L 169 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af sundhedsloven. (Tilbageholdelse af gravide alkoholmisbrugere i
behandling).
Fremsat den 28. februar 2007 af
indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Tilbageholdelse af gravide alkoholmisbrugere
i behandling)
§ 1
I sundhedsloven, lov nr. 546 af 24. juni
2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 1395 af 21.
december 2005, lov nr. 491 af 7. juni 2006, § 80 i lov
nr. 538 af 8. juni 2006 og § 1 i lov nr. 1556 af 20.
december 2006, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 141
indsættes i kapitel 40:
Ȥ 141 a.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
kommunen vil tilbyde kontrakter om behandling for alkoholmisbrug
med mulighed for tilbageholdelse efter §§ 141 b
€" 141 f.
§ 141 b. I
forbindelse med tilbud om støtte til alkoholmisbrugere i
form af døgnophold efter § 141, kan kommunen
tilbyde en gravid alkoholmisbruger at indgå en kontrakt om
behandling for alkoholmisbrug med mulighed for tilbageholdelse
efter denne bestemmelse og §§ 141 c €" 141
e.
Stk. 2. Inden en behandling omfattet
af stk. 1, indledes, skal kommunen indgå en skriftlig
kontrakt med den gravide alkoholmisbruger om behandling med
mulighed for tilbageholdelse.
Stk. 3. En kontrakt om behandling med
mulighed for tilbageholdelse af den gravide alkoholmisbruger kan
indgås for en periode af ikke over et halvt års
varighed fra indgåelsen.
Stk. 4. Den gravide alkoholmisbruger
kan opsige en kontrakt om behandling med mulighed for
tilbageholdelse, når betingelserne for tilbageholdelse efter
§ 141 c ikke er opfyldt.
Stk. 5. Kommunens afslag på
tilbud efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
§ 141 c. Under
en behandling omfattet af § 141 b, kan tilbageholdelse
ske, når der er en begrundet formodning om, at den gravide
alkoholmisbruger vil afbryde den aftalte behandling, og det vil
være uforsvarligt ikke at tilbageholde den
pågældende, fordi
1) den gravide alkoholmisbruger frembyder
nærliggende fare for at skade fostret,
2) udsigten til ophøret af misbruget eller
en betydelig og afgørende bedring af tilstanden ellers vil
blive væsentligt forringet eller
3) den gravide alkoholmisbruger frembyder
nærliggende og væsentlig fare for sig selv.
Stk. 2. Tilbageholdelse kan kun ske,
hvis mindre indgribende foranstaltninger er
utilstrækkelige.
§ 141 d.
Afgørelse om tilbageholdelse træffes af
behandlingsinstitutionens leder og kan meddeles mundtligt til den
gravide alkoholmisbruger. Er afgørelsen meddelt mundtligt,
skal der straks udarbejdes en skriftlig begrundelse for
afgørelsen, som gives til den gravide alkoholmisbruger.
Stk. 2. Lederens afgørelse skal
forelægges for kommunen, som senest 3 hverdage efter
iværksættelsen af en tilbageholdelse afgør, om
tilbageholdelsen skal opretholdes, eller om den skal ophøre,
såfremt den ikke allerede er ophørt. Den gravide
alkoholmisbruger skal straks have meddelelse om kommunens
afgørelse, som skal være skriftlig.
Stk. 3. Tilbageholdelsen skal
ophøre, når betingelserne i § 141, c,
stk. 1, ikke længere er til stede. Den enkelte
tilbageholdelse kan højst vare14 dage fra afgørelsen
efter § 141 c, stk. 1, og den samlede
tilbageholdelsesperiode må ikke overstige 2 måneder
inden for en periode på 6 måneder.
Stk. 4. Afgørelse om
ophør af en tilbageholdelse træffes af
behandlingsinstitutionens leder og skal meddeles kommunen. Den
gravide alkoholmisbruger skal straks have meddelelse om
ophøret af tilbageholdelsen.
§ 141 e.
Kommunen skal efter anmodning fra den gravide alkoholmisbruger
indbringe en afgørelse om tilbageholdelse for retten efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
Stk. 2. Den gravide alkoholmisbruger
skal både i forbindelse med indgåelse af kontrakten,
jf. § 141 b, og i forbindelse med, at den
pågældende får meddelelse om en afgørelse
efter § 141 c, stk. 1, vejledes om muligheden for at
få afgørelsen indbragt for retten.
§ 141 f.
Isolation og fiksering er ikke tilladt i forbindelse med behandling
for alkoholmisbrug efter § 141 b €" 141 e.
Stk. 2. Fysisk magtanvendelse er
tilladt i det omfang, det er nødvendigt for at forhindre den
gravide alkoholmisbruger i at forlade behandlingsstedet og
afværge, at den gravide alkoholmisbruger udsætter sig
selv eller andre for nærliggende fare for at lide skade
på legeme eller helbred.
