L 181 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Styrkelse af ungdomssanktionen og
undersøgelse af person og opholdsrum på sikrede
institutioner).
Fremsat den 14. marts 2007 af
Socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Styrkelse af ungdomssanktionen og
undersøgelse af person og opholdsrum på sikrede
institutioner )
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, § 15
i lov nr. 1587 af 20. december 2006 og § 101 i lov nr. 90 af
31. januar 2007, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 54
indsættes:
» § 54 a.
Kommunalbestyrelsen skal tilknytte en koordinator til unge, der er
idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a.
Koordinatoren skal være tilknyttet gennem hele
forløbet og være den unges rådgiver, sikre
sammenhængen i faserne og afholde møder med den unge,
forældrene og andre relevante parter med henblik på at
fastholde de målsætninger, der er fastlagt i
handleplanen, jf. § 140.«
2. I § 68, stk.
4 , indsættes som 2. pkt.:
»I forbindelse med en sanktion efter
straffelovens § 74 a skal revisionen særligt
vedrøre, hvordan målene om uddannelse eller
beskæftigelse nås.«
3. I § 70
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
» Stk. 2. For unge, der er
idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal
vurdering og revision af handleplan og indsats særligt
vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse
eller beskæftigelse. Det skal senest i forbindelse med den
første vurdering konkretiseres, hvordan de overordnede
mål om uddannelse og beskæftigelse nås i
løbet af sanktionen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
4. I § 70, stk.
2, der bliver stk. 3, ændres »§ 140, stk.
7,« til: »§ 140, stk. 8,«.
5. Efter § 123
indsættes før overskriften » Voksne
«:
» § 123
a. En sikret afdeling kan undersøge, hvilke
effekter et barn eller en ung, der er anbragt i afdelingen, har i
sin besiddelse i sit opholdsrum, hvis en sådan
undersøgelse er nødvendig for at sikre, at
ordensbestemmelser overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages,
1) når barnet eller den unge anbringes
på en sikret afdeling,
2) før og efter besøg og
3) før og efter fravær fra den
sikrede afdeling.
Stk. 2. Institutionens leder eller den, der
bemyndiges dertil, kan træffe bestemmelse om at foretage en
undersøgelse af barnets eller den unges person eller
opholdsrum, hvis der er bestemte grunde til at antage, at barnet
eller den unge er i besiddelse af effekter, hvor besiddelsen
medfører, at ordensbestemmelser ikke kan overholdes, eller
at sikkerhedshensyn ikke kan iagttages.
Stk. 3. Undersøgelse af, hvilke
effekter barnet eller den unge har i sin besiddelse i sit
opholdsrum eller på sin person, må ikke
gennemføres, hvis det efter indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Stk. 4. Undersøgelse skal foretages
så skånsomt, som omstændighederne tillader.
Stk. 5. Undersøgelse af, hvilke
effekter barnet eller den unge har i sin besiddelse på sin
person, må kun undtagelsesvis foretages og overværes af
personer af andet køn end den unge.
Stk. 6. Institutionens leder eller den, der
bemyndiges dertil, kan træffe bestemmelse om tilbageholdelse
af effekter, der findes i barnets eller den unges besiddelse, hvis
det skønnes påkrævet af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn.
Stk. 7. Socialministeren fastsætter i
en bekendtgørelse regler om gennemførelsen af
undersøgelser af barnets eller den unges person eller
opholdsrum i sikrede afdelinger.«
6. I § 140
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
» Stk. 7. For unge, der er
idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal
handleplanen indeholde en konkret plan for, hvordan den unge
snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen
påbegynder en uddannelse eller kommer i
beskæftigelse.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
august 2007.
Stk. 2. § 54 a i lov om social
service, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder
anvendelse for unge, der har mere end 3 måneder tilbage at
afsone på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslaget formål
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1 Målretning af handleplaner, så
det sikres, at de unge kommer i gang med uddannelse eller i
beskæftigelse
3.2 Koordinator, som sikrer sammenhæng i
de 3 faser og holder møder med de unge, forældrene og
andre relevante parter
3.3 Mulighed for at undersøge den unges
person og opholdsrum på de sikrede afdelinger
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
5. Administrative konsekvenser for det
offentlige
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og
organisationer
11. Sammenfattende skema
1. Lovforslaget
formål
Lovforslaget indeholder 2 formål.
Det ene formål er at skabe bedre
betingelser for, at unge, idømt en sanktion efter
straffelovens § 74 a (ungdomssanktionen), kommer ud af
kriminalitet og efterfølgende kan vende tilbage til et
normalt liv. Dette skal ske dels ved at styrke indholdet af
ungdomssanktionen, således at der skabes en sammenhæng
i de 3 faser, dels ved at sikre et større fokus på, at
de unge kommer i gang med en uddannelse eller i
beskæftigelse. I forbindelse med satspuljeforhandlingerne for
2007 er der afsat midler til at styrke ungdomssanktionen.
Det andet formål er at give en udtrykkelig
hjemmel til, at personalet på sikrede afdelinger kan
undersøge hvilke effekter et barn eller en ung, der er
anbragt i afdelingen, har i sin besiddelse på sin person
eller i sit opholdsrum, hvis en sådan undersøgelse er
nødvendig for at sikre, at ordensbestemmelser overholdes
eller sikkerhedshensyn iagttages.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Evaluering af
ungdomssanktionen
Baggrund for forslaget er, at en kvalitativ
evaluering af ungdomssanktionen fra Socialforskningsinstituttet
(SFI) (fra juni 2005) og andre undersøgelser har vist, at
indholdet af ungdomssanktionen ikke fungerer efter hensigten.
På baggrund af evalueringen blev der nedsat en ekspertgruppe,
som er kommet med anbefalinger til, hvordan ungdomssanktionen kan
styrkes. Også forstanderkredsen på de sikrede
afdelinger har peget på områder, hvor der var behov for
at styrke indsatsen.
Den kvalitative evaluering af ungdomssanktionen
pegede på en række områder, hvor der var behov
for at styrke ungdomssanktionen. Evalueringen omfattede alene en
kvalitativ undersøgelse af indholdet i indsatsen i
ungdomssanktion, idet Justitsministeriets Forskningsenhed har
udarbejdet en kvantitativ evaluering af forløbet af de
første 148 ungdomssanktioner. Justitsministeriets
Forskningsenhed har i 2004 lavet en delredegørelse om
forløbet af ungdomssanktionens første år, og i
2006 en afsluttende redegørelse om "Ungdomssanktionens
forløb". En undersøgelse af effekterne, herunder
tallene for recidiv (tilbagefald til kriminalitet), fra
Justitsministeriets Forskningsenhed forventes at være
færdig i 2008. Nærværende forslag vedrører
derfor alene indholdet af ungdomssanktionen, dvs. ændringer i
lov om social service, og lovforslaget indeholder således
ikke ændringer i straffelovens regler om
ungdomssanktionen.
