L 161 Forslag til lov om ændring af lov om råstoffer.

(Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 22-02-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l161_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (22. februar 2007)

 

 

Miljøministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om råstoffer (Ophævelse affartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelserpå havet m.v.)

(Lovforslag nr. L 161).

Lovforslaget har til formål at sikre en fortsat forsyning af havindvundne råstoffer (sten, grus og sand) til landbaserede formål og at fjerne begrænsninger for fri konkurrence ved udførelse af indvindingsopgaver på havet.

Råstoflovens regler om indvinding på havet ændres, således at bestemmelserne i lovens § 19 om fartøjsgodkendelse ophæves, og lovens bestemmelser om efterforsknings- og indvindingstilladelser moderniseres, herunder med indførelse af udbud og vilkår om vederlag til staten.

Baggrunden for forslaget om at ophæve bestemmelserne om fartøjsgodkendelse er en anbefaling fra Konkurrencerådet, som har vurderet, at reglerne har en markedsafskærmende virkning og dermed hindrer fri konkurrence på det danske marked for råstofindvinding på havet. Endvidere har EU-Kommissionen den 18. oktober 2006 fremsendt åbningsskrivelse om uforenelighed mellem § 19 og § 20, stk. 2, i råstofloven og den dermed forbundne forvaltningspraksis og EF-traktatens artikel 49.

Baggrunden for forslaget om at ændre lovens bestemmelser om efterforsknings- og indvindingstilladelser er, at de nuværende regler om efterforskning og indvinding på havet har vist sig ikke i praksis at kunne administreres således, at der i tilstrækkeligt omfang skabes incitament for branchen til efterforskning af nye indvindingsområder.

Formålet med ændringerne er således at sikre fortsat indvinding af råstoffer på havet og vækstmuligheder for de virksomheder, der beskæftiger sig med råstofforsyning.

Råstofindvindingen på havet foregår i dag på baggrund af regler, der blev indført ved en revision af råstofloven i 1996 med en 10-årig overgangsordning, som udløb den 31. december 2006.

Årene efter 1996-lovens vedtagelse har været præget af, at der kun fra enkelte virksomheder har været en interesse i at udlægge nye indvindingsområder, at der er opstået uenighed mellem flere af virksomhederne om gennemførelse af efterforskning, og at der i de statsligt udlagte indvindingsområder indtil videre har været tilstrækkeligt med råstoffer til at dække efterspørgslen. Virksomheder med ønske om at udvide deres aktiviteter har været begrænset i deres muligheder, dels på grund af begrænsninger i lovens fartøjsgodkendelsessystem, dels fordi de på grund af lovens forudsætning om enighed ikke har kunnet opnå sikkerhed for at opnå eneret til de råstofressourcer, som de måtte ønske at investere i efterforskning og miljøundersøgelser af.

Der er derfor stort set ikke udlagt nye indvindingsområder. Administrationen af 1996-lovens tilladelsessystem er således ikke egnet til at fremme lovens formål om forsyning, og der er risiko for, at der på sigt ikke vil være tilstrækkelig forsyning af havindvundne råstoffer til landbaserede formål. Det kan medføre prisstigninger på råstoffer til bygge- og anlægsformål, herunder til betonindustrien, og få negative økonomiske konsekvenser for dele af den danske ral- og sandsugerbranche.

Med lovforslaget skabes der gunstige rammer fremover for fortsat indvinding af råstoffer på havet.

Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.