Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 25. maj 2007
Forslag
til
Lov om Metroselskabet I/S og
Arealudviklingsselskabet I/S
Kapitel 1
Oprettelse af Metroselskabet I/S og
Arealudviklingsselskabet I/S
§ 1. Transport-
og energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune kan oprette et interessentskab ved navn Metroselskabet I/S
med følgende ejerfordeling:
1) Københavns Kommune ejer 50 pct.,
2) transport- og energiministeren ejer 41,7 pct.,
og
3) Frederiksberg Kommune ejer 8,3 pct.
Stk. 2. Transport- og
energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune kan efter enstemmig beslutning ændre selskabets
navn.
Stk. 3. Stiftelsen af Metroselskabet
I/S kan i regnskabsmæssig henseende ske med virkning fra den
1. januar i stiftelsesåret.
§ 2. Transport-
og energiministeren og Københavns Kommune kan oprette et
interessentskab ved navn Arealudviklingsselskabet I/S med
følgende ejerfordeling:
1) Københavns Kommune ejer 55 pct., og
2) transport- og energiministeren ejer 45
pct.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
og Københavns Kommune kan efter enstemmig beslutning
ændre selskabets navn.
Stk. 3. Stiftelsen af
Arealudviklingsselskabet I/S kan i regnskabs- og skattemæssig
henseende ske med virkning fra den 1. januar i
stiftelsesåret.
§ 3.
Arealudviklingsselskabet I/S overtager ved stiftelsen samtlige
aktiver og passiver i Københavns Havn A/S og indtræder
i samtlige rettigheder og pligter i Københavns Havn A/S.
Samtidig opløses Københavns Havn A/S uden
likvidation.
Stk. 2. Der udløses ikke
beskatning af fortjeneste og tab på Københavns Havn
A/S€™ aktiver og passiver ved opløsning af
Københavns Havn A/S i henhold til stk. 1.
Stk. 3. Opløsningen af
Københavns Havn A/S kan i regnskabs- og skattemæssig
henseende ske med virkning fra den 1. januar i stiftelsesåret
for Arealudviklingsselskabet I/S.
§ 4.
Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S overtager ved
stiftelsen alle aktiver og passiver og indtræder i samtlige
rettigheder og pligter i Ørestadsselskabet I/S og
Frederiksbergbaneselskabet I/S som nærmere anført i
stk. 2-5. Samtidig opløses Ørestadsselskabet I/S
og Frederiksbergbaneselskabet I/S.
Stk. 2. Metroselskabet I/S overtager
ved stiftelsen samtlige aktiver og passiver og indtræder i
samtlige rettigheder og pligter, der hører til
Ørestadsselskabet I/S€™ metroaktiviteter.
Stk. 3. Metroselskabet I/S overtager
ved stiftelsen samtlige aktiver og passiver i
Frederiksbergbaneselskabet I/S og indtræder i samtlige
rettigheder og pligter i Frederiksbergbaneselskabet I/S.
Stk. 4. Arealudviklingsselskabet I/S
overtager ved stiftelsen samtlige aktiver og passiver og
indtræder i samtlige rettigheder og pligter, der hører
til Ørestadsselskabet I/S€™
arealudviklingsaktiviteter.
Stk. 5. Den endelige fordeling mellem
Arealudviklingsselskabet I/S og Metroselskabet I/S af de overtagne
aktiver og passiver, rettigheder og pligter fra
Ørestadsselskabet I/S, jf. stk. 2 og 4, vil blive
fastlagt ved aftaler mellem transport- og energiministeren,
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune i forbindelse
med udarbejdelsen af stiftelsesdokumenter for
Arealudviklingsselskabet I/S og Metroselskabet I/S.
§ 5.