§ 141 g. I
ndenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tilbageholdelse og om indberetning.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ansvaret for behandlingen af
alkoholmisbrugere ligger i kommunerne, jf. sundhedslovens
§ 141. Kommunerne har ligeledes ansvaret for den
forebyggende indsats på alkoholområdet i henhold til
sundhedslovens § 119. Endelig har kommunerne efter
sociallovgivningen ansvaret for den sociale indsats over for
udsatte grupper, som fx gravide alkoholmisbrugere.
Efter sundhedslovens § 141,
stk. 3, kan kommunerne tilvejebringe tilbud om
alkoholbehandling ved at etablere behandlingstilbud på egne
institutioner eller ved indgåelse af aftale herom med andre
kommunalbestyrelser, regionsråd eller private
institutioner.
Det mest almindelige tilbud om
alkoholbehandling er på et alkoholambulatorium. For så
vidt angår gravide alkoholmisbrugere er der nogle steder i
landet etableret særlige familieambulatorier, som behandler
gravide stof- og alkoholmisbrugere og nybagte mødre med
misbrugsproblemer.
I mindre omfang finder alkoholbehandling sted
på døgninstitutioner for alkoholmisbrugere. Langt de
fleste tilbud om døgnbehandling for alkoholmisbrug findes i
dag på private selvejende behandlingsinstitutioner, som
kommunerne benytter som en del af det kommunale tilbud om
alkoholbehandling.
Formålet med loven er at gøre
det muligt for kommunerne at give et tilbud til gravide
alkoholmisbrugere om at kunne blive tilbageholdt på en
døgninstitution for alkoholmisbrugere i en kort periode.
Hensigten er at hindre den gravide kvinde i at skade fostret i en
situation, hvor kvinden ikke kan styre sin trang til alkohol og at
hindre kvinden i at genoptage alkoholmisbruget. Formålet er
endvidere at fastholde kvinden i behandling.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. De skadelige virkninger af
alkohol på fostret
Det er både velkendt og
veldokumenteret, at alkohol skader fostret under hele udviklingen.
Indtagelse af alkohol under graviditeten kan forårsage
graviditetskomplikationer som for tidlig fødsel,
moderkageløsning, abort, dødfødsler,
komplicerede fødsler og iltmangel under fødslen.
Alkohol kan for barnet endvidere give væksthæmning,
hjerneskade og misdannelser i alle barnets organer og i barnets
ansigtstræk. Det kan medføre abstinenser hos det
nyfødte barn. Endelig kan medfødt alkoholskade vise
sig senere i barnets udvikling, bl.a. som hyperaktivitet,
indlæringsvanskeligheder og dårlig
koncentrationsevne.
Det vides ikke, hvor meget alkohol der skal
til for at udløse de nævnte komplikationer. Man kender
ikke en sikker nedre grænse for indtagelse af alkohol under
graviditeten. Men jo mere alkohol der drikkes, des større
risiko er der for skader på fostret. Sundhedsstyrelsen
anbefaler, at gravide højst drikker en genstand i
døgnet, og at gravide ikke drikker alkohol hver dag.
I Danmark er gravide kvinders forbrug af
alkohol stort sammenlignet med andre lande i Norden og det
øvrige Europa. 80 procent af de gravide, danske kvinder har
indtaget alkohol under graviditeten, og 18 procent har indtaget
mere end syv genstande ved én eller flere lejligheder. Den
gruppe gravide i Danmark med det højeste alkoholforbrug er
kvinder over 30 år med akademisk uddannelse.
En dansk undersøgelse €" fra 1984
€" af gravide kvinders alkoholforbrug viste, at 3,4 procent
har et stort alkoholforbrug, hvilket vil sige mere end 3 genstande
i gennemsnit dagligt eller mere end fem genstande på en gang
mere end 2 gange om måneden. Man konstaterede føtalt
alkoholsyndrom (FAS) €" dvs. de ovennævnte symptomer i
svær grad €" ved en ud af 612 fødsler. Med et
fødselstal på 60.000 om året svarer det til, at
ca. 100 børn om året fødes med føtal
alkoholsyndrom(FAS). Ifølge udenlandske undersøgelser
vil børn med føtal alkoholeffekt (FAE) €" en
mildere form for FAS €" udgøre 3 gange antallet af
børn med FAS. Det kan derfor antages, at ca. 300 danske
børn hvert år fødes med FAE.
