Skriftlig fremsættelse (28. februar
2007)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om forældelse af
fordringer (forældelsesloven).
(Lovforslag nr. L 165).
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre nye og mere tidssvarende regler om
forældelse af fordringer, og lovforslaget indeholder på
den baggrund en ny lov om forældelse af fordringer, der skal
erstatte de gældende forældelsesregler i Danske Lov
5-14-4 fra 1683 og i lov nr. 274 af 22. december 1908 om
forældelse af visse fordringer (1908-loven).
Forældelsesreglerne har bl.a. til
formål at beskytte skyldnere, som efter en
årrække har indrettet sig på, at et muligt krav
ikke vil blive gjort gældende. Det gælder særligt
i tilfælde, hvor skyldneren vil bestride det
pågældende krav, f.eks. fordi denne mener at have
betalt, men hvor det efter mange år er blevet vanskeligt at
bevise, at det er tilfældet. Forældelsesregler skal
medvirke til at sikre at fordringer afvikles eller bringes på
det rene inden for rimelig tid ved at tilskynde fordringshaver til
at få afklaret det pågældende forhold gennem
forlig, sagsanlæg eller på anden måde.
En normal afvikling af fordringer må
også anses for samfundsmæssigt ressourcebesparende,
idet retssystemet herved undgår at skulle behandle sager om
meget gamle mellemværender, der ofte vil være
præget af bevistvivl.
Overordnet er det blevet anført, at det
forhold, at Danske Lov 5-14-4 og 1908-loven kun tager stilling til
nogle få hovedprincipper, indebærer, at man ved
spørgsmål om forældelse ofte er overladt til en
vanskeligt overskuelig retspraksis, som på en lang
række områder efterlader tvivlsspørgsmål.
Det gældende regelsæt giver således ikke i
tilstrækkelig grad skyldnere og fordringshavere den sikkerhed
og klarhed, der skal til, for at de kan indrette sig efter
reglerne. Desuden er den tvivl, som de gældende regler giver
anledning til, processkabende.
Det er endvidere blevet anført, at den
20-årige frist i Danske Lov 5-14-4 under nutidens forhold og
med de moderne kommunikationsformer kan forekomme unødig
lang, særligt for så vidt angår fordringer i
henhold til pengelån. I den forbindelse er det blevet
kritiseret, at forældelsen af sådanne fordringer kan
afbrydes ved påmindelse, hvilket indebærer, at
kreditorer blot ved udsendelse af et kontoudtog hvert 20. år
kan opretholde en fordring. Dette synes uhensigtsmæssigt i
lyset af, at forældelsesregler har til formål at
tilskynde kreditorer til at få fordringer afviklet eller
bragt på det rene.
Hvad angår krav i anledning af
personskade og miljøskade, hvor afgørende modhensyn
gør sig gældende, er det derimod blevet anført,
at den 20-årige forældelsesfrist er for kort. Det
skyldes, at sådanne skader i visse tilfælde
først viser sig ganske mange år efter, at den
skadevoldende handling har fundet sted.
Justitsministeriet er i vidt omfang enig i den
kritik, der har været rejst af de gældende
forældelsesregler. Derfor fremsættes forslag til en ny
og mere tidssvarende forældelseslov.
Forslaget er i al væsentlighed udformet
i overensstemmelse med anbefalingerne og lovudkastet, som
Justitsministeriets Forældelsesudvalg har fremlagt i
betænkning nr. 1460/2005 om revision af
forældelseslovgivningen.
Forslaget vil indebære, at
forældelse af fordringer fremover reguleres ved ét
sammenhængende regelsæt, som kun fraviges i det omfang,
der er fastsat regler herom i anden lovgivning. Den
foreslåede forældelseslov er mere omfattende og
detaljeret end de gældende forældelsesregler, og
forslaget vil derfor indebære en afklaring af en række
af de tvivlsspørgsmål, som de gældende regler
har givet anledning til.
