L 167 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af beredskabsloven. (Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes
anvendelse af et landsdækkende radiokommunikationsnet).
Fremsat den 28. februar 2007 af
forsvarsministeren (Søren Gade)
Forslag
til
Lov om ændring af beredskabsloven
(Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes anvendelse af et landsdækkende
radiokommunikationsnet)
§ 1
I beredskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 1600 af 20. december 2006,
foretages følgende ændringer:
1. Efter kapitel 5
indsættes :
»Kapitel 6
Radiokommunikation
§ 29.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal sikre, at det
landsdækkende radiokommunikationsnet anvendes ved
løsningen af egne og fælles beredskabsmæssige
opgaver.
Stk. 2. Forsvarsministeren kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om, at
andre, herunder private, end kommunalbestyrelserne og
regionsrådene skal benytte det i stk. 1 nævnte
radiokommunikationsnet.
Stk. 3. Forsvarsministeren kan
fastsætte regler om anvendelsen af det landsdækkende
radiokommunikationsnet, herunder om tilslutning og benyttelse.
Forsvarsministeren kan endvidere efter forhandling med
finansministeren fastsætte regler om betaling for tilslutning
til og brug af nettet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august
2007.
Stk. 2. § 29 i
beredskabsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
finder kun anvendelse i kommuner og regioner, hvor det
landsdækkende radiokommunikationsnet er funktionsdygtigt.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Efter terrorangrebene i USA den 11. september
2001 nedsatte regeringen en arbejdsgruppe, der havde til
formål at foretage en kortlægning af behovene for en
forbedring af den tværgående kommunikation på
beredskabsområdet. Arbejdsgruppen beskrev den tekniske
udvikling på radiokommunikationsområdet og relevante
IT-politiske målsætninger m.v., ligesom
beredskabsmyndighedernes eksisterende tekniske radiosystemer blev
belyst. Herudover redegjorde arbejdsgruppen for en række
europæiske landes tekniske radiokommunikationssystemer.
Arbejdsgruppens anbefalinger og analyser fremgår af en
rapport fra november 2002.
Af aftalen om forsvarets ordning 2005-2009,
som blev indgået den 10. juni 2004 mellem Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Kristendemokraterne, fremgår det, at det
er vurderingen, at
beredskabsmyndighedernes
radiosystemer opfylder beredskabsmyndighedernes daglige behov for
kommunikation, men at der kan være behov for at styrke
kommunikationen ved større katastrofer. Forligspartierne var
derfor enige om, at der skulle nedsættes et udvalg, som
skulle udarbejde et oplæg til et nyt landsdækkende
radiokommunikationssystem for det samlede beredskab.
Det fremgår endvidere af
regeringsgrundlaget »Nye mål« fra 17. februar
2005, at regeringen vil sikre etableringen af et nyt effektivt
radiokommunikationsnet.
På den baggrund nedsatte regeringen i
2005 et tværministerielt udvalg €" Radioudvalget €"
der fik til opgave at udarbejde forslag til et landsdækkende
radiokommunikationssystem for det samlede beredskab.
Rigspolitiet var formand for Radioudvalget,
som endvidere havde deltagelse af Forsvarsministeriet,
Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Justitsministeriet, IT- og
Telestyrelsen og Beredskabsstyrelsen.
Radioudvalget udarbejdede en række
analyser af bl.a. beredskabsmyndighedernes behov for
radiokommunikation, af andre landes valg af radioteknologi og af,
hvilken radioteknologi der kunne understøtte de danske
beredskabsmyndigheders behov for radiokommunikation.
Radioudvalget afsluttede i foråret 2006
sit arbejde og afgav et oplæg til regeringen. Der var i
udvalget enighed om at anbefale, at der etableres et fælles
radiokommunikationssystem for det samlede beredskab i Danmark. Det
var ligeledes Radioudvalgets vurdering, at etablering af et nyt
landsdækkende digitalt radiokommunikationssystem vil
medføre en styrkelse af det danske samfunds beredskab i
tilfælde af en terroraktion, og at der i øvrigt er
behov for at skabe de bedste arbejdsbetingelser for
beredskabsmyndighederne i en krisesituation.