I Danmark findes der endnu ikke brugbar
statistik over de medfødte alkoholskader. Mange af
børnene bliver aldrig diagnosticeret som alkoholskadede, men
man finder dem blandt mange andre diagnoser. Det kan være lav
fødselsvægt, medfødt hjertefejl,
læbe-ganespalte, dødfødsel, dårlig
trivsel, hjerneskade, retarderet psykomotorisk udvikling,
hyperaktivitet, adfærdsforstyrrelse, psykisk
udviklingshæmning, ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity
Disorder) og MBD (Minimal Brain Dysfunction). Et alkoholmisbrug hos
moren kan endvidere føre til indlærings- og
koncentrationsvanskeligheder hos barnet, ligesom barnet kan blive
udsat for omsorgssvigt og mishandling m.m.
For at forebygge alvorlige skader på
fostret og for at fastholde den gravide alkoholmisbruger i
behandling har regeringen fundet det hensigtsmæssigt at
udvide behandlingstilbudene til gravide alkoholmisbrugere med et
tilbud om kontrakt om behandling for alkoholmisbrug med mulighed
for på behandlingsinstitutionen under visse nærmere
angivne restriktive betingelser at tilbageholde den gravide
alkoholmisbruger mod dennes vilje.
2.2. Reglerne i Norge og
Sverige
I Norge har det været muligt at
tvangstilbageholde gravide rusmiddelmisbrugende kvinder mod deres
vilje siden januar 1996. Reglerne for tilbageholdelsen er
nedfældet i Lov om sociale tjenester § 6-2a.
Den norske Lov om sociale tjenester giver
ikke ret til at tvangsbehandle, men udelukkende
tilbageholdestilbageholde en gravid rusmiddelmisbruger på
institution, hvis misbruget er af en sådan karakter, at det
er overvejende sandsynligt, at barnet vil blive født med
skade, og hvis andre nærmere angivne hjælpetiltag i
følge loven ikke er tilstrækkelige. Det primære
formål er at hindre eller begrænse sandsynligheden for,
at barnet påføres skade. Sekundært er
formålet at motivere og tilbyde den gravide kvinde behandling
for sine rusmiddelproblemer og hjælp til at blive i stand til
at give barnet tilstrækkelig omsorg.
I Sverige er der ingen
lovgivningsmæssig mulighed for at tvangsbehandle gravide
misbrugere af hensyn til barnets sundhed. Kriterierne for
tvangsbehandling er: 1) at misbrugeren udsætter sin fysiske
eller psykiske sundhed for alvorlig fare, 2) at misbrugeren
løber en åbenbar risiko for at ødelægge
sit liv og 3) at misbrugeren kan befrygtes at skade sig selv eller
en nærtstående.
Argumentet for ikke eksplicit at henvise til
fosterets sundhed og sikkerhed som et kriterium for
tvangsbehandling er, at de kriterier, der forholder sig til
misbrugerens egen sundhedsstilstand, er tilstrækkelige som
grundlag for at tvangsbehandle gravide misbrugere. I Sverige
undersøges det aktuelt, hvordan de gravide misbrugere
opfanges i behandlingssystemet, og i hvilket omfang
tvangslovgivningen giver et tilstrækkeligt grundlag herfor
med henblik på en eventuel skærpelse af kriterierne for
behandling af gravide misbrugere.
2.3. Anden lovgivning på
området
Ifølge lov om tilbageholdelse af
stofmisbruger i behandling (Lovbekendtgørelse nr. 88 af 10.
februar 2004, som ændret ved § 6 i lov nr. 574 af
24. juni 2005 og § 5 i lov nr. 1584 af 20. december 2006)
skal kommunalbestyrelsen tilbyde behandling til stofmisbrugere i
behandling. I forbindelse med tilbud om støtte til
stofmisbrugere i form af døgnophold, kan der træffes
afgørelse om, at en stofmisbruger skal have tilbud om at
indgå en kontrakt om behandling for stofmisbrug med mulighed
for tilbageholdelse. Socialministeren har den 31. januar 2007
fremsat lovforslag (L 135) om ændring af lov om
tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling, således at
kommunalbestyrelsen får en forpligtelse til at tilbyde
gravide stofmisbrugere i døgnbehandling i henhold til
servicelovens § 101, jf. § 107, stk. 2,
nr. 2, en kontrakt om tilbageholdelse. Dermed får den gravide
stofmisbruger en ret til at få tilbudt en kontrakt om
tilbageholdelse.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget er baseret på 3-dobbelt
frivillighed: For det første er det overladt til
kommunalbestyrelsen, om den vil benytte sig af lovens bestemmelser
i kommunen.
For det andet træffer kommunen i det
konkrete tilfælde afgørelse, om der skal gives et
tilbud om alkoholbehandling med mulighed for tilbageholdelse
på behandlingsinstitutionen. Der er således ingen
forpligtelse for kommunen til at tilbyde en sådan kontrakt,
og kommunens afgørelse kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
For det tredje er det frivilligt for den
gravide alkoholmisbruger, om hun vil indgå en sådan
kontrakt. Ønsker den gravide alkoholmisbruger ikke at
indgå en sådan aftale, har hun fortsat adgang til
øvrige eksisterende behandlingstilbud. Herved fastholdes
frivillighedsprincippet i behandlingen af den gravide
alkoholmisbruger.
