L 17 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og forskellige andre love.

(Indførelse af selvbetjeningsmodel, ny og forenklet udformning af forsørgelseskravet i familiesammenføringssager og reform af studieområdet).

Af: Integrationsminister Rikke Hvilshøj (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l17_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2006)

 

 

Integrationsministeren (Rikke Hvilshøj):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven samt forskellige andre love (Indførelse af selvbetjeningsmodel, ny og forenklet udformning af forsørgelseskravet i familiesammenføringssager og reform af studieområdet)

(Lovforslag nr. L 17).

Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, indebærer i hovedtræk følgende:

 

€" Indførelse af selvbetjeningsmodel

Der foreslås indført en selvbetjeningsmodel. Ansøgere, der opfylder de almindelige betingelser for at få opholdstilladelse og selv bidrager med de nødvendige oplysninger, får behandlet deres sag hurtigt inden for nærmere fastsatte servicemål for maksimal sagsbehandlingstid. Ansøgere, der ikke opfylder de almindelige betingelser for at få opholdstilladelse, vil få behandlet deres sager i et spor for de mere komplicerede sager. Ansøgere, der ikke bidrager med de nødvendige oplysninger til sagens behandling, vil normalt få deres sag afvist.

Selvbetjeningsmodellen indføres i forbindelse med ansøgninger om familiesammenføring og tidsubegrænset opholdstilladelse. Der foreslås indført en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter integrationsministeren kan indføre en selvbetjeningsmodel med hensyn til andre typer ansøgninger på opholdsområdet.

 

€" Et nyt, forenklet og mere tidssvarende forsørgelseskrav i familiesammenføringssager

Det foreslås, at det gældende krav til godtgørelse af forsørgelsesevnen erstattes af en bestemmelse, hvorefter det er afgørende for vurderingen af forsørgelsesevnen, om der modtages hjælp efter aktivloven eller integrationsloven i perioden fra 1 år forud for afgørelsen om opholdstilladelse og frem til eventuel meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse.

Det foreslås, at kommunerne skal indberette til Udlændingeservice, hvis der sker udbetaling af hjælp, og at udlændingemyndighederne kan indhente oplysninger i Arbejdsmarkedsportalen, der indeholder oplysninger om udbetaling af offentlig hjælp til forsørgelse.

 

€" Forenklet og mere effektiv procedure for forlængelse af opholdstilladelser

Den gældende praksis på familiesammenføringsområdet, hvor der ved ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelsen bruges mange ressourcer på dokumentation og høringer, erstattes af en ny ordning om, at parterne under strafansvar erklærer, at betingelserne for opholdstilladelsen fortsat er til stede, og at de ikke har modtaget hjælp efter aktivloven eller integrationsloven.

Endvidere ændres forlængelsespraksis på asylområdet og med hensyn til opholdstilladelser givet til studerende og au pair-personer, således at opholdstilladelsen allerede første gang gives for hele den relevante periode.

 

€" Indførelse af en godkendelsesprocedure for uddannelser og kurser

Lovforslaget indeholder forslag om en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om meddelelse af opholdstilladelse til studerende. Bemyndigelsen vil blandt andet blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om, hvilke uddannelser og kurser der kan danne grundlag for opholdstilladelse. Uddannelser og kurser, der ikke er godkendt, vil kunne danne grundlag for opholdstilladelse efter høring af Danmarks Evalueringsinstitut.

 

€" Indberetningspligt til Udlændingeservice om udenlandske studerende

Det foreslås, at uddannelsesinstitutionerne skal indberette til Udlændingeservice, hvis en udenlandsk studerende ikke er studieaktiv, og at kommunerne skal indberette til Udlændingeservice, hvis en udenlandsk studerende modtager offentlige ydelser. Herved bliver Udlændingeservice bekendt med tilfælde, hvor grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede, og opholdstilladelsen derfor vil kunne inddrages.

 

€" Fastsættelse af regler om tilknytningskravet

Udlændingeloven indeholder som betingelse for familiesammenføring, at familiens samlede tilknytning til Danmark er større end til noget andet land. Vurderingen af, om tilknytningskravet er opfyldt, beror på en række faktorer. For at skabe større gennemsigtighed om anvendelsen af tilknytningskravet foreslås der indført en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter integrationsministeren kan fastsætte regler om tilknytningskravet.