Skriftlig fremsættelse (28. februar
2007)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige lovbestemmelser om forældelse af fordringer m.v.
(Ændringer som følge af en ny lov om forældelse
af fordringer, ophævelse af købelovens
reklamationsfrister ved visse køb m.v.).
(Lovforslag nr. L 166).
Hovedformålet med lovforslaget er at
gennemføre de ændringer af forældelsesregler mv.
i anden lovgivning, som det samtidig fremsatte forslag til lov om
forældelse af fordringer (forældelsesloven) (L 165)
giver anledning til.
Ved forslaget til ny forældelseslov, der
skal erstatte de gældende forældelsesregler i Danske
Lov 5-4-14 fra 1683 og i lov nr. 274 af 22. december 1908 om
forældelse af visse fordringer, foreslås som
lovgivningens almindelige ordning indført en
forældelsesfrist på 3 år, der suspenderes ved
utilregnelig uvidenhed om fordringen eller skyldneren, kombineret
med en absolut forældelsesfrist på 10 år.
Lovforslaget indeholder bl.a. ændringer
af forsikringsaftalelovens forældelsesregler. Dette forslag
bygger på et lovudkast fra Justitsministeriets udvalg om
revision af forsikringsaftaleloven, jf. betænkning nr.
1423/2002 om forsikringsaftaleloven, idet der dog er foretaget de
nødvendige tilpasninger til den foreslåede nye
forældelseslov. Forslaget indebærer en forbedring af
forsikringstageres retsstilling, idet der bl.a. vil være tale
om en forlængelse af forældelsesfristerne ved krav i
anledning af forsikringsaftaler, og idet forældelsen af
sådanne krav forslås afbrudt allerede ved anmeldelse af
kravet til forsikringsselskabet.
Endvidere indeholder lovforslaget en
ændring af retsplejeloven, som indebærer, at der i
tilfælde, hvor der er afgivet en insolvenserklæring,
kan gennemføres udlægsforretning med henblik på
at afbryde forældelsen, uden at fordringshaveren
behøver at give møde i fogedretten. Forslaget har til
formål at sikre, at fordringshaver ikke forpligtes til at
give møde i fogedretten med henblik på at afbryde
forældelsen, selv om mødet ikke tjener noget andet
formål, når det tidligere er konstateret, at skyldner
er insolvent. Forslaget skal ses i lyset af, at muligheden for at
afbryde forældelsen ved påmindelse, f.eks. ved
udsendelse af et kontoudtog, foreslås ophævet ved det
samtidig fremsatte forslag til ny forældelseslov.
Desuden indeholder lovforslaget en række
tilpasninger af skatteforvaltningslovens regler, som er
foranlediget af forslaget til ny forældelseslov. Det
foreslås, at de nye forældelsesregler som udgangspunkt
også skal gælde for skatte- og afgiftskrav. Dog
foreslås, at forældelsesfristen fastsættes til 5
år for skattekrav ved såkaldte Transfer
Pricing-transaktioner, dvs. ved koncerninterne transaktioner
på tværs af landegrænser. Endvidere
foreslås, at told- og skatteforvaltningens
skatteansættelse eller afgiftsfastsættelse samt varsel
om ændring af en skatteansættelse, et afgiftstilsvar
mv. udløser en tillægsfrist på 1 år regnet
fra myndighedens meddelelse om afgørelsen. Endelig
foreslås, at skatte- og afgiftskrav afledt af en
ekstraordinær ansættelse ikke er undergivet den
3-årige forældelsesfrist, men alene den absolutte
forældelsesfrist på 10 år. Med forslaget
opnås en enklere og mere ensartet regulering af
forældelsen af skatte- og afgiftskrav.
Lovforslaget indeholder endvidere
ændringer af en række love, der regulerer såkaldt
blandede tilskudsordninger, som giver mulighed for finansiering ved
såvel nationale støttemidler som EU-midler. Det
foreslås, at krav på tilbagesøgning af
uberettiget udbetalt national medfinansiering forældes efter
de samme regler, som gælder for tilbagesøgningskrav
vedrørende uberettiget udbetalte EU-midler. Herved sikres
bl.a. mulighed for en mere koordineret kontrolindsats, idet de
relevante myndigheder ikke vil skulle planlægge deres kontrol
efter forskellige forældelsesfrister.
Herudover indeholder lovforslaget visse
ændringer af købelovens reklamationsregler.
Ændringerne, der vil medføre en forbedring af
forbrugernes retsstilling, bygger delvis på forslag fra
Justitsministeriets udvalg om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse
af byggematerialer, jf. betænkning nr. 1433/2003 om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af byggematerialer. Det
foreslås herved, at der ikke længere skal gælde
en absolut reklamationsfrist ved køb af byggematerialer.
Endvidere forslås, at købelovens absolutte
reklamationsfrist ikke skal finde anvendelse ved køb af
genstande, som i henhold til et påbud skal tilbagekaldes
eller destrueres, fordi de udgør en fare. Begge disse
forslag vil indebære, at købers krav i sådanne
tilfælde først vil bortfalde endeligt ved
forældelse. Efter forslaget til ny forældelseslov vil
den absolutte forældelsesfrist for disse krav være 10
år. Det foreslås desuden, at en aftale i et tidligere
salgsled om fravigelse af reklamationsfristerne til skade for
køberen generelt ikke skal kunne gøres gældende
over for en senere køber, hvis denne handler uden for sit
erhverv.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag til
mere tekniske ændringer af et større antal lovregler
på Justitsministeriets og andre ministeriers områder
som konsekvens af forslaget til ny forældelseslov.
Endelig indeholder lovforslaget visse mindre
ændringer af renteloven og kreditaftaleloven, som ikke er
foranlediget af forslaget til ny forældelseslov. Der er alene
tale om præciseringer af visse formuleringer, som i praksis
har givet anledning til tvivl.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.