Det skal fremhæves, at behandlingen i
princippet foregår i et åbent behandlingsmiljø.
Dette lægger naturligvis nogle begrænsninger på,
hvordan tilbageholdelse kan ske. Betingelserne for at
iværksætte en tilbageholdelse, jf. bemærkningerne
til lovforslagets enkelte bestemmelser, er således
forholdsvis restriktive.
Ligeledes forudsætter hjemlen i
§ 141 g, for indenrigs- og sundhedsministeren til at
fastsætte nærmere regler om, hvordan tilbageholdelse
kan ske, kun mulighed for meget begrænsede foranstaltninger
til at gennemføre tilbageholdelsen, jf. bemærkningerne
til § 141 g.
Foranstaltningerne anses imidlertid for at
være tilstrækkelige til at klare mere eller mindre
akutte krisesituationer af relativ kort varighed. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at tilbageholdelsen skal ses som et led
i en samlet sundhedsmæssig og social-pædagogisk indsats
over for den gravide alkoholmisbruger.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
I forbindelse med aftalen om satspuljen for
2007 blev der afsat 5 mio. kr. årligt i perioden 2007-2010
til finansiering af kommunale forsøgsprojekter.
Forsøgsprojekterne skal udvikle og afprøve metoder
dels til tidlig opsporing af gravide alkoholmisbrugere, dels til
motivation til at gå i behandling og fastholdelse af gruppen
i behandling. Over puljen vil der kunne opnås støtte
til forsøgsprojekter med tilbageholdelse af gravide
alkoholmisbrugere.
Kommuner, der vælger at anvende lovens
bestemmelser om tilbageholdelse, vil således kunne
søge om midler hertil fra ovennævnte pulje. På
denne baggrund skønnes lovforslaget ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for staten eller regionerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
11. Udtalelser over
lovforslaget
Lovforslaget har i udkast været
forelagt for Alkoholpolitisk Landsråd, Blå Kors
Danmark, Brancheforeningen for professionelle
minnesotabehandlingscentre, BUPL €" Forbundet for
pædagoger og klubfolk, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Center for
Alkoholforskning, Center for rusmiddelforskning,
Centerlederforeningen, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Regioner, DCAA, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Den almindelige danske lægeforening,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen Gode
Alkoholdninger (GODA), Jordemoderforeningen, KFUM€™
Sociale Arbejde i DK, Kommunernes Landsforening, Landsforeningen
Lænken, Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte, SL
€" Socialpædagogernes Landsforbund,
Socialchefforeningen, Tabuka (Landsforeningen for nuværende
og tidligere anbragte).
12. Sammenfattende skema
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 141 a
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om, hvorvidt kommunen på en
eller flere behandlingsinstitutioner, vil tage dette yderligere
tilbud i brug med kontraktsbehandling med ret til at tilbageholde
den gravide alkoholmisbruger i behandling. Kommunalbestyrelsen skal
således træffe afgørelse om, hvorvidt man
på en eller flere af de døgninstitutioner, som
kommunen anvender som et tilbud til borgerne om alkoholbehandling,
skal have mulighed for at tilbyde en gravid alkoholmisbruger at
indgå en kontrakt om alkoholbehandling med mulighed for
tilbageholdelse.
Til § 141 b
Til stk. 1
Hvis kommunen har besluttet at tilbyde en
gravid alkoholmisbruger behandling med mulighed for
tilbageholdelse, skal der indgås en skriftlig kontrakt herom
mellem den gravide alkoholmisbruger og
behandlingsinstitutionen.
Tilbageholdelse som led i kontraktsbehandling
kan foregå på døgninstitutioner, som virker
efter sundhedslovens § 141. Det vil sige
døgnbehandlingsinstitutioner, som kommunerne anvender som en
del af deres tilbud om alkoholbehandling. Kommunerne kan
tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling ved at etablere
behandlingstilbud på egne institutioner eller ved
indgåelse af aftale herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd eller private institutioner.
Til stk. 2
Kontrakten skal indeholde en fastlagt
behandlingsplan i forbindelse med opholdet på institutionen.
Handleplanen skal angive, hvilken form for alkoholbehandling den
gravide alkoholmisbruger tilbydes, herunder om der
påtænkes anvendt medicin, den forventede varighed af
opholdet på behandlingsstedet og andre særlige forhold,
som gør sig gældende i forhold til den enkelte gravide
alkoholmisbruger. Handleplanen bør udarbejdes ud fra den
gravide alkoholmisbrugers forudsætninger og så vidt
muligt i samarbejde med denne.