Den kvalitative evaluering fra SFI viser, at det
er svært at få etableret en sammenhæng i
indholdet i de 3 faser, hvor 1. fase foregår i en sikret
afdeling, fase 2 i en åben institution og fase 3 i ambulant
regi. Opdelingen i 3 faser medfører, at forskellige
aktører varetager hver sin fase. Kommunen, som skulle
være garant for sammenhængen, mangler ofte erfaringer
og viden på området. De udredninger og handleplaner,
som skulle sikre indholdet og sammenhængen i faserne,
udarbejdes ikke systematisk og er ofte mangelfulde. Hertil kommer,
at de unge og deres forældre sjældent inddrages i
udarbejdelsen af handleplanen, sådan som der er lagt op til i
loven. For den unge medfører den manglende inddragelse ofte
en negativ holdning til ungdomssanktionen, således at de
bliver modspillere i stedet for medspillere.
De mangelfulde udredninger og handleplaner
medfører, at den efterfølgende
socialpædagogiske indsats ikke altid tilgodeser den enkelte
unges behov for støtte og behandling, samt at
sammenhængen i de 3 faser ikke etableres. Hertil kommer, at
det socialpædagogiske personale på de enkelte
afdelinger ofte mangler en fælles opfattelse af, hvordan de
unge skal behandles. Indsatsen i fase 3 er meget forskelligartet,
og der er behov for at stramme op på indsatsen i denne
fase.
På baggrund af den kvalitative evaluering
fra SFI nedsatte socialministeren i efteråret 2005 en
ekspertgruppe, som bl.a. med udgangspunkt i evalueringen skulle
komme med anbefalinger til en styrkelse af indholdet af
ungdomssanktionen.
Anbefalingerne fra ekspertgruppen omfatter bl.a.,
at udredningen af den unge skal ske i varetægtsperioden, at
der sikres en sammenhæng mellem de 3 faser via en
koordinator/samordner og netværksmøder, at de unge og
deres forældrene inddrages i forløbet, og at der
udarbejdes et dokumentationssystem, som sikrer, at der
løbende følges op på målsætningerne
for og effekten af indsatsen.
På baggrund af evalueringerne og
ekspertgruppens anbefalinger blev det i forbindelse med
satspuljeforhandlingerne for 2007 besluttet at afsætte 63
mio. kr. over 4 år til styrkelse af ungdomssanktionen
på følgende områder:
1. Målretning af handleplaner, så
det sikres, at de unge kommer i gang med en uddannelse eller i
beskæftigelse.
2. Sammenhæng i de 3 faser,
opfølgning og inddragelse af relevante parter, sikres ved at
der tilknyttes en koordinator til den enkelte unge, som
således skal koordinere indsatsen i de 3 faser og være
ansvarlig for at afholde netværksmøder, hvor den unge,
forældrene, sagsbehandleren og en repræsentant fra
institutionen mv. inddrages og ansvarliggøres.
3. Beskrivelse af, hvilke forhold
anbringelsessteder, som skal modtage kriminelle unge, skal leve op
til.
4. Mulighed for, at de sikrede afdelinger kan
foretage undersøgelse af personer eller opholdsrum.
5. Udvikling af et dokumentationssystem med
henblik på at kunne dokumentere indsatsen og forbedre
indsatsen på sigt.
Lovforslaget omhandler 1., 2. og 4. punkt. De
øvrige punkter kræver ikke lovændringer.
2.2. Dokumentation af
indsatsen
Ud over nogle få undersøgelser og
statistiske oplysninger om antallet af anbragte mv. findes der i
dag ikke megen dokumentation af indsatsen på de sikrede og
åbne afdelinger.
For at få bedre og mere systematisk
dokumentation af de anvendte metoder og de nåede resultater
skal der derfor udvikles et dokumentationssystem, som kan
følge resultaterne af indsatsen for de unge, der har
gennemført en ungdomssanktion, med indikatorer for bl.a.
uddannelse, beskæftigelse og recidiv. Dokumentationssystemet
skal samtidig registrere, hvilken indsats de enkelte unge har
været omfattet af, samt hvilke delresultater den unge
når undervejs. Dette forudsætter en løbende
monitorering gennem ungdomssanktionens 3 faser.
Dokumentationssystemet skal bl.a. give et billede
af, hvordan man kan forbedre de unges skolekundskaber eller
beskæftigelsesmæssige kompetencer, og hvad der kan
gøres for at forbedre de unges sociale kompetencer, hvilket
samtidig kan medvirke til at give institutionerne vigtige input i
planlægningen af behandlingen af den unge.
Endvidere skal dokumentationssystemet kunne
bruges til at følge op på og måle de enkelte
anbringelsessteders indsats, for at belyse om nogle typer af
indsatser er bedre end andre. Systemet skal udvikles til at
dække både de sikrede og åbne
anbringelsessteder.
Der er endnu ikke fastlagt en model for
dokumentationssystemet. En mulighed er at basere sig på det
svenske system ADAD eller det Sociale Indikator Projekt (SIP). Der
kan blive tale om en gradvis implementering, der i første
omgang kun omfatter nogle få anbringelsessteder. Men alle
anbringelsessteder skal på længere sigt benytte samme
system af hensyn til sammenligneligheden på tværs.
Der udbydes endvidere snarest en
evalueringsopgave, som skal sikre, at man to år efter lovens
ikrafttræden kan dokumentere implementeringen og de
umiddelbare virkninger af lovforslagets bestemmelser om tildeling
af en koordinator samt målretning af handleplaner mod
uddannelse og beskæftigelse.
Samtidig med at der udvikles et
dokumentationssystem, som løbende kan belyse indsatsen,
nedsættes der en følgegruppe blandt andet
bestående af praktikere, der følger ungdomssanktionen
(og andre indsatser for unge kriminelle unge), så der kan
udveksles erfaringer og foretages justeringer undervejs, når
der viser sig behov herfor.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Målretning af
handleplaner, så det sikres, at de unge kommer i gang med
uddannelse eller i beskæftigelse
3.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler, der blev
skærpet som led i anbringelsesreformen pr. 1. januar 2006,
udarbejder kommunen, forud for en indstilling til ungdomssanktionen
en undersøgelse af den unge. Kommunen skal endvidere
udarbejde en handleplan i forbindelse med indstillingen til
ungdomssanktionen. Både undersøgelsen og handleplanen
skal forholde sig til 6 faste punkter, som bl.a. omfatter skole-,
sundheds-, og fritidsforhold. Handleplanen skal angive
formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er
nødvendig for at nå formålet.
Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, den unge er
idømt en ungdomssanktion, vurdere, om indsatsen skal
ændres og om handleplanen skal revideres. Endvidere skal
kommunalbestyrelsen forud for en hjemgivelse revidere handleplanen,
dvs. at kommunalbestyrelsen ved afslutningen af fase 2 i
handleplanen skal angive den videre indsats i forbindelse med
hjemgivelsen.
3.1.2. Målretning af
handleplaner
Ekspertgruppens anbefaling om, at der skal
udarbejdes kriterier for, hvad der skal indgå i
undersøgelser og handleplaner i forbindelse med
ungdomssanktionen, er således opfyldt med
anbringelsesreformen, hvor kravene til undersøgelser og
handleplaner blev skærpede, således at alle sager
€" herunder også sager om ungdomssanktionen €" skal
forholde sig til 6 faste punkter. Specielt i forhold til unge, der
er idømt en ungdomssanktion, er det bl.a. særlig
relevant i forhold til sundhedsforhold at være
opmærksom på unge med psykiske problemer, lav IQ og
problemer med misbrug, og tage højde for en evt.
støtte eller behandling i handleplanen.
