L 182 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om buskørsel og lov om godskørsel.
(Grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav til
chauffører).
Fremsat den 14. marts 2007 af transport- og
energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om buskørsel
og lov om godskørsel 1) 1)
(Grundlæggende kvalifikations- og
efteruddannelseskrav til chauffører)
§ 1
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 19. februar 2003, som
ændret ved § 1 i lov nr. 474 af 9. juni 2004 og
§ 37 i lov nr. 582 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. Som fodnote
til lovens titel indsættes:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende
kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af
visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 38/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
76/914/EØF (EF-Tidende 2003 nr. L 226 s.
0004-0017).«
2. I § 18, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
»6 ) gebyr for udstedelse af
kvalifikationsbeviser til chauffører,«
Nr. 6 - 8 bliver herefter til nr. 7 - 9.
3.§ 18, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Gebyrer efter
stk. 1, nr. 5 og 6, kan med tillæg af renter efter
renteloven inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden ved
udpantning og ved indeholdelse i løn m.v. hos den
betalingspligtige efter reglerne for inddrivelse af personlige
skatter i kildeskatteloven. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan
eftergive skyldige beløb efter reglerne i
opkrævningsloven.«
4. Efter § 18
indsættes:
» § 18 b. T
ransport- og energiministeren kan bemyndige andre offentlige
myndigheder eller private organisationer eller virksomheder til at
varetage administrationen og træffe afgørelser i
medfør af de regler, der er fastsat for at gennemføre
De Europæiske Fællesskabers direktiv om
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til
godstransport eller personbefordring ad vej. Transport- og
energiministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om
godkendelse af sådanne myndigheder, organisationer eller
virksomheder og i øvrigt fastsætte regler for deres
virksomhed i forbindelse med administrationen af
opgaverne.«
§ 2
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 108 af 19. februar 2003, som
ændret ved § 2 i lov nr. 474 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer:
1. Som fodnote
til lovens titel indsættes:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende
kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af
visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 38/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
76/914/EØF (EF-Tidende 2003 nr. L 226 s.
0004-0017).«
2. I § 10, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser til
chauffører.«
3.§ 10, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Gebyrer efter
stk. 1 kan med tillæg af renter efter renteloven
inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden ved udpantning og ved
indeholdelse i løn m.v. hos den betalingspligtige efter
reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive skyldige beløb
efter reglerne i opkrævningsloven.«
4. Efter § 16
b indsættes før overskriften
»Straffebestemmelser«:
"Uddannelse og efteruddannelse af
chauffører
§ 16 c. T
ransport- og energiministeren kan bemyndige andre offentlige
myndigheder eller private organisationer eller virksomheder til at
varetage administrationen og træffe afgørelser i
medfør af de regler, der er fastsat for at gennemføre
De Europæiske Fællesskabers direktiv om
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til
godstransport eller personbefordring ad vej. Transport- og
energiministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om
godkendelse af sådanne myndigheder, organisationer eller
virksomheder og i øvrigt fastsætte regler for deres
virksomhed i forbindelse med administrationen af opgaverne.
§ 16 d.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
kvalifikationskrav til føreren af de
motorkøretøjer, der er omfattet af denne lov."
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets
formål
Lovforslaget har til formål at
indsætte de fornødne hjemmelsbestemmelser i lov om
godskørsel og lov om buskørsel til brug for den
praktiske gennemførelse af kvalifikationsordningerne for
chauffører i direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om
grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til
godstransport eller personbefordring ad vej, og om ændring af
Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 samt Rådets
direktiv 91/439/EØF og om ophævelse af Rådets
direktiv 76/914/EØF (uddannelsesdirektivet), offentliggjort
i EF-Tidende 2003 nr. L 226 s. 0004-0017.
Uddannelsesdirektivet er gennemført
ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 880 af 18. august 2006
om kvalifikationskrav til erhvervschauffører, der
trådte i kraft den 10. september 2006.
Kvalifikationsordningerne i uddannelsesdirektivet skal
ifølge direktivet være gennemført pr. 10.
september 2008 for buschauffører og pr. 10. september 2009
for lastbilchauffører. For at sikre en hensigtsmæssig
gennemførsel og finansiering af kvalifikationsordningerne er
det nødvendigt at ændre lov om godskørsel og
lov om buskørsel for at indsætte nødvendige
bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte yderligere regler
herom.
Med lovforslaget foreslås det
€" at transport- og energiministeren kan
uddelegere hele eller dele af administrationen af bestemmelserne om
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav (jf.
pkt. 3.1),
€" at transport- og energiministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om opkrævning af
gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser til chauffører
(jf. pkt. 3.2), der kan inddrives af den fælles offentlige
inddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet.
€" at transport- og energiministeren
bemyndiges til at fastsætte særlige kvalifikationskrav
til chauffører (jf. pkt. 3.3).
2. Gældende regler for
chaufførers uddannelse og efteruddannelse
2.1 Bekendtgørelse nr.
1068 om uddannelse af visse førere af
køretøjer i vejtransport
I dag er der i bekendtgørelse nr. 1068
af 1. december 2000 om uddannelse af visse førere af
køretøjer i vejtransport fastsat kvalifikationskrav
for nogle chauffører, herunder krav til at de skal have
kvalifikationsbeviser (hvide og blå beviser). Kravene
gælder alene for førere af visse dansk indregistrerede
køretøjer i godstransport og personbefordring.
Det nuværende uddannelsessystem er
bygget op således, at visse bus- og lastbilchauffører
skal gennemføre en særlig uddannelse, der fører
til udstedelse af hvidt og blåt kvalifikationsbevis. Det
fremgår nærmere af bekendtgørelsens
§ 2, stk. 4-8, hvilke førere der helt eller
delvist er undtaget fra kravene.
En chauffør skal gennem uddannelsen
vedrørende hvidt kvalifikationsbevis opnå
kendskab til
€" udbedring af mindre driftsfejl ved
hjælp af dertil egnet værktøj,
€" økonomisk brug af
køretøjer,
€" de foranstaltninger, der skal
træffes ved færdselsuheld eller andre uheld (fx brand),
for så vidt angår køretøjers
forsikringsforhold,
€" den nationale lovgivning, der finder
anvendelse på den pågældende art af transport
(gods eller personer),
€" brugen af kontrolapparat, og
€" køretøjs- og
transportdokumenter, der forlanges ved national eller international
transport (gods eller personer).
For godschauffører stilles endvidere
krav om, at uddannelsen omfatter
€" elementært kendskab til
førerens ansvar for så vidt angår modtagelse,
transport og levering af gods ifølge de aftalte betingelser,
og
€" almindelig færdighed i og
tilstrækkeligt geografisk kendskab til at kunne betjene sig
af vejkort og deres registre.
