Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 25. maj 2007
Forslag
til
Lov om en Cityring
Kapitel 1
Projektering, anlæg og drift
§ 1. Transport-
og energiministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i
henhold til denne lov til projektering og anlæg af en
Cityring som en metro.
§ 2.
Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og
drift af en Cityring.
§ 3. Transport-
og energiministeren fastsætter regler om placering og
udformning af stationer, kontrol- og vedligeholdelsescenter samt
skakte m.m.
Stk. 2. Kort over Cityringens
linjeføring og placering af stationer samt kontrol- og
vedligeholdelsescenter fremgår af bilag 1. Den endelige
linjeføring og udformning og placering af stationer,
kontrol- og vedligeholdelsescenter, skakte m.m. fastlægges
efter godkendelse af transport- og energiministeren, jf.
§ 4, i kommuneplanlægningen for Cityringen på
grundlag af transport- og energiministerens regler efter
stk. 1.
Stk. 3. Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune forestår i fællesskab
udarbejdelse af VVM-redegørelse, herunder høring og
eventuel miljøvurdering, for hele Cityringen.
Stk. 4. Senest som led i
VVM-proceduren efter stk. 3 kan der træffes beslutning
om udførelse af supplerende adgangsveje for stationer,
udførelse af forberedelser til afgreninger mod stationer
uden for Cityringen eller andre væsentlige ændringer,
jf. § 6, stk. 1 og 2, der skal omfattes af en
VVM-procedure.
Stk. 5. Mindre ændringer, der
ikke er nødvendige for Cityringens projektering, anlæg
og drift, og som Københavns og Frederiksberg Kommuner samt
staten har mulighed for at vælge efter § 6,
stk. 1, og som kan gennemføres uden VVM-procedure og
uden i øvrigt at medføre væsentlige
tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for
Cityringen, kan besluttes, mod at udgiften betales i
overensstemmelse med reglen i § 6, stk. 1.
Kapitel 2
Godkendelse af anlægget
§ 4.
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune f
orelægger en koordineret indstilling om godkendelse af
anlægget for transport- og energiministeren.
Stk. 2. Godkendelse af den endelige
linjeføring samt udformningen og placeringen af stationer,
kontrol- og vedligeholdelsescenter, skakte m.m. træffes af
transport- og energiministeren efter høring af
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og et af
Folketinget nedsat udvalg. Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune vedtager herefter kommuneplantillæg
endeligt med de eventuelle ændringer, der fremgår af
godkendelsen.
Stk. 3. Transport- og
energiministerens godkendelse efter stk. 2 træder i
stedet for en VVM-tilladelse efter § 11 g, stk. 4, i
lov om planlægning.
Kapitel 3
Offentligt udbud af anlæg og
drift, herunder vedligehold
§ 5.
Metroselskabet I/S skal foretage offentligt udbud af anlæg og
drift, herunder vedligehold, af Cityringen. Cityringen og den
eksisterende metro skal ejes af Metroselskabet I/S.
Stk. 2. Efter afholdelsen af
offentligt udbud og inden Metroselskabet I/S indgår de
første kontrakter om anlæg og drift, herunder
vedligehold, af Cityringen, forelægger Metroselskabet I/S sin
indstilling med henblik på godkendelse heraf for transport-
og energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune.
Stk. 3. Kontrakterne om anlæg og
drift, herunder vedligehold, af Cityringen efter stk. 2 kan
kun indgås, hvis der er enighed herom mellem transport- og
energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune.
Kapitel 4
Tilkøb, optioner, uforudsete
udgifter m.v.
§ 6. Ved
tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter
til anlæg og drift, der ikke er nødvendige for
Cityringens projektering, anlæg og drift, og som
Københavns eller Frederiksberg Kommuner eller staten har
mulighed for at vælge i forbindelse med gennemførelsen
af anlægget af Cityringen, jf. § 3. Tilkøb
og udnyttelse af optioner betales af den, der ønsker at
foretage tilkøb eller udnytte en option.
Stk. 2. Uforudsete udgifter betales af
Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
50 pct., staten med 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune med 8,3
pct.
Stk. 3. Ved uforudsete udgifter
forstås udgifter, der ikke har været forudset, jf.
transport- og energiministerens regler efter § 3,
stk. 1, og som er nødvendige af hensyn til
gennemførelsen af anlægget af Cityringen.