Specielt for unge, der er idømt en
ungdomssanktion, som omfatter et 2-årigt struktureret
socialpædagogisk behandlingsforløb, er det vigtigt, at
de unge er i gang med en uddannelse eller beskæftigelse,
når dommen afsluttes. Det er vigtigt, at det allerede i
starten af forløbet står klart, hvad den overordnede
målsætning med forløbet er, så tiden kan
bruges til at arbejde hen mod dette mål. Dermed kan det
sikres, at de unge er godt i gang med uddannelse eller
beskæftigelse, når de afslutter forløbet og skal
til at klare sig selv.
Det foreslås her at udvide kravene
yderligere til handleplanerne for unge, der er undergivet en
ungdomssanktion.
For at styrke sammenhængen af
ungdomssanktionen, skal der allerede fra 1. fase arbejdes for, at
unge, som er undergivet ungdomssanktionen, er eller kan gå i
gang med en uddannelse, eller er i en eller anden form for
beskæftigelse, herunder lærepladser eller praktik.
Dette indebærer, at uddannelse og beskæftigelse
allerede fra starten af ungdomssanktionen skal være et
konkret mål, og at tiden i ungdomssanktionen skal bruges
på at arbejde hen mod dette mål. I de unges handleplan
skal der, ud over den socialpædagogiske behandling, derfor
være en plan for, hvordan man både i fase 1, 2 og 3 kan
motivere og forberede den unge - både fagligt som praktisk -
til at indgå i en uddannelse eller i beskæftigelse
senest ved afslutningen af 3. fase. Det skal af handleplanen
fremgå, hvordan den unges sproglige, skolemæssige og
faglige kompetencer kan forbedres. Det kan fx være via en
kombination af skole og beskæftigelse. Samtidig skal der
senest i løbet af 2. fase ske en afklaring af, hvad den unge
skal være i gang med af uddannelse eller beskæftigelse,
når sanktionen er afsluttet. Ved fx at inddrage
uddannelsesvejledere i forløbet, kan den unge blive sporet
ind på, hvad der findes af uddannelsesmuligheder, og hvad det
kræver af skolemæssige forudsætninger. Unge, som
allerede er i gang med en uddannelse eller i beskæftigelse
ved dommen til ungdomssanktion, skal støttes i disse
forløb.
I forbindelse med, at den unge går i gang
med en uddannelse eller kommer i beskæftigelse, bør
det overvejes, om der er behov og mulighed for at støtte den
unge ved at gøre brug af de eksisterende mentorordninger i
fx uddannelsessystemet eller på
beskæftigelsesområdet.
En handleplan kan fx som overordnet mål
have, at den unge skal i gang med en konkret erhvervsuddannelse som
fx elektriker. Handleplanen kan indeholde en række
delmål for, hvad den unge skal nå, for i sidste ende at
kunne komme i gang med uddannelsen. Det kan fx være en ung,
som har haft faglige problemer i skolen kombineret med et misbrug,
og derfor ikke har fået afsluttet 9. klasse. Den unge kan
have brug for behandling af misbruget og støtte til fx at
forbedre sine færdigheder i matematik. ‰t delmål
for fase 1 kan for den unge være at komme ud af misbruget
gennem misbrugsbehandling, og et andet delmål for fase 1 og
første halvdel af 2. fase kan være at gøre en
ekstra indsats i forhold til matematikken, mens delmålet for
sidste halvdel af 2. fase er at forberede og støtte den unge
i at afslutte 9. klasse inden 3. fase. I 3. fase kan delmålet
være, at den unge starter på uddannelsen evt. med
støtte af koordinatoren. En handleplan kan også
indeholde en beskrivelse af den støtte, den unge skal have
efter 3. fase, altså en beskrivelse af et eventuelt
efterværn. Der kan således også efter
ungdomssanktionens afslutning være behov for at støtte
disse unge, fx gennem tilknytningen af en mentor, som nævnt
ovenfor, eller gennem nogle af servicelovens foranstaltninger
m.v.
Ifølge gældende regler skal det
efter senest 3 måneder og derefter med højst 12
måneders mellemrum vurderes, om indsatsen skal ændres.
Reglerne skærpes, så der kommer et særligt fokus
på målene om uddannelse og beskæftigelse ved
disse vurderinger. Dermed sikres det, at der løbende
følges op på, om arbejdet med at få den unge i
uddannelse eller beskæftigelse er optimalt.
Særligt i forhold til vurderingen efter
senest 3 måneder gælder det, at det senest her skal
konkretiseres, hvordan de overordnede mål om uddannelse og
beskæftigelse nås i løbet af foranstaltningen.
Hvis de overordnede mål om uddannelse og beskæftigelse
ikke er helt konkrete i den handleplan, der udarbejdes ved
sanktionens start, skal der således efter senest 3
måneder ske en sådan konkretisering.
Forud for en hjemgivelse, dvs. ved afslutningen
af 2. fase, skal kommunen efter de gældende regler revidere
handleplanen. Også her strammes de eksisterende regler,
så det sikres, at der også i 3. fase arbejdes
målrettet i forhold til uddannelse og
beskæftigelse.
3.2. Koordinator, som sikrer
sammenhæng i de 3 faser og holder møder med de unge,
forældrene og andre relevante parter
3.2.1. Gældende ret
Under afsoningen af en ungdomssanktion har
kommunen ansvaret for den socialpædagogiske behandling af den
unge, og kommunen bør afdække mulighederne for et
kontinuerligt forløb. Kommunens ansvar medfører
ligeledes, at kommunen inden for bemyndigelsen i dommen kan
tilpasse handleplanen løbende. Serviceloven gælder
også for unge, der er idømt en ungdomssanktion,
hvilket bl.a. betyder, at den unge skal høres i forbindelse
med anbringelsen, samt at den unge kan få en kontaktperson
som et fast holdepunkt i gennem alle 3 faser, ligesom
forældrene skal inddrages under hele indsatsen.
3.2.2. Sammenhæng i de 3
faser og inddragelse af de unge
Evalueringen af ungdomssanktionen fra SFI og
redegørelserne fra Justitsministeriets Forskningsenhed har
bl.a. vist, at det er vanskeligt at få etableret en
sammenhæng i de 3 faser og at de unge og deres forældre
ikke inddrages.
Det overordnede formål med forslaget er at
styrke indholdet af ungdomssanktionen, således at unge,
undergivet en ungdomssanktion, kommer ud af kriminalitet og
efterfølgende kan vende tilbage til et normalt liv. For at
nå dette mål stilles der med forslaget bl.a. krav om,
at alle unge, idømt en ungdomssanktion, får tilknyttet
en koordinator, som udover at være rådgiver for den
unge, også er ansvarlig for at koordinere indsatsen, herunder
at afholde netværksmøder, hvor der løbende, i
samarbejde med sagsbehandleren, følges op på
målene i handleplanen. Formålet med at tilknytte en
koordinator er at sikre en sammenhæng i de 3 faser, og at den
unge har én gennemgående voksen i hele perioden. Dette
betyder samtidig, at der er en voksen, som kender den unge, og kan
støtte den unge i fase 3, hvor den unge skal lære at
klare sig selv.
Ved valg af koordinator bør der
lægges vægt på, at vedkommende har mulighed for
at følge den unge gennem hele ungdomssanktionen.