En chauffør skal under uddannelsen
vedrørende blåt kvalifikationsbevis modtage
undervisning i
€" køreteknik på tør og
glat vejbane,
€" brandværn,
€" førstehjælp,
€" internationale færdselsregler,
og
€" almindelig færdighed i og
tilstrækkelig geografisk kendskab til at kunne betjene sig af
vejkort og deres registre.
For så vidt angår de
nærmere krav til chaufførerne, skelnes der som
følger:
Chauffører, der er under 21 år,
og som udfører godstransport med
motorkøretøj, hvis størst tilladte
totalvægt inklusiv påhængsvogn eller
sættevogn overstiger 7,5 tons, skal
€ have hvidt kvalifikationsbevis.
Chauffører, der udfører
national erhvervsmæssig buskørsel, skal
på strækninger, hvis radius er over 50 km fra
køretøjets hjemsted,
€ være fyldt 21 år
€ have hvidt og blåt
kvalifikationsbevis og
€ have mindst et års erfaring i
kørsel med lastbil (over 3.500 kg ) eller med bus inden for
en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted.
Chauffører, der udfører
national ikke-erhvervsmæssig buskørsel skal
på strækninger, hvis radius er over 50 km fra
køretøjets hjemsted,
€ være fyldt 21 år
€ have hvidt og blåt
kvalifikationsbevis (medmindre bussen har 16 passagersiddepladser
eller derunder og anvendes til rent privat kørsel) og
€ hvis bussen har over 16
passagersiddepladser, have mindst et års erfaring i
kørsel med lastbil (over 3.500 kg ) eller med bus inden for
en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted.
Chauffører, der udfører
international buskørsel (såvel
erhvervsmæssig som ikke-erhvervsmæssig), skal
€ være fyldt 23 år
€ have hvidt og blåt
kvalifikationsbevis
€ have mindst 2 års erfaring i
kørsel med lastbil (over 3.500 kg ) eller med bus inden for
en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted.
Varigheden af uddannelsen til hvidt og
blåt kvalifikationsbevis er ca. 37 timer, og den
nærmere tilrettelæggelse forestås af
Arbejdsmarkedsstyrelsen. Uddannelsen gennemføres på
AMU-centrene eller ved de ca. 100 særligt godkendte private
kørelærere, hvoraf ca. 50 kan varetage undervisningen
til hvide kvalifikationsbeviser og ca. 50 kan varetage
undervisningen til både hvide og blå
kvalifikationsbeviser. Det er undervisningsstedet, der udsteder
kvalifikationsbeviserne på vegne af Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Undervisningsstedet rekvirerer kvalifikationsbeviserne hos
Undervisningsministeriet, der administrerer den fysiske
kortudstedelse og registrering heraf.
Bekendtgørelse om uddannelse af visse
førere af køretøjer i vejtransport (hvide og
blå beviser) hører under Justitsministeriets
område. Bekendtgørelsen ophæves, når
kvalifikationsordningerne i uddannelsesdirektivet som
gennemført ved bekendtgørelse om kvalifikationskrav
til erhvervschauffører træder i kraft, pr. 10.
september 2008 for buschauffører og pr. 10. september 2009
for lastbilchauffører.
Bekendtgørelsen er udstedt i
tilknytning til bestemmelser i Rådets forordning (EØF)
nr. 3820/85 Køre- og hviletidsforordningen samt direktiv
76/914/EØF om minimumsniveauet for uddannelse af visse
førere af køretøjer i transport ad landevej.
Disse bestemmelser ophæves tillige, når
kvalifikationsordningerne i uddannelsesdirektivet træder i
kraft, pr. 10. september 2008 for buschauffører og pr. 10.
september 2009 for lastbilchauffører.
2.2 Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/59/EF(Uddannelsesdirektivet)
Baggrunden for lovforslaget er direktiv
2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og
efteruddannelseskrav for førere af visse
køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej. Direktivet fastsætter krav om, at
chauffører, der udfører erhvervsmæssig
godstransport eller personbefordring, som hovedregel skal have
erhvervet visse grundlæggende kvalifikationer ud over
kørekortet. Der stilles i den forbindelse krav til de
nationale chaufføruddannelser og efteruddannelseskrav.
Personer, der erhverver kørekort til
køretøjskategori D (bus) efter den 9. september 2008
og til køretøjskategori C (lastbil) efter den 9.
september 2009, skal have erhvervet grundlæggende
kvalifikationer gennem deltagelse i grunduddannelse på et
godkendt uddannelsescenter for at kunne udføre
erhvervsmæssig kørsel. Dette kan ske ved
gennemførelse af en grundlæggende
kvalifikationsuddannelse på mindst 280 timer eller en
intensiv grundlæggende kvalifikationsuddannelse på
mindst 140 timer. Begge uddannelser afsluttes ved en prøve,
og hvis prøven bestås, udstedes et
kvalifikationsbevis. Indehavere af kvalifikationsbeviser skal
herefter hvert femte år gennemføre en efteruddannelse
af mindst 35 timers varighed. Personer, der før den 10.
september 2008 har erhvervet kørekort til bus, og personer,
der før den 10. september 2009 har erhvervet kørekort
til lastbil, er fritaget for at gennemføre den
grundlæggende kvalifikationsuddannelse, men skal
gennemføre efteruddannelse.
Erhvervelse af kvalifikationsbevis for de
grundlæggende kvalifikationer og gennemførelse af
efteruddannelse bliver obligatorisk for de pågældende
chauffører. For at kunne udføre godstransport eller
personbefordring på offentlig vej i Danmark med bus eller
lastbil vil det være et krav, at chaufføren er i
besiddelse af kvalifikationsbeviset og opfylder nærmere
angivne alderskrav.
Grunduddannelsen skal som minimum omfatte
samtlige de emner, som er anført i uddannelsesdirektivet.
Det drejer sig om emner inden for følgende
hovedområder:
€" Videreuddannelse i rationel
kørsel med hovedvægt på sikkerhed.
€" Anvendelse af reglerne på
vejtransport- og godstransportområdet samt for
passagerbefordring.
€" Sundhed, færdselssikkerhed og
miljøsikkerhed, service og logistik.
Efteruddannelsen har til formål at
uddybe og repetere nogle af disse emner og tager sigte på at
give chaufførerne mulighed for at ajourføre
kundskaber, som er væsentlige for deres arbejde, idet der
lægges særlig vægt på
færdselssikkerhed og rationelt brændstofforbrug.
