L 174 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af arkivlov. (Udvidet tilgængelighed).
Fremsat den 1. marts 2007 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af arkivlov
(Udvidet tilgængelighed)
§ 1
I arkivloven, jf. lov nr. 1050 af 17.
december 2002, som ændret ved § 1 i lov nr. 563 af
24. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 22, stk. 1,
ændres »§§ 23-28« til:
»§§ 23-25, 27 og 28«.
2. I § 22, stk. 2,
ændres »§§ 23-27« til:
»§§ 23-25 og 27«.
3.§ 24 affattes
således:
» § 24.
Arkivenheder, som omfatter sager inden for strafferetsplejen, er
tilgængelige, når de er 20 år gamle, jf. dog
§ 23. For sådanne arkivenheder, som er yngre end 50
år, meddeler rigsarkivaren eller den, der af rigsarkivaren
bemyndiges hertil, efter indhentet samtykke fra den afleverende
myndighed, tilladelse til arkivadgang. I tilfælde, hvor det
er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn kan
den afleverende myndighed konkret beslutte at nægte samtykke
til arkivadgang.«
4.§ 26 ophæves.
5. I § 27, stk. 1,
ændres »§§ 22, 25 og 26« til:
»§§ 22, 24 og 25«.
6. I § 28 indsættes
som stk. 3:
» Stk. 3. Rigsarkivaren kan
træffe bestemmelse om begrænsning i adgangen til
arkivalier, der er yngre end 100 år, hvis ganske
særlige forhold gør sig gældende.«
7. I § 29 ændres
»§§ 22-26« til:
»§§ 22-25«.
8. I § 33, nr. 2,
ændres »§§ 24-26 og 28« til:
»§ 25«.
9. I § 37 ændres
»§§ 33-35« til:
»§§ 24 og 33-35«.
10. I § 53 indsættes
som stk. 2:
» Stk. 2. Kgl. reskript af 13.
marts 1750 og kgl. reskript af 6. januar 1764
ophæves.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Loven kan med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger, ved kongelig anordning
sættes i kraft for sager, der er eller har været under
behandling af rigsmyndighederne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget er en opfølgning på
den lovovervågning, arkivlovens
tilgængelighedsbestemmelser har været genstand for i en
3-årig periode fra lovens ikrafttræden.
Arkivloven (lov nr. 1050 af 17. december
2002) trådte i kraft d. 1. juli 2003. Arkivloven
afløste lov nr. 337 af 14. maj 1992 om offentlige arkiver
m.v., som ændret ved lov nr. 421 af 10. juni 1997 og lov
nr.
445 af 31. maj 2000, jf.
lovbekendtgørelse nr. 740 af 17. juli 2000.
Baggrund for udvælgelse af arkivloven
til lovovervågning fremgår af bemærkningerne til
forslag til arkivlov (L 18 fremsat 2. oktober 2002), hvor det
anføres:
»Lovforslaget er omfattet af
regeringens lovovervågningsprogram. Kulturministeriet mener,
at tilgængelighedsområdet vil være egnet til
lovovervågning. Kulturministeriet vil efter en 3-årig
periode anmode Tilgængelighedsudvalget om en vurdering af, om
de politiske intentioner med loven er opfyldt.«
Kulturministeriet har tilrettelagt
lovovervågningen således, at Statens Arkiver og
herefter Tilgængelighedsudvalget har fået til opgave at
komme med et bidrag til lovovervågningen af arkivlovens
tilgængelighedsbestemmelser, herunder deres vurdering af om
arkivloven lever op til sin hensigt samt af eventuelle behov for
ændringer. Efterfølgende har Kulturministeriet udsendt
disse bidrag til en bredere høring blandt
repræsentanter for offentlige myndigheder, forskningen og
pressen.
Lovovervågningen har vist, at den
ordning, der blev tilvejebragt med arkivloven og den dertil
knyttede praksis, altovervejende opfattes som tilfredsstillende.