Det var Radioudvalgets generelle vurdering,
at der er et massivt behov for, at beredskabsmyndighederne
råder over egnede tværsektorielle kommunikationsmidler
til løsning af myndighedernes sektoropgaver i forbindelse
med større ulykker og hændelser, herunder
terroranslag. Denne vurdering skulle ifølge Radioudvalget
ses i sammenhæng med, at beredskabsmyndighedernes
radiosystemer ikke kan kommunikere på tværs af
sektorerne, og at de i meget betydeligt omfang er teknologisk
forældede, ligesom de eksisterende radiosystemer har en
stærkt varierende grad af sikkerhed. På den baggrund
anbefalede Radioudvalget bl.a., at der etableres et fælles
radiokommunikationssystem for det samlede beredskab.
Endelig fremgår det af
finanslovsaftalen for 2006 i afsnittet »Styrket indsats mod
terror«, at et nyt radiokommunikationssystem til beredskabet
skal fremmes, ligesom det af aftalen om finansloven 2007
fremgår, at alle beredskabsmyndigheder skal anvende det nye
radiokommunikationssystem.
2. Udbud af samordning af
nød- og beredskabskommunikation m.v.
Økonomistyrelsen fik efter
Radioudvalgets rapport i opdrag at tilvejebringe det
aftalemæssige grundlag for et fælles
radiokommunikationssystem. Økonomistyrelsen gik herefter i
gang med at udarbejde en oversigt over de behov, som skulle danne
grundlag for udbudet. Dette arbejde skete i tæt samarbejde
med beredskabsmyndighederne i form af to arbejdsgrupper.
Under dette forberedelsesarbejde, herunder
tilrettelæggelsen af udbudsforretningen om samme
(EU-udbudsbekendtgørelse nr. 2006/S 109-116975), blev det
besluttet, at der skulle indgås en aftale med en privat
teleudbyder om, at beredskaberne m.v. skal have adgang til at
anvende et landsdækkende radiokommunikationsnet til deres
opgaveløsning.
EU-udbudsbekendtgørelsen blev udsendt
den 8. juni 2006 med frist for ansøgning om
prækvalifikation den 10. juli 2006. Fem virksomheder havde
ved fristens udløb ansøgt om prækvalifikation,
hvoraf tre virksomheder den 14. august 2006 blev valgt ud til at
deltage i den videre udbudsproces. Udbudet gennemføres efter
udbudsformen: »Udbud ved konkurrencepræget
dialog«, som indeholder en dialogfase og en tilbudsfase.
Økonomistyrelsen er for øjeblikket i dialog med de
prækvalificerede virksomheder, hvilket forløber efter
de i den forbindelse fastsatte tidsplaner.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget er et led i udmøntningen
af dels Radioudvalgets indstilling om, at der etableres et
fælles radiokommunikationssystem for det samlede beredskab
med henblik på, at der kan drages optimal nytte af et nyt
tværsektorielt radiokommunikationssystem, dels forpligtelsen
i medfør af finansloven 2007. Lovforslaget er afstemt med de
beslutninger, der er truffet i relation til det aftalemæssige
grundlag for samordningen af nød- og
beredskabskommunikationen i ovennævnte udbudsforretning
(EU-udbudsbekendtgørelse nr. 2006/S 109-116975).
Der findes i dag ikke centralt fastsatte
bestemmelser om kommunernes og regionernes deltagelse i og
benyttelse af radiokommunikationssystemer i forbindelse med
løsning af det kommunale redningsberedskabs og
ambulanceberedskabets opgaver. Afgørelse af, hvilken type
radiokommunikationssystem der benyttes af det kommunale
redningsberedskab og ambulanceberedskabet til varetagelse af
opgaver inden for henholdsvis beredskabslovgivningen og
sundhedslovgivningen, træffes således af den enkelte
kommunalbestyrelse og det enkelte regionsråd.
For at sikre at det kommende
landsdækkende radiokommunikationssystem anvendes af alle
beredskabsmyndigheder, og at den nødvendige kommunikation
på tværs af beredskabet kan finde sted, er det
således fundet hensigtsmæssigt ved lov at forpligte
kommunalbestyrelserne og regionsrådene til at benytte det
landsdækkende radiokommunikationsnet til løsningen af
egne og fælles beredskabsmæssige opgaver.
Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes forpligtelse til at benytte
radiokommunikationsnettet til løsningen af egne og
fælles beredskabsmæssige opgaver gælder, uanset
om private aktører måtte løse visse af de
beredskabsmæssige opgaver for myndighederne. I tilfælde
af at en privat aktør løser beredskabsmæssige
opgaver for en kommunalbestyrelse eller et regionsråd, skal
henholdsvis kommunalbestyrelsen og regionsrådet således
sikre, at forpligtelsen til at benytte radiokommunikationsnettet
også overholdes af den private aktør. Det skal derfor
indgå i kontrakten mellem parterne, at den private
aktør er forpligtet til på tilsvarende måde at
benytte det landsdækkende radiokommunikationssystem.
Det igangværende udbud af et
landsdækkende radiokommunikationsnet foretages på vegne
af alle statslige nød- og beredskabsmyndigheder, herunder
forsvaret, hjemmeværnet, det statslige redningsberedskab og
politiet. Disse myndigheder er derfor allerede omfattet af
tilslutningsforpligtelsen, hvorfor det ikke er nødvendigt
ved lov at forpligte disse myndigheder til at benytte
radiokommunikationsnettet.
Lovforslaget indebærer som nævnt,
at kommunalbestyrelserne og regionsrådene forpligtes til at
benytte radiokommunikationsnettet ved løsningen af egne og
fælles beredskabsmæssige opgaver. I det omfang en
kommunalbestyrelse eller et regionsråd vælger at lade
en privat aktør løse beredskabsmæssige opgaver
på vegne af disse, påhviler det som nævnt
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet at sikre, at den
private aktør anvender det landsdækkende
radiokommunikationsnet. Det er fundet hensigtsmæssigt, at
forsvarsministeren kan forpligte andre aktører end de, der
forpligtes direkte ved lovforslaget, til at benytte
radiokommunikationsnettet. Eksempler på sådanne andre
aktører er virksomheder, der leverer kritisk infrastruktur
inden for bl.a. energi- og transportområdet, og som er eller
kan blive vigtige for det danske beredskab. Etableringen af en
sådan forpligtelse vil alene ske på baggrund af en
beredskabsfaglig vurdering og efter forhandling med de
berørte ressortministre.
Med henblik på bl.a. at sikre
koordinering af tilslutning til og hensigtsmæssig benyttelse
af nettet samt de enkelte myndigheders betaling for tilslutning til
og brug af nettet findes det hensigtsmæssigt, at der skabes
en bemyndigelse for forsvarsministeren til at fastsætte
nærmere regler om brugen af radiokommunikationsnettet,
herunder om tilslutning, benyttelse, betaling m.v., når disse
forhold er afklaret.
Loven træder i kraft den 1. august
2007. Da det er forventningen, at udrulningen af det
landsdækkende radiokommunikationsnet vil ske etapevis, finder
loven dog kun anvendelse i de kommuner og regioner, hvor det nye
landsdækkende radiokommunikationsnet er funktionsdygtigt i
henhold til den tilslutningsplan, der er aftalt med den private
tjenesteyder.
Med loven udvides ligeledes beredskabslovens
dækningsområde til bl.a. også at omfatte
ambulanceberedskabet i forbindelse med dettes anvendelse af
radiokommunikation.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
Lovforslaget har ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser for staten, idet der allerede er
truffet beslutning om etableringen af et landsdækkende
radiokommunikationsnet, jf. Aftale om finansloven for 2007.
Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner i form af udgifter til
tilslutning til og brug af nettet samt til indkøb af
terminaler. Det bemærkes i den forbindelse, at betaling for
tilslutning til og brug af nettet m.v. ikke vil overstige de
omkostninger, der er forbundet med at have brugere tilsluttet
nettet, herunder en forholdsmæssig fordeling af de samlede
driftsomkostninger, som vil være forbundet med nettet.
Der kan endvidere være udgifter til
software i forbindelse med tilslutning af et kontrolrum til
radiokommunikationsnettet. Disse udgifter vil på samme
måde ikke overstige de omkostninger, der er forbundet med
brugernes anvendelse af pågældende software, herunder
en forholdsmæssig fordeling af de samlede drifts- og evt.
etableringsomkostninger for softwaren.
Det fælles landsdækkende
radiokommunikationsnet vil kunne erstatte andre interne
kommunikationsnet hos henholdsvis regionerne og kommunerne.
Ovennævnte udgifter forbundet med tilslutning til og brug af
radiokommunikationsnettet samt til bl.a. indkøb af
terminaler vil derfor helt eller delvist kunne modsvares af
besparelser ved ikke længere at anvende interne
kommunikationsnet, terminaler og kontrolrumssoftware.