Metroselskabet I/S stiftes ud over overtagelsen af
Ørestadsselskabet I/S€™ metroaktiviteter og
Frederiksbergbaneselskabet I/S, jf. § 4, stk. 2 og
3, med indskud af følgende nettoaktiver:
1) Københavns Kommune indskyder 4.000 mio.
kr.,
2) Frederiksberg Kommune indskyder 800 mio.
kr.,
3) Metroselskabet I/S får en fordring
på ejerne vedrørende reinvesteringer i tekniske
installationer vedrørende metroens etape 1-3 på 100
mio. kr. Fordringen fordeles på de tre ejere i forhold til
ejerandelene, jf. § 1, stk. 1, og
4) Metroselskabet I/S får en fordring
på Frederiksberg Kommune på 843 mio. kr. svarende til
nutidsværdien af Frederiksberg Kommunes nuværende
årlige finansieringsbidrag til Frederiksbergbaneselskabet
I/S.
§ 6.
Arealudviklingsselskabet I/S stiftes, ud over overtagelsen af
Ørestadsselskabet I/S€™
arealudviklingsaktiviteter, jf. § 4, stk. 4, og
Københavns Havn A/S, jf. § 3, stk. 1, med
indskud af følgende nettoaktiver:
1) Staten indskyder den tidligere Rigsarkivgrund,
beliggende i Ørestad Nord (en del af ejendommen matr. nr. 1
bh og 1 aa Eksercerpladsen, København).
2) Arealudviklingsselskabet I/S får en
fordring på staten på 100 mio. kr.
3) Arealudviklingsselskabet I/S får en
fordring på Københavns Kommune på 2.400 mio.
kr., svarende til nutidsværdien af Københavns Kommunes
fremtidige grundskyldtilbageføring vedrørende
arealerne i Ørestad.
4) Arealudviklingsselskabet I/S får
endvidere en fordring på Københavns Kommune på
800 mio. kr., svarende til Københavns Kommunes fremtidige
grundskyldtilbageføring vedrørende arealerne i
Nordhavnen.
§ 7.
Tinglysning og registrering af Metroselskabet I/S€™ og
Arealudviklingsselskabet I/S€™ rettigheder og pligter
kan ske på grundlag af denne lov.
Kapitel 2
Metroselskabet I/S
§ 8.
Metroselskabet I/S€™ formål er at varetage
projektering og anlæg af en Cityring som en metro,
færdiggørelse af anlæg af Østamagerbanen
(metroens 3. etape) samt stå for drift og vedligehold af den
samlede metro.
Stk. 2. Selskabet kan tillige drive
anden virksomhed, som har en naturlig forretningsmæssig
sammenhæng med metroaktiviteterne, jf. stk. 1.
Stk. 3. Selskabet skal drives på
et forretningsmæssigt grundlag.
Stk. 4. Selskabet foretager offentligt
udbud af drift og vedligehold af metroen.
§ 9.
Metroselskabet I/S ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer.
Stk. 2. Københavns Kommune
udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer. Frederiksberg Kommune udpeger 1
bestyrelsesmedlem samt 1 suppleant til bestyrelsen. Transport- og
energiministeren udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer. Medarbejderne i
Metroselskabet I/S vælger 2 bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 3. Udpegningen af formand og to
næstformænd sker efter enig beslutning mellem de tre
ejere blandt de af ejerne udpegede bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 4. Formanden og
næstformændene for bestyrelsen må ikke
udføre hverv for selskabet, der ikke er en naturlig del af
hvervet som bestyrelsesformand og næstformand, bortset fra
enkeltstående opgaver, som den pågældende bliver
anmodet om at udføre for bestyrelsen.
Stk. 5. Bestyrelsesmedlemmer
vælges for en periode af 4 år. Dog vælges
medlemmerne af selskabets første bestyrelse fra selskabets
stiftelse til den 31. december 2009. Genudpegning kan ske. Et
bestyrelsesmedlem kan til enhver tid afsættes af den, som har
udpeget den pågældende.
§ 10. Den
daglige ledelse varetages af en direktion, der ansættes af
bestyrelsen efter forudgående orientering af selskabets
ejere.
§ 11.
Transport- og energiministeren fastsætter sammen med
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune en vedtægt
for Metroselskabet I/S.
Stk. 2. Metroselskabet I/S skal
på begæring stille enhver oplysning om sin virksomhed
til rådighed for Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune samt transport- og energiministeren.
Stk. 3. Metroselskabet I/S skal
anmeldes og registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter
reglerne i kapitel 19 i lov om aktieselskaber, herunder
bestemmelserne, der gælder for statslige aktieselskaber.
Regler om anmeldelse, registrering og gebyr samt
offentliggørelse m.v. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
gælder for Metroselskabet I/S.
Stk. 4. Aktieselskabslovens regler om
indsendelse af meddelelser m.v. fra statslige aktieselskaber finder
tilsvarende anvendelse på Metroselskabet I/S.
§ 12.
Årsregnskabslovens regler, herunder bestemmelserne, der
gælder for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for
Metroselskabet I/S med de ændringer, der følger af
denne lov.
Stk. 2. Metroselskabet I/S udarbejder
adskilte regnskaber for anlægs- og driftsopgaverne.
Stk. 3. Metroselskabet
I/S€™ årsrapport revideres af rigsrevisor og en af
Københavns Kommune udpeget revisor samt en revisor udpeget
af Frederiksberg Kommune.
§ 13.
Metroselskabet I/S kan optage lån til finansiering af
selskabets aktiviteter.
Stk. 2. Finansministeren bemyndiges
til at dække virksomhedens finansieringsbehov efter
stk. 1 gennem statslån. Sådanne lån må
ikke ydes på bedre vilkår end dem, som staten selv kan
opnå som låntager.
§ 14. Lov om
offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for Metroselskabet I/S.
Kapitel 3
Arealudviklingsselskabet I/S
§ 15.
Arealudviklingsselskabet I/S€™ formål er at
forestå udvikling af selskabets arealer samt forestå
havnedrift i Københavns Havn.
Stk. 2. Selskabet skal forestå
drift og vedligehold af Ørestad Station på
Kastrupbanen samt motorvejsramperne ved Center Boulevard.
Transport- og energiministeren kan bestemme, at såvel
ejerskabet som drifts- og vedligeholdelsesopgaven overdrages til en
statslig myndighed, en statsvirksomhed eller et statsligt
aktieselskab under Transport- og Energiministeriet.
Stk. 3. Selskabet kan tillige drive
anden virksomhed, som har en forretningsmæssig
sammenhæng med arealudvikling og havnedrift.
Stk. 4. Selskabet skal drives på
et forretningsmæssigt grundlag.
Stk. 5. Selskabet kan helt eller
delvis uden vederlag stille arealer til rådighed for
kulturelle formål og for fritids- og rekreative
formål.
Stk. 6. Selskabet kan efter de to
ejeres godkendelse oprette datterselskaber eller erhverve andele i
andre selskaber med begrænset ansvar i forbindelse med
udøvelsen af sin virksomhed, herunder med andre havne,
også i udlandet.
Stk. 7. Selskabet kan indgå
samarbejdsaftaler m.v. i forbindelse med udøvelsen af
selskabets virksomhed eller virksomhed, som har en
forretningsmæssig sammenhæng hermed.
Stk. 8. Selskabet og dets
datterselskaber kan i særlige tilfælde erhverve
ejendomme med tilknytning til selskabets egne ejendomme,
såfremt det vurderes at have en samlet
værdiforøgende effekt.
Stk. 9. Selskabet skal bidrage med 700
mio. kr. til en vejforbindelse mellem Helsingørmotorvejen og
Nordhavnen, som anlægges af Københavns Kommune.
§ 16. De
naturfredningsmæssige hensyn vedrørende
arealanvendelsen inden for Ørestadsområdet varetages
alene ved denne lov og gennem den fysiske planlægning.
Stk. 2. De på bilag 1 viste
naturområder, herunder de kanaler og søarealer, som
skal etableres inden for disse områder, må ikke
bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand
for andre indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier.
Miljøministeren kan godkende mindre afvigelser fra
afgrænsningen og udformningen af naturområderne.
§ 17.
Arealudviklingsselskabet I/S ledes af en bestyrelse bestående
af 8 medlemmer.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer. Københavns Kommune udpeger 3
bestyrelsesmedlemmer. Medarbejderne i Arealudviklingsselskabet I/S
vælger 2 medlemmer til bestyrelsen.
Stk. 3. Udpegning af formand og
næstformand sker efter enig beslutning mellem de to ejere
blandt de af ejerne udpegede bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 4. Formanden og
næstformanden for bestyrelsen må ikke udføre
hverv for selskabet, der ikke er en naturlig del af hvervet som
bestyrelsesformand og næstformand, bortset fra
enkeltstående opgaver, som den pågældende bliver
anmodet om at udføre for bestyrelsen.
Stk. 5. Bestyrelsesmedlemmer udpeges
for en periode af 4 år. Dog udpeges medlemmerne af selskabets
første bestyrelse fra selskabets stiftelse til 31. december
2009. Genudpegning kan ske. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid
afsættes af den, som har udpeget den
pågældende.
§ 18. Den
daglige ledelse varetages af en direktion, der ansættes af
bestyrelsen efter forudgående orientering af selskabets
ejere.
§ 19.
Transport- og energiministeren fastsætter sammen med
Københavns Kommune en vedtægt for
Arealudviklingsselskabet I/S.
Stk. 2. Arealudviklingsselskabet I/S
skal på begæring stille enhver oplysning om sin
virksomhed til rådighed for Københavns Kommune samt
transport- og energiministeren.
Stk. 3. Arealudviklingsselskabet I/S
skal anmeldes og registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter
reglerne i kapitel 19 i lov om aktieselskaber, herunder
bestemmelserne, der gælder for statslige aktieselskaber.
Regler om anmeldelse, registrering og gebyr samt
offentliggørelse m.v. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
gælder for Arealudviklingsselskabet I/S.
Stk. 4. Aktieselskabslovens regler om
indsendelse af meddelelser m.v. fra statslige aktieselskaber finder
tilsvarende anvendelse på Arealudviklingsselskabet I/S.
§ 20.
Årsregnskabslovens regler, herunder bestemmelserne, der
gælder for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for
Arealudviklingsselskabet I/S med de ændringer, der
følger af denne lov.
Stk. 2. Arealudviklingsselskabet
I/S€™ årsrapport revideres af rigsrevisor og en
revisor udpeget af Københavns Kommune.
Stk. 3. Transport- og energiministeren
og Københavns Kommune udarbejder et regnskabsreglement for
Arealudviklingsselskabet I/S, som skal sikre, at selskabet
udarbejder adskilte regnskaber for konkurrenceudsatte aktiviteter,
ikke-konkurrenceudsatte aktiviteter og finansielle aktiviteter.
§ 21.
Arealudviklingsselskabet I/S kan optage lån til finansiering
af selskabets aktiviteter.
Stk. 2. Finansministeren bemyndiges
til at dække virksomhedens finansieringsbehov efter
stk. 1 gennem statslån. Sådanne lån må
ikke ydes på bedre vilkår end dem, som staten selv kan
opnå som låntager.
§ 22. Lov om
offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for Arealudviklingsselskabet
I/S.
§ 23.
Arealudviklingsselskabet I/S overtager de medarbejdere ved
Københavns Havn A/S, der ved selskabets overtagelse af
driften er ansat som tjenestemænd i henhold til
vedtægt. Disse medarbejdere er samtidig forpligtet til at
gøre tjeneste ved Arealudviklingsselskabet I/S med bevarelse
af hidtidige rettigheder og pligter.
Kapitel 4
Københavns Havn
§ 24. Lov om
havne finder ikke anvendelse på København Havn. Dog
finder kapitel 3 og 5 a-7 i lov om havne anvendelse på
driften af Københavns Havn med de afvigelser, der
følger af bestemmelserne i denne lov.
Stk. 2. Udvidelser af havnen
kræver tilladelse af transport- og energiministeren.
Stk. 3. Uddybning og opfyldning samt
etablering af faste anlæg m.v. inden for havnens
søområde kræver tilladelse af transport- og
energiministeren.
Stk. 4. Der kan fastsættes
vilkår i forbindelse med tilladelser efter stk. 2 og 3,
herunder om sikkerhedsstillelse for udgifter til fjernelse af de
nævnte anlæg, vedligeholdelse og godkendelse af
overdragelse m.v.
§ 25.
Københavns Havns søområde fastsættes af
transport- og energiministeren ved bekendtgørelse.
Stk. 2. Arealudviklingsselskabet I/S
har ret til inden for Københavns Havns søområde
at opkræve vandarealleje.
Stk. 3. I det omfang, der ved
udgravning, fraskylning el.lign. fra landområder
grænsende op til Københavns Havn opstår nye
vandområder inden for havnens ydre grænser med sejlbar
forbindelse til Københavns Havns søområde,
omfattes sådanne vandområder af Københavns Havns
søområde og reguleringskompetence, herunder retten til
at opkræve vandarealleje.
§ 26. Klage
over forvaltningen af Københavns Havn indgives til
transport- og energiministeren.
Stk. 2. Klagefristen er 4 uger fra den
dag, afgørelsen er meddelt den pågældende.
Transport- og energiministeren kan dog se bort fra fristen,
når omstændighederne taler derfor.
Kapitel 5
Bemyndigelser, ikrafttræden og
konsekvensændringer i anden lovgivning m.v.
§ 27.
Transport- og energiministeren kan bemyndige Kystdirektoratet eller
andre statslige myndigheder under Transport- og Energiministeriet
til at udøve ministerens beføjelser i denne lov.
§ 28.
Transport- og energiministeren fastsætter tidspunktet for
lovens eller dele af lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for ophævelse af lov nr. 474 af
31. maj 2000 om Københavns Havn A/S og lov nr. 477 af 24.
juni 1992 om Ørestaden m.v. eller dele af lovene.
§ 29. I lov nr.
141 af 31. marts 1960 om Københavns frihavn, som
ændret ved § 12 i lov nr. 504 af 24. juni 1992 og
§ 13 i lov nr. 474 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring:
1. Overalt i loven
ændres »Københavns Havn A/S« til:
»Arealudviklingsselskabet I/S«.
§ 30. I lov om
beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr.
925 af 28. september 2005, som ændret bl.a. ved § 1
i lov nr. 564 af 24. juni 2005, § 3 i lov nr. 571 af 9.
juni 2006 og senest ved § 2 i lov nr. 1571 af 20.
december 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 51, stk. 3, nr.
1, ændres »Københavns Havn A/S«
til: »Arealudviklingsselskabet I/S«.
§ 31. I lov nr.
582 af 24. juni 2005 om trafikselskaber, som ændret ved
§ 3 i lov nr. 1422 af 21. december 2005, foretages
følgende ændring:
1. I § 4, stk. 1,
§ 6, stk. 3, og § 7, stk. 3,
ændres »Ørestadsselskabet« til:
»Metroselskabet I/S«.
§ 32. I lov nr.
578 af 9. juni 2006 om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., som
ændret ved lov nr. 1224 af 6. december 2006, foretages
følgende ændring:
1. I § 11, stk. 1,
ændres »Ørestadsselskabet« til:
»Metroselskabet I/S«.
§ 33. I lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 628 af 28. juni 2001, som
ændret ved § 73 i lov nr. 145 af 25. marts 2002,
§ 9 i lov nr. 593 af 24. juni 2005 og § 2 i lov
nr. 312 af 19. april 2006, foretages følgende
ændring:
1. I § 4, stk. 1,
ændres »Ørestadsselskabet« til:
»Metroselskabet I/S«.
§ 34. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Naturområder i Ørestad,
jf. § 16, stk. 2