Målsætningen med arkivloven er at sikre størst
mulig åbenhed i adgangen til offentlige arkivalier uden
derved at prisgive relevante beskyttelseshensyn. Denne
målsætning synes i hovedtræk at være
opnået. Der er dog peget på enkelte punkter, hvor
ændring af tilgængelighedsbestemmelserne synes
hensigtsmæssig. Dette gælder således fx
bestemmelserne i §§ 24-26 samt § 33,
stk. 1, der fastsætter en obligatorisk og i praksis ofte
tidskrævende høringsprocedure som led i
afgørelsen af spørgsmål om dispensation fra
lovens tilgængelighedsfrister.
2. Gældende ret
Lov nr. 337 af 14. maj 1992 om offentlige
arkiver m.v. indeholdt som den første lov på
området en regulering af tilgængeligheden til statens
arkivalier. Den fastsatte en generel 30 års
tilgængelighedsfrist for offentlige arkivalier, der var
afleveret til Statens Arkiver. Det betød, at der efter 30
år var almindelig adgang til de pågældende
arkivalier. Fristen på 30 år kunne forlænges af
den afleverende myndighed, såfremt hensyn til statens
sikkerhed, rigets forsvar, udenrigspolitiske forhold m.v.
nødvendiggjorde en længere frist. Loven fastsatte en
tilgængelighedsfrist på 80 år for arkivenheder,
indeholdende oplysninger om enkeltpersoners private og
økonomiske forhold, for arkivenheder, der omfatter sager
inden for strafferetsplejen eller myndigheders brevveksling med
sagkyndige til brug i retssager, samt endelig for materiale, der
indsamles til brug for udarbejdelse af offentlig statistik.
Den gældende arkivlov €" lov nr.
1050 af 17. december 2002 €" trådte i kraft den 1. juli
2003. Loven er siden ændret ved lov nr. 563 af 24. juni 2005
om ændring af en række love på
kulturområdet
(Udmøntning af kommunalreformen på
kulturområdet), hvor der er gennemført
konsekvensændringer som følge af kommunalreformen.
Tilgængelighed til
offentlige arkiver
Med den gældende arkivlov blev alle
offentlige arkivalier underkastet samme
tilgængelighedsregler, uanset om arkivalierne er afleveret
til Statens Arkiver, til kommunale arkiver eller ikke er afleveret.
Når offentlige arkivalier er 20 år gamle, er de
omfattet af arkivlovens tilgængelighedsbestemmelser, uanset
hvor arkivalierne befinder sig.
Den gældende arkivlov fastsatte kortere
frister på en række områder. Således er
hovedreglen, at offentlige arkivalier er umiddelbart
tilgængelige, når de er 20 år gamle. Fra
hovedreglen findes en række undtagelser.
Længere, generelle frister end 20
år er fastsat i §§ 23-26. Efter
§ 23, stk. 1, er arkivenheder, der indeholder
oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske
forhold, tilgængelige efter 75 år. Samme tidsfrist
på 75 år gælder sager inden for
strafferetsplejen, jf. § 24. Denne frist omfatter
straffesager såvel mod fysiske som juridiske personer.
Særlige frister på 50 år gælder for
arkivenheder, der indeholder myndigheders brevveksling med
sagkyndige til brug i retssager m.v., jf. § 25, og for
arkivenheder, som omfatter materiale, der er tilvejebragt med
henblik på udarbejdelsen af offentlig statistik, jf.
§ 26.
Indtil de respektive
tilgængelighedsfristers udløb kan arkivalier, der er
yngre end det antal år, den pågældende frist
lyder på, kun benyttes efter særlig tilladelse.
Tilladelse til benyttelse af offentlige arkivalier, der er
afleveret til Statens Arkiver, meddeles af rigsarkivaren, jf.
arkivlovens § 31.
For arkivalier, der er omfattet af de
særlige tilgængelighedsfrister efter
§§ 24-26, gælder, at tilladelse til benyttelse
er betinget af den afleverende myndigheds samtykke, jf. arkivlovens
§ 33, stk. 1, nr. 2. Det samme gælder for
arkivalier, der er yngre end 20 år, og som er afleveret til
Statens Arkiver.