Til stk. 3
Kontrakten skal indeholde en bestemmelse om,
at den højst må strække sig over 6 måneder
fra indgåelsen.
Kontrakten mellem den gravide
alkoholmisbruger og behandlingsinstitutionen skal udformes
skriftligt. Kontrakten skal indeholde oplysning om, at
alkoholmisbrugeren ved indgåelse af kontrakten giver
behandlingsinstitutionen adgang til at tilbageholde hende på
institutionen, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Ovennævnte forhold skal opfattes som
minimumskrav til en behandlingskontrakt. Denne kan således
suppleres af individuelle aftaler imellem institutionen og den
gravide alkoholmisbruger om regler for ophold på
institutionen, krav eller betingelser til kvinden, eksempelvis om
urinkontrol, alkoholtests, regler om udgang med følge af
personalet i krisesituationer mv. Endvidere kan der på
tilsvarende måde som i andre aftaleforhold omkring
misbrugsbehandling indgå elementer i aftalen omkring
efterbehandling og opfølgning med hensyn til tilbud om
aktivering, revalidering, uddannelse, bolig o. lign
Uanset formuleringen af de individuelle
aftaler i forbindelse med indgåelse af en kontrakt, er det
alene i de tilfælde, hvor betingelserne for at
iværksætte en tilbageholdelse er opfyldt, at der kan
ske tilbageholdelse. Hvis den gravide alkoholmisbruger ikke
overholder de individuelle aftaler eller regler om eksempelvis
urinkontrol, sidemisbrug mv., er det et problem der i første
omgang må afklares mellem institutionen og den
pågældende kvinde. Der er ikke hjemmel til, at det
alene kan udløse en tilbageholdelsessituation, medmindre at
den samlede situation bevirker, at betingelserne i § 141
c, stk. 1 er opfyldt.
Ønsker den gravide alkoholmisbruger
ikke at indgå en kontrakt om behandling for alkoholmisbrug
med mulighed for tilbageholdelse, har vedkommende fortsat adgang
til øvrige eksisterende behandlingstilbud.
Til stk. 4
Den gravide alkoholmisbruger kan opsige
kontrakten, hvis hun ønsker det. Dog kan kontrakten ikke
opsiges, når betingelserne i § 141 c, stk. 1
for at tilbageholde den gravide alkoholmisbruger er opfyldt.
Til stk. 5
Kommunens afslag på tilbud om at
indgå en kontrakt med mulighed for tilbageholdelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Til § 141 c
Bestemmelsen indeholder forslag om
betingelser for, hvornår der kan iværksættes en
tilbageholdelse af en gravid alkoholmisbruger mod dennes vilje.
Betingelserne er formuleret efter de samme
principper, der gælder for tvangsindlæggelse og
tilbageholdelse efter § 5 i lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien.
Derudover foreslås der opstillet krav
om, at der er en begrundet formodning for, at den gravide
alkoholmisbruger vil afbryde det aftalte behandlingsforløb.
Det er derfor ikke nok, at der er en generel formodning om, at
kvinden erfaringsmæssigt afbryder behandlingsforløbet
i en bestemt periode, ligesom det heller ikke er
tilstrækkeligt, at der er en fjern mistanke.
Hensigten med betingelserne er, at
tilbageholdelsen kun vil kunne finde sted i tilfælde, hvor
kvinden ellers ville befinde sig i en meget alvorlig situation,
hvor det til være uforsvarligt ikke at tilbageholde
vedkommende.
Der vil ifølge forslaget ikke
være adgang til at bringe den gravide alkoholmisbruger
tilbage på institutionen €" heller ikke med politiets
hjælp, hvis vedkommende har forladt den. Det gælder
såvel før som efter afgørelse om
tilbageholdelse er truffet.
Til stk. 1, nr. 1
Først og fremmest vil tilbageholdelse
være berettiget, hvis det skønnes, at kvinden vil
påbegynde eller fortsætte sit misbrug som følge
af, at behandlingen afbrydes, og der derved er meget stor
sandsynlighed for, at kvinden vil indtage alkohol i så store
mængder, at der er risiko for skade på fostret. Den
gravide alkoholmisbruger skal i den konkrete situation udvise en
adfærd, som gør, at det må formodes, at hun vil
forlade behandlingsstedet for at indtage alkohol. Der kan ligeledes
være tale om, at kvinden selv beder om at blive tilbageholdt,
idet hun erkender, at hendes trang til alkohol, kan få hende
til at forlade behandlingsstedet.
