L 187 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af navneloven. (Gebyr for behandling af ansøgning om
navneændring m.v.).
Fremsat den 14. marts 2007 af
Minister for familie‑ og forbrugeranliggender (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af navnelov
(Gebyr for behandling af ansøgning om
navneændring m.v.)
§ 1
I navnelov, lov nr. 524 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. Overalt i loven
ændres »statsamt« til:
»statsforvaltning«, »statsamtet« til:
»statsforvaltningen« og »Statsamtet« til:
»Statsforvaltningen«.
2. Overalt i loven
ændres »ministerialbogsføreren« til:
»personregisterføreren«, og
»Ministerialbogsføreren« til:
»Personregisterføreren«.
3. § 16, stk. 1, affattes
således: »Ansøgning om navngivning og
navneændring indgives til personregisterføreren i
sognet. I de sønderjyske landsdele indgives
ansøgningen til personregisterføreren i
kommunen«.
4. I § 16, stk.
2 og 4 udgår
»(personregisterføreren).«
5. Efter § 25
indsættes:
»Gebyr
§ 25 a. Ved
ansøgning om navneændring betales et gebyr på
430 kr., jf. dog stk. 2. Gebyret reguleres en gang årligt pr.
1. januar med pris- og lønudviklingen.
Stk. 2. Der betales ikke gebyr ved
ansøgning om navneændring, der sker i forbindelse med
en vielse, hvis ansøgningen er indgivet senest 3
måneder efter vielsen, eller for børn under 18
år som følge af forældrenes
navneændring.
Stk. 3. Søges der om
navneændring for flere personer, skal der betales gebyr for
hver ansøger. Der skal dog kun betales ét gebyr, hvis
ansøgningerne om navneændring omfatter
ægtefæller, ugifte samlevende, søskende eller
plejebørn under 18 år.
Stk. 4. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om betaling af
gebyr.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj
2007 og finder anvendelse på ansøgninger om
navneændring, der indgives til personregisterføreren
denne dag eller senere.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Baggrund
Indtil den 1. april 2006 fandtes reglerne om
navne i lov om personnavne (navneloven), jf. lov nr. 193 af 29.
april 1981 med senere ændringer. Loven byggede i mange
henseender på Danmarks første egentlige navnelov, Lov
om Navneforandring fra 1904. I 2002 nedsatte justitsministeren et
udvalg, der fik til opgave at overveje en liberalisering og
modernisering af reglerne om navne. I juni 2004 afgav udvalget
betænkning, og den 23. februar 2005 fremsatte ministeren for
familie- og forbrugeranliggender (der i mellemtiden havde overtaget
navneområdet) forslag til en ny navnelov. Loven blev vedtaget
den 24. juni 2005 og trådte i kraft den 1. april 2006.
Navnelov, lov nr. 524 af 24. juni 2005,
indebærer en fuldstændig revision af reglerne om navne.
Reglerne er liberaliserede og moderniserede, og sagsgangen er
forenklet. Loven bygger på det princip, at en persons navn i
første række er et privat anliggende og kun i anden
række et spørgsmål, som samfundet har en
interesse i at regulere. Som følge af loven kan det blandt
andet nævnes, at efternavne, der bæres af 2.000
personer eller flere, er frie og kan tages af enhver, og at det nu
er muligt at tage sit mellemnavn som efternavn. Endvidere har
ægtefæller fået mulighed for at tage hinandens
mellemnavne, ligesom ugifte samlevende kan tage hinandens mellem-
og efternavne. Der skelnes ikke længere mellem giftenavne og
andre navne.
Efter den tidligere navnelov skulle der med en
række undtagelser betales et gebyr på 3.000 kr. for
udstedelse af navnebevis. Navnebevis blev udfærdiget i
statsamterne (nu statsforvaltningerne), der udfærdigede ca.
3.000 navnebeviser årligt, hvoraf der blev betalt for ca.
1.000 årligt. Navneændring ved anmeldelse til
ministerialbogen, herunder fornavnsændring, var gebyrfri.
Fra navnelovens ikrafttræden, den 1.
april 2006, og indtil 1. januar 2007 er der gennemført ca.
100.000 navneændringer. Ved fremsættelse af forslaget
til den nye navnelov blev det skønnet, at det samlede antal
navneændringer årligt ville stige fra ca. 44.000 til
ca. 61.000. Stigningen i antallet af ansøgninger om
navneændringer skyldes dels de udvidede muligheder for
navneændringer, som den nye mere liberale navnelov giver
adgang til, dels at de navneændringer, der tidligere var
pålagt et gebyr, er gjort gebyrfrie.