2.3 Bekendtgørelse nr.
880 af 18. august 2006 om kvalifikationskrav til
erhvervschauffører
Uddannelsesdirektivet er gennemført
ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 880 af 18. august 2006
om kvalifikationskrav til erhvervschauffører, der
trådte i kraft den 10. september 2006.
I bekendtgørelsen stilles der samme
krav til grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelse af
erhvervschauffører, som fremgår af
uddannelsesdirektivet. Det er tillige fastlagt, at bestemmelserne
om opnåelse af grundlæggende kvalifikationer og
efteruddannelse finder anvendelse fra 10. september 2008 for
buschauffører og fra 10. september 2009 for
lastbilchauffører.
For at kunne kontrollere, at førerne
af de relevante køretøjer opfylder
kvalifikationskravene, er der med bekendtgørelse om
kvalifikationskrav til erhvervschauffører tillige
indført bestemmelser om, at kvalifikationsbeviset, som
dokumenterer kvalifikationskravene, skal medbringes under
kørsel. Herudover skal kvalifikationsbeviset forevises
på politiets forlangende. Det er belagt med bødestraf,
hvis en chauffør ikke lever op til disse krav.
3. Lovforslagets indhold
Til brug for den praktiske
gennemførelse af ovennævnte kvalifikationsordninger i
uddannelsesdirektivet og bekendtgørelse om
kvalifikationskrav til erhvervschauffører er det
nødvendigt med en nærmere regulering heraf. En
regulering, der ikke på nuværende tidspunkt er den
fornødne hjemmel til. Lovforslaget fastsætter derfor
bestemmelser med henblik på at kunne gennemføre de
obligatoriske kvalifikationsordninger i uddannelsesdirektivet og
bekendtgørelse om kvalifikationskrav til
erhvervschauffører i praksis.
Med lovforslaget foreslås det
€" at transport- og energiministeren kan
uddelegere hele eller dele af administrationen af bestemmelserne om
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav (jf.
pkt. 3.1),
€" at transport- og energiministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om opkrævning af
gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser til chauffører
(jf. pkt. 3.2), der kan inddrives af den fælles offentlige
inddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet,
€" at transport- og energiministeren
bemyndiges til at fastsætte særlige kvalifikationskrav
til chauffører (jf. pkt. 3.3).
3.1 Uddelegering
Visse opgaver i forbindelse med
administrationen af kvalifikationsordningerne kan med fordel
udføres af andre myndigheder/organisationer, dog
således at det endelige ansvar og tilsynspligt påhviler
Færdselsstyrelsen. Der vil i den forbindelse blive fastsat
regler om almindelig klageadgang til Færdselsstyrelsen.
Ud fra en vurdering af
hensigtsmæssighed og en skønsmæssig vurdering af
omkostningerne skønnes opgaver i forbindelse med den fysiske
udstedelse af kvalifikationsbeviser, udfærdigelse og
afvikling af prøver samt registrering i forbindelse hermed,
eventuelt med fordel at kunne uddelegeres.
I forbindelse med den fysiske kortudstedelse
kan det være hensigtsmæssigt, hvis kortudsteder
elektronisk modtager den relevante dokumentation for at
kvalifikationsbevis kan udstedes direkte fra uddannelsescentret.
Det drejer sig blandt andet om dokumentation for, at den
nødvendige undervisning er fulgt, at prøve er
bestået, fotografi, underskrift m.v. Kortudsteder vil
på grundlag heraf kunne træffe afgørelse om,
hvorvidt kvalifikationsbevis skal udstedes. I givet fald kan
kvalifikationsbeviset sendes direkte til chaufføren, og
udstedelsen registreres i et dertil oprettet register, som
kortudsteder godkendes til at føre på vegne af
Færdselsstyrelsen. Datatilsynet høres inden udstedelse
af regler herom, ligesom der vil ske nødvendig anmeldelse af
registeret til Datatilsynet.
For at kunne kontrollere, at førerne
af de relevante køretøjer opfylder
kvalifikationskravene, er der med bekendtgørelse om
kvalifikationskrav til erhvervschauffører indført
bestemmelser om, at kvalifikationsbeviset, som dokumenterer
kvalifikationskravene, skal medbringes under kørsel.
Herudover skal kvalifikationsbeviset forevises på politiets
forlangende, i lighed med kørekort og det nugældende
hvide/blå kvalifikationsbevis. Det er belagt med
bødestraf, hvis en chauffør ikke lever op til disse
krav. En overtrædelse af bestemmelserne vil tillige kunne
resultere i et kørselsforbud. Færdselsstyrelsen
fører som overordnet ansvarlig tilsyn med, at
afgørelser om kortudstedelse træffes på et
korrekt grundlag, og at såvel Færdselsstyrelsen som
politiet har adgang til et retvisende register over udstedte
kvalifikationsbeviser. Sidstnævnte vil have særlig
betydning i de tilfælde, hvor en chauffør oplyser, at
et kvalifikationsbevis er bortkommet.
Udfærdigelse og afvikling af
prøver findes mest hensigtsmæssigt at kunne etableres
som et elektronisk prøvesystem. Der vil eventuelt kunne
opnås rettigheder til anvendelse af allerede udviklede
prøvedatabaser til formålet. Prøverne vil
herefter kunne dannes via en prøvedatabase og afvikles hos
det enkelte uddannelsescenter. Prøveresultatet vil så
kunne sendes elektronisk til kortudsteder.
Det foreslås, at transport- og
energiministeren bemyndiges til at uddelegere sådanne opgaver
til anden offentlig myndighed og privat organisation eller
virksomhed, såfremt det viser sig mest hensigtsmæssigt.
Hermed kan der udfærdiges en kontrakt på de relevante
dele af administrationen.
Det er hensigten, at transport- og
energiministeren efter drøftelse med justitsministeren i
forbindelse med en eventuel delegation af myndighedsopgaver,
herunder beføjelse til at træffe afgørelse, til
en privat organisation eller virksomhed vil fastsætte regler
om, at forvaltningsloven og offentlighedsloven helt eller delvist
skal gælde for den pågældende organisation eller
virksomhed, hvortil beføjelser delegeres. Dette vil ske med
hjemmel i § 1, stk. 2, i forvaltningsloven og
§ 1, stk. 2, i offentlighedsloven og vil blandt
andet medføre, at regler om tavshedspligt og aktindsigt skal
iagttages af den private organisation eller virksomhed, som
får beføjelser til at træffe visse
afgørelser efter regler udstedt i medfør af loven.
Det bemærkes i den forbindelse, at det forudsættes, at
den private organisations eller virksomheds sagsbehandling
foregår i overensstemmelse med de forvaltningsretlige
principper om saglighed, lighed og proportionalitet.
