L 179 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af universitetsloven. (Vejledning af studerende og afleveringsfrist
for speciale).
Fremsat den 14. marts 2007 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven
(Vejledning af studerende o g
afleveringsfrist for speciale)
§ 1
I lov om universiteter
(universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 21.
marts 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 544 af 8.
juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 9 indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Universitetet har pligt
til at give studerende, der er blevet forsinket i forhold til den
normerede studietid, særlig vejledning med henblik på,
at de fortsætter deres uddannelse.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte
regler om vejledning efter stk. 1. Ministeren fastsætter
endvidere regler om, hvornår universitetet skal tilbyde
vejledning efter stk. 2, og om omfanget heraf.«
2. I § 18, stk. 5,
indsættes som 2.
pkt.:
»Studielederen godkender opgaveformulering og
afleveringstidspunkt for kandidatspecialet samt i tilknytning
hertil en plan for vejledningen af den studerende.«
§ 2
Stk. 1. § 1, nr.
1, træder i kraft den 1. februar 2008.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. september 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på aftalen af 20. juni 2006 mellem
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden
(velfærdsaftalen) og aftalen af 2. november 2006 om
udmøntning af globaliseringspuljen (opfølgning
på velfærdsaftalen).
Som en del af velfærdsaftalen er det
målet, at flere studerende gennemfører deres
universitetsuddannelse på normeret tid, og at færre
studerende afbryder uddannelsen uden at gennemføre den.
Aftaleparterne er enige om, at indretningen
af universitetsuddannelserne skal understøtte dette
mål. Flere unge vil hurtigere kunne gennemføre en
universitetsuddannelse, hvis der er en tættere
sammenhæng mellem den løbende undervisning og eksamen,
og hvis der på kandidatuddannelserne stilles bindende
tidsbegrænsning for de studerendes specialeskrivning.
Universiteterne har tilkendegivet, at de er
enige i målet, men finder, at tilrettelæggelse af
undervisning og eksamen er et område, som bedst reguleres af
det enkelte universitet, idet der er faglige forskelle og faglige
begrundelser for differentieret organisering af
studieforløbene på de forskellige uddannelser.
På denne baggrund er aftaleparterne enige med universiteterne
i, at der ikke er behov for at fastsætte centrale regler om
mere overskuelig semesterstruktur og en tættere kobling af
undervisning og eksamen. Der skal dog være mulighed for
hurtigere omprøve end i dag, hvilket ministeren vil
fastsætte administrativt.
Studerende, der ikke består en
prøve efter afslutning af et undervisningsforløb,
skal have mulighed for at gå prøven om i samme
eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Ministeren vil fastsætte regler herom i medfør af den
gældende bestemmelse i universitetslovens § 8,
stk. 1, herunder at universitetet i studieordningen
fastsætter nærmere regler for såvel prøven
som omprøven. Det er forventningen, at de regler, som
ministeren vil fastsætte, vil få virkning fra 1.
september 2007.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at
halvdelen af de studerende, der fuldførte et bachelor- og
kandidatforløb i 2004, var mere end 6 år om dette
uddannelsesforløb, selv om det samlet er normeret til 5
år (3-årig bacheloruddannelse og 2-årig
kandidatuddannelse).
Det foreslås derfor, at der på
kandidatuddannelserne skal stilles bindende tidsbegrænsning
for de studerendes specialeskrivning.
På langt de fleste kandidatuddannelser
er specialet på 30 ECTS-point, svarende til et halvt
års heltidsstudier. På mange uddannelser er det
imidlertid normalt at bruge længere tid, fordi der stilles
for høje krav og forventninger til specialets omfang. Det er
vurderingen, at bindende tidsbegrænsning til
specialeskrivningen vil medføre, at de krav, universiteterne
fremover vil stille til specialet, vil sikre, at flere specialer
kan udarbejdes på den normerede tid. Kandidatspecialet skal
dokumentere færdigheder i at anvende videnskabelige teorier
og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne, jf.
uddannelsesbekendtgørelsen. Med forslaget er det ikke tanken
at slække på de faglige og indholdsmæssige krav
til specialet.
Aftaleparterne er endvidere enige om, at
universiteterne også skal sætte større fokus
på at understøtte de studerendes studieforløb i
form af øget studievejledning og bedre
studietilrettelæggelse.
Det er vurderingen, at en øget
studievejledning kan bidrage til at sænke frafaldet og
forsinkelserne på universitetsuddannelserne. Det
foreslås derfor, at universiteterne generelt giver en
studievejledning, der i højere grad tager sigte på at
afhjælpe og finde løsninger på de studerendes
studiemæssige problemer, og at universiteterne forpligtes til
at udøve en særlig indsats i forhold til studerende,
der er blevet forsinket i forhold til den normerede studietid.