Som følge af den markante stigning i
antallet af ansøgninger om navneændringer, der er sket
efter ikrafttrædelsen af navneloven den 1. april 2006, har
Dansk Folkeparti og regeringen, under forhandlingerne om
Finansloven for 2007, indgået en aftale om indførelse
af et gebyr for navneændringer, herunder
fornavnsændringer, som ikke følger af vielser og
børns navneændringer som følge af
forældrenes navneændringer.
2. Afgrænsning af
navneændringer, der pålægges gebyr
Det forventes, at antallet af
navneændringer uden indførelse af et gebyr vil
stabilisere sig på ca. 75.000 årligt, hvoraf ca. 50.000
vil være omfattet af det foreslåede gebyr efter den
nedenfor beskrevne afgrænsning. Det forventes endvidere, at
antallet af gebyrpålagte navneændringer vil falde med
ca. 30 pct. i forbindelse med indførelse af gebyret, d.v.s.
til ca. 35.000 årligt.
Ifølge aftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti skal der sikres omkostningsdækning gennem et
gebyr, der som udgangspunkt dækker alle navneændringer,
som ikke følger af vielser og børns
navneændringer som følge af forældres
navneændringer.
Det ligger til grund for overvejelserne om
afgrænsning af, hvilke navneændringer der skal
pålægges et gebyr, at en sådan afgrænsning
skal være let gennemskuelig for såvel borgere som
administrative myndigheder, således at der ikke opstår
unødig tvivl om, hvorvidt der skal betales gebyr for en
navneændring.
Det foreslås for det første, at der
er gebyrfritagelse hvis der ansøges om navneændring i
nær tilknytning til vielsen. Således er alene
navneændringer foretaget i en vis tidsmæssig
tilknytning til bryllupsdagen fritaget for gebyr.
Konkret foreslås €" navnlig af hensyn
til personer, der vælger at indgå ægteskab i
udlandet €" at navneændring, der sker i forbindelse med
en vielse, kan ske gebyrfrit, hvis ansøgningen er indgivet
senest 3 måneder efter vielsen.
Ansøgning om navneændring i
forbindelse med indgåelse af registreret partnerskab vil
tillige være gebyrfri.
Det foreslås endvidere, at der kan ske
gebyrfri navneændringer for børn under 18 år,
hvis det følger af forældrenes
navneændringer.
Søger forældre navneændring,
og søges der enten samtidig eller senere om
navneændring for barnet, der er en følge af
forælderens navneændring, vil barnets
navneændring være fritaget for gebyr, uanset om
navneændringen for forælderen/forældrene er
pålagt gebyr.
Om afgrænsningen henvises endvidere til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 5.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser m.v.
3.1. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Der forventes en indtægt fra gebyr
på ca. 15 mio. kr. på helårsbasis.
Administrativ model
Navneændringer udføres, alt efter
borgernes bopæl og karakteren af navneændringen, ved
enten Folkekirkens ministerialbogsførere (fra
ikrafttræden af lovforslaget ændrer
ministerialbogsføreren navn til
personregisterføreren, jf. bemærkningerne til §
1, nr. 2), de anerkendte trossamfunds ministerialbogsførere,
for personer, der er fødselsregistreret i
Sønderjylland, personregisterføreren i kommunen og i
statsforvaltningerne. For at forenkle sagsgangen i forhold til
borgerne er der med den nye navnelov indført "en indgang"
for ansøgninger om navneændringer, således at
ansøgningen indgives til
ministerialbogsføreren/personregisterføreren, der
enten selv behandler sagen eller videresender denne til
statsforvaltningen.
I alt er der ca. 1.400 ekspeditionssteder, hvor
der hverken er tekniske og/eller personalemæssige ressourcer
til håndtering af betalinger og/eller administration heraf.
Navnlig med det fokus er den administrative model udformet
således, at den er enkel at etablere og administrere.
Den foreslåede ordning baseres på, at
gebyret for en navneændring skal være betalt senest
samtidig med, at ansøgningen indgives, og at gebyret dermed
betales for selve sagsbehandlingen og ikke tilbagebetales i de
tilfælde, hvor en ansøgning afslås eller
tilbagekaldes.
