Skriftlig fremsættelse (28. februar
2007)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af
personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning
og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning)
(Lovforslag nr. L 162).
Lovforslaget har til formål med henblik
på kriminalitetsbekæmpelse at åbne mulighed for,
at visse erhvervsdrivende kan foretage tv-overvågning med
optagelse af billeder af egne indgange og facader samt efter
omstændighederne af arealer i direkte tilknytning til egne
indgange og facader. Lovforslaget har endvidere til formål
ved en ændring af persondataloven at sikre borgerne en
styrket retsbeskyttelse ved behandling af personoplysninger i
forbindelse med tv-overvågning.
Lovforslaget bygger på anbefalingerne i
en betænkning fra Tv-overvågningsudvalget
(betænkning nr. 1483/2006), der indeholder udvalgets forslag
om en vis udvidelse af privates adgang til at foretage
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed
på frit tilgængelige steder. Betænkningen
indeholder endvidere udvalgets vurdering af samspillet mellem de
gældende regler om tv-overvågning i
tv-overvågningsloven og persondataloven. Desuden indeholder
betænkningen nogle overvejelser om, hvorvidt der bør
tilvejebringes hjemmel til, at kommuner efter forelæggelse
for politiet kan foretage tv-overvågning på frit
tilgængelige steder i et generelt kriminalitetsforebyggende
øjemed.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
Der foreslås indsat en ny bestemmelse i
tv-overvågningsloven om, at pengeinstitutvirksomheder,
spillekasinoer, hotel- og restaurationsvirksomheder samt
butikscentre og butikker, hvorfra der foregår detailsalg,
får mulighed for at foretage tv-overvågning med
billedoptagelse af egne indgange og facader. I dag er det kun
muligt for private at tv-overvåge egne indgange og facader,
hvis overvågningen ikke er forbundet med billedoptagelse.
Det foreslås endvidere, at den
nævnte gruppe af erhvervsdrivende får mulighed for at
foretage tv-overvågning med billedoptagelse af arealer, som
ligger i direkte tilknytning til egne indgange og facader, og som
naturligt anvendes eller kan anvendes som adgangs- eller flugtvej i
forhold til egne indgange, når overvågningen er klart
nødvendig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Heri
ligger, at denne form for overvågning kun kan foretages,
når hensynet til at sikre, at tv-overvågningen
får den ønskede kriminalitetsbekæmpende effekt,
gør det klart nødvendigt ikke alene at kunne
tv-overvåge egne indgange og facader, men også visse
tilknyttede arealer.
Der foreslås med henblik på at
sikre borgerne en styrket retsbeskyttelse ved behandling af
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning indsat en
bestemmelse i persondataloven, hvorefter loven gælder enhver
form for behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning. Forslaget indebærer bl.a., at
behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning kun kan ske, i det omfang persondatalovens
grundlæggende principper om god databehandlingsskik,
saglighed og proportionalitet er opfyldt, samt at behandlingen
teknisk og organisatorisk skal tilrettelægges således,
at oplysninger ikke kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges
eller i øvrigt behandles i strid med loven. Eksempelvis vil
der være tale om en behandling i strid med loven, hvis en
erhvervsdrivende eller dennes ansatte gennemser optagelser fra en
tv-overvågning, uden at det har et sagligt formål.
Der foreslås endvidere indsat et nyt
kapitel om tv-overvågning i persondataloven med forskellige
særregler om sletning og videregivelse af billed- og
lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.
Ifølge den foreslåede regel om
videregivelse vil de pågældende optagelser kun kunne
videregives, når (1) der foreligger udtrykkeligt samtykke
hertil fra den berørte person (den registrerede), (2)
videregivelsen følger af lov, eller (3) videregivelsen sker
til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed (dvs. med
henblik på, at oplysningerne kan indgå i en
politimæssig efterforskning).
Ifølge den foreslåede regel om
sletning skal de pågældende oplysninger slettes senest
30 dage efter optagelsen, medmindre opbevaring af optagelsen ud
over 30 dages fristen er nødvendig for den dataansvarliges
behandling af en konkret tvist. I givet fald skal den, som tvisten
vedrører, underrettes inden udløb af 30 dages
fristen, og fremsættes der anmodning herom, skal vedkommende
have udleveret en kopi af optagelsen.
Det foreslås desuden, at
overtrædelse af reglerne om videregivelse og sletning skal
kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder.
Ved indsættelse af en ny bestemmelse i
persondataloven foreslås det endvidere udtrykkeligt
præciseret, at persondatalovens bestemmelser om
oplysningspligt (herunder pligt til at angive den dataansvarliges
identitet samt formålet med indsamling af personoplysninger)
gælder, selv om der oplyses om tv-overvågningen i
medfør af tv-overvågningslovens regler om skiltning
mv.
Der foreslås desuden indført en
bestemmelse i persondataloven, hvorefter der ved behandling af
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning ikke skal
ske anmeldelse til Datatilsynet.
Det foreslås endelig, at Datatilsynet
tillægges inspektionskompetence også i forhold til
privates behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning. I dag har tilsynet kun en sådan
kompetence i forhold til offentlige myndigheders
tv-overvågning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.