3.2 Gebyr for udstedelse af
kvalifikationsbevis
Indførelse af de nye obligatoriske
kvalifikationsordninger i uddannelsesdirektivet, herunder
indførelse af obligatorisk kvalifikationsbevis m.v.,
medfører udgifter til blandt andet godkendelse af og tilsyn
med uddannelsescentre, udvikling og vedligeholdelse af
uddannelsesplaner, udarbejdelse og afvikling af prøver,
registrering og udstedelse af beviser m.v. Disse udgifter afholdes
af Færdselsstyrelsen.
Der er tale om udgifter, der ikke afholdes i
dag, i forbindelse med varetagelse af nye ordninger og opgaver som
følge af gennemførelsen af bestemmelser og krav i
direktiv 2003/59/EF (uddannelsesdirektivet). Udgifterne
skønnes at udgøre 7,8 mio. kr. årligt
(2007-niveau), når ordningen er fuldt indfaset i 2014.
Udgifterne tænkes finansieret ved et
formålsbestemt, omkostningsdækkende gebyr for
modtagelse af det obligatoriske kvalifikationsbevis. Gebyret vil
skønsmæssigt anslået udgøre kr. 500,- pr.
kvalifikationsbevis (2007-niveau). Gebyrindtægterne skal
dække de langsigtede gennemsnitsomkostninger ved
administration af ordningen.
Det foreslås, at dette gebyr, samt
øvrige gebyrer, der vil kunne opkræves efter
godskørselsloven og busloven, skal kunne opkræves og
inddrives af den fælles offentlige inddrivelsesmyndighed
under Skatteministeriet, der blev etableret i forbindelse med
kommunalreformen, jf. lov om opkrævning og inddrivelse af
visse fordringer. Første opkrævning og
rykkeradministrationen skal dog ligge hos Færdselsstyrelsen
som fordringsmyndighed. Til brug for inddrivelsesmyndighedens
virksomhed foreslås der etableret den nødvendige
udpantningsret, rentebestemmelser og hjemmel til
lønindeholdelse.
Gebyret for elever i ungdomsuddannelse
foreslås afholdt af institutionen, da kvalifikationsbeviset
tages som en del af den konkrete uddannelse, som er 100 %
tilskudsberettigede, og der derfor ikke kan opkræves
deltagergebyr.
Der opkræves ikke gebyrer på
området i dag, men der er hjemmel til opkrævning af
følgende gebyrer:
På busområdet
€" for behandling af ansøgninger
€" for meddelelse af tilladelse og
godkendelse.
På godsområdet
€" for behandling af ansøgninger
€" for udstedelse af tilladelse og
godkendelse
€" for udlevering af
afmærkningsskilt
€" for udstedelse af bevis for anmeldelse
af et motorkøretøj eller vogntog, hvis samlede
tilladte totalvægt overstiger en nærmere fastsat
vægtgrænse og anvendes til firmakørsel.
3.3 Kvalifikationskrav til
chauffører
Uddannelsesdirektivet og
bekendtgørelse om kvalifikationskrav til
erhvervschauffører stiller ikke krav til chauffører,
når det gælder ikke-erhvervsmæssig
kørsel.
Med ophævelse af de nuværende
regler i bekendtgørelse om uddannelse af visse førere
af køretøjer i vejtransport (jf. pkt. 2.1)
foreslås de heri eksisterende kvalifikationskrav for så
vidt angår ikke-erhvervsmæssig buskørsel
videreført. Der skal gælde visse
kvalifikationsmæssige krav til en chauffør, der
udfører buskørsel for en institution, forening eller
lignende, uanset om chaufføren har tilknytning til
institutionen/foreningen eller ej.
Med ophævelse af de nuværende
bestemmelser på området (jf. ovenfor) foreslås
også de eksisterende alders- og erfaringskrav til
buschauffører videreført. Det drejer sig om krav til
både kvalifikationsbevis og til erfaring, samt for så
vidt angår international buskørsel et alderskrav
på 23 år.
Der er i § 20, 2. pkt., i busloven
hjemmel til at fastsætte regler om kvalifikationskrav til
buschauffører, herunder alderskrav og krav om en vis
erfaring samt kvalifikationskrav ved ikke-erhvervsmæssig
buskørsel. Der er således hjemmel til en
videreførsel af de eksisterende krav for så vidt
angår buskørsel.
En tilsvarende hjemmel findes ikke, når
det gælder godskørsel. Der er ikke i
godskørselsloven hjemmel til at fastsætte yderligere
krav til lastbilchaufførers kvalifikationer, end hvad der
direkte følger af direktivbestemmelserne. Det foreslås
derfor, at der på tilsvarende vis, som når det
gælder buschauffører, indføres hjemmel til at
fastsætte regler om kvalifikationskrav til
lastbilchauffører, f.eks. et særligt alderskrav, krav
om en vis erfaring eller krav til prøve af kvalifikationer.
Hjemlen tænkes aktuelt anvendt til indførelse af et
krav om en praktisk prøve i lastsikring.
4. Indfasning i
efteruddannelsesordningen samt reguleret tidsplan
Kvalifikationsordningerne finder anvendelse
fra 10. september 2008 for så vidt angår
buskørsel og fra 10. september 2009 for så vidt
angår godstransport. Personer, der på de respektive
tidspunkter for reglernes anvendelse har kørekort til
henholdsvis lastbil og bus, er fritaget for pligten til at
gennemføre et grundlæggende kvalifikationskursus. De
skal dog senest 5 år fra reglernes anvendelse
gennemføre en efteruddannelse. Denne frist kan afkortes til
3 år eller forlænges til 7 år, så den
falder sammen med datoen for udløbet af kørekortets
gyldighedsperiode eller giver mulighed for en gradvis
igangsættelse af efteruddannelsen.
Efteruddannelse skal herefter løbende
finde sted hvert 5 år. Der skønnes at være tale
om et betydeligt antal chauffører, anslået ca.
76.000.
