L 189 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Dagtilbud i frie
grundskoler).
Fremsat den 14. marts 2007 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
(Dagtilbud i frie grundskoler)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 3. juli 2006, som
ændret ved lov nr. 1594 af 20. december 2006, foretages
følgende ændring:
1. § 36
a affattes således:
Ȥ 36 a.
En fri grundskole kan for børn, der er fyldt 3 år, for
tiden indtil de begynder i børnehaveklasse, varetage opgaver
som privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne
herom i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og
unge (dagtilbudsloven). Skolens bestyrelse har den overordnede
ledelse af pasningsordningen.
Stk. 2. Ved varetagelse af opgaven som
privatinstitution skal forældrebetaling sammen med kommunale
og eventuelle private tilskud dække alle direkte
driftsudgifter. Ved privat dagpasning skal forældrebetaling
og eventuelle private tilskud dække alle direkte
driftsudgifter. Skolen skal udfærdige et særskilt
budget og føre et særskilt regnskab for
pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens
samlede regnskab.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på lovforslag nr. L 170 forslag til lov om
dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge
(dagtilbudsloven), som ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fremsatte i Folketinget den 28. februar 2007.
Efter forslaget til dagtilbudsloven ophæves visse
bestemmelser i lov om social service, herunder bestemmelsen om
oprettelse af puljeordninger.
Der henvises til følgende relevante
nummer af Folketingstidende:
Folketingstidende 2003-04 (L 155),
Folketingets Forhandlinger spalte 8264, 8770, Tillæg A spalte
5772, 5776, Tillæg B spalte 1219, Tillæg C spalte
456.
2. Gældende ret
Efter gældende lov kan en fri
grundskole til børn, der er fyldt 3 år, for tiden
indtil de begynder i børnehaveklasse, oprette puljeordninger
og privat dagpasning efter bestemmelserne herom i lov om social
service. Skolens bestyrelse har den overordnede ledelse af
pasningsordningerne. Skolen skal udfærdige et særskilt
budget og føre et særskilt regnskab for
pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens
samlede regnskab.
3. Lovforslagets indhold
Forslaget til dagtilbudsloven
medfører, at de frie grundskoler ikke længere kan
oprette puljeordninger for denne børnegruppe.
I forslaget til dagtilbudsloven er
afskaffelse af puljeordninger begrundet med forenkling af
etableringsformerne for dagtilbud, idet der allerede er mulighed
for at etablere bl.a. privatinstitutioner. Det findes derfor
rimeligt, at en fri grundskole i stedet for puljeordninger
får mulighed for at varetage opgave som
privatinstitution.
Privatinstitutioner kan drives af private
leverandører med kommunalbestyrelsens godkendelse. En
privatinstitution, som opfylder lovgivningens og
kommunalbestyrelsens betingelser for godkendelse, har krav på
godkendelse.
Efter lovforslaget får de frie grundskoler
mulighed for at varetage opgaver som privatinstitution eller privat
dagpasning for børn, der er fyldt 3 år, og indtil de
begynder i børnehaveklasse, efter bestemmelserne herom i
dagtilbudsloven.
Skolens bestyrelse skal have den overordnede
ledelse af pasningsordningen. Lovforslaget indebærer
således en fælles ledelse af en fri grundskole og et
dagtilbud. Samme ordning ønskes indført på
folkeskoleområdet, jf. aftalen mellem regeringen og KL om den
kommunale økonomi for 2007, hvorefter der for at give
kommunerne større frihed til at indrette kommunens
skolevæsen i overensstemmelse med lokale forhold skal
være øgede muligheder for at etablere fælles
ledelse af folkeskoler og daginstitutioner.
Skolen skal udfærdige et særskilt
budget og føre et særskilt regnskab for
pasningsordningen. Regnskabet skal være en del af skolens
samlede regnskab.
Det vil ikke være muligt at anvende
skolens midler til dækning af et eventuelt underskud ved
driften af pasningsordningen, jf. friskolelovens § 5, stk.
2.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget vil være udgiftsneutralt,
idet der ikke ydes statstilskud til de foreslåede
privatinstitutioner, og idet bestemmelserne om privatinstitutioner
i dagtilbudsloven er en videreførelse af eksisterende
bestemmelser. Kommunernes udgift til privatinstitutioner er den
samme, uanset hvilken privatinstitution børnene går
på.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke nye administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
10. Høring
Et lovudkast har forud for
fremsættelsen været sendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Frie
Grundskolers Fællesråd, Dansk Friskoleforening, Frie
Skolers Lærerforening, Rigsrevisionen og KL.