Der er først endelig klarhed over de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget, når der er
indgået kontrakt med en af tilbudsgiverne i det
igangværende udbud. Der kan således ikke på
nuværende tidspunkt skønnes over størrelsen af
de økonomiske konsekvenser.
Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for stat, regioner
eller kommuner.
5. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Private, der løser
beredskabsmæssige opgaver for offentlige myndigheder samt de
brugere, der er nævnt i lovforslagets § 29,
stk. 2, vil have udgifter til tilslutning til og brug af
radiokommunikationsnettet samt til indkøb af terminaler. Det
bemærkes i den forbindelse, at betaling for tilslutning til
og brug af nettet m.v. ikke vil overstige de omkostninger, der er
forbundet med at have brugere tilsluttet nettet, herunder en
forholdsmæssig fordeling af de samlede driftsomkostninger,
som vil være forbundet med nettet.
Der kan endvidere være udgifter til
software i forbindelse med tilslutning af et kontrolrum til
radiokommunikationsnettet. Disse udgifter vil på samme
måde ikke overstige de omkostninger, der er forbundet med
brugernes anvendelse af pågældende software, herunder
en forholdsmæssig fordeling af de samlede drifts- og
eventuelle etableringsomkostninger for softwaren.
Det fælles landsdækkende
radiokommunikationsnet vil kunne erstatte andre interne
kommunikationsnet hos de private aktører, der løser
beredskabsmæssige opgaver for offentlige myndigheder, samt de
brugere, der er nævnt i § 29, stk. 2.
Udgifterne forbundet med tilslutning til og brug af
radiokommunikationsnettet samt til bl.a. indkøb af
terminaler vil derfor helt eller delvist kunne modsvares af
besparelser ved ikke længere at anvende interne
kommunikationsnet og terminaler.
Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for henholdsvis de
private aktører, der løser beredskabsmæssige
opgaver for offentlige myndigheder, samt de brugere, der er
nævnt i § 29, stk. 2.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skulle
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderede ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet
i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
virksomhedspanelet. Forslaget er derfor ikke forelagt
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
6. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.fl.
Lovforslaget har været til
høring hos Beskæftigelsesministeriet,
Skatteministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Justitsministeriet, Miljøministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Transport- og Energiministeriet,
Udenrigsministeriet, Statsministeriet, Finansministeriet,
Økonomistyrelsen, Forsvarskommandoen,
Hjemmeværnskommandoen, Beredskabsstyrelsen, Rigspolitiet,
Politidirektøren i København, Hovedstadens
Sygehusfællesskab, Danske Regioner, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Falck, Sønderjysk
Frivillige Brandværnsforbund, Beredskabsforbundet, Dansk
Brand- og Sikringsteknisk Institut, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Landsklubben for Deltidsansatte Brandfolk, Dansk
Industri, Dansk Energi Brancheforening,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, IT-Branchen.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner i form af udgifter til
tilslutning til og brug af nettet samt til indkøb af
terminaler og kontrolrumssoftware, men udgifterne vil helt eller
delvist kunne modsvares af besparelser ved ikke længere at
anvende interne kommunikationsnet, terminaler og
kontrolrumssoftware. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet i form af udgifter til tilslutning
til og brug af nettet samt til indkøb af terminaler og
kontrolrumssoftware, men udgifterne vil helt eller delvist kunne
modsvares af besparelser ved ikke længere at anvende interne
kommunikationsnet, terminaler og kontrolrumssoftware. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Beredskabslovens kapitel 6 blev ophævet
ved lov nr. 293 af 30. april 2003 om ændring af
beredskabsloven. Det foreslås, at bestemmelsen om
kommunalbestyrelsens og regionsrådets deltagelse i det
landdækkende radiokommunikationsnet til løsning af
opgaver inden for redningsberedskabet og ambulanceberedskabet
indsættes i et nyt kapitel 6.
Med stk. 1 forpligtes
kommunalbestyrelsen og regionsrådet til at benytte det
landsdækkende radiokommunikationsnet i forbindelse med
løsningen af det kommunale redningsberedskabs og
ambulanceberedskabets opgaver.