Arkivlovens § 27, stk. 1,
giver den afleverende myndighed mulighed for efter drøftelse
med det modtagende arkiv at fastsætte en længere
tilgængelighedsfrist end 20 år, jf. § 23,
stk. 1, eller 50 år, jf. §§ 25-26. De
frister, der fastsættes med hjemmel i § 27,
stk. 1, kan højst være 60 år. Findes det
nødvendigt at fastsætte længere frist end 60
år, kan sådanne længere frister fastsættes
af vedkommende minister eller kommunalbestyrelse/regionsråd
efter forhandling med kulturministeren, jf. § 27,
stk. 2-3.
Særligt om
ministerialbøger m.v.
Adgangen til folkekirkens og de anerkendte
trossamfunds ministerialbøger m.v. er tilgængelige
efter 50 år, jf. § 28. Et konkret tilfælde
har dog vist, at der kan være behov for at have hjemmel til
at aftale en længere frist i ganske særlige
tilfælde, hvor de arkivalier, der er omfattet af bestemmelsen
i § 28, indeholder oplysninger, hvortil fri adgang kan
indebære en sikkerhedsmæssig risiko for enkeltpersoner
eller grupper af personer. Der kan fx være tale om
oplysninger om religiøse, familiemæssige eller andre
private forhold.
Særligt om hemmeligt
fødende
Ved kgl. reskript af 13. marts 1750 og kgl.
reskript af 6. januar 1764 fastsattes, at oplysninger om
identiteten på såkaldt hemmeligt fødende €"
ugifte kvinder, der fødte på Det kgl.
Accouchementshus, senere Fødselsstiftelsen og Rigshospitalet
€" skulle hemmeligholdes for evigt. Adgangen til at
føde hemmeligt bortfaldt med børneloven af 1937, men
denne lov med senere ændringer fastholdt bestemmelserne for
fødsler, der havde fundet sted før lovens
ikrafttræden.
Efterkommere af hemmeligt fødende
kvinder har kunnet få udleveret de oplysninger, som findes om
deres slægtninge i direkte nedstigende linje i de
pågældende arkivalier, for så vidt fødslen
fandt sted for over 100 år siden, ligesom selve de
fødte børn har kunnet få de foreliggende
oplysninger om biologiske forfædre, der fremgår af
arkivalierne. Oplysningerne er udleveret enten af Rigshospitalets
kordegnekontor eller af Statens Arkiver, men selve arkivalierne har
ikke kunnet benyttes af publikum.
3. Kulturministeriets
overvejelser og forslag
Kulturministeriets konklusion på
lovovervågningen er, at arkivlovens
tilgængelighedsbestemmelser og administrationen heraf
generelt lever op til hensigten i arkivloven om at tilvejebringe
den størst mulige åbenhed i adgangen til at benytte
arkivalier uden derved at prisgive oplysninger, der for en kortere
eller længere periode fordrer fortrolighed.
Praksis med hensyn til behandling af
ansøgninger om adgang til ikke umiddelbart
tilgængelige arkivalier viser, at Statens Arkiver ved
rigsarkivaren evt. efter høring hos den relevante myndighed,
i vid udstrækning giver dispensation, og at kun relativt
få sager ender med et afslag.
Kulturministeriet finder derfor ikke grundlag
for at lave omfattende ændringer af lovens system og
funktionsområde, men ønsker at skabe endnu
større åbenhed og en mere hensigtsmæssig
administrativ ordning ved at nedsætte enkelte af de
særlige frister for tilgængelighed i
§§ 24 og 26.
Tilgængelighedsudvalget har i sin
udtalelse til lovovervågningen anbefalet, at fristen i
§ 24 ophæves. Statens Arkiver har i sin udtalelse
anbefalet, at fristen i § 24 nedsættes til 50
år. Kulturministeriet er enig i, at den nuværende frist
på 75 år kan nedsættes, men finder samtidig, at
hensyn til anklagemyndighedens, politiets og domstolenes virksomhed
samt til sigtede, vidner m.v. bør tages i betragtning.
Det betyder således, at den
særlige frist for sager inden for strafferetsplejen
(§ 24) nedsættes fra 75 til 20 år, dog
sådan at der skal indhentes samtykke hos den afleverende
myndighed, indtil arkivenhederne er 50 år gamle. Endvidere
foreslås ophævet fristen på 50 år for
arkivenheder, som omfatter materiale, der er tilvejebragt med
henblik på udarbejdelsen af offentlig statistik
(§ 26), således at det er den generelle
tilgængelighedsfrist på 20 år, der
gælder.