Koordinatoren skal så vidt muligt være en, den unge
kender i forvejen, og kan fx være ansatte fra den sikrede
afdeling eller en fra den unges netværk.
Koordinatoren skal sørge for at koordinere
indsatsen i de 3 faser. Dette gælder både i relation
til sagsbehandleren, anbringelsesstederne m.v. Som led i denne
koordineringsopgave skal koordinatoren sørge for, at der
afholdes netværksmøder med de relevante parter. I
netværksmøderne deltager udover den unge,
forældrene, koordinator også sagsbehandleren i
kommunen, repræsentanter fra anbringelsesstedet og andre
relevante parter. Ved overgangen mellem faserne kan det være
relevant, at der er repræsentanter med fra
anbringelsesstederne både fra fase 1 og fase 2.
Formålet med netværksmøderne er 1) at inddrage
de unge og forældrene, 2) at koordinere indsatsen mellem de
unge, forældrene, sagsbehandleren, anbringelsesstederne og i
forhold til uddannelsessystemet, sundhedssystemet og evt.
psykiatrisk behandling og 3) at følge op på og
ansvarliggøre alle i forhold til handleplanen.
For at sikre, at koordinatorerne er klædt
på til at varetage opgaverne, er det hensigten, at de skal de
deltage i et kortere kursus. Det forventes, at koordinatorerne kan
være tilknyttet flere unge, og at de fungerer som
koordinatorer i en længere årrække. Styrelsen for
Specialrådgivning og Social Service forestår
uddannelsen samt bistår med rådgivning og vejledning
både til kommuner og koordinatorer i forbindelse med
spørgsmål og problemer. For at støtte arbejdet
med ungdomssanktionen udarbejdes en håndbog om
ungdomssanktionsforløbet, som tillige indeholder en manual
til brug for koordinatorerne, herunder retningslinier for
afholdelse af netværksmøder mv.
Efter servicelovens § 52, stk. 3, pkt. 6 og
7 er der mulighed for at udpege en personlig rådgiver eller
en kontaktperson for den unge. En del af de unge har efter
gældende regler en kontaktperson eller personlig
rådgiver.
Den koordinator, som her foreslås
indført, fungerer tillige som kontaktperson/personlig
rådgiver efter de gældende regler i serviceloven.
Selvom den unge får tilknyttet en koordinator, er det stadig
den unges opholds- og handlekommune, som har ansvaret for indsatsen
over for den unge.
3.3. Mulighed for at
undersøge den unges person og opholdsrum på de sikrede
afdelinger
3.3.1. Gældende ret
Det har traditionelt set været antaget, at
der i medfør af anstaltsmæssige betragtninger kan
foretages en række indgreb over for børn og unge i de
sikrede afdelinger, men rækkevidden af denne adgang er ikke
klart defineret. De nærmere regler for ophold i sikrede
afdelinger til børn og unge findes i bekendtgørelse
nr. 1613 af 12. december 2006 om magtanvendelse overfor børn
og unge, der er anbragt uden for hjemmet
(magtanvendelsesbekendtgørelsen) der finder anvendelse
uanset på hvilket grundlag opholdet sker.
Magtanvendelsesbekendtgørelsen er udstedt i medfør af
servicelovens § 123.
I magtanvendelsesbekendtgørelsen er der
fastsat nærmere regler om sikrede afdelinger og deres
anvendelse af blandt andet fysisk magt og isolation i disse
afdelinger. Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser om
protokollering af bestemte former for fysisk magtanvendelse mv.
€" herunder anvendelse af nødværge €" og
bestemmelser om indberetning til kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet i tilfælde af overtrædelse af
bekendtgørelsens regler.
3.3.2. Undersøgelse af
barnet eller den unges person og opholdsrum på de sikrede
afdelinger
Med forslaget i § 123 a foreslås det,
at personalets mulighed for at undersøge barnet eller den
unges person eller opholdsrum på de sikrede afdelinger bliver
direkte reguleret i serviceloven.
Som nævnt ovenfor, har det traditionelt set
været antaget, at personalet i medfør af
anstaltsmæssige betragtninger kan foretage en række
indgreb overfor børn og unge i de sikrede afdelinger, men
rækkevidden af denne adgang er ikke klart defineret.
Der er fastsat udtrykkelige regler i serviceloven
og i bekendtgørelse om magtanvendelse overfor børn og
unge, der er anbragt uden for hjemmet
(magtanvendelsesbekendtgørelsen) om magtanvendelse i visse
særlige tilfælde. Disse regler omfatter imidlertid ikke
undersøgelse af barnet eller den unges person eller
opholdsrum.
På den baggrund har der fra de sikrede
afdelinger været rejst forslag om tilvejebringelse af en
udtrykkelig hjemmel til af ordens- eller sikkerhedsmæssige
hensyn at undersøge den unges opholdsrum og person ved
bestemte grunde til at antage, at den unge er i besiddelse af
f.eks. mobiltelefoner, ulovlige genstande og euforiserende stoffer
på de sikrede afdelinger.
De sikrede afdelinger har talrige eksempler
på, at de unge ved anbringelsen medbringer ulovlige genstande
til den sikrede afdeling, eller under anbringelsen på den
sikrede afdeling kommer i besiddelse af enten mobiltelefoner,
euforiserende stoffer, medicin eller knive, barberblade og andre
ting, der kan bruges som våben. Dette sker typisk, når
den unge under sin anbringelse får besøg af nogen
udefra, eller efter en udgang.
Ved undersøgelse af de unges
værelser kan de sikrede afdelinger i dag desuden få
bistand af politiet, hvis der er mistanke om et strafbart
forhold.
Ransagninger, der foretages af politiet, skal
være hjemlet i retsplejeloven. Dette indebærer, at der
som udgangspunkt skal foreligge en anmeldelse om et strafbart
forhold med en begrundet mistanke. Anmeldelsen skal i det enkelte
tilfælde vurderes for at fastslå, om den har et indhold
og en karakter, hvor retsplejeloven hjemler mulighed for
ransagning. For de sikrede afdelinger vil det typisk være ved
mistanke om overtrædelse af lov om euforiserede stoffer og
våbenloven.
Politiet har derimod ikke mulighed for at
foretage ransagninger, hvor der alene er mistanke om
overtrædelse af den sikrede afdelings interne ordensreglement
eller sikkerhedsmæssige problemer.
Der kan dog være behov for at foretage
undersøgelse af de unges opholdsrum i de situationer, hvor
der er bestemte grunde til at antage, at en eller flere unge i
opholdsrummet har skjult værktøj, knive, bestik eller
andet, der vil kunne anvendes til at skade den unge selv eller
andre.
Der kan ligeledes være behov for at
kontrollere, hvorvidt de unge har en mobiltelefon, da unge, der er
anbragt i sikrede afdelinger kan være underlagt kontrol i
forhold til brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation
med personer uden for den sikrede afdeling.
De sikrede afdelinger påpeger blandt andet,
at en af funktionerne med en sikret afdeling netop er at sikre
politiet en efterforskning, der ikke er påvirket af den
surrogatvaretægtsfængslede unge. Således kan den
unge varetægtsfængsles, hvis der er bestemte grunde til
at antage, at han har begået en lovovertrædelse, som er
undergivet offentlig påtale, såfremt
lovovertrædelsen efter straffeloven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover og, der
efter sagens omstændigheder er bestemte grunde til at antage,
at sigtede vil vanskeliggøre forfølgningen i sagen,
navnlig ved at fjerne spor eller advare eller påvirke andre,
fx ved at ringe eller skrive sms€™er.