Bestemmelsen indebærer, at det
kommunale og regionale beredskab i forbindelse med varetagelsen af
egne og fælles beredskabsmæssige opgaver skal benytte
det landsdækkende radiokommunikationsnet, som en privat
leverandør ved forudgående udbudsforretning vil skulle
drive og etablere adgang til for beredskaberne.
Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes forpligtelse til at benytte
radiokommunikationsnettet til løsningen af egne og
fælles beredskabsmæssige opgaver gælder, uanset
om private aktører måtte løse visse af de
beredskabsmæssige opgaver for myndighederne. I tilfælde
af at en privat aktør løser beredskabsmæssige
opgaver for en kommunalbestyrelse eller et regionsråd, skal
henholdsvis kommunalbestyrelsen og regionsrådet således
sikre, at forpligtelsen til at benytte radiokommunikationsnettet
også overholdes af den private aktør. Det skal derfor
indgå i kontrakten mellem parterne, at den private
aktør er forpligtet til på tilsvarende måde at
benytte det landsdækkende radiokommunikationssystem.
Det følger af stk. 2 ,
at forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at andre end
kommunalbestyrelserne og regionsrådene skal benytte
radiokommunikationsnettet. Eksempler på sådanne andre
aktører er virksomheder, der leverer kritisk infrastruktur
inden for bl.a. energi- og transportområdet, og som er eller
kan blive vigtige for det danske beredskab.
Etablering af forpligtelsen som nævnt i
stk. 2 vil alene ske på baggrund af en beredskabsfaglig
vurdering og efter forhandling med de relevante
ressortministre.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at
tilslutning til det landsdækkende radiokommunikationssystem
af andre end kommunalbestyrelserne, regionsrådene samt
private, der udfører beredskabsmæssige opgaver for
offentlige myndigheder, sker efter aftale med de relevante
aktører. Forpligtelsen efter stk. 2 tænkes
således anvendt i de situationer, hvor det eksempelvis
vurderes, at en sådan aftalemæssig tilslutning med
disse aktører ikke er mulig, eller at det ikke er muligt at
nå den nødvendige aftalemæssige tilslutning
inden for en given nødvendig tidshorisont.
Forpligtelsen efter stk. 1 og 2 til at
anvende det landsdækkende radiokommunikationsnet
indebærer en pligt til at anvende infrastrukturen, dvs. selve
radiokommunikationsnettet, samt specifikt udpegede typer af
terminaler og kontrolrumssoftware. Terminalerne indgår som
option i det igangværende udbud vedrørende nettet
(EU-udbudsbekendtgørelse nr. 2006/S 109-116975), mens
udpegningen af kontrolrumssoftware vil finde sted, så snart
der en indgået en aftale mellem staten og en
leverandør. Kontrolrumssoftwaret påtænkes
konkurrenceudsat i en udbudsforretning, der forventes
iværksat i løbet af 2007.
I det omfang visse af de
beredskabsaktører, som forpligtes til at anvende det
fælles landsdækkende radiokommunikationsnet, allerede
er i besiddelse af terminaler m.v., som med baggrund i en teknisk
og beredskabsfaglig vurdering er tilstrækkeligt kompatible
med radiokommunikationsnettet, vil disse som udgangspunkt ikke
blive forpligtet til at anskaffe sig sådanne.
Uanset at der med lovforslaget skabes en
forpligtelse til at benytte det landsdækkende
radiokommunikationsnet ved løsningen af egne og fælles
beredskabsopgaver, afskærer dette ikke muligheden for at
anvende supplerende kommunikationssystemer, herunder systemer til
overførsel af store mængder data mellem f.eks.
ambulancer og sygehuse. Det forudsætter dog, at sådanne
supplerende kommunikationssystemer tjener et selvstændigt
behov og ikke hindrer, besværliggør eller på
anden måde forringer den pligtige og sikre radiokommunikation
inden for egen sektor og mellem flere sektorer via det fælles
landsdækkende radiokommunikationsnet.
I medfør af stk. 3 kan
forsvarsministeren fastsætte nærmere regler om
anvendelsen af det landsdækkende radiokommunikationsnet,
herunder regler om tilslutning og benyttelse. Forsvarsministeren
kan endvidere efter forhandling med finansministeren
fastsætte regler om betaling for tilslutning til og brug af
nettet, herunder at betalingen kan opkræves af den private
tjenesteyder, som finansministeren har udpeget ved
forudgående udbudsforretning.
