Skriftlig fremsættelse (14. marts
2007)
Transport- og
energiministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov
om ændring af lov om buskørsel og lov om
godskørsel. (Grundlæggende kvalifikations- og
efteruddannelseskrav til chauffører).
(Lovforslag nr. L 182).
Lovforslaget har til formål at
indsætte de nødvendige hjemmelsbestemmelser i lov om
godskørsel og lov om buskørsel til brug for den
praktiske gennemførelse af kvalifikationsordningerne for
chauffører i uddannelsesdirektivet. Lovforslaget skal
således sikre gennemførelse af dette EU-direktiv.
Formålet med direktivet er at sikre en generel
opkvalificering af erhvervschauffører i EU.
Med lovforslaget får transport- og
energiministeren bemyndigelse til
€" at fastsætte kvalifikationskrav til
chauffører,
€" at uddelegere hele eller dele af
administrationen af bestemmelserne om grundlæggende
kvalifikations- og efteruddannelseskrav,
€" at fastsætte regler om
opkrævning af gebyr for udstedelse af kvalifikationsbeviser
til chauffører.
Kvalifikationsordningerne skal bidrage til
større trafiksikkerhed, bedre trafikadfærd og
sikkerhed for erhvervschauffører samt øget fokus
på rationelt brændstofforbrug.
Kvalifikationsordningerne gennemføres for
buschauffører pr. 10. september 2008 og for
lastbilchauffører pr. 10. september 2009. Der er tale om
obligatoriske fælles europæiske
kvalifikationsordninger. Et meget stort antal -
skønsmæssigt anslået ca. 76.000 -
chauffører vil blive omfattet af
kvalifikationsordningerne.
Visse opgaver i forbindelse med
administrationen af kvalifikationsordningerne, som f.eks. den
fysiske kortudstedelse og prøvevirksomhed, der med fordel
kan udføres af andre myndigheder/organisationer, vil blive
uddelegeret. Det endelige ansvar og tilsynspligt vil i den
forbindelse påhvile Færdselsstyrelsen.
De langsigtede gennemsnitsomkostninger ved
statslig administration af kvalifikationsordningerne vil blive
finansieret ved et formålsbestemt, omkostningsdækkende
gebyr for modtagelse af det obligatoriske kvalifikationsbevis.
Gebyret vil blive på ca. 500 kr. pr. kvalifikationsbevis.
Lovforslaget indeholder en tidsfrist på
godt 5 år for chaufførernes indfasning i
efteruddannelsen. Med den tidshorisont kan den nødvendige
spredning af chaufførerne i efteruddannelsen sikres og
flaskehalse hos uddannelsescentrene undgås. Samtidig sker
indfasningen hurtigst muligt ud fra hensynet til øget
trafiksikkerhed.
Direktivets krav om grundlæggende
kvalifikationsuddannelse og efteruddannelse gælder kun for
erhvervschauffører. I lovforslaget lægges der op til,
at der også skal gælde kvalifikationsmæssige
krav, svarende til de nugældende krav, til
ikke-erhvervschauffører, der fører busser
tilhørende institutioner eller lignende.
Derudover vil de eksisterende alders- og
erfaringskrav til buschauffører, som heller ikke
følger af direktivet, både ved erhvervsmæssig og
ikke-erhvervsmæssig kørsel, blive videreført.
Det drejer sig om krav til både erfaring, samt for så
vidt angår international buskørsel et alderskrav
på 23 år. Der findes ikke grundlag for at
tilsidesætte de trafiksikkerhedshensyn, der ligger til grund
for disse alders- og erfaringskrav. De bør derfor
fastholdes, når de nuværende bestemmelser på
området ophæves.
Både offentlige og private
uddannelsessteder vil kunne godkendes til at gennemføre
kvalifikationsordningerne. Det er ikke nødvendigt for at
opnå godkendelse at udbyde både grundlæggende
kvalifikationskurser og efteruddannelse. Der vil gælde de
samme grundlæggende krav til uddannelsescentrene. Der skulle
således være grundlag for sund konkurrence mellem
uddannelsescentrene.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.