Der ønskes som følge heraf en
udtrykkelig hjemmel for personalet i de sikrede afdelinger til at
kunne dels undersøge de unges opholdsrum og dels foretage en
undersøgelse af den unges person.
Socialministeriet finder, at der er tale om
så indgribende foranstaltninger i forhold til den enkeltes
integritet, at de retlige rammer for at foretage de
pågældende indgreb bør reguleres i serviceloven.
Der indføjes derudover en hjemmel i servicelovens § 123
a, der gør det muligt for socialministeren at
fastsætte nærmere regler om gennemførelsen af
undersøgelser af barnet eller den unges opholdsrum eller
person. Reglerne vil blive fastsat i
magtanvendelsesbekendtgørelsen.
Personalet på de sikrede afdelinger skal af
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn have mulighed for at
undersøge de unges opholdsrum eller foretage
undersøgelse af den unges person for derved at fratage den
unge eventuelle mobiltelefoner, farlige genstande, euforiserende
stoffer og lignende. Herved får personalet bedre muligheder
for at sikre, at de unge ikke har fx knive eller
værktøj, de kan bruge til at skade sig selv eller
andre med. Samtidig sikres det i højere grad, at politiets
efterforskning ikke påvirkes af den
surrogatvaretægtsfængslede unges kontakt med
omverdenen.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Udgifterne for kommunerne som følge af de
øgede krav til målretning af handleplanen
vedrørende uddannelse og beskæftigelse for de unge,
der idømmes en ungdomssanktion, skønnes til 0,1 mio.
kr. årligt.
Dertil kommer kommunale udgifter til løn
til koordinatorer, afholdelse af netværksmøder, mv.
på 7,0 mio. kr. i 2007 og 16,8 mio.kr. i 2008 og frem. Heri
er forudsat, at arbejdsomfanget for og udgiften til en koordinator
i gennemsnit i fase 1 svarer til niveauet for en fast
kontaktperson, dvs. en månedlig udgift på ca. 5.300
kr., i fase 2 til niveauet for en personlig rådgiver, dvs. en
månedlig udgift på ca. 3.600 kr. og i fase 3 til
niveauet for det dobbelte af en fast kontaktperson, dvs. en
månedlig udgift på ca. 10.600 kr.
De statslige udgifter til udvikling,
tilrettelæggelse og afholdelse af kurser for koordinatorer
samt rådgivning og udarbejdelse af håndbog
skønnes at udgøre 1,1 mio. kr. årligt i 2007 og
frem.
De samlede økonomiske konsekvenser for
stat og kommuner som følge af lovforslaget er 8,2 mio. kr. i
2007, og 18,0 mio. kr. i 2008 og de efterfølgende år.
Da lovforslaget først træder i kraft 1. august 2007
regnes der med 5/12 virkning i 2007, dog ikke i forhold til de
statslige udgifter i forbindelse med uddannelsesinitiativer m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
De beregnede merudgifter finansieres af
satspuljen for 2007.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser er
forhandlet med de kommunale parter.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Beskæftigelsesministeriet,
Økonomiministeriet, Finansministeriet, Indenrigs- og
sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet,
Ministeriet for Forbrugs og Familieanliggender, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration, Undervisningsministeriet,
Statsministeriet, Sundhedsministeriet, KL, Danske Regioner,
Ankestyrelsen, Børnerådet, Landsforeningen af
Opholdssteder i Danmark, LOS, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Børne- og Kulturchefforeningen, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Dansk Socialrådgiverforening,
Socialpædagogernes Landsforbund, SL, Foreningen af danske
døgninstitutioner, FADD, FOA €" Fag og Arbejde,
HK/Kommunal, Landsforeningen for Socialpædagoger, LFS,
Landsforeningen af Ungdomsledere, LU, Børnesagens
Fællesråd, Kriminalforsorgen, Det
kriminalpræventive råd, Den Danske Dommerforening,
Rigsadvokaten, Region Midtjylland.
11. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindre udgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De samlede økonomiske konsekvenser
for det offentlige som følge af lovforslaget er 8,2 mio. kr.
i 2007, og 18,0 mio. kr. i 2008 og de efterfølgende
år. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Kommunalbestyrelsen kan efter de gældende
regler i § 52 i lov om social service beslutte, at unge,
idømt en ungdomssanktion får tilbud om en
kontaktperson eller personlig rådgiver i hele eller dele af
ungdomssanktionen. Kommunen har ansvaret for at koordinere
indsatsen bl.a. via handleplanerne jf. § 140.
Forslaget indebærer, at alle unge får
tilknyttet en koordinator i hele forløbet. At den unge skal
have tilknyttet en koordinator gennem hele forløbet betyder,
at der skal være en koordinator udpeget, når kommunen
indstiller en ung til en ungdomssanktion. Koordinatoren skal
både fungere som kontaktperson/personlig rådgiver for
den unge, koordinere indsatsen i de 3 faser og sikre, at de unge,
forældrene og andre relevante parter inddrages i udformningen
af og ansvarliggøres i forhold til de
målsætninger, der opstilles i handleplanen.
Inddragelsen af de unge, forældrene, sagsbehandler og andre
relevante parter sker gennem afholdelse af gennemsnitligt 5
netværksmøder i løbet af de 2 år.
Afholdelse af netværksmøder er specielt relevant i
starten af sanktionen og i forbindelse med overgangen mellem
faserne, hvor repræsentanter fra anbringelsesstederne
får muligheder for at samle op på, hvor langt man er
nået i forhold til målsætninger for indsatsen i
handleplanen og videregive relevante oplysninger fra den ene fase
til den næste fase. Netværksmøderne kan bruges
til at følge op på og give input i forhold til
handleplanen.
Det forudsættes, at den unge under opholdet
på anbringelsesstedet i 1. og 2. fase støttes af
personalet på anbringelsesstedet, hvorfor behovet for, at
koordinatoren fungerer som kontaktperson i disse faser, er mindre
end i fase 3, hvor den unge ikke længere er anbragt.
Koordinatoren kan være en ansat fra et af
de anbringelsessteder, hvor den unge er anbragt, én den unge
kender i forvejen fra fx skole eller fritidsaktiviteter, eller
én som kommunen udpeger.
For at sikre, at koordinatorerne er klar over
deres rolle og har forudsætninger for at afholde
netværksmøderne, er det hensigten, at de skal de
deltage i et kortere kursus som forudsætning for at varetage
opgaverne og som led i ansættelsen.
Styrelsen for Specialrådgivning og Social
Service forestår uddannelsen samt bistår med
rådgivning og vejledning til koordinatorerne i forbindelse
med spørgsmål og problemer. For at støtte
arbejdet med ungdomssanktionen generelt og specielt til brug for
koordinatorerne udarbejdes en håndbog om ungdomssanktionen
med en manual for bl.a. afvikling af
netværksmøder.
Det er fortsat kommunen, som har ansvaret for at
sikre sammenhængen mellem de 3 faser samt for at træffe
afgørelser i henhold til afviklingen af ungdomssanktionen og
evt. yde støtte via serviceloven. Der bør derfor
være en tæt kontakt og samarbejde mellem den unges
sagsbehandler og koordinator.