Til stk. 1, nr. 2
Efter bestemmelsen kan den gravide
alkoholmisbruger tilbageholdes, hvis udsigten til ophøret af
misbruget eller en betydelig og afgørende bedring af
tilstanden ellers vil blive væsentligt forringet. Det vil
sige i de tilfælde, hvor kvinden ønsker at forlade
stedet for at indtage alkohol, og hvor det skønnes, at hun
herved helt vil afbryde behandlingen.
Til stk. 1, nr. 3
Efter bestemmelsen kan den gravide
alkoholmisbruger tilbageholdes, hvis hun frembyder
nærliggende og væsentlig fare for sig selv. Det kan fx
være i det tilfælde, hvor hun frembyder fare for at
begå selvmord.
Til stk. 2
Det er en forudsætning, at
behandlingsinstitutionen forsøger sig med mindre indgribende
indgreb, før end der iværksættes en
tilbageholdelse af en gravid alkoholmisbruger. Det vil bl.a. sige,
at de socialpædagogiske tiltag, institutionerne normalt
griber til i forbindelse med en krisesituation, intensiveres,
således at der også ad den vej lægges pres
på kvinden med henblik på at fortsætte den
aftalte behandling.
Det er således en gennemgående
forudsætning, at de forskellige former for direkte og
indirekte psykologisk og pædagogisk påvirkning, der
allerede i dag anvendes i forbindelse med behandling af
alkoholmisbrugere, udnyttes i videst muligt omfang, inden
tilbageholdelse iværksættes. Det kan bl.a. være
skærpet urinkontrol, alkoholtests, forbud mod at forlade
institutionen uden følge af en medarbejder i vanskelige
perioder af behandlingen, hvor der er fare for tilbagefald, fx i
forbindelse med afgiftning. Det kan være etablering af
gruppemøder i krisesituationer, eller i forbindelse hermed
en tæt følge (mandsopdækning) fra personalets
side af den pågældende gravide alkoholmisbruger i en
kortere eller længere periode, indtil situationen har
stabiliseret sig.
Det kan ikke udelukkes, at indgåelse af
et kontraktforhold mellem behandlingsinstitutionen og den gravide
alkoholmisbruger, der giver institutionen ret til under visse
betingelser at kunne tilbageholde kvinden, psykologisk set kan have
en positiv effekt, såvel på misbrugeren selv som
på andre. Det kan eventuelt betyde, at selve
tilbageholdelsessituationen ikke behøver at blive
realiseret.
Til § 141 d
Til stk. 1
Afgørelse om tilbageholdelse efter
§ 141 c foreslås truffet af
behandlingsinstitutionens leder. Det er en skønsmæssig
vurdering, der baseres på behandlingsinstitutionens faglige
viden og kendskab til den gravide alkoholmisbrugers adfærd i
øvrigt.
Afgørelse om tilbageholdelse kan
meddeles mundtligt til den gravide alkoholmisbruger. Er
afgørelsen meddelt mundtligt, skal der straks udarbejdes en
skriftlig begrundelse for afgørelsen, som gives til den
gravide alkoholmisbruger.
Til stk. 2
Lederens afgørelse skal
forelægges for kommunen, som senest 3 hverdage efter
iværksættelsen af en tilbageholdelse afgør, om
tilbageholdelsen skal opretholdes, eller om den skal ophøre,
såfremt den ikke allerede er ophørt. Den gravide
alkoholmisbruger skal straks have meddelelse om kommunens
afgørelse, som skal være skriftlig og begrundet.
Lederens afgørelse skal forelægges for kommunen,
også selv om tilbageholdelsen er ophørt inden for 3
hverdage.
Til stk. 3
Institutionen skal løbende vurdere, om
betingelserne for tilbageholdelsen er opfyldt, og tilbageholdelsen
skal ifølge forslaget ophæves, når betingelserne
herfor ikke længere er til stede, ligesom der straks skal
gives meddelelse herom til den gravide alkoholmisbruger.
Den enkelte tilbageholdelse kan ikke vare
mere end 14 dage, og den samlede tilbageholdelsesperiode inden for
de 6 måneder, som kontrakten omfatter, må ikke vare
mere end højst 2 måneder.
I langt de fleste tilfælde vil det kun
være nødvendigt at tilbageholde i meget korte
perioder, indtil kvinden er blevet overtalt til at fortsætte
behandlingsforløbet.
Hvis der inden for kontraktsperioden, det vil
sige maksimalt 6 måneder, på ny opstår behov for
at tilbageholde kvinden, skal der træffes en ny
afgørelse efter § 141 c.
Til stk. 4
Afgørelse om ophør af en
tilbageholdelse træffes af behandlingsinstitutionens leder og
skal meddeles kommunen. Den gravide alkoholmisbruger skal straks
have meddelelse om ophøret af tilbageholdelsen.