Det bemærkes i denne forbindelse, at
såfremt ovennævnte arkivenheder indeholder oplysninger
om enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold, vil
de pågældende arkivalier fortsat først
være umiddelbart tilgængelige efter 75 år, jf.
§ 23, stk. 1.
Baggrunden for, at Kulturministeriet
foreslår en præcisering af, at der i visse
tilfælde kan ske en begrænsning i adgangen til
ministerialbøger og lignende, jf. § 28, er, at der
i et enkelt konkret tilfælde har vist sig behov for at kunne
indføre en sådan begrænsning €" ved en
længere frist end 50 år €" på grund af
ganske særlige forhold vedrørende det aktuelle
trusselsbillede.
For så vidt angår regler for
hemmeligt fødende finder Kulturministeriet det
hensigtsmæssigt at foreslå de omkring 250 år
gamle bestemmelser ophævet, da de beskyttelseshensyn, som de
to kgl. reskripter skulle varetage, i dag må anses for at
være bortfaldet. Forslaget skal endvidere ses i lyset af den
store interesse, som slægtsforskere har i at få adgang
til arkivalierne efter de særlige institutioner for hemmeligt
fødende.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser m.v.
4.1 Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Nedsættelsen af nogle af de
særlige tilgængelighedsfrister, jf. den gældende
lovs §§ 24 og 26, vil betyde en forenkling i
forvaltningen i forbindelse med behandling og afgørelse af
ansøgninger om adgang til ikke umiddelbart
tilgængeligt arkivmateriale. Det skyldes, at det for flere
sagers vedkommende sammenlignet med i dag kun vil være en
myndighed €" Statens Arkiver €" der afgør
ansøgningerne, da der i færre sager skal indhentes
samtykke fra den relevante myndighed. Kulturministeriet vil, bl.a.
gennem rigsarkivarens årlige rapporter og
Tilgængelighedsudvalgets beretninger, følge
udviklingen på området.
4.2 Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Nedsættelsen af de særlige
tilgængelighedsfrister, jf. den gældende lovs
§§ 24 og 26, vil betyde en forenkling i
forvaltningen i forbindelse med behandling og afgørelse af
ansøgninger om adgang til ikke umiddelbart
tilgængeligt arkivmateriale. Det skyldes, at det oftere kun
vil være en myndighed €" Statens Arkiver €" der
afgør ansøgningerne, da der i færre sager skal
indhentes samtykke fra den relevante myndighed.
4.3 Økonomisk og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
4.4 Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
4.5 Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vil betyde, at flere arkivalier
efter 20 år vil være umiddelbart tilgængelige for
borgerne. Derudover vil lovforslaget betyde en mindre lettelse for
borgere, der søger adgang til ikke umiddelbart
tilgængelige arkivalier, da sagsbehandlingen for flere sagers
vedkommende vil kunne finde sted hos én myndighed, nemlig
Statens Arkiver, og sagsbehandlingstiden derved vil blive
kortere.
4.6 Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
5. Høring
En oversigt over de myndigheder og
organisationer, som lovforslaget har været sendt i
høring hos, findes i bilag 2.
6. Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Nedsættelsen af de særlige
tilgængelighedsfrister, jf. den gældende lovs
§§ 24 og 26, vil betyde en forenkling i
forvaltningen i forbindelse med behandling og afgørelse af
ansøgninger om adgang til ikke umiddelbart
tilgængeligt arkivmateriale. Det skyldes, at det oftere kun
vil være en myndighed €" Statens Arkiver €" der
afgør ansøgningerne, da der i færre sager skal
indhentes samtykke fra den relevante myndighed. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Lovforslaget vil betyde, at flere arkivalier
efter 20 år vil være umiddelbart tilgængelige for
borgerne. Derudover vil lovforslaget betyde en lettelse for
borgere, der søger adgang til ikke umiddelbart
tilgængelige arkivalier, da flere sager som hovedregel vil
kunne behandles hos én myndighed, nemlig Statens Arkiver, og
sagsbehandlingstiden derved vil blive kortere. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 22)
Ændringen er af redaktionel karakter
som konsekvens af nr. 4 i ændringsforslaget.