Til nr. 2
Forud for hjemgivelse skal kommunalbestyrelsen
revidere handleplanen, jf. § 140 i lov om social service og
angive den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen.
Afslutningen af fase 2 i ungdomssanktionen og
overgangen til fase 3 er også en hjemgivelse i henhold til
§ 68 stk. 4, i lov om social service. Det foreslås, at
revisionen af handleplanen i forbindelse med en hjemgivelse
særligt skal rette sig mod, hvordan målene om
uddannelse og beskæftigelse nås i 3. fase, når
der er tale om en ung i et ungdomssanktionsforløb.
Der skal på dette tidspunkt være en
konkret plan for, hvilken uddannelse eller beskæftigelse den
unge skal i gang med i 3. fase. Når den unge afslutter
opholdet på det åbne anbringelsessted i 2. fase af
ungdomssanktionen, er kommunen således ansvarlig for, at den
unge har en uddannelsesplads eller er i beskæftigelse. Det
kan fx betyde, at den unge er tilmeldt en uddannelse eller har en
aftale om beskæftigelse.
Revisionen af handleplanen kan med fordel knyttes
sammen med et af de netværksmøder, der skal afholdes i
henhold til forslagets nr. 1.
Til nr. 3
Kommunalbestyrelsen skal ifølge § 70,
stk. 1, i lov om social service senest 3 måneder efter, at
der er iværksat en foranstaltning over for barnet eller den
unge, vurdere om indsatsen skal ændres, og om handleplanen
jf. § 140 i lov om social service, skal revideres.
Kommunalbestyrelsen skal herefter med højst 12
måneders mellemrum foretage en sådan vurdering.
Med forslaget præciseres, at også for
unge, idømt en ungdomssanktion, skal indsatsen og
handleplanen vurderes efter senest 3 måneder og derefter med
højst 12 måneders mellemrum. For at sikre, at der i
forbindelse med vurderingen af indsatsen for unge, idømt en
ungdomssanktion, tages stilling til målene om uddannelse og
beskæftigelse, foreslås bestemmelse om, at når
det drejer sig om unge, idømt en ungdomssanktion, skal der
særligt tages stilling til målene om uddannelse og
beskæftigelse.
Det foreslås yderligere, at det senest i
forbindelse med den vurdering, der foretages indenfor 3
måneder, skal konkretiseres, hvordan de overordnede mål
om uddannelse og beskæftigelse nås i løbet af
foranstaltningen. Ved denne vurdering af handleplan og indsats skal
kommunen således sikre, at handleplanen indeholder konkrete
mål for, hvordan der skal arbejdes hen imod, at den unge
kommer i uddannelse eller beskæftigelse. At det skal
konkretiseres, hvordan målene om uddannelse og
beskæftigelse nås, betyder således, at det skal
beskrives konkret, hvilke aktiviteter og tiltag, der skal
gennemføres for at sikre, at den unge kommer i uddannelse
eller beskæftigelse. I nogle tilfælde vil handleplanen
allerede fra starten kunne indeholde en sådan konkretisering
af indsatsen. I de tilfælde, hvor det fra starten kun er
muligt at beskrive mere overordnede mål, skal
konkretiseringen således ske senest indenfor 3
måneder.
Vurdering af indsatsen og handleplanen kan med
fordel knyttes sammen med afholdelse af netværksmøder,
idet netværksmøderne kan bruges til at følge op
på, om de opstillede målsætninger er nået,
og om der i den forbindelse er behov for at justere eller
ændre målsætningerne. Ved at bruge
netværksmøderne til at vurdere indsatsen og
handleplanen, vil man samtidig kunne trække på den
viden og de observationer, som anbringelsesstedet har gjort sig i
den daglige kontakt med den unge.
Til nr. 4
Konsekvensrettelse som følge af forslagets
nr. 6. Der henvises til bemærkninger hertil.
Til nr. 5
Om § 123 a, stk. 1
Med lovforslaget foreslås det, at de
sikrede afdelinger skal kunne undersøge den unges
opholdsrum, hvis en sådan undersøgelse er
nødvendig for at sikre, at ordensbestemmelser overholdes
eller sikkerhedshensyn iagttages. Med opholdsrum menes såvel
værelse, skabe, tasker eller andre rum, som den unge
råder over. Det foreslås, at de sikrede afdelinger skal
kunne undersøge den unges opholdsrum ved starten af
anbringelsen, før og efter besøg, samt før og
efter fravær. Det foreslås, at der i disse situationer
i øvrigt ikke kræves bestemte grunde til at
undersøge den unges rum. Opremsningen af situationer, hvori
afdelingen kan undersøge den unges opholdsrum uden
særlige grunde, er udtømmende. Hvis en
undersøgelse af den unges opholdsrum indebærer en
fuldstændig gennemgang af den unges genstande i
opholdsrummet, skal den sikrede afdeling enten lade den unge
overvære undersøgelsen eller efter
undersøgelsen give den unge tilbud om at få
gennemgået undersøgelsen og dens resultat, med mindre
særlige omstændigheder taler imod dette. Tilbud om at
få gennemgået undersøgelsen skal gives til den
unge straks. Tilbuddet kan eventuelt gives skriftligt samtidig med
en orientering om, at undersøgelsen har fundet sted. Der vil
blive fastsat nærmere regler herom, jf. stk. 7.
Om § 123 a, stk. 2
Med lovforslaget foreslås det, at den
sikrede institutions leder eller den, der bemyndiges dertil, af
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn træffer
bestemmelse om en undersøgelse af den unges person eller
opholdsrum, hvis der er bestemte grunde til at antage, at barnet
eller den unge er i besiddelse effekter, der kan betyde, at
ordensbestemmelser ikke kan overholdes, eller sikkerheden ikke kan
iagttages. Det kan bl.a. være effekter i form af
mobiltelefoner, euforiserende stoffer eller andre genstande
så som barberblade, knive eller andre ting, der kan bruges
som våben.
Med bestemte grunde sigtes bl.a. til de
situationer, hvor personalet fx observerer, at der mangler bestik
eller andre skarpe genstande i køkkenet på den sikrede
afdeling, eller hvor der på værelset er ridset i
væggen, og hvor det må formodes, at genstanden, med
hvilken den unge har ridset, er skarp eller spids. Bestemte grunde
kan også være i de tilfælde, hvor den unges
handlemønstre vurderes at være væsentlig
anderledes end normalt, og hvor personalet har en formodning om, at
den unge er besiddelse af fx euforiserende stoffer eller
mobiltelefoner.
Med udtrykket "undersøgelse af barnet
eller den unges person" sigtes til indgreb, hvor der ikke sker
nogen indtrængen i det menneskelige legeme eller nogen
egentlig beføling af legemet i
undersøgelses-øjemed. Der tænkes på
besigtigelse, der ikke kræver afklædning, men alene
klap uden på tøjet og undersøgelse af lommer og
sko. Dog kan barnet eller den unge blive bedt om at tage sit
overtøj af.
En undersøgelse af den unges person, som
nævnt ovenfor, kan kun foretages, hvis der er bestemte grunde
til at antage, at barnet eller den unge er i besiddelse af
effekter, der betyder, at ordensbestemmelser ikke kan overholdes,
eller at sikkerhedshensyn ikke kan iagttages.