Indfasningen af disse chauffører skal
ifølge uddannelsesdirektivet ske efter en tidsplan fastsat
af medlemsstaten. Det kan blive vanskeligt at imødekomme
kravet om efteruddannelse (kapacitetsproblemer på
uddannelsescentre), hvis transportvirksomhederne eller
chaufførerne udskyder efteruddannelsen til det sidst mulige
tidspunkt for at gennemføre den. Det kan tillige betyde en
endog meget omfattende ophobning af anmodninger om udstedelse af
kvalifikationsbeviser. En reguleret tidsplan for afvikling af
efteruddannelsen, der sikrer en vis spredning, skal derfor
fastlægges. Der foreslås på den baggrund en
tidsplan for indfasning baseret på fødselsdato, der
kunne se således ud:
Fødselsdato | Efteruddannelse gennemført senest |
| For buschauffører | For lastbilchauffører |
1, 2 eller 3 | 30. juni 2009 | 30. juni 2010 |
4, 5 eller 6 | 31. december 2009 | 31. december 2010 |
7, 8 eller 9 | 30. juni 2010 | 30. juni 2011 |
10, 11 eller 12 | 31. december 2010 | 31. december 2011 |
13, 14 eller 15 | 30. juni 2011 | 30. juni 2012 |
16, 17 eller 18 | 31. december 2011 | 31. december 2012 |
19, 20 eller 21 | 30. juni 2012 | 30. juni 2013 |
22, 23 eller 24 | 31. december 2012 | 31. december 2013 |
25, 26 eller 27 | 30. juni 2013 | 30. juni 2014 |
28, 29, 30 eller 31 | 31. december 2013 | 31. december 2014 |
Efter planen gives første gruppe
chauffører en frist på lidt over ¾ år fra
kvalifikationsordningens ikrafttræden (10. september 2008 for
buschauffører og 10. september 2009 for
lastbilchauffører) til at gennemføre
efteruddannelsen. Tidsplanen opererer med en frist på 5
år og 3½ måned for den samlede
gennemførsel af efteruddannelsen for henholdsvis bus- og
lastbilchauffører. Dette skal sikre en hensigtsmæssig
fordeling af grupperne af chauffører efter
fødselsdato. Når der vælges ikke at operere med
en kortere tidsfrist (ned til 3 år) eller en længere
tidsfrist (op til 7 år), skyldes det i øvrigt, at der
herved sikres den nødvendige spredning af
chaufførerne i efteruddannelsen samtidig med, at hensynet
til øget trafiksikkerhed, bedre trafikadfærd og
større sikkerhed for erhvervschauffører
tilgodeses.
Tidsplanen for efteruddannelsen
fastsættes ved en revision af bekendtgørelse nr. 880
af 18. august 2006 om kvalifikationskrav til
erhvervschauffører. Bekendtgørelsen forventes udstedt
inden udgangen af 2007. De berørte chauffører vil
således allerede i god tid inden ordningens
ikrafttræden kunne få oplyst, hvornår de senest
skal have gennemført efteruddannelsen.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har isoleret set ingen
administrative eller økonomiske konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner. Lovforslaget har alene til formål at
indføre de nødvendige hjemmelsbestemmelser i lov om
godskørsel og lov om buskørsel til den praktiske
gennemførelse af kvalifikationsordningerne for
chauffører i uddannelsesdirektivet.
Gennemførelsen af en
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelsesordning
må dog forventes at have administrative og økonomiske
konsekvenser for staten.
5.1 Økonomiske
konsekvenser forbundet med uddannelsesmæssig meraktivitet
Når erhvervelsen af kvalifikationsbevis
og regelmæssig deltagelse i efteruddannelse bliver
obligatoriske krav til erhvervschauffører, forventes en
aktivitetsstigning, som skønnes at medføre
merudgifter for staten. Deltagergebyret for
arbejdsmarkedsuddannelserne videreføres efter samme
generelle regler som i dag. Ved fuld indfasning i 2014 forventes
øget aktivitet svarende til 379 årselever og udgifter
på ca. 35,1 mio. kr. Af disse vedrører 7,4 mio. kr.
erhvervsuddannelserne (§ 20.31.01), og 27,7 mio. kr.
voksen- og efteruddannelserne (§ 20.72.01.)
Den forventede meraktivitet vedr.
ungdomsuddannelse forventes at kunne bidrage til, at flere unge
begynder en ungdomsuddannelse, hvorfor merudgifterne kan ses i
sammenhæng med opfyldelse af regeringsgrundlagets
målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang
gennemfører en ungdomsuddannelse i 2015.
De forventede udgifter vedr. voksen- og
efteruddannelse forventes at blive nettoudgiftsneutrale, idet
aktiviteten afholdes inden for en fast ramme €" den
såkaldte EVE-ramme €" der ikke må overskrides.
Derfor vil udgiften til disse uddannelser kræve en
tilsvarende reduktion i udgifter til andre uddannelser inden for
den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse, finansieret inden
for EVE-rammen.
Der forventes endvidere årlige
statslige udgifter på 44,5 mio. kr. til
VEU-godtgørelse, som afholdes under § 20.93.25.
(Deltagerstøtte inden for EVE-rammen) som følge af
uddannelsesdirektivet. Denne udgift er også
nettoudgiftsneutral. Hertil kommer en udgift finansieret af
arbejdsgiverne via Arbejdsgivernes Elevrefusion på 5,4 mio.
kr. til lønrefusion til den enkelte arbejdsgiver for
erhvervsuddannelseselevens løn under skoleophold. Denne
udgift er udgiftsneutral for arbejdsgiverne under ét, da der
er tale om en omfordeling mellem arbejdsgivere.
5.2 Økonomiske og
administrative konsekvenser forbundet med statslig
administration
Indførelse af de obligatoriske
kvalifikationsordninger, herunder indførelse af obligatorisk
kvalifikationsbevis, medfører yderligere statslig
administration i form af godkendelse af og tilsyn med
uddannelsescentre, udvikling og vedligeholdelse af
uddannelsesplaner, udarbejdelse og afvikling af prøver,
registrering og udstedelse af beviser m.v.
Varetagelsen af disse nye ordninger og
opgaver forventes at medføre nye skønnede udgifter
på ca. 7,8 mio. kr. årligt (2007-niveau), når
ordningen er fuldt indfaset i 2014.
Allerede i 2006 og også i 2007 er der
udgifter i forbindelse med forberedelse og etablering af de
obligatoriske kvalifikationsordninger. Det drejer sig bl.a. om
etablering af en indfasningsordning for chauffører i
efteruddannelsen (jf. pkt. 4), etablering af system til godkendelse
af uddannelsescentre, udvikling af uddannelsesplaner, udarbejdelse
af prøver, EU-udbud af den fysiske kortudstedelse samt
etablering af IT-systemer til håndtering af prøver og
registrering af chauffører/kortudstedelse.
Udgifterne finansieres ved et
formålsbestemt, omkostningsdækkende gebyr for
modtagelse af det obligatoriske kvalifikationsbevis (jf. pkt. 3.3).
Gebyrindtægterne skal dække de langsigtede
gennemsnitsomkostninger (2007-17) ved administration af ordningen.
Det vurderes løbende, om gebyrniveauet er i overensstemmelse
med det langsigtede gennemsnitlige omkostningsniveau.
Af tabellen nedenfor fremgår de
skønnede årlige udgifter til administration af
ordningen og forventede gebyrindtægter i
indfasningsperioden.