Til nr. 2 (§ 22)
Ændringen er af redaktionel karakter
som konsekvens af nr. 4 i ændringsforslaget.
Til nr. 3 (§ 24)
Den gældende bestemmelse i
§ 24 fastsætter en tilgængelighedsfrist
på 75 år for arkivenheder, der omfatter sager inden for
strafferetsplejen.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
bestemmelserne i § 31 og § 33, nr. 2. Den
sidstnævnte bestemmelse fastsætter, at tilladelse efter
§ 31 kræver samtykke fra den afleverende myndighed,
hvis en arkivenhed indeholder materiale af den karakter, der er
nævnt i §§ 24-26 og 28.
Ændringen af § 24 vil betyde,
at sager inden for strafferetsplejen som sådan vil være
tilgængelige efter 20 år. For så vidt angår
sager der er op til 50 år gamle forelægger
rigsarkivaren i samtlige tilfælde
adgangsspørgsmålet for den afleverende myndighed, der
bedømmer, om der er væsentlige hensyn, der gør,
at en anmodning om adgang må afslås. Væsentlige
hensyn, som kan begrunde et afslag, vil navnlig være:
€" beskyttelse af politiets og
anklagemyndighedens efterforskningsmetoder
€" beskyttelse af
vidner og forurettede
€" beskyttelse af kilder og meddelere
€" hensynet til fortsat verserende
sager
€" hensynet til samarbejdet med andre
landes myndigheder
I praksis vil langt hovedparten af sager
omfattet af § 24 indeholde oplysninger om enkeltpersoners
private forhold, og vil derfor tillige blive behandlet efter
§ 23, stk. 1. Forholdet er således det, at der
for sager inden for strafferetsplejen, der er under 50 år
gamle, kræves samtykke fra den afleverende myndighed,
også når de indeholder oplysninger om enkeltpersoners
private forhold, og dermed er omfattet af § 23. Anmodning
om adgang til sager, der er mellem 50 og 75 år gamle,
behandles og afgøres af rigsarkivaren alene.
Endvidere kan den afleverende myndighed
fastsætte en længere tilgængelighedsfrist efter
de gældende bestemmelser i §§ 23 og 27.
Til nr. 4 (§ 26)
Det foreslås, at bestemmelserne i
§ 26 ophæves.
§ 26 fastsætter en
tilgængelighedsfrist på 50 år for arkivenheder,
der indeholder materiale som danner grundlag for offentlig
statistik. Kun i meget få tilfælde har der været
ansøgt om tilladelse til benyttelse af arkivalier, der er
omfattet af bestemmelsen. Kulturministeriet finder derfor ikke, at
fristen på 50 år har den store betydning i praksis,
hvorfor den foreslås ophævet. Det bemærkes, at
statistisk grundmateriale, der indeholder oplysninger om
enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold,
fortsat vil være omfattet af en 75 års
tilgængelighedsfrist efter § 23, stk. 1.
I den forbindelse bemærkes, at
bestemmelserne i persondatalovens § 10, stk. 2 og 3,
yder en særlig beskyttelse af personoplysninger, der
oprindeligt er indsamlet og behandlet udelukkende i statistisk
øjemed. Senere brug af sådanne oplysninger må
kun finde sted i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Ophævelsen af den særlige tilgængelighedsfrist
på 50 år for statistisk grundmateriale vil ikke
være til hinder for, at den ovennævnte beskyttelse af
personoplysninger, som er indsamlet og behandlet udelukkende i
statistisk øjemed, vil kunne varetages.
Til nr. 5 (§ 27, stk. 1)
Ændringen er af redaktionel karakter
som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, hvorefter
§ 26 ophæves.
Til nr. 6 (§ 28)
Det foreslås, at rigsarkivaren
bemyndiges til at træffe bestemmelse om begrænsning i
adgangen til arkivalier, der er yngre end 100 år,
såfremt ganske særlige forhold gør sig
gældende. Det er således kun undtagelsesvis, at en
begrænsning kan finde sted.