Den unge har ret til, inden undersøgelsen
foretages, at få oplyst grunden til, at undersøgelsen
iværksættes, medmindre særlige
omstændigheder taler imod dette.
Om § 123 a, stk. 3
Det foreslås, at undersøgelsen ikke
må gennemføres hvis det efter indgrebets formål
og den krænkelse og det ubehag, som indgrebet må
antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt
indgreb. Dette vil altid bero på en konkret vurdering i det
enkelte tilfælde.
Bestemmelsen indebærer en lovfæstelse
af proportionalitetsgrundsætningen, hvorefter det er en
forudsætning for undersøgelse af barnet eller den
unges person eller opholdsrum, at andre og lempeligere midler har
været forsøgt eller åbenbart vil være
tilstrækkelige.
Om § 123 a, stk. 4
Undersøgelsen af barnets eller den unges
opholdsrum og person skal foretages så skånsomt som
muligt. Det betyder, at undersøgelsen skal foretages
på en sådan måde, der i størst muligt
omfang er egnet til at formindske den unges oplevelse af at blive
krænket blandt andet ved at den pågældende
opfordres til selv at aflevere eventuelle effekter.
Om § 123 a, stk. 5
Undersøgelsen af, hvilke effekter barnet
eller den unge har i sin besiddelse på sin person, må
kun undtagelsesvis foretages og overværes af personer af
andet køn end den unge. Undersøgelsen skal ligeledes
bevidnes af personale af samme køn som den unge. Andre unge
må ikke være til stede under undersøgelsen.
Om § 123 a, stk. 6
Med lovforslaget foreslås det, at
institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, kan
træffe bestemmelse om tilbageholdelse af effekter, der findes
i den unges besiddelse, hvis det skønnes
påkrævet af ordens- eller sikkerhedsmæssige
hensyn.
Hvis genstande tilbageholdes, skal den sikrede
afdeling udfærdige en liste over de genstande, der
tilbageholdes. Den unge skal orienteres om tilbageholdelsen og have
udleveret en kopi af listen.
Hvis en genstand tilhører den sikrede
afdeling, kan den umiddelbart inddrages.
Om § 123 a, stk. 7
I bekendtgørelse om magtanvendelse over
for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet
fastsætter socialministeren regler om gennemførelsen
af undersøgelser af barnets eller den unges opholdsrum og
person i de sikrede afdelinger. Det vil blandt andet indbefatte
regler, om at lade den unge overvære undersøgelsen af
den unges opholdsrum eller efter undersøgelsen give den unge
tilbud om at få gennemgået undersøgelsen og dens
resultat, med mindre særlige omstændigheder taler imod
dette. Tilbud om at få gennemgået undersøgelsen
skal gives til den unge straks. Tilbuddet kan eventuelt gives
skriftligt samtidig med en orientering om, at undersøgelsen
har fundet sted. Det bemærkes, at den sikrede afdeling
på baggrund af forholdene i det konkrete tilfælde,
herunder også på baggrund af personalemæssige
forhold, kan afgøre, om den unge skal overvære
undersøgelsen, eller om der skal gives tilbud om
efterfølgende gennemgang af undersøgelsen. De to
muligheder er således sidestillede.
Dernæst vil der blive fastsat reglerne om,
at der altid skal deltage mindst to ansatte ved
undersøgelsen af den unges opholdsrum. Hvis særlige
omstændigheder gør det nødvendigt, kan en
undersøgelse dog gennemføres af en enkelt ansat.
Endvidere vil reglerne omfatte retningslinier
hvorledes institutionens leder eller dennes stedfortræder
skal forholde sig i de tilfælde, hvor der foretages en
undersøgelse af barnet eller den unges opholdsrum eller
person. Institutionens leder eller dennes stedfortræder skal
i disse tilfælde indenfor 24 timer blandt andet registrere
tidspunktet for indgrebet, indgrebets art og begrundelse for
indgrebet på et indberetningsskema udarbejdet til dette
formål. Institutionens leder skal straks sende
indberetningsskemaet til opholdskommunen.
Barnet eller den unge, der har været
involveret i episoden, der udløste undersøgelsen af
barnets eller den unges opholdsrum eller person, skal gøres
bekendt med indberetningen og have lejlighed til at ledsage denne
med sin egen redegørelse for episoden.
Til nr. 6
Efter § 140 i lov om social service skal
kommunen udarbejde en handleplan, som skal forholde sig til den
unges 1) udvikling og adfærd, 2) familieforhold, 3)
skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritid og venskaber og 6)
andre relevante forhold. Specielt for unge, idømt en
ungdomssanktion, som omfatter et 2-årigt struktureret
socialpædagogiske behandlingsforløb, skal handleplanen
indeholde en konkret plan for, hvordan de unge i løbet af
ungdomssanktionen og senest ved afslutningen af fase 3 kommer i
gang med en uddannelse eller i beskæftigelse. Handleplanen
skal tillige opstille mål og delmål for, hvordan disse
mål nås. Kravet om at handleplanen for unge,
idømt en ungdomssanktion, skal forholde sig til uddannelse
og beskæftigelse, erstatter ikke de eksisterende krav til
handleplanen jf. § 140, stk. 5, men supplerer disse. Det skal
af handleplanen fremgå, hvordan man i de enkelte faser
arbejder hen mod at forbedre den unges faglige og praktiske
forudsætninger, således at den unge kan forbedre sine
grundlæggende faglige og sproglige færdigheder,
forberede sig på eller gå i gang med en
ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse.
Det forudsættes, at kommunen i samarbejde
med Ungdommens Uddannelsesvejledning afdækker den unges
uddannelses- eller beskæftigelsessituation.
Ungdommens Uddannelsesvejledning er i dag
forpligtet til gennem opsøgende aktiviteter at tilbyde
vejledning til unge under 19 år med bopæl i kommunen,
når de ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-,
uddannelses- eller beskæftigelsessituation.
Til § 2
Til stk. 1
Loven træder i kraft den 1. august
2007.
Til stk. 2
Der laves en overgangsordning, således at
§ 54 a i lov om social service, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, finder anvendelse for unge, der har mere end 3
måneder tilbage at afsone på tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Dette foreslås for at sikre en forbedring
for unge, der er i gang med at afsone en ungdomssanktion,
således at de også får tilknyttet en koordinator,
der kan støtte dem i forbindelse med afslutningen af
ungdomssanktionen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, § 15
i lov nr. 1587 af 20. december 2006 og § 101 i lov nr. 90 af
31. januar 2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 54
indsættes: » § 54 a.
Kommunalbestyrelsen skal tilknytte en koordinator til unge, der er
idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a.
Koordinatoren skal være tilknyttet gennem hele
forløbet og være den unges rådgiver, sikre
sammenhængen i faserne og afholde møder med den unge,
forældrene og andre relevante parter med henblik på at
fastholde de målsætninger, der er fastlagt i
handleplanen, jf. § 140.« |
| | |
Ophør af foranstaltninger § 68.
Foranstaltninger efter §§ 52, 56, 58 og 60 skal
ophøre, når formålet er nået, når de
ikke længere opfylder deres formål under hensyn til
barnets eller den unges særlige behov, eller når den
unge fylder 18 år. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om hjemgivelse, uanset om barnet
eller den unge er anbragt uden for hjemmet efter § 52,
stk. 3, nr. 8, § 58 eller § 60, jf. dog stk. 3.
Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter
§ 58, skal kommunalbestyrelsen umiddelbart orientere
børn og unge-udvalget herom. Hvis kommunalbestyrelsen ikke
kan imødekomme en begæring om hjemgivelse,
forelægges sagen til afgørelse i børn og
unge-udvalget, jf. § 58. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen har
ikke pligt til at behandle en begæring om hjemgivelse efter
stk. 2 i den periode, hvor en sag er under behandling i
Ankestyrelsen eller ved landsretten. Stk. 4. Forud for hjemgivelse skal
kommunalbestyrelsen revidere handleplanen, jf. § 140, og
angive den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i den
unges opholdskommune skal senest 6 måneder forud for
ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år
træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for
foranstaltninger efter § 76. Kommunalbestyrelsen skal
samtidig i samarbejde med den unge revidere handleplanen og
herunder tage stilling til den unges videre forløb med
hensyn til uddannelse og beskæftigelse samt øvrige
relevante forhold. | | 2. I § 68, stk.
4 , indsættes som 2. pkt.: »I forbindelse med en sanktion efter
straffelovens § 74 a skal revisionen særligt
vedrøre, hvordan målene om uddannelse eller
beskæftigelse nås.« |
| | |
§ 70.
Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, at der er
iværksat en foranstaltning over for barnet eller den unge,
vurdere, om indsatsen skal ændres, og om handleplanen, jf.
§ 140, skal revideres. Kommunalbestyrelsen skal herefter
med højst 12 måneders mellemrum foretage en
sådan vurdering. Ved anbringelse uden for hjemmet skal
vurderingen ske på baggrund af det løbende tilsyn med
barnet eller den unge på anbringelsesstedet, jf.
§ 148, stk. 1, og efter kontakt med
forældremyndighedsindehaveren. Vurderingen skal omfatte
såvel de dele af handleplanen og indsatsen, som retter sig
mod barnet eller den unge, som de dele, der omhandler indsatsen
over for familien. Afgørelse om revision af handleplanen
træffes så vidt muligt med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år. Stk. 2. Er der udarbejdet en
særskilt plan for støtten til forældrene efter
§ 140, stk. 7, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at
revidere denne plan, når der er behov for det.
Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, at barnet
eller den unge har fået ophold uden for hjemmet, tilbyde en
revision af planen. Kommunalbestyrelsen skal herefter med
højst 12 måneders mellemrum foretage en vurdering af,
om der er behov for at tilbyde en revision af planen. | | 3. I § 70
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: » Stk. 2. For unge, der er
idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal
vurdering og revision af handleplan og indsats særligt
vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse
eller beskæftigelse. Det skal senest i forbindelse med den
første vurdering konkretiseres, hvordan de overordnede
mål om uddannelse og beskæftigelse nås i
løbet af sanktionen.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. 4. I § 70, stk.
2, der bliver stk. 3, ændres »§ 140, stk.
7,« til: »§ 140, stk. 8,«. |
| | |
| | 5. Efter § 123
indsættes før overskriften » Voksne
«: » § 123 a. En
sikret afdeling kan undersøge, hvilke effekter et barn eller
en ung, der er anbragt i afdelingen har i sin besiddelse i sit
opholdsrum, hvis en sådan undersøgelse er
nødvendig for at sikre, at ordensbestemmelser overholdes
eller sikkerhedshensyn iagttages, 1) når barnet eller den unge anbringes
på en sikret afdeling, 2) før og efter besøg og 3) før og efter fravær fra den
sikrede afdeling. Stk. 2. Institutionens leder eller
den, der bemyndiges dertil, kan træffe bestemmelse om at
foretage en undersøgelse af barnets eller den unges person
eller opholdsrum, hvis der er bestemte grunde til at antage, at
barnet eller den unge er i besiddelse af effekter, hvor besiddelsen
medfører, at ordensbestemmelser ikke kan overholdes, eller
at sikkerhedshensyn ikke kan iagttages. Stk. 3. Undersøgelse af,
hvilke effekter barnet eller den unge har i sin besiddelse i sit
opholdsrum eller på sin person, må ikke
gennemføres, hvis det efter indgrebets formål og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb. Stk. 4. Undersøgelse skal
foretages så skånsomt, som omstændighederne
tillader. Stk. 5. Undersøgelse af,
hvilke effekter barnet eller den unge har i sin besiddelse på
sin person, må kun undtagelsesvis foretages og
overværes af personer af andet køn end den unge. Stk. 6. Institutionens leder eller
den, der bemyndiges dertil, kan træffe bestemmelse om
tilbageholdelse af effekter, der findes i barnets eller den unges
besiddelse, hvis det skønnes påkrævet af ordens-
eller sikkerhedsmæssige hensyn. Stk. 7. Socialministeren
fastsætter i en bekendtgørelse regler om
gennemførelsen af undersøgelser af barnets eller den
unges person eller opholdsrum i sikrede afdelinger.« |
| | |
Handleplaner § 140.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan, inden der
træffes afgørelse om foranstaltninger efter
§ 52, § 58 eller § 76. Betyder
hensynet til barnet eller den unge, at man ikke kan afvente
udarbejdelsen af en handleplan, er en kortfattet angivelse af
formålet med foranstaltningen tilstrækkelig. Det
påhviler da kommunalbestyrelsen snarest muligt og senest
inden 4 måneder at opstille en handleplan. Stk. 2. For unge under 18 år
med et behandlingskrævende stofmisbrug skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for den behandling, der
skal iværksættes, og for den nødvendige
støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde
med den unge og dennes familie. Stk. 3. For unge under 18 år,
der har begået voldskriminalitet eller anden alvorlig
kriminalitet, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for
en indsats, der kan modvirke yderligere kriminalitet og yde den
nødvendige støtte til den unge. Handleplanen
udarbejdes i samarbejde med den unge og dennes familie. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal
udarbejde en foreløbig handleplan, jf. stk. 3, senest 7 dage
efter, at kommunen har modtaget dokumentation fra politiet om den
begåede kriminalitet. Stk. 5. En handleplan skal angive
formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er
nødvendig for at opnå formålet. Handleplanen
skal bygge på de undersøgelser, der er
gennemført, jf. § 50, og opstille mål og
delmål i forhold til barnets eller den unges 1) udvikling og adfærd, 2) familieforhold, 3) skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritid og venskaber og 6) andre relevante forhold. Stk. 6. En handleplan skal
endvidere angive indsatsens forventede varighed. I sager om
anbringelse uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3,
nr. 8, og § 58, skal en handleplan tillige angive,
hvilke former for støtte der selvstændigt skal
iværksættes over for familien i forbindelse med, at
barnet eller den unge opholder sig uden for hjemmet, og i tiden
efter barnets eller den unges hjemgivelse. Stk. 7. Kommunalbestyrelsen skal
tilbyde forældrene at udarbejde en særskilt plan for
støtten til forældrene i forbindelse med en
anbringelse uden for hjemmet. | | 6. I § 140
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke: » Stk. 7. For unge, der er
idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal
handleplanen indeholde en konkret plan for, hvordan den unge
snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen
påbegynder en uddannelse eller kommer i
beskæftigelse.« Stk. 7 bliver herefter stk. 8. |