisorer | Lovforslaget giver ikke FRR anledning til
bemærkninger. | |
Håndværksrådet | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
HTS-A Arberjdsgiverforening | Lovforslaget giver ikke HTS-A anledning til
bemærkninger. | |
Landsorganisationen i Danmark | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Ledernes Hovedorganisation | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Realkreditrådet | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Skatterevisorforeningen | Lovforslaget giver ikke
Skatterevisorforeningen anledning til bemærkninger. | |
SKAT | Lovforslaget giver hverken SKAT anledning til
faglige eller administrative bemærkninger. | |
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som
ændret ved § 9 i lov nr. 1545 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter § 10
indsættes: |
| | Ȥ 10 A.
Ydelser i henhold til lov om biblioteksafgift medregnes ikke i
bidragsgrundlaget efter § 10, stk. 1. |
| | Stk. 2. Til personer, som er omfattet
af § 10, stk. 2, og som modtager ydelser i henhold
til lov om biblioteksafgift, ydes en godtgørelse. For
personer, for hvem der opkræves særlig
pensionsopsparing efter § 17 f i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, udgør godtgørelsen 9,9 pct. af
den modtagne biblioteksafgift. For andre personer udgør
godtgørelsen 8,7 pct. af biblioteksafgiften. |
| | Stk. 3. Godtgørelsen ydes i det
indkomstår, hvor biblioteksafgiften modtages. Det er en
betingelse, at modtageren på det tidspunkt, hvor
biblioteksafgiften modtages, er omfattet af bidragspligten efter
§ 7, stk. 2. |
| | Stk. 4. Godtgørelse efter
stk. 2 og 3 indgår i bidragsgrundlaget efter denne lov
og medregnes i modtagerens skattepligtige indkomst i det
pågældende indkomstår. Godtgørelsen
betragtes som indbetalt foreløbig skat og modregnes i
modtagerens slutskat for det pågældende
indkomstår, jf. kildeskattelovens § 60,
stk. 1, litra j. |
| | Stk. 5. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om administrationen af
stk. 2-4.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om opkrævning af indkomstskat
samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer
m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14.
november 2005, som senest ændret ved § 1 i lov nr.
105 af 7. februar 2007, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 60. I den
slutskat, der for et år udskrives for den skattepligtige, med
tillæg af eventuelt overført retsskat m.v. efter
§ 61, stk. 3, og efter fradrag af eventuelt
overført beløb efter § 62 C, stk. 62
C, stk. 2, 2. pkt., modregnes nedennævnte beløb
vedrørende samme år: | | |
a) Foreløbige skattebeløb, som er
indeholdt i A-indkomst, der skal medregnes ved den skattepligtiges
ansættelse til slutskat. | | |
b) Foreløbige skattebeløb, som har
skullet indbetales efter § 68. | | |
c) Foreløbige skattebeløb, som har
skullet betales i henhold til skattebillet. | | |
d) De i § 67, stk. 1, 1. pkt.,
nævnte beløb. | | |
e) Beløb, som den skattepligtige har
indbetalt i henhold til § 59. | | |
f) Beløb efter virksomhedsskattelovens
§ 10, stk. 3, 2. pkt., § 13, stk. 1,
3. pkt., og § 22 b, stk. 5. | | |
g) Beløb efter personskattelovens
§ 8 a, stk. 5. | | |
h) Foreløbige skatteløb, som
Belgien, Luxembourg eller Østrig har indeholdt efter artikel
11 i direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra
opsparing i form af rentebetalinger, eller som lande, der ikke er
medlem af EU, eller områder uden for EU, der er tilknyttet
Holland eller Det Forenede Kongerige, har indeholdt efter aftaler
eller andre ordninger vedrørende dette direktiv. | | |
i) Beløb, der er indbetalt som acontoskat
efter afskrivningslovens § 40 C, stk. 7-9. | | |
| | 1. I § 60, stk. 1,
indsættes som litra
j: |
| | »j) Beløb efter § 10 A,
stk. 2, i lov om en arbejdsmarkedsfond.« |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som senest
ændret ved § 108 i lov nr. 90 af 31. januar 2007,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 7. Til den
skattepligtige indkomst medregnes ikke: | | |
--- | | |
19. Hæderspriser, der udbetales i henhold
til Nobelstiftelsens Grundstadgar eller ydes af mellemstatslige
organisationer og institutioner, hvori Danmark deltager eller er
medlem, når hædersprisen udelukkende har karakter af en
anerkendelse af modtagerens fortjenester. Hæderspriser, som
ydes af offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og
lignende her i landet eller i udlandet, når
hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af
modtagerens kunstneriske fortjenester. Det er en betingelse, at
hædersprisen er ydet som et uansøgt
engangsbeløb. | | 1. I § 7, nr. 19, 2. pkt. ,
ændres » samt kulturelle fonde og
lignende« til: », kulturelle fonde og lignende samt af
erhvervsvirksomheder«. |