Ganske særlige forhold kan
optræde, hvor de arkivalier, der er omfattet af bestemmelsen
i § 28, indeholder oplysninger, hvortil fri adgang kan
indebære en sikkerhedsmæssig risiko for enkeltpersoner
eller grupper af personer. Der kan fx være tale om
oplysninger om religiøse, familiemæssige eller andre
private forhold.
Til nr. 7 (§ 29)
Ændringen er af redaktionel karakter
som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, hvorefter
§ 26 ophæves.
Til nr. 8 (§ 33)
Ændringen er delvis af redaktionel
karakter som konsekvens af ændringsforslag nr. 4, hvorefter
§ 26 ophæves.
Derudover foreslås at ophæve
kravet om samtykke fra den afleverende myndighed til
imødekommelse af ansøgninger om arkivadgang
også for så vidt angår materiale, der er omfattet
af § 28.
Ændringsforslaget begrænser
således de tilfælde, hvor den afleverende myndigheds
samtykke efter denne bestemmelse kræves til
ansøgninger, der omhandler arkivmateriale, som er under 20
år gammelt eller er omfattet af særlige
tilgængelighedsfrister, der er fastsat i medfør af
§§ 25 og 27, eller som er omfattet af bestemmelserne
i §§ 34-35. Der opnås derved en administrativ
forenkling i behandlingen af ansøgninger om adgang til ikke
umiddelbart tilgængeligt arkivmateriale, hvilket giver en
hurtigere sagsbehandling for borgerne.
Til nr. 9 (§ 37)
Ændringen er en konsekvens af
ændringen i § 24, jf. ændringsforslag nr. 3,
sådan at der gælder de samme tidsfrister for
myndighederne i forbindelse med indhentning af samtykke.
Til nr. 10 (§ 53)
Det foreslås, at de særlige
bestemmelser i kgl. reskripter af 13. marts 1750 og 6. januar 1764
om oplysninger af såkaldt hemmeligt fødendes identitet
ophæves.
Ved kgl. reskript af 13. marts 1750
oprettedes såkaldte frie jordemoderhuse (accouchementshuse),
hvor fødende kvinder, som ikke ville være deres
besvangrelse bekendt eller ikke selv var i stand til at skaffe sig
hjælp, frit kunne blive betjent, uden at deres identitet blev
afsløret. Baggrunden for bestemmelserne om hemmeligholdelse
af mødrenes identitet var ønsket om at forebygge det
store antal fødsler i »dølgsmål«,
der ofte fulgtes af drab på barnet.
Hemmeligholdelsesprincippet
indskærpedes ved kgl. reskript af 6. januar 1764 og
videreførtes af Fødselsstiftelsen, oprettet 1756, og
Den kgl. Fødsels- og Plejestiftelse, oprettet 1787, der med
stor konsekvens opretholdt muligheden for at føde i
fuldstændig anonymitet. Ingen offentlige myndigheder eller
andre kunne få oplyst navnet på en fødende
kvinde. Stiftelsen påtog sig derudover at sætte
børnene i pleje uden udgift for mødrene.
Ved § 12 i lov nr. 130 af 27. maj
1908 blev det pålagt Stiftelsen selv at sikre sig oplysning
om de fødendes identitet. Det var forekommet, at kvinder,
der døde i barselsseng, ikke kunne identificeres. Ved lov
nr. 131 af 7. maj 1937, der trådte kraft 1. januar 1938,
bortfaldt adgangen til at føde hemmeligt på den
tidligere Fødselsstiftelse, nu Rigshospitalets
fødeafdelinger. Reglerne om hemmeligholdelse vedblev dog at
gælde for fødsler, der havde fundet sted før
lovens ikrafttræden, idet dog barnet eller dets værge
på forlangende kunne få bevis fra
Fødselsstiftelsen om, hvem moderen var, for så vidt
fødslen havde fundet sted efter 1. juli 1908.
