Skriftlig fremsættelse (22. februar
2007)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om råstoffer (Ophævelse
affartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og
indvindingstilladelserpå havet m.v.)
(Lovforslag nr. L 161).
Lovforslaget har til formål at sikre en
fortsat forsyning af havindvundne råstoffer (sten, grus og
sand) til landbaserede formål og at fjerne
begrænsninger for fri konkurrence ved udførelse af
indvindingsopgaver på havet.
Råstoflovens regler om indvinding
på havet ændres, således at bestemmelserne i
lovens § 19 om fartøjsgodkendelse ophæves, og
lovens bestemmelser om efterforsknings- og indvindingstilladelser
moderniseres, herunder med indførelse af udbud og
vilkår om vederlag til staten.
Baggrunden for forslaget om at ophæve
bestemmelserne om fartøjsgodkendelse er en anbefaling fra
Konkurrencerådet, som har vurderet, at reglerne har en
markedsafskærmende virkning og dermed hindrer fri konkurrence
på det danske marked for råstofindvinding på
havet. Endvidere har EU-Kommissionen den 18. oktober 2006 fremsendt
åbningsskrivelse om uforenelighed mellem § 19 og §
20, stk. 2, i råstofloven og den dermed forbundne
forvaltningspraksis og EF-traktatens artikel 49.
Baggrunden for forslaget om at ændre
lovens bestemmelser om efterforsknings- og indvindingstilladelser
er, at de nuværende regler om efterforskning og indvinding
på havet har vist sig ikke i praksis at kunne administreres
således, at der i tilstrækkeligt omfang skabes
incitament for branchen til efterforskning af nye
indvindingsområder.
Formålet med ændringerne er
således at sikre fortsat indvinding af råstoffer
på havet og vækstmuligheder for de virksomheder, der
beskæftiger sig med råstofforsyning.
Råstofindvindingen på havet
foregår i dag på baggrund af regler, der blev
indført ved en revision af råstofloven i 1996 med en
10-årig overgangsordning, som udløb den 31. december
2006.
Årene efter 1996-lovens vedtagelse har
været præget af, at der kun fra enkelte virksomheder
har været en interesse i at udlægge nye
indvindingsområder, at der er opstået uenighed mellem
flere af virksomhederne om gennemførelse af efterforskning,
og at der i de statsligt udlagte indvindingsområder indtil
videre har været tilstrækkeligt med råstoffer til
at dække efterspørgslen. Virksomheder med ønske
om at udvide deres aktiviteter har været begrænset i
deres muligheder, dels på grund af begrænsninger i
lovens fartøjsgodkendelsessystem, dels fordi de på
grund af lovens forudsætning om enighed ikke har kunnet
opnå sikkerhed for at opnå eneret til de
råstofressourcer, som de måtte ønske at
investere i efterforskning og miljøundersøgelser
af.
Der er derfor stort set ikke udlagt nye
indvindingsområder. Administrationen af 1996-lovens
tilladelsessystem er således ikke egnet til at fremme lovens
formål om forsyning, og der er risiko for, at der på
sigt ikke vil være tilstrækkelig forsyning af
havindvundne råstoffer til landbaserede formål. Det kan
medføre prisstigninger på råstoffer til bygge-
og anlægsformål, herunder til betonindustrien, og
få negative økonomiske konsekvenser for dele af den
danske ral- og sandsugerbranche.
Med lovforslaget skabes der gunstige rammer
fremover for fortsat indvinding af råstoffer på
havet.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.