Aftaleparterne er også enige om, at
pædagogikken og undervisningsformerne på
universiteterne skal gøres endnu bedre. Det er derfor
vigtigt, at det pædagogiske niveau hos
universitetslærerne sikres gennem løbende
pædagogisk udvikling. Universiteterne skal derfor sætte
fokus på god undervisning og igangsætte en indsats for
styrket pædagogisk efteruddannelse af
universitetslærere. Universiteterne fastlægger og
gennemfører selv den pædagogiske
efteruddannelsesindsats.
Aftaleparterne er herudover enige om, at der
skal afsættes midler til de initiativer, der skal medvirke
til at sikre, at de studerende kommer hurtigere gennem
uddannelserne. D er afsættes således 69 mio. kr. i
2007, 61 mio. kr. i 2008 og 75 mio. kr. i 2009 til at styrke
kvaliteten af undervisningen, herunder udvikling af nye
undervisningsformer, øget studievejledning samt
efteruddannelse af underviserne på universiteterne.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Indretning af
universitetsuddannelserne skal understøtte de studerendes
muligheder for hurtigere studiegennemførelse
Med lovforslaget foreslås, at
universitetsuddannelserne i højere grad indrettes
sådan, at de understøtter de studerendes muligheder
for at gennemføre på normeret tid.
Universiteterne får pligt til at
sætte bindende tidsbegrænsning for de
kandidatstuderendes specialeskrivning. I tilknytning hertil skal
universiteterne sikre, at de reelle krav og forventninger, der er
knyttet til specialet på en uddannelse, muliggør, at
flere kan afslutte specialet på den normerede tid. Samtidig
skal universiteterne sikre, at der i tilstrækkeligt omfang
stilles vejledning til rådighed for den enkelte
specialestuderende.
For at skabe ensartede rammer for de
studerendes specialeskrivning får studielederen til opgave at
godkende opgaveformuleringen og afleveringstidspunktet for
kandidatspecialet samt i tilknytning hertil en plan for
vejledningen af den studerende.
Det er tanken, at ministeren vil
fastsætte nærmere regler om tidsbegrænsning for
kandidatspecialet i medfør af den gældende bestemmelse
i universitetslovens § 8, stk. 1, blandt andet
således at specialet skal påbegyndes og afleveres inden
for den tidsramme, der i studieordningen for den enkelte uddannelse
er fastsat for specialets omfang. Et speciale er på 30
ECTS-point og kan, hvis det er af eksperimentel karakter,
være på op til 60 ECTS-point, jf. de gældende
regler herom i uddannelsesbekendtgørelsen.
2.2. Universiteterne skal
understøtte de studerendes muligheder for hurtigere
studiegennemførelse
Med lovforslaget præciseres og
skærpes universiteternes pligt til at sætte
større fokus på vejledningen af studerende, herunder
at understøtte deres studieforløb.
Universiteterne får pligt til at give
særlig vejledning til de studerende, der er forsinket i
forhold til den normerede studietid, med henblik på, at de
fortsætter og gennemfører deres uddannelse.
Det er tanken, at ministeren vil
udmønte forslaget således, at universiteterne
forpligtes til at følge op i forhold til studerende, der er
mere end seks måneder forsinket på uddannelsen, fx ved
tilbud om en samtale. Når den studerende er mere end 12
måneder forsinket på uddannelsen, skal universitetet
rette direkte henvendelse til den studerende med henblik på
tilbud om en personlig samtale.
Endvidere skal studievejledningen på
universiteterne styrkes generelt. Universiteterne skal sikre bedre
kvalitet i den samlede vejledningsindsats til gavn for kvaliteten
og de studerende, og universiteterne skal i deres strategi for,
hvordan de vil nedbringe frafald og forsinkelser på
studierne, beskrive omfanget af studievejledningen. En styrket
studievejledning skal være mere opsøgende i forhold
til studerende med særlige behov med henblik på at
afhjælpe og finde løsninger på de studerendes
studiemæssige problemer. Indholdet i studievejledningen skal
være koncentreret om effektiv studietilrettelæggelse,
Statens Uddannelsesstøtte, valg af kurser, fag m.m. og
disses sammenhæng til job- og beskæftigelsesmuligheder,
samt vejledningen ved overgangen til arbejdsmarkedet, fx ved at
etablere karrierecentre.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Forslaget har økonomiske konsekvenser
for staten i form af merudgifter, idet der afsættes 69 mio.
kr. i 2007, 61 mio. kr. i 2008 og 75 mio. kr. i 2009 til at styrke
kvaliteten af undervisningen, herunder udvikling af nye
undervisningsformer, øget studievejledning samt
efteruddannelse af underviserne på universiteterne. Midlerne
udmøntes forholdsmæssigt mellem universiteterne
på baggrund af deres uddannelsesbevillinger, og der opstilles
mål for initiativerne i udviklingskontrakterne. Lovforslaget
har ikke økonomiske konsekvenser for kommuner og
regioner.
4. Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for staten, men har dog administrative konsekvenser
for universiteterne, som blandt andet skal tilbyde hurtigere
omprøve i forhold til i dag. Herudover skal universiteterne
give øget studievejledning samt sikre efteruddannelse til
universiteternes undervisere. Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har positive konsekvenser for de
studerendes muligheder for at gennemføre uddannelsen
på normeret tid og for ikke at afbryde studierne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Høringsliste
Lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende universiteter, myndigheder og
organisationer: Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Roskilde Universitetscenter, Aalborg
Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Handelshøjskolen
i København, Danmarks Pædagogiske Universitet,
IT-Universitetet i København, Finansministeriet,
Kulturministeriet, Undervisningsministeriet, Danmarks
Evalueringsinstitut, SU-styrelsen, Akademikernes
Centralorganisation, Danske Studerendes Fællesråd,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Foreningen af Universitets- og
Handelshøjskolestuderende og Rektorkollegiet.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget medfører en merudgift for
staten på 69 mio. kr. i 2007, 61 mio. kr. i 2008 og 75 mio.
kr. i 2009 til styrkelse af kvaliteten af universitetsuddannelserne
(hurtigere omprøve, styrket studievejledning og
efteruddannelse). |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Forslaget understøtter de studerendes
muligheder for at gennemføre uddannelsen på normeret
tid og for ikke at afbryde studierne. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Til § 9,
stk. 2
Med bestemmelsen får universitetet nye
forpligtelser over for studerende, som er forsinkede i forhold til
det normerede uddannelsesforløb. Den styrkede vejledning
skal bidrage til, at studerende på de ordinære
heltidsuddannelser, bachelor- og kandidatuddannelser,
fortsætter og gennemfører deres uddannelse.
Ministeren vil i medfør af forslaget
til ny § 9, stk. 3, fastsætte nærmere
regler om den pligtmæssige vejledning.
Til § 9,
stk. 3
Ministerens bemyndigelse tænkes
udmøntet sådan, at det er universitetets ansvar at
sikre, at der følges op over for studerende, der er mere end
seks måneder forsinket på uddannelsen, fx ved et tilbud
om en samtale eller andre individuelle eller kollektive tiltag, der
tager sigte på at afhjælpe og finde løsninger
på den studerendes studiemæssige problemer.
Vejledningstilbuddenes form kan variere og dække over
vejledningssamtale, trykt informationsmateriale/skriftlige
materialer, information og vejledning på internettet,
møder og arrangementer.
Ministerens bemyndigelse tænkes
også udmøntet sådan, at universitetet får
pligt til at rette direkte henvendelse til den studerende, hvis
denne er mere end 12 måneder forsinket i sit
uddannelsesforløb, med henblik på tilbud om en
personlig samtale. Der er alene tale om et tilbud til den
studerende, hvilket vil sige, at den studerende har krav på
at få en samtale med universitetet, men ikke pligt til at
modtage denne. Vejledningssamtalen skal fx give den studerende
mulighed for at få hjælp til at lave et struktureret
studieforløb, at få udarbejdet en handlingsplan for
det videre studieforløb eller at få talt om eventuelle
problemer af både faglig og personlig karakter.
Det er kun tanken, at universitetet skal
følge særligt op over for studerende, hvis forsinkelse
i forhold til den normerede studietid kan siges at være
forbundet med en risiko for, at den studerende afbryder
uddannelsen. Det er i forlængelse heraf tanken, at ministeren
vil fastsætte nærmere regler for, hvad der skal
medregnes som forsinkelse, og ministeren kan således
bestemme, at fx bevilget orlov, herunder som følge af
barsel, adoption, indkaldelse til værnepligtstjeneste eller
udsendelse som led i forsvarets internationale operationer m.v.,
ikke medregnes.
Ministeren vil endvidere tage højde
for, at reglerne skal være enkle og lette at administrere for
universiteterne, og det er derfor også tanken at udstede
reglerne efter drøftelse med universiteterne og de
studerende.
Til nr. 2
Efter bestemmelsen er det studielederens
opgave at godkende opgaveformulering og fastsætte
afleveringstidspunktet for kandidatspecialet samt i tilknytning
hertil en plan for vejledningen af den studerende.
I medfør af den gældende
bestemmelse i universitetslovens § 8, stk. 1, vil
ministeren fastsætte nærmere regler om
tidsbegrænsningen for kandidatspecialet, herunder
afleveringsfrister, og studielederens opgaver i forbindelse
hermed.
Ministeren påtænker at
fastsætte regler om, at specialet skal påbegyndes og
afleveres inden for den tidsramme, der i studieordningen for den
enkelte uddannelse er fastsat for specialets omfang. Specialet
påbegyndes på det tidspunkt, hvor universitetet
(studielederen) har godkendt opgaveformuleringen.
Ministeren påtænker endvidere at
fastsætte regler om, at den studerende har brugt et
eksamensforsøg, hvis specialet ikke afleveres inden for den
af universitetet fastsatte tidsfrist. Den studerende skal ikke
starte forfra på et nyt speciale, men får andet
eksamensforsøg i form af, at universitetet godkender en ny
opgaveformulering, der skal ligge inden for samme emneområde,
og fastsætter en ny afleveringsfrist på tre
måneder. Hvis den studerende ikke overholder den nye frist,
kan den studerende få et tredje eksamensforsøg efter
de samme regler, som gælder for andet forsøg.
Ministeren vil tillige fastsætte regler
om, at universitetet kan dispensere fra de fastsatte
afleveringsfrister i de tilfælde, hvor der foreligger
usædvanlige forhold, fx dokumenteret sygdom eller
lignende.
Efter de gældende regler i
eksamensbekendtgørelsen har den studerende højst tre
eksamensforsøg til at bestå en prøve, men
universitetet kan dog tillade et fjerde og femte
eksamensforsøg, hvis der foreligger usædvanlige
forhold. Universitetet bringer indskrivningen til ophør,
når den studerende er afskåret fra at fortsætte
uddannelsen som følge af, at den pågældende har
opbrugt sine eksamensforsøg.
Det er universitetets ansvar at sikre, at der
i tilstrækkeligt omfang stilles vejledning til rådighed
for den enkelte specialestuderende også i de tilfælde,
hvor den studerende får en ny opgaveformulering ved andet og
tredje eksamensforsøg. Det er også universitetets
ansvar at sikre, at den nye opgaveformulering ligger inden for
samme emneområde, således at den studerende kan anvende
viden og indsigt i emnet, som er erhvervet i løbet af
første eksamensforsøg.
Til § 2
Til stk. 1
Af hensyn til universiteternes
planlægning foreslås det, at bestemmelsen træder
i kraft den 1. februar 2008. Universitetet får således
først pligt til at give særlig vejledning til
studerende, der er blevet forsinket i forhold til den normerede
studietid, fra den 1. februar 2008. Forinden vil ministeren
fastsætte regler herom.
Til stk. 2
Det foreslås, at bestemmelsen
træder i kraft den 1. september 2007. Studielederen skal
således godkende opgaveformulering og afleveringstidspunkt
for kandidatspecialet samt i tilknytning hertil en plan for
specialevejledningen for specialer, hvis opgaveformulering
godkendes efter denne dato. Forinden vil ministeren fastsætte
regler om afleveringstidspunktet i medfør af
universitetslovens § 8, stk. 1, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Det forudsættes, at disse regler fastsættes
således, at de kun finder anvendelse for
kandidatspecialer, hvor opgaveformuleringen godkendes af
universitetet efter den 1. september 2007.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om universiteter
(universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 21.
marts 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 544 af 8. juni
2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 9.
Universitetet tilbyder studerende vejledning under
uddannelsesforløb om uddannelsen og efterfølgende
beskæftigelsesmuligheder. | | |
| | 1. I § 9 indsættes som
stk. 2 og 3: |
| | » Stk. 2. Universitetet har
pligt til at give studerende, der er blevet forsinket i forhold til
den normerede studietid, særlig vejledning med henblik
på, at de fortsætter deres uddannelse. |
| | Stk. 3. Ministeren kan fastsætte
regler om vejledning efter stk. 1. Ministeren fastsætter
endvidere regler om, hvornår universitetet skal tilbyde
vejledning efter stk. 2, og om omfanget heraf.« |
| | |
§ 18.
€ | | |
€ | | |
Stk. 5. Studielederen har til opgave i
samarbejde med studienævnet at forestå den praktiske
tilrettelæggelse af undervisning og af prøver og anden
bedømmelse, der indgår i eksamen. | | |
| | 2. I § 18, stk. 5,
indsættes som 2.
pkt.: |
| | »Studielederen godkender opgaveformulering og
afleveringstidspunkt for kandidatspecialet samt i tilknytning
hertil en plan for vejledningen af den studerende.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. § 1, nr. 1,
træder i kraft den 1. februar 2008. |
| | Stk. 2. § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. september 2007. |