Stk. 4. De i stk. 1-3
nævnte betalinger omfatter betaling til
anlægsomkostninger og i givet fald drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger.
§ 7. Ved
omstigningsstationerne Københavns Hovedbanegård,
Østerport og Nørrebro er Cityringen alene baseret
på nødvendige omstigningsveje, jf. transport- og
energiministerens regler efter § 3, stk. 1. Mindre
ændringer heri, der kan gennemføres uden i
øvrigt at medføre væsentlige tidsmæssige
eller økonomiske konsekvenser for Cityringen, kan besluttes,
mod at udgifter hertil betales af den part, der ønsker
ændringen, dvs. staten, herunder Banedanmark, en kommune
eller DSB.
Stk. 2. Udgifter som følger af
krav fra en myndighed, herunder som følge af internationale
krav, EU-retlige krav eller national lov, herunder
jernbanesikkerhedsmæssige krav, betales af Metroselskabet
I/S. Den nødvendige finansiering tilvejebringes i
fællesskab af Københavns Kommune med 50 pct., staten
med 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune med 8,3 pct.
Stk. 3. Udgiften til eventuelle
nødvendige tilpasninger af vandforsyningsnettet i
forbindelse med projektering og anlæg af Cityringen betales
af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Københavns Kommune med
50 pct., staten med 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune med 8,3
pct.
Stk. 4. Kommunen er forpligtet til at
føre afløbsledninger frem til tilslutningspunkter
lige uden for hver stations- og skaktkonstruktion. Metroselskabet
I/S betaler sædvanligt tilslutningsbidrag til
afløbsledninger. Metroselskabet I/S afholder eventuelle
udgifter til afledning af oppumpet vand fra udgravninger, og den
nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af
Københavns Kommune med 50 pct., staten med 41,7 pct. og
Frederiksberg Kommune med 8,3 pct.
Stk. 5. Udgifter til
ledningsomlægninger afholdes over anlægsbudgettet for
Cityringen, bortset fra følgende tilfælde, hvor
udgiften betales af ledningsejerne:
1) Omlægninger af ledninger på de
overtagne jernbanearealer.
2) Omlægninger af ledninger i vejarealer,
der i ikke uvæsentlig grad er begrundet i
vejformål.
Stk. 6. Udgifter som følge af
øget trafikbelastning på kommuneveje under
anlægsarbejdet afholdes af de respektive vejbestyrelser.
Udgifter på statsveje som følge af øget
trafikbelastning under anlægsarbejdet afholdes af staten.
Stk. 7. Midlertidig råden over
offentlig eller privat fællesvej i forbindelse med
anlægsarbejdet kan gennemføres ved en midlertidig
ekspropriation efter reglerne i § 13. De respektive
kommuner dækker et eventuelt tab ved midlertidigt eller
permanent bortfald af p-pladser, stadepladser og lign. på
offentlig vej eller privat fællesvej.
Stk. 8. Placeringen og udformningen af
kontrol- og vedligeholdelsescenteret fastsættes af transport-
og energiministeren i regler efter § 3, stk. 1.
Kontrol- og vedligeholdelsescenteret overdrages til Metroselskabet
I/S, uanset om arealet ejes af staten, herunder Banedanmark, DSB
eller andre. Staten, herunder Banedanmark, eller DSB kan ikke
overdrage arealet til andre end Metroselskabet I/S.
Kapitel 5
Byggelinjer, forbud, overtagelse af
arealer m.v.
§ 8. Transport-
og energiministeren kan pålægge byggelinjer, når
det er nødvendigt for at sikre anlægget af Cityringen.
Byggelinjer kan pålægges for en periode af højst
10 år. Byggelinjepålægget kan ved et nyt
pålæg forlænges med yderligere op til 10
år. Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger i
forbindelse med pålæg om byggelinjer og
offentliggørelsen heraf efter § 10.
Stk. 2. På ejendomme, der ligger
inden for byggelinjen, må der ikke uden tilladelse fra
transport- og energiministeren opføres ny bebyggelse,
herunder ved tilbygning eller ved genopførelse af
nedbrændt eller nedrevet bebyggelse, ligesom der ikke
må foretages væsentlige forandringer i eksisterende
bebyggelse. På sådanne ejendomme må der heller
ikke indrettes andre anlæg af blivende art.
§ 9. Transport-
og energiministeren kan nedlægge forbud mod, at der på
en ejendom, der berøres af projekteringen, foretages de
foranstaltninger, der er nævnt i § 8, stk. 2.
Et sådant forbud kan kun nedlægges for et tidsrum af 1
år og kan ikke nedlægges mere end én gang.
Stk. 2. Kommunen skal indberette til
transport- og energiministeren, inden der meddeles tilladelse til
byggeri på ejendomme, der ikke er pålagt byggelinjer,
og som berøres af projekteringen. Hvis transport- og
energiministeren ikke inden for 2 måneder efter at have
modtaget sådan indberetning nedlægger forbud i henhold
til stk. 1, kan byggetilladelse meddeles.
§ 10.
Transport- og energiministeren skal i stedlige blade
offentliggøre byggelinjepålæg efter
§ 8. Transport- og energiministeren skal sende meddelelse
til de ejere og brugere, hvis ejendomme direkte berøres af
pålægget, og hvis adkomst fremgår af
tingbogen.
Stk. 2. Klage over pålæg
af byggelinjer skal ske senest 4 uger efter, at meddelelsen er
kommet frem til den pågældende. Når fristen for
klage er udløbet og der er truffet afgørelse i
klagesagerne, skal byggelinjepålægget tinglyses med
angivelse af hjemmel.
Stk. 3. Klage over en afgørelse
om byggelinjepålæg fritager ikke klageren for at
efterkomme pålægget. Klagemyndigheden kan dog bestemme,
at klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 4. Byggelinjepålæg
skal fra offentliggørelsens dato respekteres af ejendommenes
ejere og brugere og af panthavere og andre indehavere af
rettigheder over ejendommene, uanset hvornår rettighederne er
erhvervet.
Stk. 5. Forinden byggearbejder
iværksættes på en ejendom, hvorpå der er
pålagt byggelinjer i henhold til § 8, skal
bygherren indhente oplysning hos transport- og energiministeren om,
hvorvidt arbejdets udførelse vil komme i strid med
byggelinjepålægget.
§ 11. Hvis
ejeren af et areal, der er pålagt byggelinjer efter
§ 8, afskæres fra en udnyttelse af arealet, der er
økonomisk rimelig og forsvarlig under hensyn til arealets
beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den
udnyttelse, der finder sted af andre tilgrænsende eller
omliggende arealer, kan ejeren på ethvert tidspunkt
kræve, at transport- og energiministeren overtager arealet
på Metroselskabet I/S€™s vegne mod erstatning.
Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2. Ejeren af et areal, der i
væsentligt omfang er pålagt byggelinjer efter
§ 8, kan på ethvert tidspunkt desuden kræve,
at transport- og energiministeren for Metroselskabet I/S overtager
arealet mod erstatning, når byggelinjerne hindrer
afhændelse af arealet på normale vilkår og ejeren
af særlige personlige grunde ønsker at afstå
arealet før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation.
Stk. 3. Udgør arealet kun en
del af en ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen
overtaget, hvis den tilbageværende del af ejendommen bliver
så lille eller således beskaffen, at den ikke
skønnes hensigtsmæssigt at kunne bevares som
selvstændig ejendom og udnyttes på rimelig måde,
eller hvis byggelinjepålægget hindrer afhændelse
af hele ejendommen på normale vilkår i de i stk. 2
nævnte situationer.
Stk. 4. Afslår transport- og
energiministeren ejerens anmodning om overtagelse efter
stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transport- og
energiministerens afgørelse til de i §§ 57 og
58 i lov om offentlige veje nævnte taksationsmyndigheder.
Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter
stk. 1-3 skal imødekommes, og fastsætter
erstatning for arealets overtagelse efter reglerne i
§ 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje. Ved
taksationsmyndighedernes behandling finder bestemmelserne i
§§ 58 a-62 i lov om offentlige veje tilsvarende
anvendelse.
Stk. 5. Afgørelser, der kan
påklages efter stk. 4, kan ikke indbringes for
domstolene, før klageadgangen er udnyttet.
Søgsmål skal være anlagt inden for 6
måneder efter, at afgørelsen er kommet frem til
klageren.
§ 12.
Transport- og energiministeren kan for Metroselskabet I/S efter
anmodning fra ejeren forlods erhverve en ejendom, der
berøres særlig indgribende af projekteringen eller
anlægget, når ejeren af særlige personlige grunde
ønsker at afstå ejendommen før det tidspunkt,
hvor der kan foretages ekspropriation og ejendommen ikke kan
afhændes på normale vilkår. Metroselskabet I/S
afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2. Overtagelsessummen
fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Kapitel 6
Ekspropriation samt naturfrednings- og
planlægningsmæssige hensyn
§ 13.
Transport- og energiministeren bemyndiges til for Metroselskabet
I/S ved ekspropriation at erhverve fast ejendom, herunder i
form af rettigheder og servitutter, der er nødvendig til at
gennemføre det i denne lov omhandlede anlæg, herunder
eventuelle supplerende adgangsveje for stationer eller
forberedelser til afgreninger mod stationer uden for Cityringen.
Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. Ved
erstatningsfastsættelsen gælder reglerne i
§ 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje.
Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger til
ekspropriationer.
§ 14. De
naturfredningsmæssige hensyn vedrørende anvendelse af
arealer i forbindelse med projektering og anlæg af Cityringen
varetages alene ved denne lov, herunder den i § 3
beskrevne procedure om VVM-redegørelse m.v. og transport- og
energiministerens regler, der udstedes efter § 3,
stk. 1.
Stk. 2. De regler, der udstedes af
transport- og energiministeren efter § 3, stk. 1, skal
lægges til grund ved varetagelsen af de
planlægningsmæssige hensyn.
Kapitel 7
Godkendelser vedrørende
jernbanesikkerhed og byggesagsbehandling, herunder gebyr m.v.
§ 15.
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger (Trafikstyrelsen)
godkender følgende:
1) Den samlede tunnelkonstruktion, uanset hvilken
tunnelkonstruktion der er tale om, herunder tunnelstrækninger
med indbyggede sporskifter, sidespor, nød- og
ventilationsskakte, stationer samt installationer, der
vedrører tunnelstrækningerne, herunder
tunnelstationernes sporområder.
2) De banetekniske anlæg.
3) Den indre indretning af de underjordiske
stationers publikums- og teknikområder med tilhørende
installationer.
Stk. 2. Der kan opkræves gebyr
efter gældende regler for kommunale og statslige godkendelse
r m.v., herunder godkendelser efter jernbaneloven eller anden
lovgivning vedrørende sikkerhed, miljø og lign., i
forbindelse med projekteringen, anlæg og ibrugtagning. For
Trafikstyrelsens godkendelse efter stk. 1, nr. 3, betales ikke
gebyr.
Stk. 3. G ebyrets størrelse
fastsættes på grundlag af den respektive del af
anlægget, som godkendelsen vedrører.
§ 16.
Transport- og energiministeren bemyndiges til at godkende eller
lade nødvendige tilslutningsanlæg m.v. for jernbane
udføre.
Kapitel 8
Delegation og fastsættelse af
regler for klage m.v.
§ 17.
Transport- og energiministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen eller
andre statslige myndigheder til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
kan bemyndige Metroselskabet I/S til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov.
Stk. 3. Metroselskabet I/S kan
overlade sine beføjelser i nærmere bestemt omfang til
DSB eller Banedanmark i forbindelse med udførelse af
projekterings- eller anlægsarbejder på stationer, der
tilhører DSB, respektive DSB S-tog A/S, og Banedanmark.
Stk. 4. Metroselskabet I/S kan
overlade sine beføjelser i nærmere bestemt omfang til
Københavns Kommune eller Frederiksberg Kommune i forbindelse
med udførelse af projekterings- eller anlægsarbejder
på forpladser til stationerne og på arealer rundt om
nødskakte.
Stk. 5. Transport- og energiministeren
kan fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser, der træffes efter denne lov, herunder om
klagefrister eller om, at afgørelserne ikke kan
påklages til transport- og energiministeren.
§ 18.
Transport- og energiministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Bilag 1
CMC: Kontrol- og vedligeholdelsescenter