Da antallet af klagesager er meget
begrænset, opkræves der ikke særskilt gebyr for
klagesager. Klagesagsbehandlingen indgår i de beregninger af
omkostningerne ved behandling af en navneændringssag, der
ligger til grund for gebyrets størrelse.
På den baggrund foreslås det, at
gebyret betales på en af følgende to måder:
Hvis ansøgningen indgives på papir,
skal indbetaling ske i bank eller på posthus, og kvittering
for betalingen skal vedlægges ansøgningen.
Hvis ansøgningen indgives elektronisk,
skal betaling ske elektronisk som en del af udfyldelsen af
ansøgningen. Fra foråret 2007 ibrugtages en
elektronisk selvbetjeningsløsning, hvor borgeren med digital
signatur kan sende ansøgningen direkte via internettet til
ministerialbogsføreren/personregisterføreren.
Kontonummer til brug for indbetaling af gebyret
vil fremgå af ansøgningsskemaet om
navneændring.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
vil udfærdige nærmere retningslinier for den
administrative model.
Omkostninger ved
navneændring
Gebyret fastsættes til 430 kr. det
første år og dækker udgifterne ved en navnesags
behandling. Udgifter er opgjort på baggrund af skønnet
tidsforbrug, IT-udgifter, etablering af betalingssystem samt udgift
til klagesagsbehandling. Der forventes et indtægtsniveau
på årsbasis på ca. 15 mio. kr. forudsat ca.
60.000 navneændringer, hvoraf de 35.000 forventes
gebyrbelagt. Gebyrindtægten er dog usikker. Dels har omfanget
af navneændringer endnu ikke fundet et stabilt niveau efter
liberaliseringen af navneloven, dels er det usikkert, i hvilket
omfang det foreslåede gebyr vil reducere antallet af
ansøgninger om navneændringer.
Til brug for vurderingen af udgifterne ved en
navneændring har Kirkeministeriet oplyst, at der er et
tidsforbrug på knap 38 minutter i gennemsnit til behandling
af en navneansøgning. Inklusive et tillæg til husleje
og lignende udgør udgiften til den direkte sagsbehandling
pr. navneændring 236 kr. Kirkeministeriet har opgjort
udgiften til IT (herunder den elektroniske kirkebog, arbejdspladser
og programmer) pr. navneændring til knap 188 kr., samt
skønnet udgiften til etablering af et elektronisk
betalingssystem, herunder transaktionsafgiften, til knap 1 kr. pr.
navneændring. Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender har opgjort udgiften til klagesagsbehandling
fordelt på alle ansøgninger om navneændringer
til ca. 7 kr. pr. navneændring.
Gebyret reguleres årligt med løn og
prisudviklingen.
Til brug for en vurdering af ændringer i
øvrigt i det omkostningsbaserede gebyr fremsender
Kirkeministeriet en gang årligt en opgørelse over de
realiserede og de forventede udgifter til administration, der
indgår ved fastsættelsen af gebyret. Ændringer ud
over de ændringer, der følger af pris- og
lønudviklingen for det omkostningsbaserede gebyr, vil
kræve lovændring.
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
regionerne.
3.2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
3.3. Administrative
konsekvenser for borgerne
Der etableres en elektronisk løsning for
betaling af gebyr for borgere, der ansøger om
navneændring elektronisk.
Gebyret skal indbetales senest samtidig med
ansøgning om navneændring.
3.4. Miljømæssige
konsekvenser og forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
4. Hørte myndigheder
og organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.: Den
romersk-katolske Kirke, Det mosaiske trossamfund, Den reformerte
menighed i Fredericia, Den franske-reformerte menighed i
København, Den tysk-reformerte menighed i København,
Det metodistiske trossamfund, Baptistkirken i Danmark, Den
ortodokse russiske kirkes menighed i København, Den norske
menighed ved Kong Haakon kirken i København, Svenska
Gustafsförsamlingen i København, Den til St.
Alban€™s English Church i København
hørende menighed, Familieretsadvokaternes Forening,
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet,
Advokatsamfundets Privatretsudvalg, Den Danske
Præsteforening, Danmarks Kordegneforening,
Personregisterførerne i Sønderjylland, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen, Kirkeministeriet,
Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Der forventes en indtægt fra gebyr
på ca. 15 mio. kr. på helårsbasis. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Indbetaling samtidig med ansøgning
om navneændring |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som et led i kommunalreformen er de 14 statsamter
og Københavns Overpræsidium fra den 1. januar 2007
nedlagt og deres opgaver på blandt andet navneområdet
overtaget af de 5 nye statsforvaltninger. Det foreslås, at
lovens ordlyd ændres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 2
Det er fundet hensigtsmæssigt, at
betegnelsen "ministerialbogsfører" fremover ændres til
"personregisterfører". Betegnelsen
personregisterfører har hidtil været anvendt i de
sønderjyske landsdele. Der sondres fremover mellem
personregisterføreren i sognet og
personregisterføreren i kommunen (Sønderjylland).
Til nr. 3
Der er alene tale om en konsekvensrettelse
på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 4
Der er alene tale om en konsekvensrettelse
på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 5
Det foreslås i stk. 1 , at der ved
ansøgning om navneændringer betales et gebyr på
430 kr. Gebyret reguleres årligt den 1. januar med pris- og
lønudviklingen. Ændringer i gebyret som følge
af reguleringen med pris- og lønudviklingen
offentliggøres på Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders hjemmeside. Gebyret er fastsat ud fra
kalkulation af omkostningerne ved at foretage en navneændring
hos personregisterførerne i sognene (tidligere
ministerialbogsførerne). Der er forudsat tilsvarende udgift
ved navneændringer, der foretages af
personregisterførere i kommunerne, de anerkendte trossamfund
og statsforvaltningerne. Der er ved vurderingen af udgifterne
foretaget skøn over tidsforbrug, udgiften til
arbejdsløn og øvrige driftsudgifter, udgiften til
systemunderstøttelse samt udgiften til klagesagsbehandling.
Der foretages en gang årligt en vurdering af udgifterne med
henblik på en eventuel justering af gebyret, således at
gebyret løbende tilpasses udviklingen i omkostningerne.
Efter stk. 2 foreslås det, at der
ikke skal betales gebyr ved ansøgning om navneændring,
der sker i forbindelse med en vielse, herunder vielse foretaget i
udlandet, hvis ansøgningen er indgivet senest 3
måneder efter vielsen, eller for børn under 18
år som følge af forældrenes
navneændring.
Alle andre navneændringer er pålagt
gebyr.
Dette gælder for eksempel også
navneændringer, hvor en person i forbindelse med
samlivsophævelse og skilsmisse ønsker at genantage et
tidligere båret navn.
Efter navnelovens § 5, stk. 2, og § 11,
stk. 1, nr. 7, kan ugifte samlevende, såfremt nogle
nærmere betingelser er opfyldt, tage hinandens mellem- og
efternavne. Ansøges der om navneændring for ugifte
samlevende, vil ansøgningen således være
pålagt et gebyr.
I forhold til navneændringer i forbindelse
med vielse foreslås dette udmøntet ved en
tidsmæssig afgrænsning af de navneændringer, der
kan foretages gebyrfrit. Således er det i bestemmelsen
foreslået, at alene ansøgninger om navneændring,
der indgives samtidig med eller senest 3 måneder efter
vielsen, skal være gebyrfrie.
Med hensyn til 3 måneders-fristen
bemærkes, at det må antages, at langt de fleste, som
ønsker en navneændring i forbindelse med en vielse,
ønsker navneændringen gennemført samtidig med
vielsen. Fristen på 3 måneder imødekommer
imidlertid det behov for navneændring, som navnlig kan
opstå i forbindelse med, at personer med bopæl i
Danmark indgår ægteskab i udlandet.
Personer med bopæl i Danmark, der
indgår ægteskab i udlandet, skal således have
samme mulighed for at få foretaget en navneændring
gebyrfrit som personer, der indgår ægteskab i
Danmark.
Som dokumentation for ægteskabets
indgåelse og datoen herfor fremlægges vielsesattest.
Såfremt personregisterføreren er i tvivl om
dokumentet, herunder dets ægthed, kan der foretages opslag i
CPR for at konstatere, om vielsen er registreret der. Er vielsen
registreret, lægges oplysningerne i CPR umiddelbart til
grund. Såfremt vielsen ikke er registreret i CPR, tager
personregisterføreren stilling til, om dokumentet kan danne
grundlag for den ønskede navneændring. I
tvivlstilfælde kan dokumentet forelægges for
statsforvaltningen.
Samtlige navneændringer, der ønskes
foretaget i forbindelse med en vielse, vil være gebyrfrie.
Således vil det også være muligt at antage
eksempelvis sin oldefars efternavn gebyrfrit, så længe
det sker i forbindelse med vielsen, og den tidsmæssige
afgrænsning er opfyldt. Det ligger dog implicit i ordningen,
at der gennem navneændringen som udgangspunkt skabes en form
for navnefællesskab mellem ægtefællerne, for at
dette kan ske gebyrfrit. Disse vil således ikke gebyrfrit
kunne beholde hver deres mellem- eller efternavne og alene skifte
et fornavn.
Derimod kræves det, at der er samtidighed i
forhold til ansøgning om de navneændringer, der
ønskes foretaget gebyrfrit i forbindelse med vielsen. Det
vil således ikke være muligt at få
gennemført først én navneændring i
forbindelse med vielsen, og så efterfølgende, men
inden for 3 måneders fristen, at få foretaget endnu en
gebyrfri navneændring. Har Peter Jensen i forbindelse med
vielsen til Susanne Borg antaget navnet Borg som efternavn
gebyrfrit, vil hans ansøgning til
personregisterføreren 2 måneder efter vielsen om
genantagelse af navnet Jensen som efternavn være pålagt
et gebyr.
I forhold til navneændringer for
børn, der følger forældrenes
navneændring, er det foreslået, at navneændringer
for børn under 18 år som følge af
forældrenes navneændring er gebyrfrie.
Som eksempel kan nævnes en forælder,
der ønsker at antage sin nye samlevers navn, og hvor der
samtidig søges om, at barnet tillige skal have navnet. I
dette tilfælde er barnets navneændring, såfremt
den efter navnelovens regler i øvrigt kan
gennemføres, fritaget for gebyr.
Såfremt forælderen på et senere
tidspunkt end gennemførelsen af egen navneændring
søger om, at barnets navn tillige ændres, eksempelvis
hvis navneændringen i første omgang er afslået
på grund af den anden af forældrenes protest, vil
barnets navneændring, såfremt den kan foretages,
fortsat være gebyrfri. Dette vil dog forudsætte, at
barnets navneændring er en følge af
forældrenes/forælderens navneændring - at der
således er et vist navnefællesskab. Som eksempel kan
nævnes en forælder, der først har antaget sin
samlevers efternavn som efternavn og efterfølgende
søger om, at barnet tillige skal have samleverens (og nu
også forælderens) efternavn. Denne navneændring
er gebyrfri. Hvis barnet skal have samleverens (og nu også
forælderens) efternavn som mellemnavn, vil denne
navneændring også være gebyrfri.
I forbindelse med ikrafttrædelse af den nye
navnelov blev der oprettet en ny brugerportal
»www.personregistrering.dk«, hvor borgerne blandt andet
kan hente, eller elektronisk udfylde, et ansøgningsskema om
navneændring. I modsætning til det
ansøgningsskema, der blev anvendt under den tidligere
navnelov, skal der nu udfyldes et ansøgningsskema pr.
ansøger, uanset om der eksempelvis er tale om to
ægtefæller eller en familie, der ønsker at
foretage samme navneændring.
Ved modtagelse af ansøgning om
navneændring skal det således konstateres, om
navneændring søges foretaget for flere personer, og
for hver af ansøgerne skal der foreligge et
ansøgningsskema. Såfremt flere personer søger
om den samme navneændring, skal der efter stk. 3
betales gebyr for hver af ansøgerne. Søger to
søskende over 18 år således om
navneændring til eksempelvis deres mormors efternavn skal
hver søskende betale et gebyr.
I praksis må det dog antages, at der i
langt de fleste tilfælde, hvor flere personer søger om
samme navneændring, er tale om personer, der har en
sådan slægtsmæssig eller anden tilknytning til
hinanden, at der kun skal betales ét gebyr. Således
skal der efter stk. 3 kun betales ét gebyr for
ansøgninger, hvor navneændringen omfatter
ægtefæller og ugifte samlevende, to eller flere
mindreårige søskende og plejebørn, og hvor
navneændringen ikke er gebyrfri efter stk. 2. Begrebet
søskende omfatter i denne sammenhæng også
halvsøskende.
Efter forslaget til stk. 4
fastsætter ministeren for familie- og forbrugeranliggender
nærmere regler om betaling af gebyret.
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.1., forventes det, at tidsforbruget
til ekspedition af en navneændringssag kan nedsættes i
forbindelse med, at der i foråret 2007 ibrugtages en
elektronisk selvbetjeningsløsning. Dette indgår i
beregningen af det foreslåede gebyr på 430 kr.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. maj 2007.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
§ 1 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.