Skønnede årlige
administrationsudgifter i indfasningsperioden (mio. kr. i
2007-niveau)
| Udgifter | Forventede antal
beviser | Forventede
gebyrindtægter | Mellemfinansieringsbehov |
2006 | 0,6 | 0 | 0,0 | 0,6 |
2007 | 5,1 | 0 | 0,0 | 5,1 |
2008 | 5,6 | 2.600 | 1,3 | 4,3 |
2009 | 5,6 | 5.200 | 2,7 | 2,9 |
2010 | 5,6 | 5.200 | 2,7 | 2,9 |
2011 | 5,6 | 9.000 | 4,6 | 1,0 |
2012 | 6,1 | 18.800 | 9,6 | -3,5 |
2013 | 6,1 | 19.400 | 9,9 | -3,8 |
2014 | 7,8 | 19.800 | 10,1 | -2,3 |
2015 | 7,8 | 20.000 | 10,2 | -2,4 |
2016 | 7,8 | 20.000 | 10,2 | -2,4 |
2017 | 7,8 | 20.000 | 10,2 | -2,4 |
Som det fremgår af tabellen, vil der
være større omkostninger end indtægter forbundet
med ordningen til og med 2017, der skal mellemfinansieres, inden
det kan forventes, at de årlige gebyrindtægter og
administrationsomkostninger balancerer.
Opgaven "Administration af
chaufføruddannelsen" indbudgetteres på en
selvstændig hovedkonto (driftsbevilling) under
Færdselsstyrelsen. Da udgifter og indtægter skal
balancere på længere sigt, er det hensigten
fremadrettet at sigte på, at den nettoudgiftsbevilling, der
tildeles Færdselsstyrelsen, skal være en nul-bevilling.
Indtil dette tidspunkt forventes mellemfinansieringen af
initialudgifterne til ordningen håndteret på
følgende måde:
Færdselsstyrelsen vil få en
bevilling i 2007 på tillægsbevilling til finansloven
(TB) og nettoudgiftsbevilling i 2008-2011 på finansloven
på henholdsvis:
skønnet ca. 5,7 mio. kr. i 2007
(svarende til afholdte udgifter i 2006-2007),
skønnet ca. 4,3 mio. kr. i 2008
skønnet ca. 2,9 mio. kr. i 2009
skønnet ca. 2,9 mio. kr. 2010 samt
skønnet ca. 1,0 mio. kr. i 2011.
Disse bevillinger vil modsvares af, at
Færdselsstyrelsen får negative nettoudgiftsbevillinger
på finansloven over de følgende 6 år fordelt
med:
skønnet ca. -3,5 mio. kr. i 2012
skønnet ca. -3,8 mio. kr. i 2013
skønnet ca. -2,3 mio. kr. i 2014
skønnet ca. -2,4 mio. kr. i 2015
skønnet ca. -2,4 mio. kr. i 2016
samt
skønnet ca. -2,4 mio. kr. i 2017.
Som det fremgår af ovenstående,
vil denne model være udgiftsneutral for staten over en
længere årrække.
Færdselsstyrelsen forventer
årligt (fra 2007 og fremover) at bruge 3 årsværk
og ca. 1,6 mio. kr. i lønsum til administration af
chaufføruddannelsen. I 2006 har Færdselsstyrelsen
anvendt 1 årsværk og ca. 0,6 mio. kr. i lønsum.
Lønudgifterne for 2006 og 2007 på i alt 4
årsværk og 2,2 mio. kr. bevilges på TB i 2007. De
årlige lønudgifter fra 2008 og frem på 3
årsværk og 1, 6 mio. kr. i lønsum indbudgetteres
på finansloven fra og med FFL08.
Statskassen vil kompensere
Færdselsstyrelsen for et eventuelt underskud på
indtægtssiden i perioden 2007-2018 i forhold til det
budgetterede - enten på årets
tillægsbevillingslov eller på kommende
finanslovsforslag. Mellemfinansieringen vil indgå i den
samlede opgørelse af omkostninger, så de på sigt
finansieres af gebyrer.
5.3 Økonomiske
konsekvenser forbundet med chaufførkvalifikationer
Den grundlæggende kvalifikations- og
efteruddannelse skaber øget fokus på trafiksikkerhed,
bedre trafikadfærd og sikkerhed for
erhvervschauffører. Dette forventes at have en positiv
økonomisk betydning for det offentlige i form af en
mindskelse af de generelle uheldsomkostninger. Herudover forventes
øget fokus på chaufførernes sundhed at
indebære positive økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
6. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Indførelse af de obligatoriske
kvalifikationsordninger vil indebære, at
vognmandsvirksomheder m.v. løbende skal undvære
chauffører, når disse skal deltage i den obligatoriske
efteruddannelse, der har en varighed pr. chauffør på
35 timer hvert femte år.
Indførelse af de obligatoriske
kvalifikationsordninger vil tillige indebære, at
uddannelsescentre, der ønsker at udbyde de obligatoriske
kvalifikations- og efteruddannelser, skal godkendes. Det
gælder uanset, om der er tale om offentlige uddannelsessteder
eller private køreskoler. Ifølge
uddannelsesdirektivet kan godkendelse kun meddeles på
baggrund af en skriftlig ansøgning, vedlagt specifikt
angivne oplysninger og dokumenter. Dette krav gælder
således tillige eksisterende uddannelsescentre, der allerede
har opnået godkendelse inden for Undervisningsministeriets
ressortområde.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget isoleret set har ingen
administrative konsekvenser for borgerne. Lovforslaget har alene
til formål at indføre de nødvendige
hjemmelsbestemmelser i lov om godskørsel og lov om
buskørsel til gennemførelse af
kvalifikationsordningerne for chauffører i
uddannelsesdirektivet.
Gennemførelsen af en
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelsesordning vil
dog medføre, at de relevante chauffører skal
gennemgå de pågældende uddannelser og
ansøge om udstedelse af kvalifikationsbevis.
De administrative byrder for
chaufførerne ved ansøgning om udstedelse af
kvalifikationsbevis søges dog begrænset mest muligt,
eventuelt gennem indførelse af en elektronisk
ansøgningsprocedure via uddannelsescentrene.
Der forventes ikke ændringer i den
nuværende finansieringsmodel for de eksisterende uddannelser
på området. Der vil således kunne være tale
om hel eller delvis egenbetaling for deltagelse på de
relevante uddannelser.
8. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes at have positive
miljømæssige konsekvenser som følge af
øget fokus på rationelt brændstofforbrug gennem
de obligatoriske kvalifikationsordninger.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og
efteruddannelseskrav for førere af visse
køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3820/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
76/914/EØF (EF-Tidende 2003 nr. L 226 s. 0004-0017).