Disse regler lempedes ved kgl. resolution af
27. februar 1939, hvorefter de særlige regler om
hemmeligholdelse af navnet på mødre, der havde
født på Den kgl. Fødselsstiftelse før 1.
januar 1938, ikke var til hinder for at meddele de foreliggende
oplysninger fra Fødselsstiftelsens protokoller til de deri
interesserede, når der var forløbet 100 år efter
den pågældende fødsel.
Ved de senere ændringer af
børneloven, jf. lov nr. 460 af 7. juni 2001 med senere
ændringer, er det som i 1937-loven fastsat, at for
børn, der er født før den
pågældende lovs ikrafttræden, gælder de
på barnets fødselstidspunkt gældende regler, jf.
§ 36, stk. 1-2, i den gældende
børnelov:
De hensyn, som reglerne om hemmeligholdelse
af oplysninger om de hemmeligt fødendes identitet skulle
varetage, må nu anses for bortfaldet. Det foreslås
på den baggrund og på baggrund af arkivlovgivningens
målsætning om størst mulig åbenhed i
adgangen til offentlige arkivalier, at de særlige, nu helt
uaktuelle bestemmelser ophæves. Arkivalier, der rummer
oplysninger om identiteten af såkaldt hemmeligt
fødende, vil derefter være tilgængelige efter
arkivlovens almindelige bestemmelser, dvs. omfattet af en
tilgængelighedsfrist på 75 år, jf. arkivlovens
§ 23, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås, at ændringsloven
træder i kraft 1. juli 2007.
Til § 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Loven kan med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger, ved kongelig anordning
sættes i kraft for sager, der er eller har været under
behandling af rigsmyndighederne.
Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i
§ 56 i den gældende lov.
Gældende lov er ikke sat i kraft
på Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I arkivloven, lov nr. 1050 af 17. december
2002 som ændret ved § 1 i lov nr. 563 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 22.
Arkivenheder, der er skabt eller tilvejebragt af den offentlige
forvaltning og domstolene, og som er afleveret til offentligt
arkiv, er tilgængeligt, når arkivenhederne er 20
år gamle, jf. dog §§ 23-28. | | 1. I § 22,
stk. 1, ændres
»§§ 23-28« til:
»§§ 23-25, 27 og 28«. |
| | |
Stk. 2. Vedkommende myndighed
træffer afgørelse i forbindelse med ansøgning
om adgang til arkivalier, der er over 20 år gamle, men som
ikke er afleveret til offentligt arkiv. Ansøgningen
imødekommes, medmindre de hensyn, der er omtalt i
§§ 23-27 foreligger. | | 2. I § 22,
stk. 2, ændres »§ 23-27« til:
»§§ 23-25 og 27«. |
| | |
§ 24.
Arkivenheder, som omfatter sager inden for strafferetsplejen er
tilgængelige, når de er 75 år gamle. | | 3.§ 24 affattes
således: » § 24.
Arkivenheder, som omfatter sager inden for strafferetsplejen, er
tilgængelige, når de er 20 år gamle, jf. dog
§ 23. For sådanne arkivenheder, som er yngre end 50
år, meddeler rigsarkivaren eller den, der af rigsarkivaren
bemyndiges hertil, efter indhentet samtykke fra den afleverende
myndighed, tilladelse til arkivadgang. I tilfælde hvor det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn, kan
den afleverende myndighed konkret beslutte at nægte samtykke
til arkivadgang. |
| | |
§ 26.
Arkivenheder, som omfatter materiale, der er tilvejebragt som
grundlag for udarbejdelsen af offentlig statistik, er
tilgængelige, når de er 50 år gamle, jf. dog
§ 23. | | 4. § 26 ophæves. |
| | |
§ 27. Den
afleverende myndighed kan efter drøftelse med det modtagende
arkiv fastsætte en længere tilgængelighedsfrist
på højst 60 år for dokumenter omfattet af
§§ 22, 25 og 26, hvor dette er nødvendigt til
beskyttelse af væsentlige hensyn til | | 5. I § 27,
stk. 1 , ændres »§§ 22, 25 og
26« til: »§§ 22, 24 og 25«. |
1) statens sikkerhed eller rigets forsvar, 2) rigets udenrigspolitiske eller
udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til
fremmede magter eller mellemfolkelige organisationer, 3) beskyttelsen af vidner ,
sigtede eller andre i sagen om strafferetslig eller
disciplinær forfølgning, 4) det offentliges økonomiske interesser,
herunder udførelse af det offentliges
forretningsvirksomhed, 5) enkeltpersoners ellers private selskabers
interesser i at beskytte oplysninger om tekniske indretninger eller
fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold
eller lignende eller 6) private eller offentlige interesser, hvor
hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er
påkrævet. | | |
| | |
§ 28.
