Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2006)
Integrationsministeren (Rikke
Hvilshøj):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
integrationsloven og lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. (Reform af integrationslovens
finansieringssystem og omlægning af finansieringen af
danskuddannelse til udlændinge, der ikke er omfattet af
integrationsloven m.v.).
(Lovforslag nr. L 16).
Den 17. juni 2005 indgik regeringen aftale med
Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne om regeringens
integrationsplan "En ny chance til alle" (integrationsaftalen).
Aftalen udmøntes af regeringen og Dansk Folkeparti.
Integrationsaftalen indeholder en lang
række initiativer om garanti for relevante uddannelsestilbud
til alle unge, om at udlændinge skal vise vilje til
integration ved underskrivelse af en integrationskontrakt, om at
det skal kunne betale sig at arbejde, om forebyggelse og
bekæmpelse af ekstremisme og kriminalitet, om en fortsat
indsats mod ghettoisering og om, at kommunerne skal gøre
mere for integrationen.
Som led i indsatsen for at få kommunerne
til at gøre mere for integrationen er det endvidere bestemt
i aftalen, at kommunerne skal belønnes for en aktiv
integrationsindsats, og at incitamenterne hertil skal styrkes.
Som opfølgning på dette punkt i
integrationsaftalen blev der i juni 2005 nedsat en arbejdsgruppe,
der fik til opgave at komme med forslag til en samlet reform af det
nuværende finansieringssystem for introduktionsprogrammet og
danskuddannelse med henblik på at forenkle
finansieringssystemet og øge kommunernes incitamenter.
Arbejdsgruppens rapport blev offentliggjort i april 2006.
På baggrund af aftalen og
arbejdsgruppens rapport fremsætter regeringen hermed forslag
om ændring af integrationslovens finansieringsregler.
Med lovforslaget gennemføres en
forenkling af finansieringssystemet samtidig med, at kommunernes
incitament til en effektiv integration over for nyankomne
styrkes.
Lovforslaget indebærer, at refusionen af
kommunernes udgifter til introduktionsydelse og hjælp i
særlige tilfælde nedsættes fra 75 pct. til 50
pct. Lovforslaget indebærer endvidere, at programtilskuddene
fjernes €" bortset fra det månedlige programtilskud til
kommuner, der har ansvaret for integrationsindsatsen for en
mindreårig uledsaget flygtning, og at der i stedet
indføres 50 pct. refusion på kommunernes udgifter til
danskuddannelse og aktivering. For at fastholde kommunernes
incitament til at yde en generel integrationsindsats fastholdes
grundtilskuddet.
Endvidere indeholder lovforslaget et forslag
om forhøjelse af resultattilskuddene ved bestået
danskprøve og overgang til ustøttet
beskæftigelse, ligesom det foreslås, at der kan ydes
resultattilskud, hvis udlændingen påbegynder og
fortsætter en studie- eller erhvervskompetencegivende
uddannelse i mindst seks måneder.
Lovforslaget indeholder herudover forslag om
en styrket finansiering af kommunernes tilbud om danskuddannelse
til de grupper af udlændinge, der ikke er omfattet af
integrationsloven.
Endelig indeholder lovforslaget forslag til
enkelte justeringer af danskuddannelsesloven som led i den samlede
reform af finansieringssystemet.