Lovudkastet er endvidere offentliggjort
på Høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk).
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lovforslaget får de frie grundskoler
mulighed for at varetage opgaven som privatinstitution for
børn, der er fyldt 3 år, og indtil de begynder i
børnehaveklasse, efter bestemmelserne herom i
dagtilbudsloven.
Bestemmelser om privatinstitutioner fremgår
af § 19, stk. 4, og § 20 i det fremsatte forslag til
dagtilbudslov.
Ordningen med privat dagpasning fortsætter
uændret. Bestemmelser om privat dagpasning og om tilskud til
brug for privat pasning fremgår af henholdsvis kapitel 14 og
15 i det fremsatte forslag til dagtilbudslov.
Dagtilbudslovens generelle bestemmelser om
dagtilbud til børn indtil skolestart gælder for frie
grundskolers varetagelse af opgaven som privatinstitution, herunder
bestemmelserne om formål med dagtilbud, pædagogisk
læreplan og børnemiljøvurdering. Bestyrelsen
for den frie grundskole får ansvaret for, at der for
privatinstitutionsordningen nedsættes en særlig
bestyrelse, hvori forældre til børn i ordningen sikres
den indflydelse, som § 14, stk. 3, i det fremsatte forslag til
dagtilbudslov giver forældrene.
Opgaven som privatinstitution eller privat
dagpasning bliver en del af skolens virksomhed i henhold til loven
om frie grundskoler under bestyrelsens overordnede ledelse. Alle
direkte driftsudgifter vedrørende opgaven som
privatinstitution skal dækkes af forældrebetaling,
kommunale tilskud og eventuelle private tilskud. Ved privat
dagpasning skal forældrebetaling og eventuelle private
tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Et eventuelt
overskud i forbindelse med varetagelsen af opgaven som
privatinstitution kan alene tilføres den frie grundskole til
skolens skoleformål i henhold til dens vedtægt. Skolens
midler må ikke anvendes til pasningsordningerne, jf.
friskolelovens § 5, stk. 2.
Skolen skal udfærdige et særskilt
budget og føre et særskilt regnskab for
pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens
samlede regnskab.
De frie grundskoler, der inden lovens
ikrafttræden har oprettet puljeordninger, kan fortsat have
ordningerne efter bestemmelserne herom i kapitel 22 i det fremsatte
forslag til dagtilbudslov.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. august 2007, hvilket er samme dag, som dagtilbudsloven
er foreslået at træde i kraft.
Bilag 1
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 3. juli 2006, som
ændret ved lov nr. 1594 af 20. december 2006, foretages
følgende ændring: |
§ 36 a. En fri grundskole
kan til børn, der er fyldt 3 år, for tiden indtil de
begynder i børnehaveklasse, oprette puljeordninger og privat
dagpasning efter bestemmelserne herom i lov om social service.
Skolens bestyrelse har den overordnede ledelse af
pasningsordningerne. Stk. 2. Ved puljeordninger skal
forældrebetaling sammen med kommunale og eventuelle private
tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Ved privat
dagpasning skal forældrebetaling og eventuelle private
tilskud dække alle direkte driftsudgifter. Skolen skal
udfærdige et særskilt budget og føre et
særskilt regnskab for pasningsordningerne. Regnskabet skal
være en del af skolens samlede regnskab. | | 1. § 36
a affattes således: »§ 36 a.
En fri grundskole kan for børn, der er fyldt 3 år, for
tiden indtil de begynder i børnehaveklasse, varetage opgaver
som privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne
herom i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og
unge (dagtilbudsloven). Skolens bestyrelse har den overordnede
ledelse af pasningsordningen. Stk. 2. Ved varetagelse af opgaven som
privatinstitution skal forældrebetaling sammen med kommunale
og eventuelle private tilskud dække alle direkte
driftsudgifter. Ved privat dagpasning skal forældrebetaling
og eventuelle private tilskud dække alle direkte
driftsudgifter. Skolen skal udfærdige et særskilt
budget og føre et særskilt regnskab for
pasningsordningerne. Regnskabet skal være en del af skolens
samlede regnskab.« |