Folkekirkens og de anerkendte trossamfunds ministerialbøger,
sønderjyske personregistre og borgerlige
ægteskabsbøger, som er afleveret til Statens Arkiver,
er tilgængelige, når de er 50 år gamle. | | 6. I
§ 28 indsættes som stk. 3
: » Stk. 3. Rigsarkivaren kan
træffe bestemmelse om begrænsning i adgangen til
arkivalier, der er yngre end 100 år, hvis ganske
særlige forhold gør sig gældende.« |
Stk. 2. Døds- og
begravelsesregistre, som er afleveret til Statens Arkiver, er
tilgængelige, når de er 10 år gamle. | | |
| | |
§ 29.
Tilgængelighedsfristen for en arkivenhed, jf.
§§ 22-26, og § 27, stk. 4, regnes fra
en arkivenheds slutningsår. Tilgængelighedsfristen for
et dokument, jf. § 27, stk. 1-3, regnes fra
dokumentets dato. | | 7. I
§ 29 ændres
»§§ 22-26« til:
»§§ 22-25«. |
| | |
§ 33.
Tilladelse efter § 31 kræver samtykke fra den
afleverende myndighed, hvis | | 8. I § 33,
nr. 2, ændres »§§ 24-26 og
28« til: »§ 25«. |
1) der for et dokument eller en arkivenhed er
fastsat en længere tilgængelighedsfrist efter
§ 27, 2) en arkivenhed indeholder materiale af den
karakter, der er nævnt i §§ 24-26 og 28, og
tilgængelighedsfristen efter de nævnte bestemmelser
ikke er udløbet eller 3) en arkivenhed eller et dokument er yngre end
20 år. | | |
| | |
§ 37. De
myndigheder, der er nævnt i §§ 33-35,
afgør så vidt muligt inden 30 dage efter, at
spørgsmålet om imødekommelse af en
ansøgning om arkivadgang er forelagt den
pågældende myndighed fra vedkommende offentlige arkiv
om samtykke kan meddeles. Foreligger en afgørelse ikke inden
30 dage, skal myndigheden underrette det offentlige arkiv om
grunden hertil samt om, hvornår en afgørelse forventes
af foreligge. Det offentlige arkiv underretter herefter
ansøgeren herom. | | 9. I
§ 37 ændres
»§§ 33-35« til:
»§§ 24 og 33-35«. |
| | |
§ 53. Lov om
offentlige arkiver m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 740 af
17. juli 2000 ophæves. | | 10. I
§ 53 indsættes som stk. 2
: » Stk. 2. Kgl. reskript af 13.
marts 1750 og kgl. reskript af 6. januar 1764
ophæves.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft d. 1. juli
2007. |
| | |
| | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Loven kan med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger, ved kongelig anordning
sættes i kraft for sager, der er eller har været under
behandling af rigsmyndighederne. |
Bilag 2
Lovforslaget har været sendt i høring
til følgende myndigheder og organisationer:
Beskæftigelsesministeriet, Familie- og
Forbrugerministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet,
Fødevareministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Miljøministeriet,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet,
Socialministeriet, Statsministeriet, Transport- og
Energiministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Domstolsstyrelsen,
Datatilsynet, Danmarks Statistik, Rigsrevisionen, Kommunernes
Landsforening, Amtsrådsforeningen/Danske Regioner, Dansk
Journalistforbund, Danske Dagblades Forening, Dansk Fagpresse,
Advokatrådet, Privatarkivudvalget, Københavns
Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet,
Århus Universitet, Danmarks Grundforskningsfond, Det Frie
Forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråd, Dansk
Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder og
Tilgængelighedsudvalget.