I det omfang en kommunalbestyrelse eller et
regionsråd vælger at lade en privat aktør
løse beredskabsmæssige opgaver på vegne af
disse, påhviler det kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet at sikre, at den private aktør overholder
de nærmere regler, som forsvarsministeren fastsætter
efter stk. 3.
Fastsættelsen af nærmere regler
om tilslutning til og benyttelse af radiokommunikationsnettet for
andre end de i stk. 1 nævnte brugere, sker efter
forhandling med de eventuelle berørte ressortministre.
Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes forpligtelse til at benytte det
landsdækkende radiokommunikationsnet vil kunne
håndhæves efter de almindelige sanktionsbestemmelser i
henholdsvis lov om kommunernes styrelse og lov om regionerne.
Det fremgår af § 29,
stk. 2, at forsvarsministeren kan fastsætte regler om,
at andre, herunder private, end kommunalbestyrelserne og
regionsrådene forpligtes til at anvende det
landsdækkende radiokommunikationsnet.
Det fremgår herudover af
beredskabslovens § 70, stk. 4, at forsvarsministeren
i forskrifter udstedt i medfør af beredskabsloven kan
fastsætte straf af bøde, fængsel indtil 4
måneder, eller under skærpende omstændigheder
fængsel i indtil 2 år for overtrædelse af
bestemmelserne i forskrifterne eller for undladelse af at
efterkomme påbud eller forbud heri.
Fastsætter forsvarsministeren efter
§ 29, stk. 2, regler om, at andre end
kommunalbestyrelserne og regionsrådene forpligtes til at
anvende det landsdækkende radiokommunikationsnet, vil
forsvarsministeren således i medfør af
beredskabslovens § 70, stk. 4, kunne fastsætte
regler om, at en overtrædelse af denne forpligtelse kan
straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder,
eller under skærpende omstændigheder fængsel i
indtil 2 år.
Det bemærkes, at overtrædelser,
der begås af et selskab, en forening, en selvejende
institution eller lignende som juridisk person kan straffes med
bødeansvar, jf. beredskabslovens § 70,
stk. 5, 1. pkt.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2007.
Forpligtelsen til at anvende
radiokommunikationsnettet vil ske på baggrund af en aftalt
tilslutningsplan med den private tjenesteyder, som finansministeren
har udpeget ved forudgående udbudsforretning. Det er
forventningen, at udrulningen af det landsdækkende
radiokommunikationsnet vil ske etapevis. Loven vil således
kun finde anvendelse i kommuner og regioner, hvor det nye
landsdækkende radiokommunikationsnet er funktionsdygtigt i
henhold til den aftalte tilslutningsplan. Den berørte
kommune eller region samt eventuelle andre berørte, jf.
herved den foreslåede § 29, stk. 2, underrettes,
når radiokommunikationsnettet er funktionsdygtigt for den
pågældende kommune eller region.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger. Det bemærkes i den forbindelse, at det
færøske landsstyre efter aftale med den danske
regering den 1. januar 2002 har overtaget lovgivnings- og
myndighedskompetencen på radiokommunikationsområdet som
færøsk særanliggende. Det igangværende
udbud af det landsdækkende radiokommunikationsnet omfatter
ikke Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
137 af 1. marts 2004, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 1600 af 20. december 2006, foretages følgende
ændringer: |
| | |
Kapitel 6 (ophævet) | | 1. Efter kapitel 5
indsættes : |
| | »Kapitel 6 |
| | Radiokommunikation |
| | § 29. Kommunalbestyrelsen
og regionsrådet skal sikre, at det landsdækkende
radiokommunikationsnet anvendes ved løsningen af egne og
fælles beredskabsmæssige opgaver. |
| | Stk. 2. Forsvarsministeren kan efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om, at
andre, herunder private, end kommunalbestyrelserne og
regionsrådene skal benytte det i stk. 1 nævnte
radiokommunikationsnet. |
| | Stk. 3
. Forsvarsministeren kan fastsætte regler om anvendelsen af
det landsdækkende radiokommunikationsnet, herunder om
tilslutning og benyttelse. Forsvarsministeren kan endvidere efter
forhandling med finansministeren fastsætte regler om betaling
for tilslutning til og brug af nettet. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. august 2007. |
| | Stk. 2. § 29 i
beredskabsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
finder kun anvendelse i kommuner og regioner, hvor det
landsdækkende radiokommunikationsnet er funktionsdygtigt. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. |