De hensyn, som ligger bag
forældelsesreglerne, herunder ønsket om at beskytte
skyldnere mod uventede krav, taler generelt imod, at
forældelsesfristerne er længere end nødvendigt.
Længden af de gældende forældelsesfrister er
fastsat på baggrund af de forhold, der gjorde sig
gældende for handel mv. på det tidspunkt, hvor
forældelsesreglerne blev gennemført i henholdsvis 1683
og 1908. Meget har forandret sig siden, også for så
vidt angår kreditorers adgang til at få fordringer
afviklet eller bragt på det rene.
Det foreslås derfor, at
forældelsesfristerne for de fleste dagligdags fordringer
forkortes. Således foreslås der indført en
almindelig forældelsesfrist på 3 år, der
suspenderes ved utilregnelig uvidenhed om fordringen eller
skyldneren, kombineret med en absolut forældelsesfrist
på 10 år. Forældelseslovgivningen i en
række andre lande indeholder ligeledes
forældelsesfrister på henholdsvis 3 år og 10
år, herunder lovgivningen i Sverige, Norge, Finland og
Tyskland.
For så vidt angår krav i anledning
af personskade eller miljøskade er der afgørende
modhensyn, idet sådanne skader i en række
tilfælde først viser sig på et langt senere
tidspunkt. Derfor bør der fastsættes en særlig
lang forældelsesfrist. Som en undtagelse til den
10-årige frist, foreslås det derfor, at der i disse
tilfælde i stedet skal gælde en 30-årig
forældelsesfrist.
Desuden foreslås særlige
forældelsesfrister og tillægsfrister for en række
andre fordringer, der heller ikke kan indpasses under lovgivningens
almindelige ordning. Bl.a. foreslås i stedet for den
3-årige forældelsesfrist en 5-årig frist for
lønkrav. For fordringer i anledning af pengelån, samt
når der er udstedt gældsbrev for en fordring,
foreslås, at der alene skal gælde en 10-årig
forældelsesfrist, og for indlån i pengeinstitutter
alene en 20-årig forældelsesfrist.
For så vidt angår
spørgsmålet om afbrydelse af forældelse
foreslås, at der indføres en sondring mellem
"egentlig" og foreløbig afbrydelse af forældelse. En
"egentlig" afbrydelse, som bl.a. vil finde sted ved skyldnerens
erkendelse af fordringen og ved sagsanlæg, vil
indebære, at der løber en ny forældelsesfrist.
Foreløbig afbrydelse €" eksempelvis ved indbringelse af
en tvist, der har betydning for fordringen, for en administrativ
myndighed €" vil i stedet udløse en tillægsfrist
på et år.
Det foreslås endvidere, at muligheden
for at afbryde forældelsen ved påmindelse afskaffes.
Det er ikke rimeligt, at fordringer i dag kan opretholdes på
ubestemt tid blot ved udsendelse af eksempelvis et kontoudtog, og
det foreslås derfor, at forældelsen skal afbrydes,
enten ved at der foretages retslige skridt, eller ved at skyldners
erkendelse opnås.
Med henblik på at forbedre
forbrugerbeskyttelsen foreslås, at forældelseslovens
regler ikke skal kunne fraviges ved forudgående aftale til
skade for en forbruger. Det bør gælde, uanset om
forbrugeren er fordringshaver eller skyldner i den konkrete aftale
med den erhvervsdrivende. Den balance mellem hensynet til skyldner
og fordringshaver, som de foreslåede regler er udtryk for,
bør ikke ved forudgående aftale kunne fraviges til
skade for forbrugere.
Lovforslaget skal i øvrigt ses i
sammenhæng med det samtidig fremsatte forslag til lov om
ændring af forskellige lovbestemmelser om forældelse af
fordringer m.v. (Ændringer som følge af en ny lov om
forældelse af fordringer, ophævelse af
købelovens reklamationsfrister ved visse køb m.v.) (L
166), som bl.a. har til formål at tilpasse
forældelsesbestemmelserne i en række øvrige love
til forslaget til ny forældelseslov.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.