Skriftlig fremsættelse (28. februar
2007)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen og forskellige andre love (10. klasse målrettes
elever, som har behov for yderligere faglig kvalificering og
uddannelsesafklaring for at kunne gennemføre en
ungdomsuddannelse)
(Lovforslag nr. L 172).
Lovforslagets baggrund og
indhold
Lovforslaget udmønter den aftale om en
ny 10. klasse, som regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) har indgået med Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 2.
november 2006.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det
lovforslag om ændring af lov om vejledning om valg af
uddannelse og erhverv og forskellige andre love, der
fremsættes samtidig. Dette lovforslag indeholder en
række initiativer på 6.-9. klassetrin, der har til
formål at sikre, at eleverne bliver afklarede om valg af
ungdomsuddannelse med henblik på, at også den sidste
femtedel af en ungdomsårgang gennemfører en
ungdomsuddannelse.
Med forslaget målrettes 10. klasse unge,
som efter grundskolen har behov for yderligere faglig kvalificering
og afklaring af uddannelsesvalg for at kunne gennemføre en
ungdomsuddannelse.
Der indføres obligatorisk brobygning i
to uger i et skoleår for alle 10. klasseelever uanset
skoleform, således at alle elever kan afprøve
forskellige ungdomsuddannelser, herunder deres konkrete anvendelse
på arbejdsmarkedet. Dette vil styrke eleven ved valg af
ungdomsuddannelse. Der vil endvidere ud over den obligatoriske
brobygning på to uger være mulighed for frivillig
brobygning i op til fire uger, hvormed uddannelsesvalget kan
afklares yderligere.
Kravene til uddannelsesplanen og vejledningen
af eleverne styrkes, således at det bl.a. tydeligt skal
fremgå, hvad eleven ønsker at opnå med
undervisningsforløbet i 10. klasse. Uddannelsesplanen skal
præciseres, så den danner grundlag for undervisningens
tilrettelæggelse, og således at den imødekommer
den enkelte elevs behov.
Der indføres en række nye
tilbudsfag, som er målrettet ungdomsuddannelserne. Disse nye
tilbudsfag indeholder uddannelses- og erhvervsafklarende elementer,
som kan bidrage til yderlige at understøtte en afklaring af
den unges uddannelsesvalg.
Med forslaget bliver der mulighed for at
aflægge 9. klasses bundne afgangsprøver og 10.
klasse-prøver halvårligt. Dette giver mulighed for, at
elever kan påbegynde en erhvervsuddannelse i løbet af
skoleåret.
Undervisningen i 10. klasse er frivillig og
består af en obligatorisk del og af en valgfri del. Det
faglige fokus bevares, og som noget nyt bliver det obligatorisk for
skolerne at tilbyde målrettet læseundervisning til
elever med læsevanskeligheder.
Med forslaget bliver der endvidere mulighed
for at tilpasse undervisningstilbuddet i 10. klasse til elever, der
ikke får tilstrækkeligt udbytte af at følge det
ordinære 10. klasseforløb. Målgruppen er
primært skoletrætte unge, som ikke har de basale
færdigheder i de grundlæggende fag. Denne
målgruppe kan typisk have gavn af et undervisningstilbud,
hvor praktik og teori i endnu højere grad kan spille sammen
end i det ordinære 10. klasseforløb.
Som konsekvens heraf i relation til andre
skoleformer, der ønsker at anvende betegnelsen 10. klasse,
ændres lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf.
forslagets § 2 og lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, jf. forslagets
§ 3.
Med det samtidigt fremsatte lovforslag om
ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv
ophæves lov om brobygningsforløb til
ungdomsuddannelse, og bestemmelserne om brobygning foreslås
indføjet i lov om vejledning om valg af uddannelse og
erhverv. Dette lovforslag udmønter således den del af
aftalen af 2. november 2006 om en ny 10. klasse, som
vedrører brobygning og vejledning. Der henvises herom til
vejledningslovforslaget.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2008.
I det jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i
det høje Ting.