10. Høring
Lovforslaget har været i høring
hos de i bilag 2 nævnte organisationer m.v.
11. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Mindskelse af uheldsomkostninger som
følge af øget fokus på trafiksikkerhed, bedre
trafikadfærd samt sikkerhed og sundhed for
erhvervschauffører. | Lovforslaget isoleret set har ingen negative
konsekvenser/merudgifter, men gennemførelse af
kvalifikationsordninger har følgende konsekvenser: Aktivitetsstigning som følge af
obligatoriske krav til erhvervschauffører skønnes at
medføre merudgifter for staten på ca. 35,1 mio. kr.
ved fuld indfasning i 2014. Der forventes endvidere årlige
statslige udgifter på 49,9 mio. kr. til
lønrefusion/godtgørelse af arbejdsgiverudgifter. Varetagelsen af de nye
kvalifikationsordninger og opgaver forventes at medføre nye
skønnede udgifter på ca. 7,8 mio. kr. årligt,
når ordningen er fuldt indfaset i 2014. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Indførelse af de obligatoriske
kvalifikationsordninger, herunder indførelse af obligatorisk
kvalifikationsbevis, medfører yderligere statslig
administration i form af godkendelse af og tilsyn med
uddannelsescentre, udvikling og vedligeholdelse af
uddannelsesplaner, udarbejdelse og afvikling af prøver,
registrering og udstedelse af beviser samt generel
administration. |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | En arbejdsgiver vil løbende skulle
undvære chauffører, når disse skal deltage i den
obligatoriske efteruddannelse (35 timer hvert femte år). Uddannelsescentre skal ansøge om
godkendelse, herunder de uddannelsescentre, der allerede er
godkendt inden for Undervisningsministeriets
ressortområde. |
Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Ingen | Chauffører skal gennemføre
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelse og
ansøge om udstedelse af kvalifikationsbevis. Der skal betales et gebyr på
anslået ca. kr. 500 for modtagelse af et
kvalifikationsbevis. |
Miljømæssige konsekvenser | Øget fokus på rationelt
brændstofforbrug gennem de obligatoriske
kvalifikationsordninger. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/59/EF om
grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til
godstransport eller personbefordring ad vej, og om ændring af
Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 samt Rådets
direktiv 91/439/EØF og om ophævelse af Rådets
direktiv 76/914/EØF (EF-Tidende 2003 nr. L 226 s.
0004-0017). |
Bemærkningerne til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Et forslag til ændringslov, som
gennemfører et direktiv, bør ud over sin egen note
indeholde en bestemmelse, der fastsætter indholdet af noten i
den ændrede lov. Med bestemmelsen fastsættes indholdet
i notehenvisning i lov om buskørsel til
uddannelsesdirektivet.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger, at transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om gebyr for udstedelse af
kvalifikationsbeviser til buschauffører.
Gebyrindtægterne skal dække de
langsigtede gennemsnitsomkostninger ved administration af
kvalifikationsordningerne. Gebyret vil skønsmæssigt
anslået blive på kr. 500,- pr. kvalifikationsbevis (jf.
pkt. 3.2 under almindelige bemærkninger).
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger, at gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser
til buschauffører ligesom øvrige gebyrer, der
fastsættes efter busloven, med tillæg af renter kan
inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden under
Skatteministeriet ved udpantning og ved lønindeholdelse.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive skyldige
beløb.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger, at transport- og energiministeren kan bemyndige
andre offentlige myndigheder samt private til at varetage
administrationen af opgaver i medfør af de administrative
bestemmelser, der er fastsat for at gennemføre
uddannelsesdirektivet, f.eks. udstedelse af kvalifikationsbeviser,
prøvevirksomhed m.v. Transport- og energiministeren kan
samtidig med bemyndigelsen til at varetage disse administrative
opgaver, bemyndige til at træffe afgørelser i
nødvendigt omfang efter de regler, der er fastsat for at
gennemføre uddannelsesdirektivet (jf. pkt. 3.1 under
almindelige bemærkninger).
Til § 2
Til nr. 1
Et forslag til ændringslov, som
gennemfører et direktiv, bør ud over sin egen note
indeholde en bestemmelse, der fastsætter indholdet af noten i
den ændrede lov. Med bestemmelsen fastsættes indholdet
i notehenvisning i lov om godskørsel til
uddannelsesdirektivet.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger, at transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om gebyr for udstedelse af
kvalifikationsbeviser til lastbilchauffører.
Gebyrindtægterne skal dække de
langsigtede gennemsnitsomkostninger ved administration af
kvalifikationsordningerne. Gebyret vil skønsmæssigt
anslået blive på kr. 500,- pr. kvalifikationsbevis.
(jf. pkt. 3.2 under almindelige bemærkninger).
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger, at gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser
til lastbilchauffører ligesom øvrige gebyrer, der
fastsættes efter godkørselsloven, med tillæg af
renter kan inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden under
Skatteministeriet ved udpantning og ved lønindeholdelse.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive skyldige
beløb.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger, at transport- og energiministeren kan bemyndige
andre offentlige myndigheder samt private til at varetage
administrationen af opgaver i medfør af de administrative
bestemmelser, der er fastsat for at gennemføre
uddannelsesdirektivet, f.eks. udstedelse af kvalifikationsbeviser,
prøvevirksomhed m.v. Transport- og energiministeren kan
samtidig med bemyndigelsen til at varetage disse administrative
opgaver bemyndige til at træffe afgørelser i
nødvendigt omfang efter de regler, der er fastsat for at
gennemføre uddannelsesdirektivet. (jf. pkt. 3.1 under
almindelige bemærkninger).
Bestemmelsen fastlægger tillige, at der
kan fastsættes regler om kvalifikationskrav til
lastbilchauffører, f.eks. et særligt alderskrav og
krav om en vis erfaring som fører af et
motorkøretøj. Regler om kvalifikationskrav kan
tillige indeholde særlige krav til prøve af
kvalifikationer, f.eks. krav om en praktisk prøve (jf. pkt.
3.3 under almindelige bemærkninger).
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende
kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af
visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 38/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
76/914/EØF (EF-Tidende 2003 nr. L 226 s. 0004-0017).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 19. februar 2003, som
ændret ved § 1 i lov nr. 474 af 9. juni 2004 og
§ 37 i lov nr. 582 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Som fodnote
til lovens titel indsættes: |
| | »Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende
kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af
visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 38/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
76/914/EØF (EF-Tidende 2003 nr. L 226 s.
0004-0017).« |
| | |
§ 18. Trafikministeren
kan fastsætte regler om | | |
1) anvendelse eller gennemførelse af De
Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver om
buskørsel med motorkøretøjer samt af
tilsvarende aftaler med andre lande, | | |
2) undtagelse fra kravet om tilladelse, herunder
tilladelsesfrit udlån, jf. § 1 a, stk. 2, | | |
3) ansøgningers indhold samt om de
økonomiske og faglige krav, en ansøger skal
opfylde, | | |
4) fremgangsmåden ved udstedelse af
tilladelser, herunder om høring af myndigheder og
organisationer, | | |
5) gebyr for behandling af ansøgninger og
for meddelelse af tilladelse og godkendelse, | | |
6) afmærkning af køretøjer og
kontrolforanstaltninger, herunder for den kørsel, der er
undtaget fra kravet om tilladelse, | | 2. I § 18,
stk. 1 , indsættes efter nr. 5 som nyt nummer.: »6) gebyr for udstedelse af
kvalifikationsbeviser til chauffører,« Nr. 6-8 bliver herefter til nr. 7-9. |
7) meddelelse af godkendelse i henhold til
§ 9, stk. 2, | | |
8) udnyttelse af tilladelse i henhold til
§ 1 a. | | |
9) ophævet | | |
Stk. 2. Der er udpantningsret for
gebyrer efter stk. 1, nr. 5. Stk. 3. - - - § 18 a.
(Ophævet) § 19. (Ophævet) | | 3. § 18, stk. 2 ,
affattes således: » Stk. 2. Gebyrer efter
stk. 1, nr. 5 og 6, kan med tillæg af renter efter
renteloven inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden ved
udpantning og ved indeholdelse i løn m.v. hos den
betalingspligtige efter reglerne for inddrivelse af personlige
skatter i kildeskatteloven. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan
eftergive skyldige beløb efter reglerne i
opkrævningsloven.« |
| | |
| | 4. Efter § 18
indsættes: |
| | » § 18 b.
Transport- og energiministeren kan bemyndige andre offentlige
myndigheder eller private organisationer eller virksomheder til at
varetage administrationen og træffe afgørelser i
medfør af de administrative bestemmelser, der er fastsat for
at gennemføre De Europæiske Fællesskabers
direktiv om grundlæggende kvalifikations- og
efteruddannelseskrav for førere af visse
køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej. Transport- og energiministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om godkendelse af sådanne
myndigheder, organisationer eller virksomheder og i øvrigt
fastsætte regler for deres virksomhed i forbindelse med
administrationen af opgaverne.« |
« | | |
| | § 2 I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 108 af 19. februar 2003, som
ændret ved § 2 i lov nr. 474 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Som fodnote
til lovens titel indsættes |
| | »Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende
kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af
visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 38/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
76/914/EØF (EF-Tidende 2003 nr. L 226 s.
0004-0017).« |
§ 10. Trafikministeren
kan fastsætte regler om gebyr for behandling af
ansøgninger og for udstedelse af tilladelse og godkendelse
samt for udlevering af afmærkningsskilt og for udstedelse af
bevis for anmeldelse i henhold til § 11. | | |
| | 2. I § 10,
stk. 1 , indsættes som 2. pkt. : »Endvidere kan ministeren fastsætte
regler om gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser til
chauffører.« |
| | |
| | 3. § 10, stk. 2 ,
affattes således: |
Stk. 2. Der er udpantningsret for
gebyrer efter stk. 1. | | » Stk. 2. Gebyrer efter
stk. 1 kan med tillæg af renter efter renteloven
inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden ved udpantning og ved
indeholdelse i løn m.v. hos den betalingspligtige efter
reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive skyldige beløb
efter reglerne i opkrævningsloven.« |
| | |
| | 4. Efter § 16
b indsættes før overskriften
"Straffebestemmelser": |
| | »Uddannelse og efteruddannelse af
chauffører |
| | § 16 c. Transport- og
energiministeren kan bemyndige andre offentlige myndigheder eller
private organisationer eller virksomheder til at varetage
administrationen og træffe afgørelser i medfør
af de regler, der er fastsat for at gennemføre De
Europæiske Fællesskabers direktiv om
grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til
godstransport eller personbefordring ad vej. Transport- og
energiministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om
godkendelse af sådanne myndigheder, organisationer eller
virksomheder og i øvrigt fastsætte regler for deres
virksomhed i forbindelse med administrationen af opgaverne. |
| | § 16 d.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
kvalifikationskrav til føreren af de
motorkøretøjer, der er omfattet af denne
lov.« |
| | |
| | § 3 Loven træder i kraft den 1. juli
2007. |
Bilag 2
Høringsliste
ændring af
godskørselsloven og busloven
(grundlæggende kvalifikations- og efteruddannelseskrav til
chauffører)
€ Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik
€ Arbejdsgiverforeningen Kollektiv Trafik
(AKT)
€ Beredskabsstyrelsen
€ Centralforeningen af Taxiforeninger i
Danmark (C.A.T.)
€ COII
€ Danmarks Transport Akademi
€ Danmarks Transport Forskning
€ Dansk Erhverv
€ Dansk
Førstehjælpsråd
€ Dansk Industri
€ Dansk Kollektiv Trafik (DKT)
€ Dansk Køreskole Forening
€ Dansk Kørelærer Union
€ Dansk Metal
€ Dansk Taxi Råd
€ Dansk Transport og Logistik
€ Danske Busvognmænd
€ Danske Kørelæreres
Landsforbund
€ Danske Biludlejere
€ Danske Regioner
€ Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening
€ Datatilsynet
€ Den Danske Bilbranche
€ De danske Bilimportører
€ De Samvirkende Invalideorganisationer
(DSI)
€ Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond (DANAK)
€ Det Centrale Handicapråd
€ Det Kriminalpræventive Råd
€ Fagligt Fælles Forbund ( 3F )
€ Forenede Danske Motorejere
€ Foreningen af Politimestre i Danmark
€ Forsikring & Pension
€ Forbrugerrådet
€ Forbrugerstyrelsen
€ Force Technology
€ HTS €" Handel, Transport og
Service
€ Indenrigs- og Sundhedsministeriet
€ International Transport Danmark
€ Kommunernes Landsforening
€ Landsorganisationen i Danmark
€ Ligestillingsafdelingen
€ Motorhistorisk Samråd
€ Rigspolitiet
€ Rådet for Større
Færdselssikkerhed
€ Statsansattes Kartel
€ Storkøbenhavns Taxinævn
€ Teknisk Erhvervsskole Center
€ Teknologisk Institut
€ Trafikfunktionærernes
fagforening
€ Transporterhvervets Uddannelsesråd
(TUR)
€ Turistvognmændenes
arbejdsgiverforening (TA)
€ Vejdirektoratet