Til § 141 e
Da der er tale om frihedsberøvelse af
den gravide alkoholmisbruger, foreslås afgørelsen om
tilbageholdelse indbragt for domstolene efter begæring.
På samme måde som lov om
anvendelse af tvang i psykiatrien foreslås det henskudt til
den besluttende myndighed, hvilket i dette tilfælde vil sige
kommunen, at rejse sagen over for retten, efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 43 a, såfremt den gravide
alkoholmisbruger anmoder herom. Der er således ingen
forpligtelse til at få frihedsberøvelsen prøvet
ved domstolene.
Til § 141 f
Til stk. 1
I forbindelse med, at en gravid
alkoholmisbruger tilbageholdes på institutionen, er det
tilladt at anvende fysisk magt i det omfang, det er
nødvendigt for at forhindre kvinden i at forlade
behandlingsstedet. Magtanvendelsen skal afpasses efter forholdene i
den enkelte situation og må ikke gå ud over det strengt
nødvendige. Ved fysisk magtanvendelse forstås
eksempelvis egentlig fysisk fastholdelse af en person.
Isolation, hvorved forstås afsondring i
aflåst rum i kortere eller længere perioder, er ikke
tilladt. Fiksering er ikke tilladt. Ved fiksering forstås
anvendelse af mekanisk tvangsmiddel i form af bælte,
håndremme, fodremme, livstykke eller anden form for mekanisk
fastspænden.
Til stk. 2
I det omfang det er nødvendigt for at
sikre, at den gravide alkoholmisbruger - typisk i en akut
opstået krisesituation - forhindres i at forlade
institutionen under et aftalt behandlingsforløb, kan
institutionen foretage aflåsning af institutionens
yderdøre i kortere perioder af dagen. Institutionen kan
desuden aflåses om natten.
Aflåsning af institutionens
yderdøre i kortere perioder af dagen kan sammen med
muligheden for lempeligere indgreb, fx. i form af
»mandsopdækning«, være et af de midler, der
kan afværge en akut opstået krisesituation.
Det er en klar forudsætning i loven, at
disse midler ikke skal stå alene. Dels er de tilladte midler,
sammen med de fysiske indretninger af institutionerne, ikke
tilstrækkelige til at kunne opretholde en tilbageholdelse i
længere tid, og dels vil situationen i nogle tilfælde
kunne virke konfliktskabende eller optrappende, og dermed have den
modsatrettede effekt, medmindre der sættes aktivt ind med
andre foranstaltninger.
Det er således en forudsætning,
at de socialpædagogiske tiltag, institutionerne normalt
griber til i dagligdagen, intensiveres i forbindelse med
krisesituationer, således at der også ad den vej
lægges pres på den gravide alkoholmisbruger med henblik
på at fortsætte behandlingen.
Tilsvarende vil anvendelse af isolation, det
vil sige afsondring i aflåst rum i kortere eller
længere perioder, ikke kunne ske. Aflåsning af
værelser om natten vil dog ikke blive betragtet som
isolation.
Til § 141 g
Behandlingen for alkoholmisbrug foregår
som udgangspunkt i et åbent behandlingsmiljø. Det
foreslås, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om
iværksættelse af tilbageholdelsen. Udgangspunktet vil
være bestemmelserne i bekendtgørelse om magtanvendelse
m.v. i døgninstitutioner for børn og unge samt
bekendtgørelse om magtanvendelse m.v. i institutioner for
voksne med vidtgående fysiske eller psykiske handicaps,
nærmere bestemt i regler der gælder for institutioner,
som ikke er godkendte som lukkede eller sikre afdelinger.
Det foreslås indvidere, at indenrigs-
og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
indberetning til Indenrigs- og Sundhedsministeriet om, i hvilket
omfang, der er truffet beslutning om at tilbyde gravide
alkoholmisbrugere kontrakt om behandling med mulighed for
tilbageholdelse samt om antallet af indgåede kontrakter af
denne art.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I sundhedsloven, lov nr. 546 af 24. juni
2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 1395 af 21.
december 2005, lov nr. 491 af 7. juni 2006 og § 80 i lov
nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 141.
Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri behandling til
alkoholmisbrugere. | | |
Stk. 2. Alkoholbehandling skal
iværksættes senest 14 dage efter, at alkoholmisbrugeren
har henvendt sig til kommunen med ønske om at komme i
behandling. | | |
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling i henhold til stk. 1
ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller
ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd, jf. stk. 4, eller private institutioner. | | |
Stk. 4. Regionsrådet stiller
efter aftale med de enkelte kommunalbestyrelser i regionen
behandlingspladser m.v., jf. stk. 1, til rådighed for
kommunerne og yder faglig bistand og rådgivning. | | |
Stk. 5. Behandling og rådgivning
til alkoholmisbrugere skal ydes anonymt, hvis alkoholmisbrugeren
ønsker det. | | |
Stk. 6. Behandling på
alkoholambulatorium er vederlagsfri, uanset hvor patienten bor. | | |
| | |
| | 1. Efter § 141
indsættes i kapitel 40: |
| | Ȥ 141 a.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
kommunen vil tilbyde kontrakter om behandling for alkoholmisbrug
med mulighed for tilbageholdelse efter §§ 141 b
€" 141 f. |
| | |
| | § 141 b. I
forbindelse med tilbud om støtte til alkoholmisbrugere i
form af døgnophold efter § 141, kan kommunen
tilbyde en gravid alkoholmisbruger at indgå en kontrakt om
behandling for alkoholmisbrug med mulighed for tilbageholdelse
efter denne bestemmelse og §§ 141 c €" 141
e. |
| | Stk. 2. Inden en behandling omfattet
af stk. 1, indledes, skal kommunen indgå en skriftlig
kontrakt med den gravide alkoholmisbruger om behandling med
mulighed for tilbageholdelse. |
| | Stk. 3. En kontrakt om behandling med
mulighed for tilbageholdelse af den gravide alkoholmisbruger kan
indgås for en periode af ikke over et halvt års
varighed fra indgåelsen. |
| | Stk. 4. Den gravide alkoholmisbruger
kan opsige en kontrakt om behandling med mulighed for
tilbageholdelse, når betingelserne for tilbageholdelse efter
§ 141 c ikke er opfyldt. |
| | |
| | § 141 c. Under
en behandling omfattet af § 141 b, kan tilbageholdelse
ske, når der er en begrundet formodning om, at den gravide
alkoholmisbruger vil afbryde den aftalte behandling, og det vil
være uforsvarligt ikke at tilbageholde den
pågældende, fordi |
| | 1) den gravide alkoholmisbruger frembyder
nærliggende fare for at skade fostret, |
| | 2) udsigten til ophøret af misbruget eller
en betydelig og afgørende bedring af tilstanden ellers vil
blive væsentligt forringet eller |
| | 3) den gravide alkoholmisbruger frembyder
nærliggende og væsentlig fare for sig selv. |
| | Stk. 2. Tilbageholdelse kan kun ske,
hvis mindre indgribende foranstaltninger er
utilstrækkelige. |
| | |
| | § 141 d.
Afgørelse om tilbageholdelse træffes af
behandlingsinstitutionens leder og kan meddeles mundtligt til den
gravide alkoholmisbruger. Er afgørelsen meddelt mundtligt,
skal der straks udarbejdes en skriftlig begrundelse for
afgørelsen, som gives til den gravide alkoholmisbruger. |
| | Stk. 2. Lederens afgørelse skal
forelægges for kommunen, som senest 3 hverdage efter
iværksættelsen af en tilbageholdelse afgør, om
tilbageholdelsen skal opretholdes, eller om den skal ophøre,
såfremt den ikke allerede er ophørt. Den gravide
alkoholmisbruger skal straks have meddelelse om kommunens
afgørelse, som skal være skriftlig. |
| | Stk. 3. Tilbageholdelsen skal
ophøre, når betingelserne i § 141, c,
stk. 1, ikke længere er til stede. Den enkelte
tilbageholdelse kan højst vare14 dage fra afgørelsen
efter § 141 c, stk. 1, og den samlede
tilbageholdelsesperiode må ikke overstige 2 måneder
inden for en periode på 6 måneder. |
| | Stk. 4. Afgørelse om
ophør af en tilbageholdelse træffes af
behandlingsinstitutionens leder og skal meddeles kommunen. Den
gravide alkoholmisbruger skal straks have meddelelse om
ophøret af tilbageholdelsen. |
| | |
| | § 141 e.
Kommunen skal efter anmodning fra den gravide alkoholmisbruger
indbringe en afgørelse om tilbageholdelse for retten efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a. |
| | Stk. 2. Den gravide alkoholmisbruger
skal både i forbindelse med indgåelse af kontrakten,
jf. § 141 b, og i forbindelse med, at den
pågældende får meddelelse om en afgørelse
efter § 141 c, stk. 1, vejledes om muligheden for at
få afgørelsen indbragt for retten. |
| | |
| | § 141 f.
Isolation og fiksering er ikke tilladt i forbindelse med behandling
for alkoholmisbrug efter § 141 b €" 141 e. |
| | Stk. 2. Fysisk magtanvendelse er
tilladt i det omfang, det er nødvendigt for at forhindre den
gravide alkoholmisbruger i at forlade behandlingsstedet og
afværge, at den gravide alkoholmisbruger udsætter sig
selv eller andre for nærliggende fare for at lide skade
på legeme eller helbred. |
| | |
| | § 141 g. I
ndenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tilbageholdelse og om indberetning.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2007. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |