L 159 Forslag til lov om en Cityring.

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 21-02-2007

Fremsættelse: 21-02-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l159_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (21. februar 2007)

 

 

Transport- og energiministeren (Flemming Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om en Cityring.

(Lovforslag nr. L 159).

Lovforslaget indebærer, at der kan igangsættes projektering, anlæg og drift af en Cityring i København og på Frederiksberg.

Regeringen, Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune har den 2. december 2005 indgået en principaftale om anlæg af en Cityring i København og på Frederiksberg, som kan tages i brug omkring år 2018.

Med Cityringen vil der være etableret et sammenhængende kollektivt transportsystem af høj kvalitet i København og på Frederiksberg, der tilbyder passagererne øget komfort, frekvens og hastighed.

Cityringen får en linjeføring, der dækker City, brokvartererne og Frederiksberg. Cityringen skal anlægges med 17 stationer: Københavns Hovedbanegård, v. Rådhuspladsen, v. Christiansborg, v. Kongens Nytorv, v. Frederiks Kirke (Marmorkirken), Østerport, v. Trianglen, v. Poul Henningsens Plads, v. Vibenshus Runddel, v. Rådmandsmarken, Nørrebro Station, v. Nørrebros Runddel, v. Landsarkivet, v. Aksel Møllers Have, Frederiksberg Station, v. Frederiksberg Allé/ Platanvej samt v. Enghave Plads.

Linjeføring og stationer besluttes endeligt, når der har været gennemført en projekteringsfase og en VVM-procedure.

Den 1. februar 2007 er der indgået aftale om en allonge til principaftalen om undersøgelse af en udvidelse af Cityringen med en ekstra station ved Carlsberg-grunden.

Det skønnes at koste ca. 15 mia. kr. at anlægge Cityringen (2005-priser). Der er på nuværende tidspunkt betydelig usikkerhed om de beregnede anlægsoverslag. Anlægsoverslaget vurderes således med 80 % sandsynlighed at ligge inden for et interval mellem +/-3,4 mia. kr., dvs. mellem 11,6 og 18,4 mia. kr.

Anlægget af Cityringen finansieres dels gennem de fremtidige billetindtægter, der forventes at udgøre 5,4 mia. kr. (nutidsværdi, 2005-priser), dels gennem indskud fra staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Dette er nærmere beskrevet i forslag til lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.

Den enkelte kommune kan €" under hensyntagen til Cityringens funktionalitet €" vælge særlige udformninger eller forbedringer af stationer m.v., hvis kommunen selv finansierer udgiften hertil.

Anlægsskønnet for Cityringen indeholder en række risici. Der vil erfaringsmæssigt forekomme uforudsete fordyrelser i løbet af projektet og prognoserne for de fremtidige nettoindtægter er ligeledes usikre.

De eksisterende metroaktiveteter i Ørestadsselskabet I/S og aktiviteterne vedrørende den nye Cityring indgår i ét nyt selskab, Metroselskabet I/S, der oprettes, og som udover ansvaret for den eksisterende metro også får til opgave at projektere, anlægge og drive Cityringen.

Der henvises i øvrigt til det samtidigt fremsatte lovforslag om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.