Skriftlig fremsættelse (21. februar
2007)
Transport- og
energiministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om en Cityring.
(Lovforslag nr. L 159).
Lovforslaget indebærer, at der kan
igangsættes projektering, anlæg og drift af en Cityring
i København og på Frederiksberg.
Regeringen, Frederiksberg Kommune og
Københavns Kommune har den 2. december 2005 indgået en
principaftale om anlæg af en Cityring i København og
på Frederiksberg, som kan tages i brug omkring år
2018.
Med Cityringen vil der være etableret et
sammenhængende kollektivt transportsystem af høj
kvalitet i København og på Frederiksberg, der tilbyder
passagererne øget komfort, frekvens og hastighed.
Cityringen får en linjeføring,
der dækker City, brokvartererne og Frederiksberg. Cityringen
skal anlægges med 17 stationer: Københavns
Hovedbanegård, v. Rådhuspladsen, v. Christiansborg, v.
Kongens Nytorv, v. Frederiks Kirke (Marmorkirken),
Østerport, v. Trianglen, v. Poul Henningsens Plads, v.
Vibenshus Runddel, v. Rådmandsmarken, Nørrebro
Station, v. Nørrebros Runddel, v. Landsarkivet, v. Aksel
Møllers Have, Frederiksberg Station, v. Frederiksberg
Allé/ Platanvej samt v. Enghave Plads.
Linjeføring og stationer besluttes
endeligt, når der har været gennemført en
projekteringsfase og en VVM-procedure.
Den 1. februar 2007 er der indgået
aftale om en allonge til principaftalen om undersøgelse af
en udvidelse af Cityringen med en ekstra station ved
Carlsberg-grunden.
Det skønnes at koste ca. 15 mia. kr. at
anlægge Cityringen (2005-priser). Der er på
nuværende tidspunkt betydelig usikkerhed om de beregnede
anlægsoverslag. Anlægsoverslaget vurderes således
med 80 % sandsynlighed at ligge inden for et interval mellem +/-3,4
mia. kr., dvs. mellem 11,6 og 18,4 mia. kr.
Anlægget af Cityringen finansieres dels
gennem de fremtidige billetindtægter, der forventes at
udgøre 5,4 mia. kr. (nutidsværdi, 2005-priser), dels
gennem indskud fra staten, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune. Dette er nærmere beskrevet i forslag
til lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.
Den enkelte kommune kan €" under
hensyntagen til Cityringens funktionalitet €" vælge
særlige udformninger eller forbedringer af stationer m.v.,
hvis kommunen selv finansierer udgiften hertil.
Anlægsskønnet for Cityringen
indeholder en række risici. Der vil erfaringsmæssigt
forekomme uforudsete fordyrelser i løbet af projektet og
prognoserne for de fremtidige nettoindtægter er ligeledes
usikre.
De eksisterende metroaktiveteter i
Ørestadsselskabet I/S og aktiviteterne vedrørende den
nye Cityring indgår i ét nyt selskab, Metroselskabet
I/S, der oprettes, og som udover ansvaret for den eksisterende
metro også får til opgave at projektere, anlægge
og drive Cityringen.
Der henvises i øvrigt til det samtidigt
fremsatte lovforslag om Metroselskabet I/S og
Arealudviklingsselskabet I/S.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.